REKLAMA

Czym jest galeria sztuki? Czy osoba prowadząca galerię musi rozumieć sztukę i artystę? Z Isabellą Czarnowską rozmawiała Anna Wacławik-Orpik (powtórka)

Wywiad Pogłębiony
Data emisji:
2017-02-26 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
37:47 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór państwo Anna Wacławik-Orpik to jest program wywiad pogłębiony moim gościem dziś jest Izabela Czerniawska dobry wieczór dobry wieczór osoba, która prowadzi galerię sztuki w Berlinie nasi co czuje mniejsi słuchaczy na pewno pamiętają, że z Anda Rottenberg opowiadaliśmy państwu w programie antymateria o tym jak odwiedzaliśmy galeria Izabeli Czarnowskiej latem 2016 roku, gdzie oglądałyśmy prace Stanisława Fijałkowskiego zapraszaliśmy państwa na tę wystawę Rozwiń » do Berlina, do którego jednakowoż nie jest daleko, więc można się przejechać cieszy się, że jest pani w Polsce na rozmowy umawialiśmy się już wtedy i myślę sobie, że musimy zacząć naszą rozmowę od opowiedzenia naszym słuchaczom co to właściwie jest galeria sztuki, ponieważ mam przeczucie, że w dalszym ciągu w powszechnej świadomości wydaje się, że jest jakieś takie miejsce z pogranicza Cepelii lub jakiejś galerii handlowej, gdzie się wchodzi jestem artystyczna mydło powidło można wykupić albo drewnianego kogucika albo jakiś obraz, który będzie świetnie pasował do dywanu w salonie, a to chyba nie do końca jest właściwa definicja tego czym jest galeria sztuki i myślę, że najprościej można sobie wyobrazić pracy galerii, porównując ją z wydawnictwem książkowym galeria publikuje dzieła sztuki najczęściej we własnych przestrzeniach oznacza to, że przejmuje odpowiedzialność za interpretację dzieła artysty również w we współpracy z artystą na to składa się bardzo wiele faktorów, gdzie zaczyna się i w wielkiej mierze możliwe jest inny stacje dzieła artysty to znaczy galeria publikuje wiedzy o artyście proszę wyobrazić jak gdyby autor związał się z pisarzy związanych z wydawnictwem książkowym i co jakiś czas w tym wydawnictwie opublikował własną książkę bez współpracy artystów i galerii często o tym nie wiemy nic o artystach po prostu często bez tego faktu, że LM artyści decydują się na współpracy z galeriami, a on na tym, by z tego bez tej umowy bez tego jak był układu, a on utrudniona jest wiedza o artystach, czyli do galerii przychodzą tym z wizytą zarówno inni artyści, aby zapoznać się z pewnym etapem rozwoju działa w artystów wystawianych przez tę galerię albo właśnie zainteresowani kolekcjonerzy zainteresowani dyrektorzy muzeów krytycy albo po prostu też osoby, które po prostu interesują się sztuką są mile widziane nie ma konieczności zmuszania kogokolwiek do zakupu sztuki galerii, gdyż on galerie zew dla wszy miejscem, a miejscem dla wszystkich i bezpłatna jest wstęp do galerii bezpłatne to różni różnice w Winterthur różnych galerii między muzeum np. karta, chociaż w Londynie wszystkie np. w Londynie wszystkie muzea są bezpłatny dostęp do wiedzy o sztuce jest bezpłatny jest to wielki wyczyn tego kraju in bardzo stara decyzja, która nie została podjęta przez w ostatnich latach jak wiemy tylko i już Wendt 19 wieku muszę powiedzieć, że od razu na głęboką wodę wskoczyliśmy, bo powiedziała pani kilka kluczowych rzeczy po pierwsze, że galeria to jest miejsce, które udostępnia wiedzę o artyście Otóż taki inny punkt widzenia nie tam nie udostępnia obrazów wiszących na ścianach krowiego to znaczy, że na tę wiedzę o artyście poza jego pracownicy dosyć oczywiste składają się jeszcze inne rzeczy, jakie to są rzeczy galerie, które ja znam cenię jestem też w kontaktach z profesjonalnych z nimi na całym świecie dążą też bardzo często jak ja również do publikacji własnych katalogów, które oczywiście publikujemy na własny koszt najczęściej, współpracując z międzynarodowymi wydawnictwami, które gwarantują dystrybucję tych katalogów, ale my wydawane przez znak przez nas katalogi są też przez nas finansowane w innych niezależnie od tego w muzeach publikują często katalogi o artystach, z którymi my współpracujemy ale staram się na początku on współpracę z artystami zaraz wydać katalog, gdyż najczęściej artyści ci jeszcze nie są znani albo są w innym okręgu kulturowym znani ani w tym w tym, w którym ja pracuję także AM bardzo wiele czasu i starań tam tego typu działalność na zajmuję faktycznie publikujące wiedzy o artyście i na pewno różnicą działalność galeria działalności domów aukcyjnych jej dom aukcyjny reagują na to co stwarzają galerie same w sobie nie są nie stwarzają, ale żadnej Platformy dla artystów galerii pracują w sposób tak naprawdę naukowy powitanie wydawnictwie, a ja myślę sobie, że chyba ważny jest wyższy dla upowszechnienia wiedzy o artyście sposób w jaki się te prace pokazuje, że to przestrzeń galeryj na to miejsce, które jest jakimś budynkiem jakimiś pomieszczeniami też pracuje tymi pomieszczeniami prawda to chyba ma znaczenie, gdzie i w jaki sposób pokażemy prace tego artysty rzeźby obrazy cokolwiek tak jest to dla mnie od epicentrum wszystkiego jest jakość przestrzeni, w której pokazywane są dzieła sztuki zastanówmy się nad nad gatunkiem, który określamy jako malarstwo Bertone gatunkiem sztuki, który w, którym jest malarstwo malarstwo nie odbywa się tylko w określonej w zamkniętej bramie prawda może artysta AM ogranicza przestrzeń obrazu do przestrzeni płótna bardzo często nie zawsze pojawia się bardzo ciekawe pytanie co to znaczy sąsiedztwo 2 obrazów albo co to znaczy sąsiedztwo 3 obrazów innych, jakiego typu są to interpretacje przemyślenia tak oczywiście wnikają z metody z UE struktura liz mu też z lingwistyki, czyli z wypowiedzi i wiele faktorów składa się na to, że nikt z nas nie izoluje, obserwując 3 zapozna z nią, zapoznając się z z obrazem powiedz im nie jest w stanie wykluczyć otoczenia tego obrazu prawda, czyli otoczenie kontekst, w którym to co widzimy się pojawi jest częścią fenomenu prezentacji ich wypowiedzi na temat tego czym jak można pogłębić pewne aspekty dzieła sztuki albo na lewo i prawo i otworzyć mnie tego typu fenomeny niezwykle interesującą wezwań uzgadnia z artystami, których pani pokazuje 4 prace pamiętamy akurat tę wystawę, którą widziałam u pani galerię Stanisława Fijałkowskiego to były białe ściany jak każdy z tych obrazów miało szansy być gwiazdą jest co prawda na dom jest zależna od znam to jest odbiór intuicyjny, ale w i mogę powiedzieć, że czułam się dobrze z tymi obrazami będącym w pani galerii i on był pokazany w taki sposób i oświetlone doświetlone w taki sposób, że można byłoby przed każdym z nich spędzić tyle czasu ile się chciało i po obcować sobie z nimi, czyli to są rzeczy, z których prawdopodobnie sobie w takiej obserwację codziennej widz w sprawie nie zdaje, ale odbyła się jakaś praca i pytam właśnie czy to jest czy to jest praca w porozumieniu z artystą czy Stanisław Fijałkowski dłubanie w galerii i jakoś też na to wpływa oczywiście to były wasze wspólne decyzje pan prof. Fijałkowski zaufał mi pewną grupę prac, które wybrał na tę wystawę kilka z nich pochodziło z synem i z polskich muzeów muzea były tak uprzejmy wypożyczyć na bilety na wystawę, a poza tym zaufał mi pan prof. Fijałkowski żal tamtędy potrafiła powiesić tę wystawę Piasta nie wychodzę z tego założenia ziem percepcja wzrokowa, a nie różni się od fizycznego do dotyku, że widzisz co znaczy dotykać jest to oczywiście pewna idealna na odbiór sztuki i jest jak dom mój warsztat, na które się zdecydowałam, że ich właśnie tam nie interesuje, że powstaje coś takiego, że dzieło sztuki trafia w system nerwowy tik, a także, że leżał człowiek ziem odbiorca odbiera je całym ciałem, a nie tylko właśnie fenomenem wzroku i to jest pewnie też częściowo odpowiedź na pytanie, które tu miałem przygotowane, a mianowicie o kompetencje osoby, która decyduje się na prowadzenie galerii sztuki i testów jedno z tych kompetencji użyć jako siły jakoś wrażliwości własne czy też umiejętność widzenia artystycznego i umiejętności umieszczania tych prac w jakimś dialogu też w, która odbyła się pomiędzy tymi pracami pewnie w przypadku artysty żyjącego jak Stanisław Fijałkowski jest to łatwiejsze natomiast, jeżeli pokazuje pani prace Andrzeja Wróblewskiego, bo była taka wystawa w galerii no to my już musi pani polegać wyłącznie na swojej intuicji mój pomysł na prezentację zarówno dzieła pana prof. Fijałkowskiego Andrzeja Wróblewskiego był ten sam z tym, że są to inne typy inny Galeon genealogię malarstwo, ale obydwie wystawy cieszyły się wielkim sukcesem, czyli jakaś z nich była tajemnica czegoś prawda, czyli prawdopodobnie chyba tego dotyku my też zapewne klasy artysty Born galeria Izabeli Czarnowskiej pokazuje artystów notes pierwsza liga, a ci dziękuje WTS pierwszoligowcy są tu są naprawdę nazwiska duże zaciekawienie, dlaczego pokazuje pani artystów polskich w 21 pokazuje to sztucznie nie tylko u siebie, ale promuje pani artystów polskich za granicą Mirosław Bałka też było 1 z artystów, których promowało pani w Niemczech pokazywała pani zachęcała pani do do spotkania z jego sztuką, a nie potrafię rozróżnić czy może tak narodowość nie jest właściwością sztuki przekonuje, że przez negację odpowiada na pytanie nic nie ma sztuka nie ma czegoś takiego w sobie nie wniesie nic takiego w sobie co można, by narodowością określić i innych zdarzeń, a właśnie kicz narodowościowy, który jest na zlecenie partii dolnych ideologicznych tworzone, ale gola za niezgodny z kategorii w sztuki prawda już z jakąś propagandę i kiczu, które się, by byli volvo FM w 1 wymiarze odbywają, a jednak właściwością sztuki jest też wielowymiarowość szpital im wiz i niepewność tego, że dokładnie wiemy co widzimy Krafta także, powracając do Mirosława Bałki artystę inie łączyła znał je znają z naszym dzieciństwie w Otwocku i w moim wieku dziewczęcym często rozmawialiśmy ze sobą potem nasze drogi się rozstali się 70 ósmym roku wyjechałem z Polski, czyli wtedy z Otwocka do Niemiec zaczęłam studia w Stuttgarcie latem w Polsce był stan wojenny, czyli to wszystko było bardzo trudne i ciemne czasy nie pierwszy raz wróciłem dom w Warszawie Otwocka chce po 10 latach i zrozumiał, że Mirosław Bałka stał się artystą, a czy w tych czasach dziecięcych zanosiło się na to, że Mirosław Bałka będzie artystą moim zdaniem tak moim zdaniem tak a po czym to było widać to po to, on zmysłowości ludzkie prawdopodobnie po zmysłowości po, a mchu może nam znoszenie samotności n p . nie wszyscy artyści artyści potrafią znieść samotności jest to bardzo ciekawe też Adam Czerkas prawa ciekawy temat dnia w międzyczasie skończyłam historię sztuki na Uniwersytecie w Stuttgarcie i literaturoznawstwo no i na dzień dobry otworzą galerie z tym, że zostałam zaproszona do tego sugestia, by ją otworzyć jakiś cud artyści zapytali o to czy nie chciałabym robić wystaw w pewnym pomieszczeniu, które miało tradycji już w Stuttgarcie no, więc dokładnie 3 dni się nad tym zastanawiam warianty decyzję na tak bazę galerie przeniosłam do kraju ma do te miasta Kolonia w Nadrenii Westfalii, a po dziewięćdziesiątym piątym roku do Berlina i w koronie zaczęli Mirosław Bałka pokazywać i też, gdy odwiedziłem w osiemdziesiątym dziewiątym roku jego pracownie w Otwocku to był dla mnie bardzo ciekawe, gdyż dzielił swoją rzecz jego pracownię był warsztat jego ojca, który wykuwał nagrobki na otwocki cmentarz z granitu i innych kamieni in natychmiast zakupione prace artysty in wszyscy wyobrazić, że bardzo szybko po powrocie Endeavour do kolonii, a widz siłowni w Cardiff odwiedziłem w galerii grupa 3 kuratorów, którzy pili informowali się o współczesnej w sztuce rosyjskiej nijaki z firmowym z Londynu artysta szwajcarski PIT-y w Szwecji i Andersa Wencel jako, który był dyrektorem UNESCO stale w Bonn oni byli kuratorami słynnego apel to w Wenecji zwrócili się do mnie z tym pytaniem czy mogę im polecić czy stworzyć kontakty z młodymi artystami i rosyjskim Neya natychmiast odpowiedział, że nie, ale dług jest bardzo ciekawy rzeźbiarz w okolicach Warszawy no i przywiozłam już od nich zawał pizzę dokumentację ze sobą i oni się natychmiast zainteresowali zafascynowani i natychmiast Mirosław Bałka został zaproszony do udziału w Biennale Wenecji w Wenecji w sekcji Alberto i tylko nikt nie wiedział jak to zapłacić, gdyż tam jesteśmy za żelazną kurtyną jesteśmy za żelazną kurtyną oni nie rozmawiają z państwem polskim w takiej sytuacji oczywiście galeria płacą za transport dzieł sztuki i całemu sytuacji też lot artysty jego lokum w Wenecji tam wydarzyło się coś przepięknego, gdyż oni skonfrontować z jej pracy, które Mirosław zdecydował się tam pokazać z dziełem Jeffa końca i nic bardziej przeciwnego w swojej wymowie i estetyce w czegoś bardziej przyczepna w tym czasie nie było w Mirosław pokazał klasę p t. głód geolodzy, którą wcześniej wprawdzie kankan w Warszawie pokazywał Klich taką przestrzeń UAM ubogą przestrzeń jak Dominika, a po drugiej stronie słynny idzie w Kunduz w akcie seksualnym z trzecioligową tak się była to bardzo ciekawa sytuacja im pracę tę Mirosława zakupiło muzeum Ludwik w pan Ludwik dla zbiorów muzeum bielika w kolonii także był to świetny początek dla Mirosława i bardzo ciekawa przy okazji historia pokazująca trochę kuchni pracy osoby, która prowadzi galerię nie chcę używać tego straszliwego słowa kamerzysta galę, że jest to, które funkcjonuje system obiegu może lektor w sektor to, że w MO ty od tajemnicy możliwy ulica lotników również chciałam zapytać, bo czym się charakteryzuje współpraca z artystą co to są nowe przygody film w co tak podejrzewam, że musi być bardziej przygotowana na różne sytuacje, a on właśnie im zależy stawka kamerzystę ludzie jak powinien mieć kilka umiejętności mam nadzieję, że talentów z 1 z 1 z umiejętności jednak wrażliwość na odbiór dzieła sztuki i cierpliwość w stosunku do procesów twórczych artystów, gdyż one nie są przewidywalne nie są też, że w ten sposób przez pod presją akordów wykonywane tylko są, jakie są im swoimi drogami chodzą następnie właśnie pielęgnacja dbanie o prezentację dzieła w pomieszczeniach własnej galerii stwarzanie kontaktów dom prywatnych kolekcjonerów do muzeów do krytyków autorów, a on i publikowanie piłek wspominam w no i oczywiście kupno sprzedaż wszystko to łączy się z kupnem sprzedażą z kupnem sprzedażą i zawsze chodzi o pieniądze nie ma takich sytuacji, w której nie chodzi o pieniądze z tym, że można do tego podchodzić z kulturą albo wulgarnie bardzo ciekawą pali tu otworzyła furtkę w VIII do Lechii z wybijał się wielkie ucho w smutnym to znaczy o to również chciałam zapytać, bo oczywiście wiemy, że galeria prowadzi się z miłości do sztuki, ale też na czas czegoś żyć rozumiem, że prace, które są oferowane na sprzedaż artysta zgadza się na to, żeby je sprzedać zacznijmy od tego czy sąd pracy, który czasami być może powstają specjalnie dla pani galerii Targ i stąd to oczekiwanie na nas też proces twórczy się zakończyły i stąd to ćwiczenie cierpliwości i nie pogania nie artysty rzesze nocy szczeka bo, bo wiadomo, że one jakoś żyje swoim trybem i na końcu dochodzi do jakich siły w sytuacji skrajnej prozy to jest do sprzedaży dzieła, kto kupuje sztukę kolekcjonerzy sztuki również osoby przypadkowe, które są właśnie tym rysunkiem albo tym zdjęciem zainteresowany czy to może się tą nie wiadomo dlaczego nikt nie musi nikomu wyjaśniać, dlaczego interesuje się sztuką oraz muzyka inwestorzy prywatni też tacy, którzy chcą ulokować majątek na tylną można to tak określić można to tak określić, ale każdy zakup sztabki w każdy zakup dzieł sztuki kolekcjonerzy podejmują bardzo precyzyjne decyzje, dlaczego kupują to dzieło sztuki ani inne miasta czy chcą, aby im w tym doradzano co kupić czy wolą sami podejmować decyzje tych kilku innych to nie jest doświadczenie moje ostatnich powiedzmy 10 lat Czesi bardzo chętnie i wiele mówi o inwestycjach, ale wyobraź sobie każdego z nas, kto z nas kupuje spontanicznie za 20   000 EUR o dzieło sztuki to jest bardzo mnie niewielka suma pieniędzy na dzieło sztuki, kto z nas spontanicznie wydaje 20  000 EUR nam się coś podoba albo nie są to wszystko przemyślane procesy im jak można nazwać inwestycją albo po prostu on in racjonalnym podejściem do tego co się robi, a inwestycja to najczęściej znaczy to, że ktoś zakupił to znika nie wiadomo, gdzie i tego nie widać nie słychać gdzieś jakiś magazynach są dzieła sztuki wystrój płuc międzynarodowym przechowywane to wskazuje faktycznie na spekulacje różnego typu, a Lechem i nikomu tego nie można zabronić można tylko zdecydować czy chce się komuś sprzedać dzieło sztuki czy nie zderzyły się pewnie odmówić oczywiście, że tak oczywiste, że ta w jakiej sytuacji, a w taki, że wiedziałam że ktoś chce właśnie to dzieło sztuki kupić po to, żeby je kilka miesięcy później z wielkim zyskiem sprzedać i on wiedząc co to znaczy umiem tak intuicję powiedziała nie w tej sytuacji nie i że jest pani taka niedobra żenada pani komuś zarobić na dzieła sztuki nie na dom akurat są to subiektywne decyzje Neste nic innego jak subiektywna decyzja w takim przypadku sama wolę zachować to dzieło sztuki sukces artysty od czego jest uzależniony, bo znamy przecież wielkich artystów w historii sztuki, którzy umierali w nędzy praktycznie nie z nami, a po kilkunastu kilkudziesięciu latach okazywało się, że są fundamentem kulturotwórczym Europy np. ciekawi mnie w we współczesnych czasach na czym polega sukces artysty ile jest w tym jego talentu jego Iskry Bożej, o ile w pozostałych w trudnych do zdefiniowania czynników albo takich nad którymi trzeba się zastanowić jak szczęście promocjom właściwą osobą napotkana we właściwym czasie i t d . i t d . tak naprawdę w najciekawszym w przykładem, gdy pojawiają się tego typu pytania jest dla mnie twórczości biografia Pablo Picasso i nie wiemy czy jest to wielki malarz realista artysta, którego zna każdy inny, którego dzieło cały czas jest wystawiana handlowane poszukiwane są bardzo drogie tak im na pewno Pablo Picasso bardzo świadomie stymulował te procesy za życia im dokładnie wiedział co robi był po prostu bardzo dobrym biznesmen biznesmenem, ale też świetnym artystą jedno nie zaprzecza drugiemu w ogóle podczas kiedy dzieło Rembrandta, który powstał jak wiemy w siedemnastym wieku w dziś, a współcześnie żyjących w 2001. wieku znamy dopiero dziewiętnastego wieku dziewiętnastym wieku bal, ale odkrywczym jej życiem bardzo od naczelnikiem odkrywczym ogólnie można też historyzmu ma określić, gdzie wiele wiele spra w wpłynęło na grozić nam na powierzchnię na ja w i wszyscy coś takiego wyobrazić, że Rembrandta z UE temat, choć 1 z największych malarzy świata, a znamy go dopiero od 1800 pięćdziesiątego roku, mimo że tworzy 300 lat wcześniej ciekawie jest często jeszcze dalej wstecz pan spojrzeć, aby zastanawiać się nad procesami, które w sztuce i w stosunku do sztuki ich percepcji w recepcji są tam, ale nadal nie żadne, ale nadal nie mamy odpowiedzi na pytanie co o tym, sukcesie decyduje rzeczywiście Picasso był wpływ po pierwsze, był szalenie pracowity był w liczbach nie wiem czy ktoś tu kiedyś policzył ile on pracę wykonał w Bobrownikach moim zdaniem tak dobrze jak nie ogarniam całokształtu działań kategorie zaufania jest malarstwo jestem grafik rysunki ceramikę rzeźbę oczywiście, że tak no i był tak jak pani być sprawnym biznesmenem i sprawnie swoją karierą kierował artysta uznany za życia co też wcale nie jest taką częstą sytuacją, ale nadal nie wiemy co o tym, sukcesie dzisiaj decyduje w 2001. wieku co internet np. moim zdaniem nie moim zdaniem nie sztuka chętnie chodzi z tymi drogami rośnie wokół druhen i dróg handlowych od jego rówieśnik regiony, które nie kursują współczesnym życiem też LM świadomością tego, że bez przerwy coś jest kupowane na całym świecie sprzedawane tam w sztuce jest po prostu gorzej tak jest nie ma tego, kto zobaczyć temat tego, kto ocenić nie ma tego kto by ocenić najdalej już droga dystrybucji chciałbym wrócić jeszcze na chwilę do tego wątku niesprzedanego dzieła sztuki czy to znaczy, że to jest trochę także należy Stocka skoro już używamy tego była innego słowa też pracuje z osobami, a nie z materiału i że to czy doprowadzą do jakiejś transakcji niezależnie od tego, że oczywiście jakaś prowizja do nich trafiały po takiej transakcji również jest uzależnione od tego kogo spotkają na swojej drodze i zdarza im się nie sfinalizować jakiejś transakcji, ponieważ akurat klient nie przypadł mu do gustu tak oczywiście, że tak im on istotna nam uwaga, gdy już w Timesie, że w odbiorze publicznym w galeriach w Szwecji i kolekcjonerzy sztuki i swym znaczeniu zautomatyzowane in powiązane jest syf i z pojęciem wręcz już abstrakcji, a on na co dzień jest to faktycznie kontakt między ludzki, który tak jak każdy inny kontakt między ludzki poddane istnym tym samym zasadom, że tylko właśnie podejmuje decyzję kupuję, bo śpieszy się np. nie może w tej chwili o tym, pomyśleć czy jednak podjąć tę decyzję czy kupić czy nie jak ktoś inny jest znany, iż nie spieszy i szybciej podejmują decyzje także w tym i tam nie ma innych zagadek jak te, które wszyscy znamy, czyli może się pani też ktoś nie spodobać i mówi pani po prostu raz nie sprzeda i nie kupi od niego innych wiernych i dobrze jak teraz rozumiem w no to chyba przyszedł czas na pytania fundamentalne, które często zadajemy sobie też w programie antymateria znanym państwu co to jest sztuka pani zdaniem związku z tym, że hit dziewczęcy spędziłam w Otwocku i otaczających Otwock lasach, czyli w otoczeniu przyrody zastanawia się w pewnym momencie na tym zna dobrze zjeść jabłko jest z przyrodą, a sok jabłkowy kulturą Chin to czym jest sztuka, gdyż on w kulturę sztukę wysoką te są 2 różne stany rzeczy to nie jest jednolita samo, gdy sztuka polega na przetwarzaniu czegoś z niczego, ale też nie wiadomo czy na coś w ten jest podobnie jak sobie i sok jabłkowy, który ja cały czas określam wedle Gombrowicza kulturą jest to proces metamorfozy stanu stałego w płynne np. czy płynnego w stałych są to jest to proces twórczy przetwarzający coś na coś tylko nigdy nie wiemy czy nic na co jeszcze coś na nic in vitro pojawia się ich metodologii filozoficzne tak naprawdę, które mogłyby nam pomóc rozwiązać tę zagadkę, ale są to olbrzymi bardzo trudne i niezwykle ciekawe film procesy myślowe, które mając to w sobie niosą w sobie, że nigdy nie kończą się pytania o to czym jest sztuka jest pytaniem, które nie ma początku nie ma końca czy jest to proces całego życia artysty również odbiorcy i ile wszystkie te niepewności, które przeżywamy Czyż czy to jest jednak to może trochę inaczej nie ma nic z relatywizmem stronie granicy relatywizm wspólnego nie tylko tyle, ale po prostu z całokształtem naszej świadomości wiedzy i życia emocjonalnego i prawdopodobnie zawsze będzie chodzić w tym fragment naszego stosunku do świata jak nie mam odpowiedzi na tanie pytanie uważam, że to jest właśnie odpowiedzią na to fakt ten fakt, że w definicji sztuki ich było wiele powstają nowy inwestor procesy bez końca żadna z nich jest za nieprawidłową nieprawidłową odpowiedzią, ale czy uprawniony jest sięganie do kategorii estetyki czy kategorie estetyczne, które mamy wydrukowane, które są nam bliskie w tym kręgu kulturowym, w którym żyjemy czy to są kategorie decydujący dla określenia tego co jest sztuką, a co nie jest niekoniecznie estetyką coś się dopiero staję nie może być nią z założenia ma ich ANN estetyka pojawiła się masowo w barwach pytanie o moralność filozofii na jej miejsce pojawiła się estetyka do tej pory wszystkie te wszystkie eseje filozoficzne odnoszą się do estetyki na czas, kiedy pytanie o moralność padło hasło mniej prawdopodobny jest z w niedzielę w Afryce jesieni czy OC moralność ma wspólnego ze sztuką właśnie to jest dosyć ciekawe, dlaczego w pewnym momencie na początku dwudziestego wieku estetyka stała się tak ważnym pytaniem filozoficznym tak tak ważnym problemem filozoficznym, którym przedtem nigdy nie była jak w związku z tym, że nie jestem filozofem chętnie informuję, iż oświetlenie będzie potrafiła w skrócie na ten temat nic powiedzieć był wniosek ogólny jest taki, że odbiór sztuki ma dużo wspólnego z tym kim jesteśmy jak patrzymy na świat jak my istniejemy w codzienności na jakim poziomie świadomości pewnie zapewne również co rzeczywiście już wydaje się być strasznie skomplikowane, więc pożyczymy te rozważania na bazie czy jakiś jakiś prostoty co pani daje sztuka wielką przyjemność i ale również sens dla przyjemności radości sens dobrze się pani czuje w Berlinie dziękuje stąd też ciekawe pytanie tak też w Będzinie jest otwartym miastem, w którym mieszkają Żur i żyją ludzie z całego świata mniejszość z nich w ogóle pochodzi z Berlina stąd miasto dynamiczne otwarte ciekawe Anny w bardzo mnie zalewała bliskość do Warszawy z kim naprawdę wszyscy wyobrazić, że z Berlina do Warszawy zbliżenie z Berlina do kolonii i Chechle Wisłę w jeszcze w kolejnych miejscach wbrew gotowe do łatwych Tychy zdobyli nawet warto z tego skorzystać, bo niewątpliwie Berlin jest takim miejscem na mapie sztuki, gdzie dzieje się bardzo dużo i musi pani właściwie funkcjonować się z tym co pani robi w warunkach silnej konkurencji kata konkurencja pobudza interes w obecności 20 prężnie działających międzynarodowe kariery w Pekinie robi to miasto bardzo ciekawym podobnie jak obecność kilku MOPR kilku teatrów in przeróżnych sal koncertowych także to jest jednak jest metro, a latem z rady Warszawy z podobną metropolią i bardzo ciekawą z tym, że faktycznie wpłynie więcej wizji na własny rachunek jest więcej prywatnych inicjaty w, które na tak może to jeszcze to przypomnę, iż ten argument, że jej wprowadzenie jestem właścicielką galerii, dlatego że robi to co chce jest dla mnie bardzo istotne co ciekawego w sztuce czeka nas w 2017 roku i co będzie można zobaczyć fani w galerii o 1 możemy się wypowiedzieć bardziej defensywnym, czyli pani planach czytać Kryształowej kuli nie potrafię i nie bardzo bym chciała dorobić dziś do zostawiamy przyszłość sztuki na 2017 rok, a w, a w galerii, a co z galerii będzie można zobaczyć, bo to chyba nie jest jakąś wielką tajemnicą, że jeszcze nie wolno wysłać list nigdy wcześniej chciałabym się wypowiadać dyskrecji nad kilkoma wystawami często chodzi o to toczy się dostanie też zdobędzie to dzieło czy artysta się na to zgodzić się tak to są jeszcze otwarty proces proszę mi wybaczyć dobrze nie będę dociekał czy coś do Berlina jak już ustaliłyśmy jest dalekie będzie można zawsze się przejechać kilka godzin i zajrzeć do galerii mojego dzisiejszego goście, którym była Izabela Czarnowska bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję również 2 zapraszam za tydzień po dwudziesty na następny wywiad pogłębiony Anna Wacławik-Orpik Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POGŁĘBIONY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA