REKLAMA

Nieboski Chopin

OFF Czarek
Data emisji:
2017-03-02 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
35:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wczoraj Szanowni państwo w kraju dużo różnego rodzaju imprez wydarzeń jak świat trochę chyba zginęła w tym bardzo ważna rocznica rocznica urodzin Fryderyka Chopina więc, żeby nie zginęła nie mówi nasz hymn zaprosiłem pana Piotra Wierzbickiego wielbiciela znawcy muzyki pisarza publicystę, aby przypomnieć o tym, wyjątkowym nietypowym człowieku niedawno ukazała się książka mojego gościa zatytułowana nie boski Chopin co wydaje się trochę dziwne no bo właśnie w coraz Rozwiń » więcej głosów, że on był taki właśnie boski nie z tego świata w przedziwny, a tymczasem nie Boskiej takie się do tego przyznaje, że ten tytuł wymaga wytłumaczenia się o olbrzymiej wręcz dziwacznie mnie tu chodziło o to znaczenie tego wyrazu nie boski, który się pojawia w takim powiedz banku w Nie-boskiej stworzenie zadaszenie boskich stworzeń to znaczy dziwaczne inne cuda czynne wyjątkowe no i w tej mojej książeczce niebios i Chopin próbuje pokazać Chopina jako zjawisko dziwne tajemnicze cuda czynne dziś zacznę od gotowe no można to najprościej ująć w ten sposób, że u niego ten naddatek oryginalności jest zdecydowanie większy niż połowa wszystkich pozostałych wielkich kompozytorów tak jak Chopin różni się od każdego z nich i ich wszystkich razem wziętych tak żaden kompozytor nie różni się od swoich rywali pisał muzykę, która nawet nie bardzo przystaje do tej romantycznej epoki, którego o wyda wydaje się, jakby tak, by Chopin był trochę zboku, jakby on nie wpłynęło w głównym nurcie my od razu, żeby nie zagadać tematów to bym proponował, żebyście posłuchali fragmenty sonaty b-moll wydaje się kompozycja w oku powszechnie znana, bo tam właśnie ten marsz żałobny, ale jest też finał i w dodatku dlatego finały od czwartej części jest komentarz samego Chopina on pisze w liście o tym, krótkim finale, że do tej palce unisono, czyli i nie to samo grającym lewą ręką prawą ręką obgadują po marszu namawiali ich koledzy Chopina, żeby wycofał ten finał, żeby tego nie publikować w tym kształcie, żeby zastąpił to czymś innym Chopin się uparł i mamy muzykę, która raczej pasuje proszę państwa do warszawskiej jesieni i tanie tej dzisiejszej zgodnej z odtworzonych z lat pięćdziesiątych, kiedy tam szalała awangardy ja się nie dziwi, że oni namawiali Chopina, żeby tego nie dawał, bo to się niemal nijak do tej muzyki, którą skomponował LO przed Chopinem to był finał sonaty b-moll gra sam z węzła myślę sobie że, gdyby przechodziło i z okien usłyszałem to o to by pomyślał, że ktoś przygotowuje jakieś egzaminu w szkole muzycznej i rozgrzewa sobie paluszki tak to oczywiście na to Chopin był potwornie inteligentny to niekoniecznie się zdarza, bo wielkim artystą, ale rozumiał, że po marszu właściwie można albo milczeć albo zrobić jakiś wygłup co zrobił w wieku napisał skomponował anty muzykę no właśnie, żeby palce ogrody wały palce niegłosowanie dusza nie serce moje państwo dowcip cały polega na tym, że wraz z Chopinem było tak był uwielbiany w Paryżu, ale nierozumiany miał szczęście, bo to była epoka ta romantyczna i wtedy ceniono ciemność jak coś było ciemno niezrozumiałe w to uchodziło za głębokie i kompozytor nie musiał się z tego tłumaczyć, gdyby to było w epoce Haydna Mozarta Chopin został zadźgany w tym trybie nie wolno było tego robić czy właściciel również wolna dla właściwej miejscowo właściwym czasie miało to szczęście, więc uwielbiany niezwykle szanowany przez grono jego przyjaciół kompozytorów stopień rozumienia Chopin przed śmiercią liczył na palcach obu z przyjacielem obu rąk ludzi, którzy naprawdę rozumieją jego muzyka liczył ich po nazwisku, włączając w to dlaczego odwołano aż zmieni jego muzykę czy, że muszę podlizywać lin oraz rejestrujemy zupełnie różne rozumienie to znaczy, które naprawdę wiedzieli, czego słuchają wiedzieli, czego słucha jak wyglądało testowanie Mielno plus z myślą o postawie tego zboża na swym Chopin odnotowywały reakcje tych, którzy plasują nas rozumie Harris podobnego jak ktoś klaskał to znaczy, że nic nie klaskał krótko mówiąc to Chopin wiedział, kto tylko klaszcze netto prawi komplementy rektor chwali aktor chwali i 2 za co chwalić, a w szczególności chwali za to czym naprawdę Chopina był badania chodzi, bo przecież o to, że Chopin komponował z modną tęskno muzykę takich było więcej już za czasów Chopina o tym nie komponował mazurki Chopina czy to jest zagadką no to wyjątkowo bolesny, że poszukiwał ludzi, którzy rozumieją jego muzykę, czyli nie takich, których fala podoba i muszą teraz się nad tym zastanawiać czy komuś się rozumieć jej jakoś bardzo wysoko stawia poprzeczkę bardzo wysoko to on nie tyle poszukiwał ziemi WWF o nich oskarżonych miał za darmo natychmiast został tam rozpoznany i na szczęście był świetnym pianistą, ale z niej, że za taki trochę zapatrzony w siebie z totalnie mnie udowodnienia winy, ale dokładnie w tym stawki zapatrzony w siebie jak każdy, kto zrobi coś dobrego i ma też świadomość musi być zaopatrzony w siebie no bo taki kolega kolegę Mickiewicz mówi AJA bym chciał, żeby te to co tam sobie skrobie Wieczorka mieli przy lampie trafił pod strzechy Czyżby generalnie dotarł do jak największej liczby ludzi, a Chopin mówi, a ja mam w nosie moja muzyka musi być rozumiana jak nie rozumiesz to brak 3 no tak zbliżały straż nie jest podobnego nigdy się tak pozytywnie wyrażał raz sobie pozwolił przed śmiercią z kolegą liczyć nazwisko po nazwisku ludzi, którzy naprawdę zrozumieli jego muzyka, a dobrze, ale proszę państwa na miłość boską w taśmę zasta w my nie miał pogardy Chopin dla popularnego słuchać muzyki specjalnie dla tych ludzi komponował walce mazurki nokturny, czyli muzykę łatwiejszą umownie powiedz melodyjną Bono, który złapie mróz sięgający niemal swojego no ale ale o VAT od da się tak wyrazić melodyjne, więc on pamiętał o tej publiczności w no weźmy rówieśników Chopina w Robert Schuman entuzjasta młodego Chopina, ale nie znaleźli bez wzajemności, ale do czasu ukazują się preludia Chopina i Schumann czuje się zbity stropu to nie jest muzyka to są strzępy muszle zaangażowanym zgadzam w tej kwestii wykazuje się kocha ukazuje się oczywiście lodową aż 3 nabożeństwo w Lwowie w porze nie możemy dopuścić staż nawet czegoś innego, ale wróćmy może do ludzi niezależnie od zaraz zaraz chwileczkę Schuman użył wyrazów strzępy w tym znaczeniu, że to jest zupełnie co innego na co on oczekiwał, a wróci pan oczekiwał do czegoś co przypominało preludia Bachowskie wróćmy do preludiów Chopina o informacjach Radia TOK FM Piotr Wierzbicki znajomy z z okazji urodzin Fryderyka Chopina wczoraj jedne wreszcie bo gdzie datą urodzin Chopina, ale nie wchodźmy w to nie boski Chopin to jest książka autorstwa mojego gościa do Chopina powróciły po informacjach Radia TOK FM informacja dziesiątej jedenastej w 20 w głowę przed państwo moim gościem jest pan Piotr Wierzbicki rozmawiamy o szatanie, a nie boskim szopy nie jak twierdzi mój gość, słuchając coś muzyki, kiedy jest poprzez formacjami wspomniał pan kiedyś, kiedy ukazał się preludia Schuman nie było był rozczarowany nie zachwyca tak był zdumiony rozczarowany użył wyrazów strzałem w znaczeniu pejoratywnym, chociaż miał rację, bo niektóre z nich zaczynają się bez wstępu i nie mają zakończenie w taki był zamysł, aby bez wstaje i od razu to jest muzyka chwili to nie są opowieści tak jak nokturny to są opowieści i ballady to są opowieści preludia to są takie porywy czegoś co przyszło do głowy i musi zostać wyrażone w porę ma to do siebie, że przychodzi bez wstępu i w podobny sposób możesz się zakończyć no właśnie, czyli wielki kompozytor juror Robert Schuman kiedyś entuzjasta Chopina czujesz się zawiedziony skonsternowany o sanację b-moll to jest marszem żałobnym pisze, że to właściwie nie jest już muzyka to są same dysonans od początku aż do końca w wielki i list też entuzjasta Chopina pisze pod koniec życia, że dopiero teraz teraz pod koniec życia potrafi docenić samą wielkość Chopina i twierdzi, że niewłaściwie napisał w swojej książce z ośrodka w terenie na temat ostatnich kompozycji Chopina BBC Sonatę h-moll kwituje teraz wiem, że to wciąż kibice krótko mówiąc o obszary niezrozumienia jest ogromny Chopin komponował naprawdę bardzo dziwną muzykę w drugiej połowie dziewiętnastego wieku niektóre jego kompozycje uchodziły za niewykonalne albo takie, których nie należy wykonywać właśnie do takich kompozycji należy drugie preludium preludium, a-moll drugie z cyklu 24 preludiów brzydkie zamierzam zemdlała jest dla firmy związane z wystudiowaną brzydota jest brzydkie miało być brzydkie, bo Chopinowi chodziło o to, żeby tych swoich prezydiów nie przesłonić i żeby obudzić to osiągnąć rozumiem, a może obudzić posłuchamy słomy i piękne to było drugie Rodion z tych 24, a-moll grał w pełnomocnictwie i 3 proc ludzi o nowe tak brzydkie, że rozwijają znalazł się Polski autor bardzo wybitny Chopina LOK z 2 połowie dziewiętnastego wieku, który napisał wprost nie grać nie grać, dlaczego nie posłuchaliśmy Janusz Sojka tamtejsze gusta na takie ekstrawagancje nie pozwala, a mam wrażenie czytając pana książkę, że cokolwiek czegokolwiek się, aby nie zrobił to w Palestynie w zafascynowanym, że nie ma właściwie takiej możliwości, żeby zrobić cokolwiek zrobi źle, że jak ktoś krytykował to znaczy, że nie zna się jako odrębne zdanie to jeszcze nie dorósł, a czy może być także po prostu, że np. może to dymisji ma rację, a może to list ma rację czasem, a może to siódma ma rację czy jest tak, że ten Chopin z Polski niezrozumiany geniusz przez lata o to, żebyśmy docenili po latach, że był w Nie-boskiej no wie pan no i błędy Chopina zasadniczo niech pan pyta innych o w OOU ponadto co się komu uszczuplenie nie podoba mi o wolność Tomku w swoim domku opancerzenie oraz zarządzania są również tacy, którzy w ogóle skasowali sobie Chopina i słuchają innej muzyki i jaślan zdobył 15 godzin wystarczy nosili żaden Piotr Wierzbicki nie jest potrzebny do tego, żeby zabierać w tej sprawie głos, bo w tej sprawie zabrał głos sam Chopin Chopin był o nieprawdopodobnym perfekcjonistą miesiącami zalewały każdy drobiazg i niezmiernie mało skomponował ona właściwie tak szczupły dorobek żaden z wielkich kompozytorów 15 godzin 15 dokładnie 15 godzin, a przed śmiercią kazał spalić wszystkie swoje kompozycje, których osobiście nie skierował do publikacji na szczęście otoczenie nie posłuchało nie wykonano woli Chopina i te kompozycje się zachowały i już wiemy coś się, że panowie i nie podoba, bo na Letalnicy na tej liście skazanych na zagładę jest n p . walc h-moll 1 z największych szlagierów chopinowskich przepiękne Walczyk ta pro toto LO ta data Total Return on to nie byłoby tego walca dodaje radny byt taki pokarm Mazurek nowa MOL co go czarny Stefańska pięćdziesiątym chyba drugim roku grała dla Stalina to było transmitowane w Toronto tam Trenton Thunder Portland to się z Dallas dali Nokturn c-moll Jana z najpiękniejszych nokturnów tak go odbieramy Chopina kieruje do kosza ja doszedłem do tego czym się kierował Chopin to w każdym przypadku szczególnie Środkowej części znać było sztuką danie brak pomysłu każdy inny kompozytor Machno obyta ręką na to ręką szum Bert mocarstw przyp przechodziło się z molo w dur już było trochę co innego można było uznać za środek jest wypełniony Chopin miał takie standardy w ośrodku ma być też tak wysoko jak na początku inna koniec to był główny powód, dla którego likwidował te z twoim zdaniem mniej udane kompozycje oczywiście również pieśni Chopina miały iść do piachu, w które zresztą to była sytuacja szczególna Chopinowi nawet do głowy nie przeszło, że je publikować te pieśni, które źle je teraz nazywałem to nie są pieśni to są piosenki, a w języku Chopina takie nazwał piosenek czaszki tak o nich mówił czy Chopin było dobrym pianistą skoro mało ćwiczył z Chopinem dzięki temu, że ma ćwiczyło mógł komponować, gdy tamtejsze standardy były takie, że pianista ma Święty w 10 godzin dziennie żaden kompozytor, by się nie uchował grający na fortepianie tylko przyjść wszyscy by nie umarli i niczego nie zostawili mnie, a jeszcze w dodatku nie było wtedy nagrań także nawet nie byłoby świadectwa jak oni pięknie grali, by rzeczywiście standardy, które pozwalały na to, żeby kompozytor nie musiał zatem czas się ćwiczeniem oczywiście trzeba było mieć talent łatwość pianistyczną dobrą rękę i Chopina w Paryżu uchodził za unikalny nieco od pianistyki, ale ustępował historyjki Tell brak goli dziś pod względem siły dynamizmu, ale za to grał tak cudownym dźwiękiem, że ze damy naprawdę dla ścieżek dla nie musiały udawać mdlały z zachwytu grał przepięknie potrafiło wznieść się do grzmotu, ale tylko na parę sekund to była ich cudowne inteligencję wiedział, że to nawet zrobić większe wrażenie grać cicho, a pod koniec zaś mieć już przez cały czas grać głośno tak jak grają dziś się przenieść od początku do końca głośno szybko, że tak się dzieje, gdy w inne instrumenty mają inne instrumenty mają inne są standardy wszystko jest obliczone na wielką salę, żeby było głośno, że były słyszalne na, ale wróćmy do tego, na którym o dlatego preludium numer do walczyli brzydkie oprócz jest cały wątek w brzydoty w kompozycjach Chopina brzydoty, który w, którym już nie wyczuwamy my tego już nie słyszymy, że to jest brzydkie jesteśmy z tym osłów ani tak poznawaliśmy ich muzyka ja w każdym razie w paru miejscach u Chopina znalazłem coś co jest brzydkie miało być brzydki miało być zgrzytem, a dziś przechodzimy przez to głazu Tychowo niewiedza jest problem Otóż był problem jest taki cudowny wielki polonez cis-moll, czyli Malawi bliźniaki poloneza as-dur no takie bohaterstwo przeniknięta przeniknięta rozpaczą w i jest jest początek tego kolejne to po do po jak oni tego słuchali ci pierwsi słuchacze w Paryżu co oni wtedy słyszeli, a do Czeszek w Polsce nie wiesz to jest przecież to jest westchnienie nie, a może nie jest nie tylko z pęknięć jeśli to jest pęknięcie potem na pewno miało być pęknięcie Chopin dał sygnał, że tu będą dziać się bardzo niewesoła zaś nazwiemy to nas bardziej banalnie ich kompozytor on też w jakim stanie się opisuje tą muzyką ten świat Chopina mówił prawdę o świadczenie składa z samych pięknych rzeczy i samych pięknych to ta brzydota u niego służy prawdzie wrócił do prac Chopina po informacjach Radia TOK FM informacja 1140 państwach moim gościem jest pan Piotr Wierzbicki po państwo mamy gości jest pan Piotr Wierzbicki autor m. in. książki nieboskie Chopin wczoraj urodziny reż Ole jak mówi mój gość urodziny czy wyrzucić śmieci można chodzić codziennie dla osób w każdym razie też jest u mnie nigdy muzyki słuchało rocznicami czy Chopin miał muzyczne poczucie humoru miał poczucie humoru i muzyczne i pozamuzyczne można powiedzieć, że to był w ogóle rent główne re chce jego charakteru siostrami cudzej kieszeni twierdzi Raczek zakładali no i się też ujawnił talent Chopina aktorskiej i później już, kiedy był w Paryżu NATO doprowadziły też swoje talenty aktorami ma do tego stopnia, że znajomi, widząc na ulicy kogoś wizją na ulicy kogoś i i nie wiedzą czy to jest ten ktoś to są pewne udaje tego kogoś, kto to jest naprawdę, ale bez tych Angie czy też są pana, który właśnie stroi żarty i postanowił przy pospacerować ulicą naśladując, którego ze swoich kolegów czy profesorów w gronie przyjaciół muzycznych siadał do fortepianu i godzinami się wygłupiał przed fortem, a było głównym jego zajęciem była radiowa tanie rozwiązanie zachowania przy fortepianie, a także stylu gry innych pianistów na rzecz jego rywal z siebie parodiował się w tym sensie parodiował, że w jego wygłupy dotyczyły również naśladowania pewnych katarynka i t d. do 2 był ogród nie zachował się to nienormalne nie mamy żadnej porządnej relacji wiadomo, że w złoto oczami na klawiaturze godzinami siedział w i wyrabiał niestworzone rzeczy przychodzi na list ze skok palenia chopinowskich chopinowskich niesłychany ich błysków inteligencji i dowcipów w muzyce tego jest mnóstwo i Mazur kach większość walców no z KRS są ostatnie szkoda tylko, że pianiści dotychczas nie za bardzo zauważyli ten wątek Chopinowski zauważyli tę te wątki smutku rozpaczy to jakoś umknęło no i Hofman po trosze i Zachodu mamy największe pianistyczne w minionego wieku potrafił czasem tak względem nieprawdopodobne, by zakończyć walca n p . tego minutowego, który od razu przypomina granie trwa 1,5 minuty albo dłużej tak, a uchwala naprawdę bardzo ogródek, że państwa, bo jest jeszcze problem, bo w ciągle mam poczucie, że człowiek gada, a nie dociera do istoty co tam muzyka wyraża ktoś powie no smutek należeli smutek ona wyrażana to znaczy, że niepotrzebnie Chopin komponował skoro każdy utwór z wyrażał smutek no to wystarczy 1 skomponował mało jednak nie aż tyle 15 godzin może powiedzieć tak ostrego kąta muzyka wyraża w dodatku nie można powiedzieć tego w naturalnym ludzkim języku, ponieważ muzyka wyraża treści nie przetłumaczę, ale one dalej, gdyby nie zaś skomponował 1 rzecz osoby trudno było sprzedawać ciągle nie ryzykować tak, ale ja teraz prowadzę do stawiam pytanie co wyraża ta muzyka coś co pan chce w niej powiedzieć co w niej powiedział, jaka jest jej treść no poza tymi banałami, które możemy z tego naszego języka naturalnego wykrzesać wy tu smutek rozpacz tęsknota za ojczyzną no to a to znowu o coś radosnego o mnie się wydaje i próbuje swoich książeczka włożył trzecia moja książeczka osiąganie ten wątek wciągnąć rynek główny ME gestem chopinowskiej muzyki jest gest przed rzeźnia nie chcieli i chcę powiedzieć, że ten swój dar aktora nie ma, której się ujawnił w dziecięcym teatrzyku, a później już w Paryżu ujawniał się w kontaktach międzyludzkich Chopina dominuje również w jego muzyce krótko, mówiąc że muzyka Chopina i 3 września 3 września czy też utrwala ucho chwyta ludzkie gesty gesty ciała i gesty ducha gesty myśli, że to jest wielkie wielkie ogromne właśnie totalne i chcę powiedzieć, że za każdym razem ja bym wiedział co powiedzieć na pytania są również Chopin przez rzeźnia w sądach kompozycji, że dokładnie wiadomo co jest przedmiotem przedłożenia do mamy np. taką etiudę czwartą, a-moll z opusu 2005 . a nasze nazywa skokowa to znaczy w pianiście nazywają skokową dlatego, bo w niej lewa ręka tak skacze systematycznie skacze po klawiaturze od wysokich do niskich i na odwrót myślę, że to jest właśnie taka twarz i taka manifestacja Chopinowskiego daru przed rzeźnia Aniela ludzkich gestów w tym wypadku podskoków i podwyżek wręcz podrygują w od Greków niekoniecznie działa również myślami potrafimy czasem podejrzliwość albo albo ciało duszą właściwy człowiek nie jest ani działem, a nie duszą on też ciało dusza my mamy te etiudy może być mniej posłuchali bardzo Blaira z, czyli czwarta z Opus o 25, a moll skokowa 3 lat, więc na etiudę czwartą Opus 25 grał sam się Françoisa nory tutaj właśnie mieliśmy takie chopinowskie zgrywał od ręki prawie budziło w niej coś takiego czy żołądek, że zna trochę było w dna można pozwolić czas zjazdem z prekursorów Obar był pierwszym chyba i to od razu zauważył i pierwsze przeróbki to były przeróbki Bachowskie mnoży się genialna płyta dla Sebastiana Bach z lat sześćdziesiątych zespołu swing Singers Chopina wreszcie dobierali jest kilka przeróbek chopinowskich na rockowo to, że dno w Polsce do wybuchu władz ogromna fala jazzowych przeróbek i dorosłym nałogów Chiny w okresie nadaje najwyraźniej do do przeróbek no m. in . dzięki temu my, że to jest taka muzyka podszyta podszyta czasem żartem czasem dowcipem czasem z Realem, a czasem też kim naprawdę wręcz złośliwym psem Brzeźniak z inwestorowi, a do transkrypcji się nadaje, a jeszcze jak w swoim czasie mojej pierwszej dziesiątce muzycznej została wyczerpana, a muzyka ona w całą serię transkrypcji utworów chopinowskich tylko o połowę tylko jedno, bo próbowali tego Chopina przerabiać na orkiestrę to akurat kompletnie nie miało sensu nawet była przeróbka preludiów orkiestrę los ludzi już komplet dekret państwo natomiast przerobić jakąś kompozycje Chopina materiał fioletowe ja myślałam o pierwszeństwo macie pierwszą Sonatę Chopina jeszcze czasów warszawskich na tak trochę rzadko bardzo realna żaden nie chciał jej publikować się nie opublikowali z opóźnieniem, a Chopin był niezadowolony ona jest dziś średnio udana i w dodatku ta wersja fortepianu jakoś zniesie ten most to szwankuje po prostu pod tym względem to są lata pomyślałem, że można, by zrobić z miejsca dla tych kwintet fortepianowy i niech te smyczki ożywioną i niech ten fortepian wtedy ich już będzie musiał być już również być już, by nasze wymagania wobec tego fortepianu mogą być mniejsze skoro Alby miał tylko role w 1 o z instrumentów dla kilku muzyków już o tym, że już próbowałem zainteresować tymi tymi moimi pomysłami jak żaden z żaden pomysł zniechęciły, a szkoda tylko na miłość boską nie na orkiestrę ACI co jeszcze próbowali robić próbowali poprawiać Chopinowi orkiestra w koncertach fortepianowych nie jest taka przeróbka orkiestrowej wersji koncertu f-moll Chopina to były rozgrywane jeszcze za czasów Kolberga koncert f-moll z orkiestrą je w wersji orkiestra z wersji filmu Bergmana co robiłem dot podawał basów i fruwające chopinowska orkiestra cudowna fruwające zaczęła przypominać Brahms Wolską i dzierżawą nie miała żadnego sensu nie trzeba poprawiać chopinowskiej orkiestry w koncertach Towarzystwa prawa ta warstwa orkiestrowa w ten akompaniament orkiestrowy właśnie ma być tak i nieco zdawkowy, bo tutaj pierwsze skrzypce gra fortepian, a nie tak jak koncertach Brahmsa, że orkiestra w równym stopniu czy nawet w koncertach Beethovena, więc zabieram się do Chopina pod tym kątem wykona miłość boską z odrobiną o gustu dobrego i rozsądku i Piotr Wierzbicki państwa i moim gościem jego najnowsza książka nosi tytuł nie Boskiej Chopin bardzo dziękuję za wizytę informacja Radia TOK FM za kilka minut obecnie dwunasty po informacjach Mikołaj Lizut jego program dzisiejszy przygotował Paweł Ziętara, a realizowali Adam Szurlej i Jan Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA