REKLAMA

Rzeźbiarz, malarz, artysta łączy to, co realne z nadrealnym. Rozmowa z Wojciechem Siudmakiem (powtórka)

Weekend Radia TOK FM
Data emisji:
2017-02-25 21:00
Prowadzący:
Czas trwania:
43:35 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry państwu Ewa Podolska państwa Otóż naszym gościem jest Wojciech Czuba dzień dobry pan dzień dobry państwu dzień dobry pani i tak zastanawiam się jak pana przedstawić mogłam powiedzieć bardzo duża, bo tu pokazałam panu i 55 stron osiągnięcia wszystko Wikipedii jest, ale w wadze nie miałoby sensu Kurdystan na początku przedstawiony jako francuski pewnie dlatego wrócimy artysta malarz rzeźbiarz polskiego pochodzenia także w rozwinięciu z kolei jest napisane o Rozwiń » panu Wojciech Siomak uważany za głównego przedstawiciela realizmu fantastycznego, który łączy nas realną wizję ze sztuką naturalistyczną ima swoje korzenie w judaizmie reprezentowanym przez Dalego i Magryta, a pewna pani, kto lżejsze malarstwo pana bardzo podoba napisała tak Wojciech Siomak imperialistów to fantastyczny zapatrzony w idealnej renesansu proszę sobie wybrać najlepsze przedstawienie osobiście wybrałbym to Hitler realista zapatrzony w idealny renesansu, bo tak sprawnie, ale też rzeczywiście reprezentuje ten realizm fantastyczny i odniósł się należy doń dot należy buty, jakby wąskiej elity malarzy, którzy się tym tą dziedziną zajmują, a czy się różni realizm fantastyczny od surrealizmu i myślę o halach i właśnie to wytłumaczy później surrealizm jest lub boso po prostu z tego, że grupa artystów oraz ma charakter historyczny już do określeń no tak to oczywiście, ale w zasadzie to wszystko wychodzi z tego 1 trzonu również to wytłumaczy, bo to jest bardzo ważne, żeby zrozumieć na nasze sprawy polega na, a trzecia to francuski malarz polskiego pochodzenia jest to jak gdyby nazywa tych ściśle z powyższym prawna jest nam paszport francuski, więc w ten sposób została sformułowana to ta notatka biograficzna oczywiście jestem Polakiem mieszka z mieszkającym we Francji od wielu lat pan pieska Francji ponad 50 to kawał kasetę Stepan była w Polsce i etosu pan jest w Polsce spędza w Boże spędza to złe słowo może za mało czasu, by określić sumy spędza, ale na oś ostatnio przeżyłem bardzo często było proste, bo pracowałem nad światowym projektem pokoju i głównie nad rzeźbą wieszanie Łoś, która miała stanąć zielenią i tra, a Enea i stanęły i ta akcja zajęła mi prawie 12 lat w walkę z administracją z Barackiem może dogłębnego zrozumienia tego tematu, ale cóż każdy może rozumieć tak w zawiłe tematy jak w pamięć no odezwą się tutaj do nas ci decydenci z Wielunia, chyba że jakbym chciał bardzo się na aktualny burmistrz jest bardzo mądry i bardzo popiera natomiast od roku 2004 do roku 2000 Orkan Gorzów, a drugą, a w naprawdę to było coś strasznego po prostu brak całkowitego zrozumienia tego, że ta pamięć znam tak bardzo potrzebna do tego, żebyśmy mogli dalej pewniej pewniej stąpa żyje i działacz no ale cóż to nie do mnie należy prawda ta ta nauka ja tego nie mogę przekonać przekazać sobie, żebym się, że ma coś zrobić, bo teraz bardzo dużo turystów tam przyjeżdżali ludzie rozumieją to mieszkańcy rozumieją, a władze nie rozumiał będziemy rozmawiać mnie jest projekcji o rzeźbie, ale ja muszę się pan do czegoś przyznać z obawą myślałam o tej rozmowie w zasadzie dalej jest we mnie taka trema rum najkrócej mówiąc to tak Ewa chętnie z panem, ale sędzia myślał o rozmowie jako z panem Wojciechem Fibakiem człowiekiem, a mniej jako artystom dlatego boję się w moim wypadku, bo jest tego słowa a dlaczego dlatego, bo myślę, że reprezentuję wiele osób, które są zupełnie bezradne, a tylną jeśli idzie o sztukę obecnie tworzoną i tym stoimy przed tymi dziełami sztuki i oprócz tego czy coś nam miły Kobylik podoba nie podoba i nic więcej bardzo często nam się nie po do banków, gdy mówimy do głowy też nie podobał mi nie rozumiem, dlaczego pan z tym nie rozumiem straszył zgubienie rozmów ale jakby to to co jest bardziej akceptowalny i wie pan i w końcu ja rozmawiam z bardzo wieloma ludźmi na różne tematy do każdej z tych rozmów mogę się przygotować do rzeczy dotyczą faktów no fakt biorę czytam jak szybko czytam rozumiem co w tej funkcji w IDC ludność tego mogę rozmawiać o książkach o tym, zyskiem zawarte łatwiej mi znaleźć słowa, dlaczego uważany za wartościową, dlaczego nie rozmawiać o filmie rozmawiać nawet może, chociaż tu też kwestia muzyki współczesnej, ale powiedzmy to sumy teraz na bok i ta kwestia rozmowy się przykłada też na coś innego i kwestia tego rozumienia i nie dochodzi w grę, a scena jak to jest oceniane później patrz dalej wyceniany, ale zatrzymam się na scenie ja wiem czemu ta książka dostała wielką nagrodę to zrozumiem wiem czemu ten film dostał wielką nagrodę to zrozumiem ale dlaczego działa n p . Sasnala jest sprzedawane za miliony, a jej dzieło innego współczesnego malarza, który zrobi coś dla mnie bardzo podobnego nie widzę różnicę prawda być sprzedane za 5000 zł tutaj wobec tego jestem bezradna w wydaję się bez tego, że ja w ogóle nie one niemal żadnych narzędzi na PL mapa i będzie moje jedyne kryterium jest takie chcemy ten obraz się w pokoju czy nie tak, a oprócz tego terenu, bo to szef Ross w zasadzie wiąże z tym podejściem emocjonalną prawdę o tym, że budowa chciałbym to mieć u siebie w domu i to powoduje, że ten obraz do mnie przemawia musimy wiedzieć, że sztuka dwudziestego wieku tak ogólnie jest olbrzymim upadkiem zaszył się walki prawda między jakimiś tam trendami takimi szkołami i t d . tak jakby 1 szkoła czy 1 kierunek mógł wykluczyć drugi i ten, który wyklucza jest lepszy droższy i ciekawszy, a potem ludzie mówią ja tego nie rozumiem prawda, bo chcą jak może odpowiedzieć tylko chcę po prostu powiedzieć bardzo dobitnie, że tu nie ma co rozumieć cała teoria, którą dobuduje krytyk i kto wymyśli artysta prawda niekoniecznie jest słuszna jeśli po prostu po jakimś czasie to oceny odsunięć od obrazu prawda obraz zmusi się obrazić rowy o obronić sam jeśli konieczne jest do tego tekst pewny pewny przekaz który, który musi mu towarzyszyć no cóż to nie gra prawda i turysta zręczna komunikacja między dorzucenie Bartosz oczywiście z pełną podejść filozoficznych, które tłumaczą autorzy wartość obrazów wychodzi do widza i niekoniecznie ma tam być zawarta w obrazie, ale może ją widzi mieć w sobie dobrze może szukasz niesamowitych stan usprawiedliwień, niemniej jednak nie to nie interesuje, dlatego że jest dużo innych form malarskich, które mogą nas zainteresować i nawet pojawił się teraz w Paryżu bardzo mądre uważam bardzo mądre głosy na to, żeby powstały akademie, że będzie kilka kierunków prawda kierunki w tym sensie działów np. odział abstrakcyjną nauki pluralistyczny dział symboli stycznej i t d . i tak się wydaje bardzo słuszne, dlatego że 1 jedyny kierunek nie może wykluczyć drugiego to tak, jakbyśmy wykluczenie ze społeczeństwa osoby, które mają krótkie włosy są niedobre tak, ale bywa mówiąc najprościej malarstwo nie figuratywne, ale dziś mówi malarstwo, bo tak razem z drugiego obrasta futbol niekoniecznie w klasie teraz rzadko prawda, a nawet często i jakoś tak się jakoś tak się dzieje, że wobec tego my my też zaliczam i mówi o nas w prostacki do nas z tą, gdyby nie dojdzie, ale w żadnym wypadku nie prosto z kinem w żadnym wypadku producent obraz mają olbrzymie wartości krytycy się nimi zachwycają na rynku są pożądane są wystawy, a ja widzę nie daje mi podobnych moich znajomych co do zoo Malec, ale ma pani do tego prawo to znaczy Platforma, ale wobec tego ten rodzaj sztuki, gdy dla elit no dobrze w żadnym wypadku po prostu jest dla ludzi, którym się to podoba nie znaczy, że elita, bo w lidze jest grupą wybraną problem dużo bardziej inteligentną Tender co wcale nie jest prawdą, dlatego że wartością i człowieka Jerzego inteligencja i emocje ma prawo lubić lub nie lubić sztuki nowoczesnej zresztą teraz się zmienia Wiedeń nie nazywa się osób tworzących sztukę artystami tylko teraz się na niektórych mówi plastycy głosu ci, którzy nie mają kunsztu żadnego problemu kunszt przeniósł się po prostu z tego co kiedyś było rzeczywiście bardzo ważną cechą do jakości materiału n p . że te zrobione są ze Stali nierdzewnej, że śruby są z nich i t d . po prostu zupełnie odeszły się od tych wartości podstawowych, które dla mnie są jednak najważniejsze i tutaj będziemy mogli wrócić do jak gdyby określenia sztuki fantastycznej wracając jeszcze do tego kryterium oceniania to w tej chwili, gdy państwo nas rząd już pewnie z po aukcji, ale w tej chwili jest wystawa można zobaczyć, gdy się na Marszałkowskiej jest wystawa surrealizm realizm magiczny są wystawiono obraz to ja tam posłom niektóre obrazy cena wyjściowa jest bardzo 5000, a niektórych 40  000 i Jacek wymyślona, ale dlaczego, skąd jak muszę to wytłumaczyć, bo ten mechanizm jest bardzo prosty wyobraź sobie, że ktoś jest fanem jakiegoś artysty prawda no i kupuje jego obrazy najpier w to obrazy kosztowały bardzo mało ale, ponieważ nie otrzymało latami może nawet kilkadziesiąt lat 7 w międzyczasie ceny się zmieniło byli inni fani, którzy kupili te obrazy i t d . i t d. ale ja muszę panu w tym momencie przerwać naszą opowieść aukcji i wrócimy zaraz po skrót informacji, zanim usłyszą państwo my dalszą część naszej rozmowy krótka informacja rozmawialiśmy jeszcze przed aukcją, która odbyła się 8 września w warszawskim domu aukcyjnym desa Unicum aukcję sztuki współczesnej surrealizm i realizm magiczny w i tam oprócz dzieł naszego gościa zostały wystawione prace m. in . Zdzisława Beksińskiego Rafała Olbińskiego Jacka gierki Jerzego Dudy-Gracza Kazimierza Mikulskiego obraz Wojciecha Fibaka genezy i z 1980 roku został sprzedany za 82  000 zlotych zapraszam państwa na drugą część naszej rozmach taśmy z powrotem w Zawii mnie artysta malarz i wyraziste fantastyczny zaopatrzony w dal renesans ekran powiedział, że może przyjąć taka definicja rozmawiamy pan Wojciech siódma witamy teraz wiem są wyższe PL i zaczął pan mi wytłumaczy wytłumaczyć mechanizm, który z aukcją ja powiedziałam posła na wystawę będzie aukcja taka nierówna wycena jest obraz słucham dalej, tak więc ten musimy także wierzyć w Samborze wiedzieć czasami porządku blogerzy są różni artyści, że o tym, wąskim środowisku artystycznym my wiemy, kto jest, kto posiada walory artystyczne większe lub mniejsze w jaki sam sposób, ale i jest jeszcze tutaj wyrocznia rynku no tak jak mówiłem fan czy też kolekcjoner, który kupił obraz jakiegoś artysty trzyma go sobie w domu korzysta z niego prawda ociera się do niego i zachwyca się i to jest właśnie ten to niezwykłe plus dzieła sztuki, który mamy u siebie w domu po pewnym czasie chcą się rozstać z tym dziełem sztuki być może, dlatego że jest w podeszłym wieku lub też może właściciel tego zła no i ochrony dzieci chcą się pozbyć tego dają ten obraz na aukcji po re w międzyczasie tam przydały się inne obrazy tego artysty, aby ich również cena była typowana proponowana taka Lublina i 1 van in zaproponował taką cenę drugi wyższą, a ten, który chciał bardzo umieszczono obraz jeszcze wyższa nadziei pojawia się teraz ten nowy obraz i on widzisz jest wycenione dużo wyżej niż cena, za jaką kupił, dlaczego tak się stało, dlatego że każda sprzedaż i każde wystąpienie na rynku powoduje, że rodzi się taka skala i lek. Kala prawda jak co nas mieszka z halą wartości, bo Francuz co się nazywa od dziś parametr jest taka ataki z tak takie wzgórze Rafako to jest wzgórze benzyna na zimę to skalą i ta skala jest po prostu średnio tego ile obraz z WORD jeśli coś sprzedał nas za tyle raza tyle no to ta średnia będzie wynosiła n p . że jest 401000, że obraz kosztuje 40  000, który ma format taki, a nie inny my też wprost po jakimś czasie inny obraz również będzie miało to średnio to on tzw. wycenę nie po znajomości nie krytyka nie grupy jakieś jego po prostu twardej ręki to będzie to będzie twarda rynkowa cena, która jest dowodem, że ten obraz się podoba w jaki sposób, że muzeum chce mieć kolekcję w swojej kolekcji, że ludzie chcą mieć w swojej kolekcji, bo to jest cały ten mechanizm prosty mechanizm, że inna, a jeszcze droższy będzie jeśli ich obrazów jest mało i teraz możemy zastanawiać na ile też wyłączyć z czymś was jak do tego pan odniesie tak jak Katowice, a mianowicie, ale ten obraz jest droższy czyje nazwisko autora jest więcej warte, a ona jest więcej warte dlatego, ponieważ w przyszłości oni już uzyskiwał za swoje obrazy i większe sumy z przeszłości to uzyskiwał prawda czyli jakby nazwisko albo nie przez przypadek moralnie nawet, że rozbudowało teraz oczywiście można, by cofając się daleko daleko wstecz chodzi no tak, ale kibice obrazy tego człowieka 40 lat temu też były warte 45000 prawda i innego też bywa Estery 5000 ten poszedł w górę Ateny nie no i tutaj jest właśnie tak dla artystów tak batalia już zaczyna iść w górę to tak jest jakiś powód podała, iż jakiś poziom idzie w górę dlatego NATO można nazwać tą ofertą i zapotrzebowanie roczne zapotrzebowanie co znaczy, że ludzie wybierają ten obraz, a kolekcjoner nie jest głupi kolekcjoner zawsze wie pani, że największe kolekcje powstały dzięki właśnie tej pasji fanów i wybierał po prostu obraz, który jak, w którym się bardzo podobał i całą serię to jest moim zdaniem ważniejszy wskazówki krytyka no bo co krytyk może powiedzieć w kryzysie bardzo często mylą prawda, bo oni nie wykładają tych pieniędzy, gdy ktoś, kto kupuje ten obraz to jest jego inwestycja dla dobra lego chce traktować w zasadzie tylko z punktu widzenia inwestycji oczywiście jest warunek obraz mówi najprostszym językiem muszę się podobać takie wyróżnienie podoba no to od Alego na bok, ale spośród tych, którym się podoba LO też idzie do kogo on idzie mówi słuchaj, w którym warto zainwestować, który za 10 lat prawda pójdzie 3 × niech każdy zbędny w Chinach niepewność, niemniej jednak nie jest zdrowe rozumowanie, dlatego że oczywiście takich kolekcjonerów, którzy spekulują jest sporo widać, dlaczego nie no cóż też normalne prawda, ale się, że najzdrowszym podejście miasta emocje, że ten obraz się podoba, że on chce go mieć w domu nie po torze, by Bartosz rosła gdzieś tam w zaciszu domowym tylko po to, żebym mógł korzystać, żeby mógł się właśnie tak jak często mówię o krzyż ten obraz, że rano wstaje i że korzysta z niego, że to obraz Sosin przekazuje też najważniejsza rzecz jak teraz cofnąć się w czasie wypowiedzieć, którym momencie zaczął pan tak malować jak pan maluje to znaczy to one tak ten czyn ten tryb Hyper realista Fantastic zapatrzony w 21 SA z toalety, kiedy się pojawił, bo pan chodził do średniej do liceum sztuk plastycznych prawda i starych Drzewcach i wtedy kolonie nie nie to się zaczął pociągała, jaki wielki, a wielkie malarstwo pana wtedy pociąg oczywiście byłem bardzo uzdolniony byłem dzieckiem trafia bardzo dużo rysować takie niebanalne spojrzenie interesowały mnie różne rzeczy interesowało mnie także nie było kosmos gwiazdy pamiętają, że kiedyś, robiąc właśnie ty tzw. Orły na śniegu miałem wtedy 10 lat żyć rzucaliśmy się punkt po kilka razy w ten śnieg i przerwali obserwowaliśmy może nie obszerny album o obserwowaliśmy niebo tylko po prostu bawiliśmy się ze śniegiem drodze tymi śladami wyzwań dla młodych osób, które nie wiedząc, że jest, bo nie mają kontaktu ze śniegiem, a im zrobić Orła na śniegu jest jak i spadł śnieg leży śnieg myśleć kładziemy na płasko na plecy tak wygląda poruszamy ramionami jak to wygląda odcisk ujemne dla Orła Shrek i znaleźli w UE NATO jak i jest pewna część wstałem i patrzy się tu była noc pro nie było pięknie, a Zgierz żonę była pełnia Księżyca całe miasto było pokryte niesamowitą grubą warstwą śniegu popadało i padał także jak się rzucaliśmy wcześniej, kto powie byliśmy zawieszeni w próżnię w pewnym sensie jak w stałym patrzy na te nowe ślady, po które porobić śniegu to wygląda jak stado przedziwnych ptaków, który zrywał się do dolotu no ale to był taki pierwszy od wiosny element drugim elementem to było to jak się rzuciła się śnieg po chwili i nagle zastygłe w zdumieniu zobaczyłem niesamowite piękno gwiazd i coś niezwykłego się wydarzyło po prostu odczułem jakichś niezwykłych chłód tak jak dreszcz uroda, że jak to wszystko jest piękne to wszystko z wielkiej wagi dla chłopak mały jak ja jestem mały Jezus żyje jestem pełen i to wstrząsnęło mną oczywiście w sposób taki wewnętrzny bez przesady ich o ponad 1010 na PiS, żeby nam się nauczyciele z matematyki, by profesorze, a co to jest za tymi jazdę po Tamizie ma on jest w kubeł zimnej wody kubeł zimnej wody i właśnie dzięki temu do tej pory pamiętam to scenę do tej pory szukające taniej cały czas do tej pory maluje pan z Cagliari, a on i cały czas rząd podobną historię pani przeżył Beethoven w tym także tylko, że on nie w śniegu, ale leżał w stawie również te gwiazdy się odbijały również był w tym stanie nieważkości także to jest już zapomniałem pytanie, jakie pani zadała no, skąd dodam panu pytanie, jaki rodzaj malarstwa pod hasłem rak czworga, a więc właśnie wtedy byłem malarzem miałem 10 lat, więc jeśli nie został 4 lata, żeby skończyć szkołę podstawową, ale już wtedy rysowanie bardzo dobrze ze sobą portrety ojca wszystkich wszystko co mi się po prostu jak gdyby na winę za to rysowałem i inni z pełnym sukcesem rodowodem chwalili i t d. laurki już laurki gazetki ścienne i t d. wszyscy mówili nic rodzicom, że powinienem iść do liceum sztuk plastycznych rodzice co na to kim byli w aż tata był takim przedsiębiorcą problem w małym zakresie był osobą, która po wojnie pierwsza odbudowała dom razem z kilkoma kolegami także miał tę drugą turą to zacięcie dom, którzy są do interesów było nas w domu 2 braci jedność stracili czworo dzieci, a także mama miała co robi co robić prawda na linii znajdzie pan do Warszawy z waszym teraz dopiero dowiedziałem się rzeczy nie był łatwy wybór dla nich, bo nie wiedzieli czym to grozi prawda co ten dzieciak będzie równie ważne dać jakiś i tak później pojechałem do Warszawy właśnie i nie zostałem w tym internacie, który nazwał się Dziekanka przez 10 lat i CEZ przepiękne wspomnienie, bo w zasadzie brzęczą niezwykłych ludzi przez 10 lat przybijał sam się Polański mieszkałem w 1 pokoju z Kieślowskim Beata Tyszkiewicz tam była nią wszyscy więksi aktorzy prawda tam przychodzili na stołówkę, by Hanka to akademik dla studentów szkół artystycznych szkół artystycznych i im in Akademia sztuk pięknych i Chacaga z badań i muzycy także no i tam właśnie zachłysnąć się pięknem muzyki Chopina było był tam Maksymiuk, który ćwiczył prawda na inne dziś swój występ na konkurs Chopinowski i wielu innych, którzy próbowaliby się swojej silnej cały czas ten Chopin to muzyka towarzyszyła nam od rana donos do dobra, a dyplom, gdy dyplom pan robi to już dwudziesta malarstwo je także obywatela co pan skończyłem właśnie liceum i mieliśmy wspaniałego profesora, który nauczył nas w zasadzie pasji do sztuki pozwolił nam na robienie wszystkiego na rysunki innym stylu Picasso runęło Mattisa i t d. tak, żebyśmy mogli po prostu, poszukując rozwiną się jak najbardziej potem poszedłem do Akademii no i tam już w zasadzie wstąpiłem jak gdyby jakąś celę, gdzie rysowaliśmy coraz bardziej upodabnia ten czas bazi podobnie do naszego profesora o kogo pan był plac aż nie pamięta, ale inna i właśnie odczułem, by jakimś czasie niesamowity dyskomfort, bo po prostu to co robiłem absolutnie nie miał sensu, ale żeby wytłumaczyć, że pani, że rzucenie nie był żaden kaprys prawda czy też nierobienie profesura to było głęboko uzasadnione takim wstrząsającym wydarzeniem, które przydarzą się, kiedy miałem 816 lat czy 2 lata przed zakończeniem liceum plastycznego im nasz wspaniały prof. Włodzimierz Lenin mówił mi, żeby nam wszystkim, że jak jedziemy na wakacje to przez 2 dni nie tracić czasu wysłowić obserwuje się, żeby przywieźć właśnie po wakacjach jakiś dorobek, który będzie wspólnie analizowanie analizowali polegało to na tym, że rozkładaliśmy nasze prace na AM przy przy przeczytaliśmy je na komputer piszę, bo w pracowni uczniowie siadali na środku na ziemię i ofiara ten, który to wystawią stała, ale wszyscy inni właśnie mówili na temat tego co widzieli, więc ja przywiozłem mojej pracy, ale były one o mocy, bo się takiej tragicznej sytuacji, kiedy przyjeżdżają właśnie te wakacje do domu dowiedziałam się to co nam powiedział, że jest ciężko chory i że niewiele już czasu pozostało mu do życia i przyszedł tak okrutny wstrząs dla mnie, że nie widziałem zrobił, więc uciekłem właśnie w stronę co chcę się w pokoju rysowałam rysowałem, a ponieważ wtedy właśnie było się bardzo otwarci panowała taka tendencja praw do zrozumienia chęci wypowiedzi poprzez Matisse Picasso i t d. więc zaczęliśmy się, ale doszliśmy używać tegoż tego środka wypowiedzi tego języka rodem z Picassem czy też Mattisa, ale ja byłem Wojtek siódma prawda tylko nauczyłem się tej pisowni Picasso Matisse, a i innych zajęć to prace były bardzo duża rozwój święto wszystko właśnie w klasie moi uczniowie mówią, że to bardzo ciekawe, że kompozycja jest interesująca, że na kreskę i t d. ale nic nie wyszło z powodu, dla którego JATO zrobiłem to, że państwo za chwilkę wrócimy do naszej rozmowy o wracamy do naszej rozmowy pan Wojciech siódma jest z nami artysta malarz cofnęliśmy się lata wstecz, gdy ja zaczęłam pana dręczyć pytaniami, kiedy już pan zaczął uprawiać ten gatunek starostwo, które pan uprawia pan powiedział o pewnym wydarzeniu, gdy jeszcze bal był pan w liceum plastycznym, gdy dowiedział się pan, że ojciec będzie jak jest ciężko chory prawda tak i LTE zaczął pan rysować na niej zakończmy tak zacząłem rysować niech się po prostu drażnić krzyk mój ból moje przerażenie, że nagle ktoś bliski umrze, bo tak powiedział lekarz rolę by, więc pokazałem rozwiesiliśmy do pracy w liceum nasilanie i wizja, że to mój krzyk prawda to to coś co było tak bardzo osobiste w ogóle nie robi żadnego wrażenia, że uśpiony wizją, że kreska ładna, że ładna kompozycja, że to ciekawe tamto ciekawy i w końcu ja sobie uświadomić, ale nie ma tam pan w tym nie leży też są gorzej, że tam nie ma mnie nie ma mojej historii, którą ja opowiadałem dla mnie to był w 100 największych krzyżyk na jakim było mnie stać z moimi umiejętnościami artystycznymi, które wtedy były pochodne od Picassa i jest i stwierdziłem, że coś co nie gratem to kto to oprócz rodzących obowiązek jak oni w ogóle nie potrafią tego odczytać to znaczy, że się pomyliłem, że to wszystko nie ma sensu, dlaczego ja mam co robić jeśli nie potrafi komunikować z Visy i podaje przykład złej woli emocji to co jest najcenniejsze dla artysty, że on może uda się to zrobić i od tej pory nastąpił jakiś taki nie taki niezwykły wstrząs no i oczywiście o tym, że był z ZUS była matura zebraliśmy się do z większością uczniów do kadry ministrem do Akademii wybrałem pracownia i t d. i coraz bardziej zacząłem wątpić w to wszystko w lesie wątpić, bo zaczęto nas uczyć czegoś co natychmiast po wyjściu z Akademii stawało się przestarzały prawda do Akademii w oczy widziała pani kiedyś uczelni, jako że akademie literacką, żeby no ksiądz proboszcz pisania książek po prostu to są to przykłady jakiś wróg osobisty prawda to tu są osobowości, które z takiego czy innego powodu chcą coś przekazać no i oczywiście na dyplom na nas na pracę dyplomową wybrał się do Paryża, żeby pokazać to moje prace te które, który był zrobiony właśnie w pracowni doktorem sztuk pięknych najtańsze nikt nie interesowało no po prostu tak jakbym pokazał jakiś stare buty i pomyślałem sobie na to no no niestety wybrałem drugi język to po prostu nie jest moja historia moją historię jesz to co zaczyna robić jako dziecko i który pękł i tym przemawia Allen to ludzie widzieli mogą one mogą komunikować z ludźmi no i akurat na szczęście w tym okresie wpłat z lasu się rodzić tzw. nowy realizm to zaś to wszystko zostało odrzucone musi się to pozostało Akademi jeszcze, dlaczego nie ma przyjść każdy ma prawo robić to co to co chce na tym, żeby skonfrontowany z nowym środowiskiem z nowymi tymi tendencjami artystycznymi, które tam rodziły się jednak po drugiej i tam też trzeba było prawda wybrać sobie tam znaleźć swój własny trzon i trzymać tego trzonek i dlatego chciałem rysować tak jak wcześniej jednak w Dzierzgoniu Niemen surowość i przez to 10 lat spędzonych właśnie na robieniu abstrakcji nie potrafiłem dobrze Resovia po prostu miałem wyobrażenie tego, że potrafi rysować w głowie ręka absolutnie nie nie powtarzała tego gestu ten elektro kardiologię zapisał zupełnie coś innego coś nieudolnego to tak jakby elektrokardiogram prawda, który ma pokazać, że PiS serca pokazuje zapis wątroby to było coś takiego co tak odległego, ale po 9 latach też tej wytężonej pracy był zawsze pasować do różnych pism robiłem ilustracje i co i tamto i powoli zaczyna zacząłem się coraz bardziej swobodnie przed rok siedemdziesiąty piąty a gdzie powoli zaczynam czuć, że mówię swoim językiem i to był moment, kiedy po prostu poprosił mnie dyrektor Legii, że nadal to znaczy dyrektor festiwalu w Cannes, żebym zrobił obraz, który będzie plakatem chciał zerwać prawda tą starą tradycję tamtejszy szkoły plakatowej francuski no ja zrobiłem obraz, który rzeczywiście żywa olbrzymie wrażenie to taki imperatora szóstego zmysłu i sałatek warzyw i kluby koła ZIT to była zasypana tymi obrazami i rzeczywiście to był przełom od tej pory zauważono, że jest taki człowiek, który robi takie obrazy surrealistyczne, ale nie Dalego po prostu jest coś innego w tym, który potrafi wyrazić rzeczy skomplikowane na swój sposób poproszono mnie zrobienie 0203 . to jest jedyny wypadek właśnie w historii tego festiwalu, że ktoś robił 3 × pod rząd no i od tej pory dotąd nie więcej działo się w oczy się z tą moją pasją i z tym spotkaniem się ze środowiskiem literatury się fikcją, gdzie we Francji rodził się boi się ten gatunek, który stał się dla lidera klasy musi się stała się jak gdyby w trzecim takim środowiskiem w amerykańskim angielskim i Francuzi potem przyszli Włosi Hiszpanie Niemcy i t d . ale Francja była liderem w Europie oczywiści powstało bardzo dużo ciekawych opowieści no i ja właśnie on w i gdyby dołączyłem do grona artystów do pisarzy do do malarzy, a tak się zaczęła moja kariera nadal i to moglibyśmy rozpocząć taki cykl audycji wygląda ich, bo bardzo ciekawe w bo to jest bardzo ciekawe jak i zrobi karierę artystyczną władzy, ale niestety czas nas goni, a ja chcę wrócić do Polski pojazd bardzo ważną rolę w wiele miast o bardzo dziękuję co jest ważne miejsce prawda pan się tam urodził tam spędził dzieciństwo i pan tam wraca z bardzo konkretnych powodów także teraz kilka dni park znowu będzie aktorka powiedzmy więcej tak wracam właśnie dzięki temu, że ten bagaż budowę w Paryżu prawda Żyrzyn miałem ten swój język i będąc dzieckiem w Wieluniu przyrzekłem sobie, że to miasto, które zostało tak straszliwie dotknięty, że coś zrobić dlatego miasto się nie miałem pojęcia jak małe dziecko wskazuje na lepszych dróg w 1980 i powstał obraz wieczna miłość i ten obraz był startem do intelektualnej to bazy, na której powstał właśnie opisowego się tego projektu pokoju to teraz, żeby się do Wielunia bo, bo właśnie tam odbędzie się ta uroczystość 1 września prowadzą w no i zła się ponownie to rzeźby, która już powstała jak i która mnie kosztowało 820 lat wytężonej i 1 przepraszam 12 chętnych jest duży 12 lat wytężonej pracy i walki, bo się z administracją, która niewiele rozumiała, ale w tej chwili rzeźba postoju będzie tym punktem powietrzny centralnym, gdzie my Polacy i pokażemy, że to nie, pomimo że doznaliśmy tak potwornych Alan w czasie tego 1 września 3009 . roku o godzinie czwartej serii 40, ale i później całe lata później było mówi mój moja rewolta to właśnie to co ja widziałem po wojnie urodził się po wojnie, więc z maczetą rzeźbę i cieszę się, że powoli turyści zaczną przyjeżdżać oglądać są rzeźby, która jest dowodem tego, że inny potrafiliśmy jakiś sposób przemyśleć przetrawić tragiczne wydarzenie i wykorzystać to co było dla nas strasznym bólem na stworzenie przesłania, które spowoduje, że młodzi Polacy młodzi Niemcy był ciągle młodzi z całego świata będą mogli prowadzić dialog już bardziej inteligentne bardziej dojrzałe, żeby tych wojen nie było rzeźba ta powstała po to, żeby stać się takim zaczątkiem 8 treść oferty rzecz, którą maszyny to rzeźby, które powstały w Wieluniu dajemy następnemu miastu pokoju i sąd będzie zjazd w tym również w ramach tego światowego tak tak to już my dodajemy prawda ten przekazujemy to rzeźby następnemu miasto pokoju może to być Hiroszima albo jakieś inne miasto prawda fizycznie, a dokładnie tak to kto może już tak, bo 1 powstała w Wieluniu oraz zastój, a drugą kobietę i żal o jak i jako zaczątek prawda tej sztafety myją przekazujemy przed nowym Jurkowi, bo to jest to samo, a stamtąd i tragedia miała podobny charakter tam przekazujemy tam prosząc, żeby władze właśnie nowego Jorku zrobiły rzucił się do artysty mieszkającego właśnie w nowym Jorku, żeby zrobił rzeźbę na podobny temat, który by stanęła koło naszej rzeźby tam się w nowym Jorku, ale drugi egzemplarz tego tej rzeźby, którą wykona amerykański już artystą, żeby został przesłany do następnego miasta pokaz wozu szermierka sztafet sztafeta a cechą charakterystyczną tej sztafety jest to, że trzeci egzemplarz, do którego oni się zobowiązują 1 stanie Unii drugi pójdzie wzrostem długu miasta my pokoju, a trzeci wróci do Polski, żeby stworzyć tutaj w Wieluniu czy w innym mieście taką gigantyczną właśnie gigantyczne muzeum rzeźby plenerowej na rzecz na temat pokoju i taki był widziany, albowiem nie są piękne Planty i no ale żeby zrozumieć trzeba czasu to co też rozumiesz, o co chodzi i tak dar, więc jadę tam, żeby się spotkać z tym, że z przedstawicielami miast w pokoju no i to co jest dobre spotkanie jest teraz teraz w tych dzień przed 32 przed tą właśnie 1 września i to jest olbrzymi sukces sukces problem, żeby do tego martwił Wielunia przyjeżdżają reprezentanci nowego Jorku z USA i innych miast z całego świata wystąpi na nim co najmniej ponad 30 delegacji teraz zastępczym tematem, którzy nie da niż niesamowicie ważne to jest Memoriał prawda wielu, gdzie wszyscy wierzą w Wieluniu chaszcze tam spadły pierwsze bomby, ale nie wszyscy wiedzą oni wszyscy, ale ktoś, kto przyjedzie z zewnątrz problem i stanie w Wieluniu widzi to rzeźby, która mówi o tym, że nie powinno być wojen, bo wojna niszczy harmonię i t d . ale nie ma żadnego dowodu tak to jak to jest w miastach francuskich np. żadnego Memoriał z nazwiskami i to jest tłumaczy, że to już od 5 lat, a że ten Memoriał musi powstać, bo my po prostu jesteśmy w oczach turystów ludzie źli, którzy nie dbają o to czy może nie dbać o grób rodziców po prostu to są rzeczy, które się turystom nie mieszczą w głowie i tłumaczy tu już tyle lat, żeby to jak najszybciej powstał, ale zawsze jest jakiś problem że kamienie chodnikowe są powyrywane, że zawsze gdzieś cieknie woda i coś takiego no dobrze wydaje mi się, że w historii miasta bywają rzeczy tak ważne, które powinny być na pierwszym miejscu Noise również poruszyć ten temat zrobił mi nawet za darmo projekt tego wszystkiego, żeby po prostu i to nie da nie drogo będzie kosztowało także nawet jeszcze jakiś sponsor świetną formę w ZS po prostu z 1 strony też tak silni monolit, który stoi opisze ZAK z grubsza na pewnym prosto kończy prawda wytyczonym na ziemi są, by ten prostokąt jest inna wyłożone takiego ruchu takie wielkie kocie łby te kosił wyślą zalane wodą, a na środku tej efekt tego tego basenik upra w do tej tej płyty z wodą jest następna płyta, na której stoi ten mord monolit, który będzie miał co najmniej 67 m i oczywiście siły i 1,5 m szerokości grubych jakieś 45 cm obłożone będzie czarnym granitem i z 1 strony będzie rysunek, który zrobiłem, który naprawdę jest dobrym rysunkiem, który się na obnażyła apokalipsa 2 Wieluń jest to po prostu rysunek, który przestawia agresora ostatnią potwornie szeroko otwartą gębą, który rozda optuje kobiet z dziećmi, które jest tą symboliczną mieszkańcom Wielunia tym czy herbacie zegara, a godzinę czwarta czterdziesta czwarta 40 są znaczone takimi to lekko zarysowanymi trumnami on przemawia w sposób bardzo silny no i chciałbym, żeby to było z 1 strony, a z drugiej strony w nieskończoność wypisane wszystkie nazwiska ludzi, którzy tam po ginęli, bo nawet do tej pory nie stwierdzono w sposób definitywny czytam zginęło 301200 osób, a nie 5000 kilka ja uważam, że zginęło co najmniej 5000, bo miasto zostało zniszczone w centrum w 90 %, a okolice 70 i z 15  000 miało zginąć tylko 1200 osób skoro tak było to wszystko perfidnie przygotowane, że nawet mały młody przepisem, który uczył się w gimnazjum wileńskim był przygotowany do tego, żeby prowadzić pilotów 4 sztuka z sztuka słów ulicami którymi będą uciekali ludzie i strzelali po prostu jak do zwierząt, więc ja myślę, że to należałoby zweryfikować w sposób logiczny najdroższe to realne niż zagoić, ale po prostu opatrzyć opatrzyć to rany, która ciągle jest zamknięta bardzo panu serdecznie dziękuję dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKEND RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej! Dostęp do nagradzanych podcastów, wszystkich audycji z anteny oraz Radio TOK FM bez reklam w świątecznej zniżce.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA