REKLAMA

Klasyki dla grzeszników - Człowiek z marmuru. Rozmawiają Jakub Majmurek i Karolina Głowacka

Klasyki dla grzeszników
Data emisji:
2017-02-25 15:00
Prowadzący:
Czas trwania:
25:43 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
drodzy państwo 25 lutego 40 lat temu była promie premiera człowieka z marmurową i dzisiaj klasyka dla grzeszników wrócimy do tego filmu, bo jakżeby inaczej studio Jakub Majmurek z krytyki politycznej, obracając w grę Mateusza birkuta postać stworzył wtedy MO Jerzy Radziwiłowicz 3 młody aktor krakowskiego starego teatru z kolei Agnieszką była jak wszyscy wiemy Krystyna Janda wtedy dwudziesto pięcioletnia mnie młodziutka aktorka i wczoraj na antenie Radia TOK FM pani Krystyna Rozwiń » Janda wspominała jak to było erudycja Agnieszki Lichnerowicz posłuchaj weselem dialog, który ja powtarzam Andrzejowi wam w odwiedziny u dziadków mój dziadek wiedział jak to mogą tego filmu nie pójdzie to dali pieniądze w RPA i nie opuszczą dla mojego dziadka to było w jakieś tam pale pod lasem żyjącego w kieleckim poradzić niemożliwe niemożliwe sprawa jest wydział może minęli uświadomiliśmy sobie, że dla ogółu Lady Gaga dla wielu wielu ludzi to są jakieś sprawy niezrozumiałe zupełnie te, które się toczą z cenzurą też z tym komitetem tym, że się światem kultury Koszutka cel z tymi dyskusjami czy było przecież człowiek z marmuru powstał przez pomyłkę przewód z powodu konfliktu 2 urzędników komunistycznych i tylko tyle 1 drugiemu się po prostu jest w nędzy chciał zrobić, a potem od pamiętam jak Andrzej w trakcie Andrzej Wajda w trakcie zdjęć był ciągle wzywany do KC na jakieś rozmowy do cenzury na jakiś uświadamiania myśmy nie wiedzieli co o nim ludzie mówią potem alei bawią się nie szanuje, choć w Eurolandzie wiemy w LM po pierwsze, czego w Środzie dzisiaj nie wiedzą, że to były takie czasy te czasy z cenzurą, żebyśmy składali 1 scenariusz realizacja realizowaliśmy zupełnie coś innego na szczęście w Polsce nie było cenzora na planie, bo w Czechach był już nie znajdzie się w Czechach czy błogosławienia w każdym razie myśmy teoretycznie oczywiście na planie było wielu ludzi, którzy pisali raporty chętnego do USA film, bo chciałem się w kinematografii było wielu swoich pracowników UBS wtedy w związku z tym te donosy złe, że myśmy Krężel kręcimy coś innego niż było zaplanowane na altówkę potem się dopiero królowała na kolaudacji rur i i potem Andrzej już walczył o to, żeby coś uratować coś musiałby rzucić pamiętamy zaczynaliśmy człowieka z żelaza to Andrzej chciał wyjąć spod łóżka, ale mówił te wszystkie swoje fragmenty czeka z marmuru, któremu cenzura wyrzuciła i wkleić do człowieka z żelaza, bo człowiek z żelaza były zrobione tzw . czas zegar wolności w częściowej, ale jednak nie słyszeliśmy, że lekko nie było jeśli chodzi o powstawanie człowieka uznanie go tez w ogóle film, który powstawał przez ponad dekadę po raz pierwszy ten scenariusz ukazał się na łamach kultury jego pierwsza wersja 61003 . roku i Andrzej Wajda przymierzał się do realizacji tego filmu przez całe lata sześćdziesiąte mógł on powstać dopiero po politycznym przełomie dopiero wtedy, kiedy 1 ekipę gomułkowska nastąpiła kolejna gierkowska i kiedy po długich długich bojach udało się wywalczyć pozwolenie na produkcję tego filmu Wajdy wielokrotnie mówił, że być może, gdyby ten film powstał wcześniej go w latach sześćdziesiątych pokazała robotnika budującego się przeciwko komunistycznemu państwu, bo ten film miałby o wiele silniejszy stopień oddziaływania na polską rzeczywistość na światową kinematografię mógł być o wiele bardziej sensacyjnie odebrany n p . przez zachodnią publiczność, by faktycznie powstał po sześćdziesiątym piątym 63 ustawy o przypomnimy, że zachodnia publiczność była przekonana, że związek radziecki i t d. bardzo wiele osób stan to stamtąd uważał, że to wszystko jest wspaniale przecież w noc była była spora grupa osób, która wykazywała się daleko idącą sympatię dla reżimu z po wschodniej stronie żelaznej dziedzicznej wnosi o żonę z żelaznej kurtyny być może nawet to mocno z drugiej strony argumentować pomogło temu filmowi od postawy były o wiele słabszy w latach siedemdziesiątych niezły w latach sześćdziesiątych i by być może nawet lepiej ten film powstał wtedy bardziej trafił do zachodniej publiczność nie trafiłby w latach sześćdziesiątych się o wiele silniej umieszczony został zimno wojennym w kontekście, ale bez wątpienia to trwało trwało bardzo długo ona w ogóle dla Andrzeja Wajdy tak Tadeusz lubelski twierdzi dekada lat 60, bo taką dekadą trochę stracą ostatnia dekada niezrealizowanych projektów to zaś ten człowiek z marmuru, który nie może powstać przez Przedwiośnie, do którego Andrzej Wajda się przymierza, którego też w końcu nigdy nie robi to jest takiego być może najważniejsze niezrealizowane działo w no i dopiero w połowie lat siedemdziesiątych dachy dekady chyba dla Wajdy najlepszej w całej jego twórczości obok nas pięćdziesiątych być może w ogóle w najlepszej, gdy powstają największe największe arcydzieła trudno tego człowieka z marmuru udaje się zrealizować taką serią naprawdę rewelacyjnych filmów Wajdy, jakie ma wtedy często się niedaleko od tego jest ziemia obiecana w trochę wcześniej z wesela, ale z Wilka troszeczkę później bez znieczulenia swych były to lata siedemdziesiąte złota 40 dla Wajdy atakom na takim złotym okresem w tym natomiast ciekawe jest to, że ten film jest właśnie opowiadane w 2 porach prawda to też trzeba o tym, przypomnieć co przypomnijmy, że audycja klasyki dla grzeszników jest w dużej mierze dla tych, którzy z różnych filmów klasycznych właśnie nie widzieli i wtedy audycji nikt im tego nie wypomina wręcz przeciwnie po prostu delikatnie namawiamy do tego, żeby do różnych innych starych filmów czy książek powrócić no i tutaj właśnie jesteśmy winni tym, którzy człowieka z marmuru nie znają to krótkie wyjaśnienie, że mamy właśnie w 2 poziomy opowiadania no tak konstrukcja tego filmu nawiązuje do obywatela kraina jest konstrukcja śledztwa dziennikarskiego mamy z 1 strony akcją osadzoną właśnie w latach siedemdziesiątych i Polsce gierkowskiej młodą absolwentkę reżyseria Agnieszka, która chce nakręcić swój debiut i jako temat tego debiutu wybiera właśnie postać się bić kółka przodowników pracy z Krakowa murarza i główną ramę filmu stanowi jej narracyjnej śledztwo w sprawie tego co działo się ZBiLK u g co działo się z przewodnikami pracy w okresie stalinizmu co stało się z kirkutem po tym, kiedy on już tego zawodu murarza po wypadku nie mógł wykonywać, a z drugiej strony są retrospekcje re wprowadzane przez osoby, które ona nas spotyka na drodze swojego śledztwa dotyczy tych, które wygląda struktura drewna, które ukazują UE, które ukazują samą postać birkuta to właśnie struktura, którą Wajda zresztą wziął z obywatela obywatela obywatela kraina, gdzie od dna HBV jest pełno też, jakby pierwszą wzmianką o birkucie, jaką widzimy na ekranie poza tym pomnikiem w muzeum w scenie otwierającej Kronika filmowa stara, a ty jesteś właśnie w to w jaki sposób Charles Foster Ukrainiec wprowadzony obywatel Ukrainy dziennikarz, który dostaje zadanie napisania artykułu o Ukrainie też na początku zapoznaje się z jego postacią na podstawie kroniki filmowej oglądanej jakimś takim prywatnym, a sam się dokładnie tak samo jak Agnieszka w człowieku z marmuru w Mateusz bieda głód był wzorowany na prawdziwej postaci tak głupi, bo rzeczywiście postać murarza z Krakowa, która stanowiła tutaj inspirację dla Aleksandra Ścibor Rylski ego przy pisaniu tego w tego scenariusza i tych takich historii jak historia grupy było wiele okresie stalinizmu, kiedy w ich władza wzywała ich formuła współzawodnictwa pracy jako narzędzia mobilizacji klasy Robotniczej narzędzia można chodzić wyciskania z nich jak najwięcej pracy bez szczególnego podnoszenia płac czy bez książki zachęt zachęt zachęt materialnych w władza w okresie stalinizmu miała taką wizję heroizmu pracy praca jako taki wielki heroiczny wysiłek budowania nowej nowej nowej Polski i też że, czego akurat w filmie Wajdy nie widać, że w BL bezpośrednio nałożą się domyśleć to było przyczyną wypadku wypadku wilku ta tego typu Idy idee współzawodnictwa pracy w głowach wielki opór wśród samych robotników choćby z tego powodu we oraz próbowałem normy władz skoro wiedziała, że kolejne rekordy są bite na tę uznawała, że te normy, które ZUS rząd jest za niskie i te normy i te normy podnoszono, więc przodownicy pracy raczej nie byli lubiani przez swoich kolegów na zakładzie czeka rozprawa zostaną już się pani Krystyna Janda mówiła o tym w tym krótkim fragmencie, który mogli państwo usłyszeć przypomnę inny całość rozmowy była u Agnieszki Lichnerowicz audycji Światopodgląd w naszym archiwum mogą państwo te rozmowy znaleźć też na naszym kanale na YouTubie można zobaczyć w wersji nie z wizją mówiła właśnie o tym, że 1 wersję scenariusza się pokazywało cenzurze ana planie się robiło trochę coś innego traktuje to było tak w ten sposób po prostu filmowcy szukali dla siebie i przestrzeni wolności, a poza tym też było to zgodne w ogóle z koncepcją reżyserii filmowej, która mówiła no film jest tylko ilustracją scenariusz, ale jego kręcenie jest samo w sobie twórczą procesem sam jest tylko pewnym zespołem wskazówek, ale tak naprawdę autorem filmu jest reżyser na planie i tutaj ta pani Krystyna Janda mówiła też Czech Słowacji Jugosławii nie wiem dokładnie to było w Tychach na pewno w związku Radzieckim było tak w pewnym momencie z scena już został uznany za dzieło w sensie rozumienia rozumienia prawa i je firmy nie mogą tego scenariusza specjalnie specjalnie odchodzić na dojazd i tutaj po prostu doszli radni nie gniewaj się właśnie anegdoty z jakimś polskim filmowcem, który wyjechał z jakąś wizytą roboczą do ZSRR i wrócił faraon właśnie mówiąc swoim kolegom jak to tam wygląda i bojąc się, że być może kiedyś władza komunistyczna wpadnie na taki pomysł nadzorowania produkcji filmowej oczywiście gotowy film też musiał przejść przez cenzurę cenzura go oglądała filmowała lub nie na kolaudacji nakazywała w określone cięcia są też nie jest także można tam było na planie przemycić wszystko co się chciało, ale z drugiej strony bądź ich już ten film był on też tutaj cenzurze było np. podjąć taką decyzję, żeby cały film ma wrócić do ukochanego w końcu państwo czułam złość na półki nie wiadomo ile ma w końcu państwo za niego zapłaciło coś co zostało zainwestowane, ale niektóre sceny zniknęły Jan Grzywacz daje za chomik chował wykorzystał później tak no to zawsze w jak wiadomo było samego początku, że interes tak silnie politycznie obciążony będzie wywoływał duże kontrowersje zawsze istniało ryzyko tego za ten film zostanie odłożone na półki bardzo długo tak się nie stało i władz wobec tego filmu zachowywała się w taki sposób bardzo głęboko niekonsekwentny z 1 strony dopuściła do jego realizacji wyłożyła pieniądze wpuściła do kin, ale wpuściła w bardzo ograniczonej liczbie kopii także tych opinii było za dużo tak, żeby ludzie tego nie oglądali no ale zadziałało to wręcz przeciwnie ludzie uznali, że władza trafi próbuje cenzurować próbuje gdzieś tam ich przed wschodnim i ten film przed nimi ukryć tłumnie poszli do kina prasa z kolei w najbardziej reżimowa pisała o tym, wniesiono nie mam tutaj prawda Wajda pokazuje taki film, ale to właściwie partia już dawno tam dyskusje odbyła popełniła ten okres błędów i wypaczeń to już w ogóle nie wiąże się ze współczesną rzeczywistością i w ogóle w tych takich reżimowych interpelacjach pomijano ten wątek współczesna to jest też filtry nie tylko oskarżenie stalinizmu, którego faktycznie w Polsce gierkami nikt już wtedy nie bronił urnę i tego reżysera do zasady tego co się działo to jest oskarżenie Polski Polski gierkowskiej jej zakłamanie konformizm, które tutaj symbolizuje głównie postać prezesa telewizji, dla której Krystyna Janda w kręci mi tak żywo reaguje, gdy urzędnicy nie są koniecznie aluzji Helios był czas, na którego właśnie Krystyna Janda kręci kręci dane ten dokument w ich do bardzo wymowne jest to scena pierwsza, kiedy właśnie widzimy jak spod gmachu telewizji Jan z ekipą przyjechał do muzeum Narodowego słyszymy bardzo nowoczesną muzyką popową muzykę Andrzejak Andrzeja Koźmińskiego i widział tak nowoczesny pejzaż Warszawy na liście nowoczesnej w Warszawie w magazynie muzeum jest ukryty ten socrealistyczny pomnik stalinizmu ciągle ciąży nad tą rzeczywistością od tych wyjątkowych cenach z człowieka z marmuru powiem państwu więcej po skrócie informacje, które już za chwilę o piętnastej 20 Jakub Majmurek opowiada tradycja klasyki dla grzeszników w ramach naszego magazynu TOK FM przypomnę klasyki dla grzeszników to jest taki program, w którym przypominamy wybitne dzieła filmowe inny literackie także bez żadnych wyrzutów sumienia można słuchać tej audycji tutaj nikt nie ma nikogo pretensji, że ktoś jest właśnie takim grzesznikiem danego filmu czy danej książki nie zna rynek tylko delikatnie staramy się przypomnieć im podpowiedzieć zasugerować czy namówić do tego, żeby pewne sprawy nadrobić, ale tak właśnie dzisiaj nie może być inaczej, że w czterdziestą rocznice, które dokładnie dziś wypada nie możemy nie mówić o filmie człowiek z marmurową Jakub Majmurek studies krytyki politycznej dzień dobry obraz wśród pań są wyjątkowe sceny z człowieka z marmuru, które się bardzo zapamiętuje jest chociażby ta scena bat doprawdy 1 z najsłynniejszych korytarza owa prawda coś jak jak to z nią było nam tam coś tu sceny, kiedy Agnieszka po korytarzach na Woronicza, które wyglądają dzisiaj dokładnie dokładnie tak samo Ścigała prezesa i rozmawia z nim próbuje go przekonać do swojej wizji do swojego filmu no i właśnie ten straszny prezes, który jest takim reprezentantem władzy, który widać, że reprezentuje ten cyniczny leży na różne sposoby próbuje ogrywać młodą dziewczyną tłumaczy prowadzimy zmanipulować barw tego filmu nie zrobiła albo zrobiła to tak jakby jakby chciał, jakby chciała chciała telewizja świetnie sfotografowany przez kamerę, która idzie w siatce w setce albo za AKr poza aktorami ZARY za w zależności od ceny na to bardzo dynamicznie i bardzo bardzo nowocześnie na nim do dzisiaj filmowcy nieraz mówią, że rzeczywiście to opisuje doświadczenie różnego rodzaju bojów, jakie trzeba toczyć w telewizji, kiedy chce się tam nakręcić jakiś kontrowersyjny przewodnik koniecznie kontrowersyjny temat dotyczy to traumatyczne doświadczenie tych korytarzy z Woronicza w dna jest czymś, o czym środowisko filmowe sobie opowiada co Wajda też pewnie na podstawie swoich oczu swoich kolegów doświadczeni doskonale w tych scenach u zdołał uchwycić no bo mamy tutaj właśnie tam wiele wątków był ujęty w 1 filmie to jest cel jeśli chodzi o właśnie zawarcie różnych oskarżenie opisów problemów społecznych wesprze potężny film pod tym względem ten system, który jest naprawdę rozrachunki z 3 pokojami z PRL-u z 1 strony właśnie ze stalinizmem zagranie 50 dni z epoką terroru i tak go o takiego właśnie tak wielkiej mobilizacji społecznej w pod szyldem pracy współzawodnictwa pracy od budowy z drugiej strony z tym okresem odwilżą owym tutaj też zostaje wprowadzony to bardzo ciekawe jak ten obraz odwilży gdzieś tam bardzo też ciekawie koresponduje z czasami transformacji są tak m. in. mała scena, którą my, która nie zawsze bardzo bawi jak ją widzę, kiedy już po pięćdziesiątym szósty roku Bill kucie jedzie do Zakopanego i tam spotyka, a BiT i tam tam spotyka właściciela cukierni, które w siłę, mówi że montaż prawda kiedyś był dyrektorem inność jedne połatane portki tak mocno, ale też potworze panie pan masz nazwisko i biografiami kapitał razem możemy założyć spółkę z jeziora to były rozmowy, jakie wiele osób patrzyło po roku osiemdziesiątym dziewiątym jest to wreszcie osły oskarżenie tego od tej rzeczywistości gierkowskiej i tego i tego Gierka już tezy mówiącej pierwszej scenie filmu wciąż jednak taki obraz bardzo dynamiczne nowoczesne tej gierkowskiej Warszawy lat siedemdziesiątych ukrywane są równe dla nich ikoniczne budynki dworzec centralny, ale jak aleje Jana Pawła II w BOŚ ten budynek telewizji wtedy też uważany za bardzo o VAT na nowoczesnej nowoczesna muzyka, ale potem w muzeum gdzieś tam w tym składzie głęboko ukryty socrealistyczny pomnik UPA takie świadectwo to ciągle stalinizm nad tą oczywistością 1000 zloty z bardzo mocna metafora wizualna no jest też bardzo mocna metafora w tej scenie zniknięcia towarzysza wchodzi do gabinetu i go już niema tak tak bardzo wielu też zagranicznych widzów czytają takie nie 8 tys dół 1 z najbardziej przerażających obrazów stalinizmu nie obraz jakiż tortur nie obrazy wyrywania paznokci nie obrazy tak jak byśmy ją z węzłem oglądać zaćmienie w Ryszarda Ryszarda Bugajskiego latam dosłowność rozbijały wizji lewicujące zapaleni psiak, ale w nosie taka wizja, że 2 mężczyzn wchodzi do gmachu KC leży gdzieś lokalnego KW KW 1 z nich wchodzi do gabinetu i potem znika drugiego nie może znaleźć się coś z tym co się stało z jego kolegą na tego kolegi nie ma mówi w tej nigdy nikt mieszkać w mowie, ale jak uważa, że nigdy nikt tutaj nie chodził nigdy go tutaj nie było jest taka sytuacja, że gdzieś tam dotykające wiesz, jakiego bardzo pierwotnego egzystencjalnego lęku człowieka w kontaktach z władzami prawem nie tylko w komunistycznym ścian osiągająca takie najgłębiej jak obraz jest mamy prąd pro zakaz taki co stanowi o sile tego filmu córki lekarza czy na pewno wtedy, kiedy ono powstawało to jego polityczny temat i do dzisiaj też ta polityka o w, która jest w tym filmie obecna jest bardzo nośne to 1 z najważniejszych filmów o powojennej historii dwudziestego dwudziestego wieku w Polsce i jako taki jest bardzo mocnym tekstem po drugie jest to jego formatu jak w tej mówiliśmy bardzo dynamiczna bardzo nowoczesna bardzo udanie łączy Fon SA w taką klasyczną strukturę narracyjną się to my z obywatela gminy z tym jak wyglądało kino w latach siedemdziesiątych też bardzo ciekawie wchodząca w dialog z filmowym socrealizmem mamy obrazy stylizowane na socrealistyczne kroniki filmowe mamy odniesienia do socrealistycznych produkcyjniak ów jest taki rodzaj rozliczenia Wajdy z własnego uwikłania w ten nurt krócej, gdyby te mamy tam postać reżysera granego przez Tadeusza Łomnickiego, który z takim wyraźnym alter ego Wajdy w tego reżysera, który właśnie kręci te propagandowe filmy, które budują kult robotników pracy i okresie w okresie socrealizmu my to jest też takie, gdy rozliczenie Wajdy z własnego uwikłania w socrealizm, który jako student filmówki w latach pięćdziesiątych musiał być uwikłany w 23 tego typu filmy, które on wtedy jako młody mężczyzna kręcił z czego pierwsza fabuła pokolenie jest w dużej mierze socrealistyczną estetyką obciążona wciąż bardzo wyraźnie widać próby wyrwania się z niej w projekt ten film jest ta wieś się jak wygląda na scenie na innych filmów, które starały się jakoś się krytykować rozliczać się z systemem jeśli chodzi właśnie one kino krajów bloku socjalistycznego dodał, że to z filmem bardzo wyjątkowe na tym tle i doszedłem pokazuje jak wyjątkowym krajem w tym bloku był jednak PRL jeśli chodzi o kulturę w tym, że kiedyś rozmawiałem o tym, film jest moim kolegom z Ukrainy, który mówił rząd w błąd ona trafi na początku lat dziewięćdziesiątych później w czasach stanu w później jako jako bardziej dojrzały widzę i inne miał takie przekonanie, że ono w związku Radzieckim w latach siedemdziesiątych nie byłoby w ogóle mowy, żeby tego typu obraz tak krytyczny wobec systemu pokazujące na przekór znikanie człowieka, a przy tak krytycznie na sąd, odnosząc się do związku Radzieckiego Breżniewa jak ten film odnosi się do 100 Paul PRL-u Gierka i mógł powstać więcej, gdyby w żadnym nie sądzę kraju bloku wschodniego w latach siedemdziesiątych tego typu firm nie mógłby powstać na pewno nie w związku Radzieckim na pewno nie w Czechosłowacji, gdzie po praskiej wiośnie jeszcze przez lata całe 7 mamy taką restart próbę stalinizacji kina i były jakakolwiek krytyka społeczna niestety w kinie czechosłowackim możliwa, a trudno sobie też wyobrazić, by mógł powstać w Chabarowsku ich branżach może gdzieś tam, gdzie stanąć tam Jugosławia stąd tak jak wiemy ten reżim jego otwartość na krytykę była bardzo bardzo ograniczona co pokazują losy twórców tej znanej czarnej serii i jugosłowiańskiego kina z lat sześćdziesiątych, którzy nauczą to bardzo, gdy do końca tej dekady, zderzając się mniej lub bardziej brutalnie systemem 3 z nich musiała wyjeżdżać tak dalej, więc faktycznie wydaje się, że w żadnym innym kraju niż Polska trafiłem nie mógłby powstać na nich to państwo o polskie komunistyczne PRL które, owszem, często firmy cenzurował odkładała na półkę blokowało wiele tematów, skąd wiadomo było w nie może być nawet nie ma rozmowy o filmie o Katyniu no to o tutaj czasami pozwalała na pewien większy zakres wolności z pewnością ten zakres wolności jeśli chodzi o kino i w ogóle kulturę nogą w PRL -u to PRL-u gierkowskie dużo większe niż na ogół w bloku wschodnim w a, gdybyśmy tak na moment wyjęli ten film z kontekstu politycznego to oczywiście jest trudna, ale wyobraźmy sobie, że jesteśmy widzem z Korei n p . albo z Malezji chodzi mi generalnie ten teren, gdzie historia Polski komunizmu socjalizmu tych wszystkich spraw nie jest tak może oczywista inni to myśli pan, że on współcześnie teraz lewica w 2017 roku jeśli chodzi o aktorstwo jeśli chodzi o środki filmowe, jakie zostały użyte ujęć na muzykę dźwięk to wszystko czy to się bronić koło hali gramy 21100 na tyle dobrze zrobione dynamicznie bardzo schudł sprawnie opowiedziane narracyjny nieprzemyślane konstrukcyjnie fruwa się broni dają się rząd też może w za funkcjonowanie w bardzo odległy od naszego kontekstach politycznych na świecie to Korea to oni mają na północ Koreę północną wiele słów nie wierzy w myśl, że ktoś coś tam coś tam coś tam się odnajdą w tych w tych w tych obrazach w Malezji w Malezji Malezja nie wiem nie wiem dokładnie, tyle że kres tym całym obstawę malezyjskim to była woda są bardzo silne komunistyczne partie, ale wie pan za, tak więc faktycznie jest także wydają się tam można odczytywać zupełnie poza kontekstem Polski kontekstem bloku wschodniego jako po prostu film o poszukiwaniu prawdy przez kino o tym jak jest to trudny proces jak właśnie kino może być narzędziem zakłamywania jej krzyk, że zniekształcania rzeczywistości Legii docierania do prawdy i prostowania prostowania kłamst w myślę że, zwłaszcza dzisiaj, kiedy tyle rozmawiamy o postprawdzie niż spierają czy tez w ogóle sensowny termin nie mówią, że to jest wyraz, który opisuje całą naszą kondycję dzisiejszą no to jest jak najbardziej aktualny film hotel pod włos strony zapytam, który film jest lepszy człowiek z marmuru czy człowiek z żar w zdecydowanie człowiek z marmuru człowiek z żelaza jest takim filmem plakatem, w który broni się o wiele słabiej z UFO nieprzemyślane konstrukcyjnie gorszy jeśli chodzi o rodzaju umowy tak jak były wydają się to właśnie co jest robione na bieżąco, czyli zdjęcia zdejmowane bezpośrednio na ulicy pokazujące ruch Solidarności na żywo niemalże no to jest najciekawszy element tego filmu, a pozostałe rzeczy są dużo mniej przekonujące w dlatego jeśli nie znają państwo 1 i drugiego filmu proponujemy rozpocząć remont chronologicznie od człowieka z marmuru dzisiaj obchodzimy wczesny człowiek nadziei, choć część ta rośnie to jest człowiek znajdzie jej LO jest to, gdyby panu umieścił w takim razie człowiek znajdzie jeszcze nam się nie podoba człowiek z żelaza ja akurat jest zdecydowanie nic raczej nie jest zwolennikiem tego filmu, więc jeszcze raz proszę zacząć od człowieka z marmuru Mrozek rzecznik jeśli ktoś się nie znam proszę się nie wstydzić można spokojnie i 3 do filmu wrócić dzisiaj czterdziesta rocznica i premierem tego filmu opowiadał dla państwa Jakub Majmurek z kim dziękuję bardzo licznej dziękuję bardzo mnie za chwilę będzie skrót informacji Radia TOK FM, po którym druga część rozmowę Janka strat Dębskiego w ramach jego programu człowiek 20 przypomnę dzisiejszym tematem Janka i jego goście dr Tomasza Witkowskiego jest są w zasadzie nowe technologie w psychologii zapraszam już teraz imieniem Janka Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KLASYKI DLA GRZESZNIKÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA