REKLAMA

Czy jesteśmy świadomi ponoszonych kosztów wypadków drogowych?

Skołowani
Data emisji:
2017-02-25 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
41:59 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycje skołowani jak co tydzień dzisiaj proszę państwa niezwykle ciekawym dokumencie dotyczącym nas wszystkich o kosztach zdarzeń drogowych w 2015 roku proszę państwa, dlaczego dopiero za 2015 rok, a to, dlatego że o dokument obszerny i dane do tego dokumentu trzeba zbierać z wielu miejsc ten dokument został ujawniony opublikowany pod koniec 2016 roku z różnych powodów to moja trochę wina, że dopiero teraz, ale jednak Rozwiń » mnogość tematów jest bardzo duża, więc dopiero teraz będziemy rozmawiać o kosztach zdarzeń drogowych za 2015 rok ze mną w studiu autorka tych badań 1 z autorek tych badań Agata jeździ Kozłowska kierownik zakładu Ekonomiki Instytutu badawczego dróg mostów dzień dobry dzień dobry witam serdecznie Instytut badawczy dróg mostów na zlecenie krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego przygotowuje te wyliczenia kosztów wszystkich zdarzeń drogowych w Polsce w 2015 roku roku no właśnie tu 2 pierwsze pytanie, skąd te dane się biorą no bo to wyobrażam sobie, że nie tylko wyliczamy ile np. czasu tracimy w wyniku jakiegoś wypadku drogowego byłoby miernot tak powiedzieć, że to tylko te dane wino, a inny właściwie to dobrze by było, żebyśmy właśnie ten czas też zaczęli doliczać do tych kosztów, a także przedmiotem tego raportu są koszty społeczne, czyli te pieniądze, które wychodzą od nas albo bezpośrednio albo albo od zawsze budżetu państwa na usuwanie skutków wypadków drogowych ta metoda, którą my liczymy koszty wypadków co roku to taka metoda standardowa oparta na kapitale ludzkim inna utracie PKB i trener inny czynnik ten PKB jest właściwie dominującym czynnikiem, który w, których w ogóle determinuje nam wartość kosztów to jest to jest to jest najważniejsze byśmy wzrosły w zeszłym roku jeszcze popełnili dodatkowe badania, kiedy liczyliśmy, że wartość życia ludzkiego, chociaż może powierzyć wzrok niczym dar życia ludzkiego, ale zupełnie inną metodą tą metodą zgodności z zapłatą, ale rozumiem, że wracamy do głównej podstawowej metody, bo najbardziej tak na naturalność rozumiał się w środy czekamy jeszcze otwieramy ten dokument ma w formie elektronicznej Rybnik papieru nie marnować to w spisie treści pierwsza rzecz, która rzuciła mi się w oczy to Pandora ach, Pandora twardych danych Pandora to jest też tak, żeby troszeczkę, ale taki zabieg no chyba może za dużo powiedziane, że marketingowy, ale chcielibyśmy być rozpoznawalni co znaczy chcielibyśmy, żeby łatwiej się mówiło o kosztach wypadków chcieliśmy jakoś nazwać przybliży zawiązanie Sojuszu ich tak też do puszki, dlatego że jak te koszty liczone od 2011 roku nabył jeszcze wcześniej liczone w moim Instytucie tylko nie były upubliczniane nabył na inne potrzeby na ENA ocenę efektywności inwestycji drogowych natomiast w momencie, kiedy ja zawziąłem się za tą metodą loggię bazował oczywiście na na jakiś postęp w algorytmie okazało się, że ruch dziennie zajrzę to te koszty się mnożą rozkładowe te koszty się koszty się mnożą i stąd właśnie powrót do naszej rozmowy naczelnik początek rozmowy ich, że winni zaglądamy tam jest coraz więcej COS więcej niekończąca się historia i możliwe, że byłyśmy doliczać jeszcze koszty społeczne z tytułu straty czasu innych uczestników ruchu, którzy w wyniku wypadku drogowego są gdzieś tam blokowani na drodze zdenerwowani sfrustrowani nie zdążą nie zrealizują czegoś na czas to o tym na pewno jeszcze porozmawiamy spróbujemy to jakoś pokazać jak też ten czas jest liczony czy też powinien być liczony no ale jednak, skąd te dane bierze mąż wszystkie, jakie to podmioty przesyłają czy też prosicie o dane przede wszystkim policja i niezmienne SEWIK zaczynamy od podstawowych danych o strukturze wypadków o strukturze ofiar i ile w ilu było ciężko rannych lekko lekko rannych ile było ofiar śmiertelnych, jakoby ich struktura wiekowa, jaka była ich struktura płci i ETO jest też baza my na tej podstawie możemy oszacować, jakie są straty PKB z tytułu tych ofiar to znaczy, jakiego jak Rumunia dosłownie, jakiego PKD już nie wyprodukują ofiary śmiertelne, jakiego PKB nie nie wyprodukują przez dłuższy czas albo w ogóle, jeżeli to są osoby poszkodowane ciężko do końca życia i znowu będzie na emerytury zgadza się oczywiście często obniżone o konsumpcję, ale czysta baza dlatego, jeżeli spojrzymy na strukturę kosztów globalnych to to widać, że 50 % tego co szacujemy to są właśnie straty PKB, czyli to, czego dlatego ta metoda się nazywa kapitału ludzkiego tak czyni to, czego nie wyprodukują bardzo taka materialna metoda taka kapitałowa, która po prostu postrzega człowieka życie ludzkie w kontekście po prostu dóbr, które on produkuje ten, kto woli 50 proc to będzie tani dane z policji podstawowe dane druga rzecz dane medyczne dane medyczne tak, ale przecież my nie bezpośrednio niestety nie od NFZ -u natomiast już inny drugi raz się powołują tutaj na państwowy zakład higieny na zespół bada dr Gosiewskiego, którzy całkiem niedawno od innych opracowań wykonali takie badanie dotyczące kosztów hospitalizacji ofiar różnych wypadków komunikacyjnych w tym drogowych i przy współpracy z nimi mogliśmy doszacowania właściwie te koszty, jakie są koszty hospitalizacji ciężko rannego albo nawet osoby prawda, która umiera, ale po jakimś czasie planowano go nie wszystko nie wszyscy umierają na miejscu, więc mamy takie dane które, które są wynikiem badania, ale to są bardzo trudne badania to są badania, które wymagają współpracy z personelem medycznym z przeprowadzeniem ankiet wśród uczestników ofiar wypadków drogowych, ale w szpitalach czyje cała trudność polega, gdy na dotarciu i możliwości kompetentnej procedury skomasowanej mogę przebiegu informacji na temat przebiegu choroby i leczenia tej osoby te koszty wynikające z tych danych medycznych to nie tylko hospitalizacja, ale też np. akcja ratownicza na miejscu samego zdarzenia to oczywiście, że tak oczywiście idealną lew to też w to wchodzi, ale to się wiąże z kolei drugim tematem jest rząd chce sobie zamknąć koszty hospitalizacji, które wynikają z 1 źródła, ale to rzadko obejmują one, ale jak najbardziej są koszty leczenia hospitalizacji w szpitalach przez to wszystkie inne jednostki, których pilotów w szpitalu funkcjonują i nie te koszty, ale począwszy od kosztów na miejscu ponoszonych tak najstarsze wiąże 0202 . obszar bardzo ważne koszty operacyjne administracyjne, czyli Anny tutaj w swoim opracowaniu nie jesteśmy pierwsza może to udoskonalić my stworzyliśmy taką ścieżkę co się dzieje w chwili wypadku drogowego bardzo często podkreślamy, że od wypadku wszystko się zaczyna protestować wszystko się zaczyna tak, ale jeśli chodzi o koszty, chociaż może rzeczywiście byśmy mówili jeszcze o kosztach i kosztach systemu efektywności działań z zakresu bezpieczeństwa to jeszcze wcześnie, ale powiedzmy, że wypadek w słoju na wypadek stało się no i co dalej i przejeżdżają wszystkie służby przyjeżdża straż przyjeżdża policja bardzo często o tym, pierwszą, ale to wiecznego, skąd przyjdzie straż pożarna, która też ma inne wyszkolonych pracowników do udzielania pierwszej pomocy i to wszystko liczymy, czyli dostajemy informacje na temat ile osób uczestniczyło 3 wypadkach drogowych to była policja to było straszne straż pożarna i jeżeli byśmy spojrzeli na coś tam kolejne strony pokazuje dokładnie, jakie służby to były zaangażowane nawet śmigłowca nawet 1 latki pływające gotowi za to po kolei to dostajemy sera oczywiście ze UR w BOR nie jest autoryzowana dostajemy TOZ z baz danych które, które nam dostać część takich informacji szczegółowych ile było ich jednostek osób nawet pojazdów uczestniczących w wypadkach drogowych w danym roku, czyli jednostki administracyjne i tutaj mam namyśli wszystkie policja straż pożarna ratownictwo medyczne, czyli to są koszty operacyjne radosna jest aż o te koszty związane z, ale nie dane raz tych jednostek, a administracyjnych w postaci 8 policji straży pożarnej ratownictwa medycznego czy też właśnie lotniczego pogotowia trudno to ogólnie ratownictwo medyczne ubezpieczyciela może za chwilę do tych dowiedzieli, bo chciałam tutaj taką taki ukłon w stronę policji, bo policja idzie liścia może lubi z nami współpracować, ale rzeczywiście wykonuje ciężką pracę czasami na naszą prośbę wydobywa takie dane liczba godzin policjantów, bo my z tym sprzętem mamy trudności jak oszacować wiemy ile jednostek tak naprawdę dopiero się na pracy osób które, które udzielają pomocy muszą przyjechać na miejsce, ale policja jeszcze robić coś więcej przekazuje nam informacji ile godzin spędzili policjanci inni usuwają skutki wypadków inne w zeszłym roku to było ponad 2015 teatr no tak tak zawsze jest położona rezerw ropy z 2015 i dolnych, który jest mi się rozmawia Edyta lato w służbie, jakby to było ponad limit około ponad miliard godzin, czyli to wychodzi około 3040 godzin na 1 wypadek w tyle wart tyle jest poświęcona pracy policjantów o to by jeszcze są dodatkowe koszty nadgodzin obliczone w takim razie stoi nie wchodźmy w to, bo leży się, że ktoś komuś nie wypłaca tych nadgodzin w nie wiemy, ale myślę, że to, że tak, dlatego że trzeba brać pod uwagę, że my to szacujemy chcemy się zbliżyć, ale dowodów do prawdy, ale cały czas szacujemy stworzył sobie jakiś model dostajemy dane Niewiem, czego koszt nadgodzin jakoś inaczej się do szatni swoją drogą liczymy godziny po prostu prace, na które z nich to przypadek to na informacjach, skąd dane napływają do wyliczeń kosztów zdarzeń drogowych zajął nam pierwsze wejście skrót informacji przed nami Agata jeździ Kosmalski kierownik zakładu Ekonomiki Instytutu badawczego dróg mostów, który to na zlecenie krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego przygotował właśnie te wyliczenia kosztów zdarzeń drogowych w 2015 roku po skrócie informacji wracamy do rozmowy druga część audycje skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną w studiu dalej Agata jeździ Kozłowska kierownik zakładu Ekonomiki Instytutu badawczego dróg i mostów Instytut badawczy dróg mostów na zlecenie krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego przygotowuje raport o kosztach zdarzeń drogowych dzisiaj rozmawiamy o tych kosztach zdarzeń w 2015 roku i w pierwszej części mówiliśmy, skąd dane są brane do tych wyliczeń wszystkich mówiliśmy o danych administracyjnych w postaci policji ratownictwa medycznego straży pożarnej również administracyjne to więziennictwo, bo tutaj też są pewne generowane koszty osób, które trafiają do więzienia i spowodowanie, że to zbrodnia my nazywamy to kultową grupę administracyjną operacyjnym, ale rozdzielamy to wewnętrznie, czyli te koszty policji to są operacyjne natomiast pozostałe to są administracyjne i obejmują właśnie koszty więziennictwa, czyli później już prace administracji Państwowej o tym, kontekście bezpieczeństwa ruchu raczej właściwie skutków bezpieczeństwa nie są one wydzielamy z tego koszt tych aspektach hospitalizacji, ale wrzucamy z kolei koszty sądownictwa pracy prokuratorów funkcjonalnym właściwie przebiegu procesu procesu sądowego depozytu wydzielamy sceny inne szacujemy sobie na podstawie różnych informacji tu akurat bardziej ogólnodostępnych, jakie są budżety na na przebieg spra w sądowych bierzemy pod uwagę też struktura tych spra w i w ten sposób dochodzimy ile rząd Polski muszę z naszych podatków przeznaczać się jakiemu, jaką kwotę na na przebieg tych spra w, które dotyczyły przestępstw w ruchu w ruchu drogowym także liczymy koszty więziennictwa, czyli utrzymania sprawców, którzy trafili do więzienia, ale tutaj mamy z już bezpośrednie dane od mamy dokładne raporty ile osób było pod osąd odnowa w areszcie przy czym trzeba brać pod uwagę, że my nie mamy wydzielonego tego co roku indywidualnie dla każdego powiedzmy okresu 12 miesięcy tylko mamy ogólny stan więźniów którzy, którzy przebywają nosi tytuł takiego przestępstwa jest właściwie monitorujemy czy też zwiększać się zmniejsza taksę to nie jest wyliczenie za te osoby, które trzeba utrzymać więzi, które trafiły w danym roku tylko przez szereg lata, którzy po prostu od kilku już lat są w tym więzieniu za właśnie spowodowanie wypadku czy też Holendrów prosta sprawa trudno po prostu MDRT netto jednostki z kim współpracujemy z oceną pomagają one, ale rzeczywiście wydzielanie Niemena tak do stosowanych systemów to dla nich ciężka praca, ale też idą na nas na trzecich i EU udostępniają dane dotyczące kosztów jednostkowych utrzymania takiego więźnia zweryfikowane z bardzo cieszymy się z tej współpracy i to nam daje właśnie możliwość pokazywania nawet struktury dla świadomości społeczeństwa na co się skład co się składa na te koszty zaś, że to są koszty więziennictwa koszty po pracy policji koszty pracy śmigłowca, a nawet straży pożarnej czy też koszty pracy prokuratora, który pojawi się przejść przed każdym wypadku z udziałem ofiar śmiertelnych jak najbardziej proszę państwa do państwa pytanie czy wiemy, że my wszyscy ponosimy koszty te wypadki zdarzeń drogowych bardzo proste skalowanie małpa to krótka sam z holowaniem aut, a to kropkę nad samym profilu Skołowanych na Facebooku można dyskutować zadawać pytania pan Bartosz w odniesieniu do naszej rozmowy z pierwszej części funkcjonariuszy mają nadgodziny oddawane w formie dni wolnych to moje pytanie czy właśnie ten nadgodziny są wliczane w koszty zdarzeń drogowych jak najbardziej może tak być, że są podawane w formie dni wolnych, ale to też co jakiś koszt, bo ktoś musi zastąpić odprowadza VAT i t d. w AZS, a wiemy z doświadczenia, że zbierają nam się te dni wolne inni IRR cieszymy się, że nie mamy tylko, że z nich nie korzystamy, dlatego że potrzebni jesteśmy po stów prace myślę, że dotyczy szczególnie pracy policji no właśnie, dobrze więc mamy to operacyjne, które koszty operacyjne, czyli te, które są na miejscu zdarzenia później administracyjne np. działanie sądów czy więziennictwo, ale też no to co już zacząłem w pierwszej części odszkodowań ubezpieczyciele, bo tutaj myślę, że jest bardzo szeroki temat, zwłaszcza w ostatnim kontekście ostatnich zdarzeń podwyżek ubezpieczeń w 2 to tutaj tutaj są 2 kwestie mamy odszkodowania i mamy zadośćuczynienia odszkodowania to są straty materialne, które rzeczywiście szacujemy zupełnie z tego wyjdzie wydzielając, ale oczywiście, włączając później na koniec do dochodu ogólnego szacunku wartości życia ludzkiego przy czym się brać pod uwagę, że straty materialne liczymy na podstawie także wyników analiz finansowych ubezpieczycieli, czyli my mamy algorytm na podstawie tego nawozu i innych krajów korzysta na podstawie danych ubezpieczycieli, więc pytanie ile jeszcze my sami dokładamy silny na skutek wypadku Borka niesie prawda z naprawami samochodu poza tym Never Mind zwracać uwagę na to, chociaż może nie powinniśmy się akurat się zagłębiać temat prawda jak są szacowane zadośćuczynienie odszkodowania od, ale też brać pod uwagę, że tyle w inny tyle ile możemy samochód po wypadku desek gwarantem naszego późniejszego bezpieczeństwa nic nie możemy oszczędzać na tym, iż zdaje sobie sprawę, że powinniśmy doliczać jeszcze koszty społeczne dodatkowe którymi czasami po prostu musimy musimy ponieść z tytułu tego, że samochód mamy naprawiony pociągu zamieniamy na samochód lepszy bezpieczniejszy, po czym zdajemy sobie sprawę, że te są już zbity nie spełnia naszych oczekiwań EBI to też są koszty, które po oczywiście są to koszt indywidualne to są koszty u bezpośrednich uczestników wypadku drogowego Anna, ale one takie są nam zależy na tym, że psy uzmysławia, że bezpieczeństwo jest na niebezpieczeństwo nas bardzo dużo kosztuje to co 1 rzecz naprowadziła mnie pani, ponieważ wiedziała o tym, właśnie naprawianiu samochodów później wymieniamy ten samochód na nie powypadkowe no ale jednak ten powypadkowych, gdzie trafiają na różnych aukcjach dostajemy informację nie ruszamy bezwypadkowy jedziemy sprawdza mato się okazuje, że jednak coś tam było uszkodzonego też tracimy czas to też są koszty po też w jaki sposób społeczny, ponieważ to jakoś wpływa na późniejsze poszukiwania samochodów tej daty oczywiście bym się, tym bardziej skupia na tym, że ile jest takich osób, które stać na wymianę samochodu, a ile takich osób, które ma ją odtworzony w jaki sposób samochód inni dalej jeżdżą, a stan techniczny samochodu jest też bardzo ważnym elementem czynnikiem krajów, do których wpływa na nasze bezpieczeństwo inna na nasze bezpieczeństwo na skutki wypadku u nas po prostu tak mnie nie broni inaczej się zachowuje w różnych dziwnych sytuacjach na drodze, więc powinniśmy kłaść duży nacisk na to, że BSH i innych koszty tłumaczy oszacowanie strat materialnych było jak najbardziej adekwatny do tego jak ten samochód zniszczony musimy kłaść duży nacisk na stan techniczny pojazdów na to, żeby jeździć pojazdem bezpiecznym, które dobrze się zachować tak, jakbyśmy zakładali na drodze w przypadku ślizga wice w przypadku śniegu w przypadku innego zupełnie zdarzeń i musimy gwałtownie hamować to on wszystkie mamy już podmioty, z których zbierane są dane czy jeszcze DM BOŚ ważnym, ale niech mi nie znaczy nie powinniśmy teraz jeszcze o zadośćuczynienie aha no ale tutaj jest tego nie dostajemy jest od ubezpieczycieli poszliśmy po 100 dalej korzystamy z portalu państwowego, który udostępnia nam treść orzeczeń, ale też praca bardzo żmudna mój zakład mój zespół potrafi przez te raz w tym roku akurat tego nie nie uczyniliśmy to proces bardzo pracochłonne, ale tym razem nieczystymi pół roku intensywnej pracy przeglądanie tych orzeczeń i wydobywaniu informacji jako właściwie było chyba wartość tego zadośćuczynienia zadośćuczynienia w ostatnich latach znacznie wzrosły zresztą na co zwracali też ubezpieczyciele kiedyś sądy nie były takie łaskawe dla uczestników ruchu dla osiedla z dla ofiar wypadków drogowych to się zmieniło bardzo na korzyść zwiększyła się świadomość sądów na tym, że Żyd rekompensaty te zaś zadośćuczynienia muszą być o wiele o wiele wyższa inna, ale to trzeba też brać pod uwagę, że to są nasze takie prace bardzo badawcze, ponieważ wszystkiego nie ma w internecie na stronach skrupulatnie oczywiście dołączono uzupełniane jest pewna trudność, dlatego że wiele spraw ciągnie się latami, ale u nas to też pokazuje prawdę, która funkcjonuje musimy prawda bardzo pod górkę gdzieś na okrągło zdobywać takie dane, żeby mieć mniej więcej pojęcie o jak kajak jest poziom tego tego nazwijmy to w ten sposób tego bólu cierpienia szacowanego przez polskie sądy, które muszą ubezpieczyciele wypłacić, a nie zawsze chcą go dalej obciąża to też jest ciekawe jeszcze z powracającym ciągle rozmawiając o tych danych o interesujemy to podstawą jest oczywiście baza SEWIK system ewidencji wypadków i kolizji drogowej, którą prowadzi policja, ale rozmawiając wielokrotnie n p . jeżeli zdarzenie jest samochód z koleją jednak to zdarza nie jest wpisany, jako że zdarzenie kolejowe wypadek kolejowy tak męczy to również jest wpisywane w koszty tych zdarzeń, które mamy w tym raporcie w trumnie w 2 w niedzielę w nie, dlatego że my mamy tylko właśnie zdarzenia drogowe tutaj nie mamy nie mamy zupełnie wyselekcjonowanych tych tych zdarzeń myślę, że też nie ma podmiotu, który byłby zainteresowany oszacowaniem później to krajowa rada bezpieczeństwa ruchu drogowego, tudzież sekretariat krajowej rady poza tym my my też, że pewnych zabiegów dokonujemy w ruinach i gimnastykuje się, żeby oszacować te koszty, dlatego że spojrzeć na to zupełnie innej strony to kraje wyżej rozwinięte interesują się tylko głównymi ciągami drogowymi zdając sobie sprawę, że w naszym przypadku i to i to narzuca prawo, żeby powieść robił głównych analiza kosztów tylko w głównych ciągach drogowych na tej sieci ten my idziemy krok dalej, ponieważ jesteśmy specyficznym krajem, gdzie te wydatki posunął się rozlewają na całej sieci, więc tu nie chodzi tylko bezpieczeństwo na głównych ciągach pomylę to niebezpieczeństwo to stanie bezpieczeństwa na całym świecie, więc już poszliśmy krok dalej i troszeczkę wy robimy wycieczki w stronę w stronę poza Poznań jakiś tam inne niż oni tych kierunków wskazywanych przez Unię, a mówić o wypadkach jeszcze kolejowych na dłoni, ale to pewien sukces na pewno tego nie robimy, ale będziemy do tego zmierzać co jest ciekawe, dlaczego nawet, jeżeli wypadek ten na przejeździe kolejowym chociażby spowodowany jest przez kierującego pojazdem samochodem to nie zaliczają do wypadków kolejowych również spowodowane przez pieszego przeróżni zdobywa na koniec wpisywane do wypadków komunikacyjnych drogowych tylko właśnie kolejowych nas stąd nie mamy też danych do wyliczenia na dobrze to dalej idziemy coś jeszcze dane, bo już muszę chyba przejdę do tych liczb, które pewnie państwo najbardziej interesuje ile to wszystko nas kosztuje to i tak będą też ornament koszty pogrzebów lub koszty usług transakcyjnych, bo to się wydziera do sądu są zupełnie tytoń są koszty hospitalizacji prawda tylko to są zupełnie inne inna pula kosztów IR i właściwie to to wszystko dobrze w 48 miliardów 200  000 000 zlotych łączny koszt zdarzeń drogowych w 2015 roku na zdarzenia drogowe proszę państwa to oczywiście są wypadki kolizje i wypadkach drogowych też mamy podział na te śmiertelne te, w których osoby są ciężko ranne lekko ranne drużyny jak to wszystko inne składy na to koszty wypadków drogowych to 33 miliard 600  000 000 zł koszt kolizji drogowych 14 miliardów 600  000 000 zł i tu musimy od razu powiedzieć, że kolizji drogowych tych, które odnotowała także policja, a nie wszystkich kolizji, bo tych jest o wiele wiele wiele więcej tak tylko, że w niż w poprzednim roku o 2 lata wcześniej też zauważyć, że oczy się poprawiło nam się wtedy bezpieczeństwo czy tak przynajmniej dawał statystyki, że było mniej mniej wypadków mniej ofiar ta struktura troszeczkę się poprawiła w związku z tym ogólnie nieznacznie, ale spadła nam spadną koszty wypadków drogowych, ale z kolei wzrosną koszty kolizji drogowych i Enea rzeczywiście Duda żupan sedno to są tylko za raportowane przez policję kolizje drogowe, a Bóg raczy wiedzieć ile mamy też nie do raportowanych no ale tutaj właśnie te dzieci ubezpieczyciele to jest baza wiedzy na temat kolizji 2 tak to jest baza wiedzy tylko chcielibyśmy móc mieć szansę przekuć to jedyna właściwie to informacje na analizę w zakresie kosztów no mam nadzieję, że nam że, że w prasie lub jest mi się troszeczkę i będziemy dalej jeszcze mamy siłę, żeby dalej walczyć o to, żeby zdobywać więcej danych nic dodać koszty trochę powiedzieliśmy, a na podstawie o tym w algorytmie, na podstawie których są wyliczenia jak to jest formułowany ten algorytm to są składowe tego matematycznego Alto w następnej części, bo był już zbliża czasach Golgotę, gdzie towar, ale niech będzie następny raz w życiu skrót informacji przed nami Agata jeździ Kozłowska kierownik zakładu Ekonomiki Instytutu badawczego w schronisku w następnej części opowiada algorytm, na podstawie którego są wyliczane te koszty zdarzeń zapraszamy trzecia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną w studiu dalej Agata jeździ Kozłowska kierownik zakładu Ekonomiki Instytutu badawczego dróg mostów raport koszty zdarzeń drogowych w 2015 roku w poprzednich częściach dużo mówiliśmy, skąd dane są pobierane pod koniec drugiej części padło pytanie w algorytmy, na podstawie którego są wyliczane te koszty to kim proszę bardzo algorytm jak to jest dane składowe tego algorytmu brzmi bardzo poważnie algorytm jest to po prostu zwykłe słowa ani ich kosztów algorytm polega po prostu na tym, że punktem wyjścia dla nas jest struktura ofiar liczą koszty ogólne musimy toczyć się może to zrobić globalnie my sobie życzyć to w jaki sposób weryfikujemy Al Gore polega na tym, że bierzemy po prostu liczba ofiar zabitych liczba ofiar ciężko rannych lekko rannych przemnożone przez koszt jednostkowy takiej takiej ofiary natomiast, żeby mieć to koszt jednostkowy to jest nic innego wyjaśnienia, kto koszty, o których mówiłam wzięte razem dopasowane do odpowiednich osób jest pan mniejsza za to tańsze tez algorytm jest taki proste równanie z dnia 2003 . gdzie mamy koszty bezpieczeństwa Polsce plus koszty bezpośrednie wypasu plus koszty pośrednie wypadków jest nic innego my to po prostu sumujemy natomiast rzeczywiście, żeby wejść na te koszty jednostkowe to muszę się bardziej nerwy gimnastyka chować Ano bardziej skomplikowane Formuły, które pozwolą nam popsuć to wszystko oszacować, ale inne takie sama nazwa wskazuje to są koszty ogólne BOŚ to upraszczając rzucam wszystko do 1 worka my z uporem maniaka chcą policzyć ile tym razem państwo polskie traci traci to później przechodzimy na bardziej jest prawda chwilę pechowiec skomplikowane może nie takie proste obliczenia, żeby wyjść na Warty życia ludzkiego w kontekście wzór innych tą metodą kapitału czyli jaki jest koszt MO to koszt państwa z tytułu radio France 1 osoby albo osoby ciężko ranny ciężko poszkodowanej to tak dawkuje łączny koszt wypadków kolizji drogowych w 2015 roku w Polsce stanowił 3 % PKP PKB w 2015 roku, ale wypadków drogowych, czyli tej Składowej 1 ze składowych wszystkich zdarzeń drogowych to 2 PKB w 2 i wyraźnie dużo strasznie dużo bardzo dużo na świecie tak to się, po który plasuje od 1,5 % do 3 % czy się do 3 % dotyczyła również kolizji kolizje sama przez to, że jest ich bardzo dużo ich sama wartość pojedyncza nie jest taka rutyna to procenty tak tak tak to jest procent natomiast inny w tym badaniu swych dwu i 3 lata wcześniej zrobionego przeprowadzonego przez 3 lata wcześniej byśmy jeszcze dolicza i to wartość życia ludzkiego bólu cierpienia co i bez względu na to czy mamy kolizję czy mamy, ale to się pojawia, bo bardzo często możemy mieć nie być poszkodowani jest tylko kolizja natomiast mamy ogromną traumę powypadkową nie boimy się czegoś się inni i 1000 niestety inne przekłada na nasze dna naszą jakość życia dlatego ta ta wartość życia ludzkiego tymi metodami niematerialnymi zupełnie jest jest izba jest bardzo ważna, ale to nie tylko ból cierpienie osób, które uczestniczyły w kolizji czytelna, ale rodzina najbliżsi ich tam zmieni się czasami całe nasze życie nasze zadowolenie, lecz także naszych bliższych po prostu obniży nam się jakość życia koszty jednostkowe koszty jednostkowe ofiary śmiertelnej to 2  005  000 tak dobrze czytam tak koszt jednostkowy ofiary ciężko rannej 2  300  000 i tak jest wyższa, dlaczego koszty ofert ciężko ranny jest większy niż śmiertelną wszystko jest prawidłowe więcej państwo kosztuje te są okrutne co powiem, ale więcej państwo kosztuje osoba ciężko ranna, dlatego że wśród tych osób oczywiście mogą się znaleźć osoby, które przez dłuższy czas były poza rynkiem nie pracowały, ale wróciły do pracy, ale wśród tych osób osób ciężko rannych są osoby, które do końca są wykluczone społeczeństwa pozostają na wózkach są niepełnosprawne pobierają renty i państwo, czyli my musimy ich utrzymywać, czyli ktoś po prostu rośnie w czasie układa oczywiście to są tak naprawdę oczyścimy liczymy koszty koszty aktualne, ale nie liczymy przecież kosztów tych osób, które w danym roku, które musimy utrzymywać prawda, a idea była ona ofiarami wypadku drogowego sprzed 56 lat nastał czas na to są ułożone no i też koszty np. rehabilitacji się rozczulać się tak, ale my tych kosztów nieliczne rehabilitacji to, żeby dopełnić koszty jednostkowe koszty jednostkowe ofiary lekko rannych to z 26  000 ponad 26  000 koszt jednostkowy wypadku drogowego wypadku drogowego to jest troszeczkę ponad 1 000 000 zł koszt jednostkowy kolizji drogowej to 40 ,51000 zł tak myśląc o tym czy te koszty wypadków nie powinny być zawyżane w kontekście oczywiście ostatnich zdarzeń wypadków spowodowanych przez rządzących to ilość nowych wycen wycenić jest spowodowanie takiej moralnej koszt spowodowania wypadku drogowego moralne koszt wypłat w spowodowania wypadku też wolę, że po to, się liczy pewne rzeczy nie o to, żebyśmy byli zakład Ekonomiki był zadowolony, że taki rzeczownik dzieci i ma co robić przez pół roku w punkt traktujemy jako immisje jako pasję i o jesteśmy tej za plecami liczymy to po to, że z tego korzystać z liczymy globalnie po to, żeby powiedzieć, że ludzie w tle to kosztuje Szanowni państwo tyle kosztuje może właśnie to zabrzmiało liczymy, że kiedy zaczęliśmy doliczyć wiele lat temu nikt o to, żeby liczyć ocenę efektywności inwestycji drogowych do tego zmierzam liczymy koszty jednostkowe koszty 1 osoby zabitej 1 osoby ciężko lekko rannych oto, żeby móc wykorzystać efektywność rozwiązań drogowych czy też mostowych to znaczy, że zastanawiamy się ile dane rozwiązanie ile wkładamy dane rozwiązanie i 11 ta inwestycja kosztuje, ale czy są korzyści społeczne, czyli budujemy oto nowe drogi, żeby było bezpieczniej, czyli przeliczamy to na pieniądze, bo to jest bardzo dobrze od czytelne argument tak samo jest działaniem jednostek odpowiedzialnych za poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego jest nie tylko budowa, ale inne działania to co pan mecz ten temat, który pan pod jest bardzo ważne, dlatego że powinniśmy zrobić analizę kosztów korzyści ile wkładamy w system działania bezpieczeństwa ruchu drogowego nie tylko w budowę dróg, jakie skutki przynosi pewne również remontów dróg edukacji samego systemu ADAC edukacji funkcjonowania wszystkich przy funkcjonowania policji ile wkładamy w funkcjonowanie całego systemu bezpieczeństwa ruchu drogowego, a ich co roku znane i kosztów i czy Lotos wówczas to co nowy ta różnica czy to jest na minusie czy też na plusie, jeżeli na minusie stąd, że my jesteśmy stratni to znaczy, że dalej więcej mamy strat z tytułu powinniśmy po prostu podejmować działania efektywne i po to, sięgamy po argumenty ekonomiczne po to, liczymy koszty i po to, inne kraje korzystają z tego, że de umieć ewidentne wyniki argument, że działamy poprawnie, że przynosimy wam korzyści, a jest jeszcze druga rzecz, że społeczeństwo powinno być zainteresowane tyle płacimy na podatki wy jesteście po drugiej stronie odpowiedzialni za to, żeby podejmować pewne działania, więc wykaż się udowodnić, że te działania przynoszą efekty te efekty najlepiej zbadać postać naszych korzyści społecznych, czyja Metraco z tytułu wypadków drogowych 10 niebezpiecznie czy to można przekuć te pieniądze widać można czy, jeżeli jest wypadek drogowy czy raczej jako nie uczestnik tego wypadku też nie tracą, dlatego że służby drogowe działają opieszale i tracę 2 godziny wszyscy ci wszyscy tracimy i się denerwuje, toteż są koszty społeczne, których inne co prawda nie liczymy, ale jesteśmy w stanie policzyć TOZ nie mamy danych ze strony zarządców, ale mamy aparaty imamy koszty jednostkowe, żeby to Lead święto to jest moje kolejne pytanie czy zarządcy dróg wiedzą ile tracą n p . na opieszałości przy działaniach podczas wypadku, ale też po np. oczyszczaniu dróg, bo nie wiem czy wiedzą nie wiem czy to liczą inni chwalą się, że coś takiego liczą wątpię, by o 2, bo takie rzeczy od razu myślę, że upublicznili pokazywali myślę, dlaczego upublicznianie no może też nasza mentalność jest inna, ale jeść zawsze wzoruje trochę albo podglądam kraje rozwinięte od nas jak np. stany Zjednoczone czy Kanada Tennis czeka uważa, że przede wszystkim z kartą użytkownika ruchu drogowego, gdzie jest zapisane, że zarządca zobowiązuje się działać w określony sposób n p . w ciągu 48 w 24 aut, lecz 24 godzin uprzątnąć drogę usprawnić przejazd i tam są przewidziane różne różne zagrożenia zarówno zmiany pogodowe odśnieżanie posypywanie czy też właśnie usprawnienie ruchu w wyniku kolizji dzięki grze mostu wypadku drogowego, ale uczestnicy ruchu wiedzą, że ma, że mają prawo ma swoją kartę praw i mają takie oczekiwania poza tym co więcej nie tylko zarządca wychodzi z inicjatywą i raportuje in co roku, że tyle wydaliśmy na takie działania, które przynoszą takie takie korzyści czy dobrze zainwestowaliśmy wasze pieniądze czy na utrzymanie sieci drogowej czy na poprawę bezpieczeństwa, chociaż tutaj popełniam straszny błąd, ale to tylko Londyn 2 SP ZO podkreślam utrzymanie sieci drogowej jest także bezpieczeństwo ruchu trwa najbardziej, a w naszym rozumieniu test tylko utrzymanie stanu technicznego drogi, a to jest to jest błąd kardynalny to rodzina to koszt to znaczenie zmian na utrzymanie sieci drogowej z utrzymaniem bezpieczeństwa komfortu przejazdu i t d . tak dalej udadzą się z tego po po części stan techniczny drogi, ale do, czego zmierzam ze zarządca raportuje hut, ale społeczeństwo się pyta przepraszam tyle płacimy i tylko wydaliście NATO i w Bojanie jest nasz pan zadowolony nie jestem pewna Szkot czy ta droga rzecz się dobrze da się moje 5, bo jestem przekonany, iż ta droga mogłaby funkcjonować w tym układzie zupełnie inaczej i szkodzą długo jak jest remont był źle zorganizowane albo jest niebezpiecznie albo są opóźnienia są koszty kongestii za dużo spala Zaj jadę za wolno, że ING SFIO oraz 2 koszty zatłoczone koszty zatłoczenia czy to są koszty koszty eksploatacji pojazdu, które są zależą od naszej prędkości jazdy na odze w naprawdę chętnych tak, ale nie tutaj chodzi o płynność jazdy tak zastrzegł, że kiedy szybciej to toto to jest lepiej oczywiście jeśli chodzi o koszty czasu, ale wrócę, bo wpada już jakiś swoje ukochane tematy koszty kongestii są koszty czasu koszty eksploatacji, czyli ile wydajemy na spalanie na zużycie paliwa i ile tracimy czasu w sieci drogowej e-myto wszystko jesteśmy w stanie uczyć, bo zawsze policzyliśmy mamy wspólną trasę gorzej jest w momencie wypadku drogowego na sygnał zostanie wyborcom już raz już wiemy i w stanach Zjednoczonych są do tego odpowiednie narzędzia są i niestety bardzo ważny temat, bo to jest właśnie też podstawa raportowania czy myśmy zapewnili użytkownikom powiedz jakiś tandetny nowo, jeżeli zdarzy się wypadek nie oszukujmy się nie ma nie ma, żeby nie było tych strat ale, choć wojny były minimalizowane i ta potrzeba minimalizowania tych strat czasu to jestem z nich wychodzi od społeczeństwa, bo trzeba podkreślić, że kraje wyżej rozwinięte bardzo stawiają na społeczeństwo, bo sieć drogowa jest dla ludzi i to jest to jak ona funkcjonuje to ma funkcjonować oczywiście to jest gałęzi przemysłu tak dalej tak dalej PFRON, ale tam najważniejsze jest, żeby był zadowolony uczestnik ruchu chroniony niechronione ci uczestnicy ruchu właśnie nam m. in. czystą kartę praw są świadomi tego, że mają pewne konkretne oczekiwania oczekiwanie tak inwestorzy muszą raportować jak minimalizują koszty czasu liczą to organizują się tak z remontami tak z objazdami tak się dążą do służby, żeby ci ludzie byli zadowoleni, korzystając z sieci drogowej właśnie, że ich o ten czas, choć to jeszcze trzeba dodać np. koszty wynikające ze strat transportu jakiś towarów od wejścia oraz, ale to już tygodniowy czas leci strasznie zaraz będzie koniec jeszcze się zapytać o naszą świadomość właśnie tego co powiedział w poprzedniej części, że my wszyscy za to płacimy pomyślę, że nie zdajemy sobie sprawę z tego dumni, a dlaczego, ponieważ nikt nas o tym, informuje nikt nas o tym nie informuje dokładnie tak pamiętam, że chyba w 2003 w badaniu za 2014 roku przeprowadzono w liście również takie badanie właśnie tej świadomości wśród obywateli, że to my wszyscy za to płacimy tak to było badanie właściwie na skłonność do zapłaty za redukcję ryzyka, ale to badanie takie dosyć specyficzne IR sen z badań Freya przeprowadzamy wynika, że to skłonność do zapłaty za redukcję ryzyka jest współ występuje z takim jest z edukacją z poziomem bezpieczeństwa w krajach wyżej rozwiniętych, gdzie to bezpieczeństwo jest zupełnie innym poziomie w krajach bardzo bogatych skłonność do zapłaty za redukcję z bardzo wysoka znaczy, że niczego takiego, że u nas jest bezpiecznie to w Toronto ja to jest to poco w to inwestować nie tam świadomy, że rośnie będą inwestować ceni sobie na niebezpieczeństwo ceni swoje życie i oczywiście jestem także bogaty, więc jest w stanie więcej zapłacić, ale drugą składową tego, że to, skąd tyle zapłacić stażystę świadomy, że istnieje zagrożenie w ruchu drogowym a, a ja chcę zminimalizować ryzyko, bo życie dla mnie bardzo cenne jest to miast w kraju niżej rozwiniętych takich jak Polska właśnie od Stocha są tego, że rzecz, że jesteśmy krajem niezamożnym to jednak ten drugi czynnik co druga determinant ta w derbach bardzo ważną rolę my nie jesteśmy świadomi niebezpieczeństwa drewnem mamy bardzo niski poziom wiedzy na temat w ogóle bezpieczeństwa ruchu drogowego na ich ślad za tym niestety nie jesteśmy skłoni w ogóle uczestniczyć partycypować w działaniach na rzecz poprawy bezpieczeństwa kapitał społeczny, ale o tym, już nie zdążymy porozmawiać niestety, a przynajmniej nie dzisiaj w pełnych rat równych w 2 od jakiegoś czasu też chodzimy po głowie to z pełny raport koszty zdarzeń drogowych za 2015 rok dostępne oczywiście na stronach internetowych krajowej rady bezpieczeństwa ruchu do ruchu drogowego też na tym, że profilu Skołowanych na Facebooku także zapraszam do przejrzenia jak to wszystko się wylicza, jakie są te koszty cała nasza audycja będzie zaraz archiwum oczywiście także do pobrania i Agata jeździ Kozłowska kierownik zakładu Ekonomiki Instytutu badawczego druki mostów koniec już lat kończ już lat niestety bardzo dziękuję bardzo dziękuję Zielona lampka Miga niestety musimy kończyć się również państwu dziękuję zapraszam za tydzień Krzysztof właśnie do usłyszenia za kilka minut informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA