REKLAMA

Gdyby Luter żył... Rozmowa z bp. prof. Marcinem Hintzem

OFF Czarek
Data emisji:
2017-02-22 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
36:53 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, gdyby żył dziś zapewne zapytałby będąc bogatym ponadto magnat ów czemuż to kościół nie za swoje własne pieniądze, lecz za pieniądze ubogich wiernych buduje świątynię Opatrzności Bożej, ale zmarł w 1500 czterdziestym szóstym roku Marcin Luter w państwach moim gościem jest biskup prof. Marcin Hinc proboszcz parafii ewangelickiej w Sopocie biskup diecezji Pomorską wielkopolskiej wykładowca szczecińskiej Akademii Teologicznej w Warszawie dzień dobry dzień dobry witam Rozwiń » pana redaktora witam słuchaczy i przechodzę do odpowiedzi na pytanie co by JR powiedział w dzisiejszej sytuacji powiedział, że niewiele się zmieniło od lat, że wiele rzeczy się zmieniło, ale trzęsienie zmieniło się zupełnie innym świecie niż tamten świat jeśli chodzi o postrzeganie miejsca człowieka w świecie relacji do Boga, ale rzeczywiście pewne jednak kantyny interesy pewnych grup się pod tym względem nie zmieniły i na pewno był zwolennikiem, by kościoły budować za pieniądze kościoła, a nie za pieniądze publiczne, ale to na pewno nie była 1 z najważniejszych rzeczy jako Luter mówiło w chcemy obchodzić w kontekście ekumeniczny w tym roku kolejna rocznica śmierci Lutra, a także u trakcja 540 szósty 18 lutego, gdy Luther zapytany przez przyjaciela, który był na łożu śmierci czy wierzysz w zbawienie wieczne Chrystusa powiedział tak wierzę i na kojarzyć z UE dodał słowa wszyscy jesteśmy żebrakami to jest prawdą pokazując, że człowiek odchodzi ze świata z pustymi rękami i jest całkowicie zależne jeśli chodzi o swoje życie przyszłe, czyli o zbawienie o życie wieczne od Boga to było ostatnie przesłanie, gdy router na łożu śmierci, a diesle 1 żegnał się ze światem po ostatniej swojej udanej misji dyplomatycznej przyjechał do istnej bene z swojej energii, by pogodzić z Chabrów Mansfeld, który byli wsporze między sobą co groziło ono nie tylko napięciami politycznymi, ale również napięciami dla miejscowej ludności dla kościoła i rzeczywiście ta misja pojednawcza Lutra zakończyła się pełnym sukcesem i ich tego ostatnie słowa też były wielkim przesłaniem dla świata, żeby człowiek widział siebie w relacji do Boga i by się nie wywyższał także Luter, który był człowiekiem bez wątpienia w czterdziestym szóstym roku szesnastego wieku spełnionym pełne sukcesu powiedział o sobie, że właśnie żebrakiem, że wszyscy jesteśmy żebrakami i nieważne jest naszym urodzeniem nasz stan majątkowy pozycja w świecie ważne jest to kim jesteśmy w Bożych oczach to po stronie plusów byśmy mu pewnie zapisali natomiast po stronie minusów listę wrogów podejrzane na pierwszym miejscu był papież i powieści blisko morza egzekwował Żydzi troszeczkę muzułmanie, chociaż tu takie no tak nie taka trochę dychotomiczny podejściu barwy polityczne ma względem były niższe tak naprawdę ideologicznych religijnych, choć stosunek do muzułmanów oczywiście Serbołużyczanie heretycy czarownice trochę niżej grali tak żyć bardzo wysoka Wikipedia lubi tak to napisać że, wymieniając wrogów jest po, że sprawa właśnie wczoraj przy naszym spotkaniem od czego pan zawsze był przekonany, że Serbołużyczanie się pojawią jest to naprawdę zupełnie nieistotne wątek, który jest antyżydowskich istot, ale właśnie chciał płacić jestem, bo użyczanie czy inni heretycy czy czarownice są mniej istotni ważny wątek rzeczywiście żydowski, który wymaga naświetlenia i tym się bez wątpienia wszystkie te mitologiczne zajmuje 1 z magistratu pisze bestie prace na temat stosunku Lutra do Żydów również współpracownik doktorzy Sojka zajmował tą problematyką i jest o tym, również mowa w książce, która na rok reformacji wyszła reformacja tom pierwszy ten jest mowa również stosuj zioła Rajski Jerzy Sojka ataku Werblińskiej swoje kary formacja tom pierwszy ukazanie tła reformacji i jest tam również analiza problemu w stosunku do jutra do Żydów i ci, którzy się interesują teologia histopatologiczne wiedzą, że Luter napisał 3 pisma tzw. antyżydowskie, w których wzywał pod koniec życia rzeczywiście do tego, by tak naprawdę książęta, bo to było do nich adresowane jest rok rozwiązali problem żydowski, czyli wypędzili Żydów z rzeszy niemieckiej w taki wątek się rzeczywiście znajduje, ale tak jak wspomniałem wydaje mi się że, gdy mówimy o śmierci Lutra w rocznicę śmierci Lutra jego dziedzictwie to rozpoczynania od Żydów nie jest właściwym tropem ukazaniem tego co Luter przybił już 16 muzykowi co przyniósł Europie światu to jest wątek, który rzeczywiście się pojawił i którego my jako ewangelicy się nie wypieram światowa federacja luterańska wyraźnie powiedziała, że odcinamy się od sytych anty żydowskich wypowiedzi Lutra i tak naprawdę wciąż się w tych pismach to nie jest antysemityzm tez anty judaizm test przeciwstawienie się odrzucenia przez Żydów Jezusa Mesjasza, bo tak naprawdę to był główny powód wystąpień anty judaistycznych Lutra on przekonany, że Żydzi, gdy usłyszą jak naprawdę jest Chrystusem, że jest on Mesjasz Zbawicielem świata, a nie okrutny sędzia miał go część tradycji średniowieczną okazywała przejdą na chrześcijaństwo to się nie pojawiło pojawiła się u reformatora oczywiście z tego, że frustracja z tego powodu i zgodnie z duchem epoki takim językiem, jakim wtedy pisano jak polemizował z ateistami swymi wrogami napisał również polemiczne pisma wobec Żydów, które nie wzywało jednak wbrew temu co się twierdzi do pogromów żydowskich test nieuczciwe pogląd nie znajduje on uzasadnienia po prostu uważał, że książęta powinni przegonić Żydów z rzeszy niemieckiej co jest w interesie ekonomicznym ówczesnej klasy średniej was tak bardzo brutalnie wolnych chwilach tłumaczył na niemieckim pismo święte, żeby maluczcy mogli sobie poczytać, ale jak przyszło co do czego to raczej opowiedział się po stronie bogaczy w w czasie buntów Chłopskich Bożenie w wolnym czasie tłumaczył tylko nowy testament Tomaszu w rekordowym czasie to jest coś co do dla mnie do dziś nie do pojęcia 16 tygodni będąc na wartburga na zamku, gdy ukrywał się został porwany przez swego protektora księcia Fryderyka mądrego, gdy wracał z Sejmu formacji i jako rycerz York, siedząc na zamku wartburg mógł w marszu dzień i noc nowy testament został swoje wielkie powołanie wielką misję rzeczywiście po opuszczeniu wartburga nowy testament był gotowy został wydany w języku ludu i zawsze Luter jak mówił trzeba patrzeć ludowi na agendę, cytując go dosłownie, czyli wsłuchiwać się więzy, które mówi współczesny lud, czyli taki mówili o prości ludzie tak, by Biblia była zrozumiała dla ludzi o przemyt moczenia były zupełnie nieudany wchodzi język niemiecki psy nie były z greki hebrajskiego i były i niedostępne nowy testament z wytłoczyn Lutra rzeczywiście spowodowały, że każdy, kto potrafił czytać był w stanie zrozumieć biblijne przesłanie buty jest prosty zrozumiały dla każdego człowieka i działo reformy kościoła było adresowane właśnie do każdego człowieka, a to nie było także jutro będę się po stronie zamożnych jeśli chodzi o kościół jeśli chodzi o organizację państwa to rzeczywiście był zwolennikiem jej nie demokracji, lecz rządów książęcych, ale nie miało to nic wspólnego z dostępem Bożego słowa dostępem katechezy kościół otwarty dla każdego człowieka bez względu na jego sytuację majątkową pochodzenie także tutaj mieszanie tych 2 właścicieli filtra jest znowu pewnym straty nie nieporozumieniem, gdy jutro Karyś jako społecznego konserwatystę tego, który stanął po stronie możnych, a nie po stronie słabych, gdy wybuchło powstanie chłopskie 15002005 . roku Luter wziął udział w pertraktacjach starał się, by część postulatów chłopskiej rzeczywiście dotarła do Książąt i Boni rzeczywiście przyjęli realizowali dopiero wtedy, gdy rozpoczęła się rzecz, gdy chłopi sięgnęli po broni, czyli w brutalny sposób oczywiście napadać na dwory na Książąt wtedy w radykalny sposób Luter powiedział, że władza powinna zrobić z tym porządek, ale później, gdy już powstanie upadło też o tym, pamiętać o tym, też się zapomina Luter prosił, by nie wy też nie wybijać tak to było powiedziane nie wybijać chłopów, lecz jednak darować im życie także Italię panisko no to coś w nich jak pan tak chcę powiedzieć to można tak powiedzieć nie ludzkie panisko człowiek, który zawsze starał się jednak zrozumieć tego drugiego człowieka i jego argumentację tak samo wsporach z Pakistanu też to nie jest tak jak się, mówi że Luter był bezwzględny pewny swojej racji był otwarty na argumentację innych ludzi i zawsze, gdy stawał mówił jeśli ktoś go przekona argument ten z pisma jest gotów swoje słowa zmienić wrócił do naszej rozmowy o informacjach Radia TOK FM 18 lutego 1500 czterdziestego szóstego roku zmarł Marcin Luter państwa mają gościem jest biskup prof. Marcin Hinc proboszcz parafii ewangelickiej w Sopocie biskup diecezji pomorsko-wielkopolskiej informacje o dziesiątej 20 po informacjach wracamy w blisko prof. Marcin Hinc proboszcz parafii ewangelickiej w Sopocie biskup diecezji pomorsko-wielkopolskiej wykładowca chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie z państwa i moim gościem 800 zlotego, a dziś rocznica śmierci Marcina Lutra, a w tym roku wielkie obchody 500 lat reformacji w w całej Polsce, ale szczególnie na Pomorzu i dużo wydarzeń pierwszym OSiR początek już w zeszłym roku pod koniec października i przez cały 2017 roku różne wydarzenia Figiel tak wolni w Chrystusie zmieniamy świat to jest hasło, które nasz kościół wybrał na obchody 500 lecia reformacji, ale właściwie jako moty w pokazujący co z tego dziedzictwa dla nas pozostało trzymać się wolnymi ludźmi w Chrystusie i chcemy zmieniać świat i obchody 500 lecia reformacji w skali całego kraju, a chcą także w skali świata można powiedzieć mają ukazywać nie tyle dziedzictwo historyczne reformacji, ale pokazywać żywą społeczność kościoła ewangelickiego na świecie Cook kościół ewangelicki na świecie są Zjednoczone światowej federacji luterańskiej wspólnocie kościołów, która również świętuje to w od czystego 1 października ubiegłego roku, gdy w Lund w katedrze kościoła szwedzkiego miała miejsce nabożeństwo o charakterze ekumenicznym ci pokazaliśmy torze najważniejsze w dziele reformy jest wskazanie na Chrystusa dlatego hasło wolni w Chrystusie ukazuje właśnie formacyjne dziedzictwo to co było zamierzeniem Lutra melanż to ona i innych reformatorów, by w chrześcijaństwo w zgodzie ze swoją nazwą sięgnęło do źródeł, gdy to Chrystus był w centrum naszego życia Chrystus obdarzy nas wolnościach napisał to Luter w piśmie SPS 5 dwudziestego roku wolność chrześcijanina i to daje nam siłę do działania i różne aspekty tego naszego dziedzictwa i współczesnej tożsamości chcemy ukazywać w obchodach, które będą miały miejsce na terenie całego kraju rzeczywiście Jakub biskup diecezji pomorsko-wielkopolskiej chce przede wszystkim zaprosić na obchody gdańskie pomorskie, ale również na obchody innych miejscowościach, które będą pokazywały różne aspekty reformatoryjnego dziedzictwa teraźniejszości centralne obchody są zaplanowane w Warszawie w tzw. reformacją inny weekend, który będzie miał miejsce tuż przed świętem reformacji ci 2007 . do 29 października b r. obchody Gdański sąd ma zaplanowane centralnie na dnie 1821 maja i każda z naszej diecezji, których jest 6 w Polsce z innym terminie planuje pokazać swoje obchody reformacji i jak najwięcej przekazać całemu społeczeństwu prawdy o tym co szesnasty wiek reforma szesnastego wieku przyniosły Polsce Europie i światu to właśnie jest, że mamy wszelkie okrągłe rocznice to dobry moment, żeby usiąść i i podsumować to jest właśnie to się udała się nie udał tak jest no pewnie sukcesem będziemy słyszeć bardzo dużo szczególnie w tym roku zastanawiam się patrząc na na no trudno też to złe słowo, ale porażka tym panie z USA ma znaleźć się co się nie udało w sensie tej myśli reformatorskiej, bo myślę sobie że, gdyby Marcin Luter zaczął z powodu dzisiaj pojawi się w Polsce rozważa dokładkę pomyślał o urodę 500 lat w ogóle jesteśmy w tym samym punkcie w niedawno w 1 z czasopism, bo taka refleksja coby było, gdyby Polska przez protestantyzm tandem taki artykuł oznacza zaś do Trójmiasta do Gdańska zobaczyć jak architektura ta wygląda n p . taka architektura to to jest jedno, a ludzie te drugie i architektura, która w Gdańsku rzeczywiście pokazuje pewne dziedzictwo reformacji pewien sposób myślenia również ludzi, bo to nie tylko Samuraj to jest jest to co zatem pewna koncepcja życia pewnie gra w pewien etos to jest postawa codzienności Gdańsk przez długie lata był najbogatszym miastem Królestwa polskiego w kwestii polskich i 3 miasta, które mimo całych procesów kontra formacyjnych pozostały w większości ewangelickie, ale też otwarte niebo także w Gdańsku, by tylko ewangelicy byli też przedstawiciele kościoła katolickiego byli menonici później byli Żydzi i to miasto jest tolerancyjny sposób budowało swoje bogactwo swoją dumę, bo to jest w herbie Gdańska to duma jest jeszcze w haśle podkreślona, ale i pokora pewien dystans wobec siebie te 3 miasta przypomnimy to Gdańsk Toruń i Elbląg miasto Korony, które miały niezależność i własne rady miejskie zdominowane przez ewangelików i właśnie ten etos codzienności etos pracy jak najbardziej w codzienności realizowały również w ustroju miasta w dbaniu o pracą charytatywną o tych najsłabszych pan mówił, że jutro staną po stronie tych możnych, ale to jest nieprawda, gdyż tam, gdzie zostały zlikwidowane zakony, które zachowało się biednymi ewangelickich miastach opiekę nad najsłabszymi powierzono właśnie Radom parafialnym i w każdej parafii były od samego początku komisję jako unijny, który zajmował się właśnie pomoc najuboższym i to okazało się o wiele sprawniejsze niższy zostawienie pomocy charytatywnej zakonom, które nie były w stanie tę pomoc tak naprawdę najbiedniejszym w średniowieczu dać to jest takie 1 z aspektów dziedzictwa, które na pewno udało to jest praca charytatywna diakoni na krzyż jesteśmy do dzisiaj nie tyle dumni, ale świadomi tego jak wielkie są potrzeby w świecie jak wielu z biednych ludzi chorych słabych i o nich nie można zapominać także ten aspekt formacji od samego początku był nie tyle na sztandarach, bo na sztandarach takich haseł się nie nosi i nie był realizowany w codzienności i n p . w Gdańsku w Toruniu w Elblągu w tych miejscach, gdzie Anglicy rzeczywiście stanowili istotny element społeczeństwa co się udało to będziemy pokazywać rzeczywiście na konferencjach na wystawach zapowiada się wspaniała wystawa w Zielonej bramie w muzeum Narodowym w Gdańsku, która okazała się sztuka reformacji no szesnastego siedemnastego wieku są kościoły zbudowane przez ewangelików jak chociażby kościół pokoju na Dolnym Śląsku, które pokazują skromność przy tym jak w udało się te budynki wspaniały sposób zbudować kościół bluesowy w Cieszynie, który zabrał głosowaniu najwięcej głosów, a mimo to nie został wpisany na listę ministerialną i dziedzictwa także to są takie absurdy, które się może pojawiają, ale my chcemy budować pozytywny wizerunek dziedzictwo reformacji i pokazywać, że nie może jesteśmy mniejszością kościołem, który ma zaledwie 70  000 wiernych w dalszym ciągu byśmy istotnym elementem tego społeczeństwa i wkładamy bardzo wiele w rozwój społeczeństwa obywatelskiego posta w prospołecznych charytatywnej jako unijnych i to również tych obchodach będziemy chcieli pokazywać także bardzo nam zależy, by nigdzie w żadnym miejscu to od reformacji nie zmienił się w akademiku uczci i to co w tej ustawie zaczną się w uchwale Senatu było, że jacyś tam protestanci mieli jakiś tam wkład w rozwój Polski to nie jacyś tylko żyjący do dzisiaj kontynuatorzy reform szesnastego wieku dumni z tego co było i świadomi tego jak wiele mamy światu również dzisiaj w wizji hermeneutyki rocznej do zaproponowania, bo to reformacja to nie tylko działania, ale też pewna również rozumienie świata i miejsca człowieka w tym świecie, ale reforma akcja czy reformy już zakończyła co dziś liczebność reformować coś co pozostało do zreformowania Ecclesia Semper reformanda mówi informacyjne hasło kościół zawsze potrzebuje reformy kościół nie jest jakoś skamieniała zastaną strukturą kościół samochodem to z każdym sprzedał taki samochód ściąga zepsuty, by jak podejrzewa, że mechanik coś tam kombinuje porównanie kościoła do samochodu i znowu adekwatne, gdyż kościół to wszystkim nie mur, ale ludzie i teraz właśnie formacyjne wizja kościoła, że kościół stanie przez wspólnota zbór społeczność wiernych jak żyli sięgniemy do konfesjonału, bo z definicji to właśnie tam odnajdziemy kościół społecznością wiernych zwiastował nas Ewangelia udzielane są sakrament to może, że przez tyle lat się nie udało się formować ludzi to czas na kolejny potop pan Bóg obiecał na murze już drugiego potopu nie będzie także to jest obietnica i znakiem tego zdjęcia pan będzie widział Tęczę to proszę powiedzieć są spory, że potopu już nie będzie także taka jest obietnica Boga sprzed tysięcy lat Holendrzy też tak myśleli o potem dzieli się, że budowanie różnych nowych ustaleń z biur tak przychylnie na Żuławy i budowali też tamę i pola na Żuławach i do dziś mamy dziedzictwo tego holenderskiego doświadczenia w sztuce tak naprawdę sztuce w technice pozyskiwania pól z terenów zalewowych, a także na Mazowszu nad Wisłą również tak tak tam też tradycje Chodzież one są mniej znane niż te Żuławskiej te, które od co gdzieś tam w świadomości historycznej żyją ci menonici Holendrzy, którzy przyjechali ich tam odnaleźli swoją ojczyznę i czterdziestym piątym roku zostali potraktowani jako element obcy wypędzeni z Polski co takie nasze polskie gościnna słynna noc staropolska gościnność my, ale co dziś trzeba jeszcze reformować trzeba reformować wszystkim ludzi trzeba też instytucja instytucja zawsze wymaga reform i instytucja jest zawsze mająca reformy dlatego jak spojrzymy na obrady synodu naszego kościoła ciągle dokonuje jakichś zmian wprawie staramy się, by ono było jak najlepiej funkcjonujące służące Kościołowi dla nas sprawą kościelny nie jest jakimś dogmatem jest czymś co powinno regulować życie pomagać nam w Ustroniu kościoła zabezpieczać przed jakimiś nieszczęśliwymi procedurami wpadkami i t d. chcemy zmieniać świat jest to co trzeba w dzisiejszym ludziom młodym ludziom szczególnie powiedzieć młodym ludziom, które często myślą o ministra nie jesteśmy zrobić cokolwiek by nie było to i tak są pewne procedury ten walec historia kosztami jedzie zmotywować ludzi do działania do posta w prospołecznych jest też coś co płynie bardzo głęboko dziedzictwo reformacji w informacji już za kilka minut o godzinie dziesiąty 40 po informacjach wracamy do naszej rozmowy biskup prof. Maciej Hinc jest państwa i moim gościem i zakazy i 5 lat reformacji dużo interesujących publikacji m. in. tom pierwszy reformacja historia teologia luterański odnowy kościoła w Niemczech 16 wieku to, że pierwsza część, że ktoś jest zainteresowany tłem i kontekstem reformacji to inny ta książka autorstwa Łukasza Barańskiego Jerzego Sojki z pewnością wiele wyjaśni, a kolejne tomy są inne również projekty, o których powiem po przerwie kolejne tomy są zaplanowane mają być 3 opolskie reformacji informacje o dziesiąty 40 proc OC wracamy z 500 lat reformacji Marcin Luter zmarł 18 lutego 1546, a my co pozostało z jego idei o tym rozmawiamy z biskupem prof. Marcin Hinc sam proboszczem parafii ewangelickiej w Sopocie biskupem diecezji pomorsko-wielkopolskiej wykładowcą chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie a jakie ważne debaty spory toczą się dzisiaj w kościele 400 już wszyscy są wszystkie problemy rozwiązane i wszyscy żyją, oczekując na powtórne przyjście Mesjasza czy swoje szyki spory doktrynalne i innych mało chyba oczekuje tak naprawdę jednak powtórne przyjście Mesjasza Luter zapytany co zrobił, gdyby dowiedział się, że wkrótce będzie też paruzji przyjścia Mesjasza dzioby zasadził drzewo do innych tradycji jabłoń, żeby pokazać, że powinniśmy żyć tak jakby świat trwał jeszcze 1000 lat i zarazem być gotowi na przyjście Chrystusa, aby miało to nastąpić jutro czy takie ESK to logiczne zawieszenie pomiędzy i już, a jeszcze nie zgodnie z ewangelicznym przekazem uznajemy, że ich królestwo Boże pchły na świat wraz z Chrystusem i naszym zadaniem jest krzewić to królestwo i przyjdzie on powtórnie ale by sądzić, że wyścig malucha wyznajemy to wyznaniu wiary nikt nie wie, kiedy to będzie i dlatego ta formuła Lutra, żeby żyć tak jak byśmy byli gotowi na spotkanie z Chrystusem jutro czy dzisiaj i być razem gotowi na następne 10003  000 000 lat to jest to naszym na czym bazuje tak naprawdę wam bliska tej odpowiedzialności i dla Zawiszy dobrze przygotować warto to sobie zaplanować wpisać do kalendarza i po paru zjada piątek i siedemnasta proszę bardzo jak ma pan taki kalendarz może wpisać piątek siedemnasta ja nie ma aluzji wpisany w kalendarzu mam za to wiele termin znany z obchodami 500 lecia reformacji i wiele planów tak jakby świat może trwać 1000 lat, bo to jest to test nasza odpowiedzialność za przyszłość przesz odpowiedzialność, którą widzimy na wielu płaszczyznach i gdybyśmy powiedzieli, że kość jest doskonały to byśmy poparli wpychanie odpycha hybris jest 1 z największych grzechów i Pasieki debaty nie wolno, o czym dzisiaj kościół luterański rozmawia co, jakie są ważne spory np. pytanie o hymn optyczne dziedzictwo reformacji tez konferencja to będziemy mieli w 1001 to logiczny w maju 1011. maja będziemy próbowali też na pytanie, które wątki zrozumienia świata szesnastego wieku sposób odczytania pisma niszczy człowieka w świecie rola hermeneutyki w etyce teologia kościół, a inne obszary życia czy mamy jakość szczególnie schematyczną funkcję spełnia społeczeństwie, czyli MAK jak może mówić o współczesnym człowiekowi, gdy lepiej rozumiał świat lepiej rozumiał siebie to jest taki obszar bardzo teologiczny drugi bardzo ważny obszar, którym wspomniałem to jest działalność charytatywna dla Konina to jest coś co w działalność naszego kościoła należy do priorytetów kolejny obszar, który w debacie do federacji luterańskiej wydaje się być bardzo ważny to szeroko pojęta ekologia i odpowiedzialność właśnie perspektywy tych 10031 000 000 lat jest za przyszłe pokolenia za emisję gazów cieplarnianych za smog, który w naszym społeczeństwie tak bardzo odczuwalne w ostatnich tygodniach za niszczenie lasów tropikalnych, a ostatnio na drogi, ale właśnie ich ostatni nie tylko tropikalnych jak się okazuje Achilles najpierw własne znicze za tropikalne niszczymy własne także to jest przykład nasze chrześcijańskie właśnie odpowiedzialności, a jeśli chodzi o płaszczyznę nazwijmy to teologiczną to porozumienie kościoła ewangelickiego w przestrzeni kościoła powszechnego, czyli dialog ekumeniczny i również dialog z innymi religiami to jest coś co z judaizmem z islamem syzyfowa praca tzw. nie do końca syzyfowe, bo pozwalają nam lepiej zrozumieć samych siebie i lepiej zrozumieć racje innych ludzi i 520 nie zrozumieliście co w się wydaje, że człowiek żyje dłużej niż 500 lat i nie rozumie Bogdan Więcek lat rozumiem jak jakiegoś namysłu nad tym, że kościół, gdzie dla, którego autorzy jest pieniądz tak wymaga reformy oraz na ołtarzu pieniądz nie leży ta nowa hala i krzyż na ołtarzu i Bibiana mówimy o kościele katolickim, który przecież Luter jako katolik który, choć podział bądź nie chcą służyć pieniądza i tak nie chce nie to nie naprawdę to tez wyciągali 1 wątku, który może jest ważne w reformacji transparencji ja czy transparentność pieniędzy w finansów to akurat w kościele ewangelickim z tym nie mamy problemów mamy budżety na każdym samochodzie racje za budżet diecezji na synodzie kościoła budżet kościoła w parafii mamy również sprawozdanie finansowe preliminarz dla nas to nie stanowi problemu naprawdę bardzo po 5 tak wydaje się, że dialog ekumeniczny jest możliwe jest możliwe naprawdę naprawdę osiągnęliśmy moim zdaniem dwudziestym wieku bardzo wiele świadczy o tym, choćby wspólna deklaracja spłynął usprawiedliwień New Gdynię nazwa musi już krytykami potrafimy modlić się wspólnie dyskutować chociażby świadczy wg mnie o tym, książkę któregoś roku wydaliśmy wspólnie z biskupem prawosławnym Jerzym Bańkowskim i katolickim Grzegorzem Rysiem może nabrać biskupów kościoła katolickiego na obchodach 500 lecia reformacji myślę, że wielu nie wszyscy to to jest jasne inie wszystkich to interesuje, ale spójrzmy, że w Lund był ten najważniejszy biskup ski z drużyną tak papież Franciszek, który bardzo poważnie podchodzi do tego zagadnienia i inni i to jest wg mnie najlepsze świadectwo, że warto rozmawiać i zawsze dialog jest lepszym rozwiązaniem obrażanie się aż jedno Moto można oczywiście powiedzieć my tu jesteśmy tymi, którzy są otwarci, a z drugiej strony nie ma takiej chęci to proszę pamiętać o tym, że kościół katolicki w Polsce nie jest jednorodne i jest bardzo wielu znanych osobiście biskupów katolickich, którzy są otwarci na dialog na reformację są świadomi jak wiele Luter uczynił Luter symbolicznie mówiąc reformacja dla zmian chrześcijaństwo na świecie Borucowi naprawdę nie chodziło o to z ciągle podkreślajmy to o powołanie do życia nowego kościoła rozłamu dźwignie Góra negatywnie go nazywali dal, a rok w najnowszej książce, która będzie wkrótce wydana w Polsce renegat i to i prorok tak renegat i prorok, ale jednak to rynek w tytule książki pada jako pierwsza mam nadzieję, że ta książka, którą planuje wydać wydawnictwo Uniwersytetu łódzkiego spotka się w Polsce szerokim odzewem, bo właśnie jest trochę inny sposób niż dotychczasowe biografia pokazuje Lutra właśnie w tych Beethovena 5 pomiędzy tymi 2 wymiarami dla mnie trądzik absolutnie nie zależało na jakiś rewolucje na dzieleniu tylko chciał, by chrześcijaństwo powróciło do swoich pierwotnych korzeni to był program odnowy chrześcijaństwa, który w dużej mierze współczesnym chrześcijaństwie zachodnim znajduje swoje głębokie głębokie odbicia w SM się że, gdyby w tym Grodzisk już 500 lat dialogi niewiele by z niego wynikało to podział może już koniec z tym dialogiem, ale dialog i prowadzi 500 lat tylko może 70 może 60 jeśli przyjmiemy 1960 piąte rok jako oficjalne rozpoczęcie dialogu luterańska katolickiego to nawet troszkę krócej, bo 52 tak tak jak i jaki jest termin przydatności do spięcia, w którym momencie niezawodowi kościół powie dobrze już dość nic z tego nie będzie nie dogadamy się nie tu nie chodzi o to, żeby dojść do tego, że albo my stanie się częścią kościoła rzymskokatolickiego albo kościół rzymskokatolicki uzna wszystkie postulaty reformy Lutra tylko może chodzi o taką troszkę inną wizję chrześcijaństwa i jedności w pojednanie różnorodności to jest model pluralistyczny model współczesny, gdzie widzimy, że możliwe są w ramach 1 kościoła Chrystusowego różne formy pobożności i różne formy liturgiczne to jest program tak naprawdę zapisany w kwestii ujgurskiej, gdzie dla jedności kościoła nie jest potrzebne, by wszędzie były takie same obrzędy liturgia stroje śpiewy, a również Ostoja kościoła w ramach kościoła ewangelickiego mamy kościół wysoko w PiS kopalnie, czyli skandynawski kościół, w którym o wiele istotniejsza jest rola Lisieckiego prezesa niektóre kościoły reformowane i w ramach tego potrafimy sielski prezes w wielu organizacjach jest ważne w wielu organizacjach, ale również są kościoły, w których jest świecki prezes tym, który kieruje pracami kościoła, więc ten ustrój kościelny n p . co dla osiąga też jest tak ważne dla nas w pełni tak naprawdę drugorzędną rolę istotne jest głową kościoła był Chrystus i to jest też o sile formacyjny przesłanie tez informacyjne zasady, które dla nas wciąż mają swoją obowiązującą moc i tylko Chrystus tylko pismo tylko wiara tylko Łazarza i tylko słowo i to są pewne takie postulaty słowa klucze, które pozwalają nam rozumieć lepiej świat i działać w tym świecie i dążenie do instytucjonalnej jedności wydaje mi się być wizją dziewiętnastowieczną jest wizją, która w kogoś komuś podporządkowuje także to ta droga na pewno jest zamknięta i do takiego modelu jedności ja na pewno nikogo nie będę zachęcał nie będę w tym kierunku szedł, ale Niemcy wschodnie zachodnie też tak mówił, że my mamy swój modela macie swój, ale woda doszła do wniosku, a może nasze Zjednoczone i jej nie mówię, że nie ma możliwości zjednoczenia nie to, aby byli jedno to jest postulaty przekażą nam Chrystus z blisko złowił złotą rybkę ona mówi jedno życzenie proszę księdza biskupa i spełnienie poprosił, by biskup o zjednoczenie kościołów poprosimy chwilę do namysłu i mądre reformy trzeba przeprowadzać po głębokim namyśle to baby wielka rewolucja na zmiana i poprosiłem o chwilę namysłu jak to przeprowadzić się być może ma to nie poprosił mnie nie moje no nie wiem ja jestem dosyć dużym realistą i uważam, że należy się skoncentrować bardziej na tym co jest do zrobienia we współczesnym świecie w moim otoczeniu mojej parafii w mojej diecezji w moim kościele i chce jak najwięcej dać z siebie ludziom, którzy wokół nie żyją moi najbliżsi moi brat mojej rodzinie mojej parafii diecezji dzielić się wiedzą, którą mam umiejętnościami, by wokół siebie działać odpowiedzialnie i zmieniać świat to to jest coś co z uważam jest moim powołaniem zadaniem będą wolne w Chrystusie to rzeczywiście czynić i mówić innym o tym, że Boże słowo ma oczywiście moc i może człowieka zmienia może nas sprawiać im bardziej zdolnymi do zmieniania świata i czy zmiana świata zaczyna się od zmiany samego siebie własnego bezapelacyjnie bezwzględnie nie zmienimy świata siłą przemocą, podporządkowując sobie innych niż drakońskimi przepisami tutaj Luter był bardzo konsekwentny w swoich pismach w biurze nie można nie kogoś przymuszać do wiary, gdyż taka wiara zawsze będzie nie ściera więcej informacji o jubileuszu reformacji znajdą państwo m. in . na stronie luteranie krótka el państwem gości był biskup prof. Marcin Hinc proboszcz parafii ewangelickiej w Sopocie biskup diecezji pomorsko-wielkopolskiej wykładowcy szczecińskiej Akademii Teologicznej w Warszawie bardzo dziękuję ja również dziękuję zapraszam na wszystkie obchody w całej Polsce informacje o być 1 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA