REKLAMA

Haładyj: Państwo musi tworzyć przyjazne warunki do prowadzenia biznesu, ale musi też mieć ostre narzędzia do tropienia oszustów

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2017-03-03 12:40
Czas trwania:
15:19 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarczy, a w studiu Radia TOK FM wiceminister rozwoju Mariusz Haładyj dzień dobry czy narty na trasie państwu spotykamy się, żeby porozmawiać o konstytucji dla biznesu na sam początek chcę zapytać już od lat pracuje nad rozwiązaniami właśnie tego typu dla biznesu są w administracji pracuje na liście 2003 roku w administracji rządowej 2006 więc, więc parę lat rzeczywiście do prac w administracji się nazbierało Andrzej uwiódł w ubiegłym roku pamiętam mój Rozwiń » głos 2002015 czternastym wcześniej też mówiło, że będzie konstytucja dla biznesu już nie był tak wtedy wtedy był prorektorem nie zdołał się ścieżki legislacyjnej z uwagi na m. in. upływ upły w czasu im to fakt można skomentować, że że, że tamten mecz się wtedy mnie nie znalazł w Dz. U. a także 2 sezony projektu w statucie o tyle jest lepiej, że oczywiście, że jest nad czymś tak dokładnie opracować przedsiębiorcy konsultują jak rozumiem mojej mamy ten proces konsultacji z chwilą pana zapytam jak idzie, jakie uwagi spływają, ale w inny 1 rzecz już wiemy jak rozumiem po wczorajszym spotkaniu w ramach rady dialogu społecznego, że 1 rzecz wypada, czyli nie będzie tego co miałbyś planowane, czyli komisji wspólnej rządu i przedsiębiorców po fali krytyki jak rozumiem ze strony związkowej, która z innych wypadła z tego dialogu wielostronnego to tak partnerzy uznali społecznie zioła w morze zaś dualizm nowej komisji i rady dialogu społecznego nie dziwię się w związku z tym wczoraj rozmawiając o tych rozwiązaniach uznaliśmy, że to co chcielibyśmy, żeby dla osiągnąć poprzez komisję wspólną, czyli między nimi taki monitoring też wdrożenia tych nowych rozwiązań, żeby z konstytucji biznesu, bo to jest taki dosyć specyficzne akt prawny to to nie jest takie oczywiste i proste prawniczą, bo ono być takim rodzajem Toszka fundament dla całości otoczenia regulacyjnego przedsiębiorców w razie takiej postawy katalog praw obowiązków administracji przedsiębiorców da i taki 1 z zarzutów, które zarzutów zastrzeżenia, bo obok na debacie powiedział, że ekstremiści spotykamy rozmowa z przedsiębiorcami o projektach to jest to, żeby te zasoby, które chcemy umieścić w konstytucji biznesu nie zostały tylko na papieża to była taka główna obawa i my podzieliliśmy się, że patrząc na historię u. s. d. g. którą na początku też miał być takim aktem ne właśnie nową nazwą rodzaj takiej konstytucji 33 takie karty praw przedsiębiorcy na MDM takiej roli swojej nie spełniła baraży została rozstrzelana szersza apanaży tak powiem kolejnymi nowelizacjami po kilkudziesięciu po kilkudziesięciu nowelizacja w zasadzie to już nawet ten walor taki, że tego centralnego aktu prawnego, ale straciła od 2 właśnie, że był taki problem czasami z implementacją też czas to coś czasami, mówi że u nas się nie przyjęły dana regulacja tak to trochę śmiechem żartem, ale to jest realny realny problem uznaliśmy, że jest potrzebny taki rodzaj strażnika instytucjonalnego, które pilnowały, by w jakimś sensie czy monitorował, by raczej wdrażanie tych nowych przepisów da skoro był tutaj duża duże takie zastrzeżenia, o których powiedziałem na początku, a też rozwój instytucjonalny jest dla nas pierwszorzędne też żona są rozwiązania materialne merytoryczne z prawa przedsiębiorców w cieniu w zespole rozmawialiśmy z 1 z zespołów roboczych rady dialogu społecznego, że rada dialogu społecznego można taką rolę też pełnić tak, bo ja rozumiem, że intencją było trochę jest taka, że nie wszystkie sprawy, które dotyczą biznesu i od razu dotyczą również pracowników i że dobrze mieć jakieś forum rozmowy, żeby nasze rządy przedsiębiorca też innych sprawach mogę rozmawiać, ale z drugiej strony doskonale rozumiem tych, którzy mogli się poczuć urażeni, że znowu ktoś gdzieś będzie za plecami przedstawicieli pracowników ustala lekkie rzeczy potem będą także partnerzy społeczni zaskakiwać, bo tak to obawy rzeczywiście było czuć się naszym naszą intencją samego początku było mnie dotykanie relacji przedsiębiorca pracodawca tylko na tylko włącznie przedsiębiorca bis na starcie biznesu minister jeśli tak konstruować tylko na tych na tych relacjach ne, ale jeżeli są takie obawy to bym się żona młodszego z biznesu powinna powstawać na warunkach raczej pozytywne dyskusji o na tych rozwiązaniach, a nie, jakby na w takiej niepotrzebnej niepotrzebnej takiej awarii dyskusyjny w postaci właśnie tego rodzaju sprzeciwu więc, jakby realizujemy to celem jest winny sposób, czyli formalnie nie będzie takiego ciała, ale i tak te konsultacje z Jemenu trwałej absolutnie tak konsultacje taki też będziemy jeszcze się, że nowy rodzaj scena, ale bardzo pewnie nas kąpiących się gdzieś wydajna ekonomiczna i że prawo spostrzega i t d. dodał, że to mamy konstytucję dla biznesu mają projekty ustaw w tej chwili Ross man 3 no bo 1 z dala od komisji zapada no to one nie rozmawiajmy już co jest pana zdaniem w końcu ballad niż przedtem pracował Ostródę najistotniejsza część tych instytucji dla biznesu przyjął rząd jest taki dosyć specyficzny 3 czy wręcz nawet nie oczywisty akt prawny bo non stop patrząc na w Oslo takiej bestii to prawniczej mamy się aż do prawa i ustawą o ustawie równowagi, czyli ustawa o 1 kodeks cywilny ma taką samą doniosłość prawną jak ustawa o orderach i odznaczeniach i w związku z tym trudnością było przygotowaniem czy jest trudnością przyjęcie w przygotowaniu ustawy, która właśnie taką rolę ja właśnie mówią o niej karta praw przedsiębiorcy czy skatalogowanie w 1 miejscu takich uprawnień dla przedsiębiorców podnosząc, że świadomość prawną w relacjach z biznesem, ale z administracją, ale także ich obowiązków i w związku z tym konstrukcyjnie staraliśmy się podołać temu zadaniu i poprzez nazwę prawo nie tylko ustawa tylko właśnie podkreślenie tej tej wagi też poprzez dodanie preambuły przed przed jego przepisami, ale właśnie to skatalogowanie takich odsetek takiego kanonu fundamentalnych zasad, które rządzą obrotem gospodarczym po to, żeby to był właśnie taki centralny element przebudowy całego otoczenia socjalną prawnego prawa, ale i w związku z tym takie skonstruowanie tych przepisów, żeby to znaczenie miało to w stosowaniu prawa, bo się tak, robiąc krok tylko on jeszcze wstać jak duże dla otoczenia prawnego przedsiębiorców ważne są 3 komponenty są jakość tego jakość prawa to jest jakby i to w konstytucji biznesu czy prawo przedsiębiorców raczej bynajmniej ingeruje no bo to mamy te przepisy też nad którymi pracujemy teraz w sejmie pakiet wierzycielski Kapała sukcesja firm rodzinnych to tak jakby to Tusk to jest cała ma materialna część zmian prawnych, ale drugim elementem, niemniej istotnym to stosowanie prawa do 2 nawet najlepsze prawo źle stosowana nie osiągnie swoich celów, a nawet niedoskonałe prawo stosowania można, że pan go naprawdę tak, że to jest pytanie o to jak mentalnością owo przekonać urzędników, żeby coś się musi zmienić się dobrze brzmi hasło, że to co nie jest prawem zabronione jest dozwolone dobrze, że nie jest rozstrzyganie na korzyść podatnika sporów, ale no i mimo że okres to już tak jest teoretycznie sprawdzenie działania dach ale, ponieważ my tanim dotarciu do Suwałk mają historię urzędniczą w na początku to pozwala syntetycznego wykorzystać właśnie toporna świat obserwacje my mamy w Polsce, ale to ja, choć już też staże i Unia nad ostatnią rozmowę z przedsiębiorcami, którzy w stanach rodzaj działalności kultura ustaw coraz mocniejszy atak, czyli to co mam w ustawach rozporządzeniach to jest najbliższa i tutaj robimy to co mocno ustawa pozwala mówić po słusznie, żeby nie wychodzi też swoją drogą natomiast DM czasami urzędnik, który nawet być może chciałby zadziała w sposób bardziej konstruktywne bardziej partnerskiej, jeżeli nie ma takiej precyzyjnej podstawy prawnej to będzie działa w sposób bardzo takiej informacji w styczniu rygorystyczne Churchillowi formalistyczne bardziej nawet zbędne czasami biurokratyczne i niektóre, jakby zasady jesteś taki rodzaj podania ręki czy dłoni żeby, żeby w sytuacjach, kiedy w sposób taki partnerski może urzędnik się zachować miał Jasną klarowną podstawę do takiego zachowania, bo to co mówią przedsiębiorcy 1 otworzył fabrykę i powiedział, że 7 miesięcy wszystkie formalności dopełnił było takie właśnie bardzo pozytywnym podejściem urzędników samorządowych, ale 3 innych przedsiębiorców miłą mówią, że od 2 lat stara się jakiś pozwolenie nie może go dostać na 1 ręki najchętniej rzuciłby w ogóle już to inwestycje i oglądali nie zajmował się nie nie wraca do niej nie francusko z tym właśnie potrzebne są takie gwarancje prawne z drugiej strony podstawa prawna do działania, żeby ta partnerskie relacje, o których mówimy z biznesem administracją, a który po pożarze, bo to jest Morawiecki jego postawa wszystkich silnych gospodarek wdrożyć tak też urzędy muszą jeszcze musi się czuć bezpiecznie, że jak podejmę jakąś decyzję to może podjąć decyzje nawet czasami mogą samodzielnie stać się, że gdzieś, że przepis nie do końca precyzyjne, ale tak zrobić, by było dobrze nie zarastają go będzie wyciągał do odpowiedzialności te związane z ich strony urzędnikom, że się sami boją podejmować decyzję zaskarżyli ten daje tak dalej no jasne prawo jest warunkiem dobrego funkcjonowania tak biznesu, jaki administracji w notach no ale z drugiej strony panie ministrze no i uzdolnień projekt, który mówi o tym, że właśnie co nie jest zabronione to jest dozwolone, że ma być taka lepsza współpraca między administracją, a biznesem to wszystko powstaje w ministerstwie rozwoju z drugiej strony Ministerstwo Finansów, który ma dokładnie tego samego szefa też wicepremier Mateusz Morawiecki my i tak zaostrzone kontrole 25 lat zawarto już Ministerstwo Sprawiedliwości najwyższe uprawnienia większe uprawnienia kont kontrolerów celno-skarbowych to, że się nie rozstrzyga jednak sporo na korzyść podatnika i 1 osoba 1 rząd, a wydaje się zupełnie 2 różne historie opadnie woda historie o tym, że przedsiębiorcy będą mieli lepszy kontakt z administracją w sieci bez mówiono moment, ale to kontrolę krzyż, bo jest też przyjdzie z psem do firmy no nie tylko służbowego obowiązku, ale jednak broniłem tezę, że tanie są działania w sprzeczne w ich państwo ma obowiązek tworzenia przyjaznych i dogodnych warunków do prowadzenia działalności gospodarczej, ale z drugiej strony musi też mieć narzędzia do tego, żeby dbać o uczciwości obrotu gospodarczego, bo tam jest tylko działanie przeciwko państwu, jeżeli ktoś dokonuje nie jakiś agresywny nie dopuszczalnej optymalizacji podatkowej tak, ale agresywna to jest jak złożyć przeciwko temu buntujemy, ale rozlała się tej linii tak, ale on okazuje się, że nawet taka zwykła optymalizacja podatkowa też sprawdzana i zaraz się tym przedsiębiorcom i wykonawcy o atmosferę chodzić, ale z krytyką, ale ta atmosfera czasami nie wynika ani w dziale administracja z przepisów tylko to właśnie z wytworzona mam wrażenie zewnętrznie i ma zobaczmy czy mówimy mówimy o kontrolach podatkowych kontrolach celno-skarbowych ich kontrole podatkowe czy 90 % aktywności służb podatkowych skarbowych działa na podstawie przepisów o 8 kontrolach podatkowych, gdzie zawiadomienie siedmiodniowe, gdzie są te wszystkie reguły zostawał tworzą się gospodarczo przyszłości prawa przedsiębiorców zachowana i mówimy o 10 %o we wycinku kontroli, które dotyczą już działanie ewidentnie sprzeczny z prawem czy też, gdzie podejrzenie jest działanie winnego sprzeczne z prawem i tutaj te narzędzia są rzeczywiście nieco bardziej rygorystyczna i dla też i bardziej do skutecznego działania dla dla służb, bo tak mówiono państwo też nie może pozbawić siebie oddziaływania na nas rzeczywistość i ich ta zmiana, żeby też Grekom plama jest to komplementarności i za nowy sposób udowodnić podkreślić z zmieniliśmy też przepisy o kontroli, które w tym roku weszły do 1 stycznia w życie, gdzie wszystkim Inspekcją narzucono obowiązek poprzedzenia każdej kontroli taką analizę podobieństwa naruszenia prawa w związku z tym wszystkim Inspekcja powinna się koncentrować właśnie na w tych obszarach tych zakresach obrotu gospodarczego, gdzie ryzyko nieprawidłowości dużo większa to są branże, które są nadal pozostaje bardziej narażone dokładnie i upadków wyposażymy w narzędzia te inspekcje skutecznego działania, bo też niektóre inne rozwiązania sprzyjały kiwania, że tak powiem przez spryciarzy, ale to jest mniejszość działania administracji no tak, ale też jeszcze kolejny problem sprowadza się do tego, że pan o tym, mówić trzeba mieć narzędzie jako państwo, które chce tropić tych, którzy oszukują i słusznie oczywiście, że tak, jeżeli luka w twarz jest ogromna i ktoś świadomie robi wszystko, żeby oszukać się państwo nie wpaść tego VAT-u no to należy go ścigać i tyle, ale przedsiębiorcy boją się tego, że nawet, jeżeli wydanie im się, że robi wszystko to jak powinni to przepisów jest tak dużo się, że są tak niejasne, że posada przedsiębiorca może się okazać po kontroli żona nie będziesz popełniał błędy w oponie błędy zostanie z tego rozliczony troszkę tu jest też rola właśnie w konstytucji biznesu, która da się tworzy ten stan taki katalog podstawowych obowiązków swoich praw, ale też gwarancji, że jeżeli ja działam zgodnie z tymi przepisami i to tam negatywne konsekwencje nie grożą, jeżeli przepisy są nieprecyzyjne to nie jest moja wina to jest jakaś niedoskonałość ustawodawcy, ale ja nie będę z tego tytułu ponosił negatywnych konsekwencji, więc środowisko 3 czy otoczenie prawne w żadnym kraju nie są swoje rozmawiali z przedsiębiorcami w Szwecji Wielkiej Brytanii, kiedy zbierałam różnego rodzaju doświadczenia i dotarł do naszych proc GM Rybno to obawy niestety występują w wielu miejscach tak czy dlatego mówię o tej odracza maty implementacji też tych zasad tak bardzo ważnym aspekcie, bo to jest jakby warunek konieczny, żeby też konstytucja biznesu w przyniosła ta na sektory też inne i premier Morawiecki oczekuje od tej deregulacji konsultacje trwają biznes co do zasady jestem pozytywnie nastawiony rozumiem, że państwo jego ministerstwo też konsultuje się z biznesem, a te proponowane zmiany zobaczymy coś złego co z tego wyjść przygotować do zmiany też rozmawiać z przedsiębiorcami są też zostały wypracowane w zamkniętych pokojach ministerstwa Mariusz Haładyj wiceminister rozwoju bardzo dziękuję za spotkanie komendanta kończymy raport gospodarczy do informacji Radia TOK FM jeszcze 3 minuty po nich Jakub Janiszewski i audycji połączenie raport Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA