REKLAMA

O duszy rozmawiają prof. Tadeusz Bartoś i Tomasz Stawiszyński

TOK Powszechny
Data emisji:
2017-02-22 19:00
Audycja:
Czas trwania:
01h 48:51 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór państwu czy słychać słychać chyba w witam bardzo serdecznie na kolejnym spotkaniu w zimowym ogrodzie teatru powszechnego to jest takie paczek mamy ten cykl spotkań o nieświadomości luźno traktowany, bo się pojawiały różne inne tematy także rok, czyli np. fizyka kwantowa ekologia, więc stać się nie otrzymamy bardzo ściśle tej tematyki związanej z nieświadomości ją teorią umysłu rozmaicie można to ona określać Budnik no ale dzisiaj w jakim sensie Rozwiń » będziemy wracać do tych tematów w każdym razie będziemy się zajmowali pewnymi za każdy z zagadnieniami z zakresu antropologii filozoficznej po mówimy o Otóż o umyśle porozumienia o człowieku naszym gościem dzisiaj jest z prof. Tadeusz Bartoś filozof z Akademii humanistycznej imienia Aleksandra Gieysztora i Warszawskiego studium filozofii teologii, w którym od razu powiem może na początku się z możemy spotkać także w piątek, bo razem z prof. Bartoszem prowadzimy taki cykl rozmów o polskości debat o polskości prowadziliśmy w zeszłym roku akademickim taki cykl i kontynuujemy go teraz i w najbliższy piątek w centrum Łowicka nasz będziemy też o tym, rozmawiać naszym gościem będzie europosłanka Róża Thun i będziemy rozmawiali o tym, czym jest polskość, ale pewnie jakiś temat ne aktualne też jak to zwykle w tych naszych rozmowach o polskości bywa zahaczy MEN no ita rozmowa, którą dzisiaj odbędziemy i to nasze debaty ne w centrum Łowicka są nagrywane i udostępniane później na stronie internetowej Radia TOK FM i stąd moja też prośba od razu do państwa wiem, że to jest pewnego rodzaju nie udowodnił, że jest to pewnego rodzaju niedogodności niedogodność takiej części dyskusyjnej tego spotkania, które można spotkać, ale mam wielką prośbę, że w momencie, kiedy przejdziemy do tej części dyskusyjnej i zachęcam państwa oczywiście do udziałów w tej ostoi w tej części naszej rozmowy to będę prosił o to, żeby mówić wyłącznie do mikrofonu, ponieważ jak państwo nie mówią do mikrofonu to co się nie nagrywa osoby, które słuchają tego później przy za pośrednictwem strony w toku wtedy mają jakąś przerwać ścisłe to jest trochę dezorientujące dla nich też traci się kontekst odpowiedź czasami jest niezrozumiała, bo nie wiadomo, jakie było pytanie, więc rozumiem, że to jest trudne czasem ciężko się powstrzymać przed jakim komentarzem albo pytaniem tak bywa na tych spotkaniach, ale bardzo bardzo proszę raz jeszcze, żeby właśnie starać się mówić tylko do do mikrofonu ja będę tu nie ma absolutnie żadnych ograniczeń będą tutaj na ile pozwoli kabel się do państwa z tym mikrofonem przybliżało ewentualnie będą państwo też prosił, żeby państwo podchodzili biec kabel będzie za krótki no dobrze to zaczniemy w takim razie o psy może takiego ogólnego pytania Tadeuszu, bo myśmy tutaj sobie sporo rozmawiali z przedstawicielami bardzo różnych dziedzin nie tylko filozofia, ale też psychologii psychoterapii ne neuro nałóg historii o pojęciu nieświadomości właśnie pojęcie nieświadomości, które rzecz jasna jest takim sztandarowym pojęciem psychoanalitycznym wprowadzonym do obiegu kulturowego medycznego najpierw później także filozoficznego przez Zygmunta w trojga i różnych jego następców uczniów heretyków, którzy od tej ścisłej psychoanalityk ciasnej ortodoksji się od włączali istnieją oczywiście wiele różnych sposobów rozumienia tego terminu i współczesna nauka neuro nauka zupełnie inaczej postrzegani świadomość aniżeli Zygmunt rodzic i filozofowie, którzy używają tego pojęcia też go często używają zupełnie innym staje się aniżeli neuro naukowcy z analitycy, więc wiele jest użyć wiele się wiąże z tym znaczenie, ale chciałbym cię na początek zapytać, bo będziemy gdzieś krążyć wokół filozofii średniowiecznej wokół tych dawnych koncepcji człowieka umysłu duszy i t d . i t d . czy w ogóle z filozofii średniowiecznej w szczególności n p . Świętego Tomasza z Akwinu, którego jesteś 1 z najlepszych najwybitniejszych specjalistów w Polsce i się zajmowały się przez wiele lat z filozofią Tomasza z Akwinu tłumaczyła się także rozmaite jego dzieła czy w ogóle o czymś takim wtedy twoim zdaniem można mówić czy istnieć Kurella z tego współczesnego pojęcia nieświadomości właśnie w tamtych dawnych koncepcjach umownym no, więc sprawa wygląda taki sposób, że to ma za chwilę i w ogóle się większość pisarzy średniowiecznych mieli na stole teksty starożytne, więc jeśli czytamy tu się za Chiny Alberto to są komentatorzy i Arystotelesa Platona był wtedy niedostępny poza fragmentami kim mają są one Arystoteles treścią wszystkich rozmów z treścią także poglądy Platona, więc może robiła to uniwersum Polesie bardzo dobrze, bo po co mówić o tym, który to wszystko streszczał, bo w 1000 lat później zresztą, ale tam troszkę też dopisywał swojego dnia no tak jak zmieniało to pewne rzeczy zmieniają, żeby pasował do katolickiej ortodoksji wzrost taki dostosowane pewne rzeczy wprowadza pewne pojęcia, które w no na pewno nie istniały w piątym wieku czy tym wieku przed naszą erą pojęcie, które pojawiło się z wiązane z chrześcijańskim dogmatem i w ogóle zgodne ze świadomością mentalnością filozoficzną duchową późnego antyku czynów na tym, żeby takich rzeczy, ale wracając do do tej kwestii zasadniczej czy mamy pojęcie nieświadomości nie mamy, ale jakiś odpowiednik trzymamy no mamy nauczkę połączenie wiedzy czy ignorancji dziś świadomość tych stoczono człowiek nie wie albo wydaje, więc połączenie wiedzy istnieją to u Platona i cała zabawa polega na tym, żeby przejść z niewiedzy do wiedzy my tutaj mamy kilka takich tych terminów dotyczących pojęcia wiedzy wiedza to jest coś greckie pistolet to jest coś co jest pewne, dlatego że został przeprowadzony jakaś jakiś jakiś dowód jakiś sposób wykazano, że to jest coś pewnego, nic więc za, które jest dyskusja na któryś z UE argumentowano to ZUS co się właściwie wiedza mamy też coś takiego co w Platon i Chin oraz telewizji niż starożytny filozof rozwagi mniemanie greckim doxa mimo to sytuacja taka, w której ktoś nie był w stanie przeprowadzić badania rzetelnego badania z kwestii dialogu, jaki zdaniem jakiś temat ma jakąś opinię łacińskie opinię i uważa, że tak jest może przez przypadek to co on może być prawdziwym aluminium tego ani wykazać on tak po prostu sądzi jest przekonany co do tego jest tym jest w tym wiara PiS bis pewna jak to ładnie mówił Arystoteles, gdyż jego przekonanie co do tego mamy, więc elementy nieświadomości to głównie polegają na niewiedzy bardzo silnym to jest u Platona nie ma tego jest o tyle są bardzo silnym właśnie takim odpowiednikiem nieświadomości jest teoria Poznania u Platona, ponieważ proszę państwa wg Platona i poznasz Poznań jest przypominanie sobie to jest w micie opisany w taki sposób, że nowym myśmy zapomnieli wszystko jesteśmy tymi, którzy przeszli przez rzekę zapomnienia i nasze poznanie zwą się przypominaniem sobie od nas już to wszystko jest to jest środa w oczy, cośmy takiego zapomnieli wszystko w całą prawdę ja, przygotowując taki był ładny fragment z Platona dotyczące ana innych Days, czyli właśnie do ich Poznania jako przypominanie sobie one, że to są takie wypowiedzi Platona zbędną na, w których on pokazuje, że niemożliwe jest wiedza niemożliwe jest zdobywanie jakiś nowej wiedzy proszę posłuchać bardzo ciekawe to są takie sprytne Formuły łamigłówki nie może człowiek szukać ani tego co uzna pani tego, czego nie zna, bo jak znalazł to przecież nie będzie szukał już dozna ani tego, czego nie znam, bo wtedy nie wie tego nawet czego ma szukać jeszcze innym fragmentu po podobnych w tym z tym znaczeniu w jaki sposób będziesz szukał Sokrates się czegoś, o czym nie wiesz zupełnie co to jest co z tego, czego nie znasz weźmie za punkt wyjścia też przypadki na pewno trafisz w jaki sposób poznać, że to właśnie to, czego nie znasz toczy się można, by ponad to ważna tymczasem dłużej to wniosek jest taki, że nabywanie nowej wiedzy jest niemożliwe logicznie niemożliwe no i w związku z tym jednak coś poznajemy, więc nabywamy co przypominam sobie od o tym, żeby odkurzamy coś co już nas jest i to jest to jest świadomość jest naprawdę nieświadomość, który dostanie się dowozić to jest mały pikuś to, że to jest to, że to ona związana z resztą trzygodzinnym, czyli z depresją z partii wyparcie emocji, a tutaj to samo dotyczy sfery czysto kognitywnych Anię sfery emocjonalnej dąży też wiąże bardzo silny trend, a tę listę molo Guya nazwijmy to dla wojska, czyli nauka o Poznaniu co się wiąże bardzo silnie z metafizyką platońską oczywistym co realnie może być przedmiotem owej wiedzy tej prawdziwej wiedzy, którą sobie przypominamy Ahlbeck po powiadają niektórzy, którą od wspomina we no, więc naszym maturzystom tutaj są pewne interpretacje późniejsze Platona takie konto liderujący mówiącą o tym, że istnieje dualizm świata tutaj tego materialnego jakiś odrębny świat idei to on to interpretacje ona ma szereg wad, ale staram się unikać, by było Platona w tych zaproszono mnie bardzo tak da się to wyczytać w ten sposób domu z niego bardzo jest to element poszukiwania obecny, czyli element myślenia o tym jak my możemy coś wiedzieć na pewno nad rozmaitymi to jest element poszukiwania czegoś co jest rzeczywiście taki, jaki jest on coś takiego on w tym kierunku Kujaw zmierza jego punkt wyjścia jest taki, że wiele rzeczy się zmienia są zmienne są przedmiotom Docs mniemaniu opinii wyobrażeń, ale nie możemy ustalić jak, ale musimy chcemy ustalić jak to jest inny musimy mieć z nich to są inne argumenty no i silnik jeśli chcemy ustalić Schulzowi dłuższe krótsze to musimy mieć w sobie coś jakoś wyobrażeniom to nazwa ideą ideą wielkości innymi słowy jeśli dziś umiemy rozpoznawać człowieka sprawiedliwego niesprawiedliwego jeśli chcemy powiedzieć kim jest mi się musi nas być pewien wyobrażeń idealne wyobrażenie siebie matryca właśnie tego czym sprawiedliwość w ogóle to są tezy do świąt takich idei później został przeniesiony Otóż w toku ewolucji gwiazd złożoność odrębny świat idei tutaj to jest zgodne z bardzo świadomym jego angaż, a mówisz mówi, że to jest właśnie taka interpretacja, której raczej unikasz, ale jak w tym kontekście takie klasyczne metafory platońskie jak jaskinia np. postrzegasz albo takie fragmenty jak słynny fragment z uczty n p . kiedy jest opisany ten ruch miłości od miłości erotycznej fizycznej takich fascynacji konkretnym działem to już pewnego rodzaju menedżerem mówiąc współczesnym językiem doświadczenie czegoś co jest jakimś sensie miłością czystą miłością idealną, której kochanek, bo to jest zazwyczaj kochanek u Platona, na której kochanek jest tylko jakimś takim bladym odbiciem tytułu na ziemi to w tym świecie dostępna zmysłom takim zmysłom konwencjonalnym w nowo wszystko wolno to zależy od sposobu podejścia znaczy punkt wyjścia z innym nastawienie czytelnika do tekstu ono decyduje co w tym dość zauważa inny niż innym nastawieniem moim byłoby, ale wchodzimy w bardzo szczegółowe problemy ochrony tej interpretacji tekstu niż innym nastawieniem byłoby chęć zobaczenia wspomnienia jego zadaniem było wyłonienie doktryny zgodnie z tekstów, które są dialogami rozmowami i zobaczenia złożenia wszystkich wypowiedzi w 1 spójną kokardą całość to wtedy kino plus jedno cóż innego niż my się do Platon chciał powiedzieć czy gorszy co do jego zamysłem filozoficznym, dlatego że on no jest autorem, który opowiada historię tym on wypracowuje pewną metodę, którą sam nazywa Delekty ku, który jest metodą badania intelektualnego badania treści pewnych przedmiotów, z którymi to sam proces badany jest istotny, a nie są ani dochodzenie do wniosków czy też zamykanie kwestii w jakiś jakich rozwiązaniach, więc jedno każdy utwór Platona jest odrębnym dziełem literackim może to dobrze jest pokazać na przykładzie także tak, że zawsze wczesnego dialogi są nie konkluzję dziwne Czyż takim, że chcą ustalić czym jest mit sprawiedliwości dialog kończyć tam przyjął się kończy, że nie wiemy czym jest za to później fajny biologom wypracowuje tory, gdy w innych formach nigdy się inną bardzo silny polemizuje z pewnymi tezami właśnie takiego istnieje już 1 wiecznego niezmiennego świąt, więc mamy tutaj Platona interpretuję jako twórcę doktryny czy nie może mówić o doktrynie platońskiej tutaj w w 1 jak się o tym, mówić raczej jako o pewnym pracy analitycznej pracy intelektualnej to jego wypowiedzi są to też ciągłości jeśli nie czytamy w tekście psów w taki sposób, że chcemy wydobyć wspólne elementy i złożyć taką wypadkową doktryny w 10 punktach przestawić się planom miał namyśli to co nam pozostaje no to nam pozostaje inny typ czytania tekstu być może najbardziej i najłatwiej byłoby porównać to z takim futurystycznym trybem pisania tekstu, jaki znajdujemy Fryderyka Nietzschego, którym jest, żeby paradygmatem tego wielu ludzi musiało zęby się połamać, czyli filozofów interpretujący jego i jego wypowiedzi dziś właściwie to już się udaje psuje się takimi, żeby go odtworzyć myśli rynek będzie robione są florystyczne łąk i zapisuje mogliśmy się nie wyjaśnia nie przeprowadzek dziś ciągów i w dużej mierze drugi tom Tomsk też są florystyczne pod tym względem wiedzą, iż opowiada mit Noto opowiada mit dolomit to dzieło literackie puzzle z otwartą na interpretacje jednoznacznie do jedno jedno znasz przykłady interpretacja mitu trudnych do jaskini Jerzy no on nawet gdy ją dokonałby, gdzie domy jesteśmy w ciemnościach to czym taka alegoryczna jesteśmy w sieci w jaskini schowani to jest metafora, ale doradczego alegoria tego, że jesteśmy wcielenia się wyrwiemy z ciała wyjdziemy z jaskini to będziemy widzieć teraz jesteśmy w ciemność tylko jedno jednoznaczna wykładnia tekstu i ona ma wady pewną tak jak ma wady no tak szkolną pracą nad tym w w szkołach gimnazjach czy szkoła poseł nad naszą poezją, bo jeśli kiepski do sprzedania pojeździe jest taki, że nauczyciel gry to co autor miał namyśli co autor pana Tadeusza miał namyśli no i wtedy w punktach piszemy autor, czyli Adam Mickiewicz w kontekście Litwo Ojczyzno moja drażnił swoją miłość do ojczyzny swojej i tak spółka będzie prosta nieadekwatny sposób reprezentacji tego tekstu, że on głęboko zniekształca no i tak samo mamy z lekturą tekstów Platona to są dzieła literackie, więc musimy użyć aparatury hermeneutyki literacki, żeby to wyjaśnić, ale też chyba pewna jeszcze cały czas, pozostając przy tych potencjalnych kory w latach współczesnego pojęcia nieświadomości pewne obrazy czy pewne figury, które u Platona, które w kierują uwagę na nazwijmy to warstwę z dnia instynktowną cielesną w człowieku, który w, jakim sensie jest bliska czy sposób pojmowania tej sfery jest jakimś sensie bliski temu co na później mówi Zygmunt w Grojcu o nieświadomości czy o indeksy przypomnimy swojej Drozd zatem obraz z dywanem ciągniętym przez 2 konie 1 i białego drugiego czarnego no to co jest jakimś sensie inny obraz, który można, by potraktować analogicznie można by, ale nie to jest trudne mnie naprawdę nie poddajemy się teraz w interpretacji tego ty metafory, bo to trzeba było je, by popracować nad tym wiem, czego nie należy zrobić musisz interpretuje taką traumę po to, opowieść na pewno nie należy zrobić czegoś takiego, że damy prostą wykładnię moralisty trzonu ku temu skłonności, gdzie Platon w ogóle no jest pisarzem, w którą u, którego takiemu nie jest elementem etyczną realistyczny występuje ale w jakim zakresie 3 czy możemy sprowadzić całość, bo brudno pełno tam w metafora wozu polega na tym, że zjadłem taki tylko oni darowizny, który ciągnie w dół, czyli ciągnie nas do ziemi, czyli możemy zrobić tego bardzo prosty przykład takich jak medycznym pluralistycznym jest to inny wzniosły i teraz chodzi o to, żeby dążyć ku temu co wzniosłe, a unikać pożądani pożądanie cielesne, więc ten tego typu wykład oczywiście no on analizuje inny to natomiast jedno niestety tak na bieżąco, żebym tutaj zaimprowizować jakąś interpretacji to nie da radę w to pomówmy jeszcze przez moment o koncepcji duszy u Platona właśnie i potem o koncepcji dusiło Arystotelesa Platona jak powiada przez wiele takich właśnie mitologicznych opisów jest wiele innych alegoryczne obrazów, która trudne są do interpretacji czy raczej, z którymi należy już potem coś zrobić, żeby z tego ułożyć taką bardzo zwartą doktryna, ale jak powiedziałeś na początku o, a na Nerze właśnie o tym, że właśnie wiedza jako zdobywanie nowych informacji jest niemożliwa, bo idzie o to, żeby z przypomnieć, że od pomniejszy to co już kiedyś oczyma duszy właśnie oglądaliśmy, ale w jakimś innym świecie w każdym razie aniżeli ten, w którym jesteśmy obecnie to jest kilka takich sugestywny ach, obrazów czy zaczym mitów, które u Platona jest jest obraz z duszy wędrującej duszy schodzących do rzeczywistości ziemskiej wracającej do jakiejś rzeczywistości nieziemskie, a następnie znowu w rzeczywistość ziemską wschodzącej jest, więc pewnego rodzaju wizja metrem psycholodzy mówiąc z opla w wojsku, a reinkarnacji mówiąc dzisiejszym językiem ne jest też pewien obraz bardzo sugestywny, który pojawia się często u Jamesa Hillman, na które też jest 1 z bohaterów powiedz na tej naszej dzisiejszej rozmowy rozmawialiśmy z prezesem Bartoszem zresztą wczoraj w godzinie filozofów radiu TOK FM możemy się filmowaniem, który często się do tego obrazu czy do tego mitu platońskiego odwołuje sugeruje, żeby rzecz jasna traktować go właśnie jako pewnego rodzaju metafora z kim mają osa Need tego, że oto dusza schodząca do rzeczywistości cielesnej czy ziemskiej dokonuje pewnego rodzaju świadomego wyboru okoliczności, w których ma się narodzić się po to, żeby pewnego rodzaju dyspozycje, które posiada pewnego rodzaju zestaw doświadczeń, które za sobą niesie mogły uzyskać adekwatne wyraz tej cielesnej reprezentacji, którą ona w jakim sensie wybiera, choć oczywiście po tym, jak już to wybierze jak się narodzi to natychmiast wszystko zapomina ta praca od upominania czy kanał mezzo właśnie jest pracą poznawczą, którą lekturom powinniśmy wykonywać to też 1 z obrazów mamy limit opowiedziany i Terra Air to taki młody człowiek, który umarł ja taką siłę śmierć kliniczną go wybudzili Otóż na końcu państwo Platona dziewiąty księdzu jak opowiada jak to wędrował w tym świecie w dziesiątym pieszym dołoży 9 muszę policzyć, że mu natomiast w Birmie to on spieszyłem się w dzielnicy natomiast noty emitują one są podobno proszeni są podobne liści, by można było taniej jest trzonem dla Platona w ogóle to one znów ich literalne i wyjaśnienie to znaczy, że właśnie tak jest los w dłuższym literalnej potraktowanie potraktowanie dosłownie tylko tej opowieści ona ma pewne wady i gen James Hillman, o których tutaj mówiliśmy on proponuje czytanie tych limitów jako takich ćwiczeń z wyobraźni tłumaczy pomyślmy sobie jak by to było 3 potraktujmy to jakby to był prawdziwy test taka formułka niemieckiego filologa klasycznego i imiona, ale sposób, jakby to było prawdziwe pomyśl o bogach, jakby byli prawdziwi chodzi o dopuszczalnym żywej wyobraźni w świat w nasz świat w naszym postrzeganiu rzeczywistości i wtedy możemy pomyśleć o tych innych od tych co o tym, tak jak inne, by to była literatura to znaczy pomyśleć o tym jak my się czujemy jako ludzie dziś byśmy się w obrazie rzeczywiście jest to, że schodzimy później wracam pracujemy przypominamy sobie 3 właśnie, że jest HD, z czym są bogowie jak wygląda nasz świat, jakby go przeżywamy mierzymy wierzymy w bogów literalnie, ale wpuszczamy go do naszej wyobraźni do świata naszego pola przeżywania, bo wyobraźnią buduje świat emocji trudno wnosi się z bogatszym niż wielu różnych postaci, które sobie różne rzeczy robią niezależnie od tego co my robimy również nie robimy, więc to jest taka propozycja odczytania tej lektury rzeczywiście jako i jak literatury Top to formuła, ale z osób, a ona związana z tym minister w tym co się dokonało w naszym cywilizacji w ostatnich kilkuset latach zmiany czy takim dorodne radykalnym dosłownie nie znaczymy wychowani jesteśmy w takim bardzo dużym, starając się do czegoś się z mitem bajką zabobonem przyznają się w tym sensie żony, ale on to bajki zabobony i ZUS i inne rzeczy nie oddziałują na naszą wyobraźnię, ponieważ na zasadzie takiego odruchu właśnie z racji bycia racjonalnym człowiekiem trzeźwo myślącym człowiekiem wykształconym człowiekiem czy skądkolwiek, by nie powiedzieć my to odrzucamy odrzucam całkowicie oznaczony przestają to obraz działaczem przestają wzbudzać naszą częścią naszego dostrzegania przeżywania możliwego prześcigali się to jakby to było możliwe, więc jak pomyślę sobie myślisz może to być ćwiczenia z wyobraźni stworzyć, jakby to było jak ja bym się czy mógłby rzeczywiście taki mit właśnie Latosiński był prawdą jakiś zły los jak co ja, bo to zmienia, jakbym myślenie o moim losie to duży weryfikuje to co ja myślę o moim losie ten brąz długo był chrześcijaninem to mogę muszą mieć jakieś wyobrażenie zbawienia lub potępienia ludzie o tym nie myśleć, bo aż strach nie wiadomo co gorsza jest tam bardzo radykalne Thompson z już dopięte na optymalizację, ale i jakości do tego dnia 73 w wyobraźni swoich przeżyciach nieracjonalny, bo sfera racjonalna tutaj rzeczywiście ona ona no cóż może, iż jest rozsądna to robi jak Platon opowiada bajki opowiada mity to ona tego nie sięga, więc to różne opowieści, które znajdujemy w innych tekstach Platona rynną mogą być to jak sugeruje Hillman takim pokarmem dla wyobraźni do uruchomienia wyobraźni wielu ludzi skarżyło się nie bez racji od kilkuset lat Nenad koordynatorzy ludzka wyobraźnia jest taka jak wyschnięte pole jest martwa to mogę przypomnieć słynną książkę Czesława Miłosza, że idzie na urlop munduru desperacji właśnie, szukając źródeł inspiracji dla czy też takich sytuacji w rozwijających wyobraźnię, ale także Niewiem Mai Martina Heideggera ku tezy o tym, technicznym wykładni świata technicznej wykładnią rozumienia rzeczywistości oczywiście o każdej rzeczy można, by długo mówić to jest bardzo wiele takich w ostatnich kilku latach takich symptomów w reakcji wobec tego techniczną mechanicy styczną takiego tam nad tą naturalnego widzenia rzeczywistości, gdzie wszystko jest urządzeniem do tego w marcu urządzenia łącznie z 17 tutaj jest ten element tak mówimy o Grekach cały czas jeszcze dalej o Szpilmanie i jego chrześcijaństwie w jakimś sensie to ten element z dosłowności czy u dosłownie Enia zarówno doświadczenia, jaki poszukiwania pewnego rodzaju literalnej dosłownej prawdy o tym, jaki jest to się wg Hermana wiąże z chrześcijaństwem właśnie z to bardzo silnie zaznaczoną w chrześcijaństwie nad potrzebą literalnego dosłownego rozumienia życia i zmartwychwstania Jezusa Chrystusa tego, że naprawdę chodziło taki człowiek po ziemi zmarł i potem wstał z grobu jest to fakt taki jak ten, że my dzisiaj tutaj siedzimy, gdybyśmy się tam znaleźli wtedy te 2000 lat temu tobyśmy go mogli zobaczyć tak jak widzimy siebie dziś nawzajem i że to jest centralny fakt i Centralna prawda wiary, która jeśli niema pokrycia w rzeczywistości literalnie rozumiany to cała wiara jest na próżno w tym sensie imam powiadano to jest pewnego rodzaju sposób myślenia Grekom obcy czy w tej kulturze w każdym razie nie dominujący, dlatego że Grek nie przeżywa istnienia bogów na Olimpie jako czegoś co jest realnie dosłownie prawdziwe tak jak to, że siedzi naprzeciwko niego jakiś człowiek i z nim np. rozmawia nie zastanawia się nad tym czy wierzę w tych olimpijskich bogów i zarazem w ogóle pojęcie wiary w tym kontekście nie występuje bogowie są przedmiotem pewnego doświadczenia także doświadczenia wewnętrznego, ale nie tylko, bo przenikają właściwie organizują rzeczywistość są jakimś sensie pewną oczywistością także i to dopiero chrześcijaństwo przynosi takie taką koncentrację na tym co dosłownie faktycznie prawdziwe literalnie rozumiana więc w jakim sensie to co później pojawia się jako ruch pewnej kontry wobec dominującej kulturowej roli chrześcijaństwa czy kościoła katolickiego, a mianowicie nauka współczesna nauka, która lektura, która w momencie, kiedy się pojawia jest jakąś siłą, która pełni w mieście próbuje w jakim sensie z instytucją kościoła współ istnieć, ale wkrótce już się staje siłą wobec kościoła antagonistów trzymał, a następnie się w ogóle autonomii czuje wobec kościoła in historia zresztą relacji kościół nauka jest burzliwa i skomplikowana i i do dziś właściwie jeszcze w nie można powiedzieć, że ten konflikt czy raczej pewnego rodzaju spór, który istnieje pomiędzy perspektywą wiary, a tą perspektywą nauki został rozstrzygnięty w każdym razie ta postawa nazwijmy to oświeceniowe pan to postawa akcentująca ne to właśnie istotność takiego rozumowania go dochodzenia do nieuzasadnionych wniosków szukająca eksperymentalnej weryfikacji czy posługująca się metodą eksperymentalnej weryfikacji osiągająca tezy, które można przypisać maksymalne prawdopodobieństwo przy tym ujęciu jest jakimś, gdy jest jakąś perspektywą w gruncie rzeczy bardzo bliską temu tej chrześcijańskiej potrzebie obcowania z prawdą absolutną prawdą taką, jaka literalnie nie jest tutaj nie być zabiegiem czy też interesem, na który walczy z filmami, bo to jego poglądy tutaj jakby streszczał my jest tu taka diagnoza, że dokonał się pewne przesunięcie w hierarchii wartości im dach inny to co dosłownie faktycznie literalnie się wydarzyło nabiera znaczenia nadmiernego konno sugeruje zastanowić się szkód i nad tym myślę, że to może dotyczyć tylko chrześcijaństwo, ale także no to jej manii czy też pasji Polaków zajmowania się własną historią, bo inny on zadaje takie proste trzeźwe pytanie, jakie znaczenie dla ciebie twojego życia dziś amatorzy co się wydarzyło 100 lat temu lub nie trud przywiązuje się taką wielką wagę do tego nie jest także, że to co jest praktyczne rzeczywisty zupełnie nieistotne tylko o to, że w świecie wewnętrznym czy kreatywnego przeżywaniu świata nastąpiło przesunięcie pryzmy z 95 tak sobie obrazkową zrób im, jakby miał 2 ręce wolne do domu pokazać tak nie mogę tak się zrobiło coś takiego mamy 95 %, jakby świata wewnętrznego ludzkiego opartego na wyobraźnię i 5 opartego na logice analizie ustalania faktów teraz niestety z powodu różnych m. in. to z Chin Mosulu jest odwrotnie to znaczy ty i to nawet tam, gdzie to jest niepotrzebne w ogóle, gdzie to jest przeciwskuteczne winien jest tam manierą dosłowności 3, a to czy dosłowność zabija wyobraźnię, bo zabija metaforycznie rzecz jest tego typu, jakby konstatacji to dotyczy także chrześcijaństwo inny, które no, który staje się, gdy taką doktrynę to znaczy chrześcijaństwo od samego początku ono jest zespołem, więc tak pełni zaangażowania totalnego to jest jak ustanowioną przez Świętego Pawła, bo nikt wcześniej tak solidnie przy tym nie popracował tego nie rozwinął ty masz dokonać takiej, jakby w całkowitej lub przekształcającej całkowicie twoje życie opcji wyboru i decyzji mają nad matką treść religijną Chrystus on umarł zmartwychwstał i teraz on jest zbawieniem przyjdzie itd jestem cały kredyt na chrześcijańską i jest wg doktryny dostrzegł wiąże się z doktryną stawką historyczny duetu i w tym sensie jedno nauki przyrodnicze i pozwala to żona pozwała Rosję w styczniu, choć ma wiele różnych Odlewnie wczoraj w parze z wyborem jest wyborem dosłowności, że autu inną właśnie mój wewnętrzny obraz świata lemiesz zredukowany postrzegania rzeczywistości nie wiadomo alternatywną siłą tego, ale z ob niema w wyobraźni, bo tylko jest to co wyczytałem w podręcznikach książkach o biologii o przyrodzie o o fizyce itd to właściwie redukuje mówić o granice mojego możliwego przeżywania świąt nic dla wyobraźni unisono z Chin czy może rzecz niezrozumiała odszedł do domu z tonu chodzi no i tutaj jeszcze 1 rzecz się da istotna jak tak mu się przyglądamy tej temu pewnego rodzaju wyobrażeniu, jakie o doświadczeniu greckiej marki man inny i w jaki sposób konfrontuje to doświadczenie z doświadczeniem chrześcijańskim to jest ta kwestia polityki z moim na tej zmów w rzeczywistości psychicznej czy inaczej polityk z moim Mono tej z MOPR -u przy filmach opowiada właściwie dzisiaj funkcjonujemy wyrasta my żyjemy i doświadczamy samych siebie za pośrednictwem kategorii pojęcie obrazów monoteistycznych myślimy np. o tym, że mamy jakieś centrum gminy tożsamości, że jesteśmy jakimś jak, który jest jedno właśnie i wewnętrzna spójność np. jednolitości spoistość wewnętrzna są to pewne wartości, do których dążymy i w momencie, kiedy doświadczamy niespójności wewnętrznej czy niejednolitości wewnętrznej to postrzegamy jako zaburzenie jako coś co jest symptomem wymagającym działań terapeutycznych n p . czym w każdym razie do wspierającym i nie specyficznym tymczasem Hillman powiada dłuższa czy psyche właśnie czystość rzeczywistość psychiczna, która jest czymś znacznie więcej i to jest bliskie myśleniu psychoanalityczne mu właśnie czymś znacznie więcej aniżeli tylko moje ego, czyli moje ja go ona składa się z bardzo wielu głosów bardzo wielu postaci bardzo wielu różnych stylów bardzo wielu bogów jest w niej obecnych, a tego, czyja to jest tylko 1 z wielu wielu wielu bogów, którzy w jakimś sensie w tym polu, w którym jesteśmy zanurzeni też dochodzą do głosu i w tym sensie ta decyzja, który powiedział jest to decyzja angażujące całego człowieka to, że przemijanie czy metanol i głębokiej wewnętrznej ma ulec cały człowiek ten stary ma umrzeć narodzić się nowy całości związek z doktryną instytucjom, bo to tak wygląda przez związek z doktryną instytucją, bo jest też czymś co się automatycznie łączy z depresją pewnych sposobów doświadczania wewnętrzny głosów doświadczeń pól, które dzieli się w Mark gdzieś w nas są no i w tym sensie taka perspektywa scjentyzm styczna z 1 strony z drugiej strony perspektywa duchowa n p . bardzo silnie skoncentrowana na różnych duchowych doświadczeniach i różne inne perspektywy mogą współistnieć ze sobą nie muszą wzajemnie się wykluczać, ale żadna z nich nie musi być perspektywą dominującą i wsiach obejmującą tak tutaj dosyć istotne jest zrozumieć ich wychwycić ten problem związany z pewnym nastawieniem kulturowym, w którym jesteśmy wychowani, w których filmy nazwali tę realizację to znaczy dosłownością, jakby tak jesteśmy wychowani wykształceni, że każdą rzecz mnie nie umiemy patrzeć inaczej w sposób dosłowny i terroryzując metafora myślenie metaforyczną obrazowym jest dla nas wysiłkiem sfera wyobraźni nie jest dla nas rzeczą godną zainteresowania to znaczy no, kiedy Szymczyk interesuje własnymi synami rób to naprawdę mogliście robić nieźle zaburzonym żywe, żeby zacząć mówiło o tej kulturze, w której my jesteśmy na to jest marginalne, choć dochodzą ludzie na terapię opowiadają sny z zdrowe to nie jest może, więc jest cała kultura czy też sposób przeżywania się to deprecjonują świat wyobraźni, kontaktując się rzeczy niepoważny poważni ludzie silni rzeczami zajmują to jest coś na co zwraca uwagę silna mówi o tym, że to atmosfera jest atmosfera ona nam na tym on dlatego docenia tak bardzo frajda, mimo że jest bardzo krytyczny wobec późniejszy praktyki psychoanalitycznej, bo on mówi odkrył coś nie odczuł to szczere i rozwój oparty, o którym chcemy myśleć mówić tego co jest szczególnie niskie mało wstydliwy fizjologicznym właśnie, ale tam wszędzie jest tak moją własną moje moje własne obraz moje moje przeżycie my doświadczeniom testami pytam czy może złapać kontakt z duszą własnym domu wewnętrzną psyche właśnie, przyglądając się własnej patologii psychopata logiczne nerwicy, gdyż obsesją czy też konkluzją albo czemu to jednak nawykom jakieś dziwactwo zabobonu skierowaniem przez lewe ramię w oczy cokolwiek chodzi o to, że te wszystkie rzeczy związane także są Animal sferą, którą kina dlatego ich mniemaniu istnieć czy także nie może być chory ma być sprawne ciało miedzi nieodczuwalny magicznie ma być hala ma być sprawny i nie dawać o sobie znać język to te wszystkie te są także do 060 zapisy do patologii czy też patologia patologii wewnętrzny to są rozkopy elementy gdzieś dziś jest schowana za represjonowane dusza, czyli to psychika świat wewnętrzny on on też ukryty tezach Iwonę jest taka, że minutą represje cóż tylko można rozwinąć na co dzień wcześniej, ale też jest wykonana dokonana przez chrześcijaństwo monolit realizuje, bo ono o normalnym ono jest monopolistyczne, więc nie może być żadnych głosów wewnętrzny człowieku jeśli dziś głos wewnętrzny ktoś przeżywa fantazyjnie nawet PiS wyobrażam sobie, że we mnie siedzi 3 ludzi różnych zabawa nie odbierze to ważny pożyczenia, choć w 3 różnych i jedno małpka i Joanną rządzą we mnie też sieci małpka Ernst trzyma robimy pewną grę wyobraźni, która dotyczy mojego ego mój gol jest czynnikiem sterującym, czyli jak chce kontrolować sytuację gruzińską trującego jest dominujący chce kontrolować z własne życie innym życie i t d . no, więc jeśli używamy tego typu wyobraźni czy też właśnie możemy sortować pozywać silni jak ktoś lubi PiS przy pomocy tych bogów greckich wszystko to przecież dla fundamentem scenicznego chrześcijaństwo Szkotom już są objawy opętania i są całe ekipy uzbrojone w filiżance wody święconej na rzecz wzrostu walczył ci zabijają wyobraźnię i tym samym warunkiem podstawowym wolności fantazjowania i jest trochę jest też opętany no to Super fajnie dziękuję to już Pisz dnia zajmować to, więc jest bardzo silną represją zwyczaje moc stają się demona demona stają się z demonami oczywiście wzbogacenie wewnętrznego, jakby wyobraźni na bok na czym polega to pustynia, jaką uznaje chrześcijaństwo w człowieku, bo na tym polega zielenią z kim pogadać z obecnym emerytom, siedząc w domu włączam telewizor to mi coś gada, a tak to nieziemskim pograli, bo jestem sam z moim ego, ale się uruchomić wyobraźnię to mogę mieć całe Towarzystwo do dyskusji i wypełza z rodziny, żeby mi nie przeszkadzali, ale rozumieją to z jak też do siebie mówi czy to jest 1 z takiego Szkot objawów wstydliwych objawów nawet to nie jest psychopatologii to jest taki po prostu dziwactwo coś takiego to już jest dziwny toczą ze sobą rozmawiać czy mogę być tacy usztywnienie tak o wyborze do przykładu w podróży za życia bardzo represyjny kulturą chrześcijańską kulturą likwiduje wszystkie przejawy i który penalizuje inny wszystkie przejawy, jaki żywotności fantazji no bo to są wyboru nie wolno seksualności, który jest całkowicie z zakwestionowana maszynie ujawnia żaden sposób ma być miłością bliźniego, uwzględniając mu pieczę nad seksualnością sprawuje instytucja, która reglamentacji określone sposoby jej ekspresji i do dziś mamy wysyp tak mamy dziś sprawy pigułki tej wczesną porą Wodnej jest po prostu gigantyczna presja, bo to, choć do pigułkę czczona jest czy nie ma ono miejmy nadzieję, że nie będzie tych nowych zmianach chodzi o to w jaki sposób aparat państwowy kościelny dokonuje presji takiej nadziei i rozwoju chodzi o to, że coś stosowne niestosowne no co jest przyzwoite nieprzyzwoite jest gigantyczną gigantyczny rzeczywiście sprawną represja świata wyobraźni do dziś boi wyobraźni możemy się w tym dogmatycznym w systemie w głowie możemy mieć wyłącznie to chyba żartujemy bardzo proszę matkę boską w ojca Świętego Jezusa na krzyżu to, że skoro remontowany nie może być tak, że ktoś ma własny zestaw własny pakiet obrazków, ale są podane tylko ściśle już się muszą być przy takim, jakie są to znaczy tam nie może być pan Jezus za bardzo obnażone no i różnych pomysłów są wskazania w tej dziedzinie jak to ma być czy w obrazie jest całkowicie, jakby Ennis już nie jest wyobrażenie, bo to one wtedy to obraz na niewiele mówią one nie były to duchowość chrześcijańska ono jest taka ofiara niczym od dań oddani co to oznacza się poświęcić sprawie oddać instytucji no to jest wszystko co co ona i całkowicie, bo jest w niej w niej zaistnieć tam nowy Motor Lublin, który jeszcze się powtórzy błędów jest dalej mówi jeszcze 201, że 3 Otóż ta perspektywa monoteistycznych właśnie, która określa to mu nie pożądaną jedności i ten Absolut, który nie jest absolutem jasnym świetlistym dobrym jedynym generuje zarazem gigantyczną sferę cienia mówiąc językiem gockim to znaczy wszystko to co jest inne od tego jedynego co się w to nie wpisuje albo nie chce się temu podporządkować albo właśnie nie daje się wszyscy do wzorca ulega demoralizacji i staje się czymś się co jest drogie co zagraża w jakim sensie spoistości jednolitości tego jedynego przez duże JOW, które w swojej ne jedności właśnie spoistości i spójności musi nieustannie bronić prania żona jest ciągle zagrożona, bo wciąż się pojawiają pewne impulsy czy pewne głosy, które na razie jej przeszkadzają jej zagrażają stanowią innymi słowy zagrożenie właśnie dla jednolitości w jakim sensie stanowią też świadectwo tego, że ta jednolitość jest być może ne jest być może fikcyjna w związku, z czym trzeba się trzeba się przeciwko tym wszystkim przejawom czegoś co nie podporządkowane zasadzie unieśli go ująć coś zbroić i bronić i dlatego ten obszar zjawisk z patologii izolowanych w PEC my w tym dyskursie świeckim, a jednocześnie zdemobilizowanych w tym dyskursie religijnym przy takiej konstytucji kulturowej staje się gigantyczne, na której w dowolnym momencie się potworny, który film ma ona m. in. Platona, a także staram się czytać starannie już wszystko, by zacząć zastanawiać nad 1 kasę, kiedy zgłosił do dokonało się taki proces stabilizacji pewnych pojęć czy też Bytów w Bornem dziś mniej więcej w bok, bo tak jeśli patrzymy na bogów greckich totalnym oni są mieszaniną dobra i zła to są oni czasami się w taki Zeus zachowuje całkiem całkiem czasami gorzej i tak dotyczy to wszystkich wszystkich tych bogów oni są wielcy są silni, ale żadna z nich, bo oni powstali 30 bogowie żaden z nich nie jest jakimś absolutnym absolutnym nieskończonym i wszechmocnym władcą Pasko żywota ida absolutnego wszechmocnego, zwłaszcza pana wszystkiego i Platon tego nie ma Arystoteles pojęcie umysł tego pierwszego oprószyć solą i tych atrybutów też za bardzo takich nie ma dziś to się bierze starożytny judaizm on do pewnego momentu jak mówią historycy no powiedzmy do piątego się tam piekło czy któregoś z nut właściwie on był taki sobie policyjną izbę to znaczy w tym sensie, że no w tej konfesji starożytnego judaizmu w gimnazjach jest prawdziwym nasz najsilniejszy napadach premier powiedział nasz najlepszy najsilniejszy dobór plemiona praktyczny w elemencie funkcjonujące na nas najsilniejsi inni bogowie są kiepscy słabsi przegrali wojnę tego typu pochwała siebie i własnego pola dług Narodowy no to jest pewna specyfika 1 dług Narodowy Grecy mieli mnóstwo tych bogów własnych, więc tutaj rzeczywiście to jest coś osobliwego w pewnym momencie rzeczywiście ci bogowie, o których czytamy w Starym testamencie są już fałszywym nogami to w ogóle nie są bogami, więc taki pojawia się monoteizm gdzieś 0201. trzecim wieku to jest jeszcze kwestia, którą z chęcią bym zbadał, ale pojawia się idea Boga, który jest wszechmocny, który z twórców któryś z panem wszystkiego teraz odbiór psychologiczny obrazowych dotąd spekulacyjnie teologowie Tusk jakoś z tym poradzili, ale proszę państwa kto by chciał mógł się spotkać z kimś, kto ma się z tobą zrobić wszystko ja dziękuję chodzi o to, że dla odbioru nieświadomego stworzenie idei absolutnego wszechmocnego, a 3 tys par 313 od strony psychologicznej ma elementy psychopatyczny czy ktoś jest całkowicie wszechmocny Porsche Mony zdobyto tak męczy fizycznie zrobi sprawiedliwie czy potraktuje będziesz grzeczny dostaniesz nagrodę nie będzie żeśmy go znaleźć tu jeszcze się może poprawić, ale w ogóle jak wpaść na ten pomysł, żeby była jednak jedno właściwie instancjach, które z nieskończoną wieczność życia udowadnia, że poza nim w jaki sposób teologowie główkują jak jest możliwe, że skoro jest nieskończony wieczny Bóg coś jeszcze możliwe poza nim skoro jest wszędzie we wszystkim kulturom jak ktoś sprytny to coś wymyśli oczywiście Thomas z Akwinu w tym bardzo dobry, niemniej jednak od strony czysto psychologicznych absolutu za akcję, gdy trudno jest harmonizacja z naszych tys 400 tys to jest sytuacja się w skrajnym zagrożeniu rozumieją państwo ma się kogoś, choć oni, że jest dobra, ale z wszechmocnym czy kim jest wobec niego wszystkie elementy znów musiałbym tu pan palcami po mimo większych zmian mniejszy, jakbyśmy go powiększać w nieskończoność to ja zjeżdżam w dół w nieskończoność mówimy o przeżyciu doświadczeniu obcych o tym jak to się odbiera, więc Lotos osobliwy dlatego m. in . Hillman chciał uciekać przed 6000 próbując, jakby poszukiwać dziś obrazów innym świecie przedchrześcijańskich, bo proste ateizm jest prostą negacją my biedni to trenerzy przychodzą i mówią, że ta pośrednio doktryna jest fałszywa mamy teraz mamy nową doktrynę i w domu wierzymy nauka i to nam udowodnione jest z kolei w 2 i nie ma dla niej alternatywy, bo tu nie chodzi o to, że tu podważamy nauka czy też badania no niech sobie robią uznają państwo go, dlaczego coś co dotyczy zasad funkcjonowania tramwajów elektryczności czy też kosmosu ma wypełnić 99 % mojego obrazu światu, żeby nie było np. 3 %, ale cóż zapełni zresztą jak wyobraźnia nie ma jest martwa no to jest chyba dobry moment, żeby teraz do dyskusji przejść, kto z państwa chciałby zabrać głos w pomylić czy chcemy możemy w ogóle zrozumieć Platona, uwzględniając to co zostało powiedziane, czyli 2 pół 1000 lat w odległości nie uznanie tego absolutu jeszcze w ogóle ani on był przed torze on ma 95 % wyobraźni, a my mamy tylko 51 jeszcze tą ten polityk PiS czyli, skąd miał niema dążenia do tej spójne jedności czy to jest w ogóle możliwe, żebyśmy go odczytali zrozumieli nowoczesny tor interpretacji rozumienia mamy próby to znaczy mamy pewne próby odczytania one nie pretendują do definitywnych absolutnych, ale są pewnymi względami jeśli mamy jakąś próbę interpretacji to zestawienie z inną próbą interpretacji i się ono przestrzega pewnych wymogów metodologicznych one są dosyć dobrze określony zarówno historyczne Jagi dążący do interpretacji to my możemy sobie tworzyć pewne obrazy to znaczy natomiast dla tej postawy, która była postawą Platona, która jest do takich uroczyście interpretatorów wady postawy, a który jest czymś co dziś nazywany metodologią hermeneutyki filozoficznej plagą w wielu tekstach on po prostu nie jest konkluzja dla niego np. świat idei to jest on dzielą się dokonuje on się dokonuje w mszy w trakcie roku to co jest tłumaczone uczony rozmowy czy też rozumnej rozmowy czy go nazywać dialektyką to jest to dla niego dla niego to jest grupa ludzi, która przez długą długo trwający kilkanaście lat proces edukacji z lekcji tym, że niezdolna do rozważenia pewnych kwestii niż do kwestii rozważa, by to wszystko nic więcej tam nie będzie co pewne warunki, żeby możemy o tym, mówić, czego my możemy mówić o sprawiedliwości, jakbyśmy nie mieli nie było w ogóle przybysze z wiosny już tak możemy o tym, mówić w myśl założeń filozoficznych, z którymi inni się nie zgodzą filozofowie, niemniej jednak jego propozycja taka była może tak wyszło im media stres, więc może nie niezłą pan do końca na temat UE tak dla impulsywnie chodzi chodzi o Boga Platona czy czy Boga odziedziczonego przez chrześcijaństwo pójdą też mieć w ogóle koncepcję Boga, ale był to w tej chwili naczyniom taki impuls, żeby zapytać tak czy czy o tej historii, ale miałam impuls, żeby zapytać, kiedy i kiedy, kiedy mam pan mówił że, że Bóg jest wielki mają moc ludzka CAL w co łączy to jest także ja się zawieram w Bogu w ciąży prozac jest pan Bóg się wycofuje po to, żebym nie stworzyć jak jak i ojca, o jaką koncepcję chodził pierwszy z Wieltonu pomysł w ogóle filozoficzną teologiczną religijny pomysł, czyli wyobrażenie bytu absolutnego, który ma takie cechy, że jest wiecznym niezmienny wszechmocny wszystko stworzył i wszystko całkowicie od niego zależy z metafizyką pracy minister chrześcijańska teraz w jaki sposób stwarza świadczy o metafizyce tej chrześcijańskiej, że ten świat istnieje pomimo no to są pewne dywagacje kreacja mistyczny, które dobrze rozwijał Tomasz z Akwinu w niemym czy to teraz wyjaśniać na świat jest relacją o odniesienie jego jeździ zbyciem stworzonym, bo to są wyjaśnienia, które może być co werbalne poloneza abstrakcyjną, zachowując zasady pełnej spójności pojęć, więc to jest dobrze wyłożony zasoby internetu myślę, że poradził z tym dylematem, ale to nie zmienia w ogóle problemu w ogóle pomysłu na to, że istnieje jakiś absolutny wszechmocny naprawdę wszechmocny mogący zrobić wszystko, by to jest dziwne gdańscy poradzili w jakiś dom w wersji, ponieważ on dumnie spekulacyjny, więc bardziej obrazkowym, więc stworzone jakości do takiego wycofania się Boga odcinku może troszkę cofnąć wciągnął brzuch, żeby trochę było miejsce dla świata nowym z tego typu koncepcje są rozwiązania mogą być tylko, że toniemy dotrze do absurdu z racji Jurzysta absolutne dobro później oczywiście chrześcijaństwo nie wyznaje manicheizm, że istnieje zły dług zło absolutne Bóg zła taki dualizm no ale proszę państwa, kto się postawić tak naprawdę absolutne Bogu władcy Noto, jakby cały smród świata zła na niego ściąga zjeżdżamy z potępionych wietrznym mamy doktryny wiecznego potępienia zupełnie taką noc dla psyche może wolno było dosyć stosującą tak bierze się czy wierzy żyje, ale dosyć, aby rotacyjna w gruncie rzeczy jak dotąd dni można zadać pytanie to jak wypełni, wypełniając ściśle, wypełniając je z, wypełniając dziś antenową 0 w międzyczasie pytanie, bo tutaj dyskusja poza mikrofon nowa się to 4 pewnie stąd taki gracz niż w pytaniu właściwie tak nawiązuje do tego co przed chwilą pan profesor powiedział, ale jednak kompletnie się już tak on w tej chwili trochę zasób płakałam, ponieważ te nie możemy poszukiwać tego, czego nie znamy tak naprawdę on w poznanie jest przypominaniem sobie, ale jak jak mogliśmy myśleć, czyli wynaleźć monoteistyczne go w Boga, który nie da, że jest zaprzeczeniem naszej wyobraźni na to się wydaje, że nie nie sposób było w ogóle wpaść na jakąś koncepcję poszukiwania takiego takiego obiektu na jak mogło to jednak inna nie raczy przyjść do głowy to będzie dobre określenie, ale to kompletnie no i jest sprzeczne z tym wszystkim co zostało powiedziane jak ja w ogóle mogło dojść do czegoś takiego, żeby wymyślić taką taką taką figurę taką mazda, o ile istnieje odpowiedź na to pytanie no i do tego dąży to znaczy skutek mamy postać w taki rozwój tej doktryny atrybutu Boga pojawiło się to w nauce chrześcijańskiej głównie Świętego Pawła jest podjęte przez nauczycieli chrześcijańskim 0203 . wieku i rozwinięty, więc trudno powie konkretnie ludzie znamy nazwiska imiona, którzy byli wybitnymi takimi nauczycielami religijnymi olbrzymi wpły w w jej zasięgu i doktryna zwyciężyła tak bym powiedział wyczytałem gdzieś nie pamiętam, gdzie w tej chwili, że ludzie wymyślili pana Boga w tej postaci dlatego, bo to się boją śmierci historia religie czy szkół w naszym gatunku Homo sapiens podobno około 20  000 lat wtedy w naszym genomie powstał genom wiary, który został przez naukowców z liderem tej wsi koło wanny i jak już o tym, tu mówiłem mam do pana pytanie bo mówiliśmy tu o duszy dusza w tym zająć się w reinkarnację i innym z mojej wiedzy po przeczytanej książce, o której tutaj już kilka razy mówiłem jest wykluczona dlatego, bo my dajemy, które kształtują nas dziedziczymy po swoich przodkach, więc czy na pewno nie ma na to wpływu dusza natomiast, skąd się bierze dusza chrześcijańska w nas nagle się pojawia no bo wg idei chrześcijańskiej to coś takiego mamy 3 jest gdzieś napisane w dokumentach religii chrześcijańskiej, skąd to się bierze i jak to się bierze pan teraz panie Tomaszu do pana nie ma łatwo pożyczą panu książkę, gdzie jest zaznaczony rozdział o tym jak wyje doszliśmy do wiedzy jak mogło powstać życie to jest 1 rozdział krótki rozumiem, że pan przyznam performer zrobił tydzień przeczyta chodzi o to, że wyjaśnienie życia jest możliwe tylko o rozumiejąc fizykę kwantową okazuje się, że tam bierze duży udział w tym tunelu wanie czasoprzestrzenne i superpozycja pan to pewnie rozumie, a ja nie do końca lipiec od dlatego prosiłbym, żeby zjawił się tu jakiś biolog molekularny, który to wyjaśni obiecuje publicznie zjawi się czy chce, by już jak i skończy wzięło się na 3 i wraz z 5 tys adekwatnie jedynie poprawnie postawione pytanie do muzeum bez historii doktryn są ludzie są one funkcjonują już mają różnego rodzaju i wyznania mamy te czasy powiedzmy na chrześcijaństwo powstało w związku z działalnością Chrystusem, więc po Chrystusie pojawia się chrześcijaństwem są konkretni ludzie się typowej uczniowie, mimo iż poglądy na temat świata są wykształceni w kulturze greckiej tak dalej pojęcie duszy tam funkcjonują w jakiś sposób i Jonas opracowywane 1 pisze Otóż czytam to drugi tamto 30 później to później komentatorzy są tekstów biblijnych oni czytają te teksty mówią, że w Święty Paweł mówił to latem mówi to już są komentator komentator dziś do komend do komentarzy pojawią się jakieś opinie innych azjatyckie pospieszy pojawią się zabory, które coś definiują i t d. trudno coś z historią doktryny w Vancouver w Nottingham z doktrynami wywożony jest ktoś coś uczy Platon dziś w szoku, że przyszli uczniowie to czytali komentowali po prostu plotą nic różnych w różnych epokach łącznie z dzisiejszą interpretacją Platona, który w, którą kryje też żeśmy usiłowali wprowadzić natomiast bałbym się łączeniu takich pojęć bardzo różnych porządków mianowicie genetyki gen wiary jadącego na etyce to jako genetycy to wie, że nic nie mają do powiedzenia wzorce słowo dla genetyki teraz chciałbym zapytać, jakiej wiary właściwie czy katolickiej protestanckiej także to ktoś, kto się nie data w Rewalu mieszanie porządków nauk empirycznych jest doktryna ideologią, lecz ten właśnie z wyobrażeniami to są to jest nie my nie metodą logicznie nie niepoprawne poście niesłuszne dobry ADO Wrocławia przeraża może za to niezłą emocjonalne przyczyną wystąpienia, ale naprawdę został sprowokowany, zwłaszcza tutaj przez byłego ojca Bartosza pozwolę sobie jednak na taki osobisty wątek może nie wszyscy wiedzą, że siedzi przed nami ktoś, kto ktoś, kto zrzucił sukienkę Dominikańską i to jest jednak faktem trudno to przepraszam wiem, że to są rzeczy osobiste, ale nie natomiast w niebo i Bojan ojca Bartosza słyszy już nieraz nie pierwszy raz publicznie wydają się, że pan otwarcie, że wiele z tego co pan, bo zależy panu chyba na te formy grzecznościowe nie będę pana tytułował poprzednim tytułem jest wiele z tego co pan mówi jest jednak jakąś formą odreagowania porzucenia swojej wiary, ale to oczywiście biorę na miasto to nie dotyczy Meritum sprawy, ale nie nie nie potrafisz pozbyć takiego wrażenia jak pana słucham, a to nie jest już pierwszy raz w tu było bardzo duża, że podział, że rzeź w wygłoszona tutaj wiele nonsensów bo, bo tak jest w istocie, zwłaszcza dla kogoś, kto jest jako zorientowanym w ME w dziejach filozofii Europejskiej zachodniej to ma jakiś warsztat to znaczy operuje greką łaciną tak jak jest w moim przypadku cenieni nie mówią o tym, po to, żeby się chwalić tylko, żeby tu usprawiedliwić jakoś inne fakt, że pozwalam sobie zabierać głos czas państwa, więc po pierwsze, uwaga na temat Platona sugerowanie, że Platon był jakimś wielkim tak zrozumiałem to wystąpienie z wielkim promotorem wyobraźni i nie w chwili jego filozofia to jest głównie w metafory zachowanie takie metafizyczne, ale jednak w Elblągu oraz zrozumiał, bo byśmy znowu coś ważnego doprecyzować Hillman dobrze ja żyję w rolach drugorzędnych Hillman był u nas tumany jak zgoda jadą motory Hermana się nie odnosi się boi nie znam na jego największym skrócie o podział także odebrałem jako nową wersję apologii jakieś tam odmiany relatywizmu chodzi po prostu o to, żeby porzucić starą poczciwą kategorii obiektywnej esencja innej prawdy i puścić wodze fantazji prawda wtedy rzeczywiście hulaj dusza piekła nie ma, ale do tej koncepcji nie będę się odnosił, bo nieczytania książek tego pana, ale mam takie ogólne wrażenie po tym co dzisiaj zostało zaprezentowane natomiast historyczny Platon i to nie jest mój głos proszę państwa tylko to jest głos tak wybitnych interpretatorów jak twórcy w tzw. szkoły typ miejskiej z Kammelem Ślązakiem i gejzerem na czele ich ucznia Giovanniego Reale filozofa Platona jest ufundowana na mocno essentialia rozumianej prawdziwie to, że Platon operuje metaforą zresztą tu przypomnijmy etymologia słowa metafora o metaforę in przenosić prawda w wróżę tego słowa znaczeniu wcale nie sugeruje, że Platon faworyzował, chociaż z drugiej strony zupełnie nie reagował to prawda, bo ten sztafaż mitologiczny tam jest mocno obecny wiek dialogach to prawda, ale to nie jest, a jest moim zdaniem absolutna dezintegracja filozofii Platona, jeżeli ktoś twierdzi, że wyobraźnia odkrywa jakąś naczelną rolę u niego nic bardziej podobnych prawdziwe nic zatem powtarza, że z naturą ustaliliśmy na oślep, ale proszę zrozumieć jak pan, że pan nie słuchałem uważnie ja pana wartych łącznie z upałem Hillman mówiła młoda, więc jeżeli firma mówi do winy nas rozumie grę, ale nie rozumiała tak nakazuje może ta firma, której tutaj odgrywał dobrze do innych nazwisk nie rozumie Morozowa, że ten hit man, który tutaj odgrywa dzisiaj główną rolę rozumiem, że został potraktowany jako narzędzie do zrozumienia n p . Platon i w ogóle całych dziejów kultury zachodniej na tak zostało powiedziane to, jeżeli tam Hillman tak mówi to ja się w tym sensie odnoszę, jakby do tego nowego paradygmatu interpretacyjnego na przykładzie filozofii zza zachodniej na czele z Platonem Noto ja się po prostu brutalnie z tym nie zgadzam dlatego np. przywołałem wielkie autorytety ze szkoły typ miejskiej, bo na ciemno raczej bym założył, że oni więcej wiedzy na temat Platona niż ten film no ale to nie będą w tym macie takie spory wchodził proszę państwa, bo moim zdaniem niech to będzie też moje prywatne zdanie Platon to jest filozofia ufundowana na mocno rozumianej prawdzie i owszem jest tam bardzo duża rola metafory, ale to jest metafora, która jest metaforą czysto metafizyczną to znaczy co to znaczy to znaczy, że ja od no i przenosząc się, bo biorąc za punkt wyjścia ten świat trzyma jakiś stanem mentalne poznawczy od noszy to do tego co jest istotą ową prawdziwe, czyli świat idei przez Platon, który operował wymyślił tą słynną metaforę HDI teraz + 3 drugiego żeglowania jest dość powszechnie wśród naprawdę zorientowanych w jego twórczości uważany za pierwszego metafizyka nie żadnego destrukt tora prawda metafizyki tylko wręcz odwrotnie za tego, który ustanowił ten zachodnioeuropejski 33 czy Europejski mówiąc szerzej paradygmat myślenia metafizycznego miasto jest jakby pierwsza uwaga po prostu bardzo trudno mi się z taką interpretacją, nawet jeżeli to bezpośrednio było tym utrzymanie, ale rozumiem jeszcze raz powtórzę, że ten film był traktowany jako narzędzie do eksplikacji Platona no to w tego typu hermeneutyki dialogów platońskich uważamy zupełnie opaczne druga uwaga relacja pomiędzy, jakby KUL kulturą chrześcijańską a, a grecką wydają się, że tu nie ma żadnej istotnej sprzeczności, bo ile dobrze zrozumiałem panów dzisiejsze wywody to panowie, inspirując się tymi poglądami tego Hermana byli łaskawi jak z, o ile dobrze zrozumiał stwierdzić, że grecka kultura była raczej oparta na wyobraźni prawda i to były tekst kursy na temat rozumienia bogów greckich przez samych Greków i t d . więc to jest tylko częściowo prawda bo owszem, grecka, ale religia ludowa rzeczywiście no More może się w taki schemat jeszcze jakoś wpisuje, ale cała wielka tradycja filozofii greckiej idąca od Thalesa właśnie jest kontra temu myśleniu to znaczy jest to wyzwalanie się od wyobraźni mitologicznej przy całym szacunku do dziedzictwa biologicznego, bo my to sposób, by po przypomnimy to znaczy tyle co opowieści ona oczywiście może być mniej bądź bardziej prawdziwa pamięć, bo miłość bardziej esencja dna, ale cały, jakby ten gest przewartościowania kultury, który się dokonał właśnie w osobach prominentnych przedstawicieli filozofii greckiej raczej polega na faworyzowaniu prawdy bez logo centry trzymanie fantazji ocen 431, a ja wiem no tak tylko, że te są ważne uwagi Vettela wydaje mi się w tym sensie, że ta koncepcja, która faworyzuje wyobraźnia jest moty w wbre w faktom to znaczy w tekstach jest zupełnie coś innego i w tym i teraz, jaka jest rola mitu u Platona, owszem, ona jest bardzo duża, ale Platon nie jest jakimś fantastycznymi geografem, żeby się tak wyrazić tylko wykorzystuje często instrumentalnie mity dokonuje czegoś co jak nazwał takiej intelektualnej metafizycznej gratyfikacji w zupełnie nie chwyta zachowuje ZMID to co jest w nim racjonalnymi uniwersalnymi jądrem i na tym buduje swoją własną metafizyki kolejna uwaga na temat Platona, że Platon nie nie ma tam jakiegoś rygoru, że to nie jest kompulsywne to też no mówiąc delikatnie bardzo daleki jest od prawdy wystarczy przytoczyć chociażby pracy pewnie mało znaną mego kolegi z Instytutu filozofii Uniwersytetu Warszawskiego Dariusza Piętki były napisaną pod kierunkiem nie byle kogo na pewno panu uda Bartoszowi to nazwisko znane mianowicie pod kierunkiem prof. Blau Seweryna dla sędziego chyba najwybitniejszego specjalisty od Platona przynajmniej w Polsce jak na dzisiaj przed nami na pewno w czołówce nie ma tam dokładnie tytuł, ale to jest doktorat czy, który jest poświęcony sprawom właśnie no, jakby metodologiczne mówiąc najogólniej utracona i w tej pracy, która bardzo dobrze źródłowo udokumentowano to nie jest jakaś publicystyka pseudonaukowe tylko to jest oparte na solidnej grze wierzę w lekturze tekstu źródłowego jest doskonale pokazane, że po pierwsze, Platon bardzo rygorystycznie buduje swoją pamięć całość bardzo rygorystycznie nie zawsze oczywiście, ale w kluczowych momentach np. w Fordonie, gdzie wypracowuje swoją esencja inną koncepcję duszy przypomnijmy, że psyche Eesti FHU tu prawda czy dusza jest tym samym w sobie, ale dobrze dobrze tylko właśnie, bo boję się obawiam, że państwo, że państwo nie mając ja wiem tylko, że tylko, że proszę mi wierzyć, że z perspektywy mojej wiedzy naprawdę to co zostało tu dzisiaj powiedziane i monet z perspektywy mojej wiedzy to zostało dzisiaj powiedziane to naprawdę w 90 % to jest publicystyka teraz dobrze jest błąd co z tego kończąc wątek platoński w tej w tym doktoracie pan Dariusz Piętka bardzo fajnie by bardzo dobre mądrze i głęboko pokazał, że latem bardzo rygorystycznie stosuje zasadę wyłączonego środka racji dostatecznej, więc to jest kolejna uwaga do pańskich uwag dzisiejszy, które przedstawiały Platona jako takiego mówią fantastycznego czy fantazyjnego MiTo grafa jeszcze ogólna uwaga ból znowu się powołana pewien autorytet, ale powołam się na autorytet, żeby nie było, że od siebie mówi prof. Juliusz Domański ego i prof. Juliusz Domański, porównując kulturę żydowską judaistyczna stary testament Jana z kulturą hellenistycznych był łaskaw się, by w pewnym tekście wyrazić, że tu mamy do czynienia z narracją, a tam z dyskrecją rzeczywiście Grecy są się różnią od kwoty od Żydów w tym, że są nastawieni na opis na opis esencja innych struktur odkrywanych na drodze intelektualnych dociekań metafizycznych, a Żydzi to jest lud księgi lud wybrania, który w kolejnych wydarzeniach jest formowany przez Boga ale gdy po co to mówię po co to po to, co mówię, że z tego wcale nie wynika, że itu itu niema skoncentrowania na prawdzie jak najbardziej są to kultury praw pra w do centry liczne i mówienie, że Grecy to jest tylko fantazja to jest po prostu no i moich zajęć historyczna i tekstowa sensie to co znajdujemy w tekstach i to nie tylko filozofów, ale również wielka tragedia grecka to jest raczej skoncentrowanie naprawić więc, owszem, rola wyobraźni jest duża, ale to co w kulturze greckiej najcenniejszej najgłębsze to jest to co podporządkowuje wyobraźnię Logos owi miałem jeszcze wiele innych uwag, ale rozumiem, że państwo po prostu krótko mówiąc nie ja zdaję sobie sprawę, że to jest temat oczywiście na długie seminaria i t d . ale naprawdę no mam wrażenie, że tu dzisiaj dużo nieprawdy historycznej zostało powiedziane po prostu ich myślę, że o zupełnie innych rzeczach mówiliśmy, mówiąc że za to znaczy mi się wydaje także inne no nie przyjmuje pan do wiadomości tego, żebyśmy mówili o Hetmanie i i wyciągali wątki związane z wyobraźnią Platona nie było jakiegoś specjalnego całościowego wykładu Platona, ale w związku z dnia, ale ale już teraz pan naprawdę bardzo długo mówił prawda, a więc o tym, więcej no cóż pogrzebana, gdy to co pan przedstawił je z taką formułę inni dopominali się o 1 prawdziwą wykładnię Platona czyli, gdybym był filmowany powiedziałbym pan dosłownie co nie ma innych możliwości spojrzenia powoła się pan 1 szkołę do szkół, gdy w interpretacji Platona jest dużo nie tylko szkoła Tymińska, więc to jest na tym polega taki idealny przykład liberalizacji i dogmatyzmu czy doktryny stoi 1 wykładnia wszyscy inni, którzy mają inną wykładnię powiedzmy jedno są w błędzie to musi ostrzegać przed tym zagrożeniem nosicielem oceną do powiedzenia to w, bo ludzie ja jeszcze raz, ale bardzo krótko panie profesorze też jest panem nie zgadzam się bardzo już Otóż człowiek, z czym stwierdził pan, że nie należy mieszać się genetyki, że jest znacznie mniej funkcjami Otóż w tej książce, której ja wyczytałem to Pański przypadek jest jakby dowodem, bo tam jest napisane, że mamy tzw. proces epi genetyczne, które powodują, że jedne geny są włączane, a drugie wyłączamy pan był wierzącym księdzem bijemy się panu wyłączył jest pan teraz profesorem natomiast proszę pana kościół nagłaśnia różne przykłady cudownych nawróceń, czyli to jest przypadek w drugą stronę ktoś miał gen wyłączony, a później muszę włączyć nawet takie nie jest mamy takie proste modelowanie, że jakieś geny determinują całkowicie zachowania to chyba żadnych genetycy chrzest nie zgadzają, a czy jest on jest pewna tendencja powszechny jest pewna tendencja wśród genetyków żebym, bo są programy badawcze winno to się dostaje pieniądze, więc się bardzo wielką wagę przyłoży do tego, że to nam wiele rozwiąże wskazywali trochę własną działkę czy wśród genetyków też tak jest, ale na pewno nie nie ma takiego znaczenia, że genezą decydują o o ludzkich decyzjach wyjątek od dziwki kilka kwestii Boryszew odniosę się najpier w do tego dobre, ale do tych obrazów, które kościół przedstawia on w imię i sobie uzurpują prawo także przypomniał w latach dziewięćdziesiątych będąc w Watykanie i odwiedzający bez sklepów z dewocjonaliami zobaczyłem taki obrazek w strzygach to wtedy, bo takie bardzo modne i z 1 strony jak się patrzyło co mu było widać było Jezusa konającego na krzyżu z drugiej strony matkę boską jak się spojrzało pod odpowiednim kątem to była matka Boska z brodą także to morze może to jest jakieś takie spojrzenie z innej strony natomiast jeśli chodzi o sprawy tego tego ograniczania naszej duszy poprzez poprzez dogmat tak poprzez doktrynę kościelną to być może, że jakby i bez ich z drugiej strony ten klasyczny czysty ateizm taki, który jest redukcja niezbędne gracją tak i nie jest z drugiej strony też ogranicza w funduszach to może w ramach tej ewolucji to co się pojawia nie od niedawna otrzymali kościół latającego potwora spaghetti jest jakby kontynuacją i rozwija naszą duszę no miejmy nadzieję, że i tak było realne trzymam kciuki generalnie za nich mam nadzieję, że nie popadną w jakiś taki skrajny dogmatyzm i raczej będą fantazjować coraz bardziej ja mam tego nie mówić, ale jak słyszę słowo prawda tak wypowiadana to pan 12 × powiedział jak usłyszałam to to mam dreszcze od razu lepiej w ogóle chciałam, by po to, bardzo podziękować za rehabilitację gadania do siebie tak jakoś poczułam, że nie jestem sama na świecie trwa jest nas więcej takich plotek mowa w lewo w UE natomiast MLP domyślam się, że otworzyłaby tutaj bardzo szeroki wątek tego chciałam zasygnalizować zabrakło mi w pańskim wykładzie słowa sztuka była tutaj wyobraźnia i rozumiem, że ta wyobraźnia mieści w sobie sztuka, ale tego mi zabrakło, bo sztuka to nie jest tylko wyobrazić tak ona się też jakość matrycy nie chciałabym na czele chętnie posłuchała, abym pańskich zmagań z wyobraźnią i sztuką tak, bo ich w średniowieczu tak jest, że z 1 strony takie źródła, które Aron Górniewicz cytuję za o tym jak to jadane na grze śnieg bardzo przyszedł pewnego poranka pobity i na pytanie, a cóż mu się stało odpowiedział, że to pan Jezus mu się właśnie ukazał i tak go pobił za karę rząd już teraz będzie Święty i to jest, aby 1 strona, a druga strona no to jest np. cała Flora, która manuskrypt TUW, gdzie proszę mi wierzyć tej wyobraźni i tej sztuki jest bardzo dużo Lance ARM z 1 strony jest ta sfera rzeczywiście sprowadzania do AM zdarza się, by powiedzieć to słowo do materii i do czegoś takiego bardzo namacalnego, ale z drugiej strony jest właśnie sztuka i nie tylko wyobraźnia i tego, by mi tak mi zabrakło i o tym, bym chętnie posłuchała go w tym co ja mogę powiedzieć na ten temat pół jest takie niebezpieczeństwo jeśli mówimy o wyobraźni i sztuce może znowu się stanie wyobrażenia przywileje dla kilku wybitnych artystów inne Otóż ten żywioł żywo żywią wyobraźni jest z Chin jest częścią ich może być częścią życia każdego człowieka i sztuka no to jest trochę co innego przed nami zima za zwracał na to uwagę bardzo bardzo czujny, że nie należy tego mylić z zdolność estetyczna zdolność artystyczna kraina kreatywności i t d . to są wszystko nałożone na takich wymaganiach powiedzmy sobie jak to dziś jest kreatywny to już bez wyobraźni takim mógłby mógłby tego typu ciąg się pojawić tymczasem dla obrazu myślenia obrazowego 3 i dusząc go sprzed przepełniona obrazy obrazami syf to najbardziej najprostszym elementem takim jak byto intensyfikują, o czym to są oczywiście zmiany i to jest naturalny to znaczy bez tak jak oddychanie tak się oczywiście tu streszczał Otóż inny człowiek siedzi z treścią filmach dla oczywiście o film w 2 z Chin filmowano ta, więc jechaliśmy, więc to jest chodzi o to egalitaryzm taki radykalny egalitaryzm naprawdę, ale świat na życie w świecie obrazów nie jest to coś dla jednostek wybitnych inni natomiast dla Greków sztuka i gdyby można było o tym, coś powiedzieć już myśleć o twórczości artystycznej przy pomocy obrazów to oczywiście są to dajmy miliony złotych Muzy są natchnienia bogowie, którzy przychodzą i znów wydaje mi się, chociaż nie jestem pewny godny miana aspiruje do bycia artystą Julii k twórcą czegokolwiek, ale wydaje mi się, że eksperymenty wyobraźni i właśnie związanej z tym, że właśnie związanym z natchnienie z Muzami zabawa wyobraźnią jest czymś co może nie pozwoliliśmy stworzyć arcydzieło przy czym jest przyjemne nie każdemu, bo to kryteria, dlaczego ZUS arcydziełem to jest po to, ja bym się nie brał za to wiele, ale ja nie chcę się rehabilitować chorego kolegi do poprzedniego Diego emisji wydaje się, więc ale też z praw, ale też sprawca się, że ten spór merytoryczny między tym co powiedział jej i tym co pan wykładał wypicie kawy do rozstrzygnięcia tego jest niemożliwe w takich w tej w tej ramie tutaj w ciągu 1 godziny, ale tylko trochę treść jak kibic sprzeczności w tym apelu są jak nikt nie chce nie chce powiedzieć pan rację pion miał rację tylko coś w tym było w karczmach, dlaczego on uciekł pomiędzy byłoby po prostu nie mnie już od teorii Platona idei pojawiały się rozwijają swoją mówiłem o mitach o tym, że są one się zresztą zgodził to są mity też muzeum to ja mówiłem o tym, limitach lanie od gniewnych, aby one bardzo często w tych naukowiec jak w dyskusjach nad Potter staje się zwykłym zdaniem, że policzy Kowali tak dalej tak się to nie byłby pierwszy raz czy takie ma emocje się gotują i może nawet jest to przecież tak jest nie o to kasuje szyty jest jednak krzywa żywe metod tego przy was 3 rzeczy, których po prostu tego optymizmu swoje emocje wkładamy dobrzy tak jest na jachcie jeszcze wrócić do tego co do Pańskiego turyński opinii, że skończywszy działa jak ty tata i wiara monoteistyczna w praktyce 1 osoba w oddali ten 1 punkt o tym, którego, którym monopolizuje wszystko niewinny oczywiście zdaję sobie sprawy się czy to może mieć coś wspólnego z władzą władzą świecką praktycznie nie przypadkiem na mniej różnych w Japonii w i cesarz jest zarazem Boga miejsce i zarazem jest jak i bieżącą całego kraju my mielibyśmy mieliśmy torów w rzymskim w 6 rzymskich tak grali tak dalej w ale czy nie jesteś tak czy nasze finansowanie nasze zastanowienie się każdy z nas, skąd pochodzimy prawda co brudne po samym początku co się teraz ta fizyka po prostu ma tego, że Marcin szukaj i nie można znaleźć po co było przed przed tym pytaniem co było przed tym tematem tym dym nie wiemy nie ma nawet pomysłów FC nie wiemy, jakie mamy 70 potrzebujemy do interpretacji fizyki w tej chwili 70 konsultantów stały ich, żeby mogli sobie dowozić im oczy rację, więc właściwie coraz mniej wiemy absurd, który polega na tym, że to wszystko co wiemy do ciała służy nam w postaci komórki w Senacie do jego, ale z drugiej strony jak gdyby filozoficznie coraz mniej wiemy, skąd pochodzimy, dokąd idziemy pyta i to jednak w tej w tej w tym Mono odkryliśmy jak ty byś się tam jest 1 twórca i do 1 tego 1 jesteśmy odpowiedzialni tego meczu wydaje tak logicznie też trochę to wynika raczej nie odczuwam to jako tylko jako tylko jakiś wymysł władzy, albowiem z tego ty lubisz wydaje się to wynika też może też naszego indywidualnego spostrzeżenie nasze własne osoby innej kolektywnej, którzy z kacem z tym, ale jakość i ich jak mamy do koncepcji indywidualistyczny człowieka to one automatycznie się wydaje proc doprowadza do tego jednolitego Boga ani do tego trochę bałaganu co Grecy mieli w tarczy jest po prostu odpowiednikiem aktywni ludzkiego życia mamy to samo jeszcze raz ten kosmos stylistyczny niż dziś bogów krytego greckich wiadomo dziewczyny są po tych dylematów to chyba nie rozwiążemy tak mi się wydaje, bo tak ja przynajmniej tutaj rozwiązania nie ma on to co dzisiaj proponowaliśmy no to jest właśnie do elity realizacja spróbujmy o tym, pomyśleć inaczej Simon nazwał to Philips Lighting przekręcanie Zobacz co robił wszystko jedno czy te rzeczy, które są może coś inaczej z tego może w ogóle inaczej to zobaczymy nie przywiązujemy się do tego ogromna mówimy o początku świata tak dosłownie był początek jakiż to idealny inną albo jakiś sens naszego życia może to mnie babcia w ogóle takich tematów stawać może możemy wymyślić sobie fantazyjny rzeczy dotyczące początku świata i zobaczyć jak na miasto oddziałuje jak mi się z tym czujemy rozumieją państwo go kolega zdenerwowany to jest taki postmodernizm nasz ale, ponieważ to co proponuje firma nie jest propozycją wejścia w świat fantazji świat fantazji wyobraźni światem prawdy czy fałsz, zwłaszcza tych obrazów nie zdążyliśmy o tym, mówić, ale dzisiaj w ramach solidnego przygotowano się do spotkania przejrzałem sobie jeszcze raz PLI psyche, czyli o duszy Arystotelesa w domu to już jest metodologicznie otoczony jest taki spójny właśnie wykłada on opowiada historię tylko jest takim właśnie spójnym wykładowcą tez doktryny nauki właściwie to ciebie jest Teresa przedstawić, a dla niego świat wyobraźni się światem obrazów w pełnym przestrzeni naprawdę lubię pandy są obrazy nawet pojęcia wiedzą państwo do dziś w logice pozostało pojęć nie jest prawdziwym wozie do rozdania są wprost fałszywe lub rodziny czy stwierdzenia czy przestrzeń prawdy jest zdolny obrazy, że państwo to szaleństwo to może być wszystko i nie chodzi tylko o to, że tak kulturalny uczy, trzymając się tego słońca logo syntetyczną techniczną intelektualną znaczy, że tak zdominowało rozwoju i 2000 lat m. in . przez chrześcijaństwo tak zdominowało je znosi kryterium np. bycia zdrowym psychicznie albo szaleńcem czy do wyobraźni zostaje zepchnięta na prawo funkcjonować swobodnie może funkcjonować, ale regulowana to znaczy obrazy ZUS są dystrybuowane, które są możliwe w świadomości mogło być inny obraz Brauna mogą być obrazki nieprzyzwoite świat świadomości ludzki nie jest absolutny tu chodzi o to chodzi o co opisanie całego mechanizmu, jakby wyrzucenia tylnych świateł brandy są spontaniczne naturalne dziś ujawniają w snach i w innych i winnych i w innych rzeczach to jest to odkrycie, że to zatracenie Hillman ją ruch trojga i dali oni się boją to zresztą Hillman cytuje fragmencie takie powiedzenie dla kanału, w którym on mówić albo wygra chrześcijaństwo psychoanaliza nie ma trzeciej drogi w oczy albo świat obrazów potoczą, a także tłumaczyć jej żywiołowości i że nie będziemy nie będzie przy każdym obrazie stać pyta czy to sprawdzać czy nieprawda jak tu kolega robi, że to co przy prawdzie trwać tylko obrazu obrazami w inny album to album chrześcijaństwo w zeszytu tej doktryny znaczy jest jedno jedno właściwa wykładnia i my mamy przy tym być to i tak la Canto przedstawiał on Chinom był bardzo zaniepokojony tym, że być może rzeczywiście to wielkie odkrycie i trojga przepadnie w świecie doktryn, czyli systemów intelektualnych, który ma wyjaśniają jak co było na początku co będzie na końcu coś w środku co należy robić innym oto o to chodzi o takim dod LS 69 i ja mam pytanie czy jest tylko opcja przegrany wygrany tak twierdził Szpilman tak no np. psychologa chrześcijańską no to jest takie podtopienia w USD, czyli z dr realizowany jest użycie wykorzystanie i zneutralizowanie potencjału, jaki jest wg Hermana oczywiście w tym odkryciu nieświadomości czy tego co wy parci świata obrazów z myszką świat obrazów proszę w jakiej kwestii czy jest tylko opcja wygrany przegrany tak twierdził, że ich mandatami, a ja nad tym się zastanawiam nie wiem już takie pytanie o ich realizację ma takie poczucie takie przeczucie właściwie takie doświadczenie i 8 i otuchy zajmują w astrologię od już samolot i ich realizacją mówi się o tym, że, gdyby nie było i dożywocie to właściwie myśmy tak do tego tak naprawdę nie mieli sensu życia, dlatego że jak jesteśmy chorzy po to, idoli ziemi, że będziemy zdrowi po jedno rozpoczęliśmy Lotto i to wierzymy, że będzie następny jeszcze lepszy i t d. i t d . i t d. i moje pytanie jest takie, bo ja po ludziach, którzy przekraczają pewien wiek tych z podróżą około 8085 lat oni przestają idealizować on jakby godzą się i oni wspólny inaczej mówią o nim mówią o tym, że tutaj to by upaść to poziom buty, w których nie pochowano tutaj to miejsce będzie na cmentarzu takie mini moje pytanie jest takie czy czytuje stała życie ludzi oni już wie, jakby doświadczyli tej tej swojej podświadomości całe i oni już tak nie muszą szukać czy to wynika z wieku jeszcze chwilę, bo chciał też o tej i po to, idealizacja spytać, bo ono się ona się wiąże z chrześcijaństwem, dlatego że ta idealizacja jest związana z el Sol symboliką Neptuna Neptun to jest chyba no i to on alkoholu w chrześcijaństwie, który pełni funkcję tego takiego właśnie uchodzącego trochę takiego proszę to się wiąże trochę z taką iluzją i żyje się dobrze zrozumiałem to co pan chciał powiedzieć mówiąc idealizacji no to jest pewien typ zadaniu Włosi to znaczy, że my stawiamy sobie cele cele stają się dla nas ważne i tak w tym sensie i teraz do nich dążymy ludzie starszym wieku tych zadań nowości mogą już być nie mieć, ponieważ zasadniczo tych zadań już dziś zostały spełnione, więc tym sensie ratują się się mądrzyć no ale dla tych obcych psychologów filozofia chętnym archetypów archetypy owej mamy taki no obraz czy też obraz archetyp starcem no i a więc trzeba byłoby to jakoś tam wyobrażeniu ogarnąć Giewont jest niewątpliwie jest tak z tego co ja wiem w zadaniu gwóźdź celowość liniowe rozumienie czasu przyjrzeć to wychodzimy stąd tam skończymy to są elementy chrześcijańskich to są elementy, które generują dużą sprawność życiową generują generują później właśnie internet przeżywania czasu właśnie zadanie nowości to znaczy tamtą kulturę cywilizację trumny mam żonę z Rosją na bardzo przez protestantyzm od szesnastego wieku no ale kultura kapitalistyczna, której człowiek żyje, żeby pracować no to no to jest w tym elementem tego stażu osobowego nie ma więc, żeby nie są zwolnione z pewnego bardzo silnej presji funkcję funkcji na rzecz kultury no i te wszystkie tryby pracy aktywności, którym mamy z wójtem zadania one są no takie techniczne powiedz sobie no to wprawdzie pracują wykonują pewne rzeczy to rzeczywiście musi być spójne nie może być także 1 dostaje kredyt drugi nie wzrasta agresja może to cały świat, w którym żyjemy jest z poziomu technicznego, gdzie to element spójności właśnie logosu i działań i skuteczności to, że osiągania celów później badania wyników na nowe godziny opisywać świat, w którym żyjemy w świat techniczny ten świat właśnie pewnego ona w dużej mierze takiego upadłego logosu, w którym oczywiście nam wyobraźni nie ma miejsca w ogólnym, więc to tyle już ostatnie w nadmiarze zgadzam z częściowo tylko tyko nam takie wrażenie, że lepiej pan takiego odpowiedzialność za ten świat jak gdyby zatem z formy tego świata było mu tego o Oskarze jak gdyby sam krzyż 1 chrześcijaństwo albo po świecie Jateż byłem tym bardzo blisko teraz raczej łagodny, bo siepaczy na to Alicji, ale czy ten się, by pan ten świat wyobraźni świat wyobraźni widać faszyzm też już światem wyobraźni tylko ty niedobry sygnał mamy 1000 zloty w świat wyobraźni i nie jest ani automatycznie z wyobraźni jak uruchamiamy naszej wyobraźni to coś dobrego wychodzi ekip jest to tak samo niebezpieczny, gdyby takie tango i mamy tego mnóstwo to co się dzieje no bo to są wszystko też i obrażali jego poze w na temat opcji na temat tego dość to na temat jakich nikt, kto jest tym innym to jest dzielony jest jego życia nie jest zbyt i t d . tak Stali to też są w wyobraźni, gdyż sąd wyobraźni jak dywidend od o tym jak Apple, a ta dotyczy wyobraźnia Guta konnej nie gwarantuje nam jakikolwiek lepszy świat wręcz obawiam się w system obawiam się, że odchodzenie od tego Mono monoteistycznych koncepcji jak w Niemczech już w latach 1800 pięćdziesiątego z jest jej to właśnie powodowało świat bez Boga automatyczny doprowadzi jak jej to do walki między ludźmi to jest bardzo też niebezpiecznie odchodzenie od tego jak nie wymaga tego ja sam jestem zdecydowany wygląd, do której strony z Brdy mamy taką sytuację żywe obrazy są używane przez zdolnych ludzi do propagandy symbolikę nazizmu czy też komunizmu była skuteczna symboliką propagandy prania mózgu tym co w Donbasie nie ma nic wspólnego WPN, który rodzaj twórczości artystycznej no bo jest skuteczny Antonem wspólnego z naturalną funkcją funkcjami wyobraźni dla nazizmu ważna jest właśnie ten element techniczny i efektywności dla nazizmu ważne jest to element właśnie monoteistycznych jak powiedziałby jak powiedział Hillman monoteistyczne element to znaczy powiedzenie, że nasz naród jest narodem wybranym Gott lek. a inni nie mają prawa do bycia ludźmi to jest monoteizm, ponieważ policja imprezę mówi mąż o tym w tej kategorii Police Centre, mówi że jak ten no dobra i handel się i tamten szambem każdy ma swoje i żyje swoim, a on swoim ma przez wyobraźnię osobiste to znaczy uznanie własnej osi własnego świata wyobraźni tutaj proponowaliśmy także własnych prywatnych zabobonów czy innych tych Pająk z patologii czy jakiś tam tego typu rzeczy to wszystko są elementy dla Hetmana, który nam przez długi czas do terapeuty elementy, jakby kojące dusze roznoszą mówiono odmówił żądaniu będzie karmienia dusz więc, że indywidualne to znaczy ja i wyobraźnią tak silna, że istnieje dziś przyjedzie wybitny macher od od ideologii to opel to ludzi będą następne wojny w czasie ten teatr narracje czy Neonet czy symbolizmem Neo nazistowskie faszystowskie to są właśnie par excellence monoteistycznych czy egocentryczni nam narracje, w których jak takie kategorie jak np. doskonałość perfekcyjność czystość 3 siła sprawność to są kategorie naczelne natomiast ta perspektywa Policy Centre czy znaczy polityk i styczna wyobrażenia owa perspektywa duszy to jest sól coś co ma wektor, jakby zupełnie inne to znaczy nie orientuje się właśnie na doskonałość perfekcyjność czystości tak dalej tylko jest karmi się tym co nie perfekcyjna niedoskonałość wielorakie jest raczej w dolinach panie na szczytach ta symbolika szczytów np. wspinania się oddychania czystym górskim powietrzem jest w tych narracjach nazistowski bardzo istotna trenowania działa przezwyciężania słabości tutaj jest perspektywa, która ze słabości przyjmuje w jakim sensie nawet rozwija szuka w nich pewnego rysuje indywidualnego i t d . tak SS, jakby zupełnie inny punkt punkt widzenia, ale musimy kończyć prof. Tadeusz Bartoś były bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK POWSZECHNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA