REKLAMA

Prokuratura może prowadzić takie śledztwo - pytanie, w jakim kierunku? Adam Bodnar o "Klątwie"

Post Factum
Data emisji:
2017-02-28 18:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
26:43 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum w post factum Agata Kowalska przy mikrofonie, a z nami już zapowiadane gość dr Adam Bodnar Rzecznik Praw Obywatelskich dobry wieczór dobry wieczór dyrektor panie rzeczniku czy widział pan klątwa niestety rośnie nie wiem czy niestety, ale nie widziałem co jest postaram się przyrządzać wszystkie możliwe recenzję na temat ląd tyle co widzi no właśnie wydaje się, że pal pana chęć się czy niechęć 7 ma niewielkie znaczenie, a w, bo wydaje się, że Rozwiń » powinniście po prostu jako biuro rzecznika zakupić jakiś pakiet biletów i obejrzeć spektakl, bo codziennie pojawiają się nowe aspekty tej tego koszt tego spektaklu to znaczy on one by się po wyjawia objawia w przestrzeni publicznej również bardzo myślę ostro zahacza o pana kompetencje i wydaje się, że jest przynajmniej duża grupa obywateli obywatelek, którzy mogą już do pana zwrócić o pomoc i wsparcie w związku z tym co ten spektakl i robi czy jest jakiś prawa łamie dotarły do pana już takie sygnały, o ile wiem trafiają pojedyncze skargi tylko on powstaje pytanie czy to zahacza o moje kompetencje czy bardziej na tym etapie o kompetencje prokuratora w, a czy pan uważa że, żeby móc pomóc obywatelowi obywatelce są na razie nie precyzujemy Azji, z jaką konkretnie sprawą się zgłosi to pan musi dawka taki spektakl obejrzeć, żeby móc dobrze ocenić na co skarży się obywatel to zależy tak, ponieważ wielokrotnie bywa także ludzie się skarżą na różnego rodzaju kwestie dziś potrzebuje morza rzeki wizji lokalnej teksty w tym przypadku zapoznanie się z tym ale, żeby chciał wskazać na ten moment, kiedy rzecznik powinien się taką sprawą prawu sprawą zająć tak, bo jak pani redaktor zadaje takie powiedziałbym typowe pytanie tak, którym czasami się, że się coś w Polsce dzieje to zaraz Rzecznik Praw Obywatelskich 7 powinien zajmować tak, a ja nie jestem przekonany czy to jest dobrze postawione pytanie, bo być może czasami są sytuacje, kiedy rzecznik powinien być gdzieś zboku może się przyglądać może obserwować debatę może ewentualnie komentować i wyjaśniać na czym polega on rzeczywistość prawnej rzeczywistość społeczna w takiej w takiej sytuacji i jej i na tym być może powinno się najpier w zastanowić to chyba pan, bo pan mówi o tym, że być może to jest na razie sprawa dla prokuratury ja rozumiem, że rada UE być może za jakiś czas rzecznik przyjrzy się temu jak działa prokuratura, bo to na pewno jest pana rola wystawić n p . prokuratura nie nadużywa swojej scenie już naprawa albo wymieni wykracza poza ich bliscy posilać, bo musimy zauważyć 1 rzecz, że to jest hit historiom, które z 1 strony mamy do czynienia ze zdarzeniem 2 wartości z 1 strony wolności artystycznej, czyli art. 573 konstytucji z drugiej strony mamy wolność sumienia i wyznania i w tym kontekście wartości, która jest uznawana za wartość będącą elementem interesu publicznego, czyli ewentualna obraza uczuć religijnych ktoś oczywiście już pojawia ten wątek w tym spektaklu dotyczący tej akcji zbierania pieniędzy na w kontekście ewentualnego popełnienia przestępstwa jak rozumiem jest to przedstawione w formie satyrycznej nie jest to i tak dzwonek uważam też, że los niezrzeszonym, bo on model jest tak głęboko wszyscy przez samych przez samych aktorów przez autorów omówione właśnie w kontekście prawnym jako coś, czego do, czego mu dojść nie może ze względu na przepis, że on drugim pozostawiono rząd jest taką swoistą powiedziałbym takie mrugnięcie się okiem do do widzów jak rozumiem, że tutaj wiemy dobrze, że tutaj z tego tytułu może grozić prawda odpowiedzialność, ale znając tego nie rok, ale widzę tego tego nie robimy, ale być może byśmy mieli ochotę tak w zgromadzeniu skład uzupełnia Lewandowicz w swoją główną przyczyną wszystkie możliwe recenzenci napra w, ale zostaje problem obrazy uczuć religijnych z NFZ i kierowców ludzie wierzą jeszcze i jeszcze do tego wrócić dobrze, bo to jest jak pierwsza warstwa, czyli warstwa prawna, gdzie dochodzi do pewnej kolizji wartości do tego musimy dodać bardzo szczególny kontekst, w którym ma swoje uzasadnienie w orzecznictwie Europejskiego Trybunału praw człowieka Bono w zasadzie wiodące jeśli chodzi o ustanowienie standardów, a mianowicie, z czym mamy do czynienia czy jest to zwyczajny pokazanie plakatu na ulicy rzeczy jest to zwyczajny przedstawienie obrazu dla nieprzygotowanych publiczności czy też mamy do czynienia ze sztuką, która po pierwsze nie dość, że się rządzi swoistymi własnymi prawami własny kanon ME estetycznymi własnymi środkami wyrazu to jeszcze do tego mamy sytuację tzw. oddzielenia publiczności od dzieła, ponieważ nie może się przypadkowa osoba o tym, dziele dowie się z tym dziełem zapoznać się, o ile nie kupi wcześniej biletu mówi, o ile nie będzie przygotowana w pewnym sensie poprzez kupienie biletu na to co tam zobaczę dzięki debacie publicznej jak rozumiem jest na to przygotowana także to jest to ma duże znaczenie, jeżeli szukamy tej granicy między wolnością artystyczną, a obrazą uczuć religijnych rozgraniczenia, które o, którym pan mówi jest szalenie istotne, ale w realnym okazuje się, że dla wielu osób nie ma ono znaczenie to znaczy w momencie, kiedy spektakl klątwa opuszcza deski teatru i przynosi debaty publicznej, ponieważ absolutnie wszyscy o nim dyskutują omawiają recenzują w oburzają się bronią to w tym momencie cóż to za różnica czy do tego ścięcia krzyża dochodzi na scenie w teatrze w Warszawie czy też jest oczy to opisane bardzo dokładnie w prasie czy umówiona choćby tutaj w radiu koniec końców osoby których, które mają wrażliwe uczucia religijne mogą poczuć się obrażony, więc cóż to za różnica, gdzie co się wydarzy ostatecznie WIG zdają sobie oni sprawę z tego, że do takiego aktu dochodzi na alarm to jest różnica na czym dzwonów z punktu widzenia standardów i analizy właśnie w kontekście oceny czy doszło do naruszenia uczuć religijnych ma znaczenie ktoś z tym może zapoznać czy jest to zapoznanie się publicznym czy też nie my wróćmy do stwierdzenia, że pan mówi paragraf jest tak skonstruowana regresu w największych i tabliczką ktoś mnie na skórze ani § 2 i pewna praktyka, która ukształtowała się na bazie dotychczasowych orzeczeń strasburskich tak mało jest tutaj bardzo konkretną sprawę, gdzie to było przeanalizowane można polecić słuchaczom, któremu sprawa ruin grobów przeciwko Wielkiej Brytanii tam chodziło o dużym obu firm w wizji ekstazy i pana, że migdałów reżyser przestawił uwodzicielską zakonnicy, która całowała wizerunek Chrystusa i oczywiście było całe całe zamieszanie związane z tym filmem, ale to co było tym kryterium decydującym dla Trybunału w Strasburgu, żeby uznać czy mamy do czynienia z naruszeniem wolności słowa czy też obrazą uczuć religijnych to było to, że nie było żadnych ograniczeń, jeżeli chodzi o ostrzeżenie co się tam znajduje, jakie mogą być, jakie to mogą być obrazy, czyli nie istniały żadne zabezpieczenia, które ograniczałyby ryzyko zobaczenia takie filmy także Toma znaczenie z punktu widzenia cennego przypomnimy sobie, ale z punktu widzenia emocji dużo emocji jest wciąż taka jak napisał 1 z kadrowiczów do pana pan powinien bronić Polaków także przed wyprowadzką bezczeszczenie symboli religijnych i ty i rozwiąże ten Twitter robić nawet nie chciał tego spektaklu, ale on wiele, że w tym spektaklu w LO w symbole religijne czy rekwizyty przypominający symbole religijne są wykorzystywane i że dzieją się różne rzeczy, które tego pana oburzają na ich Szczepanek rzecznik zasłonił się wyrokiem Trybunału czy też powie not PL tutaj te emocje religijne są w Polsce na tyle istotne, że trzeba, że możecie, a nawet prawo zmienić zaostrzyć dobrze i teraz wchodzimy tu dochodzimy do tej sfery, o których pani redaktor mi się tak nie daje dość, że oprócz tego wszystkiego, czyli tej typowej warstwie prawnej, czyli tej kolizji wartości i pewnych rozstrzygnięć, które są podejmowane przez sąd czy prokuraturom konkretnych sytuacjach i do tego z szczególnej sytuacji, jaką mamy do czynienia, czyli teatru jeszcze dochodzimy do tej powiedziałbym warstwy społecznej, czyli jak reagować i teraz i jakie mogą być rodzaje reakcji reakcja może być reakcją prawną, czyli reakcja prawna powoduje, że wchodzimy, że ktoś musi z organów państwowych w rolę de facto cenzora i powiedzieć takich spektakli nie będzie albo muszą być one bardziej ważyć emocji i teraz, jeżeli tak się stało to postoju kolejne pytanie czy czasami twórców twórcom tego spektaklu dokładnie na tym nie zależy, żeby nagle być i stać się tymi może być męczennikami za za wolność słowa i czy oni w pewnym sensie nie stawiają nas w sytuacji bardzo takiego trudnego wyboru to znaczy posuwamy się do maksymalnych granic debaty jesteśmy w stanie znaleźć jego uzasadnienie na każdy element tego przedstawienia czy to będzie kwestia prawda tych posługiwania się wizerunkiem papieża czy to będzie kwestia niszczenia symboli religijnych tak dalej, bo za każdym razem jesteśmy w stanie podkreślić, że uczestniczymy w jakiś w formie debaty zmarł nagle z publicznej tak powstaje pytanie teraz, jaka ma być reakcję czy państwo ma wejść ze swoją reakcję ze swoimi morza po można powiedzieć całym instrumentarium tutaj w tym przypadku czy też być może reakcja powinna być taka, jaką teraz obserwujemy, czyli reakcja społeczna reakcja polegająca na tym, że nam się spektakl może nie podobać może przeciwko niemu protestować możemy wokół niego dyskutować i że możemy podważać różnego rodzaju elementy wykorzystane w tym w tym spektaklu w ale czy pana zdaniem Anny to, że prokuratura wszczęła śledztwo w sprawie na podstawie dna nielegalnie nagranych filmików na podstawie prac, gdy wniosków osób, które spektaklu nie widziały nie jest już jakimś wykop w jakimś przekroczeniem uprawnień, bo zdecydowanie ten, który te osoby winnic wydaje się nie powinny były nie wojny były móc starać się w pozycji osoby, której uczucia religijne były NN obrażone ze względu na to, że nie było ich fizycznie w tym teatrze, choć moim zdaniem na tym wszczęcie postępowania przez prokuraturę jeszcze niczym nie przesądza i uważam, że jeżeli prokuratura poweźmie wiadomość natomiast takiego spektaklu różnych źródeł i że może tam dochodzić do wypełnienia znamion art. 196 kodeksu karnego to jak najbardziej takie postępowanie może prowadzić powstaje tylko pytanie, w którym kierunku i i w jaki sposób i co będzie efektem tego postępowania karnego, bo tutaj posłowie przygotowawcze go buduje oczywiście prokuratura ma różne możliwości ze mną w studiu dr Adam Bodnar Rzecznik Praw Obywatelskich zaraz po informacjach wracamy też przysłów przesłuchano się ponownie temu co mówił Jan Wróbel dzisiaj w poranku Radia TOK FM w post factum w grę w post factum audycja post factum Agata Kowalska przy mikrofonie, a z nami cały czas dr Adam Bodnar Rzecznik Praw Obywatelskich dyskutujemy o tym co się dzieje wokół klątwy spektaklu w teatrze powszechnym, który w wywołał wiele kontrowersji oburzenia i my też część pytam pana rzecznika o grupę obywateli, którzy czują, że ich uczucia religijne zostały obrażone zajęła się tym prokuratura wszczęła śledztwo zobaczymy, jakie będą efekty, ale myślę jeszcze 1 grupy, która być może do pana rzecznika mogłaby się zgłosić może już zgłosiła chodzi o aktorów aktorki pracowników teatru powszechnego w tuż przed programem rozmawialiśmy z rzecznikiem teatru pana Mateusza Węgrzynem z i powiedział on, że trafiają do nas setki wiadomości pogróżek, a on po wiadomości obraźliwych do teatru jako takiego i do pojedynczych aktorów, a wśród tych wiadomości takie treści kula wam w łeb jak panele walki wiemy, gdzie mieszkacie wysadzimy wam ten teatr w jak powiedział pan Mateusz Węgrzyn rzecznik teatru w przygotowywane jest w związku z tymi wiadomościami wniosek do prokuratury, a pan jako rzecznik, słysząc o tym meczu mam wrażenie, że to nie pierwsza nie ostatnia osoba czy grupa osób w Polsce, które są dotknięte różnego rodzaju atakami z globalnymi tego typu poprzez wiadomości mailowe i wydaje mi się, że w takiej sytuacji, jeżeli zachodzi zagrożenie bezpieczeństwa czy to samego teatru czy to poszczególnych osób no to policja powinna mieć szczególnie nam na względzie, o ile wiem nie trafił jeszcze do mnie jak indywidualne skargi tego dotyczące Allen, ale znowu tutaj musimy pamiętać o tym kto ma jakie zadania w państwie tak, że w takiej sytuacji rolą policji jest chronić takich obywateli, którzy mogą być w jaki sposób zagrożeni reagować na te sytuacje, a obywatele nie powinni tego tylko już zostawić dla samych siebie, ale też powinni oczywiście odpowiednio zawiadamiać organy państwa odpowiedzialny za bezpieczeństwo, jeżeli tak, by się nie stało to wtedy pojawia się rola Rzecznika Praw Obywatelskich ewentualnego monitorowania sprawy co by się działo natomiast w mieście chciał, jeżeli pani redaktor pozwoli wrócić do do kwestii tego postępowania prowadzonego w prokuraturze sprawę obrazu rywali musimy pamiętać o tym, że to nie jest prosta rzecz dla prokuratora ocenić w tego typu sytuację czy mamy do czynienia z przekroczeniem przepisów o obrazie uczuć religijnych po pierwsze musimy pamiętać o tym, że w Polsce toczyła się debata dotycząca tego czy w ogóle ten przepis jest potrzebny, ale Trybunał Konstytucyjny już jakiś czas temu przed nimi jedno bodajże zdaniu odrębnym stwierdził, że przepis jest zgodny z konstytucją, że te wartości także należy, że przy pomocy w ośrodku przy pomocy środków po karnych wybronić po drugie w przypadku tak skomplikowanej kwestii jak właśnie sztuka to nie wyobrażam sobie, aby jakikolwiek prokurator mógł samodzielnie dokonać oceny potrzebne będzie na pewno zasięgnięcie opinii biegłych biegłych z zakresu sztuki historii sztuki teatrolog głów osób, które są w stanie odnieść się do tych poszczególnych elementów tego tej sztuki w sposób profesjonalny będą mogły będą w stanie przeanalizować to z punktu widzenia estetyki teatru z punktu widzenia form narracji z punktu widzenia użytych użytych metod być może jakiś cytatów prawda, które nawiązują do jakich innych wcześniejszych dzieł mogę jak rozumiem na czym polega ten jakże on nie bazuje tylko właśnie takim innym przedstawieniu 1 do 1, ale odwołuje się jednak jakiś wcześniejszych wcieleń wcześniejszych dzieł i jej i środków czy metod metod wyrazu w dotąd znamy tylko niektóre zamawiane w opinii biegłych m. in . o symbolu swastyki stoi też można zastanawiać się u kogo wg analizy, ale treść rozmów na nie wyprzedzajmy faktów może, ale on zaś może przykład innym dobrze Wojas już wniosek o sprawy, które odnoszą pewne podobieństwo to była sprawa malarza z Łodzi Krzysztofa Kurzeja, który na mnóstwo oszust w stworzył taki cały cykl obrazów którymi chciałbym walczyć z pedofilią w kościele katolickim i to były obrazy przedstawiające dzieci często rozebrane i różnego rodzaju też symbole religijne postaci księdza i t d . jej ita sprawa też na początku toczyła się pod kątem tego, że on rzekomo promuje pornografię z udziałem nieletnich, czyli coś co on uznał, że może potępili należy potępić był sam rozstał się w stosunku do niego zarzutem, ale sprawa się skończyła wyrokiem sądu uniewinniającym i tutaj w tym przypadku są bardzo obficie korzystał z opinii biegłych właśnie biorąc pod uwagę, jaką czy mamy do czynienia ze sztuką czy też mamy do czynienia właśnie z tym prawem promowanie gotowi także opis lub opadów pornografii dziecięcej to, że to opinie biegłych mają znaczenie także to oczywiście wszystko jak mówią, że wszystko można, by sprowadzić do tego zobaczymy jacy to będą biegli co oni tam na bieżąco, ale wiedzieliście nie wiem zobaczymy już wydana tak no rozumiem, że biegły chod z teatrologii prawda nikt nie ma aż ktoś tak wielu praca i być może jest też kwestia, jaki samooceny środowiska z niecierpliwością będziemy czekać na to co wydarzy się w prokuraturze w tej sprawie natomiast mówił pan panie rzeczniku pieszych część naszej rozmowy, że w reakcji na klątwę mogą być dwojakiego rodzaju może być to reakcja prawna właśnie zgłoszenie się do do służb celnych wasze działania prokuratury w jest też reakcja społeczna Italcolor to co wszystko co mnie co dzieje się w debacie publicznej do tych osób, które biorą udział w dyskusji dołączył Jan Wróbel w NBA, który w dzisiejszym poranku Radia TOK FM postanowił też wysłać można powiedzieć swoistą wiadomość do teatru powszechnego i do jego aktorów i aktorek posłuchajmy byłem na klątwie przyznaje, że tak się poczułem że, gdybym chciał młodzież szkolną lub starszej osoby zaprowadzić, by wytłumaczyć na czym jak jak twierdzi faszyzm jak twierdzi hitleryzm właścicieli na klątwę hitlerowskie przedstawienie oparte całkowicie na zasadzie nienawidzić, więc chcesz nienawiść wyzwolić nienawiść jest takich zezwoleń czy potencjał no i bardzo wielu przedstawicieli Polski tolerancyjnej demo i lewicy szef Fed jeszcze z tymi ludzikami ze łzami w oczach oklaskuje tych młodych kleryków dawno może przyznać nie byłem tak przejęty może w mniejszym stopniu tym przedstawieniem Och, ohydnym, ale to afirmacją płynącą ze sporej części widowni w nie żadnej mierze nie ma dlatego poparcie panie rzeczniku co pan, a myśli sobie inni, słysząc takie słowa z na antenie Radia TOK FM i teraz może mnie pytam prawnika bardziej osoba, która uczestniczy też w debacie publicznej i myślę, że mamy duży problem z tym przedstawieniem, bo ono wywołało emocje i to emocje skrajne emocje potem piętrze z 1 strony emocje właśnie eucharystyczny z drugiej strony i Jan Wróbel oczywiście znany ze swoich bardzo wyrazistych poglądów i swojego stanowiska natomiast jestem w stanie zrozumieć osoby które, któremu mogą poczuć się niezwykle urażony tym w jaki sposób w czasie tego przedstawienia traktuje się symbole postaci, które są dla nich ważne z drugiej strony zdaję sobie sprawę z tego, że twórcy też chcą powiedzieć coś coś ważnego tylko powstaje pytanie czy nam obecnie w rzeczywistości polskiej potrzebny jest dalsze polary zachowanie nas jako społeczeństwo czy też być może zaś to byłoby zastanowić się co nas jeszcze zaczynała łączyć 3, ale nie jest rolą teatru GROM Zdrój teatr jest wychowywanie nie jest to co może być, ale to nie jest także jeśli teatr nie wychowuje się teraz nie łączy się Tatr nikt nie działa na deszcz dobra wspólnego to niema racji bytu w mam wrażenie, że tutaj rada gminy przez pana słów wynika że, ponieważ teatr nie tylko pokazuje rozłam Alego też, bo w pewnym sensie wzmacnia prowokuje wkurza to, a inny zachwycała się też do Dody, jaki skrajności no to no to nie należy się dziwić, że Jan Wróbel takich słów używa to znaczy ja może inaczej powiem ja znam wiele osób, które dość podobnie myślą jak Jan Wróbel, iż to są osoby, które są bardzo, które także są oburzone naszą rzeczywistością, które nie zgadzają się z różnymi przejawami naszego życia publicznego, które nie zgadzają się z tym jak obecnie wygląda kontrola kościoła w życiu publicznym, ale który z drugiej strony uznają, że nie tędy droga, że że, jeżeli faktycznie tą rolą teatru ma być ozdrowienie ma być wrzucenie ma być doprowadzenie do jakiś głębszy im refleksji to, że tak naprawdę jesteśmy postawieni w sytuacji tak ładne słowo było użyte artystycznego terroru, czyli zastosowania środków wyrazu, które są tak mocne i tak wyraziste, że w pewnym sensie nie mogą nas pozostawić w żaden sposób obojętnym, ale tak naprawdę efektem tego jest urozmaiceniem emocji, które później jest trudno upał opanować i stworzyć jakąkolwiek przestrzeń do do dialogu, bo zastanówmy się co będzie co będzie później tak zastanówmy się raczej oczywiście chciałbym w pewnym sensie zobowiązywać do tego twórców, bo mają pełne prawo do tego, aby przygotować sztukę wg swoich zamierzeń z coraz to, aby ten moment on w tym momencie dla nas jakoś chyba trudno trudno uchwytne trudno zrozumiały trudne do zaakceptowania, że oto ten teatr sięga po takie środki wyrazu, które nas oburzają wkurzają albo tak jak w moim przypadku zachwycają i że ma do tego prawo i jest to zapisane w konstytucji i nagle, kiedy dochodzi od momentu oceny tego spektaklu to wszystkie chwyty dozwolone i Jan Wróbel może mówić o aktorach, że są młodymi literkami z GE mini torze to, że właśnie te słowa nie są przede wszystkim potępione potępia się to rzecz na deskach zamkniętym teatrze, który uprzedza uwaga uwaga tutaj dzieją rzeczy, strasząc nas Jan Wróbel nie uprzedził nas wszystkich, że zamierza Tychy aktorów wyzywać od Hitlerów Asam spektakl uznać za hitlerowskie przedstawienie tak tylko czy właśnie z konfliktu to co ja nie chcę usprawiedliwiać, że również Jana Wróbla to nie jest język, którym każda z nich honoruje się nie posługuje na nas na to na co dzień dzisiaj była mokra takie doświadczenie, że udało się w biurze rzecznika zorganizować spotkanie organizacji społeczności muzułmańskich z przedstawicielami chcesz objąć wszystkich partii politycznych łącznie z ruchem Narodowym i było to naprawdę bardzo ciekawe dojrzałe i spotkanie, gdzie tego typu słowa mocne i wyraziste i padał także tego typu ton narracji i nie jest tym, który mija staram się stosować natomiast ja rozumiem, że to jest swoista trochę być może zabawa z nami ze strony Jana Wróbla zaczął mówić tak no dobrze skoro drodzy aktorzy z drogi reżyserzy tych zastosować tak radykalne środki wyrazu, że nikogo nie pozostawia się obojętnym, czyli że stosujesz ten akt tego użytego sformułowania może czas artystycznego terroru w diecie pokaże jak to jest drugą stronę, kiedy ja też mam swoistą próbę i mogę użyć słów, które są na granicy dopuszczalności czy wręcz może stanowią przekroczenie już o dopuszczalnej debaty publicznej używanie porównywanie kogokolwiek do do Hitlera czy historyków czy Chile Rosja przedstawienia to już to już jest to chyba ostateczność tak, czyli czynsz czy nie o to chodziło Janowi Wróblowi, ale chodzi mi o to, że nie jestem w stanie zrozumieć, że spokój spektakl budzi emocji powstaje pytanie czy będziemy tak czy jego efektem jest to, że będzie ciężko dyskutowali o pedofilii w kościele co jest problem społeczny możemy o tym, rozmawiać czy efektem tego spektaklu będzie tylko o to czy reżyser przekroczył pewne granice czy też mniej i ich co będzie później tak czy co będzie czy, jeżeli będziemy chcieli Łoskot promować różne wartości jak walka zmową nienawiści to, o czym będziemy mieli potem przedstawieniu odpowiednie argumenty do tego, aby ZUS nadal jest duża część świata górą zobaczył wyciągniętą w reż Diego od siebie dodam, że jeśli Jan Wróbel dziennikarz antenie Radia TOK FM, mówi że w klątwą to przedstawienie hitlerowskie oparte na zasadzie nienawidzi czyń co chcesz nienawiść jest wyzwoli to w gruncie rzeczy powiela to co zarzuca temu spektaklowi i moim zdaniem są to słowa niedopuszczalne i jej ze swojej strony chciałam przeprosić tych słuchaczy, którzy może poczuć się tak jak ja, czyli obrażeni właśnie przez to w jaki sposób dziennikarz i pohamować swoich emocji nie ustanie w tej swojej być może publicystycznej tezy ująć w sposób mniej obraźliwy, a co ważniejsze mniej groźne, ponieważ tak jak mówią państwo do teatru powszechnego trafiają setki gróźb karalnych gróźb związanych z życiem zdrowiem aktorów pracowników tego teatru imam wrażenie, że Jan Wróbel tymi swoimi słowami muszę do tej sytuacji dzisiaj przyczynić w, a naszym gościem był dr Adam Bodnar Rzecznik Praw Obywatelskich, któremu bardzo dziękuję za spotkanie przegrały z ciasnej formacji, a po nich jeszcze więcej sportu program przygotował mec strzelecki realizował go Krzysztof Woźniak post factum Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - AGATA KOWALSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA