REKLAMA

Rarytas na 207. urodziny Fryderyka Chopina. Co przygotowało muzeum?

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2017-03-05 07:40
Prowadzący:
Czas trwania:
14:14 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dziś Karolina Głowacka i na urodziny Fryderyka Chopina muzeum kompozytora sprawiła sobie inne mamy prezent a jaki to już opowie państwu pan Maciej Janicki kurator muzeum Fryderyka Chopina dzień dobry dzień dobry państwu muzeum Chopina w Narodowym Instytucie Fryderyka Chopina pozyskało niezwykły rękopisy rękopis pierwszych taktów ballady, gdzie moll Opus dwudziesty trzecie, która szczepionek są prawdopodobnie 18003005. 3006 . roku to jest niezwykle cenny nabytek, a posłuchamy Rozwiń » nagrania, który jest również niezwykła, ponieważ jest to nagranie, które powstało 21 lutego 1948 roku wyssali Pompeje Pańskiej Belwederu wykonał je Raul Kończalski to jest niezwykły pianista, ponieważ to jest pianista, który można powiedzieć w prostej linii kontynuuje tradycje pianistyki chopinowskiej, dlatego że uczył się UE Miku lego, który to z kolei Mikulicz uczył się u samego Chopina zatem można powiedzieć, że usłyszymy pianistę, który do wiedział jak grał Chopina oczywiście to jest wielka dyskusja, a do tego jeszcze gra na instrumencie Pleyel z 1800 czterdziestego siódmego roku na 1 z instrumentów, na których również grał Chopin, a zatem drodzy państwo Grad Ka droższe odbiorniki trochę głośniej słuchamy a tu proszę nam wybaczyć drodzy państwo, że przerywamy słuchanie tego pięknego wykonania czas antenowy jest nieubłagany mamy jeszcze wiele do powiedzenia przypomnę studies pan Maciej Janicki kurator muzeum Fryderyka Chopina rozmawiamy o odnalezionym rękopisie nie ballady, które jej Crew mogli państwo teraz usłyszeć, gdzie został odnaleziony rękopis zostały pozyskane podczas aukcji, która odbyła się 29 listopada w londyńskim domu aukcyjnym Sotheby z jak w przypadku domu aukcyjnego inny niestety nie wiemy, skąd dokładnie pochodzi, a to brzydal puszczanie rozwikłał pewną zagadkę, który jest tym rękopisem związana ponieważ, kiedy zobaczyliśmy postawić swoje podstawowe pytanie, jaki to jest typ rękopis, dlatego że w tej typologii rękopisu Chopina mamy pewne dość jasne rodzaje mamy takie rękopisy, które są szkicami, których Chopin zarysował pewne myśli muzyczne jest mnóstwo skreślają nie są zresztą niezwykle efektowny wizualnie mamy wreszcie takie, które są stosunkowo czyste, w którym w łóżku, w których widzimy formę, której zwykle służyły temu, że Chopin wysyłał je do wydawcy, żeby ten na ich podstawie przygotował druk mamy wreszcie takie rękopisy, które służyły jako podarunki są one zwykle czyste piękne jest zwykle opatrzone datą podpisem Chopina natomiast zawierają wielokrotnie tylko fragment dzieła dorastamy rękopis, który pozyskaliśmy ich zagadkowy, dlatego że mamy zapisanych na 3 systemy muzyczne, ale czwarty system rozpoczyna się co znaczy mamy zapisane klucze wiolinowe basowy znaki przy kluczowe tak znaną jako Lady i spoza i to jest zagadka, której na razie nie potrafimy racjonalnie rozwikłać to znaczy zapis muzyczny wskazuje na to, że mógłby dostać się takiej ryby mógłby to być takie rękopis, który Chopin mógł wysłać, do którego z wydawcy ten utwór ma zresztą już jedyny rękopis, który znajduje się w rękach prywatnych, którym wiemy to, że posłużył jako pierwowzór właśnie wydania francuskiego Ross w środku naszego nie wiemy czy Chopin zamierzał go wysłać do wydawcy np. niemieckiego czy też podarować nam podarować już raczej nie, dlatego że nie zmieściłby chyba dedykacji do tego jeszcze mamy pewne pytanie w związku z samym papierem do tego, że papiery w przypadku rękopisu Chopina decyduje niekiedy o dotowaniu wiemy, że Chopin rękopisy w okresie warszawskim pisał o takim charakterystycznym dość grubym mięsistym papierze jeżdżą często odcieniu niebieskim natomiast w okresie francuskim już sięgał po papiery aksamitne jasne, a ten papier nie mieści się radni w tej pierwszej ani w tej drugiej grupie w związku z tym nie wiemy też na ile może nam ten rękopis tutaj są badania beze mnie przed nami pomóc w datowaniu do tego, że sama ballada rodzi dość duże kontrowersje jeśli idzie o moment powstania ponieść niektórzy biografowie nawet wskazywali rok 1800 trzydziesty pierwsze, czyli ten moment jeszcze pomiędzy okresem, by Polski w warszawskim, a okresem już paryski natomiast raczej utrzymuje się, że utwór powstał w latach 3536 jedno rękopisy więcej pytań na razie rodzi do tego jeszcze jednak w Górze znajduje się taki niewielki fragment znanego filigranową, który jest niewidoczny, bo jeżeli jest widoczny dopiero, jeżeli się prześwietlić ten rękopis i też musimy zbadać siłę analogiczne papiery wiemy, że niestety w naszej kolekcji takich nie mamy, ale sięgniemy z pewnością do innych kolekcji, żeby te liczne pytania zagadkę rozwikłać, a wcześniej nie było w rękach muzeum rękopisu żadnej ballady to ważny gatunek uda się panu coś tak ballada to to 1 w ogóle z kluczowych gatunków muzyki dziewiętnastego wieku ballady znamy jako utwór wokalno instrumentalny z wcześniejszych dziejów muzyki natomiast Chopin wynalazł balladę instrumentalną to znaczy taką ballady, która nie potrzebuje już głosu zresztą w ostrożni wydawcy tytułowali wręczy ją jako ballady bez słów, zaznaczając te unikatowość poza tym ballada to taki gatunek, w którym Chopin nie musiał powiedzieli byśmy z takich ryzach trzymać się pewnych ustalonych konwencji gatunkowych formalnych jak to jednak powinien kompozytor ówczesny czynić w wieku 19 no poza tym ballada, jeżeli myślimy w ogóle o gatunkach, które komponował Chopin to jest ten, który się wymienia obok mazurków polonezów skwer z sonat warto podkreślić, że w żadnych polskich zbiorach nie mamy w ogóle rękopisu ballady w związku z tym ten nabytek jest niezwykle cenny, nawet jeżeli jest to te kilkanaście pierwszych taktów tego dzieła, a w ogóle w zbiorach publicznych są dostępne tylko 2 no z tym naszym już 3 rękopisy 4 ballad, które Chopin stworzył zatem ta dostępność rękopisów jest niezwykle istotna dla badaczy ponieść jak państwo zauważyli rozmawiamy o takich niuansach, które są Visy czy te, które są widoczne nie na zdjęciu tylko jednak w ogrodzie oryginał w takim dodatku, który powstał bez okazji nabycia rękopisu zdaje się ze współpracą z Rzeczpospolitą we współpracy rzecz z Rzeczpospolitą wyczytałem, że ten utwór Fryderyka Chopina często traktowany był jako muzyczne nawiązania do Konrada Wallenroda Adama Mickiewicza jak to rozumieć w Psarach droga jest twórczość Chopina w dziewiętnastym wieku w drugiej połowie szczególnie, ale za życia kompozytora również rodziła wiele skojarzeń literackich zresztą to przywiązanie polskiego dziewiętnastego wieku romantyzmu to właśnie literatury jako tej Naczelnej ze sztuk, choć rzeczywiście w tej hierarchii dziewiętnastowiecznej muzyka odgrywa w niektórych systemach filozoficznych kluczową właśnie rolę pierwszorzędną jest ogromne, więc powiedzielibyśmy dążenie, żeby nie nazwać tego usiłowanie my usłyszenia w utworze Chopina jakiś wątków literackich poetycki jest niezwykle silne natomiast warto zauważyć, że Chopina oczywiście znał poezji Mickiewicza natomiast nikt nie lubił raczej przypisywania konkretnych treści literackich muzyce muzykę bezbłędnie traktował jako sztukę powiedzielibyśmy absolutną to znaczy sztukę abstrakcyjną taką, która odwołuje się bezpośrednio do emocji, a nie zmusza słuchacza, żeby wyobrażał sobie jakieś konkretne rzeczy liter wyrażenia tak cieszą innych kiedy by czytamy biografie Chopina, które powstały w drugiej połowie dziewiętnastego wieku tam jest mnóstwo niezwykle dosłownych skojarzeń wręcz takich no i powiedzieli byśmy obrazowych do tego stopnia, że właściwie obraz Matejki się na pojawiającą przed oczami oczywiście to wszystko wodnych służyło temu wpisaniu Chopina byłyby jako czwartego wieszcza w ten cały system interpretacyjne, które służyło oczywiście podtrzymaniu tożsamości narodowej i t d. więc to nie jest kierunek, który wydaje się Chopinowi był bardzo bliskie zresztą świadectwo tego, że wydawca angielski poniesie ją 3 wydawców francuskiego niemieckiego angielskiego miały taką niedobrą tendencję poziom braku lojalności wobec kompozytora i tytułowanie jego utworów szuka się niebywale NATO zżymał się nie lubiący po prostu takich odwołań jest oczywiście nie jest błędem przywołanie w podczas wysłuchania poezji Mickiewicza, ale też i chyba nie chodzi o bezpośrednie relacje z 3 w Polsce widzowie mogą już oglądać nowy nabytek dzieje tak rękopis jest dostępny już muzeum Chopina na wystawie stałej mamy taką specjalną 1 salę, która nazywa się kompozytor ona jest na najniższym poziomie muzeum tam oprócz tego, że możemy posłuchać nagrań utworów kompozytora zresztą wszystkie one zostały dokonane właśnie na instrumentach z epoki Chopina zatem, słuchając tak jak ten fragment którego, którego jest zła śmiało możemy sobie wyobrazić jak mógł brzmieć instrument, na którym grał Chopina mogła tak muzyka w dziewiętnastym wieku brzmieć ta oprócz możliwości posłuchania utworów zawsze prezentujemy 1 oryginalny rękopis muzyczny i właśnie ballada do 20 marca jest muzeum dostępna warto wspomnieć o tym, że te rękopisy to są niezwykle wrażliwe obiekty powiedzielibyśmy muzealne drobny przykład Chopin pisał swoje rękopisy czarnym atramentem, jeżeli wyobrażam sobie państwo dzisiaj rękopisy żaden nie jest napisane czarnym, więc widzą państwo jak szybko następuje destrukcja tych obiektów dlatego też pokazujemy jest w świetle jej nie mocniejszym niż 50 luksów to jest taki standard muzealnej no i pokazujemy je niestety krótko, ale zawsze w muzeum Chopina przynajmniej 1 oryginalne rękopisy muzyczne kompozytora można zobaczyć właśnie w tej sali w tym, czego jeszcze tam państwa zdaniem w muzeum Fryderyka Chopina brakuje zaczyna się rozglądać się o różnych aukcjach to przede wszystkim brakuje, gdy źródeł muzycznych, dlatego że gdyby tak sobie kolekcję naszą wyobrazić to są przede wszystkim źródła muzyczne to znaczy rękopisy kompozytora, które nam niezwykle dużo mówią o procesie twórczym inny o tym jak ta waha się użyć sformułowania ostateczna postać, dlatego że w przypadku Sobiecha to niestety nie jest takie proste, żeby te ostateczną postać dzieła uchwycić mniej poza tym listy to jest drugi taki jest druga taka niezwykle ważna grupa no i wreszcie ikonografia zarówno ta z czasów Chopina, jaki powstała po jego śmierci do dzisiaj zresztą inny powstające, więc jeśli zapytać się, czego brakuje no to oczywiście nie jest jeszcze szereg niezwykle interesujących rękopisów muzycznych, które znajdują się w rękach prywatnych, które można spodziewać się, że podobnie jak te, które nabyliśmy zostaną w pewnym momencie wystawione na aukcję to już tak na koniec zaczęliśmy od tego, że na urodziny Chopina sprawili nam państwo prezent tylko jak to z tą datą w końcu to z datą jest dyskusja o dacie jest dyskusja przede wszystkim oddać się rocznej, dlatego że data dzienna pozostaje teatrze i bezdyskusyjna, dlatego że wiemy, że to jest 1 marca albo z pierwszego na 2 marca tak niektórzy, którzy byli bardzo blisko Chopina też podają natomiast by data roczna 4 z 1800 dziesiąty czy dziewiąty rok pozostaje ta dyskusja nierozstrzygnięta, dlatego że już pierwsi biografowie, którzy znali Chopina podawali rok dziewiąty, więc jeżeli nie odnajdziemy jakieś decydujących w tej materii dokumentu właściwie ta dyskusja pozostaje w zawieszeniu bardzo serdecznie dziękuje pan Maciej Janicki kurator muzeum Fryderyka Chopina dziękuje zapraszamy oczywiście to dziękuję bardzo chcę jest suma 57 słuchają państwo Radia TOK FM za chwilę informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA