REKLAMA

O wojnie domowej w Hiszpanii rozmawiali dr Aranzazu Calderón Puerta i Paweł Sulik

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2017-02-23 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
39:13 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM słuchamy Radia TOK FM wieczór Radia TOK FM czas dobry wieczór mówi Paweł Sulik przyszedł czas na program koło historii w naszym studiu dr ara za zło każde ROM Puerta dobry wieczór dobry wieczór Instytut studiów iberyjskich i iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego dziś będziemy rozmawiali o wojnie domowej w Hiszpanii ale zanim zaczniemy od tego, jakiego powodu i właśnie wtedy wybuchła wojna domowa w Hiszpanii czy była to chciał zabrać jak dzieci w szkole Rozwiń » w Hiszpanii się uczą wojnie domowej takiego określenia, jakie wrażenia się używasz to jest wojna tak jak w Polsce się mówić, bo wojna domowa tak tak mówi się wojna domowa wojna domowa nie może nam się bratobójcza albo wewnątrz hiszpańska to sposób wojna domowa wojna domowa tak to zacznijmy od podstawy rzeczy co z jakiego powodu wybuchła wojna domowa w Hiszpanii z powodu zamachu stanu ze strony części armii hiszpańskiej w celi psuły 3006 . roku to był koniec 5 lat drugi Republiki, która powstała po wolnych wyborach 12 kwietnia 3001. roku a kto ten zamach stanu w dokonał, kto dokonał zamachu stanu cięższe armii hiszpańskiej oficerowie tak część armii została wierna żon rządowi republikańskie mu natomiast część po prostu postanowiła walczyć, żeby zmienić się właśnie stąd polityczne, ale to globalnie mówił armii nie rozumiem, że część oficerów była za część przeciw a jaka była sytuacja społeczeństwa czy było to również podzielone w ten sposób nic w ME konflikt to słowo klucz do zrozumienia historii Hiszpanii dwudziestego wieku w ciągu pierwszych 2 lat Republiki rząd z wprowadzi głębokie reformy dotyczące funkcjonowania instytucji takich jak np. system polityczny gościł lub armia teraz formę np. reforma rolna reforma systemu edukacji tak dalej zaognił konflikt pomiędzy rządem i kościołem pomiędzy posiadaczami ziemskimi robotnikami pomiędzy tymi, którzy bronili tradycyjnego porządku społecznego, czyli utrzymywanie status szkło i przywileje niektórych ogromna różnica w dystrybucji dóbr materialnej nie tylko trzeba pamiętać o tym, że w tym okresie wysoka liczba była bardzo wysoka liczba analfabetów i była ogromna bieda w Hiszpanii i właśnie tutaj była ogromna w nierówności społeczne i uciekł rozumiem często byli bardzo bogaci ludzie, którzy mieli dużo ziemi AAA to, o czym pani mówi czy nasza biedni ludzie na wsi to by ludzie, którzy nie tylko nie mieli ziemi nie mieli pracy jeszcze czy byli analfabetami nazwę i właśnie taki rodzaj ludzi, ale nie tylko wspierali Republiki jej projekt bardziej egalitarne społeczeństwa ale w jaki sposób toaletę wideo, o których pani mówi hoc albo, chociaż poparcie dla Republiki w jaki sposób ono było tak jakby dystrybuowane albo w jaki sposób o tym, mówiono czy wobec nas, że skoro są biedni ludzie i oni na przednie czytają no to nie mogli w prasie czytam codziennie artykuł Róża Republika zagrożona musimy walczyć o cechy, aby to co się działo było to, że leży po prostu różne ruchy polityczne, które też z dnia Europy w tym okresie też oczywiście się sygnały do Hiszpanii i biedni ludzie się jak mi klasy ludowe były często zainteresowany tym co robią anarchiści socjaliści i też, że co politycy Republiki Republikanie w ręku republikańscy politycy proponowali natomiast była druga strona mianowicie prawicowe partie prawicowe organizacje prawicy radykalny jest faszystowskich wręcz i właśnie w tym momencie w latach trzydziestych to jest moment, kiedy dochodzi do dołu bardzo dużo konfliktów społecznych trzeba też pamiętać o tym, że to jest, że to jest moment kryzysu też ekonomicznego tak i to też dotyczy Hiszpanii w pierwszych miesiącach 3006 . wieku społeczeństwo hiszpańskie było mocno podzielone politycznie i właśnie w tym momencie to jest to jest moment, kiedy dochodzi do tego stanu do tego zamachu stanu tak w lipcu, ale 3006. wieku, dlatego że właśnie prawicowy ugrupowania no nie akceptowali po raz WL ostatnie wybory, a kto ale o czym nie nie zastanawiano się, że to przy wystarczy poczekać do następnych wyborów i wygramy następne wybory nie musimy od razu robić wojny domowej w oczy to różne reformy i ten projekt modernizacji które, które miały rząd republikański po prostu nie do zaakceptowania widać, że nowa lokalizacja była związana z tym co się działo w Europie wtedy, dlatego że w Niemczech we włoszech jak wiadomo ruch faszystowskie był bardzo mocna, ale w Niemczech czy we włoszech faszyści naziści oni mówili tam kluczem było rasowe taka supremacja raz zobaczymy to my jesteśmy tą rasą, która powinna rządzić tak, a w Hiszpanii, toteż w latach trzydziestych był ten wątek innych są partie faszystowskie tak naprawdę jak pierwsza partia faszystowskie zaczął działać w roku 3003 . ale one miały nieduże znaczenie natomiast to była duża koalicja ugrupowań prawicowych, które właśnie się połączyli wtedy, żeby walczyć z tym co się dzieje tak, bo oni uważali, że po prostu WL tutaj trzeba zablokować funkcjonowania rządu republikańskiego ani, a mam takie pytanie, które chyba przyszło do głowy słuchaczom Słowaczką również, a gdzież tym tej całej układance, o których pani opowiada, gdyby kościół po teoretycznie intuicyjnie powinien być po stronie konserwatystów tak, ale oczywiście tak było i obronie oficjalnie popierał konserwa jak zachowa w trakcie przerwy tak jak doszło do tego zamachu stanu to kościół po poparł zamach stanu Jerzy momentu jej przez UE przez całą wojnę domową tak jest, bo pytam o to, dlatego że jak z nim reakcja zarówno socjalistów czy tych anarchistów była taka, że kościół jest wrogiem tak, ale to się zaczął w trakcie w trakcie wojny domowej czy już wcześniej rujnuje oczywiście, że wcześniej antagonizm między między katolikami i agnostyk kami i ateistami powodowała też różne konflikty bat zespołu w społeczeństwie hiszpańskim, a tu jednak z 1 z wielu tak, ale prawdziwy test bardzo egzotyczna, czyli odległy, a agnostycy i panów tak tak następcy ateiści w Polsce też jest jakiś tam drobny procent, ale w latach trzydziestych w Hiszpanii to autobus to było ważne także jest się w nowo to było związane z SC ruchami politycznymi tak jest np. doszło do do różnych prób w Elite te różne ruchy polityczne lewicowe promowali rewolucję społeczną to akt, a między nimi goście próbowali zmienić ten stan religijne, bo oni uważali, że goście po prostu steruje życie społeczne tak i doszło do konfliktów na ulicach nawet na przykładach pisze się z jego Barcelony to można zobaczyć się na fasadach różnych kościół kościół w ślady po tym, także właśnie tam strzelali do kościołów dno widać po prostu na ulicy do dziś jest, że to on dosłownie wołano czasami była walka na ulicach tak, by zrozumieć w mieście, ale nasi na wsi mieszkają głównie konserwatywni ludzie bardzo religijni to tam niektórzy wyborcze poparcie za kościołem co w Soczi, gdy socjaliści anarchiści na wsi w takim razie też działali oczywiście, że rak oczywiście, że tak tak tak tak oni siedzieli wszędzie jej po prostu było było ogromne wsparcie nawet do tego stopnia, że doszło do do rewolucji dosłownie w październiku 3004 . roku np. was puli w Barcelonie w Katalonii to się skończyło czy się represjom ze strony władz natomiast no było tak naprawdę np. też były strajki w najważniejszych miastach Hiszpanii, więc naprawdę to było taki moment bardzo żywe, jeżeli chodzi o konflikty społeczne i 1 i polityczne, ale 1 z 3 wykracza poza ten kontekst hiszpański konfliktów, o których pani mówi, a mianowicie zaangażowanie innych państw, dlaczego tak wiele tak różnych pań zaangażował, ale nie tylko państw nawet, bo oprócz udziału nam zbrojnego niektórych państw to po prostu społeczeństwo z różnych krajów też były zaangażowane w to dlaczego dlaczego tak się stało, kto w domu wsparcie militarne za granicą okazała się niezwykle ważne na ogół walczących stron dzięki niemu wojna mogła wybuchnąć trwać aż 3 lata jak wiadomo pomocy wojsk włoska niemieckich dla Franco była decydująca dla zwycięstwa natomiast Republika dostała wsparcie wojskowe ze strony rządu Radzieckiego, ale broń nie była nowoczesna ani spraw nam w wraz z pierwszymi dostawami broni zaczęli przybywać do Hiszpanii pierwsi zagraniczni ochotnicy do brygad międzynarodowych Rzym, a rząd prosił o to powiedział wysłał taki komunikat prosimy o nieudzielenie ich nie było oczywiste Stanisław Zając panicznie pralni cicha zgoda dziś w tym sensie, że organizowała i prowadziła zaciąg międzynarodówka komunizmem ważna w 2 międzynarodówka dostrzegła w hiszpańskiej wojny domowej na ówczesny świat widziała też pragnienie rzeszy antyfaszystów ale, żeby wziął udział w walce o jedno wojna nie była wewnętrzna sprawa Hiszpanii tak naprawdę została międzynarodowi ona, a przez to stała się bardziej brutalny niszcząca po prostu terytorium Hiszpanii zamieniło się w poligon doświadczalny nowego uzbrojenia, które konstruowano w owych latach w ponownych zbrojami poprzedzających wielką wojnę, która już dawała znać swoją bliski wybuchu w Europie hiszpańska tak się o tym czy rząd to wojna domowa w Hiszpanii to był ten pierwszy krok to do drugiej wojny światowej tak tak nawet je nawet o tym, się w jak ja uczyłam się ludziom do szkoły tak, chociaż jeszcze wtedy to był wielki tabu umówić się o tym, okresie w takt to było po prostu ja pamiętam, że wyszkolenie to był jakiś tam 2 paragrafy w całej ksiądz ksiądz taki, a w żużlowej o historii Hiszpanii Czechach, czyli był 1 paragraf o wojnie domowej i o dyktaturze, a 1 paragraf o demokracji, ale o dyktaturze Franco też tak niewiele oczywiście, ale czemu, żeby co nie było powodów do konfliktów jakiż to oczywiście bardzo bardzo, jakby właśnie ta druga połowa dwudziestego wieku to volvo minimalnie po prostu tam przestawiona to był taki niebezpieczny materiał tak lepiej nie do okna czy może wybuchnąć, a to ciekawe, bo przecież wojna domowa w Hiszpanii dotknęła tak wielu ludzi, że każdy taki, by znać historię swojej rodziny pochodzenia i te przekazywane przez dziadków i przez rodziców historie mówiły, o czym się o to by dziecko przychodzi do szkoły, a to tylko tam 2 wersy tak, ale właśnie raczej nie nie było tych narracji albo były takie tajemnicze narracji w domu tak to było raczej tu było milczenie i na tym polega cały problem także przez wiele lat i wiele mu rodzina w ogóle się nie mówiło o tym, fakt i dopiero w czasie transformacji jak drugie pokolenie zaczęło się interesować tym co się stało bo gdyby zaczęło się właśnie już Joanny tabu po prostu znikać z tak powolutku tańczyli znaczy, że zaczęły powstać narrację o tym co było, dlatego że w rodzinach często nie mówiło się o tym, np. przychodzą nas pisarka Modena Grandes wiosną i ona pisze Rousseau takie powieści historyczne o tym, okresie powojennym i przemoc tego okresu i ono powiada, że w jej pokoleniu no to były dzieci, które widział u siebie w domu różne zdjęcia ludzi, o których nic nie widzieli jak pytali jak to to był po mówili w domu no to jakiś tam wujek albo jakaś tam ciocia fakt, a więc im się stało co zmniejszy stałą i zginął albo zginęła pralka ale czego ono tak i koniec rozmowy tak i w tym momencie powstała potrzeba, żeby o tym, o tym się dowiedzieć w 2 artysty Carbo i za czasów dyktatury Franco rozumiem, że miał być spokój nie miał być konflikt, więc nie rozmawiamy o tym, żeby nie wzbudzić takich emocji, ale przecież te czasy się dawno skończyły czemu później o tym nie mówiono, by w czasie transformacji to się uważał że, że właśnie potrzebny jest taki pakt milczenia tak się mówi nawet z w języku politycznym Hiszpanii, bo te uważał się, że jak się dotykała tego tematu to może wybuchnąć następny konflikt tak wojenne nawet w powojennym oczywiście zła tak silne emocje oczywiście, że tak silne emocje do dzisiaj trwają cały czas to jest aktualny temat jak najbardziej, a w czasie transformacji to politycy uważają uważali, że trzeba po prostu zerwać z przeszłością z przemocą, która była po prostu w centrum historii dyktatury, żeby po prostu czegoś nie powtórzyło i to skutkowałoby rzeczywiście transformacja była udana w tym sensie, że nie było wojny natomiast zapłaciliśmy za to w pewną cenę taki właśnie to jest brak narracji i brak reprezentacji symbolicznej sferze publicznej ofiar tego okresu nie ma żadnych pomników i osób, które zginęły podczas wojny domowej w umowie w roku 2007 powstała ustawa o pamięci historycznej, która promowała rząd z socjalistycznego Zapatero, w którą Włosi miała jako cel, żeby była jakaś równowaga tak, bo z 1 strony, by pomniki wszędzie w Hiszpanii dla podległych prawicy np. koło Madrytu jest mauzoleum ogromne mauzoleum Galii della z Kairos po prostu niesamowite ogromne pęknięcia Żyto był budowany w powojnie powojnie czy za czasów Franko 2 oczywiście, a więźniarki widmo więzienia w więzieniach więzień polityczny polityczni więźniowie polityczni to zrobili tak symboliczny, ale oczywiście oczywiście natomiast wsie nie były takie takie różne pomniki dla podległych dla dla prawicy natomiast w ogóle tego nie było dla lewicy, więc w tym momencie to jest taka walka, żeby to jakoś wyrównywać natomiast ta ustawa została tylko częściowo w UE stosowana, dlatego że w końcu to tyle mnie nie jest to odpowiednik odpowiedzialność rządu centralnego tylko lokalnych władz Enei czasu, bo zależy od konfiguracji politycznej danego miejsca fakt w związku z tym do dziś jest taka frustracja, że to nie jest polityka historyczna ogólna całego kraju tylko po prostu lokalnych władz i dlatego też powstają różne organizacje jak n p . z forum pamięci lub stowarzyszenia pamięci historycznej, żeby po prostu walczyć o to także wieża bije jednak powstały te pomniki każe mi n p . od Kopy od hołd ekshumować dokładnie formalnie dokładnie dokładnie, że wystrzelić w dziale są im, a ty jak rozumiem jeśli będę podróżował przez Hiszpanię to raczej zobaczyć pomniki Republikanów czy to prawicowe tak ani ani Republikanów tylko frank Schaefer nie wiem jakich okresach najczęściej określa prawicowców Belgii Hiszpanii byśmy franki jeśli parlament ma sens, ale po polsku chyba nie ma takiego słowa, gdyż realizuje no w nie wiem czy frankiści to wie pani jest śmieszne, ale głaz sekta religijna żydowska Sejmu Jerzy Marciniak, o którą Jakub franki założył tu było 400 lat temu i wyznawców tej sekty określać jako franki iść jak nas wrażenia, by pan może dlatego nie ma innej gminie używa się tego słowa w tym kontekście należy, ale rozumiem, że bardziej prawdopodobne, że właśnie ZOZ w debacie pomniki frank euro franki stów, a nie zobaczy tych, którzy z drugiej strony walczyli, ale jeszcze na tym polega cały problem np. jest bardzo dużo naz w ulic, które jeszcze noszą właśnie im i imię nazwisko jakiegoś tam warzywa albo jakichś ważnych postaci okresu dyktatury pakt no i to jest po to jest problem, a tak, że symbolicznie dalej jest wysoki stan rzeczy TFI, ale ciekawa rzecz to jest także pani, mówi że były i są nadal obawy, że jeśli zaczniemy mówić roztrząsać sprawy związane z wojną domową to, że to może wywołać konflikt, ale czy to znaczy, że te same zagadnienia i problemy, które w latach trzydziestych były w Hiszpanii nie reforma rolna udział kościoła w życiu, że to, że to powróci znowu będzie dyskusja, a może jest już w Hiszpanii dyskusja właśnie te same rzeczą, która wtedy tam dyskutowano czy źle wróżę tutaj problem polega na czymś innym niż widać, że tutaj chodzi staw Ka jest tak naprawdę o o tożsamość narodową po pierwsze i też komiksy transformacji jako wzorowej, dlaczego dlatego, że rzeczywiście powstała demokracja natomiast ona powstała na zasadzie paktu, że nic nie stało do tego stopnia, że nawet z, że nawet Partido popular partia, która jest bezpośrednim spadkobiercą w niektórych przypadkach przez dosłownie więzy krwi dyktatury i aparatu, która rządziła w Hiszpanii przez wiele kadencji i z tym obecnie, chociaż wieś bez większości parlamentarnej zawsze była przeciwna ustawie o pamięci historycznej historycznie oraz wszelkim działaniem kompensacyjnym, a ponadto jest jedyną grupą parlamentarną, która po dziś dzień nie Ponte była franki jest, więc ktoś się, jakby ten pakt milczenia nosi w sobie takie coś, że jesteśmy dzisiaj jesteśmy dzisiaj wynikiem tego paktu transformacji w niedzielne rozmowy z polskiej perspektywy dziwnego, że za azyl w taki, by lewica chce ustawy o polityce historycznej z polskiej perspektywy jest dziwne, bo w Polsce zawsze prawica mówiła musimy się zająć historią musimy jakoś inaczej to wszystko, a tu w Hiszpanii jak rozumiem problemy jest to, że skoro jesteśmy w tym miejscu, gdzie jesteśmy to, dlatego że trwał pakt milczenia i nasza transformacja była idealna, a no, ale jak pani sądzi osobiście może nie było innej drogi trzeba było tak zrobić powiedzieć zapominamy o tym, milczy my w podważają może wtedy tak tylko, że wtedy właśnie powstał mit braterstwa faktury związane z tą tożsamością narodową hiszpańsku ZMID braterstwo słowo się, że jesteś ma, że jest, że jesteśmy narodem ujednoliconym pan jednolitym tak jednak ta wizja nacjonalizmem nic się nie stało po prostu jesteśmy razem tak natomiast właśnie on z octu dużego czasu różne sfery społeczeństwa hiszpańskiego walczą o tym, żeby pokazać, że jednak no jest są fryzury tak są podziały szczeliny, a i że i że to nie jest także, że po prostu nic nie stało zapominamy o wszystkim jesteśmy razem bez problemu tylko po prostu dalej to trwa tak to jest kroczących są obecne są w kulturze sztuce są książki artyści, którzy o tym, mówią, bo takie zazwyczaj zazwyczaj tak się, mówi że jeśli chcą coś tam jest właśnie są jakieś szczeliny czy w jakiś podział społeczeństwa to najczęściej ludzie zajmujący się literaturą albo muzyką artyści dziś to wyczuwają sami opisują nawet jeśli jest jak rozmowami nie zmowa milczenia tylko ten pakt milczenia tak no właśnie w kulturze to świat się pojawia tak, dlatego że jest zabawna frustracja społeczna, dlatego że instytucjonalnie jakoś tutaj nie ma niemal zdecydowanie aktywności ze strony władz centralnych to właśnie tutaj w powieściach w filmach np. w reportażach bardzo dużo się dzieje też n p . w środowisku akademickim innym z bardzo jest po prostu lawina książek o temacie wojny domowej frankizmu o represji od przynajmniej 20 lat po prostu strasznie dużo się publikuje bardzo duże jest filmów i to już symptom tego, że jakaś zmiana jest potrzebna w tym systemie tak, że ta demokracja, która powstała i ten właśnie ten okres transformacji nie jest idealny tak tak też, jakby z jak mówi on nic transformacji o to mi chodzi także powstał taki paradygmat historyczne, że transformacja do demokracji jest zawsze postrzegana jako pozytywna tak samo jak w Polsce tak o tym z Hiszpanii w tym momencie to już powoduje powoduje pewne napięcia także i już nie jest także do końca jest dobrze, a także zrobili jak najlepiej, ale jednak można jeszcze coś zmienić, bo czegoś brakuje w, a pamięta pani taki firmom w Polsce w dość popularna nazwa się labirynt fauna w i tam co od tych trochę takim bajkową magiczny film, ale z drugiej strony zagrał niesamowicie realistyczna scena to się dzieje w trakcie wojny w Hiszpanii taki jest było porażające dla mnie zobaczyłem ten filmik w oczy to bardzo brutalne zresztą sceny i Meksyk uświadomienie jak bardzo niewiele wiem i w ogóle w Polsce niewiele mówimy o wojnie w Hiszpanii, ale z tego co pani mówi to przynajmniej do pewnego czasu sami Hiszpanie raczej nie mówić o wojnie w Hiszpanii, a w coś tak faktach i nic jak mówi TTE produkty kultury pokazują właśnie te potrzeby narracji, których nie było do tej pory i też, że podam taki przykład osobisty, że tam, gdzie ja spędziłam dzieciństwo w Madrycie to przez balkony okna były na na cmentarz ogromny cmentarz w Madrycie z materią LSD i uznania w Miedziance dziennie przez okno się do wszystko normalne, a potem tylko z czasem jak czytałam o tym co się stało to się dowiedziałam, że to było miejsce, gdzie rozstrzeliwali ludzi i były egzekucje systematycznie ta i dopiero wtedy poszło na spacer rzeczy się jak się chodzi koło tych murów to widać tam po prostu, że są pewne miejsca upominku o upomnienia w pamięć nie upomni, ale nie są dla tabliczki z napisem to tutaj tak rozstrzeliwano ludzi informacji takie małe np. jakieś kwiaty, ale czy jest tablica z informacją nie ma oczywiście, że nie ma to właśnie o to chodzi, że to niema takich oficjalnych aktów tak ze strony władz start tylko to spontaniczne oddolne inicjatywy w dziale to są takie inicjatywy ludzie to robią tak tak tak jak i nawet są takie organizacje ale lokalne np. iść się tam bardzo dużo się dzieje bardzo różnią się dzieje i bardzo dużo bardzo dużo się robi natomiast natomiast Włosi frustracja wynika z tego, że to nie jest z góry na dół tylko to są tylko oddolną inicjatywę w wciąż nie zmienia się w związku z tym nie zmienia się oficjalna narracja o przeszłości i na tym polega problem, ale czy jak rozumiem te oddolne inicjatywy lokalne oddolne inicjatywy są głównie upamiętnienia miejsc, gdzie zginęli socjaliści anarchiści tak czy warto bez znaczenia, kto bez znaczenia znaczenie znaczenia, bo nie chodzi o konkretne ugrupowania polityczne tylko po prostu o ofiary ogólnie o ofiary feminizmu, a w Polsce nieczęsto wolny w Hiszpanii postrzega się przez taki pryzmat książki Georga Orwella i firm p t. taki Polski tytuł w hołdzie Katalonii w tylko problem jest taki, że to jest bardzo mały wycinek całej wojny dotyczy Katalonii i główny nacisk jest w tej książce położony jednak na walki pomiędzy tą częścią anarchistów socjalistów, którzy byli pod wpływem komunistów z Moskwy i tych, którzy nie byli pod wpływem skurczem turystyki bardzo wąski przypadek no i nie trzeba czytać książkę Rueda tak jak panią traktuje czy to po prostu przyjechał jakiś Anglik niech nie do końca zrozumiał co się dzieje czy rzeczywiście to jest kawałek ważnej wiedzy o wojnie w Hiszpanii w ale tak tylko też właśnie te nowe narracje, które powstają w kulturze Śląskiej pokazują przede wszystkim bardzo różne perspektywy, a i tak to jest 1 perspektywa natomiast oczywiście tam brakuje innych narracji np. różne opowieści i filmy, które tu i teraz, ale filmy dokumentalne też pokazy, gdyż inne narracji np. narracje kobiet tak, jaki jest ich dosyć doświadczenie w czasie wojny w czasie represji np. też, że narracja homoseksualistów, które też oczywiście, że bili mocno represjonowani Romowie też np. się pojawiają walczyli właśnie to co jest ciekawe, że stwarza, że jak się czyta się ogląda te różne teksty, bo rzeczywiście teksty akademickich historyków fakt to wtedy i ten obraz się uzupełnia jest coraz bardziej kompletne fakt czy podział Arek na tym nie tylko działki to jest także Hiszpania, która ma niektóre ze swoich krain czy regionów o bardzo odrębnym wyraźnym charakterze itd różnica kultur nie tylko krajobrazy, ale i kulturowa i czasami językowa czy to oznacza, że wojna domowa w Hiszpanii w każdej z tych dzielnic co innego czy w każdej z tych regionów co innego oznacza pytam, bo w książce Orwella Katalonii kilkakrotnie sugeruje, że to to jest bardzo inna część Hiszpanii, że to jest taka wyjątkowa rzutami ludzie mają większą świadomość polityczną mają takie tradycje działania wspólnotowego znajdzie to są ważne rzeczy jest bardzo dobre pytanie i też, że n p . gdy się podkreśla, jaki jest inny charakter każdego regionu co też dzisiaj mocno od Skiby i demokracja powstała też różne regiony też walczą o to, żeby ich pokazać swoją tożsamość stąd tradycja i rzeczywiście te procesy historyczne inaczej wygląda w każdym regionie tak, dlatego że tradycja była inna i też jak pojęcia pojęcie tożsamościowy były inne fakty, więc to jest bardzo ważne, bo też powstają właśnie takie różne narracje też na poziomie lokalnym i regionalne tak np. inaczej wyglądała wojna w Galicji inaczej wygląda n p . w Andaluzji i właśnie te konkretne aspekty są pokazane też, że w tych różnych produktach kultury ale gdyby można powiedzieć o ziem były czy są regiony bardziej socjalistyczna i bardziej pewni franki stawki to co do teraz został taki podział oczywiście, że tak oczywiście, że tak n p . w Katalonii bardzo mocny był ruch anarchistyczny przed wojną i n p . z np. z są pewne regiony, które są mocno konserwatywne, bo dzisiaj to się jak widać widać na poziomie nie tylko polityczną, ale też społecznym tak, a w życie tych towarów i jest bardzo konserwatywna, ale są wybory to to widać też rewidenci głosują na poparcie tam prawicową łacina na lewicę nałogu tak to czasami się zmienia, bo czasami jednak zmienia się kierunek politycznej idei zmian też jak my też teraz inne inna scena polityczna tego dlatego właśnie, dlatego że zmieniła się zmniejszy do potrzeb te potrzeby są też pojawiły się nowe partie, które pokazują, że są nowe potrzeby społeczne tak, bo przez bardzo długi okres jak dobrze pan wie był tylko 2 partie i Wesołej i we, a w tym momencie prawie się nowe partie jak z Ciudadanos, czyli nowa prawica idee Podemos, czyli nowa lewica m. in . tak, bo też 2 inne partie i to pokazuje, że właśnie spoczywa jakich zmian w niczym woda most i czy się do Davos czy to są Partyk treści wpisując trochę się w tym tych co one myślą o wojnie domowej w Hiszpanii czy też on już skupił tylko na współczesności na kwestiach płac bezrobocia wśród włączyło się oni przede wszystkim mowa o tym co gra się dzieje natomiast ja tak to interpretuje te, że powstanie tych partii pokazuje, że społeczeństwo hiszpańskie się zmieniło, że już ten wzór UE, który powstał w czasie transformacji, że jest niewystarczające i że są inne potrzeby, bo te partie też po mają też inne cele polityczne tak i n p . jeżeli chodzi o pamięć historyczną opowiadam żywości Podemos pokazuje, że jest potrzebna większa zmiana, a k o czemu teraz kilka dni temu był w Hiszpanii były takie niesamowite protesty bardzo liczne związane z tym, żeby rząd pomagał uciekinierom temu tak się stało skoro w Europie generalnie jest tak, że społeczeństwa nie chcą przyjmować uciekinierów migrantów uchodźców, a czytałem, że w Barcelonie Airbus 300  000 ludzi demonstrowało, żeby jednak rząd przyjmował uchodźców czy to znaczy, że wschód w społeczeństwo hiszpańskie, ale teraz jest o wiele mniej ksenofobiczne od innych europejskich społeczeńst w wg pani wydaje mi, że jest MO, że bardziej świadomość potrzeb osób, które się znajdują w takiej sytuacji może właśnie, dlatego że mamy taką przeszłość historyczną, bo trzeba pamiętać o tym, że bardzo dużo osób się o wyemigrować z Hiszpanii tak pojechać, by być na wygnaniu resztę życia z powodu dyktatury i odnieść się w liście znalazł się nawet z się znaleźli w takiej sytuacji to akt i może to jest taka interpretacja moja może z tego powodu musi świadomość Hiszpan jest większa tak czy mu pani się dobrze zajmuje taką tematyką jak trudne jeśli przy okazji się pani się też zajmuje tylko dla pani jest coś co pani się tym interes jako historię własnego kraju czy pani myśli czasami trudno to trzeba trzeba dokładnie to opisać, bo to jest ważne dla przyszłości, że jeśli my Hiszpanii i w obronie nie opiszemy tego co się stało dobrze to nie będziemy w stanie zrobić następnego kroku, bo do przodu, dlaczego to jest możliwe do Pańskiego historia i mienia w białym Orłem Przeworsk Tryńcza powierzanie z tym historyk Jan ja zajmuje się literaturą, więc to co mnie interesuje słabo się interesuje mnie narracja o przyszłości, jakie są przedstawienia tych tygodni przyszłości tak tej przemocy, która była wtedy i widać, że to jest jakiś jakiś pan jakieś zagadnienie bardzo ważny tak do mam na to co dziś już się dzieje tak, ale i tak jak pomóc powiedział, że tak, żeby się zastanowić co dalej jak dalej ktoś może powiedzieć to rzeczywiście bardzo ciekawe z naukowego punktu widzenia, ale w praktyce teraz najbardziej istotne jest to, że w Hiszpanii np. Niemcy no i wśród młodych ludzi bez bezrobocie wśród młodych ludzi jestem niemile Santos 4050 % jest strasznie dużo tak to jest problem i syn tak, bo ludzie oczekują raczej tego ani myślenia o tym w zasadzie to co się działo podczas wojny domowej no właśnie teraz możemy wrócić do początku naszej rozmowy, dlatego że jak się pamięta o tym co się stało w latach trzydziestych, czyli taka ogólna radykalizacja społeczeństwa w różnych krajach europejskich i dać do czego doszło, czyli do wojny domowej w Hiszpanii, a następnie do wojny światowej to jest dla nas o tyle ważne, że dzisiaj poszedł siedzieć znowu tak jak jest radykalizacja powstaną różne partie prawicowe skrajne fakt, że ja mam wrażenie, że społeczeństwo się po polemizują, a i to jest bardzo to jest sprawa to wprost do zmartwienia się tak, dlatego że śledczym, że już nigdy więcej nie będzie tego, że faszyzm już z jest przyszłością ma tak naprawdę tak nie jest więc, że ten też pod tym względem to jest bardzo ważny temat na niepokojąco brzmi to co pani mówi tak czy wyobraża sobie, że skoro dotyczy to Hiszpanii to być może również dotyczyć to mogłoby Polski, ale pani patrzy na to co się w Polsce dzieje ma pani wrażenie, że się polaryzuje społeczeństwo oczywiście, że tak oczywiście, że tak w i to nie jest dobra wiadomość także, że pozwala się, żeby właśnie takie różne hasła skrajne radykalne, jeżeli chodzi o homofobiczne np. rasistowskie, że pozwala się na takie zachowania nas w sferze publicznej tak to jest bardzo niepokojące to jest znaczy, że po prostu to co się dzieje jest no jest to poważna sprawa, jeżeli nic nie robimy na tor będzie coraz gorzej, ale i też szlam jest bardzo ciekawe, że często mówi się o polaryzacji i mówi się o skrajnie lewicy i skroni prawica co jest dla mnie trochę dziwna, dlatego że w dyskurs lewicy jednak nie polega na wykluczeniu innych to jest ogromna różnica tak jak się mówi i o ja to jest właśnie także jak jak jest skrajna prawica to dyskurs tej skalnej skroni po prawicy polega na tym, że właśnie jest wykluczenie innych tych wszystkich, którzy nie pasują do wzoru tak natomiast mówić o radykalnej lewicy to mi się wydaje jednak dziwna, dlatego że coś tam nie ma takiego dyskursu wykluczenia aż pani zatańczy w Polsce panie z jaskiń czerwoni Hiszpanii ktoś ewidentnie swoim serce mi duszom popierało się w rencistów i miała pani takie rozmowy w Polsce nie innych gminach, o co ciekawe w RMF FM wśród innych oraz przeciwnie jak rozmawiam z kim stara czy była sympatia do Republiki o nawet w sytuacjach nie wiem u lekarza np. lekarzu KUL takiej rozmowy się lekarza prowadziliśmy widzi pan tak jak wiadomo, że jestem Hiszpanką różne rozmowy, że zdarzają w bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę z nami była pani doktor aranże ZUK Calderón Puerta z Instytutu studiów iberyjskich i iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego dziękuję bardzo dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA