REKLAMA

Rysa na tafli - o książce Andrzeja Ledera

Światopodgląd
Data emisji:
2017-02-28 16:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:26 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w studiu jest już prof. Andrzej Leder z Instytutu filozofii socjologii Polskiej Akademii Nauk dzień dobry dzień dobry także na finał gry państ w książka nowa profesora lub pełni profesora państwo ostatnio najbardziej kojarzy liście z przeszkloną rewolucją, a prof. Leder napisał nową książkę o rysa na tafli to jest w Kolumb historia filozofii dwudziestego wieku tak w jakim stopniu jest to historia filozofii albo innych myśli w dwudziestym wieku w dużej mierze w uproszczeniu Rozwiń » i przepraszam i słuchacze i pana prof. Ewa ze za pewne uproszczenia na rzecz tej audycja chciał, żebyśmy tak ogólnie w MBP w błąd przy toczyli w myśl pana profesora areszty są wszyscy państwo to by czytać popada robi 20 wiekowi psychoanaliza na kozetce golach z szalup wsadza i patrzy co pan za traumy siedziały i dlaczego i co jak sobie radził dwudziesty wiek z tymi trauma to przede wszystkim nie można tej używać się w porównaniu do kozetki raczej to przypomina takie psychoanalizy, które n p . Said pisał Leonardowi da Vinci to znaczy Brau dzieła tego twórcy żyjącego paręset lat przed samym frajdę i na podstawie analizy tych dzieł próbował wyobrazić sobie kim jest ta osoba, która za tymi dziełami stoi to wiedziałem, że ta jest raczej tego rodzaju postępowanie to znaczy ja, przyglądając się w ważnym dzieło filozoficznym jak i serii ważnych dzieł filozoficznych, ale nie tylko jestem też parę tekstów literackich omówionych próbuje przybliżyć się kim była ta osoba jak w patrząc wstecz, próbując odnieść te dzieła w do wydarzeń najbardziej znanych wydarzeń, czyli 2 wielkich wojen, które zaczęły wiek dwudziesty jest to, więc taka próba rozumienia wieku jako pewnej postaci wedle w Groznym obiekt tej do tych założeń wiek dwudziesty zaczyna się z pierwszą wojną czternastym roku, a kończy wiem, że pan z zakładu w 2001 roku z upadkiem wież Corporate Center to bardzo krótko przed informacjami kim jestem twój głos wiek dwudziesty to jest na pewno ktoś, kto zrodził się z wielkimi nadziejami te wielkie nadzieje spowodowały wielkie dramaty wielkiej krzywdy no to co się nazywa traumą i potem cały czas próbował separuje to jak radzić z tymi z traumatycznymi doświadczeniami m. in. właśnie, zabraniając sobie nadziei a, a poradzi sobie jak szyld jest więcej nie poradził 1 z sensów tej książki jest Torzym trzęsie chyba pożegnać z dwudziestym z wiekiem również w myśleniu, żeby jakiś rodzaj nadziei na co najmniej na dziś filozoficznej odnaleźć prof. Andrzej Leder jest państwa gościem tak ciężko o tym rozmawiamy to rysa na tafli wydało wydawnictwo PWN ATA świat lub pod Long Island, a światu podgląd itp, choć rysa na tafli to jest tytuł książki nowej książki prof. Andrzeja Leppera z Instytutu filozofii socjologii Polskiej Akademii Nauk książkę wydało wydawnictwo PWN prof. Leder jest cały czas państwa gościem przed informacjami, bo zdążyliśmy powiedzieć ja pozwolę sobie znów to uprościć, ale że rysa na tafli ta książka to jest historia myśli historia filozofii myśli filozoficznej dwudziestym wieku metodą psycholog analizy, czyli w dużej mierze, przyglądając się temu jak myśleli co myśleli, gdy filozofowie jutro hale w co diagnozuje pan dwudziesty wiek ja jak to powiedzieć poprawnie i można tak powiedzieć tak i wyszło, że to był wielki, który zaczął się wielką traumę z wojną 1 albo 2 wojnami pierwszą drugą wojną światową, a wszystko potem to jest próba poradzenia sobie z tą ogromną olbrzymią tragedią i tak jak pan mówił przed informacjami jednak próba nieudana to znaczy toalety jest to pierwsza reakcja na traumę w, czyli pewnego rodzaju mechanizmy obronne jak się z nim nie mierzyć tak naprawdę ja powiedział że, że to jest bardziej złożony po pierwsze, tych prób było bardzo wiele i każda z nich miał swoją specyfikę po drugie, te wszystkie takie próby zawsze są takie podziały trochę udany trochę nieudane to znaczy, że one ust pozwalają na to, żeby istnieć w sposób, który jest jako ich Kol wiek zadowalający natomiast płaci się za to czymś i mnie ten wątek który, który wydaje mi się istny tor torze ten w koszt który, którzy myślą Zachodu poniosła, a to taki taki lęk przed myśleniem przyszłości przed projektowaniem przyszłości przede wszystkim dziewiętnastym wieku przy wszystkich swoich dzisiaj z naszej perspektywy trochę śmiesznych cechach miał taką cechę ogromnego rozmachu w myśleniu o tym, jaka może być w przyszłości i że chcemy tej przyszłości innej niż ją mamy, ponieważ na dwudziestym wieku zdarzyło się w związku z tym bardzo wiele złego to w pewnym sensie ten sposób myślenia został, jakim jest i jakoś zakazany tak wewnętrznie znaczy bardzo trudno jest dzisiaj mówić np. utopii o tym jak mógłby wyglądać świat inaczej niż on wygląda oczywiście nie mówimy tutaj o o złu o zmianach czysto technicznych no bo wiadomo, że zaraz pewnie 50 lat telefony komórkowe będą wyglądały zupełnie inaczej, ale chodzi o organizację społeczeństwa oto czego w, jaki sposób ludzie będą się do siebie odnosić w jaki sposób będą o sobie myśleć i RM i tu mamy takie taki taki powiedziałbym pewnego rodzaju regresem nawet powiedział w ciągu dwudziestego wieku to znaczy taką sytuację, kiedy kolejne formacje myślowe raczej się zwijają w były w tej kwestii zwijają się z chili, czyli co wiek dwudziesty kończy się myślą o nowoczesną Tosię nazywało postmodernizm albo po struktura leasing szczególnie w tej wersji kontynentalnej i 1 i to jest taka myśl, która w ogóle mówiła żadnych wielkich narracji żadnych wielkich projektów mysz musi być w ogóle słaba to wszystko jest rozpadem tylko to co mały indywidualne silnik 3 i t d . i t d. oczywiście wiele jest zasług tego sposobu myślenia chociażby właśnie docenieniem micra narracji mikropowieści czy takiej pewnej specyfiki inności i dróg wodnych co wiem jak bardzo wielu grup i dzięki jej mąż m. in. upodmiotowienie bardzo wielu grup jednostek, które były przez te wielkie właśnie narracje chociażby postępu albo narracji zmiany społecznej takie, które wyrasta z dziewiętnastego wieku bardzo marginalizowane to trzeba oddać, ale z drugiej strony trochę to jednak stało się tak takim takim stwierdzeniem, że żyjemy w wiecznym teraz to znaczy, że nigdy nic się właściwie nie zmieni, że zawsze będą jacyś tam z pokrzywdzeni, którzy będą jakoś domagać uznania swoich krzywd i praw natomiast na to miasto w ogóle nic nie zmieni w ogólnym sposobie funkcjonowania ludzkości i ten aspekt wydaje mi się właśnie takim regres pewnym w ogóle ta książka otrzymuje się przekonałem właściwie dopiero po jej napisaniu trochę jest o tym jak i regres historii zapisuje się w myślach liderach 1 z ważnych autorów dla tej książki Walter Benjamin pisze o tym, że nie ma po upadku w Toronto pisze, analizując siedemnasty wiek na jak wiadomo siedemnasty wiek piękna epoka wojny trzydziestoletniej w Niemczech, a w Polsce najazdy wszystkich na Rzeczpospolitą i geje i wydawałoby się straszna i groźne epoka on próbuje znaleźć ci co jest ich charakter i jego teza jest mniej więcej taka, że z za takim skupieniem niezrozumiałość się tego co się dzieje w danej epoce w Polsce to mogło być pamiętniki paska jego jako taki taki rodzaj i nie teoretycznego myślenia, ale też encyklopedii ówczesnych które, które gromadziły fakty bez żadnego myślowego uporządkowania to za tym wszystkim urodzi się nowy ład myślowy i że epoki upadku to są takie epoki, kiedy dopiero rodzi się nowy ład mysz decydowała dwudziesty wiek sobota też okazać szczególnie ten ten okres druk drugiej połowy ten okres radzenia sobie z tymi wydarzeniami traumatycznymi w tym sensie oczywiście mówię tutaj o tym, mieniem Winiarski w sensie, czyli takim, w którym pewien czas takiego rozłożenia się myśli jest jednocześnie czasem, kiedy coś nowego mogłoby się zacząć wygrywać mam nadzieję się wyłoni w ciągu najbliższych 10 lat wchodzi jeszcze go do domu oczywiście Elton to jest wybór 300 stronicowa Gminny lub książka w, której by po prof. Leder analizuje myśli m. in. mnie inni koła wiedeńskiego Wittgensteina Kołakowskiego wspomnianego Woltera będzie miał jest wszystko jest z rondla czynniki doprowadzono do czynników pierwszych to znaczy w i powiedział pan, że właśnie ten wiek dwudziesty skończył się brakiem nadziei czy brakiem tej wizji, a z wizjami jak wiemy w dwudziestym wieku to się radziłabym pani do szpitala psychiatrycznego w NFI i coś się wyłania co tworzymy powiedziała 2001. wieku wedle pana to co mnie uderza jak właśnie kogoś, kto zajmuje się jednak przede wszystkim historią idei to wyczerpanie się do jakiego stopnia tego projektu takiego nazwijmy to po nowoczesnego wciągu paru lat, które nastąpiły najpier w po katastrofie Wólczyński Enter apotem po kryzysie ekonomicznym 20000708 . roku w poszukiwaniu czegoś o wiele bardziej wyraźnego swoistego uniwersalizm żyjącego wydaje mi się bardzo wyraźnie, ale z drugiej strony rzeczywiście jest trochę tak, że nie wiemy co z tego się właśnie ja to zresztą allo fascynujący moment to znaczy, że jest bardzo silna pozycja filozofii, którą ja nazywam wyspiarskie uczyli anglosaskie analityczny jest cały taki nurt się nazwa kognitywistyka, ale też w gruncie rzeczy nauka po prostu jest co jakiś zupełnie nowe prądy w kontynentalnej filozofii i nie wiemy w gruncie rzeczy i w jakim kierunku myślenia pójdzie jak on odpowie na wyzwanie tego nowego wieku to co wydaje się być zupełnie jasne co to, że pewien porządek też chociażby porządek myślenia to znaczy taki, że gdzieś tam pomiędzy Europą Stanami Zjednoczonymi wykuwał się najważniejsze idee określające epokę ten porządek się kończy to znaczy, że właściwie nie wiadomo, gdzie też będzie aktualnie urodził się chory, by nasze wydziały te porządki myślowe, które będą dla nas najważniejsza z 1 strony rozumiem, dlaczego pan profesor mówić to jest fascynujące, ale z drugiej strony ma też niepokojące, bo nawet w tym we z takim schemacie analitycznym, którego pan używa to ten wiek dwudziesty to był typ to wolność 2 wojny światowej czy jednak w długach wojna i a w myśl filozoficzna filozofowie gminną radę RM obejmą poradzili sobie z traumą to trauma była czymś, czego się cały czas odnosili i to pamięć o wojnie mówiąc teraz językiem publicystycznym była też przestrogą była jakimś błędem, bo fundamentem myślenia, a bez tego fundamentu zemsta na myśli się uwalniamy biegnie ku przyszłości, ale z drugiej strony trochę nie pamięta o zagrożeniu zawsze tak jest, ale właśnie ten ciężar zagrożeniem, iż był zbyt paraliżujący i dlatego dlatego taki TK takie otwarcie, którego jeszcze powiedziałbym tak bardzo nie ma to znaczy ja bym powiedział, że to raczej wydaje mi się jest pewnego rodzaju postulat niż coś co można odnotowywać jest nam byłoby na pewno bardzo ciekawe czy był bardzo bezpieczne na ten temat są ogromne spory oczywiście i jej już wydaje mi się też, że to co co pokazały te początkowe dziesięciolecia już prawie 22001 . wieku torze typy tylnych tym czymś takim przedmiotem który, który się wyłania jest pewnego rodzaju cywilizacja globalna tak jak przedmiotem dwudziestego wieku była wojna przede wszystkim i różne rzeczy wokół wojny tak przedmiotem jest tego pierwszego wieku jest cywilizacja globalna, która w ogóle nie wiadomo czy jest możliwa albo na jakich warunkach jest możliwa albo czy myślowo da się to ogarnąć i co z tego wynika i i gdzieś to zupełnie zmienia perspektywę oczywiście jest bardzo wiele innych pytań z szosą filozofowie, którzy uważają, że i tak podstawę pytania nie zmieniają od 2 ,51000 lat to znaczy byt poznanie i t d . tak dalej ale, ale powiedział, że nadanie trochę bardziej mówiąc w duchu heglowskiej to znaczy i szukając ducha dziejów, czyli tego co w tym momencie jednak jest z punktu widzenia filozoficznego takim, uderzając najbardziej aktualny to ja bym w tym kierunku myślę bardzo dziękuję prof. Andrzej Lepper z Instytutu filozofii socjologii Polskiej Akademii Nauk państwa gościem, ale i jeszcze raz dziękuję za wyrozumiałość, bo też w o tyle państwo zachęcam do spotkania z tą lekturą dla niektórych może o tyle niełatwo, że właśnie w system o filozofii, o której chyba za mało wiemy, bo dla mnie to jest po prostu wielka lekcja, którą przerabiam w tej podróży z panem także bardzo dziękuję rysa na tafli to jest tytuł tej książki i tyle co za mną wieku doskonale państwo dziś przygotowaliśmy Krzysztof Woźniak realizował program informacja o nich Maciej Zakrocki zaproszą nas co się stało do widzenia w RPA światu podgląd danych Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA