REKLAMA

Afera polityczna wokół "Klątwy"

Kultura Osobista
Data emisji:
2017-02-23 17:40
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
13:14 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista Patrycja Wanat dzień dobry rozpoczynamy kultura osobista studia za mną dzisiaj krytyk teatralny Witold Mrozek dzień dobry dzień, aby w widelce Mrozek, który napisał po premierze klątwy Olivera Frljicia w teatrze powszechnym recenzji w maju okazało się, że wokół klątwy zrobiła się jakaś wielka afera oczywiście jak zwykle w takich sytuacjach bywa tak nie jest to on afera artystyczna, a jest to afera polityczna, ponieważ wiele osób, które nie widziało Rozwiń » jeszcze spektaklu zaczęło ten spektakl oceniać no ale też zderzyła się rzecz bardzo przykra to znaczy do telewizji publicznej wyciekły jakieś krótkie 12 sekundowe nagranie z tego co działo się na scenie zupełnie bez kontekstu na takie takie fragmenty, które po prostu miały szokować miały nam pokazać życie zepsuci artyści wyprawiają na tej scenie nie wiadomo co Nate zrobiła się wokół tego jak jest taka brzydka, a były faktycznie jest sytuacją wczoraj trochę za wiosna lato o tej o tej sytuacji Annę rozmawiałyśmy o powierzchni dysku czy staną kiedyś takie czasy, że o teatrze pełni emocji będziemy rozmawiać nie tylko wtedy, kiedy politycy się za niego wezmą nie mam pojęcia takie czasy, kiedy nastaną po teatr ma niestety te słabości, że o trafia do stosunkowo wąskiej liczby osób, więc bardzo łatwo o w 6 takich, jakie tragiczne zatrważające wizje tego co się tam na tej scenie za murami dzieje, a teatr Olivera Frljicia, który już kolejny raz gościł w Polsce przypomnijmy, że pierwszy raz spróbował zrobić spektakl Narodowym Starym teatrze w 2013 roku teatr Oliviera Frljicia w jakim sensie gaz tą właściwością teatru w ogóle to znaczy, że jest bardzo paradoksalne, że z 1 strony Oliver Frljić specjalnie komponuję takie obrazy, o których doskonale wie, że przy tym jak ta funkcjonuje medialnie przebiją się do mediów tak jak na wczorajszej okładce Super Expressu figura gipsowa papieża Jana Pawła II ze styczniem naszej doskonale wie, że często będą to jakiś obraz sceny czy relacje zostaną zniekształcone, ponieważ ci, którzy robią największą moralną panikę z reguły tych spektakli nie oglądają tylko przepisują kolejne warianty recenzji, więc z 1 strony jest to teraz to faktycznie wyrazistej prowokacji mocnych obrazów, a z drugiej strony jest to teatr, który ma szalenie skomplikowaną przemyślaną inteligentną błyskotliwą strukturę opartą na rytmach odnoszącą się do samej siebie jest wielopoziomowy na gaz fikcją, więc to są te wszystkie rzeczy, których po prostu ani nie opisze prasa codzienna nawet nie tabloidom VAT, bo to są bardzo skomplikowane bardzo wysublimowane struktury nowo ani trudno do nich dotrzeć do nich obejrzawszy po prostu tego spektaklu do tego państwa serdecznie zachęcam no ale to my może odbić Olivier klisz przekroczył jakąś granicę, by wiemy jego świętością dla Polaków jest postać Jana Pawła na drugiego też podnoszącą się Doda do tego co tam pojawiać w tym spektaklu zaraz na początku może on przekroczył jakąś granicę może też za dużo na pewno ów obraz, jaki spektakl robi się go m. in . po to, żeby przekroczyć jakąś granicę Oliver Stilić pracuje na realiach konkretnego społeczeństwa zrobienie takiej sceny myślę, że Boga spektakl we Francji albo w Niemczech z pewnością mu dać z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że tak taka scena, by się tam mu nie znalazła teatr Olivera Frljicia właśnie w obronie szokowała nie tylko wałami z pytaniem jest pytaniem o te granice pytaniem o właśnie dominacji kościoła w Polsce tego gwarantem jest legenda Jana Pawła II dominację, kto nie wiem wszak układa się nam ograniczony w naszym kraju prawa reprodukcyjne kobiet, o czym jest m. in . ten spektakl, a z drugiej strony trzeba tu dodać, że wchodząc na ogół tak wysoki poziom Niewiem przekraczania transgresji oddłużania teatr Olivera Frljicia jednocześnie nieustannie podważa sam siebie tam jest mnóstwo luk kpiny z reżysera, który przyjeżdża na chwilę zabić skandali wyjeżdża na tym sami aktorzy mówią jesteś tchórzem, bo wyjechały zaraz mamy tu zostaniemy wybrani zajadle, że zlecone prace, tak więc system bardzo duży stopień jej jakiś taki dobrze pojętej autoironii, bez której chylić byłby zwyczajnym hipokrytą, jakby w trzeba zauważy funt cały czas podkreślali zaznacza, że teatr również opiera się na pewnego rodzaju hierarchia, że w teatrze również istnieje władzami może ta jest przeciwko władzy w dobrym przykładem na zamieszanie dookoła tego przedstawienia im na to, jakie nie wiem trudności z odbiorem mogą być w przypadku teatru Olivera Frljicia, gdyż jego nie odbiera tylko odbija się go za pośrednictwem tabloidów albo jakiś bardzo go nie masz faszystowskich komentarzy w prawicowym internecie jest właśnie scena, podczas której aktorka Julia Wyszyńska rozważa czy byłoby możliwe jest organizowanie zbiórki pieniędzy na płatnego zabójcę, który zabije Jarosława Kaczyńskiego do Izby nie dochodzi też pomyśleć nawet gdyby doszło do takiej zbiórki to nie sądzę, żeby na poważnie ktoś mógł uwierzyć w to, że aktorka znalazła płatnego zabójcę jak mówi na scenie w budynek w wynika z poziomami fikcji z tym na ile to co w obawie, że też prawdą tak, bo aktorzy też tam kilka razy wykrzykują ze sceny, że wszystko co robimy im mówimy w teatrze jest fikcją Annę i powtarzają to kilkakrotnie normalne, ale właśnie czy na scenie można zrobić wszystko czy można robić wszystko bez konsekwencji zaznaczając, że to jest w życiu zmian, jeżeli będzie teraz proces o obrazę uczuć religijnych w związku z tym, że założono Stecia gipsowej figurze Jana Pawła II do już sam taki już samo takie postępowanie jest jakąś konsekwencją ewentualne skutki KNF w przypadku dotychczas będzie Nieznalskiej lata temu genitalia także żona również mogą się zdarzyć natomiast z mojej perspektywy, bo na scenie można mieć wszystko nie można zabijać niemowlęta małych i nie można bowiem łamać podstawowych norm etycznych natomiast nie jest podstawową normą etyczną fakt, że nie można założyć stryczka, jaki lipcowej figurze w, a dodałbym Doda dodałbym jeszcze tutaj, że ta fikcja wylicza skomplikowana, acz bardzo wiele tych rzeczy, które odbywają się na scenie aktorzy robią pod nazwiskami jednocześnie mówiąc o tym, że rzekomo odnosi się do to do ich rzeczywistego doświadczenia należy trudno uwierzyć patrząc na Karolinę Adamczyk, która mówi, że dokonała aborcji, że trzecim miesiącu ciąży i wyciąga jakiś świstek rok temu jest zdjęciem ci trzymiesięcznego płodu no trudno na nią patrzeć wierzę, że to na nią patrząc uwierzyli, że w trzecim miesiącu ciąży jednocześnie był i Barbara Wysocka, która faktycznie nie zamierza złożyć widać to na scenie nie ma takiego monologu no nie znam dobrze siatka Bala, który ma tam pod nazwiskiem straszny faszystowskich homofobiczne i agresywny monolog, a rozmawiam z nim parę razy i raczej nie jest on agresywnym nacjonalistą, więc no to jest cały czas jakiś rodzaj zwodzenia golf inteligencją widza, ale tak trzeba chcieć podjąć się nie po prostu wpadać w jakiś bardzo wysokie tony nawoływać do linczu co część komentatorów tych niestety robi no ale ja miałam okazję na być w tym tygodniu w teatrze i zastanawiam się czy demonstracje będą czy protesty będą ich mocnego oporu nie było ono tam zebrała się też niewielka grupka co więcej taksy pomyślałam, że jednak na szczęście ciągle żyjemy w kraju, w którym z 1 mieście w stolicy w no w dna na przestrzeni kilku kilometrów w 1 miejscu odbywa się premiera i niezwykle anty kościelnego ponoć filmu, jaki jest Pokot Agnieszki Holland, a kilka kilometrów dalej jest pokazywane właśnie klątwa Oliviera Frljicia, więc gdzieś to się napędza w mediach politycy po prostu walą jak w bęben, bo to taki smaczny kąsek się trafiło el, ale jednak to sieć jedno jedno k nikt dumnie jajkami ludzie nie rzuca może lepiej tak zostanie jeśli chodzi o pokład pociągu nie widziałem nie wiem nie wiem znając powieść Tokarczuk na ile jest bardzo antykościelna, ale tak myślę, że po premierze było takie duże poczucie ulgi czuć było na widowni takie duże poczucie ulgi, że jednak pewne rzeczy wciąż jeszcze można powiedzieć nazwać pokazać że, gdy jakaś taka duszność Wilk nie ubywać ich ogólny określają czuć też coś takiego czegoś, czego duszność tego co można powiedzieć zrobić w kraju, który bilet był obdarzany przymiotnikiem katolicki i jeśli chodzi o mechanizm napędzania jakiejś nagonki to w te w dużej mierze ich bardzo łatwy kąsek dla polityków i publicystów, zwłaszcza z prawej strony po pierwsze, właśnie do tego co mówią na pociąg bez powodu, kto mówi na początku to znaczy zaznacza, że dzieją się gdzieś ukryte rzeczy dzieją się one w teatrze, który ma status wyobrażeniu wielu ludzi dalej elitarny, więc bardzo łatwo napędzać taką skopiowano ze strategii amerykańskiej prawicy opowieść Jacquesa zdegenerowana elita finansowane z publicznych pieniędzy jest oryginalny pieniędzy mam robić jakieś BZ państwa i zna się śmieje się w co z Zagłębia do poziomu nieprawdą zaznaczył w dół jest, więc zarabiają aktorzy w Polsce, zwłaszcza ta data wyniki w obu filmach zagrał lepiej i trudno czymś takim mówić, ale przede wszystkim finansowanie z publicznych pieniędzy z terenową w też obłudy argumentem, że znacznie więcej pieniędzy publicznych w Polsce jak kościół katolicki to też irytuje wielu ludzi, więc dobrze było, gdybyśmy żyli w kraju, w którym umiemy się godzić n p . z tym, że jakaś grupa ludzi czuje się właśnie utożsamia się z takim przekazem jak przekaz Olivera Frljicia w teatrze powszechnym ma ochotę zamanifestować lub zapraszała bardzo gorąco, żeby samemu się z tym spektaklem zmierzyć dla mnie też takim niesamowitym doświadczeniem było to, że nawet osoby, które się nie na mienie niekoniecznie zaliczają do renty grupy katolików w Polsce to ta atmosfera, których w naszym kraju jest sprawia, że czujemy się niewygodnie nawet na tej widowni oglądając niektóre sceny to też bardzo daje mi do myślenia jak bardzo gdzie się w świadomości czy w podświadomości Polaków religia jest zakorzeniona na pewno tak, o ile ich, ponieważ obejrzał już aspektach dwukrotnie za pierwszym razem na premierze to raczej było takie poczucie zaskoczenia o poczucie tak dużego, bo auto jednak można to zrobić i poczucie jakiejś takiej oczyszczające dosyć atmosfery, ale z drugiej strony dobrze go drugi raz już po wszystkich wypowiedziach w tym KON konferencji Episkopatu Polski również takich obrońców demokracji Koman diety, który zapowiedział, że złoży doświadczony doniesienie do prokuratury jako Fundacja obrony demokracji po szeregu komentował, że w prawicowych publicystów nawołujących do linczu czuć było jakiś taki rodzaj i zupełnie inne emocje i gorzkiego skrępowania, a napięć napięcia możliwe, że słowo napięcia zarówno na scenie jak na widowni, ale miejmy nadzieję, że teatr dalej będzie to napięcia złotowych zapraszamy gorąco klątwa no no trudno dostać bilet to oczywiście nie wiem czy chce w przyszłym miesiącu coś jeszcze się ostało, bo jak to zwykle w takich sytuacjach bywa rano wszyscy chcą zobaczyć, o co tam chodzi i co teraz Oliwier liczne w tej scenie nam w pokazało zaproszone bardzo gorąco Witold Mrozek krytyk teatralny gazety wyborczej był moim gościem miał być bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array