REKLAMA

Czy Muzeum II Wojny Światowej to wystawa zbójecka?

Światopodgląd
Data emisji:
2017-03-01 15:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:47 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat lub podgląd itp i Agnieszka Lichnerowicz, a jak co środę przede mną tygodnik powszechny najnowszy numer REGON, a w nim teksty wystawa zbójecka Piotra Koszewskiego autor jest w studiu dzień dobry weekend z kolei Piotr Zgorzelski z fundacji imienia Stefana Batorego i też związane z tygodnikiem powszechnym, ale idzie to też dla państwa nie byle gratka, dlatego że studia też Anna Piekutowska, która zazwyczaj na co dzień śledzia po drugiej stronie szyby jak mówiła, ale Rozwiń » dzicy przyjął zaproszenie do tego bardzo pani witamy dzień dobry dzień dobry, a to dlatego są Piotr Kościelski Anna Piekutowska studiu, że oboje mieli już szans obejrzeć muzeum drugiej wojny światowej przez chwilę wydawało się, że być może będziecie jednymi z niewielu, którzy będą mieli te okazje do tego, że o muzeum toczy się spór ministerstwa kultury z szefostwem tego muzeum ziemi ten spór prawny trwa, ale wydaje się w tej chwili, że jest szansa na to, że gdzieś w drugiej połowie marca jednak móc się otworzy im większa grupa ludzi będzie miał szansę obejrzeć zwraca się dopiero Gosiewskiego nie wiem nie rozumie na czym właściwie ocenić jako Jaś na to pytanie odpowiedzieć na 3, jeżeli chodzi o sam spór prawny rzeczywiście jest, by została sprawność połączenia obu muzeów, czyli tego muzeum z nowo powołane muzeum Westerplatte wstrzymano natomiast ja kie będzie, jaka będzie przyszłość samego muzeum, a przede wszystkim ekspozycji tego naprawdę chyba nikt nie w co prawda wczoraj ujawniono list otwarty minister niskiego do kombatantów, który zapowiadał, że wystawa nie ulegnie zmianie, ale przypominam, że ta wystawa ten sposób prezentacji był atakowany bardzo ostro przy ostatniej właściwie 7 lat przez czołowe postaci PiS także trudno jest powiedzieć, jaki rzeczywiście kształt będzie miała ta wystawa za jakiś czas również drugiego powodu w Otóż elity ta wystawa, która ma chciałbym też jest bardzo przełomową jest to być może 1 z najważniejszych wysta w, jakie powstały z ostatnim półwieczu co więcej od czasów w Polsce, gdzie w Polsce co więcej jest to wystawa tego typu, że mu, że powinna się stać tematem ogólnej debaty podobny jak miała słynna wystawa Polaków portret własny Marka Rostworowskiego spot kończy z lat siedemdziesiątych i także ta wystawa jest niesamowicie interesująca, ale trzeba brać pod uwagę też pewien element, który w, których ta w miejscach tylko ta stała się składa bardzo oczywiste, ale jednocześnie nieoczywisty tego typu muzeach to znaczy oryginalny obiekt bardzo wiele z tych obiektów to są darowizny lub depozyty osób prywatnych w muzeum i Toys jego wielką siłą, którą troszeczkę być może PiS jego przeciwnicy zaczną dostrzegać zgromadził olbrzymi kapitał zaufania tym kapitał zaufania od słów jeszcze dalej depozyty od ludzi świadków ich rodzin to dzień pamiątki niebywale cenna zarówno dla nich osobiście, jaki dla naszej pamięci nie tylko pamięci polskiej pamięci środkowoeuropejski czy w ogóle tańczę Europejski i czas jest pytanie czy muzeum, którego władcy zostaną zmienione, który zacznie negocjować nowe władze za schron negować trendy w opowieści i to muzeum, któremu oni zawierzyć tym oni ofiarowali zalanej niewiarygodne w Żninie wysłuchają też wrócimy do tych kwestii właśnie debaty frontem do muzeum mogłoby spowodować realne chciałby dać się one są złe wrażenie, że mogę tak to ująć z wizyty, bo to co powtarzane jest i chciałbym zrobić krok dalej to jest w spór o pewną uniwersalność, a polskość tego muzeum, czyli autorzy wystawy zdecydowali się wpisać doświadczenie wojenne Polaków wpływ KON tekst oświadczenia o jedno wojny światowej, czyli wielu innych AM 3 Polska partyzantka będzie w kontekście Partyzant innych krajów i t d . tak, by to jest 1, a drugie to jest to, że zarzucano mu za małą, że jest za bardzo pacyfistyczna promujcie czyli, że to opowieść jest bardzo też społeczne nie tylko militarna i pokazuje okropieństwo tej wojny w co wedle krytyków związanych z prawem i sprawiedliwością no i umniejsza architekturą Luwru Harry, który o los budowniczych, ale w tym wojny, więc to są 2 rzeczy, które się w debatach najczęściej pojawiały i teraz może on na ich temat ten jest życiowa co co ciebie najbardziej zaciekawiło to przede wszystkim te 2 zarzuty, o których powiedziałem dla mnie są 2 największymi zaletami tego muzeum to znaczy to muzeum i to co pan powiedział odważnym jest bardzo dużo pamiątek to sprawia, że przez te artefakty opowiadamy losy ludzkie i na tym skupione skupiona jest właśnie ta wystawa w zarzuty o to, że muzeum jest antypolskie tony, a wręcz, że to jest o jakaś bzdura, dlatego że jest bardzo Polski co więcej jest też na wskroś gdańskie ten jest bardzo dużo pamiątek ludzi z regionu ludzi z samego Gdańska Made in przy nim przez przypadek to muzeum mieści się właśnie tam no bo Gdańsk były w historii drugiej wojny światowej też odegrał bardzo znaczącą rolę ono jak nie wyobrażam sobie muzeum od drugiej wojnie światowej we współczesnym świecie, które nie byłoby to w jaki sposób kosmopolityczne no bo ono nie jest skierowany tylko wyłącznie do polskich odbiorców np. miałam okazję zwiedzać jest dziennikarzem z zagranicy, bo dziennikarze właśnie z zagranicy bardzo się już interesują i samo muzeum są historią, która dookoła niego Polk polityczną narosła i one bardzo je za pochwalił za to, że jest właśnie zrozumiała też dla niego i ciekawe i to muzeum głównie mówi o Polakach, ale właśnie powiedziałaś umiejscawia Polskę wszerz w kontekście, bez którego właściwie no nie da się mówić o drugiej wojnie światowej w naj wydaje mi się, że zarzuty właśnie formułowane przez recenzentów tego muzeum o to, że ono jest za mało polskie lato jest w pewien sposób celowano Boys i oni mówią, że ono jest w UE mówi o tym, jako, że rząd, że nasze doświadczenie było jakieś wyjątkowe od innych to znaczy, że w takim razie jesteśmy jacyś jedyni wyjątkowi wcale nie jesteśmy, bo nie tylko my cierpieliśmy w czasie drugiej wojny światowej Piotr Kosiorowski potwierdzono, że inaczej też muzeum w Arce Polski w tym rozumieniu, że trudno jest mówić o polskości i o Polsce bez kontekstu Europejskiego to jest wbre w polskości wbre w polskiej tradycji ci, którzy twierdzą inaczej albo nie znają polskiej kultury polskiej historii polskiej myśli intelektualnej albo z manipulują przeszłością w tą historią tym dziedzictwem dla własnych celów to przeszło mi to bardzo ostra, ale należy o tym, zacząć mówić, ponieważ taka opowieść, która wyrzuca w rzeczywistości z polskości z polskiego doświadczeniach to wszystko co łączy się doświadczeniem europejskim co było podstawowym punktem odniesienia nawet w postaci zaprzeczenia przeczące patos i Kochanowskiego czy Odyseja, ale również znacznie wcześniej to w gruncie rzeczy osłabia polskość i to, o czym mówią natomiast aż do konkretu oczywiście, że jest także jest muzeum, które mogły umieszczać polskie doświadczenie bardzo doświadczeniu europejskim wręcz globalnym, ale jednocześnie dadzą nasz pot po bardzo też uwagę jest to pierwsze muzeum 1 z nielicznych opowieści, która jest szerszenie adresowana do wąskiego grona specjalistów, który pokazuje polskie doświadczenie w dzień 45, a nawet szersze jako doświadczenie pełne niepodzielonych pamięci na okupację niemiecką sowiecką tam to wszystko jest tam po raz pierwszy udało się to, o czym mówi ma o czym marzono przez dziesięciolecia, a po osiemdziesiątym dziewiątym chciano wyście tego dokonać scalić polskie doświadczenie i polską historię i to jest gigantyczne doświadczenie gigantyczna robota i wielki sukces tego muszą, a jeżeli chodzi o ten wątek charakter budowania charakteru czysto samczy ciekawe, ponieważ to co mnie przy najbardziej uderzyło w ekspozycji jest to, że ogląda się doświadczenie ludzi, kto jest Oświęcim strasznym egzystencjalnym i jednocześnie w gruncie rzeczy UW ta wystawa nie ukrywa fakt, iż kolaboracji lęku zdrady, ale przez to naprawdę widać heroizm lub ci to jak ludzie potrafili się zachować wobec tego z faktu ich spotkało jak z tego wyjść mimo ciężkich bagaż doświadczeń jak wyszli z tego godnie i to jest bardziej opowieść o godności niż sale, w których stoją rzędy czołgów szalonymi ruchami do doku, o czym chyba marzyło część krytyków taką samą ich własnych, bo to powoduje, że we wszystkich doniesieniach prasowych, które były po pierwszym weekendzie, w którym muzeum mogli zobaczyć tzw. zwykli ludzie się to znaczy było to były w weekend otwarcia i jeszcze niepełnej wystawy to to co się pojawiało wszystkich relacjach to były emocje to, że to muzeum wzrusza, że ono wywołuje jakąś reakcję wdają się, że to właśnie co pan powiedział sprawia, że rzetelny i te emocje są tak bardzo silna też o tuż-tuż państwo czytacie Piotra Koszewskiego oraz w tekście Piotra Koszewskiego alei, a on bydgoska po wizycie w muzeum też mówią do mnie do samorządu traktuje widza poważnie również dzieci tak w części przez poświęconej w części edukacyjnej dla dzieci jest zainscenizowane ze swoim stylizowane takie 3 odsłony tego samego Warszawskiego mieszkania podzielone na mieszkanie przed wojną w czasie wojny i po wojnie na jej pierwszy z nich tak krótko już pierwszym z sąsiadem jest, że dom jest tak bardzo mieszczański bogaty w potem, gdy tych sprzętów jest coraz mnie i za za oknem zmienia się krajobrazy szczęśliwego ruchliwego miasta na na czołgi na jedno żołnierzy no i na końcu jajek i w czasie wojny sąsiad się zmienia brakuje sprzętów po wojnie zasiane jest milicjantem sam zrujnowane miasto leży list z informacją, że mieszkańcy tego domu zginęło na leżą gazety propos propagandowej tak dalej to jest bardzo dosłowne z 1 strony bardzo oczywiste w alei to pokazuje, że dzieci są traktowane dorosłe i zostaniesz utożsamić z tym co się wtedy wydarzyło się też już się nie zdążą, ale po zamykano go troskami opowiadała, że żyje, że kobiety w końcu są wpisane w tę historię, że to nie jest oddzielne pomieszczenie o kobietach, które walczyły na wojnie czy odegrały jakąś rolę w gole po prostu odzyskują jakoś swoje miejsce w historii, ale koniec właśnie wracam do Piotra Koszewskiego, który stoi w tym tekście, do którego państwo bardzo zachęcam najnowszym numerze tygodnika powszechnego jest on był w podsumowaniu tego sporu, którym mówiliśmy im się pan tak, że MON MO, że sam chętnie bym o tej wystawie również krytycznie porozmawiał wątpi jednak do takiej debaty doszło, ale co to miał być też mógł pan krótko zarysować w debatach i nazwy nie będzie na 3, dlaczego nie będzie też dość prosta i moim zdaniem to znaczy ty argumentacji i tynk napięcia, który został zjawisk w jakiej ów umieszczono tą wystawę tych zarzutów, które w gruncie rzeczy wykluczają z polskości jego twórców powoduje, że trudno jest w taką debatę to najzwyczajniej w świecie prowadzić to znaczy, chyba że autorzy tych słów poczynając od prezesa Kaczyńskiego nie nie wierzą w to co mówi Bożena wysuwają wobec takich o wobec twórców tej wystawy i obrońców argumenty zaprzaństwa to jak sobie wyobrażają dyskusję temat natomiast powinna być debata z różnych powodów to znaczy zarówno wszczęcia poszczególnych rozwiązań poszczególnych ujęć miejsca w tym się poświęca IT dla takiego po poszczególnym wydarzeniom taka debata o nieustających to powinno się toczyć o tym jak pamiętamy drugą wojnę światową i są one dla nas znaczy, by dziś jak i innym punktem wyjścia musisz nawet w końcówkach jest dość kontrowersyjna taka pić mleko w pacyfistyczne i oczywiście to też powinno być debata bardzo ważna i nie do końca 2 specjalistów od w ogóle o muzeum o typie muzeum, bo to co pani powiedziała, że to muzą traktuje widza poważnie jest bardzo ważne to znaczy ona o wymaga od widza zaangażowania i nikt nie nie wychodzi z założenia, że widz jest nieukiem Leniwce umysłowym w tym co pokazać kosz, widząc obrazki dużo komputerów, a takie wyobrażenia panują wśród części osób i co ciekawe takie wyobrażenie o widzach przedstawiały się recenzje przejmie część decyzji, kto zamówił pan minister Gliński niesamowicie Patyna logistyczne dla Polaków to on uważa też najważniejsza wystawa od półwiecza, dlatego że ona dotyka kluczowych elementów polskiej pamięci nie łudźmy się pamięci piętnastego osiemnastego wieku jest ważna, ale druga wojna światowa nastał czas pokaże już to rozmaite książki łączy dyskutowanym chociażby książkami DGA świadczą, że my mamy problem ze doświadczenie drugiej wojnie światowej i pamięcią oni na wyższe nakłady drugi problem odchodzenia od pokoleń w 6 ostatnich bardzo ciekawy jest przyjrzenie się z nowej rzeczy tym ekologom w ostatnich tygodniach ile osób, które były bardzo ważnych dat doświadczenie drugiej wojny światowej, bo istotnym odeszło w ostatnich miesiącach to są ma omamy ostatnią chwilę, żeby z 1 strony mieć kontakt z tymi ludźmi, ale z drugiej strony zastanowić jak mówić o wojnie dla ludzi dla artysty z odległej przeszłość dzisiejsze problemy chociażby z Unią Europejską pokazują, że ta pamięć wygaśnie więcej dużo więcej znajdą państwo przetrwają w tekście Piotra Koszewskiego wystawa zbójecka w najnowszym numerze tygodnika powszechnego Piotr Koszewski z fundacji Batorego i z tygodnika powszechnego państwa gościem Jana kilku dosta w wydawca programu w radiu TOK FM m. in. światopoglądu bardzo państwu dziękuję dziękuję wam kit, a świerk lub pod blond Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" teraz 45% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA