REKLAMA

Co autorka pojęcia "gender" ma do powiedzenia na temat zgromadzeń?

Weekendowy Poranek Radia TOK FM: Idealna Niedziela
Data emisji:
2017-03-05 08:40
Prowadzący:
Czas trwania:
36:39 min.
Udostępnij:

To, co Judith Butler ma do powiedzenia na temat zgromadzeń wyrasta z jej wcześniejszych tekstów o płci. Ta rzekoma zmiana tematu nie jest rewolucyjna. Analizując kwestię płci i seksualności wypracowała takie narzędzia, które pozwoliło jej napisać to, co napisała o zgromadzeniach - mówi dr Joanna Bednarek, filozofka, pisarka, tłumaczka książki Judith Butler "Zapiski o performatywnej teorii zgromadzeń"

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Głowacka to jest niedzielny poranek Radia TOK FM no i to już jest nasza mała tradycja, że na zakończenie niedzielnego poranka pojawia się Zuzanna Piechowicz i jej idealna niedziela dzień dobry złożono dzień dobry co dziś w programie dzisiaj chciałabym państwu zaproponować zapoznali się z nową teorią kobiety odpowiedzialnej za gender połączyło tych drugich Battle, czyli 1 z najsłynniejszych filozofa dwudziestego wieku my wciąż bez tego pierwszego wieku, która wydała Rozwiń » taką książkę, gdzie do przerobu, czyli uwikłanie wpłacić, która a, jakie państwo domyślają w Bad pokłosie lat po kilkanaście kilkadziesiąt lat później wywołało w Polsce ogromna dyskusja ideologiczna dalej tychże w tzw. ideologii czy tzw. dziękuję herosi ideologii gender, bo nie o to w tym chodziło wszystko to co się pojawia w ramach ideologii gender to nie jest to o co chodziło, czyli Battle teraz drugi basen działa NATO Peter zgromadzenia tą lekturą, którą nazwała performatywne autorem zgromadzenie skupia się na tym, że nieważne są same postulaty ludzi wychodzących na ulice ważny jest sam fakt, że oni na te ulice wychodzą już jest to pewnego rodzaju wypowiedź polityczna, którą można interpretować ich, do której można się odnosić jak się państwo domyślają pole do interpretacji są ogromne dziury Battle mówi też o tym, że demokracja to byt, który się zmienia i co nie pozostaje cały czas taki sam m. in. zgromadzenia na tę demokrację wpływają pisze tuż po wielu zjawiskach prekariat się ekonomicznym wyzysku oczywiście pojawia się też płacz czy ta najsłynniejsza najważniejsza część Dorian kategoria działalność tych barier, zanim zaproszę państwa na rozmowę z dr Janusz Bednarek filozofką pisarką członkinią redakcji praktyki teoretycznej z pracowni pytań granicznych Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu stadion nazwało pracownica dajesz tak bardzo inspirująca, która przetłumaczyła książkę długich bataliach zapiski performatywne tory zgromadzeń chciałam powiedzieć, że mamy dla państwa egzemplarze książki wydanych przez wydawnictwo krytyki politycznej proszę nas wpisać konkurs małpa to krokach van jak zawsze w tej audycji wysłucham państwo części rozmowy całość rozmowy jest do odsłuchania na w ww tokfm pl zakładce audycje no ciekawe skoro liczba treść wywołała takie zamieszanie swoją książką o płci to co to będzie teraz jeśli chodzi o zgromadzeniach więcej już teraz w rozmowie z Sany w, dlaczego dźwig Battle zdecydowała się po raz kolejny ze zgromadzeniami ludzie gromadzą się strajkują od setek lat protestują w różnych sprawach z różnymi postulatami Solidarności w Polsce miszmasz poseł ma to dlaczego ale uznała, że trzeba re definiować zajął się na nowo zgromadzeniami strajkami protestami ten temat wymusiła na nich sama rzeczywistość znaczy wydaje się, że to było chyba konieczne i dla firm zaangażowanych intelektualistów i publiczne intelektualistka, jaką z drugiej Baker raczej należałoby pytać, dlaczego nikt, by się tym nie zajęła, ponieważ w latach 20092014 przez właściwie cały świat przetoczyła się fala walk, która poruszyła nie tylko Europa nie tylko stany Zjednoczone, gdzie ta mówi o ruchu oburzonych czy odkopali, ale też rzeźby różne bardzo różne obszary globu i tutaj demonstrację na placu Taksim w Stambule Essomba co szczególnie bliskie, ponieważ ona zajmuje się nie tylko tym tą rzeką w tym konkretnym ruchem, ale też np. tureckimi organizacjami ruchami kadrowymi, a zdaje się, że ma z nimi jakieś kontakty, więc wydaje mi się, że ta książka jest po prostu taką próbą dokonaną przez filozofka zrozumienia Gościno na gorąco, bo tak naprawdę konsekwencje tych wydarzeń są jeszcze z nami co się właściwie stało, jakie ma to konsekwencje dla demokracji dla pojęcia ludu pojęcia wspólnoty politycznej z tym, że trzeba pamiętać, że rzeczywiście to jest próba ujęcia sensu tych wydarzeń, które jest ściśle filozoficzna to znaczy Battle w odróżnieniu od n p . pola Mysona, który wciąż to, skąd ten bunt napisanej w wydanej jeszcze w 2012 roku próbował tak na gorąco w typowo dziennikarski sposób odpowiedzieć na pytanie, dlaczego wszędzie na świecie co się dzieje no i podał tak naprawdę bardzo wiele interesujących odpowiedzi partner próbuje na podstawie tych wydarzeń stworzyć ogólną teorię zgromadzeń, ale ona oczywiście jest bardzo skromna stwierdza, że to są takie mam tylko zapiski oper formaty na tor zgromadzenia tak naprawdę w to jest po prostu teoria zgromadzenia demokratycznego, ale jako tego co za każdym razem definiuje demokrację na nowo już w gruncie rzeczy istotą tej książki jest teza, że demokracja i związane z nią pojęcie ludu, ale pojęcie tego, kto należy do wspólnoty tak to nie, a jest ruchomy i ma charakter performatywne tak samo jak płeć wcześniejszych pracach Battle, a więc powiedziałam że, że odpowiedź na pytanie, dlaczego zgromadzenia, a właściwie brzmi, ponieważ to było konieczne, ponieważ walki demonstracje na trudności od kilku lat oglądamy, a i, który również współorganizuje my o realnym tak naprawdę wymusiły na baterie, a zajęcie się tą kwestią, jakie są wspólne dla Battle cechy takich zgromadzeń takich protestów jak okno paliło z literackich włosy ne czy placu Taksim diakonatu Unii figuruje w zasadzie partner w mniejszym stopniu chodzi o konkretne postulaty zgromadzeń, a ile sam fakt, że ludzie w wielkiej masie gromadzą się w miejscu publicznym dodaje, że ono bardzo fajnie, że wygrywał te początkowe krytyki np. ruchu Oki High, gdzie dziennikarze czy komentatorzy twierdzili, że oni nie mają tak naprawdę żadnych realnych sensownych postulatów nie wiedzą, o co im chodzi o Neill Madera to jest nie mają lidera także Włosi też taka masa ludzi, która się pojawiła i zasadzie no nie wiadomo czy te postulaty są dobre czy są w ogóle emancypacyjne nie wiadomo czy w ogóle jakieś są 3 czy ci ludzie w ogóle wiedzą, czego chcą mniej oczywiście ceną postaw tych w tej krytyki leży w LM takie myślenie o zgromadzeniach zgodnie, z którym one są tylko materialną bazą wypowiedzi politycznych pojmowanych jako dyskusyjne w wąskim znaczeniu natomiast Baker pokazuje, że nawet, jeżeli tych postulatów nie ma albo, nawet jeżeli składany ruch potem się zrodzić coś bardzo dwuznacznego politycznie to sam fakt, że ludzie się pojawiają i manifestują swoją obecność jest istotny jest wypowiedzią polityczną już performatywne politycznym Vernona tutaj może na marginesie zaznaczę że, że ta książka stanowi taki bardzo fajny płynne rozwinięcie tego co w 2 w poprzednich książkach dotyczyło płci tak czy pojęcie płci jako czegoś co się wytwarza w toku działań performatywnych tutaj ona stara się przedstawić tę ogólną teorię politycznej to forma aktywności i pokazuje, że demonstracje niezależnie od tego, że często są związane z 1 konkretną sprawą i tutaj można przytoczyć np. nasze polskie demonstracji przeciwko ograniczaniu prawa do aborcji, które zjednoczyły Polski kobiet cel natomiast nie do końca zjednoczyły ja pod wieloma różnymi innymi względami co mam namyśli to, że n p . na młyn, a po nim wielu forach czy grupach facebookowych związanych z pustymi demonstracjami i on toczył się bardzo bardzo burzliwe dyskusje związane z tym czy liberalizować prawo do aborcji czy nie i niewiele osób, a przez w sprzeciwiających się manną zaostrzeniu prawa aborcyjnego nie jest całkowicie przeciwko liberalizacji to jest realna realny rozłam w natomiast samego faktu, że tyle kobiet się zmobilizowało go nie sposób zlekceważyć i uznać właśnie uznać tego wydarzenia za jednorazowe baca 2 Łódź stara się pokazać, że nawet, jeżeli demonstracji są efemeryczne, nawet jeżeli na krótki czas mobilizują tylko w wielką liczbą osób, które normalnie nie są politycznie zaangażowane to ona właśnie znano ją ten moment tak przestrzenne jak czasowy, w którym demokracja definiuje się na nowo to tak naprawdę jest to co ożywia demokrację niezależnie od tego, czego demonstranci żądają to w gruncie rzeczy jest w Aon w mniejszym stopniu interesuje nas raczej skupia się na tym, że samo pojawienie się fizyczne tych ludzi w przestrzeni przy czym to może być równie dobrze przestrzeń wirtualna jest już wypowiedzią polityczną, gdyż powód, żeby zredukować te to ich pojawienie się słów to by oznaczało my też tu jesteśmy tak to my jesteśmy ludem i właśnie to pojęcie ludu mówiła pani już o tym, ale w tej książce jest bardzo czasy się pojawia to pojęcie ludu, kto ludem jest aktualnie, kto o tym, decyduje, ponieważ wg Battle pojęciu ludu jest zawsze wykluczające, ponieważ musimy zdecydować, kto ludem jest akronimem nie jest, kto o tym decyduje jak czytać nut, który będzie wyszedł na czarny protest, ale te kobiety z ludem tym samym, który wiedzie się na Manifę, nawet jeżeli te postulaty są inne czy to jest samolot czy czy jednak inne, jakby do pani oceniła Baker przede wszystkim stara się pokazać, że lud nigdy nie jest ten sam to oczywiście oznacza, że istota demokracji jest czymś właśnie podatnym na performance line przekształcenia zmiennym i że to wykluczenia, o których pani wspomniała ona wprawdzie ustanawiają każdą wspólnotą polityczną znaczy żadna wspólnota nie potrafi ustanowić się inaczej niż, ograniczając się oddzielającą od innych rzeczy, kiedy pomyślimy o wspólnocie narodowej i o tym, że ona nie com w swoją definicję wpisane są wpisane ma partykularne SN oddzielenie się od reszty ludzkości mam tutaj, kiedy pomyślimy o prawach uchodźców to jakby w bardzo taki palący sposób widać jak bardzo duże napięcie istnieje między uniwersalizm praw człowieka, a zgodnie, z którym każdy przedstawiciel ludzkości każdy człowiek ma pewne prawa, a partykularyzm wspólnot narodowych, ale i między z 1 strony reżimem instytucji międzynarodowych i praw człowieka, a z drugiej strony konstytucjami instytucjami państ w narodowych istnieje bardzo duże napięcie, z którym który jest właśnie takim czymś nieodłącznym on co do naszego porządku politycznego i trochę nie wiadomo co z nim zrobić w tej chwili, ponieważ te 2 osoby z 1 strony uniwersalizm rozciągający się na wszystkich ludzi z drugiej strony jeszcze po West Walski, a ład zgodnie, z którym żyjemy w świecie suwerennych autonomicznych wspólnot narodowych reguł współistnienia pozostają ze sobą w napięciu i tutaj bardzo w bardzo proszę bardzo fajnie widać, że wykluczenia są czymś co jest wpisane w erze nowożytnej ład polityczny, ale z drugiej strony one nigdy nie są nim nigdy nie dokonują się raz na zawsze, a właściwie MTS zadba kler o tym, że wspólnota zawsze definiuje się poprzez wykluczenie można bardzo łatwo zinterpretować ZUS w sposób konserwatywny znaczy, a powiedzieć, że po prostu wykluczenia są nieodłączne od ustanawiania ludu zawsze z nami będą należy po prostu wykluczać bez zastanawiania się bez martwienia się czy to jest etyczne czy nie natomiast mam wrażenie, że Battle stara się powiedzieć coś dokładnie przeciwnego to znaczy stara się pokazać że, o ile kiedyś określamy to zawsze określamy się, więc jesteśmy tym i implicite lub explicite nie jesteśmy tym tajemniczym el to ten gaz nigdy nie nie jest dokonamy rosną zawsze jak on zawsze może zostać zakwestionowany właśnie ta chwila, kiedy pojawia się demonstracja czy kształtuje się ruchu wokół jakiejś sprawy i to są chwile, kiedy definicja ludu definicja demokracji definicja dość podstawowych zasad i wartości którymi kieruje się 1 wspólnota zostają prze definiowana przez formułowane i właśnie tutaj widać, że demokracja to też jest to nie jest coś co, ale istnieje jakiś porządek, który ma kilka swoich zasad założycielskich tych zasad musi się trzymać go to zbyt, który żyje zmienia się na, a i tak naprawdę można mówić, że UE, a lód wychodzący na Manifę i wielu biorący udział w -li, tworząc czarny protest to z 1 strony w widzimy powiązanie widzimy, że rzeczywiście ostatnim czasie, ale kobiety w Polsce zmobilizowało się naprawdę niesamowity sposób to właśnie zmobilizowały się też to osoby, które normalnie dystansują się od feminizmu albo po prostu nie są zaangażowani są aktywistami feministyczny mi i można powiedzieć, że Manifa będzie kont w tym roku Manifa będzie kontynuacją tej mobilizacji, a więc kolejnym stadium tego samego 1 ruchu, a z drugiej strony, nawet jeżeli postulaty będą inne do kosztów będzie, ale pewnie Baker powiedziałaby, że to będzie kolejna artykulacja kolejna modyfikacja tego pojawiania się ludu na nowo i to w gruncie rzeczy właśnie oto nowość chodzi o to, że EMP, nawet jeżeli dany ruch nie jest szczególnie konsekwentny albo, jeżeli zmienia się bardzo szybko, a w przypadku ruchów społecznych często jest tak, że w reakcji na kontekst polityczny czy społeczne, ale one się zmieniają jak zmienia się ich skład zmieniał się ich postulaty to co nic nie jest zła rzecz tak to jest właśnie świadectwo tego, że dany ruch żyje, dlaczego w takim razie wg baterii wolność wyrażania opinii wolność zgromadzeń to nie jest dokładnie to samo to jest świetne pytanie to właśnie pokazuje po co Battle ma do zaoferowania nowego proponują swoją teorię zgromadzeń to znaczy ona tutaj zwrócą uwagę na to że, o ile właśnie klasyczne podejście do zgromadzeń, bo ma tendencję do redukowania ich do postulatów, które stawiają co oczywiście sprawę, że bardzo często można go na róg zdyskredytować, mówiąc że dany postulat nie są konsekwentne albo są np. zbyt utopijne są nierealistyczne Fucking way takie podejście właściwie redukujące PL dane zgromadzenie to wypowiedzi ściśle językowych czy dyskusyjnych, które ono produkuje Ren jest bardzo podobna takie elity artystycznej interpretacji właśnie pozwalające oceniać dane postulaty wykluczać czy dyskredytować te, które są już realistyczne lektur albo, które nie są dość spójne do miasta Baker zwraca uwagę NATO, a na liście jest taki motyw, który się przewija się stąd książka, że zgromadzenie nie mówi tylko wtedy, kiedy stawiała swoje formułowane explicite postulaty, ale zgromadzenie mówi oczywiście w sensie metaforycznym także wtedy, kiedy po prostu pojawia się istnieje, toteż jest wypowiedź o sensie oczywiście takim bardzo bardzo szerokim, ale mam bardzo fajny cytat właśnie na ten temat Battlefield podkreśla właśnie, że wolność zgromadzeń jest czymś odrębnym od wolności wyrażania opinii komentuje to w ten sposób zgromadzenie oznacza więcej niż to co zostaje wypowiedziane ten sposób wytwarzania oznaczeń do skoordynowanej cielesna współgranie liczba mnoga per form aktywności jest oczywiście napisami dość brzydkim językiem, z którego Baker słynie ona pisze ogólnie tak ciężko niezbyt ładnie, ale oczywiście nie znaczy, że to co ma dopowiedzenia nie jest ważne chodzi o to, że wypowiedź polityczna to nie są po prostu formułowane w ramach dni takiego wąsko ujmowanego dyskursu politycznego wypowiedź to jesteś sam fakt, że ludzie wychodzą na ulice to już jest wypowiedź oczywiście ta wypowiedź jest dużo bardziej jednoznaczna niż postulaty które, których dane zgromadzenie informuje, że strony widać, że to ma ważne konsekwencje i dla koncepcji demokracji ruchów i ruchów społecznych, ponieważ po sama koncepcja języka czy dyskursu politycznego zostaje poszerzona, ale z drugiej strony to oczywiście otwiera taką trochę przestrzeni, w której znaczenia są bardzo podatne na interpretacje nas zawłaszczenia ponieważ, kiedy pojawia się jakaś demonstracja ma to i np. rano postulaty nie są konsekwentne albo tych postulatów nie ma, a tego od nas zależy jak interpretujemy jej pojawienie się i można też powiedzieć, że bardzo tutaj zdradza, jaki romantyczne podejście do funkcjonowania wspólnoty politycznej właśnie bardzo ona sama podkreśla, że nie chce romantyzm żałować tego momentu, kiedy tłumy wylegają na ulice w UE jest świadoma tego, że jest za pewne niebezpieczeństwo, ale z drugiej strony nie mam wrażenia jednakże, że taki jest ona tej fascynacji ulega żałośnie, a ta jest najbardziej żywotnym dla demokracji momentem jest właśnie ten, kiedy tłumy wychodzą na masy ludzi wychodzą na ulice troszeczkę miała mniej zastanawia się nad tym co się dzieje czy dany ruch ulega instytucjonalizacji uznaje, że tutaj głównym niebezpieczeństwem jest alienacji pragną przykład nie wiem wyłania się z, ale z łona danego ruchu wyłania się partia polityczna, a no i tutaj dla Battle to jest taki ewidentnie taki gest alienacji rangi, by ta partia może funkcjonować w istniejącym ładzie politycznym należny i bezpieczeństwo, że ulegnie asymilacji, że straci swój kontakt z wolą ludu, a więc, więc można być bardzo to jest taką romantyczną wrażliwość fascynują ją tłumy, nawet jeżeli nawet, jeżeli Elon nie formułują żadnych jednoznacznie ważnych czy emancypacyjne postulatów ona odnosi się zarówno do Hanny Arendt, jaki do nich strzela w kółko szczególnie zaciekawiło mnie stwierdzenie, że wg niej znajdują się w sytuacji geopolitycznej coraz większym stopniu co dało się ma namyśli to może powiem parę słów o polityce, ponieważ po brąz to jest to jest termin, który zaproponował mi się w koło, które rozwinął teorie zgodnie, z którą ale, o ile z przedmową ciasnych porządkach politycznych biologiczne życie nie było przedmiotem zainteresowania władze ocalono staje się głośna w głównym przedmiotem zainteresowania władzy znowu żywności później oczywiście George Logan będą zakwestionował i stara się pokazać, że właściwie od niemalże zarania świata przynajmniej od greckiej starożytności po jakiś porządek polityczny już funkcjonował już mam wrażenie, że to co proponuje el to co Adam Bensz proponuje jest dość abstrakcyjna ma stosunkowo starał się pokazać w odniesieniu do nowoczesności w konkretne techniki za pomocą, których władza zaczęła zajmować się życiem i tutaj główne z nich to jest np. rozwój medycyny rozwój nauk biologicznych seksuologii statystyki badań w przed wszelakich badaniach wpół populacją wszystkie podejmowane przez, a nie tylko rządy, ale przez rok również inne podmioty weźmy przykład przedsiębiorców tak dużo od pewnego czasu od osób od pewnego momentu zaczęli przejmować się tym np. jak żyją, a zatrudniani przez nich przez nich pracownicy, ale ani tutaj, by te wszystkie zabiegi związane z tym, żeby ludzie dłużej żyli, żeby nie wiem w rodziły się więcej zdrowych i mogących dożyć dorosłości dzieci Magda Zowsik to wszystko to jest polityka, a tutaj nie chodzi tak naprawdę o to, żeby polityka jest zła to, że władza zaczęła się interesować życiem miał bardzo dużo LM pozytywnych konsekwencji działania przykładnie programy, ale ogólnokrajowe programy szczepień to jest właśnie taka technika strategia polityczna, ale nie oczywiście współcześnie w bardzo wiele osób o uważają za opresyjną właśnie, dlatego że istnieje obowiązek szczepień one działają i chronią nas przed chorobami właśnie, dlatego że zaszczepią się zostać SA cała populacja tak przynajmniej bardzo wysoki procent tej populacji jest polityka jest właśnie z 1 strony takim zespołem technik za pomocą, których władza zagląda nam do domu wchodzi do łóżek i t d. to sprawia właśnie, że jesteśmy zdrowsi żyjemy dłużej jesteśmy bezpieczniejsi i t d. jest można powiedzieć, że śledzą globalną północ to ona na tym korzysta znacznie większym stopniu z pozytywnych UE wymiarów geopolityki, ale i tutaj nim istnieje też i tym już zaczął się zajmować sam w kółko możliwość RM wykorzystania tego co władza robi z biologicznym życiem na rzecz oporu i sam w kółko próbował zajmować się starożytnymi, ale również średniowiecznymi nowożytnym technikami siebie w UE właśnie, starając się pokazać w jaki sposób, ale jednostka może również sama widzi sposób kształtować kontrolować swoje życie i mieć nawet, wykorzystując te techniki, a które wypracowała np. nowoczesna, ale władza polityczna, kiedy Battle mówi o dominacji bio polityki to sądzę, że może iść na myśli częściowo to on, ale że tak naprawdę te wszystkie prócz odbywający i już się już na poziomie mikro techniki geopolityczne były kształtują nasze życie w coraz większym stopniu, kiedy pomyślimy o medyka izolacji naszego życia, gdy gołym okiem widać co się dzieje, a ich aż 2 dni przepraszam wytłumaczyła naszym słuchaczom co to znaczy medyka i za coś, żebyśmy tutaj mieli jasność w coraz większym stopniu o wszystkich aspektach naszego życia, ale myślimy, wykorzystując to co ma na ich temat do powiedzenia medycyna tak to znaczy mnie, kiedy myślimy o naszym codziennym funkcjonowaniu o tym czy jest jak jesteśmy produktywne w pracy czy jesteśmy zmęczeni czy nie jak zwalczać n p . to zmęczenie, ale jak dbać o swoją kondycję fizyczną efekt to są rzeczy, która w UE dla współczesnego człowieka Zachodu oczywiście przyda dysponującego jakimś tam materialne minimum są interesująca kwestia diety n p . tak istnieją bardzo rozwinięte przemysły nie wiem poradników zasad odżywiania się nie wiem ćwiczenia tak w UE są te wszystkie rzeczy, które sprawiają, że my interesujemy się, gdzie medycznym biologicznym aspektem naszego życia po i też sami np. dążymy do zdobycia wiedzy na ten temat z tym, że to jest tylko 1 aspekt polityki, a z drugiej strony właśnie w polityka nie każdą populacji traktuje tak samo i o ile Real zachodnie bogate populacje są poddane kontroli, ale właśnie takiej kontroli, która w ma na celu polepszenie jakości tej substancji biologicznej o tyle populacji globalnego południa tej kontroli tej opieki bardzo często są po pozbawione tam właściwie dzieje się coś takiego też geopolityka tutaj Battle RL prawdopodobnie bardzo są też uwagę na ten aspekt geopolityka przeradza się w nekropolii TK rozważy zarządzanie życiem staje się głównie zarządzaniem śmiercią to nie zarządzali śmiercią, ale w sensie pozytywnym to znaczy tych populacji się nie zabija w sposób aktywny oczywiście w sytuacji wojny co się dzieje ENA jest bardzo często to skazywanie na śmierć w nowoczesnym rożnych geopolitycznym przybiera postać pozwolenia, a żeby dana populacja ginęła jest taki przykład tej książce ze spotkania tej partii, gdzie 1 z przedstawicieli mówi o tym, że ci, których nie stać na ubezpieczenie powinni po prostu umrzeć cały tłum ludzi, którzy słuchali tego wystąpienia, że nie stać na ubezpieczenie nie stać na lekarza nie pracowały wystarczająco ciężko pracować wystarczająco ciężko musisz umrzeć i to się spotyka z wielkim aplauzem ze strony ze strony słuchaczy co jest bardzo dojmujący wręcz przerażający momentami niech sobie człowiek wyobrazi dostanę jest to przechodzą ciarki po po plecach jak ja też może być też przykład właśnie tej nekropolii teki to jest świetny przykład, bo pokazuje, że nawet w społeczeństwach zachodnich ten, że tak naprawdę bardzo często myśli się o produktywne i geopolityce jakoś przez takie złe opresją miłuje i co należy po prostu odrzucić inie wiem np. uczynić zaszczepienia czy dobrowolny pakt co oczywiście sprawi, że żal, że szczepieniami przestaną działać tak Elizabeth z co ten miks tak jest wulgaryzm wale myśli libertariańskiej, ale i jemu to co często w Polsce, ale myślą mówi Korwin niszczy i tak rzeczywiście to jest wyspy sposób myślenia o Mann w polityce właśnie MF, które można powiedzieć, że u swojego źródła był związany z takim oporem wobec kontroli w geopolitycznej, ale znaleźli opór kompletnie MO, że wymierzonym tak, ponieważ to nie jest tak, żeby polityka jest czymś złym, a z idea i uzależnienie wszystkiego od indywidualnych decyzji na sprawę, że po prostu uczynimy nasze wspólne życie piekłem w el przy czym jak bym tutaj mamy mamy na Zachodzie dużo takich stanowisk, ale i możni przerażające jest to, że one przybierają na sile ciągu z ostatnich kilku lat ENA, ale z drugiej strony, kiedy pomyślimy o tym jak kształtowały się ekonomicznej polityczne relacje na osi północ-południe ego to widzimy, że tak naprawdę to większość populacji globalnego południa właśnie była wystawiona na takich działań po raz mieliśmy do czynienia z asymetrią z 1 strony właśnie skupianie wszelkich produktywnych sił ENA dbałości o populacje el północy 1 z Wisłą właśnie wystawianie populacji południa, a tutaj za pomocą wielu mechanizmów tak głównie właśnie asymetrii w relacjach ekonomicznych n p . w zarządzaniu poprzez długi narzucaniu krajom południa w długów których, a one nie są w stanie spłacić zanim, które często akceptują rządy tych państw natomiast o zgonie bez, jakby Demokratycznej kontroli ze strony popularne populacji czy obywateli do danego kraju w PRL i tutaj teoretycznie nie dzieje się nic AM właśnie bezpośrednio śmiercionośnego natomiast, że narzucanie takich asymetrycznych relacji gospodarczych UE sprawia, że dana populacja zostaje wystawiona na powolną śmierć Battlefield bardzo to krytykuje neoliberalizm oraz wszystkie liberalne pomysły mówi nawet o tym, że odpowiedzialność samowystarczalność, która się wiąże z neoliberalizmem jest czymś złym, ponieważ im bardziej poddajemy się temu wymogowi być właśnie odpowiedzialne są dostarczane Tymbark jesteśmy odizolowani społecznie i tym bardziej czymś niepewnie tak naprawdę oraz tym mniejszą możliwość takiego uczestnictwa w sferze publicznej i tego manifestowania mamy Pulsu prekariat jest obok futbolu z 1 z najważniejszych w tej książce, ponieważ ta wolność zgromadzeń z tym prekariatu bardzo się łączy oczywiście kwestia praw karnych silnym to jest coś czym patriarsze zajmuje się od od dawna idei tutaj zapiski są kolejną książką z cyklu właśnie z cyklu takich książek już nie poświęconych perspektywie tak klasycznie kulturowo, czyli perspektywie płci czy seksualności, ale właśnie co on -li on dość kruchego przyp red karnego użycia i tutaj tłumaczki mają od początku problem z tym, a jak tłumaczyć 3 terminy, które się pojawiają Battle i które zresztą zrobiłem dość dużą karierę są używane także przez innych teoretyków tory tyczki mianowicie rozróżnienie między 3 terminami przy każdej z nas przekażę je i płakali ze ścian niezwykle realny weźmy przykład Agata Czarnacka, która tłumaczyła ramy wojny oddała, ale pierwszy termin czekali już nas jako kruchość jak by podążyła za nią w Żninie jednak niestety ze świadomością, że coś ucieka w tłumaczeniu, ponieważ tak kruchość Kubik powiązaniami z pre kar odnoszą te kary za akcją są 3 terminy, które ukazują się 3 wymiary pre karne gości pierwszy zniczy przy hali ósmy raz, czyli kruchość odnosi się taki egzystencjalny Czyż biologicznej podatności nie wiem w wydaniu na na przemoc na działanie sił natury, które bywają niszczycielskie, ale też, ale on opisuje to, że każde życie każda istota żywa jest przede wszystkim uzależniona od powiązań które, choć jak z 3 nie jesteśmy żadnym z tych baterii zresztą miniona pierwsza na oczy wpisuje się w takim bardzo silny we współczesnej teorii, ale nurt krytyki liberalizmu pokazuje, że sama liberalna koncepcja jednostki jest błędna pod każdym akonto logiczne oczywistym logicznym etycznym politycznym względem błędna, ponieważ nikt z nas nie jest taką jednostką 8 odizolowana mającą jakieś interesy czy preferencje, które po prostu się pojawiają nie możemy pytać, skąd one się biorą takim mrozie, kiedy pytamy o jednostkę przyrządza niekoniecznie musi być w ich być człowiek może być też zwierzak pochodzi każdy byt żywy to widzimy, że on przede wszystkim kształtuje się dzięki swojej historii po drugie, kształtuje się dzięki powiązaniom faktury w toku tej historii nawiązuje do Gdyni i oczywiście indywidua co jest pewnym procesem, który rzeczywiście zachodzi każdej każda z nas jest względnie izolowane, a może też o izolowanie, która jeszcze jest możliwe tylko za cenę tego, że to nasze powiązania nas stworzył i każda teoria polityki, ale zdolną odpowiedzieć na wyzwania współczesnego świata powinna w wychodzić właśnie takiej koncepcji jednostki, a nie od RM takiej fikcji, która właśnie liberalnej fikcji, która być może była użyteczna nie wiem na przełomie osiemnastego dziewiętnastego wieku, ale współcześnie coraz bardziej nieadekwatna, ale jak do tej pory zgromadzenie ma się ulubiony temat celibat kleru ten temat, który jego żona jest najbardziej uznamy, czyli kwestia płci to odsuwa co ma do powiedzenia na temat zgromadzenie oraz wyrasta z jej wcześniejszych tekstów o płci, a i to rzeczywiście Tatarzy Coma zmiana tematu nie jest jakaś rewolucyjna konie, choć odłożona mam wyszła poza swoje bardzo ograniczone podwórko tylko w, analizując kwestię płci seksualności, ale wypracowała takie narzędzia, które pozwoliły jej opisać to co napisała w tej książce o zgromadzeniach, czyli jeśli pomyślimy o płci jako o czymś co jest co ma charakter performatywne, czyli o coś jest przede wszystkim wytwarzamy, a i to wytwarzane w toku aktów, które są po w muszą być powtarzane, ale to znaczy i tutaj co to dotyczy nie tylko języka i np. mówienia o sobie w rodzaju żeńskim Szymańskim, ale zarząd od języka ciała odpowiedniego sposobu ubierania się, gdy wszystko tych wszystkich drobnych rzeczy, które my robimy bezrefleksyjnie albo n p . które robimy myśląc, że wyrażamy swoją płeć albo co pokazuje, że tak naprawdę swoją płacz po kawałku budujemy odtwarzanej umacniamy, ale oczywiście fakt, że ona jest budowana w ten sposób pan sprawia, że równie dobrze możemy ją rozmontować i zbudować coś co jest znacznie mniej Aram spójna z punktu widzenia matrycy hetero seksualność, czyli możemy zbudować sobie taką płeć, która nie będzie w 100 % żeńska ani 100 % męska im tak naprawdę nawet ci te z nas, którzy te, które się identyfikują jako heteroseksualne kobiety czy heteroseksualni mężczyźni bardzo często to robią to znaczy żadna próba stworzenia idealnej pół 3 mniej się nie to nie dorośnie do tego ideału to zawsze jest porażka ta uroczystość troszeczkę innego, więc ten musi bać się bardzo często zarzuca z 1 strony właśnie to może ona twierdzi, że rośnie, że jest termin niską i że matryca heteroseksualna kształtuje pół, czyli nie pozwala na sprawczość, a z drugiej strony właśnie zarzuca się jej coś z jakby zupełnie przeciwnej strony, czyli tworzę w dużo, że uznaje, że płeć jest właśnie performance bardzo często się myli się po pro forma aktywności performance, że pójdzie z odgrywaną że, choć można założyć ubranie mam właściwie obie te krytyki niejasności pokazują czym ta choroba ta nie stanie ma ono właśnie zwraca uwagę na to, że Chemical cały czas płeć odtwarzamy zrobimy, ale bardzo często robimy to w sposób nieświadomy, ale innym np. RM przegapi żadnej możliwości ARM im większej kreatywności tak, ale ona jest możliwa, bo cały czas jest otwarta i tak samo wygląda kwestia polityki zgromadzeń wydają się, że ład demokratyczny to jest coś co, określając go nasza konstytucja albo co określają instytucje międzynarodowe, a że istnieje jakieś, ale dany nam od kilkuset lat zesta w wartości demokratycznych, ale który określa czym jest demokracja liberalna, ale tymczasem tak naprawdę jest nim to co się dzieje w ramach ERM funkcjonowania, a w państwa czy funkcjonowania mruczą międzynarodowych, ale tak to jest tak naprawdę cały czas odtwarzanie tego ładu cóż to jest zawsze odtwarzanie czy powtarzanie z wariacjami jakąś zmianą naj fakt, że n p . przez ostatnie 200 lat notowano prawa polityczne coraz większym kolejnym grupom ludności właśnie pokazuje, że temu, że definicja demokracji definicja tego, kto jest ludem kim są obywatele, kto obywatelami jest to nie realnej czytaj głównie właśnie walka kobiet, ale o włączenie ich, a do ludu bardzo fajnie pokazuje, że te definicje nie może wydają się takie bomby dane raz na zawsze znajdzie się określają, że to jest nasza tradycja i my możemy albo z nim zerwać albo ją kontynuować, że tak naprawdę ten jest, że tradycji się cały czas odtwarza kawałek po kawałku gest pokażcie jak po i że można ją też rozmontować można wprowadzać nowe tematy w UE i właśnie zawsze, kiedy jakiś podmiot zgłasza się i mówi halo ja też jestem, nawet jeżeli mówi to w UE niekulturalny sposób albo w sposób źle się wydaje niespójny bezsensowne i c rok sześćdziesiąty ósmy, które one mąż bardzo często jest z pozycji konserwatywnych krytykowany jako taka rewolta rozkapryszone młodzieży, która ani wiedziała, o co jej chodzi dość jest fajnym przykładem tego jak tłumy zalegają na ulicach jest bardzo wiele grup tak naprawdę, bo on tam ta rewolucja czy ta fala walk była też bardzo zróżnicowana w, niemniej zaistniał bowiem fakt i coś się zmieniło w umeblowanie UE nowoczesnej demokracji liberalnej przeczy to nie przesądzam się zmieniło na kanale przyczyna gorszej czy ta rewolucja była udana czy nie można oczywiście mieć wrażenie, że była w dużej mierze nieudana to pokazuje właściwie wszystkie masowe czy większe zauważalne demonstracji pokazują, że demokracja też ma charakter performatywne to znaczy odtwarza się każdym gaz właśnie, że ustaną lub ustanawia się wielokrotnie za każdym razem na nowo dzisiaj wszyscy ulice polskich miast przejdzie Manifa w środę międzynarodowy strajk kobiet, a moim gościem była pani dr Joanna Bednarek filozofka pisarka członkini redakcji praktyki teoretycznej oraz pracowni pytań granicznych Uniwersytetu Adama Mickiewicza bardzo dziękuję za rozmowę dziękuje jak nazywa się Zuzanna Piechowicz, a teraz wracamy do weekendowego poranka Radia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: IDEALNA NIEDZIELA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA