REKLAMA

Jak nie stracić kontaktu z nastolatkiem?

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2017-02-26 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:20 min.
Udostępnij:

Jak nie stracić kontaktu z nastolatkiem? Rozwiń »
Rozmowa z psychologiem i ojcem nastolatka Tomaszem Kozłowskim Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
właśnie uciekł z dzieckiem o tym za chwilkę porozmawiamy moimi państwa gościem jest psycholog ojciec nastolatka Tomasz Kozłowski dzień dobry dzień na orbitę mamy dziś porozmawiać relacje między rodzicami, a nastolatkami właśnie myślę, że najpierw trzeba definicję nastolatka przytoczyć podać i zastanowić czy to tylko kwestie metrykalne czy jednak emocjonalna foty są bardzo trudne dlatego, że jeżeli spojrzysz psychologię wychowawczą to, a w ten obszar nauki Rozwiń » pokazuje, że cykle zmian są półroczne czyli, a na przełomie tych 1 do 11 do 19 lat my tych cykli będziemy mieli mnóstwo i to jeszcze i to nie jest ostatnia rzecz, która kwalifikuje, bo jest jeszcze kwestia płci kwestia wykształcenia rodziców kwestia ta pochodzenia kwestia miejsca, gdzie dziecko się uczyć, jakiej szkole, jakim zainteresowaniem także o powiedzenie, że ktoś ma kłopot z nastolatkiem rozrzuca to w taki, a w taki worek, że to jest jakiś niepokorny dzieciak, który krzyczy na rodziców Trzaska i przed nosem drzwiami na natomiast te problemy czy trudności są bardzo różna, ale najczęściej na problem z nastolatkiem czy trudność w dogadaniu się z nastolatkiem jest jednak problem rodzice nie nastolatka, a problem ten polega ona na tym, że rodzic nie wie, w której fazie rozwoju jest dziecko i w jaki sposób się z nim komunikować przede wszystkim dziwi mnie to, że jest aż tyle zmiennych, które determinują netto, w której fazie rozwoju nastolatek tak oczywiście, bo jeżeli spojrzymy na szkodę 11 latka, który jest taki, a ból kochającej taki bardzo blisko rodziców taki bardzo fajne to za mało jak będzie 12 latkiem już zaczyna powoli właśnie zamykać w swoim pokoju potrzebuje tej przestrzeni, gdzie musi kształtować to jego osobowość widziałam sobie próbuje zbudować swoją własną odrębność i okazuje się, że w tym wieku właśnie 1213 lat to naj ciemniejszą stroną życia takiego modelu ucieka z rodzin właśnie to nie znaczy, że ten młody człowiek tego rodzice nie kocha, a to znaczy tylko, tyle że też w stosunku do tego autorytetu trzeba budować sobie tą swoją odrębność no bo komuś się trzeba przeciwstawić w szkole jest bardzo łatwo się przeciwstawić nauczycielowi, dlatego że a przeciwstawią się 20 uczniów w klasie i to jest też jest o tyle dobra rzecz bardzo duże wsparcie grup rówieśniczych i ta grupa rówieśnicza dla takiego 1213 latka staje się o wiele ważniejsza niż rodzina, która oczywiście też jest ważna, ale schodzi na plan dalszy, bo staje się troszeczkę taką drugą sceną drugim planem do tego, żeby się rozwijać, więc rozumienie właśnie tych zjawisk bądź nie rozumienie tych zjawisk staje się kłopotem, bo wsparcie dla rodzica czy istnieje jakiś katalog zachowań, które pozwalają zadziałać prewencyjnie w utrzymywaniu kontaktów na poziomie rodzice nastolatków zachowań pewno nie w bo to jest bardziej kwestia rozumienia zjawiska to znaczy nie ma repertuaru, który byłby dobry, bo dzieci są dzieci mają różny temperament są dzieci, które są bardzo dynamiczne są dzieci, które są wycofane oczywiście inaczej postępuje dziewczynę inaczej z chłopakiem, ale jeżeli będziemy wiedzieć, jaki katalog błędów my możemy popełniać tak to jest to ten, a rozumienie tego zjawiska też proces, bo powinniśmy zaczynać znacznie wcześniej a, próbując zbudować dobrą relację, bo jeżeli mamy mówić o tym, ale jak odbudować relacje to musimy wiedzieć, jaką nabyła, jeżeli dziecko ma między 510 lat to jest dziecko takie współpracujące takie fajne takie, które jest bardzo blisko i to i tak relacje z takim dzieckiem jest Super natomiast potem zaczyna się ona rozwiązać, dlaczego Ano, dlatego że rodzic popełnia kupę błędów te błędy to są np. nadopiekuńczość albo w bardzo duże wymagania w stosunku do takiego dziecka my mamy niestety żyjemy w takim świecie, który jest bardzo dobrze z operacji analizowany przez różne zmienne typu ocen szkolnych będziesz miał piątkę albo 5 jesteś, jeżeli masz piątkę średnią to jesteś gorszy od tego, który ma 5 , 2 firmy z tego, że ten, kto ma 120  000 000 wzbogaci się tego ty masz tylko 100  000 000 i jeżeli nie będziemy wyciskać dzieci te, a ty ZO o takich gazet po przecinku no to naprawdę tworzymy sobie bardzo poważny problem, bo w moim przekonaniu powinniśmy się z większym stopniu skupić na tym, żeby dziecko było szczęśliwe niż na tym, żeby miało, a świetne oceny, bo to jesteś tak, że mówimy spędzamy bardzo dużo czasu z dzieckiem, bo zabieramy dziecko na balet na tenisa, a na wpływanie na coś innego tylko, że to wygląda także ten rodzic siedzi siedzi na trybunach i ogląda ten to dziecko tam by się męczył Bośnia, ale tak naprawdę rodzic ma zaspokojone wyrzuty sumienia, jeżeli chodzi o spędzanie czasu dzieckiem tak się akurat składa, że mamy dzieci pomiędzy którymi jest duża różnica w małych i Tilia w przeciągu chyba należy przyjąć, że doświadczenie wyniesione z wychowania tego starszego dziecka nie nie przełoży się nam doświadczenia, które zdobędziemy wychowując dziecko młodsze nie przyłoży indywidualizm vana kwestię, że myślę, że nie nie jest to proces, który się powtórzy nie nie powtórzy się, bo to co to drugie dziecko tak jak u nas różnica 15 lat to co to drugie dziecko to jest też inny człowiek, ale my też jesteśmy innymi rodzicami było bardzo często jest tak, że rodzice chcą mieć dziecko po dziecku, bo to się po prostu opłaca, bo oczywiście nie wszyscy sukcesie nie poczuł dotknięty, bo ubrania, bo wózek, bo obok będzie, bo będą mieli dziecko pierwszy będzie miał Towarzystwo natomiast rozwiąże prędko wejdą w ten okres, kiedy będą mogli wreszcie korzystać z nową wiatę dostrzegam, ale w różnych środowiskach Bano się obserwując, zwłaszcza młodych rodziców dostrzegam pewne zjawisko, że rodzice bardzo często dają sobie rady i jedni młodzi rodzice dają drugim młodym rodzicom rada w jaki sposób się tego dziecka, które sami przeprowadzili na świat uwolnić, czyli co zrobić, żeby dłużej spało co zrobić, żebyś mogła mógł pooglądać sobie telewizję co zrobić, żeby się wcześniej mógł wrócić do pracy, a to jest troszeczkę odwrotnie aproszę mi pokazać SAKa, który robi wszystko, żeby tylko i wyłącznie odrzucić to dziecko natychmiast po urodzeniu no to są alejki dysfunkcyjne takie rzeczy natomiast my, a w związku z tym żyjemy w bardzo dynamicznym świecie bardzo szybko chcemy się tego dziecka pozbyć, ale ta różnica, która jest w powietrze, ale u nas 1015 lat jest też ogromna różnica, że chodzi o wiedzę psychologiczną, bo ta wiedza się też bardzo zmienia jest bardzo dużo badań, które geny, które zostały zrobione i rzeczy choćby od samego dnia, jeżeli spojrzymy tylko wyłączne karmienie takich małych dzieci to o wiele więcej produktów, które kiedyś nie były dopuszczane dzisiaj są dopuszczalne bowiem igra każe też i pediatrzy wiedzą więcej natomiast ja bym to wszystko dziś zgrupowanie do takiego, a do takiego 1 obszaru problemu rodzica, a to nie jest także to znaczy tak, by dziecko ma problem rodzice mieli problemu, a z marudzić bo, a rodzic, który stawia bardzo wysoko wymagania temu dziecku po sam np. był nim obarczone takim dźwiganiem wymaganiami w swoim życiu zaczyna popełniać niestety fatalne błędy i powodować, że ta relacja z tym, jakim się zaczyna po prostu rozjeżdżać nie będziemy nigdy takim Super przyjaciele dla dla naszego dziecka może być bardzo fajny wsparciem pod warunkiem, że jesteśmy prawdziwi, że jesteśmy przewidywalni, ponieważ poczucie bezpieczeństwa dla dziecka zbudowane przede wszystkim przez przewidywalność to znaczy dziecko wie, że rodzic się to ukarze w takiej albo inny sposób dziecko wie, że rodzic nagrodzi dziecko wie, że rodzic, jeżeli nie wie to powie Niewiem, a jeżeli popełni błąd to powie przepraszam mi teraz n p . a jeżeli spojrzymy sobie na to jak i jedno 1 drugi rodzic wykorzystuje, a drugiego rodzica jako narzędzie n p . ojciec przyjdzie z pracy to się stało rozprawi to taka, która jest potem już nie ma znaczenia tak naprawdę, ponieważ samo oczekiwanie na tę karę jest jeszcze gorszej albo kara w ogóle ma kilka założeń, ale musi być po pierwsze, wymierzona przez autorytet po drugie, natychmiast po przewinieniu po trzecie musi być adekwatna do przewinienia, żeby było jasne nie mówimy o biciu tylko kara może być różna, bo to może być nim ograniczeń jakich swobód 33 czy odcięcie od internetu na jakiś czas albo, niemniej wychodzenie na 2 różne mogą być TK rząd nie zapytam tak czy istnieje jakiś katalog zachowań, które powinny budzić niepokój, które wskazywałyby na założoną relacji między rodzicem, a nastolatki ta pierwsza rzecz, która nie przychodzi namyśl to jest zmiana, bo to zależy oczywiście jak kara, jaka relacja była wcześniej i jak jak dziecko funkcjonuje, ale jeżeli dostrzeżemy takie zmiany n p . a zmiany w ubieraniu się jakieś takie dramatyczne, bo to jest też tak, że dziecko może zaczynać się ubierać na czarno, bo jest np. z obszaru i młodszych dzieci, o których mówią, że są emocjonalne to może być jakiś to może być jakaś subkultura, ale też może być demonstrowania czegoś, czego bardzo trudnego to może być n p . bardzo duży Alan spadek aktywności szkolnej czy coś co jest bardzo wyraźne, bo oczywiście dzieci się zmieniają i rzeczywiście będą się zamykać w pokoju natomiast my nie możemy też obrażać na to, że dziecko próbuje budować swoją, a indywidualność i ja uważam, że przede wszystkim, a dynamiczna nagła i szybka zmiana to jest coś co powinno nas zaniepokoić, a czym może nie powinniśmy pogodzić z tym, że każde dziecko przychodzi tak jak my wcześniej już raz jako dorośli faza buntu i po prostu zaakceptować co, owszem, tylko, żebyśmy wiedzieli co jest buntem, a co jest próbą wołanie o pomoc, bo bardzo często jest także to dziecko dochodzi jakiegoś procesu jak rzeźnia nie nieodwracalnych zmian w swoim własnym życiu, którego nie znamy, bo po dziewczyna, bo np. odrzucenie przez grupę rówieśniczą przemoc w szkole, bo cyber przemoc która, która dzisiaj jest potężnym narzędziem przeciwko przeciwko dzieciom ja znam kilka sytuacji, które niestety skończyły się tragicznie dla dzieci, bo nie poradziły sobie z czystą przemocą i my musimy też jeszcze być w kontakcie ze szkołą jest bardzo ważny obszar dla dziecka i nie chodzi o naukę tylko chodzi o rozwijanie się w grupie rówieśniczej grupa rówieśnicza jest tym, gdzie dziecko buduje też swoją pozycję, jeżeli są akceptowane przez tę grupę to bardzo dobrze, ale jeżeli jest nieakceptowane ma niską samoocenę odnotował wtedy też niestety mnożyli sytuacje może stać się bardzo trudna to można oszacować nie wiem, jaki odsetek nastolatków ma problem z rodzicami odwrotny nie znam takich badań myślę, że to jest dziś szacowane ja uważam, że większość nastolatków w wieku od dziś dzień dziewczyny trochę wcześniej też 1314 lat chłopcy trochę później rolę dajmy się że, że jest duży, gdyż duża grupa młodych ludzi, którzy mają dobre relacje, bo jeżeli dziecko ma pewną swobodę, ale w domu to swoboda oczywiście także człowiek który, a nie zna granic nigdy nie będzie kandydatem do swobody dlatego ta swoboda musi mieścić gdzieś od -do, a jeżeli ma aromat ten zakres swobód to może dobrze funkcjonować uważa, że podstawą jest zbudowanie takiej relacji z dzieckiem bez względu na to czy jest gdzieś oczyścił wcześniej tym lepiej czysto blisko 10 czy dwunastoletnie, żeby dziecko mogło w jakikolwiek sposób do otwarty zakomunikować coś dzieje źle, żeby można było pogadać też o tym, że to, że ten albo inny nauczyciel jest do niczego po prostu albo gada głupoty, bo takie rzeczy to się zdarzają byliśmy w szkole i rozbijanie dzieciom do głowy tego, że nauczyciel jest absolutnie, a taki marmurowy autorytetem tylko i Włoszech, dlatego że akurat skończył taką, jaką szkołę pracuję w szkole NATO to jest nonsens z niej, jeżeli my będziemy budować taką taki mur między nami, a dziećmi to wtedy dziecko nikt nigdy nie powie tego co się dzieje w szkole to jest proszę zwrócić uwagę na to co rodzice robią dziecko przychodzi ze szkoły, jaki pada pytanie jak było pada pytanie tarczycy masz jakieś oceny, jaka jest odpowiedź dobrze tak długo, że trzeba, by dostać nie można powiedzieć, że wróci dziecku uwagi prócz zrozumie, że skoro tak rozumiem, ale to wcale nie znaczy, że rozumie natomiast, jeżeli spróbujemy porozmawiać o jakimś większym poziomie ogólności nie taki, że w zamkniętym pytaniem to może się czegoś dowiem jak byśmy zapytali czy spotkało się dzisiaj coś fajnego czy spotkał się dzisiaj coś trudnego czy jakiś nauczyciel walną coś głupiego albo trzeci nauczyciel zachował się fajnie NATO wtedy możemy się dowiedzieć więcej natomiast, jeżeli to będzie tylko i wyłącznie żądanie, a od dobrych ocen to można sprawdzić VIP ruszy tak naprawdę przyjmijmy, że jednak słuchają nas rodzice, którzy po naszej rozmowy dojdą do wniosku, że mi jest coś nie tak w relacjach z nastolatkami dzieci i chcieliby te wina dostrzegają w sobie chcieliby to zmienić radykalna zmiana chyba nie jest wskazany nie uważam, że przede wszystkim zmiana musi być monitorowana przez specjalistę to znaczy, że warto było sięgnąć np. do psychologów oraz poradniach nie chodzi mi psychologów szkolnych nie chce występować rzecz jasna przeciwko niemu, ale jeżeli w szkole z 1000 osób jest na to no na taką szkołę 1 psycholog 1 pedagog też po prostu za mało i uważam, że też do rozwiązywania spra w szkolnych dobry jest psycholog z zewnątrz, bo psycholog, który jest w szkole może zobaczyć co się dzieje i przekierować dziecko do poradni teraz, jeżeli widzi w takiej sprawie do poradni to warto, żeby najpierw przyszedł rodzic i powiedział mam taki taki kłopot, bo już z postrzegam taką relację kłopotliwą to wtedy można pomagać równolegle i rodzicowi dziecka, bo tak naprawdę to jest w taki problem, który się okraść jako problem systemowy, bo w rodzinie i występuje kilka systemów to jest powiedzmy, że to jest trzyosobowa rodzina to jest mama syn tata syn, a potem jest jeszcze są rodzice potem do tego się dołącza kolejny system, jeżeli znaczka babcia, która ma duży wpły w na wychowywanie dziecka czy opiekunka do tego kolejny system to wszystko się tak zrozumie robi się dość trudna także 1 osoba może z tym się sobie nie poradzić, a na pewno nie poradzi sobie z tym tylko włącznie rodzic sam raz problem w tym jest to, że ludzie mówią dobrze sam nim sam sobie poradzę nie będę chodził do psychologa albo do 3 osoby z albo ludzie nie są też być stygmatyzowanie Rzymem nie dajemy sobie radę jako rodzice mamy problem i musimy sięgać po pomoc specjalistyczną nie mamy trudności chodzimy do dentysty albo do internisty akurat, jeżeli chodzi o psychologii, że pozbyliśmy się tych jest oś ROD jeszcze nie wszyscy niestety jak Beaty w dół, ale znam takie badania, które mówią o tym, że im inny im lepiej zrodzić wykształconej w tym im większym mieście mieszka w tym większą skłonność do tego, że pod taką pomoc sięgać niestety w tych mniejszych miejscowościach czy malutkich też nie ma poradni bardzo często jej dzieci są zdane na jezdnię na sam z siebie niestety rodzice zresztą też, bo to ten problem dotyczy jednych drugich mamy pół minuty na koniec zadam pytanie, na które można, by pewnie odpowiadać godzinę to chyba najciekawszy okres w życiu młodego człowieka i świetne świetne, bo to fajnie się boczył się dynamicznie zmienia, ale uważam, że w każdym okresie życia to co my możemy dawać młodemu człowiekowi, czego nauczyć to szacunek i to jest to słowo klucz, który otwiera wszystko dziękuję bardzo rozmowa Tomasz Kozłowski był moim państwa gościem rozmawialiśmy nastolatkę teraz informacje Radia TOK FM ma w dalszej części naszego magazynu cudowne lata i Jerzy szczur itp jak ich z dzieckiem Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA