REKLAMA

Zadara: Demokracja jest ciągłym problemem z demokracją

A teraz na poważnie
Data emisji:
2017-03-03 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
26:25 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
szefem po godzinie dwunastej nasze państwo Mikołaj Lizut, a dziś gościem programu jest Michał Zadara reżyser teatralny i jej i operowe witam się bardzo serdecznie w Dziwnowie państwowy już za parę dni, czyli 1112. marca na ulicy Mysiej w Warszawie Mysia 3 to słynne adres dawny adres cenzury odbędzie się z twój spektakl Orestesa wg Eurypidesa w i to jest bardzo ciekawe miejsce, żeby zagrać w ten antyczny dramat z, dlaczego czy to w ogóle jakoś mnie w miejsce spektaklu Rozwiń » koresponduje z jego treścią to było także premiera w sierpniu tego spektaklu Orestesa Eurypidesa odbyła się w Zachęcie zachęta była koproducentem tego tego spektaklu i ale stres jest historią o tym jak i rodzeństwo jest z lektur zamordowali matkę, która jest królową i czekają na czekają na 1 na na wyrok czekają na proces przeżywają ten trend ten mord, który dokonali z 1 strony namacalny z drugiej strony też po prostu na głowie państwa, więc oczywiście, wystawiając w Zachęcie absolutnie pamiętaliśmy o tym, że chodzi jej tam o zabójstwo oczywiście Narutowicza i zadawaliśmy sobie na głos pytanie co to znaczy, jeżeli się zabije głowę państwa co się dzieje w kraju, gdzie ginie głowa państwa na czym ta dotyczy w sposób oczywisty też Polski, gdzie też się właśnie wydarzyło kilka lat temu podczas katastrofy smoleńskiej a, a później w i zawsze się dzieje potencjalnie, bo ta polityczna przemoc jakoś potencjalnie wisi w powietrzu i zawsze się myśli o tym, że rzeczy przemoc nie jest jakimś rozwiązaniem naszych problemów z demokracją i to jest jakby to to duże pytanie tej tego tematu, ale znów skierował się zemstą, a tym, że jego matka zabiła ojca dokładnie jego matka zabija ojca czy miał dużo dobrych powodów, żeby ją zabić i pytanie czy mimo to trzeba było ją zabije czy to były jedyne i czy to było jedyne wyjście czy nie lepiej jak mówi 1 z postaci Jana w tym elemencie gry przez Barbarę Wysocką Żydzi się nie podobała postępowania Machine to trzeba ją było podać do sądu, a nie zabijać, czyli Eligiusz Niewiadomski jest trochę Orestesa w naszych częściej dzwonią zakład leczenia znajdziesz na twoje pierwsze pytanie nie wiem dziś chcemy wygrywać tak zwróćmy misja 3 to jest były urząd chce cenzury i obecnie tam się mieści mi galeria dom handlowy jest bardzo takimi szykanami ładnymi przedmiotami bez przyjemnie jest tam przejść przynajmniej obejrzeć te rzeczy, aczkolwiek mi się zdarza tam jest taka 1 duża Zadroga księgarnia i zawsze sobie składane jest dużo za droga ale w jakich mają wyjątkowo dobre książki zawsze tam kupuje te książki i bez cenzury i MF więc, więc to jest taki był wyjątkowy, aby steki na na pograniczu komercji i kultury w i na ostatnim piętrze jest coś z galerii takiej takich takie miejsce białe bez piętna na najwyższym piętrze i tam będziemy wystawiać tego jest SA, czyli znowu jest to miejsce naznaczone historią miejsca, gdzie ludzie podejmowali decyzje czy też powinno być publikowane czy nie czy powinno się mówić czy nie dzisiaj znowu mamy taką sytuację kiedy, jakby bardzo często ludzie się zastanawiać czy wolno coś takiego powiedzieć czy powinniśmy mieć kontrolę nad wolnością słowa w czynie ta dyskusja z bardzo żywa w Polsce ona nie tylko przy okazji ostatniego spektaklu teatru powszechnego się odbywa, ale właściwie bardzo często nasze odbywa czy powinniśmy być wolno powinna być ona być mówi o umówić się polskie obozy koncentracyjne i t d . tak dalej to jest dyskusja, która po prostu się cały czas toczy i nic więc więcej, więc nawet ten kontekst miejsca jakoś w jaki sposób przerzuca na ten spektakl, aczkolwiek ten spektakl jest do matematycznym i zawsze podkreślam to tych zapowiedzi powiedziała, że zapraszamy na euro SSA wg Eurypidesa to taki nie jest koniec wg Eurypidesa to jest naprawdę Eurolidze w zespole jest naprawdę my przed walczyliśmy razem z zespołem dramaturgów i aktorów i kompozytora jest siedzieliśmy i asystentów też siedzieliśmy na próbach i z przekładami niemieckim angielskim francuskim z 5 Polski minister też ten siedemnastowieczny mieliśmy wszystko w ręku i czytając te różne wersje tego tematu dochodziliśmy co by mogło tam być w tej ręce oryginalnego i tłumaczyliśmy to ona na dzisiaj czyli jakby bardzo dużo wysiłku jest włożone w to, żeby to była, a dzisiejsze Bet naprawdę to jest ten tekst te słowa te znaczenia, kto wymagali aktorzy 2500 lat temu to jest dla mnie zawsze szalenie wzruszające, że sobie wyobrażą, że na Akropolu był jakiś koleś, bo to było 3 facetów, którzy wtedy grali tę rolę to był jakiś koleś, który powiedział Helena to straszna dziecka chciał ją zabić i dzisiaj u nas ORSS mówi to samo oczywiście on mówił w grece, ale jest język, bo podobnie dosadne oczywiście i próbuję uchwycić ten charakter języka więc, jakby to nie odpowiada 11 do dzisiejszej sytuacji nie mówimy, że Niewiadomski to był areszt jest, a nie wymaga, a Kaczyński to kitem Nesta 31 czy cokolwiek to byłoby trudno w ten sposób i tak niezręcznie w ten sposób myśleć o sztuce i ta potęga sztuki czy zawsze polega na pewne analiza akcji znaczeń to znaczy, że jakby rozbija nam to łatwe analogie rozbija nam to łatwe narrację i nie daje nam prostych odpowiedzi na Irak oraz jest tak silny topos we współczesnej kulturze także nowe wiesz jesteś w znakomitym gronie reżyserów teatralnych, którzy sięgają po w ten dramat Eurypidesa zaczęto je może poprawić przepraszam życie poprawią i Orestesa spełnili wystawiany po raz pierwszy mego chyba wystawiamy w Polsce bogactwa ich wyjazdowa wystawiana, choć ze względu na Ligockiej nie jest wystawiana Orest, ale zdaniem Doroty oczywiście słuchaczy tego nie wiedzą, bo to jest zbyt dobrze schowałem je więc, żeby dowiedzieć, więc sąd jest słynny cykl oraz stryja i to jest cykl Ajschylosa jest los i na te 3 i na ten na te na ten cel to się składa Agamemnona teraz przypominają się angielskie tytuły i zaraz mi się przebrała polskie ostatni jest łaskawe, a drugi ta jest TC opłakują za chwilę się grzebano polskie tytuły w każdym razie to jest trylogia Ajschylosa Odyseja, która opowiada o tym, że na początku siedemnastego zabija demona Agamemnona potem Orest zabieg jedenasty ana końcu przychodzi Atena i jak wprowadza sprawiedliwości jako sposób przełamania tego cyklu nienawiści to jest korzystają i to wystawiali różni reżyserzy oczywiście i to się często pojawia ja też wystawiałem w Operze narodowej w wersji Yarisa Xenakisa czy obecny dramat, który teraz stawiamy na złość Orestesa jest to dramat Eurypidesa czy tez, jakby twórca rok temu 3 oda jest Lasota późniejszy jest to już, żeby w takim nurcie nic przy tym pamiętać komedii, czyli to już nie jest wzniosła tragedii Ajschylosa, gdzie właśnie się pokazuje straszne zbrodnie i w sposób w jaki sprawiedliwość potem rozwiązuje ten tragiczny splot z cyklu zemsty i 44, której trzynastą tylko jest to jakby jest to dramat w Trewirze satyryczny można, by powiedzieć on pokazuje, że także z tego jakiś zaraz zaczniemy budować też nie ma wyjścia oni wszyscy też jest komiczny on jest jakby Eurypides to jest może go porównać do dodatek rent i na tej steki Trentino greckiej greckiej tragedii w tym sensie zawsze z bardzo wzniosły temat połączony z bardzo bardzo prostą Wałęsą jest dużo przemocy np. Eurypides wymyślił to, że media morduje dzieci przed euro tymczasem media była przedstawiona na scenie, ale nigdy nie mordować dzieci i Eurypidesa może sobie wyobrazić takiego faceta, który bardzo lubił też komedie to był wasz bardzo ważne rzeczy wprowadza dużo postaci kobiecych bardzo ważnych co przed nim też nie ma miejsca i to jest bardzo śmieszny coraz to myślenie, a Very to jest jakiś taki symbol kobiety doprowadzającej do obłędu właśnie w baszcie można sadzone są tanie, dlaczego no tak no cóż są wyrzuty sumienia Ewa no TW Orest idea jest klasa Erynie są bardzo ważne, bo jesteście Eurypidesa już nie ma takie postaci inne wręcz religia to już nie jest taka ważna to znaczy myślimy, że może on Eurypides ma tę materię Bogatko w głowie właśnie swoje testy psychologiczne do systemu, czyli on on jakby terenie go prześladują te są wyrzuty sumienia właśnie te są jego złe sny tego przesiaduje w głowie, a na poziomie z Łeby świadomości na poziomie rzeczywistości to jest tak naprawdę intryga polityczna i tak naprawdę bogowie na końcu szyja Apollo, który przechodzi też już jest tak naprawdę politykiem to jest jak już taki skorumpowany kościół można, by powiedzieć o w co dzisiaj w właśnie, przekładając tona na współczesny język zna na dzisiejsze pieniądze znaczy dla ciebie ten oraz ZS im dla mnie jest ważne, żeby budować dyskurs w kulturze rozmowę w kulturze wokół pewnych tematów, które przed nami też były dyskutowane i przygodę z jeszcze prościej jak myślimy o demokracji i myślimy o tym, że dzisiejsza demokracja w Polsce ma olbrzymie problemy to warto sobie uświadomić, że ta demokracja na te problemy od 2 ,51000 lat to znaczy właśnie, że demokracja tymi problemami jest, że w grze demokracja nie jest niczym innym jak ciągłe problemy z demokracją i dlatego kochamy demokracji, jeżeli ktoś przychodzi i obiecuje, że rozwiąże prezes RCL wpisany jest kryzys i takt idei, które żyją z tego kryzysu i której ktoś się uczy z kolejnych kryzysów to znaczy jest bez pewnych kryzysów nie nie nie nie nie będziemy umieli rozwiązać kolejnych kryzysów w tym i inni i często dzisiaj jest także ludzie przychodzą o polityce i mówią, że obiecują, żeby rozwiązać kryzys mówią oni już nie będziemy się kłócić powinniśmy wszyscy tacy sami powiesimy mieć jedność i 4 i to jest tak naprawdę zagrożenie, bo boi, bo ludzie jak mówił Maciej Masecki we w audycji tuż przed mają nie są wszyscy tacy sami i bardzo dobrze jest jak nie są wszyscy tacy sami i demokracja jest właśnie tym tym czym, że my, którzy jesteśmy różni, że jest mamy katolików prawosławnych i ateistów i my wszyscy musimy się jakoś z tymi różnicami pogodzić w 1 w 1 państwie i to jest piękna demokracji i to ich w tej sztuce jest także to jakby to się dzieje i to siedział już 2 ,51000 lat temu w i w momencie, kiedy Eurypides wystawił tę sztukę to znowu była demokracja w Atenach, ale jeszcze 2 lata wcześniej było tzw. dyktatura stół czy dyktator cieszącej się pędem, która była 1 ważna droga była po w Kazimierzu, a ten też, by w takim kształcie, że była demokracja i potem było to zagrożenie demokracji, czyli populizm, czyli było kilka kilkoro polityków, którzy obiecywali rozwiązanie wszystkich problemów i potem oni znieśli demokrację potem lód, czyli obywateli zreflektował, że jednak nie dobrze znosi demokracji przywrócić demokrację i t d . w najem najlepiej schodzi z MF z ucha, że w ludzkość się z ba z zmaga się z podobnymi problemami które, które widzimy dzisiaj od 2 ,51000 lat może tak mną nie widać w każdym razie, żeby jakaś nauka z tego ponad wracamy do naszej rozmowy już za chwilę tuż po informacjach Radia TOK FM Michał Zadara reżyser teatralny jest uniwersalność w tym reżyser teatralny skłoni państwa gościem przypominam, że Michał Zadara oraz centrala w wystawiają już za parę dni, czyli 1112. marca sobota niedziela w byłym urzędzie cenzury przy ulica ulicy Mysiej 3 w Warszawie spektakl, który okazał się wydarzeniem fatalnym zeszłego lata, czyli Orestesa Eurypidesa w porozmawiamy trochę o tej cenzurze znaczy wydaje się, że trafiłeś mu rzeczywiście w niezwykły czas właśnie teraz trwa jakaś oficjalna dyskusja na temat klątwy w teatrze powszechnym w chciałbym zapytać co sądzisz o tym, kontekście znaczy, gdzie kończy się sztuka i wolność czy w ogóle się gdziekolwiek kończy i Lech właśnie co na to demokracja, której mowa w ich jako teoretyk jako teoretyk polityki w tym, że poniekąd poczułem, że mam też tytuły na czele z z z nauk politycznych, a więc jak jako politolog handel media i jakoś wie, że argumentacji Czapskiego Czapski mianowicie mówił, że jeżeli wierzymy w wolność słowa to znaczy, że wierzymy w wolność słowa dla tych, którym się nie zgadzamy tyle, jeżeli nasza wiara wolność słowa ma cokolwiek Warta to musi być to wolność słowa dla tych co mi się nie zgadzam jest jak moja pisał nienawidzę tego co mówisz, ale zrobię wszystko, żebyś mógł to mówić w sposób nieskrępowany i autostrad Otóż ta, bo więcej szkody czynimy, jeżeli ta zakazuje my to znaczy, jeżeli nagle nie wiem na drastycznym przykładem jest właśnie negacja Holokaustu, czyli cząstki napisał wstęp do książki sławnego francuskiego szafę damy się nazywał francuskiego negacja niestety Holokaustu, gdzie pisał jeszcze w zastępczej nie zgadzam uważam, że to jest ohydne, że to jest, że to jest straszne co robi i cieszy się, że wydaje mi opublikować zemstę w jego książce i wierzę w to, że jego książka powinna móc się ukazać, ponieważ jest bardzo złym hołdem dla ofiar nazistów uciekanie się do tych samych do tej samej polityki to oni praktykowali w ta argumentacja do mnie trafia dlatego uważam, że jeżeli ktoś nie wie, że jeżeli myślimy, że to się z bardzo złego, jeżeli myślimy, że nie powinno nie nie wolno czegoś takiego mówić to właśnie, tym bardziej to powinno być wolno mówić tym samym oczywiście jest także w i jednocześnie właśnie myślę, że w Ameryce, gdzie idzie taka wolność słowa naprawdę istnieje gdzieś, gdzie naprawdę można powiedzieć wszystko i to nikogo nie istniał chodzi, żeby kultura jest też jak my mamy dużo mniejsze znaczenie to znaczy w Europie jednak także są też zakazy przez co jakby ludzie bardziej tym emocjonują psa wolno, a co nie wolno i dlatego, choć do pewnej do pewnego też pana paradoksu wspomniałeś o Stanach notami na równych prawach funkcjonuje tory kreacjonistów trzyma dokładnie jak ewolucyjna dokładnie tak samo wykłada się w szkołach to jest jednak na drzewo można wykorzystać zmiany nie ma można ją wykładzie Łada i się wykłada, ale nie tajne nie w tej samej ilości, ale oczywiście są szkoły kreacja ni stycznych drzew nauczyciele rzeczywiście uczą grać jest też muzeum grających w tych, gdzie są po prostu same kłamstwa w tym za kreację, ale mimo wszystko to muzeum istnieje i to sprzedaje go jako prawdę objawioną przez Boga RM w nota ta -li, ale taki tak takie społeczeństwo wydaje mi się jednak jednak trochę dojrzalszy, ale takie dni, ale z kolei ten model Europejski, gdzie pewne rzeczy zakazuje my po prostu wy też zakazują chyba jest bardziej ekscytujące tak mi się wydaje to znaczy, że możemy się kłócić teraz w sądach czy 333 czy w klątwie trzeba wolno pokazywać to co tam pokazano czy nie wolno pokazać to co nam pokazano przy czym oczywiście nie, niemniej jest to edycja kąpiele w MZ jeszcze trzeba by dokładnie o jak określić co tam dokładnie, by miało być obrażającego ścięcie krzyża wydaje mi się jedno jest po prostu obrazę uczuć religijnych jak tylko tak jest pomyślany w tę właśnie to o dochodzie za obrażanie nauczycieli za forsę mają prawo właśnie bąble swędzą koni to nowość jest i to sądy będą musiały zdecydować, który z se konstytucyjnej w zapewnienie z wyższej czy dowolnej twórczości czy żyje się schronić się, że Rzeczpospolita chroni uczucia religijne swoich obywateli, kto sam będzie musiał zdecydować pewnie to będzie zależało od tego kogo pan prokurator wyznaczy raz będzie i rad jak i wynik będzie przez to bardzo zmieszany z polityką w Polsce co z kolei test jest bardzo złe, ale też w szkole jest bardzo ekscytujące no i nic myślę, że takie takie zamieszanie wokół sztuki i jak pokazują, że przed swój spektakl jakoś bierze udział w tej dyskusji prawda w 2 być może bardziej metaforycznie, ale tak, jakby tak, jakby rodzina bierze udział jednostek tak też był tak pomyślanej od początku o tym, mówiliśmy wystawiamy to w Zachęcie mówimy o polityce mówimy o tym jak się kształtuje demokracja i też dodatkowo jako część regionu tego spektaklu zawsze nasza dyskusja i ta dyskusja zawsze zapraszamy jakiż wspaniały gości tym razem będzie to Jacek poniedziałek i Paweł Dobrowolski po sobotnim spektaklu będziemy dyskutować o roli duchowości w sztuce ten temat wybraliśmy wcześniej, zanim w ogóle była awantura wokół Plant Cell oczywiście to nam daje dodatkowego materiału więc, jakby nie da, że jest centrala czy organizacja, która wyprodukowała ten spektakl zawsze zaprasza na spektakl cieszył potem wyż ne -li ne zapraszamy na jakiś kontekst jeszcze można pobyć z nami pogadać o tym, wszystkim, a niekoniecznie spektaklu my gadamy o bardzo różnych tematach wokół tematów spektaklu więcej ja zawsze postrzegam kulturę jako takiego jak takie coś całościowego może też przejść tylko na dyskusje i nie przeraża aspektach dyskusji jest oczywiście zadałem około dwudziestej pierwszej będzie się zaczynała i obiecuje, że nikogo nie będziemy cenzurować, składając hołd wszystkim tym słowom został ocenzurowany też zawsze przy okazji jak jest dyskusja o cenzurze zawsze przypomina mi się, że Mickiewicz tak jak Dante przeznaczą różne kręgi piekła dla różnych ludzi to Mickiewicz w czwartej części Dziadów też przeznaczane były różne wcielenia ponowne Wenus mają wiedzieć, że Michał Zadara zrobił kiedyś Dziady w całości no wtedy w tym około 16 rok wykaże chyba mija teraz lecznice jakoś się, że po raz pierwszy wystawiliśmy rzeczywiście Dziady w całości od od początku do końca i tam w czwartej części Gustaw mówi o tym, że, że pewne czy my takie bardzo nam znać stracimy te są właśnie cenzorzy to są byli cenzorzy, którzy lecą do światła, ale ich też światu co przez spalarnie mogą wytrzymać tej prawdy więc, więc wszyscy ci, którzy by chcieli właśnie wykreślać je wymazywać pewne części polecam im lekturę Dziadów Adama Mickiewicza chciałem ją jeszcze, żebyśmy się przez moment zastanowili nad stosunkiem władz do kultury jako jako takiej kwoty jest bardzo ważne, gdyż chciał się zareklamować spektakli powie, że tam występuje Barbara Wysocka Bartosz Porczyk Mariusz Kiljan to samo jest 3 kultowych to jak kultowych aktorów, którzy mają własne takie monodramy muzyczne i mają zapełniają jego wszystkich solowych występach każdą salę, a tutaj grają we trójkę i też są chórem, więc grają razem też na instrumentach muzycznych sam element strony wiele nowych chorych będzie, ale wróćmy do władzy ida no właśnie w całkiem niedawno mieliśmy takie 2 modele, czyli rządy Platformy rządy jak je tak w mit eufemistycznie określamy ciepłej wody w kranie niż władza, która specjalnie nie przywiązywała wagi do kultury szczególnej kultury wysokiej trudno było tam spotkać w teatrze czy w księgarni prominentnego polityka w jedno, ale też nie nie cenzurował ani nie specjalnie nie ingerowała w wypowiedzi artystyczne z kolei obecna władza po raz pierwszy chyba od czasu wicepremiera Take ME w właśnie wicepremierem, czyli kimś bardzo ważnym zrobiła ministra kultury w czyjej można powiedzieć, że obecna władza niezwykle dużą wagę przywiązuje do do kultury do historii do Giodo dowodem właśnie Doda do tych nauki do tych wartości pytanie co jest lepsze dla kultury w wydaje się tak wydaje się, że modelem dla obecnej władzy też, że prezes specyficznego miejsca w kulturze mianowicie z teatru, ponieważ ta władza jak wielu to niesmak należę, mówi że ta władza imituje struktury władzy PRL -u i ona w tym przypadku też imituje w tym sensie, że w szczególności myślę, że czasy Gomułki bez Bobo Bobo z przerażeniem ostatnio stwierdziłem, że Gomułka nie niem nie był żadnym nie miał żadnego stanowiska w państwie, którego szefem partii dlatego nie można obciążyć żadnymi odpowiedzialnością za ten czas jest niesamowite, ale ten rząd o własnym dziale w tych czasach, żebyśmy dając czas Gomułki Gomułka nie zajmował żadnego stanowiska oczywiście coś nam to przypomina mi więc, więc w tym przypadku, jakby władze się bardzo zajmuje kulturą tylko, że się zajmujemy w modelu leninowski Lenin mówił, że najważniejszą najważniejszą formą sztuki jest kino rzeczywiście władza się bardzo interesuje China produkuje własne filmy propagandowe i t d . i tak robi chce wpływać na kino tam tam to ta teza ta najważniejsza forma telewizja oczywiście wszystkie te masa masowe masowe mas masowa kultura oraz kultury czasopism też masowych, które przez powieszenie reklamy tych spółek skarbu państwa NATO oczywiście prawicowe media zostałoby bardzo bardzo silnie wsparty przez przez obecny przez obecne państwo przez obecne no tak na państwo, bo to nie tylko rząd jest tym za to temat tak samo jak w PRL-u teatr właśnie miał pewną autonomię, żeby naprawdę ludzie teatru, który leży potrafią być szalenie kłopotliwi jak wiemy to znaczy, że zrobią właśnie taką klątwę zrobią porno w teatrze jak jak rok temu w teatrze polskim w wy we Wrocławiu tango chwyt reklamowy w RMF FM, ale to nowa, ale potem volvo, ale podobno potem podobno już nie, ale to jest już inna historia w tym, że tylko, że ludzie teatru jakby, jakby dalej będą się cieszyć myślę o autonomię to znaczy że, że ta władza nie zajmuje się specjalnie Th Krynica 3 no i wielu dyrektorów tak powie też, dlatego że te są samorządowe oczywiście, ale nowy teatr Narodowy w Warszawie nie musi grać parę sztuk papieża jeszcze i dyrektorem III powiezie go, że nie żegna pełną autonomię programową dalej, że to się nic nie zmieniła, że myślę, że obecne władze dobrze wie, że te trzeba zostawić spokoju, żeby mogli chodzić sobie do tematu albo właśnie występować zaczęliby robić sztuki w teatrze można, ale jeszcze mamy taty mamy tu wolność możemy mówić co chcemy dobrze wiemy, że to 300 osób co wieczór przechodzi na daną sztukę, a nie 300  000 w przypadku telewizji cieczy czy filmu to jest niesamowite, że znowu teatr w Polsce jest sztuką tak na wskroś polityczną nie to była domena właśnie z czasów PRL-u ma nie tylko zaborów tak tak oczywiście i w myśl, że to jest w ogóle 1 z takim ważniejsze specyfika polskiego teatru w ogóle, że to jest, że to jest miejsce, w którym w zasadzie bardzo często polityka się rozpoczyna moment to ten temat zawsze mówimy o tym, że teatr jest zawsze polityczne, jeżeli się aż 600 osób spotka w 1 sali to jest polityczne to też po prostu polityka, bo to dotyczy dotyczy polis, czyli miasta, jeżeli się spotykają na falach, ale prof. Witolda w radach to jest raczej traktowany jako taką taka rozrywka mieszczańska no tak przecież mieszczanie też mają swoją politykę pragnę powiedzieć w LM, więc jest pytanie co się dzieje tak naprawdę, kiedy np. 500 osób tak jak ostatnio w teatrze Narodowym przechodzi na matkę kojarzy Bertolta Brechta tych zaległości bardzo, jakby klarowne teza o tym, czym jest władza, dlaczego kościoły są cyniczne i t d . jaki jest instrumentem izba na religię, dlaczego nacjonalizm jest zły i t d. co się wtedy dzieje czy my wtedy czy ta widownia ogląda Danuta Stenka musi sobie świetnie zagrana rola i nie myśli sobie o o tym, jaka jesteś tego spektaklu, ale jednak słyszą słyszą TPD i słyszą ten tekst Bertolta Brechta i jakoś jakoś te tak jak tata polityka jednak jej jednak jakby istnieje jednak jednak funkcjonuje w rynku tak ale, ale też myślę, że mi jest bliskie porozumienia polityczności teatru, który paradoksalnie zawsze były wyłuszcza pani wice minister Zwinogrodzka to znaczy, że wg niej jak teatr prawicowy jest jest polityczny w tym domu i teraz jest właśnie jak takiego nabywcę, by marzyła, że nawiązuje, jakby dyskusje z z dawnymi formami życia społecznego z dawnymi myślami i pokazuje nam, że nie istniejemy w próżni dowiedzieć ciągłości kultury i tym nam daje siłę i to jest dla mnie strasznie ważne, czyli budowlańca i Gdyni w naszym słuchaczom należy się też takie wyjaśnienie Otóż pani wiceminister Wanda Zwinogrodzka kiedyś moja koleżanka z redakcji gazety wyborczej w pisała bardzo dużo o teatrze m. in . jest autorką takiej monografii fotograficzną tekstów nie pamiętam dobrze o Kazimierzu daje ku, czyli o tym, twórcy polskiego teatru, który właściwie w teatrze zaznaczą najważniejsze wydarzenia czasów PRL, czyli pięćdziesiąty szósty święta w internecie DAF Łodzi sześćdziesiąty ósmy na wydziale Adaś wie, że kar Hana, czyli najlepsza z nieba produkcja socrealistyczny malarz kiedykolwiek został produkowane na świecie pewnie wszystko to Dejmek zrobił trochę wbrew sobie to znaczy był członkiem KC w nawale, czyli był człowiekiem politycznym, czyli był człowiekiem to by doglądać politycznym polityka w teatrze tak, bo jesteście polityka w teatrze to nie oznacza polityka partyjna to nie znaczy, że my mówimy trzeba głosować razem ani na nowoczesną albo na nowoczesną nie należę polityka w czasie, gdy np. to, że się zbiera te 300 osób np. zajęcia albo w ten weekend na Mysiej 3, żeby pomyśleć, że razem o polityce i potem jeszcze zostajemy pijemy sobie razem kawę wodę albo co ja bowiem ciasteczko i razem z Jackiem poniedziałkiem i z Pawłem Dobrowolskim ziemi wznawiać roli kościoła w i religii duchowości w ogóle w życiu i sztuce NATO to jest jakby to jest działanie polityczne, ale to nie działanie polityczne zasadzie, że mówimy na kogo głosować, żeby nie dzielimy się władzą my i organizujemy swoje pojęcie o świecie, żeby mądrzej świadomie tworzyć naszą wspólnotę to jest dla mnie polityczność teatru i gdyby media mogą decydować czym się powinny zajmować teatr jako instytucja to właśnie tym się powinny znać, ale bardzo często to bardzo zarówno tych z zarzewia buntu w dobre nowe bardziej wyeksponować oto chodzi właśnie o to chodzi to znaczy to co jest chyba dojmujące Białoruś na Białorusi przyjedzie byłem ostatnio z Chopinem bez fortepianu zaś spektaklem byliśmy na jesieni to też coś jest pusto jednak jest pusta to znaczy, że widać, że dużo tych wydarzeń nie ma, że to nie jest tak, że ludzie chodzą właśnie tego wydarzenia zbierają się dużo dyskutują tylko, że jest wszystko w porządku wszystko działa jest bardzo czysta wszyscy jeżdżą do pracy jest wspaniała służba zdrowia i niczym specjalnie się dyskutuje w Michał Zadara reżyser teatralny był moim państwa gościem będzie określana jest teraz, ale bez zapraszamy całe zapraszamy na 1112. marca sobota niedziela następny weekend z byłym urzędzie cenzury przy ulicy Mysiej 3 w Warszawie z biletami spektakle Orestesa Eurypidesa reżyserii Michała w producentem jest Centralna o informacje są na Facebooku centralnej w centrali teatru, by albo bilety małpa centrala teatr Groteska PL już za chwilę informacje Radia TOK FM, a po nich raport gospodarczy, na które zaprasza w Aleksandra Dziadykiewicz program przygotował Tomasz Kopka realizował Adam Szurek przypomina, że moim gościem był Michał Zadara bardzo dziękuję za to stawiali Mikołaj Lizut do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Dostęp Premium z 30% zniżką od serca. Pokochaj pakiet "Aplikacja i WWW". Słuchaj gdzie chcesz i jak chcesz.

KUP TERAZ 30% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!