REKLAMA

"Moonlight" okiem Piotra Dobrego

Kultura Osobista
Data emisji:
2017-02-21 17:40
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
13:16 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Patrycja Wanat kultura osobista wita państwa gminy bardzo gorąco polskie życie kulturalne jak okazało się polityczne życie jest gdzieś tam rozpala do czerwoności sprawa klątwy Oliviera Frljicia w teatrze powszechnym w Warszawie ma w tej sprawie będziemy jutro rozmawiać m. in . z reżyserką Anną Smolar będziemy w czwartek też komu kontynuować ten temat dziś przenosimy się za ocean inwencję rozmawiać czy o takim niezwykłym bardzo filmie, który od piątku znajdziecie w Rozwiń » kinach w całej Polsce to jest film p t . Moonlight in filmy niezwykły bardzo kameralny bardzo cenne intymny osobisty, który otrzymał aż 8 nominacji do Oscara i również był bardzo szeroko komentowane przy złotych globach z niej w ogóle w stanach Zjednoczonych był bardzo szeroko komentowany o nim będziemy rozmawiać dziś jest krytykiem filmowym z Piotrem dobry dzień dobry dzień dobry państwo 8 nominacji do Oscara to faktycznie gdzieś tam pokazało siłę tego SN tego filmu, ale w ogóle te Oscary w tym roku są bardzo wyjątkowe menu w zeszłym roku rozmawialiśmy o tej kwestii, że Oscary to są takie nagrody dla białych reżyserów przyznawany przez środowisko filmowe hollywoodzkie no i nagle zostajemy w tym roku listę nominowanych okazuje się, że tutaj jest zupełna rewolucja o tej skali tych rewolucji innym będziemy rozmawiać ale zanim zaczniemy sypać konkretnymi nazwiskami to powiedz mi czy twoim zdaniem to jest z tym wynik tego, że to kino amerykańskie jest tak niezwykle elastyczne i potrafi tak pięknie odpowiedzieć na mówiąc trochę żartobliwie zapotrzebowanie rynku Annę czy to jest jakaś taka sytuacja, a ignorancji w zeszłych latach i teraz innym przez cały ten protest przez cały protest pod hasłem Oskar Suart teraz nagle filmowcy stwierdzili to dobrze to my też w stronę tego kina afroamerykańskiego kina czarnych się dziś zwrócimy Targ teatr kino afroamerykańskie ma się bardzo dobrze od kilku lat także to nie jest kwestia tego, że w tym sezonie nagrać filmowcy wypłynęli, bo już są blisko dekady w zasadzie może powiedzieć, że bardzo duże znaczenie dla kina, ale też dla całej kultury afroamerykańskiej miała prezydentura Baracka Obamy idący idąc za nią emancypacja większa widoczność mógł go w tej grupy społecznej, więc w tu mamy mamy w zasadzie dokonała się rewolucja w w kinie w muzyce literaturze rozszerzeń natomiast no rzeczywiście przy Oscarach wyszło wyszło to w zeszłym roku trochę nieszczęśliwie natomiast to odbicie piłeczki teraz jednak można rzeczywiście postrzegać jako jako pewien rodzaj wyrachowania nawet, że rzezie tak w kompletnie prawda odbija od aury od odbijają w zeszłym roku Oskar stołach to teraz jak niektórzy żartują Oskar Tesco Black, chociaż na to ty też nie do końca, bo nadal jednak w tych nominacjach dominują aktorzy biali, więc wydaje mi się, że w Gniewinie nie znam nie znam odpowiedzi na to pytanie co za tym konkretnie weszło natomiast wiem, że w sens sam w samo gremium zmieniło się już troszkę tak przez przez przyznająca Oscary dopuszczono do do głosu wcześniej żartowano, że w zasadzie Academy akademie tworzą ludzie biali, naśladując biali mężczyźni po sześćdziesiątce tak nawet i którzy sami sobie wręczają nagrali sami sobie w sensie firmą, które im się najbardziej podobają, których emisja odnajdują, gdzie oni mogą jakoś utożsamić z bohaterem tak natomiast rzeczywiście to kino chciałbym to podkreślić z tą mocą, że od kilku lat jest już bardzo dobre nie było nie były zauważane teraz jest ona trudna trudno powiedzieć trudno wskazać ten 1 czynnik, aczkolwiek same Moonlight jest takim filmem dla kina afroamerykańskiego bardzo też wyjątkowy montaż aut zmalała z obala stereotypy związane z tym filmem nagle dostajemy jakąś bardzo tak intymną historię głównego bohatera, który wychowuje się na przedmieściach w maju aminy możemy rozpatrywać ten film z 1 strony Jakob dziś poszukiwanie tożsamości seksualnej, ale możemy go rozpatrywać też na zasadzie rytmem kina obyczajowego konfliktu gdzieś w relacji matki je z synem z domów tam jest teraz muszą trochę lata ojcostwa tamtych były motywów interpretacyjnych jest bardzo dużo tak czy interesy tyle interpretacyjnych jest mnóstwo, bo to jest kino afroamerykańskie inne inne zupełnie niższe niż stado, które da, do którego zostaliśmy przyzwyczajeni przez lata przez filmowców w rodzaju tej przede wszystkim z pań Kali brać ich już do nas Daltona i to jest Moonlight jest filmem coś co po co bardzo ciekawe jest istnym ścieralność szalonych wręcz kontrastów, bo to jest odpowiedź jeszcze intymna, ale gdzieś tam ministry też w pewnym sensie agresywna ona jest wizualnie bardzo wysmakowana i w zasadzie mogą się w niej odnaleźć się miłośnicy kina hard House owego tak miłośnicy takich filmów wong kar wania chociażby jak cienkim Teleexpress czy inne czy spragnieni miłości zresztą Barber 1 chiński reżyser Moonlight nie ukrywa inspiracji akurat te Deum Carla najem natomiast to jest na na absolutnie każdej płaszczyźnie fabularnej wizualnej to kim jest strasznie zmasowane nie możemy nie możemy w zasadzie przełożyć koło 1 Miarki i powiedzieć, że ten feministek lub taki ten finisz dla takiego lub takiego widza nie, bo one Night jest jednocześnie właśnie takim kinem niszowym nad osobowym, ale jest wciąż zakorzeniony bardzo mocno w tym EU uniwersum, a procent wiecznym w tym w tym kinie spod znaków chłopaków z sąsiedztwa to jest ciągle to samo uniwersum jesteśmy tutaj tylko o bary dźwięki z nagle mówi hokeista możemy możemy ten schemat ten dość już taki ograny ograny przez lata schemat uszlachetnić niewinnie, a nie robi tego jakiś pretensjonalny sposób, ale jednak pokazuje, że gdzieś tam jest jest wrażliwość w tym getcie, że można to sfilmować troszkę inaczej nie pokazywać co lecą w tej opozycji prawda walki czy klasowej czy walki rasowej w stanach Zjednoczonych bo gdy się tam siebie, ale to nie jest agresywny i rentach z właściwym ze strachu one absolutnie z tego wątku z Annie poznałem może nie wiem biały bohater to gdzieś tam się 3 linie Air Poland jest czarne wizje starali wizyty w sklepie lub PL lub kawiarni gdzieś tam się przed jak natomiast jest kino rzeczywiście bardzo skupiony na czarnej społeczności, ale jednocześnie też bardzo uniwersalne JST siła tego filmu żona my patrzymy na tego chłopaka, a te gorszej Rona jego poznajemy na 3 etapach życia najpier w jako dziecko w wieku wczesnoszkolnym potem jako nastolatka i potem jako, jaką ono do dojrzałego już mężczyzna są w wieku nieokreślonym między powietrzem, gdzie 2005. a trzydziestym rokiem życia i w każdy film jest podzielony na 3 rozdziały każdy z rozdziałów nosi imię ner właśnie jest jest zatytułowany od imienia bohatera bohater należne nam na każdym etapie jest swojego życia na każdym z tych 3 osi 3 imiona najpier w poznajemy go jako małego i toteż to też jest jest bardzo uniwersalny, bo każdy z nas gdzieś tam możemy łatwo się Tusk utożsamić niezależnie czy jesteśmy prawda Czarni chłopakiem z z maja mit nie wiem starszą białą kobietę z Wilanowa to w każdy każdy absolutnie był kiedyś w tym w Nana na pewnym etapie życia był mały był gruby był urody było różnie nazywany przez rówieśników i absolutnie może odnaleźć w sobie to za 100 tys to zagubienie bohatera ten w chcemy się zatrzymać na chwilę przy tym wątku imion, bo to w ogóle wdałem się bardzo ciekawe jest też trochę szukanie tożsamości i prawne dla różnych jak Sony Maziarz z dnia wstajemy nie ma własnej tożsamości i AM to co jest tutaj bardzo interesujące w każdy z tych imion, czyli najpierw małe i późniejszej Iron, a na końcu Black zostaje mu nadany przez osobę, która go rani w jaki sposób występie w tych rówieśników, którzy tak go przezywają po prostu Iniesta i nadaje mu matka narkomanka jako Halicka no i że wreszcie Black Black Keys to ksywa, jaką ona otrzymuje od chłopaka Kevina, z którym przeżywa inicjację seksualną i który też go później bardzo głęboko być może najdotkliwiej z tych wszystkich osób rani, ale co ciekawe Shine on akurat gdy poznajemy go już później po latach w anonsie on się przeprowadza znajomi do Atlanty odwiedził z zupełnie zupełnie inne życie niż wcześniej z już ostatnią rzeczą, jaką można o nim powiedzieć to, że jest mały już wtedy jak go pozna się temat tak taki pokaźny emeryturze na taki stan jest bardzo duży my natomiast on zostawia sobie, jakby to ksywa Black to imię Black jako wspomnienie puka w winie, bo to ten termin do tak nazwał Ikei ciągle jest to dla niego ważna jest dla niego ważne tak to jest dla niego bliskie winni nawet pada taka kwestia, że jak oni się spotykają po latach, że od tamtej pory nikt nie dotkną tak mówi jesteście listy z pierwszą osobą, której pozwoliłem się dotknąć w ogóle kiedykolwiek w to my niestety musimy kończyć moglibyśmy rozmawiać chcieliśmy porozmawiać też innych filmach tych innych twórcach dolne czarnoskórych nominowanych w tym momencie do do tych Oscarów za czas na inne na to nie wystarczy, ale mam nadzieję, że się spotkamy po prostu jeszcze JL powiemy możemy dodać tylko, że sam rating jeśli reżyser jestem bez nominowane tutaj jako pierwszy w historii jako w kategorii reżyser scenarzysta i producent tak tak to w ogóle padło mnóstwo rekordów w tym roku to nieprawdopodobne w ogóle Bradford Young operatorem jest za nowy początek Denisa Villeneuve, a tak został nominowany temu mieliśmy pierwszą czarnoskórą scenarzystka w kategorie dokumentalnej mamy 5 dokumentów, z których 4 są wyreżyserowane przez osoby czarne faworytem i 13 poprawka, a w Dover na nich pominiętej z kolei też zwraca nam wątek Oskar Stuart wszyscy przy przystani właśnie, więc myślę, że chociażby przez to też tegoroczne Oscary przejdą w jaki sposób do innej historii oręża dla jej kibicujemy mu light, bo naprawdę warto z gola, ale chętnie się ich werdykt jedno latek z Realem jest dobrym filmem jak ten film też 0 również sobie cenię natomiast to jest ono jednak jest to laurka Hollywoodu dla chodziło do takiej sumy świecian w tym własnym sosie, więc zróbmy coś innego nowego świeżego oddajmy głos z mniejszością w ciąży państwa zapraszamy gorąco też na programy oscarowy w poniedziałek między szóstą szóstą 40 tutaj w radiu TOK FM no bo w nocy z niedzieli na poniedziałek z Oscary zostaną rozdane na razie, choć nam Moonlight kina to naprawdę warto w radiu TOK FM jest zresztą patronem medialnym tego filmu Piotr dobry krytyk filmowy był moim gościem dziękuję bardzo wdzięku Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA