REKLAMA

Co zobaczyły w "Klątwie"? O kobietach, księżach i Frljiciu dyskutują Graff, Korolczuk i Kowalska

Post Factum
Data emisji:
2017-02-24 18:00
Audycja:
Post Factum
Prowadzący:
Czas trwania:
37:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum w audycji post factum Agata Kowalska przy mikrofonie dobry wieczór państwu dzisiaj nietypowo całą dużą pierwszą część programu poświęcimy 1 spektaklowi spektaklowi klątwa, o którym na antenie Radia TOK FM już dyskutowaliśmy sporo również z prawnikami w związku z tym, że wobec tego spektaklu wobec teatru powszechnego prowadzone śledztwo w poniedziałek dowiedzieliśmy się o tym, że prokuratura Okręgowa w Warszawie postanowiła sprawdzić czy nie dochodzi Rozwiń » tam do złamania przepisów dotyczących ochrony uczuć religijnych i także przepisów dotyczących nawoływania do zabójstwa, ale te sprawy związane z kodeksem karnym czy właśnie szerzej oburzenie na ten spektakl tak jak mówię w naszym radiu były szeroko omawiane natomiast mnie udało się wczoraj spektakl wreszcie zobaczyć dzięki czemu mogę zaprosić do dyskusji o tym co się dzieje w teatrze radzynianie co się dzieje wokół teatru połową list my wspaniali goście wspaniale gościnnie chcą zająć się w studiu pani dr Elżbieta Korolczuk socjolożka z uniwersytetów nie są Tor-Tor i działaczka akcji demokracja nadal wlecze dzień dobry jest z nami też dr Agnieszka Graff amerykanistka z Uniwersytetu Warszawskiego dobry wieczór dobry wieczór i chciałbym na początek, bo być może pani nie śledzą aż tak uważnie jak ja przywołać kilka ocen tego spektaklu, jaki pojawił się w przestrzeni publicznej ENA jest negatywne klątwa Oliviera zbicia teatrze powszechnym co bluźnierstwo przestępstwo publicystyka intelektualna pustka po prostu słaby teatr to po prostu manipulacja, a teraz te pochwalne to inteligentny spektakl to zaproszenie do rozmowy to protest to uzasadniona krytyka kościoła katolickiego w Polsce to przemyślana prowokacja i może ona zacznijmy od tego czym ten spektakl jest dla ani czy można go w ogóle ująć w jakiś w takich kategoriach co nam się właściwie dzieje na lata na tej scenie chyba mogę jeszcze wszystkich ocen zgodzić z tą ostatnią jest przemyślana prowokacja i oczywiście te wszystkie zastrzeżenia, że to nie jest prowokacja my też są prowokacją, bo wiadomo, że prowokatora nie schylić i ten teren ten to przedstawienie przede wszystkim z nieustającym namysłem nad tym jak daleko można się posunąć się z prowokacją, żeby nie pójść siedzieć nie wyleci z pracy gminne i czy to w ogóle cokolwiek da się innymi słowy jest jako prowokacja, ale też meta teatr to znaczy teatr, który zastanawia się nad granicami teatru i ofert jest rewelacyjna przedstawia ona jest niesłychanie żywa intensywna zmienia zmiennych nastrojach i publiczność za tymi nastrojami nadąża zresztą widać, bo albo ludzie są na zmianę wstrząśnięci ja bym się popłakałam ze śmiechu ode mnie wbiło w od nas po prostu kawał świetnej teatralnej roboty, ale uważam, że to przedstawienie nie byłoby tym samym, gdyby bez pikiety przed teatrem to znaczy traktuję to pikieta my jako część przedstawienia gdzieś jakaś okazali się tam też uważa, że to co się dzieje w teatrze jest Lech jest częścią większego spektaklu, jakim jest coś jest coś się w wobec spektaklu wydarzyło jeszcze za chwilę równo w tym wątku prowokacji, bo to jest dopiero ciekawa sprawa, ale sam wasz Elżbieta Korolczuk poprosić oto Dorothy pierwsze wrażenia po obejrzeniu w Jadze też się zgadza, że mają zajęte świetny teatr to jest teatr, który porusza, który rzeczywiście się wtrąca, a to jest hasło zresztą teatru powszechnego w wielu spektaklach niestety nie udaje się tego przekuć na realne emocje jej się te spektakle są takimi troszeczkę właśnie publicystycznym wypowiedziami bez mocy ESM bez mocy zmieniania naszego postrzegania czy bez mocy docierania do nas takim głębokim emocjonalnym poziomie a gdy te emocje są naprawdę ogromne i Anny i muszę powiedzieć, że pakiet czytałam tylko ten spektakl jeszcze zanim nie byłam to oczywiście w debacie publicznej głównie mamy tym tą wersję taką kontrowersyjną bluźnierczo potworną ten film przepraszam spektakl jest przy tym potwornie śmieszny, choć tam jest mnóstwo momentów, w których te, w których ta teatralna powiedziałaby ta prowokacja jest też przeprowadzona za pomocą śmiechu warte jest pewne dodajmy, że nie lekarzami z kościoła katolickiego, ale czasami wrażenie, że ich na wkład reżysera jedno w 1 z najwyżej z najwspanialszych scen bardzo wybitny skądinąd aktorka i Wola artystka Barbara Wysocka, która jest, która ten spektakl rozpoczyna telefonem od do bardzo dobrych faktury nigdy nie słyszało Wyspiańskim szczęście nam można tam aż ze śmiechu ona w pewnym momencie wygłasza monolog, który jak twierdzi jest przez nią napisany, w którym po prostu wymyśla kluczowi jako facetowi, który zrobił prowokacja następnie wyjechał sobie do Monachium czy bramy i co więcej to jest prawda to znaczy jego już niema w Polsce w tej chwili sobie wyjechał, a ci aktorzy zostali z tym gigantycznym oburzeniem za chwilę być może procesami zwolnieniami z pracy no ale ale generalnie, bo jest w resortach tak naprawdę o Polsce, a spektakl o polskiej hipokryzji, która jest budowana na bardzo trwałych solidnych podstawach fundamentach takich o Sojuszu tronu jutro w żartach władzy państwa władze kościoła, a RI w tym sensie bym ten spektakl jest także o pedofilii o skandalach w kościele o tym jak ranne wierzące osoby, które są skłonne przyzwoitymi ludźmi pozwalają na obrzydliwą ości ami i zaczynam nie do zaakceptowania, ale w imię niepewnego symbolicznego ORP Wilk PiS symbolicznie zgody co do tego, że katolicyzm jest po prostu postawą naszego narodu w związku z tym czy Chin czy tożsamości narodowej ze skutkiem nie możemy nic powiedzieć złego ona na kościół, ponieważ atak na kościół jest atakiem na wiatr w jak i Generali ten spektakl rozbija ten ten sposób myślenia w sposób bardzo na tym młodzi zaczynają Voyage wszystkie te w studiu, ale również jak wiemy z wywiadów z reżyserem on sam zgadzamy się, że ten spektakl nigdzie się wyłącznie na deskach teatru powszechnego on dzieli się też wokół jest po prostu aktem udziałem w życiu społecznym można wejść nie tylko w debacie publicznej wręcz w życiu naszym tych akcjach, które się Marek mają miejsce pod nadzorem jest właśnie pikieta czy czy w strukturach prokuratury czy właśnie w mediach, bo podyskutujemy od tych kilku dni i to jest to pytanie, że skoro padło tutaj przez rok studiów ten spektakl ma moc zmieniania świata to co właściwie takiego nowego pokazuje, bo o tym, że pedofilia w kościele to jest temat nie, o którym nie może co jakiś czas gdzieś się wynurza przestrzeni publicznej za rolę nic się nie zmieniło i wciąż jest po prostu Real jest fabuły jest cisza wokół tego co może ty tym, że granice GMO nas w ich wyrażania tego co co chcemy powiedzieć w teatrze są ograniczone w Polsce są one pewnie bez węższe niż na świecie to też wiedzieliśmy też spektakl zarzucała mu m. in. nie niedawno święcenie Zuzanna Radzik nie wnosi nic nowego i nie robi nam mówiła Zuzanna Radzik nic nowego to są stare wytarte od schematu etyczna stwierdzenia głównie z lewicowej prasy i można też powiedzieć z radykalnego teatru to co w tym te w tym przedstawieniu jest nowa to jest napięcie emocjonalne aktora, który towarzyszy temu i ilość tematów poruszona w bardzo szybkiej sekwencji no ale przede wszystkim ten to przedstawienie to kilka osób mówiła mi o jakże wychodzili tacy rozegrali to przedstawienie mówi głośno otwarci i bez strachu to co ludzie szepczą między sobą w tym środowisku powiedziałabym LED lewicowej inteligencji, ale dużo szerzej ludzie, którzy w Polsce mają dość władzy i bezkarności kościoła i teraz spektakl zadaje takie pytanie czy my osi milimetrze to powiedzieć publicznie czy ktoś nas wysłucha czy w Polsce istnieje cenzura i to co się dzieje poza teatrem po prostu unaocznia nam, że tak w Polsce istnieje cenzura i tą granicą nie jest żadna obraza uczuć religijnych tylko uczuć kościelnych w tym przedstawieniu nie ma słowa Bóg tam jest wyłącznie w pewnym momencie jakaś aktorka, mówi że obleją mnie Jezus matka Boska nie obchodzą no ale jest on otwarty kilkakrotnie Ojcze nasz syn Marian dotykają kryzysy Chachuła UKS to jest rytuał też pewien natomiast tam nie ma w ogóle żadnego dialogu z prawdami wiary ten spektakl jest dialogiem czy wyzwaniem rzuconym władzy kościoła to nie jest spektakl o religii, więc sytuacja, w której ludzie innych religii, którzy uważają się z religijnych uważają, że zranione uczucia religijne przez to, że powiedziano o politycznej władzy kościoła to ich wypowiedzi bardziej niż ten sam spektakl pokazuje, że w Polsce problemem jest, że religia w sferze publicznej jest władza kościoła katolickiego pewnej instytucji dlatego dalsze prowokacje Sudanu zafiry zastanowimy się czy to rzeczywiście z nowej czy rzeczywiście prowokacja się udała i co z niej wynika jeszcze o tym, innym wątkom tam się dużo dzieje na tej scenie dużo się dzieje tam są tam jest więcej niż tylko ten już w słynnym papież jest ich do zaraz po informacjach wracamy z ZUS w studiu jest dr Elżbieta Korolczuk dr Agnieszka Graff Agata Kowalska po informacjach wracamy z klątwą w post factum w audycji post factum Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną w studiu w 2 dyskutanci znakomite dr Elżbieta Korolczuk socjolożka z uniwersytetów Sodel tort i działaczka akcji demokracja jeszcze raz dobry wieczór i dr Agnieszka Graff amerykanistka z Uniwersytetu Warszawskiego też raz dobry wieczór dyskutujemy o klątwie spektaklu, o którym usłyszała cała Polska, chociaż jeszcze cała Polska nie widziała spektakle w teatrze powszechnym reżyseria Oliver licznie Polak Chorwat, ale zrobi spektakl w Polsce Innovation zaczęła awantura znałem się na tym ran i czy ta prowokacja to co, do której nawet sam reżyser aktorzy się im się przyznają mówią tak to to miało służyć Dead to miało walnąć miało wywołać poruszenie poruszenie jest częścią tego spektaklu czy ona się dać znać już dziś nie jest tak jak tutaj jest rzeczywiście w radiu TOK FM zarzucała Lipcowi Zuzanna Radzik z tygodnika powszechnego, że winnym myśmy już tę dyskusję odbyli mnie w coraz mniej tkwi w głowie kościelnym zasłonięta praca Nieznalskiej mile się ileś lat temu wiszą wraz z Łodzi o VAT spędziła w sądach z tak tak oczywiście, ale chodziło o to, że od czasów Nieznalskiej teraz mamy ten temat ten spektakl, w którym też pojawiają się takie obrazoburcze, ale zdaniem niektórych elementy właściwe czy nie jesteśmy dokładnie w tym samym miejscu Neuera groźnie wywraca się od emocji do tego co sam spektakl robią wrażenie, że cała debata czy dyskusja wokół spektaklu to jest 1 rzecz natomiast to co robi z sam spektakl, że się w nim uczestniczy zupełnie co innego uczestnika malowidło jako widownia park i ja mam wrażenie czytałam dzisiaj artykuł pani Liliany Sonik wraz z wczorajszej Rzeczpospolitej, która paradoksalnie moim zdaniem golf z UE opowiedział dokładnie to o co chodzi ona twierdziła, że nie chodzi o kwestie seksu oralnego czy tam innych rzeczy i recytuje prawdziwy problem i prawdziwa perwersja leży, gdzie indziej ukradziona z Wyspiańskim okaleczone jest sprawowana klątwa zaplanowana została tak, by budzić w ludziach najgorsze emocje w tym tkwi bluźnierstwo i oczywiście inaczej widzę, że charakter nasyca TDI inaczej, więc charakter tych emocji, ale tak moim zdaniem to jest kwestia emocji dostarczył sam spektakl on nie jest moim zdaniem częścią debaty w każdym czasie nie ma być Coma być sytuacja, w której naprawdę odczuwamy bardzo silne emocje, którym odczuwamy prawdziwe to słuszny gnie w prawdziwą wściekłość electro powinno się w każdym przyzwoitym człowieku obudzić w momencie, kiedy mamy do czynienia z instytucją, która jak potworne rzeczy w imię wspaniałych haseł o moralności, ale już teraz rozbite, ale się że, aby film jest teraz problem polega na nas dzisiaj trzyma Bękarty gmin najpier w głodzone, a potem niszczona przez księży były pod koniec dziewiętnastego wieku marzyli tylko budowlom śladom dna różnych reklam nie możemy tak, że ta dyskusja nie by się zaczęła nie ma ona została odkryta, ale de facto ona nie znała ani zakończona w żaden sposób ani przeżyta ich tak zacięta dyskusja dotycząca kościoła i jego ERM politycznej roli w kwestii skandali pedofilskich kwestii tego co te skandale mówią o kościele hierarchii o o postawie katolików też, a to dyskusja nigdy nie została, żeby w razie złożenia akcji pani zdaniem bez wkurzeni nasze takiego słusznego oburzenia tak dyskusja nie może się od hektarze ona jest tabor na razie przeci w takim jak rzeka służy temu do władz Rzymu a kto widział także dodać wodę poczuli gniew dokładnie, tak więc mówić o tym, mówić po prostu zamykają, a przez ZOZ dowcip hierarchia kościoła zamyka przyzwoitym ludziom usta mówią, że chodzi o wiarę, której chodzi o wiarę, choć władze i tata figurował nieszczęsnego papieża jest moim zdaniem kluczowa o, tyle że ona pokazuje, że to jest figura tak to jest po prostu kawałek gipsu co więcej to figura siłowymi oddała ani na koniec kres wojnie chodzi o Boga jeżeli, jeżeli trzeba w rejs mówi po prostu to co powinno być powiedziane w tak dosadny sposób dawno temu to znaczy kościół jako instytucja będzie miał taką władzę i będzie mu już czynić rzeczy niegodziwe dopóty dopóki skądinąd uczciwi ludzie, którzy są katolikami nie zbuntują, a nie mogą dokonać tego buntu, że nie poczują tego słusznego gniewu, który jest efektem potworności, których mają teraz mam to wątpliwość nie sama jestem katoliczką, więc trudno mi to przenieść, ale też czytałam tekst pani Liliana Sonik w Rzeczpospolitej czy aby na pewno jakikolwiek katolik wkurzy się czy poczuje tą ten bunt to chęć zmiany w spektaklu wylicza, w którym nie tylko gdy dokonywane właśnie akt seksu oralnego na figurze papieża, ale właśnie używana jest modlitwa w jako te jako takie przeniesienie pewnych rytuałów, które są wręcz bezmyślne krzyż budowane są karabiny dzielić te różne elementy, które dla katolika w jaki sposób są ważne nam o to wszystko razem nie zachęcam tych osób, dla których ta wiara jest ważna, a nawet tym kościół jest ważne do zastanowienia się nad tym, dlaczego w tym kościele możliwe są często ich gest akty pedofilii z trudem się nie zgodziłam się, że mam wrażenie, że to jest pokazanie, że król jest nagi to znaczy pokazanie, że te gesty i te, a i te rytuały są tylko rytuałami, jeżeli nie ma w nich prawdy, że nie ma w nich miłosierdzie, jeżeli nie ma w nich empatii, że nie ma w nich obrony słabszych to one pozostają tylko to właśnie nieszczęsną gipsową figurą i niczym innym, że ja mam po prostu empiryczne dowody na to, że to nieprawda, ponieważ w grupie przyjaciół, z którymi byłam na przedstawieniu wcieliła osoba, która uważa za lewicujący katolicka ona była wstrząśnięta tym przedstawieniem trochę oburzona trochę poruszona rozmawiałyśmy dopisze nad ranem i to przedstawienie rzeczywiście zrobiło na niej i duże wrażenie i to myślę, że nie będzie doświadczenie w znacznej grupy katolików jest natomiast by w tym spektaklu jest coś innego dla mnie najciekawszą artystycznie po prostu autoironia i agresja wobec publiczność jak dobrze by cała tradycja teatru krytycznego, która mając mam mam wrażenie w Polsce jakoś jest mało przerobiona w ziemi w tych przedstawieniach w teatrze powszechnym nie polega na tym, że publiczność razem z aktorami utwierdza się w swoich słusznych poglądach tylko na tym, że aktorzy robią rodzaj krzywdy emocjonalnej publiczności w tym spektaklu co się dzieje i to jest wstrząs znaczeń najpier w nas rozśmieszają, a potem nas oskarżają, gdy jest taki moment w tym i obraża i obrażają tak i sugerują, że na wkład w Manchesterze pada pytanie do kobiety żydowskie kobiety publiczność podniosła rękę, a potem wszystkie kobiety, które miała aborcję podniosła rękę 1 czy 2 kobiety w inny na co aktorka nas zwymyślał za hipokryzję, bo oczywiście wraz z ekonomią remis UKS 8 kłamliwe mi suka tak ten rodzaj autoironii takiego rzeczywiście docisk Ania ma mieć ostrego narzędzia dotyczy również mnie samej sztuki krytycznej ten to nie jest przedstawienie, które mówi sztuka krytyczna jest ich rewolucyjną siłą, a dłużnik nie dowodzi chcą nam zamknąć usta to przedstawienie mówi sztuka krytyczna no to jest ten właściwie bezsilność ludzi, którzy myślą w jaki sposób niestandardowe dla dla głównego nurtu społeczeństwa i zawsze będą ci zaangażowani w to sztuka, którzy są wystawieni na ryzyko w tym przypadku aktorzy ci, którzy pójdą bezkarni to, że liczy w UE wprowadza ten wątek właśnie taki autoironii takiego nogę tam nawet od oskarżeń, o ile zarobił na tym spektaklu tak niech ten utracił, ale prawdziwe czy też nie jest to tak jak mówiła, że nasze jedzenie i Nadieżda zrobić dla UKS karierą, a jednocześnie z próbą zmiany od dziennikarka Radia TOK FM Agnieszka Lichnerowicz mówiła, a być może te stadiony już wyprzedza prawie na ataki tym tematem ma mnie zagraniem tym inne tą krytyką siebie tą opowieścią o tym, że tak naprawdę w, a przyjezdnym i tanio również do sytuacji któryś się wszyscy znaleźli opowiadają uczciwie i bardzo zabawnie i w tej sytuacji jest ich rozpatrzyć i autoironia i niesłychane ginie fiata gniewne sceny jak to z tymi karabinami maszynowymi i tymi światłami strop z topowymi bardzo ostrą muzyką rockową ja w teatrze to od lat nie działa to jest to był wspaniały wybuch kawał wspaniałego teatru pojawi się też taki zarzut, mimo że wreszcie po jest też omawiany w tym spektaklu bardzo mnie zaciekawił to jest rola kobiet w teatrze polecam i ITS są coś co sprawiło, że ja bym państwu też względu, że post factum rzadko mówi miotacz, dlatego że w mam dosyć oglądania kopulacji na scenie, która do kupna co nie służy chyba liczą innemu już od otwarcia nie temu tego, że wzrost seks i odwaga reżysera została wyznaczona do Klara Bielawka to fantastycznie igła komentuje dla nas monolog pani Klary Bielawki gra mówi o tym, że kobiety zawsze muszą być rozwinięte albo muszą obciążane muszą mieć nadzieję i właśnie upokarzana i zawsze na kolanach o taki jestem seat i żonatego dosyć robi to, bo nic innego nie in co ma też doczeka normalnej roli Don to była dla mnie ta to owoc most można no i 82, a test jest bardzo mocny moment także dlatego żona nie wychodzili ze swojej roli oczywiście aktorski zwraca się bezpośrednio do publiczności i czyni nas, ale współwinnym tej sytuacji, a wyznaczymy oglądając to wszystko i akceptując to formy teatru uczestniczymy w tym spektaklu w takim rozszerzonym stanie się ona też mówi chcecie dogląda wyraźnie, a później będziesz mieć mokre sny Romney Adgar park GI w tym sensie też takie takie właśnie podwójne podwójny blef to znaczy z 1 strony robimy z drugiej strony krytykujemy to, że sami robimy i widzimy w tym ARM to dotacja z Hanną klisza, a jeszcze w kolejnym geście mówimy no dobrze, a jakby w jaki inny sposób możemy zakwestionować, ale to rzeczywistość, w której żyjemy, która jest patriarchalną, która jest niesłychanie Mastalerek wygenerowany został również problematykę dzwonek, a Klara Bielawka nie zgłosiła tego komentarza to byłoby to kolejne wydarzenie na stronach polskiego teatru, w którym trzeba głęboko żyć kobiety, żeby powiedzieć coś dokonał ten okres ożenił kobiet stanie to jest coś, o czym Krakowska od lat, ale od lat zresztą mówią polskim teatrze to ten wspaniały transgresja inne polityczne Polski teatr jest niezmiennie seksistowski atak to przedstawienie w ogóle nic, a szefostwem co więcej ono ma takie momenty rzeczywiście inne transgresji przeciwko płoci to znaczy jest moment od różną długość dyskutowałem o przedstawieniu, w którym prosi wszystkie postacie na scenie mają sutanny, a wszystkie wchodzą w rolę księża oprawców takich co to znaczy, że tak czy to ja uważam też dekonstrukcja sutanny jako symbolu władzy to znaczy to jest taki moment widzimy, że ta sutanna, przed którą wszyscy nagle taki dostają takiego dreszcze Boga niech będzie pochwalony jest po prostu kawał szmaty, które można założyć albo zdjąć niezależnie od płci, ale moja znajoma, z którą głośno mówiono nic nie może to znaczy, że wszyscy mamy to sutanna w głowach, a może wszyscy jesteśmy współ winni, ale jest dużo takich rzeczy docentowi kasacji w tym z tokena ten skutek czy tata scena jest o tyle istotna, choć moim zdaniem zupełnie kluczowa w tym w tym w tym samym spektaklu ABT scena, w której ktoś zaczyna od momentu, kiedy opowiadają o poszczególni aktorzy aktorki o swoich doświadczeniach krążenia osobistego bycia molestowany przez księży, ale raczej związane z kościołem torów tak złych czarów swoich aktorów niejako bohaterów a, a jednocześnie identyfikują siebie zwiększy to też inne bardzo istotna, gdy styka się jako księża albo jako post jako postaci w spektaklu jak i tutaj role są goście też podzielone płciowo, lecz można być albo księdzem albo dziecko ewentualnie matką w, a i tym sensie jest to, że taki gest którym, które podkreśla, że wszyscy jesteśmy zanurzeni w UE w tym w tym potwornym barwnie, w którym ETA władz na kościoła jest władzą też instytucjonalną jest też patriarchatem, ale też może to być odczytane jako jakiś gest, a on zrozumienia, że jest to pewnego rodzaju spektakl także w życiu także możemy z niego zejść możemy zejść ze sceny możemy zdjąć te nieszczęsne sutanny a, a pod spodem jest człowiek tak czy inaczej swoimi doświadczeniami ze swoim cierpieniem, a tam ze swoimi przeżyciami i świata skoczek, który chodzi po świecie tym prawdziwym graalem w sutannie jest bezkarny to jest ta różnica, jeżeli jest jest pedofilem na dodatek od miasta sprawia także sutanna daje mu bezkarność, a teraz króciutkie szybko pytania bo kiedy przegląda się mnie recenzja przygląda się też te głosy oburzenia tych, którzy nie widzieli to rzeczywiście ten temat pedofilii jak znika znika nawet ich nie rozwinie tezę, że na kasyno w ogóle, by jak MF czytałam różne krytyczne głosy na ten temat to scena nigdzie nie została wymieniona to znaczy w ogóle ta kwestia pedofilii znika, a on i jego żona za jedno znana, że MSW co oznacza, że jak Charles Elton jest 1100 najwyższe dlatego nie zadziałają zauważam, że to jest w ogóle ośmieszyć lub akcyjna spektaklach 12 oraz lekarz zaczyna od nie macie rację fala jest prowokacją, ale ono jest po to, żeby wszyscy zobaczyli ten napis, na który wisi za chwilę na szyję figury papieża obrońca pedofilii innymi słowy reżyser jak to żona mówią po to, żeśmy was prowokowali, żebyście przeczytali ten napis, żebyście przemyśleli jego konsekwencje tak i jeśli nie udaje w jakimś sensie tak lub zamówić dla Nila, ale jest, ale też może nie udaje, dlatego że większe krytyków po prostu nie nadała tej sztuki tak drogie oceniają ją na podstawie 3 fragmentów, które zostały udostępnione nielegalnie zresztą w internecie i tyle albo już latem wydaje się to z naszej tutaj jest marzec od corocznej pracy w radiu TOK FM, kiedy wracam do tematu pedofilii w kościele pokazujemy bezradni jesteśmy właściwie wolną od wojska lotniczego nagrań sala to po prostu jest taki temat, który w, który znika w magiczny sposób pedofilia w kościele jestem zadowolony, gdybyśmy zaczęli nagle wszyscy głos za chwilę wrócimy z dyskusją w studiu dr Elżbieta Korolczuk dr Agnieszka Graff po informacjach wracamy post factum w audycji post factum Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną studio dr Elżbieta Korolczuk dr Agnieszka Graff i przed nami trzecia ostatnia już część naszej dyskusji, którą rozpoczęliśmy od klątwy Olivera Frljicia, ale chciałbym, żebyśmy teraz troszeczkę opuściły teatr powszechny, a nawet opuściły tę część wydarzeń społecznych, który ma mają miejsce wokół tego spektaklu oburzenia chwalenia czy nawet śledztwo prokuratury i zajęły się tym, o czym mówić trochę mówi ana pewno mówią jego aktorki nie to z tego co kim jest kobieta w Polsce aż o przyczynkiem do tego nie jest ona sama klątwa tylko o to, że zbliża się 8 marca, czyli międzynarodowy dzień kobiet, a zatem zbliżają się Manify demonstracje w różnych polskich miastach i zbliża się wydarzenie, które jest mniej typowe, czyli strajk kobiet to będzie międzynarodowa akcja kobiety planują w tym czasie nie iść do pracy en ne porzucić na rok rodzaju obowiązki zamiast tego protestować demonstrować, ale też winny sposób pokazywać jak ważne są prawa kobiet w różnych krajach i też w różny sposób interpretować ten na ten temat w Polsce również 8 marca jest strajk kobiet w ogólnopolski strajk kobiet i chciałbym zaprosić panią do takiej krótkiej dyskusji o tym co to w ogóle znaczy w 2017 roku w i niech tym pewną inspiracją będą słowa z dzisiejszego poranka Radia TOK FM to fragment dyskusji między Jackiem Żakowskim, a jego gośćmi Tomasz Wołek Wiesław Władyka i ja myślę, że nie jest tak bardzo ważnych ile tysięcy tych kobiet wyjście na ulicy 12 mężczyzn również oczywiście też też będą solidarnie ramię ramię z kobietami mniej ważny jest to, że ten czynny opór przeciwko złu przeciwko niegodziwości przeciwko pogardzie Zieloną Górą krzepnie również, dlatego że oliwy do ognia rannych Kaczyński i jego ludzie w tym przypadku minister Radziwiłł dolewają nieustannie moim zdaniem to mnie zbuduje taki silniejszy fundament tożsamości tych, którzy opierają się złym zmian kobiety to jest gigantyczna zupełnie siłę, która do tej pory w Polsce była niedoceniana albo częściowo zaledwie uaktywnia ona zmianę tego powiedział także jest adres politycznym tego marszu w Polsce, zwłaszcza wyraźnie polityczny, ale jak wieść, że było w taki, by jednoznacznie adresowany wolałby widzieć w tym okresie bardziej cieszy protest kobiet przeciwko światu mali, gdzie nazywane są nie tylko PiS pisze Jan Urban one powinno być brane pod uwagę obarczają myśliwych pisze pisowcy dojdą do takich słów tak jest metaforycznie, że to jest potrzebne jest taki kulturowy proces procesy wolnościowe i tym bardziej o takiej pojemnej, żeby znalazły się one kobiety, które mają inne poglądy polityczne tutaj Jarosław Kaczyński trochę poczuje, że z kobietami trzeba ostrożnie jednak, bo one są hamulce kupując coś większością która, która oby była dynamika czasu po prostu tak dyskutowali o poranku Radia TOK FM Małysz się ze sobą zgadzali Tomasz Wołek Wiesław Władyka Jacek Żakowski w studiu Elżbieta Korolczuk Agnieszka Graff no cóż no panie na to 2 polskie ważne feministki w najem tylko z pewną satysfakcją odnotować, że panowie pozwalają nam teraz buntować przeciwko patriarchatowi nie domagają się od nas były takie odgłosy w ostatnich miesiącach, żebyśmy obali PiS chwaliły PiS to znaczy, przyjmując do wiadomości, chociaż pobrzmiewa w tym ton czarnego powiedziałabym paternalizmu, że kobiety mogą mieć swoje sprawy, które nigdy do końca są tożsame z ze sprawami panów zaangażowanych w polityce złośliwym uśmiechem Jacek Rakowski mówił kobiet kobiety od Jarosław Kaczyński się boi, a Elżbieta koronki, ale nie wiem czy 3 zdają sobie sprawę z tego, że jeżeli będziemy ten patriarcha to raczej nie będzie takiej sytuacji, w której 3 panów opowiada sobie o tym, że kobiety powinny robić, ale tak, by taka mała złośliwość KE i mam poczucie, że w kontekście trochę tego spektaklu w całej tej debaty z bardzo ciekawe, że 1 z z postulatów to czy z takich przyrządów, a Anna żądań, jakie wysuwała międzynarodowy strajk kobiet, a w Polsce to są właśnie kwestie związane z rolą kościoła, ale go tam jest kwestia ekonomicznych komicznych sytuacji kobiet kwestia praw reprodukcyjnych w kwestii edukacji, ale też kwestie związane właśnie z oraz zmniejszeniem roli roli kościoła właściwe licencje marzenie Wiesława władyki, żeby to nie było przeciwko PiS-owi tak w tym sensie jest to o wiele szerszy problem właściwie, bo właściwie wszystkie jej przeciwko SLD ta też fakt, że troszeczkę takie hasła z kim jest nasz bokser mali zalegał z kimkolwiek, ale odważnego trwa od lat jest ważna każda ekipa ta sama lipa w tym sensie akurat nie mamy tutaj specjalnie wiele sentymentu do zadań rządowi, ale transparenty spokojnie mogą zawitać w tym absolutnie tak i te ciekawe, że właśnie spontanicznie podczas debat dyskusji i różnych takich networking owych wysiłków różnych grup, które współdziałają ze sobą w ramach męska, a Anna okazało się, że 1 z kwest 1 z kwestii, która jest absolutnie istotna to jest właśnie rola kościoła na odcięcie tej pępowiny, ale finansowej i pantomimy władzy, więc wpływu, która was 5 lat chodzi o to składam w 22 na rodzinę na nie i to i to i okazuje się, że właściwie w wielu kwestiach czy dotyczy praw reprodukcyjnych czy dotyczy kwestii związanych z edukacją seksualną czy dotyczy kwestii w ogóle związanych z rolą kobiet i ich pozycją tak czy dostępem do władzy to tutaj ogromnym hamulcem w Polsce jest hierarchia kościoła co wynika wcale z wiary obawiała się jest na świecie wiele krajów katolickich, których niekoniecznie kościół ma aż takie wsparcie i tak taki wpływ bezpośredni na decyzje polityczne, ale to co, ale wynika z CE, by bić z kościoła KUL jako pewnej rewolucji koszykarzy jak sobie panie obrażają ten postulat, który padł chyba teraz kolej z ust Tomasza Wołka, żeby to było protest z godnością owych, które mogą włączyć się kobiety o różnych poglądach ruch po co się wydarzyło w czasie czarnego protestu jesienią po dach, bo to, bo znowu lepsza podkreślił, że Aram podobne jak zresztą sztuka wylicza tak samo protesty kobiet nie są przeciwko nie wierze katolickiej tak tylko antyklerykalne to znaczy w tym sensie wiele osób, które są katolikami katoliczka misą przeciwne tej władzy kościoła, która w tej chwili jest władzą niemal absolutną, a i co jest zresztą bardzo ciekawe taki nurt powiedziała w sam w ramach samego kościoła rozumianego jako wspólnota wiernych, gdzie część tych wiernych mówi Daniel nie zgadzamy się na razie na taką formę władzy na taki, że sposób sprawowania władzy nie zgadzamy się na Anastasi upolitycznienie kwestii związanych z sali, a w ogóle są jednostkowe przypadki jeśli chodzi o styl strefa publiczna znaczy słyszenie tych głazów we z wewnątrz kościoła mówiące o tym, że to co się dzieje uderza w kobiety i że to jest po prostu barbarzyństwo jest rzadkością już w ręce jest głosów mówiących o konieczności reformy kościoła, ale tak po prostu dla dobra samego kościoła, a nie wynalazł je omijać, ale miejmy nadzieję, że tych głosów będzie znacznie więcej, ale też chciałam, bo wciąż ta klątwa w głowie mi sąsiedzi wyrazili obawy co nam się teraz ta scena wspaniała obozach i tam jest dobry stan scena, w której 1 z aktorek mówi o aborcji i w ciąży i mówi i pomyślałam wtedy jak słyszałam to co padło ze sceny pomyślał od razu Manifa, ponieważ tam w pewnym sensie można być przy dochodzi do takiej trawy stacji tego hasła mój brzuch moja sprawa, kiedy aktorka mówi jestem w ciąży i jadę do Holandii przerwać ciążę jeśli będę chciała to co 3 miesiące będą zachodzić w ciąże i co 3 miesiące będą tylko w ciąży przerywać to było dla mnie trochę taki test też autentyczności tego spektaklu rząd rzeczywiście w oczyszcza z Super radykalny sposób, ale pokazała na czym polega prawdziwa wolność i prawo do własnego ciała Janusza dzięcioła zachwycona tą samą ochronę Jon lord zlecił uważam, że kobieta w niechcianej ciąży powinna mieć mieć prawo o ciążę przerwać natomiast monolog, z którego wynika, że podmiot mówiąc nas złość Kościołowi katolickiemu będzie się odsuwać aborcji co 3 miesiące to jest to ja jakoś podejrzewam, że ten tekst napisał mężczyzna, a czy po prostu aborcja jak zresztą każdy zabieg medyczny jest po prostu ingerencją w ludzkie ciało w naszą jakąś taką stabilność tych nie był absolutnie nie myślą o tym, jako o zamordowaniu dziecka pan poczętego i tak w grę to nie jest mój świat natomiast nie jest tak, że z perspektywy feministycznej wolnościowej aborcja jest czymś pożądanym co należy robić na złość Kościołowi bardzo ładnie opracował manifest tak, ale to znaczy, że radni rozciąganie rzeź organizacji tak, bo wierzą, że tutaj, że ona mówiła jako aktorka nie sądzę, że ona była wciąż, by to było prawdziwe USG, ale taka zła, rywalizując z akcją powtarzały fikcją, ale w ramach tej fikcji to do nas, gdy do nas mówi aktorka tak Karolina Adamczyk mówi jak Karolina Adamczyk jestem w ciąży zaraz się przerwa to jest, by jednak wykorzystanie własnego ciała własnego nazwiska w taki sposób, który Japończyka to jest jakiś brak szacunku do jej podmiotowości w tej sytuacji tak tak jakby ona miała mniejszą kontrolę nad tą sytuacją niż n p . Michał Czachor, który w niesłychanie śmieszne scenie obnażony w absurdalnym kołnierzu komentowały swoje wcześniejsze wystąpienia, których również był obnażony i uprawiał powiedziałabym seksu ze zdjęciem inny reżysera spektaklu domost w strasznie śmieszne m. in. dlatego że to nie było upokarzające żaden sposób niezagrażające faktorant panował nad tą sytuacją natomiast ja właśnie ta jest w tej 1 scenie widziałam brak wrażliwości dla kobiecej godności po prostu no właśnie w Orlenie gaz ziemny jak rozwijała nieznanych żołnierzy z innym nie zgadzam z taką wizją mam wrażenie raczej, że problem polega na tym, że ona mówiła ona w Gniewie i na takim autentycznym i poczuć się o wzburzenia i niezgodę podczas gdy Czachor po prostu rebusy jaja z tego dosłownie brać, więc więcej o wiele łatwiej jest łyknąć tak powiem tak graniczną wersje przekroczenia pewnych granic niż przyjąć to, że ktoś mówi na poważnie, a jednocześnie używa hiperboli Barcelona jest kwestią jest dość chórowi wolno biegać z gołym tyłkiem, zarzucając jej wyceny wielu jest zagrożone, a natomiast, jeżeli po Polsce dokonać aborcji niewolno żona mówi rolnej opresja do ich różnica potencjałów żywy obraz jest dno znacząco inna naprędce wychodzi ta kwestia różnicy płci to znaczy ona za to może zapłacić o wiele większą cenę niż on za wygłupy, a tak byłoby w tym przypadku to może być katem traktowanego kategoria nie właśnie wygłupów zabawy przekroczenia granic własnego ciała i t d. każda z udaje tak u nas, chociaż dworzec i jego konsekwencje, które poniosą jego dowód, że kobiety ponoszą największą Sanwil w tym sensie to jest jednak spektakl o kobietach i o tym jak ważna jest władza nad kobietami dla toczącej się w tej chwili wojny kulturowej religijnej to nie jest przypadek nie wzięła w nim kobiety tracą pracę w efekcie tego aspektu właśnie one w ramach rozliczenia zweryfikować, ponieważ okazuje się, że aktorka aktu, który pisze się, mówi że straciła pracę w wyniku tego spektaklu to nieprawda ona w zderzeniu zaśnieżonym w telewizji tak tylko prezes telewizji, poznając przy okazji pochwalić się, że to oddalono zwolnienia tyle tylko, że to przyniesie ona rolę, ale z rodziną to jest niesamowite, że jakby to sztuka, która pochodzi z końca dziewiętnastego wieku jest w tym też niezwykle aktualna tak, bo przypomnijmy, że on jest o do historii atak księdza, który ma nielegalne tak dzieci z lokalną dziewczyną i to ta dziewczyna i dzieci zostają ukamienowany zwalone w efekcie tego, że jest susza i Kaki i Andrzej okazuje się, że one mają być winne piszesz potwornego zdarzenia za pedofilię każe się nawet dorosłej ofiary pedofilii dokładnie sprawdzą dokładnie i w tym sensie, a ta sytuacja, w której ofiarą realnej im symbolicznej przemocy państwa czy instytucji religijnych, a są kobiety ona się jako zasadniczo nie zmieniła czy to nie jest przypada 60 dwudziestym pierwsze wieku mamy władzę, która co robi tak to po pierwsze, próbuje zdominować kontrolować ciała kobiet dziś no i jesienią nie dały zobaczymy co będzie w marcu jak to zniesie prawo i wrażliwość, które w ustami swojego ministra zdrowia pana Konstantego Radziwiłła mysz zaprasza na Manifę, ponieważ pan minister ostatnio ogłosił, że nie nie przepisałby FR pigułki dzień po kobiecie po gwałcie w UE w volvo klauzula sumienia mu nie pozwala zapraszamy na Manifę w weekendy w miastach, a 8 marca strajk kobiet ze mną był dr Elżbieta Korolczuk socjolożka z uniwersytetu są dyrektor i działaczka akcji demokracja dziękuję dr Agnieszka Graff amerykanistka z uniwersytetu Warszawskiego dziękuję dziękuję raz w post factum Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - AGATA KOWALSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!