REKLAMA

Czy artyście wolno więcej? Rozmowa Agaty Kowalskiej z Dorotą Głowacką

Post Factum
Data emisji:
2017-02-27 18:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
27:01 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum audycja post factum Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną studia już kolejny gość pani Dorota Głowacka z Helsińskiej fundacji praw człowieka dobry wieczór był wieczór i co ważne dla naszej rozmowy współ oraz współautorka z bardzo fajnej publikacji wolność artystyczna praktyczny przewodnik dostępna w internecie każdy może przeczytać, ale i czegoś dowiedzieć nie tylko ten, kto jest artystą lub artystką oczywiście my przyczynkiem do naszej rozmowy jest Rozwiń » awantura wokół klątwy w działania prokuratury protesty jest wolny i cały cały zarzut wobec tego spektaklu, jakoby naruszał prawo prawo karne w tym w tym zakresie, który dotyczy ochrony uczuć religijnych w mur nic, ale ja bym dzisiaj może mniej skupia się same klątwie też docentem ten w tę sprawę omawialiśmy szeroko w zeszłym tygodniu post factum, a bardziej nad nim na takim pytaniem, które mam wrażenie przyświecało wszystkim tym dyskusjom o tym, spektaklu teatru powszechnego, czyli co wolno artyście i czy oni są bezkarni to znaczy czy im wolno więcej gości wszystko w i czy w prawo mówiące m. in. o ochronie uczuć religijnych w momencie, kiedy wchodzimy do teatru im to ich liczne sceny teatru przestaje obowiązywać i chciałam, żebyśmy od tego zaczęły, czyli czy to jest także artysta w Polsce jest szczególną osobą, która ma więcej praw jeśli chodzi o mnie o to co wolno mu wyrażać pokazywać czy pisać niż za większość z nas tych których, którzy nie są artystami piwnicy z pewnością sztuka, a te w działalność artystyczna to nie jest oferta jest wyłączony spod prawa, czyli ten jest także w sytuacji, kiedy jesteśmy artystami czy po prostu tworzymy to wtedy nie musimy liczyć z tym zupełnie mówi prawo w taki nie jest natomiast Jan nucie artysta ma ich szczególne uprawnienia artysty też usunąć, które często zabiera głos w takich sprawach, które są ważne z punktu widzenia interesu publicznego tylko to jest praca w nich dziennikarz też to robią tak tak przy czym trzeba podkreślić, że n p . w orzecznictwie Europejski Trybunał praw człowieka dziennikarz ma już powiedział, że nieco bardziej uprzywilejowaną pozycję jednak w stosunku do artysty w ale ale coś co też ważne inni Trybunał to różnicuje w zależności od tego czy artysta płynność tworzy sztukę taką, która jest podszyta np. polityką czy podszyta jakimś przekazem, który jest właśnie w ma istotne publiczne znaczenie czy nie jeśli sięga po taką tematykę to wtedy mu przykro to można powiedzieć, że wolno mu trochę więcej w, czyli to jest kwestia interpretacji Trybunału sędziowie to prokuratura w naszym przypadku muszą znać się nie tyle na kodeksie karnym Deyna w sztuce jako takiej tak, ale to też prowadzi do takiego wniosku, że jako taki kontrakt sztuki nie istnieje i jak duży nacisk na nasze prawo na nasz kodeks karny and to niema takiego ogólnego kontratypu sztuki czy niema takiego przepisu, który generalnie mówi o tym, że, jeżeli ktoś podejmie jakieś działania w ramach działalności artystycznej to nie ponosi odpowiedzialności karnej jest taki powiedziałabym specyficzny odpowiednio rodzaj kontratypu, który jest zawarty w przepisach dotyczących mowy nienawiści co mówisz o tym, że, jeżeli ktoś np. rozpowszechnia symbole nawiązujące do przodu ustroju faszystowskiego czy innego totalitarnego i robi to właśnie w celu artystycznym to nic im takie działanie nie jest bezprawne i to jest jedynym właściwie jedyny moment w Polskim prawie, kiedy wprost ustawodawca odwołuje się do działalności artystycznej być może będziemy mieli niebawem drugi tego typu kontrakty w przepisach, które w tej chwili suma przedmiotem debaty w sejmie nikt o to chodzi o nowelizację ustawy o IPN-ie Anny tam też będzie skierowanie działalności naukowej artystycznej w kontekście dno debaty historycznej i jako jedyny nie będą podlegały śledztwo wszystkich tych prokuratorów zbada źródła będą natomiast w pozostałym zakresie to może się tutaj odwoływać z takich pojęć właśnie jak zabieranie głosu w sprawie stroną jest istotne publiczne znaczenie i to jest mądra i zna wartość, jaką jest wolność słowa bardziej niż wyrażenie siebie jako artysty tak ważna i widząc ten dotyczy oczywiście nie tylko artystów we wszystkich tych, którzy mają ochotę głos zabrać inną niż zgadza się zresztą dramatycznie nie definiuje pojęcia artysta, więc inny jak Frodo przyznam, że raczej odpowiada im bardziej tak szeroka definicja artysty, czyli inną niż nie chodzi tylko człowieka, który skończył nóżka od Akademii sztuk pięknych czy może się pochwalić jakimś dyplomami czy wystawia swoje dzieła galerii Anny taktyki profesjonalnej moim zdaniem jest to każda osoba, która podejmuje działalność solo artystycznym, czyli gmin tworzących dziś działa próbuje mnie coś co sposób przekazać albo no jak stworzyć coś dyskurs estetyczny istnieje 1 kategoria, która od tej tezy jakoś znacząco rozdziela prawo nas wszystkich, a od tych po praw twórców Otóż chodzi o mnie o to czy ten akt twórczy im dokonywany jest publicznie czy też w UE czy też nie jest w środku klątwy wiadomo zamknięty budynek teatru trzeba kupić bilet wejść jeszcze przedwcześnie ostrzeżenie i dopiero wtedy zdecydować o tym czy chcemy patrzeć jak krzyż jest finalny czy też niekoniecznie trzeba być jeszcze pełnoletnim i jeszcze coś pełnoletnim doszłoby absurdalna ogranicza się okaże na razie także wtedy, gdy barier krzyczał przekroczyć jest wiele natomiast jeśli chodzi o to, aby z niego zbliżają się demonstracja Manify z Eko wiece demonstracje i tam pewnie mnóstwo będzie różnego rodzaju haseł m. in. antyklerykalnych spodziewam się, że również takich, które mogą kogoś oburzyć na jej pytaniem brzmi czym się różni sytuacja artystki, która na scenie teatru powszechnego ścina krzyż od kobiety, która na tej demonstracji będzie niosła on daleki antyklerykalne hasła albo właśnie przekreślony krzyż czy nawet coś ostrzejszego nie mogę w tym łącznie z myślą, że to państwo bowiem z prawnego punktu widzenia gry różnica jest bardzo istotna, dlatego że te wszystkie bajery, o których pani wspomniała czy winno w taka bariera fizyczną wolę wejścia do teatru wszystkie te ostrzeżenia, z którymi trzeba się zapoznać przed wejściem na krzyżu spektakl też, że to ograniczenie wiekowe to wszystko ma takie znaczenie ochronne dla artystów, dlatego że nikt jak spojrzymy na art. 196 kodeksu karnego, czyli właśnie struktury mówi o obrazie uczuć religijnych to tam m. in. czytamy o tym, że ono polega na publicznym znieważeniu przedmiotu czy miejsca kultu religijnego i do publicznej oznacza doprecyzował to niedawno Sąd Najwyższy oznacza, że to musi być, by móc utwór dzieło otwarte czy trzeciej możliwości zboczenia musi być otwarta dla nieograniczony potencjalnie liczby odbiorców w rynku, czyli w sytuacji, kiedy ograniczamy możliwość zapoznania się znanym dziełem poprzez wprowadzenie właśnie tych różnych ograniczeń barier to wówczas jedno dni unikamy tej tej odpowiedzialności nie ma nie są spełnione wtedy wszystkie znamiona tego przestępstwa do tego, że nie ma tej tej publiczności i no i to tak mówi w Polskim orzecznictwie, ale też właśnie z punktu widzenia wyroków Europejskiego Trybunału praw człowieka ma ogromne znaczenie generalnie chodzi o to, że jeżeli ktoś wybiera się krzyk spektakl i miał możliwość wcześniej zapoznać się z tym, że jest to spektakl ze żyjący treści kontrowersyjne na różnym tle w i może urazić osoby, które mają moc określony światopogląd n p . mimo wszystko to osoba się decyduje z tym zapoznać to tak, jakbyś sama wystawiała na to, że będzie Mińsk żebrze może zostać podrażniona tak czy może stać jakiś sposób urażona skoro się na to godzi no to twórca nie powinien ponieść odpowiedzialność za chwilę chciał wrócić do tych manifestanci niektóre inne będą miały hasła antyklerykalne i być może naruszą czyjeś uczucia religijne, ale jeszcze chciałam się do tego co mnie pisali słuchaczy, ponieważ państwo bardzo fajnie wzięli udział w dyskusji na profilu Radia TOK FM na Facebooku w zeszłym tygodniu, kiedy pierwszy raz, odkąd mówiliśmy w kontekście prawnym i m. in . pan Paweł napisał, że to, że jestem naocznym świadkiem profanacji krzyża i jednocześnie w coś wiem, że takie zdarzenie ma miejsce nie zwalnia mnie od głośnego sprzeciwu domagania się przeniesienia odpowiedzialności na osoby dopuszczające się tego czynu Filip i tutaj razem pan Paweł i troszkę dyskutuje z kodeksem karnym, ale ma do tego prawo kodeks karny jest tylko emanacją naszych wartości tego jak rozumiem rzeczywistości co pani na to odbija się zgodzą z pierwszą częścią tego zdania, czyli prawo do wyrażenia sprzeciwu wobec UE wobec 2 reprezentowania też treści tak natomiast nie zgadzam się z tym że, że zawsze wszystko to co budzi nasz sprzeciw zasługuje na reakcję prawnokarną, więc niekoniecznie musi być także takie dzieła artystyczne czy w publikacje i inne utwory i jeżeli one not in z punktu widzenia osób, bo przynosi to poglądzie są obrazoburcze są kontrowersyjne szokujące męczyło ją ręcznie smak to niekoniecznie to do to może o tym, otwarcie mówić jak wręczy stoi za tym, żebyśmy manifestowali swoje poglądy te wydają się, że to jest jak najbardziej uprawniony sposób protestu natomiast no to musi być protest taki, który dotąd jest proporcjonalny, czyli moim zdaniem niekoniecznie musi się wiązać z tym, że pociągała go do odpowiedzialności karnej nauczkę za nieuzasadnioną formy protestu uważam też takie działania, które szkodzą oburzają przebieg wydarzenia artystycznego w, czyli mam ten Śląsk od zniszczenia niszczenie dzieł sztuki czynnie uniemożliwianie przeprowadzenia premiery danego spektaklu, ale już rzadko takie formy protestu, która jest mity sięgam pamięcią takich sytuacji sprzed kilku lat pamiętam np. że nic w jakiś czas temu w gminnym centrum sztuki współczesnej był wysyp było wspólne dzieło Mann i wena w tej chwili tytułu natomiast natomiast chodziło o film, na którym nagi mężczyzna ocierał się krucyfiks w boju dobrze pamiętam Głogów technikę szczegółów i wówczas zorganizowano protest polegający na tym, że w centrum sztuki współczesnej przez określony czas spotykała się grupa ludzi i modliła się w Nysie uważam, że to jak najbardziej w porządku pamiętam też tzw. pikiety modlitewne na placu Zbawiciela przy Tęczy wydałem, że jest zdecydowanie bardziej adekwatna forma protestu niż np. spalenie Tęczy z deszczem co też pamiętał miał miejsce, więc innych wydają się, że to o tyle wiek to nie jest problem, żeby wyrazić swój sprzeci w wobec tego rodzaju sztuki na problem jest tak, że to chętnych to sprzeciw musi być proporcjonalne nie zawsze wiąże się z kwestią odpowiedzialności każdego głosu pana Pawła ja też jak wnioskuję, że chodzi o to, że odwołanie niem nie chce obrony swego ścinania krzyża czy czy czy innych rzeczy, które można leczyć, gdzie się w teatrze powszechnym, a on i tak chce, żeby służby się tym zajęły ze względu na to, że on wie, że to się wy tam wydarza nijak spiera się samą sam konceptem tego paragrafu, który mamy w kodeksie karnym obecnie Czyż to, iż to się dzieje w miejscu zamkniętym odseparowany, do którego tak każdy Prost prosty sposób nie wchodzi los to nie podlega w ściganiu, a fantomów powinność pod podlegać techno przyznam, że moim zdaniem prawo karne jest i tak już dość restrykcyjne jeśli chodzi o wolność artystyczną, więc na zaostrzanie go jeszcze bardziej taki sposób, żeby nie tylko publiczna też niepubliczne przejawy obrazy uczuć religijnych podlega penalizacji moim zdaniem jest zupełnie nieuzasadnione i to jest po prostu wynika z tego, że wydają się, że musimy zaakceptować to, że muzyk niekoniecznie wszystko to co za okres zgodny z naszym światopoglądem czy znasz poziom wrażliwości na na różne kwestie oznacza, że no wszyscy inni ludzie mają takie samo podejście do tych kwestii, więc autobusy z kwestią tego, że od innych nie ma moim zdaniem podsta w do tego, żeby w tak bezwzględny sposób narzucać swój światopogląd innym ludziom, ale szybko jeszcze było tutaj zaś pan Paweł, ale z 10, lecz czuje, bo bardzo ciekawe komentarze też takie interesujące są z punktu widzenia naszej dyskusji pisze, że a, gdyby komuś przyszło do głowy zrobić spektakl o zaletach Adolfa Hitlera i zbawienne dla świata roli Holokaustu to czy również byśmy bronili wolności artystycznej not kosz tu mamy do czynienia, jakby trochę inną treścią, dlatego że w NATO, by obiekt tego typu treści np. propagująca system faszystowski EMC ona wydaje mi się dużo bardziej inwazyjna niż to takie treści, które uderzają w inne uczucia religijne w, dlatego że zimno to jest tylko tam krótko mówiąc mamy do czynienia już takim pojęciem jak mowa nienawiści na ratio legis, które stoi za tym, żebyśmy przecież wolno w mowie nienawiści jest to, że ona ma tendencję w Zegrzu przekładać się po prostu na na przemoc w, więc mówiąc mamy osobne artykuły, które mówią o tym, że nie można propagować systemów totalitarnych, czyli rozumiem, że tego typu spektakl mógłby również stać się, a tego typu przez wersje zwrot różnicy pomiędzy taką treścią, która w koszu oszukuje obraża między taką, która już lekko nawołuje do tego, żeby podejmować się konkretne działania zaraz wrócimy do dyskusji zachęcam państwa do zwolnienia do dyskutowania też z nami 224444044 trwa audycja post factum studiu pani Dorota Głowacka z Helsińskiej fundacji praw człowieka zaraz po informacjach wracamy w post factum w post factum Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną w studiu pani Dorota Głowacka z Helsińskiej fundacji praw człowieka i państwa głosy państwa telefony bardzo dziękuję przypominamy nr 224444044 rozmawiamy o tym, zjawisku jakieś właściwie ukazało ujawniło przy okazji afery o klątwę spektakl w teatrze powszechnym urażeni złożyli wniosek wnioski do prokuratury o ściganie prokuratura wszczęła śledztwo m. in . o obrazę uczuć religijnych tak w skrócie mówiąc nie po prawniczemu no i afera trwała również trwają protesty pod teatrem powszechnym pytanie brzmi czy artyście wolno więcej, gdy już przed informacjami pani Dorota Głowacka zaczął powolutku tworzyć pewną hierarchię okazało się, że więcej wolno nawet dziennikarzom niż artystom czasem, kto jeszcze wyżej w tej hierarchii stoi czy przypadkiem nie są to politycy księża, ale mamy też telefon właśnie od pani Regina z Poznania, która powiedziała, że pan w spektaklu klątwa Anioł, a nie obraża jej uczuć religijnych natomiast pani Regina jako katoliczka poczuła, że obrażono jej uczucia religijne, kiedy wybuchła afera z arcybiskupem PCM w i dowiedziała się, że arcybiskup molestował młodych chłopców i pani Regina pyta, kto ją za to przeprosi, bo jako osoba wierząca w Trento to o tym, afery była pytana przez znajomych i musiała tłumaczyć kościół było jest naprawdę źle z bardzo ciekawy głos dziękuję panie Regina, ponieważ klątwa dotyka problemu pedofilii w kościele i tego nie milczenia wokół tego tematu w i źle i co ciekawe ten wątek umyka kompletnie wszyscy się skupiamy na na krzyżu, który z Chin na scenie ani na tym, że ten spektakl jest w 1 wielkim aktem oskarżenia wobec instytucji kościelnej wobec wiernych również, więc ciekawe no ale w jak rozumieć ten głos pani Reginy w kontekście choćby działań prokuratury no one rzeczywiście uznała te wnioski osób, które spektaklu nie widziały, ale i tak poczuł się urażona ja myślę, że to jest to co zauważa pani Regina jest bunt wobec też istotne z punktu widzenia oceny prawnej, dlatego że przypomnimy, że przestępstwo obrazu śliny może być popełnione tylko umyślnie co prawda może też zdarzyć, iż zamiarem ewentualnym zamiarem bezpośrednim, ale istotne jest to umyślność, czyli od lakierowanie sprawcy na to, żeby uraził tak czyjeś uczucia natomiast z tego co wiem to motywację, która towarzyszyła twórcom spektaklu i tak zresztą często bywa wśród artystów, którzy się odwołują do różnej od różnych symboli religijnych no i nie chodzi o to, żeby urazić czyjeś uczucia religijne tylko chodzili tylko stoi za tym zupełnie inny przekaz i często chodzi o to, żeby zwrócić uwagę na jakiś istotny problem z Ernst no i naj przyznam, że najbardziej efektywnie jest zwrócić uwagę na ten problem, sięgając po dość kontrowersyjne środki wtedy jest największe szanse na to, że na razie się uda wywołać wokół tego debatę, chociaż 3 moc tak jak pani zauważyła jest często także to debata się nie koncentruje na stosie tego problemu tylko na pół powiedziałby o skutkach ubocznych odmawia rozmawiamy o represyjną granica z wolności artystycznej ani o tym, że z milczy milczy my jeśli chodzi o pedofilii w Polskim kościele i bezkarność księży to rzeczywiście Lipcowi nie nie wyszło, chyba że też miał taki zamiar, żeby tylko użyć tego tematu tak naprawdę sprowokować i AAA i zrobić awanturę no to tomów torze oczywiście na zeszłorocznym nie wiemy, jaki był, jaki był zamysł natomiast problem pozostaje znasz ten w ten fakt, że jak sama pani mówi uczucia Ariel szczelinę o obrazę uczuć religijnych to jest coś nie do cen czy co trudno uchwycić są pewne ramy, które nas rzucała kodeks karny sam fakt, że coś jest wypowiedzią artystyczną też trzeba interpretować i sprawić też motywację tej osoby, więc koniec końców, lecz ten mecz ten przepis w ogóle w Polsce dobrze funkcjonuje wciąż jest leczony jest skuteczny czy resztek nagrody spółkom z batem na niepokornych artystów 2 artystki hymnu z naszego punktu widzenia rzecz wygląda także on bywa nadużywany, żeby mną moim zdaniem w sposób nieuzasadniony te tłumi wolność artystyczną w ogóle, jeżeli spojrzymy na takie sprawy, które dotyczyły ograniczeń związanych z wolnością artystyczną tu jest to 1 z najczęściej stosowanych przepisów NBA inne przepisy, które to powiedz coś równie często stosowane są przepisy, które chronią przed moralność publiczną zresztą myśmy kiedyś taką ciekawą sprawę też odnoszącą się do problemu właśnie pedofilii w kościele i artysty, który chciał na tym problemie się skupić i na ten temat wywołać debatę chodziło o malarzu, który w swoich pracach nawiązywał do różnych przypadków ujawnionych potwierdzonych za pedofilię w kościele, ale idą m. in. przez Sojusz z wojną w swoich obrazach Księże winnic nocka z dziećmi, które siedziały na kolanach był to odczuły też były takie abstrakcyjne obrazy mnie nie do końca ten przekaz był taki bardzo bezpośredni w każdym razie prokuratura uznała, że te obrazy nie tyle stanowią gros uczuć religijnych co by nie promują zachowania pedofilskie, czyli co miesiąc widocznie z pewnym paradoksem artysta nawiązał do tych wątków, żeby napiętnować problem, a on sam został oskarżony o o promocje na tego typu zachowań tego typu treści ostatecznie to podkreślę został uniewinniony sąd doszedł do wniosku, że właśnie nie można mu przypisać zamiaru promowanie takich treści i właśnie, że działał re nów zamierza przeciwnie właśnie, ale jeśli od osób moralność to jeszcze owo zostańmy przy niej czy moralność publiczną jest chroniona podobnie jak on uczucia religijne, czyli jeśli coś dzieje się w zamkniętej galerii, a trzeba się tam dostać trzeba wiedzieć na co patrzeć tak dalej to w tym przypadku nie może być mowy o tym, że publicznie na odchodne ruszamy no właśnie ochronę moralności czy to jest to to moim zdaniem zawsze trzeba brać pod uwagę sposób ekspozycji kwestie ograniczenia dostępności do dzieła, czyli to co powoduje, że osoby przypadkowe nie mają możliwości z nim zapoznać się zawsze okoliczność, którą można organy ścigania sądy powinny brać pod uwagę natomiast inni, ale ich trasa z niektórymi znana może być opisana przez wszystkie media w tym z radiem TOK TOK FM na czele to w tym momencie cena artystom no cóż zaczyna być obecny wszędzie w naszych domach samochodach wszędzie, gdzie słuchamy Radia czy czytamy gazety to znaczy tak przede wszystkim myśleć o obrazę uczuć religijnych co tam jest wpisano wpisano do z nami publiczności i które interpretowane tak jak powiedziałam nawet czy przez Sąd Najwyższy też przez doktrynę prawa, więc tutaj też sytuacja raczej pozbyć męża artysta artyści są niektórzy dbają o ten ograniczony sposób ekspozycji dzieła są w miarę bezpieczna, ale myśmy tego rodzaju powiedzieli prawie w całości na antenie Radia TOK FM bez poskładać te kawałki wiedzy w sumie doszło chyba do do jakiegoś urażeni znaczy to powiem też także kwestia potem przekazanie czy pisania tego cenionego dzieła przez media czy nawet z relacjonowania w postaci reportażu czy w postaci ich nagrań, które w sposób nieuprawniony np. cud pojawił się w sieci RM to są takie okoliczności, które już rozeznanie nie obciążają samych twórców z, czyli oni nie mogą odpowiadać za to, że ktoś poza kontrolą na szkodę rozpowszechniał fragmenty danego dzieła w sieci albo, że określone dzieło stało się przedmiotem jakiegoś kontrowersyjnego reportażu turyście dodatkowego podsycił inni, a młodość, czyli ewentualnie Królestwa mogli zająć się przed nami opowiadającymi o o klątwie ani już samymi aktorami inni też mody, jakby nic to jest to trochę inna sprawa natomiast sama kwestia rozpowszechnienia czy czymś czy opowiedzenia o tym, dziele właśnie w mediach wręczyli co powoduje, że ci odbiorcy, którzy nie są przygotowani na nogi z takiego przekazu 1 z takim będą mieć okazję zapoznać to takie mówienie obciąża twórców w o pytanie kogo obciąża, ale to zostawimy na razie w te dopytuje cały czas o to publiczne czy jednak zamkniętym miejscu, bo zbliżają się manifest całej Polsce w różnych miastach toną w lesie odbywały w okolicach 8 marca, czyli demonstracje kobiece feministyczne z okazji dnia kobiet i nową można się spodziewać, że jak co roku bardzo duża część tych demonstracji bardzo duża część manifestanci jak będzie w nim wznosiła hasła antyklerykalne będzie dzierżyła transparenty antyklerykalne no, jaka to jest różnica to co rzeczywiście jest, że jeżeli demonstruje my w przestrzeni publicznej Fiona jest nieograniczona to narażamy się na torze w faktycznie z tym styczność z innym znów naszym przekazem mogą mieć są przypadkowe, ale ono też pamiętajmy, że korzysta w ten sposób ze swojej wolności słowa PIR to jest zdecydowanie taka okoliczność, która nas inne, na których możemy powołać, żeby się wybronić przed przed zarzutami akurat temat np. kontrowersyjnych symboli, które pojawiały się na demonstracjach w ostatnim czasie trafił niedawno na wokandę i my dotychczas mieliśmy takich ograniczeniach dla wolności artystycznej jak jak rozegrać religijnych czy przepisy chroniące moralność tych przepisów jest znacznie więcej w tej książce tylko istniała wolność artystyczna praktyczny przewodnik staramy się jest on mi, więc uporządkować je wymienić, więc jest cały szereg przepisów związanych z po powiedział z ochroną symboli narodowych i ostatnio są z 4 umowy nie będą w tej chwili, gdzie wydał wyrok w sprawie dni transparentu odwołującego się do znaku Polski walczącej ten zakręt znak, który chroni specjalna ustawa uchwalona w całkiem niedawno kilka lat temu Anna i chodziło transparent z tzw . Polki walczącej, czyli nos, gdy emblematy Polski walczącej z najmu były wpisane byłby to nic dotąd przerobiono Tauron 2 Kotwica, którą znają państwo z Polski walczące został przerobiony na biust kobiecy, a hasło Polska walcząca przed przypisano przerobiono na Polskę, walcząc tak zdaje się, że ten transparent się pojawiły w kontekście tego marszu dla Anny i no to jest wykroczenie Tax znieważenie znaku Polski walczącej jest wykroczeniem także nie jest przestępstwo, ale sąd uznał, że było, że znieważa no rzeczywiście, dopisując ze słowa i ich zwolnienie sąd uznał, że sąd uniewinnił autorkę czy ciosu metro trzymającym w rozpacz nie będą kogo dotyczy to postępowanie w każdym razie doszedł do do wniosku, że przestępstwa nie popełniono także not jest w co w ogóle jest, by taka dosyć ciekawa konkluzja, dlatego że my też często spotykam się z tym, że gdzieś to postępowanie umiera albo na etapie postępowania przygotowawczego albo przed sądami i tak naprawdę takich wyroków, w których artysta poniósłby jakoś bardzo znaczącą sankcje niewiele spotykam się z tym, że w tym rozdziale tutaj z kolei zaprotestować powierzy jednak istnieje zjawisko, które zresztą wcielić swoje klocki mówi, czyli autocenzura torze staramy się jednak nie naruszać dobrego samopoczucia katolików w Polsce właśnie po to, żeby za chwilę nie zauważyć, że ich dowiedzie, że główny problem moim zdaniem w ogóle funkcjonowaniu tych przepisów tkwi w tym, że powodują one tzw. efekt mrożący dla wolności słowa, czyli jedno taką obawę, która towarzyszy wielu artystom Otóż dziennikarzom pisarzom, że w momencie, gdy poruszamy też kontrowersyjny temat to mogą znaleźć na odpowiedzialność, więc dla bezpieczeństwa wątek nie robić, ale Polką walczącą przynajmniej w zdaniem Sądu Rejonowego o 1 sądów rejonowych można się posługiwać można też przypomnę soli deo znakiem Solidarności, który w niektóre ostatnio ZUS była wielka bitwa o to czy wolno używać nazw tego słynnego plakatu samo południe przerabiać go na wersję kobiecą też można, więc czekam tylko na państwa, a zwłaszcza pani inwencja na Manifę ach, w Polsce i na to co później będzie się działo znaczne inwencję śledczy, którzy być może znów gdzieś do szukają się łamania prawa na pewno o tym wszystkim będziemy mówić post factum jak gdzie będzie awantura to się na pełnej przyjrzymy się z dodajmy tylko, że wyrok, który Polki walczące jest nieprawomocny oczywiście nie może być jest to apelacji będziemy znów wracali do tematu bardzo się też Dorota Głowacka z Helsińskiej fundacji praw człowieka dziękuję za spotkanie w ciasnej formacja audycji post factum przygotował Paweł Kierzniewski realizował Krzysztof Woźniak bardzo dziękuję za całą pomoc ciasne informacje po nich o narciarstwie, ale nietypowym Krzysztof Sendecki post factum Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - AGATA KOWALSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA