REKLAMA

Jak muzyk Brygady Kryzys został pracownikiem domu kultury? Inna twarz Tomka Świtalskiego

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2017-03-05 13:00
Prowadzący:
Czas trwania:
13:00 min.
Udostępnij:

Tomasz Świtalski polski saksofonista, członek zespołów Deadlock, Kryzys, Brygada Kryzys w audycji INNA TWARZ. Opowiada o swojej misji i pracy w domu kultury.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
sztuka w 2 Przemysław Iwańczyk inna twarz Przemysław Iwańczyk kłania się państwo to kolejna część naszego niedzielnego magazynu Radia TOK FM im państwo gościem jest Tomasz Świtalski dzień dobry dzień dobry państwu saksofonista członek zespołów brygada kryzys tlenek jazzowy obecnie kurator wystaw i od tej innej twarzy chciałbym, żebyśmy porozmawiali generalnie to jest nie z kulturą wśród tych, którzy kojarzą się właśnie z muzyką znana jest twoja inna twarz oczy Rozwiń » czy ciekawa, choć akurat w moim przypadku, bo w bojach z takiego rzeczywiście undergroundu muzyki niezależnej punkrockowego przewrotu i t d . i t d . po po wielu zresztą, by peregrynacja i perturbacjach życiowych jeśli rodzice, a taki wizerunek, bo ich w telewizji Polsat przez pracowali w mroźne inne rzeczy jako niezależny przy Auchan prace w 2000 roku w domu kultury to właśnie stereotyp jest tak, że rock man to to ktoś to kontestuje absolutnie wszystko, kto mnie nie jest w stanie podporządkować się jakiemukolwiek ułanowi rozumiem, że ta inna twarz jednak wymaga subordynacji, bo nie ma, więc też poniekąd traktującym swoją pracę bardziej jako służbę niż jako sposób do zarabiania pieniędzy chyba jak Rosja jako sposób na nas na siebie we wspólnocie dlatego dlatego wszystkie te moje przemyślenia i zawiodły mnie do do domu kultury jako do takiej placówki najbliżej ludzi, którzy są porzuceni przez pana droga i króla, z czym zawiodła myje w drugi tego słowa znaczeniu NATO to jest już zupełnie inna sprawa, ale rzeczywiście długość tego czasu, jaki tam spędziłem z 15 lat tak jak pracuje dla domu kultury, bo niestety dla takich ludzi jak ja nie mam etatu w takich placówkach coś zupełnie innym innym tematem na inną rozmowę no to z perspektywy 15 lat to rzeczywiście może tam realizować w jakimś aspekcie skoro skoro tak długo tam pracuje no właśnie chciał, żebyśmy porozmawiali z instytucji domu kultury to on miał zupełnie inną rangę zupełnie inne wyzwania inne aspiracje, kiedy tych rozgrywek rozrywek życia doczesnego było znacznie mniej wraz z postępem lub dom kultury nie chce powiedzieć, że stał się niszą ale, ale jednak nie jest tak rozchwytywany atrakcją przez ludzi w dno jest elementem jakiejś tam jakiegoś tam konfliktu czy 3 wojny światów zależy jak definiujemy rzeczywistość współczesność, ale też zupełnie inny wątek, a teraz rzeczywiście nie dzieje się dobrze, w których w tej kwestii, że ja nazywam takie rzeczy jak nie wiem emerytury bary mleczne domy spokojnej starości domy kultury jako takie brednie od czasów minionych tak poniekąd prawda w sytuacji kiedy, kiedy mamy z lewicową tak jak mamy z lewicą w przestrzeni publicznej wstać z tego rodzaju myśleniem socjalnym społecznymi tak dalej tak dalej do zamku z lewicą, która politycznie reprezentowana nie jest tak myliłem mogę je właśnie w tym co się dzieje w ogóle z lewicowym myśleniem, że mecz, kiedy zaczynamy mieć jakikolwiek empatyczny, by komunikaty na zewnątrz mówić o innych ludziach w kategoriach właśnie empatii to zaczynamy być przezywali lewakami i t d . i t d. ale jakże się nikim innym nie zajmowali tylko osoby są sobą samym i chodzili w do innych instytucji więc, więc jest pewnego rodzaju brak takiego myślenia o niej domy kultury są na takim na takim uskoków w tej chwili widzę, że n p . za czasów liberalnego porządku myśmy drżeli każdego dnia swoje życie to znaczy bardzo szybko mogło dojść także nas zlikwidowana, bo nie było żadnego powodu, żeby nas utrzymywać teraz kolejni chętni Baran w zasadzie nie bacząc nawet na dorobek artystyczny lato z dnia oraz emisję listów włodarzom bacząc no umówmy się, że jak potrzebna jest działka to się wytnie 4 ha w nocy najlepszego lasu nad morzem to niema żadnego znaczenia wieść, o ile rosło i ile, jakie to ma znaczenie dla świata jest potrzeba się wycinano, więc miasto zupełnie normalna praktyka natomiast chodzi o takie doświadczenie społeczne nie, że to było, że to jest dobrze zaszczepione to znaczy to jest bardzo potrzebne to jest miejsce nie do szybkich efektów nie do szybkich karier tam przychodzą ludzie od lat od pokoleń działek tam przychodzili dziadkowie tam przychodzą teraz wnuczęta Kołek tam są instruktorzy, którzy pracują w swoich dziedzinach od lat, kiedy jeszcze w monitory telefony były na na biurkach naprawdę, chociaż jest komputerowa sala i wszyscy mamy dostęp do nowych mediów i pracujemy na tych mediach, ale porządek tego nazwa domu figura domów w nazwie chętnych kiedyś nie mamy własnego domu, kiedy nie mamy własnej miejscowości kiedyś w ogóle nic nas nie identyfikuje to ta figura domu jest czymś co, jeżeli zburzymy wsi to naprawdę nie wiem co nam zostać noża, ale jest to misja społeczna czy też komisja artystyczna, bo mam wrażenie, że dom kultury powinien balansować jak radzić w razie żadnych kultura ma w ogóle taką funkcję, że jeżeli mamy mówić już później ma też mieć o wartościach artystycznych tego co robimy jako diakon świadomi siebie ludzie Noto, który to te wcześniejsze działania są podstawowe tak no bo nie mnie nie nie można czeka wyrwać znikł wziąć znikąd wyrwać go z korzeni wrzucić go na Akademię artystyczną nauczyć go reguł, a później go oceniać wg tych reguł no i tyle ja albo jest artystą albo nie jest ludzie muszą być przygotowani trzeba chodzić na rysunek przechodzić na rytmikę takaż tajny rozkaz droga jak byłem dzieckiem, choć na rytmikę tańczyłem zajmowałem się muzyką rysowałem po różnych świetlicach tego była cała masa to teraz problem, że rodzice nawet nie mają świadomości tego komplementarnego wychowanie troszkę tak chcą mieć to z głowy być może jest tak, że rodzicom to, chociaż nie rodzice są jak się zachowują jak najbardziej korekt, ale dziecko samo nie pójdzie musimy dzielnie radzą zwracać się u nas u nas służy zatem obłożone wszystkie miejsca dobrze trudne pytania wobec tego inaczej czy nadszedł już to moment, kiedy domy kultury stają się na powrót taką bardzo modną ekstrawagancję, bo wciąż ekstrawagancją lub nie jest to zjawisko powszechne ale, ale wraca moda na dom kultury w eseju mogę powiedzieć, że to bardzo niebezpieczny moment dla nas samych dla samej instytucji, bo młodzi ludzie są szalenie ruchliwi w tej chwili są świadomi swoich potrzeb, ale ruchliwi, bo szybko się modą czy ruchem JOW są tak jakoś tak, jakkolwiek mamy jest to dostępne nudzą się szybko jest i t d . i t d . ale też, ale też innym mają rozbudzone oczekiwania bardzo łatwo jest im się zrazić stąd sąd stąd taki romantyczny i ich stosunek do wszystkiego co spotyka przyjdzie zobaczy sobie pójdę i dla nas jest to o tyle ważny moment, że my po to, podlega bezwzględnej weryfikacji, a tłumy młodych ludzi do nas zaczynają przychodzić, bo nie zwątpili we wszystkie już instytucje i pomysły na nich samych jak wszystkie kluby wszystkie miejsca naprawdę rzednie to wszystko mija biorę udział w życiu kultury w Warszawie od 30 paru lat przysięgam wstyd po siedemdziesiątego ósmego roku tak naprawdę czynnie brać i n p . w porównaniu z 20002007 to teraz Warszawa jest absolutnie pustym miastem to jest pas wschodni jak wszyscy jednak aby temu nie nazwałbym tego pytania, ale teraz mu, że żyjemy w gospodarce rynkowej nawet dotyczy to i tak u wrażliwego miejsca, jaką jest to sztuka artyzm, jakie kryterium weryfikujące domy kultury, bo o nich dzisiaj mówimy nie liczba odwiedzających liczby uczestników poszczególnych zajęć czy też misja, jaką ten dom kultury ze sobą niesie Leja całych realizujące Natalia jako całe szczęście jako kurator galerii nie muszą wiedzieć jak, więc nie odpowiem na to pytanie na pewno są już niestety takie jakie są utarg, a z drugiej strony, gdy ja cały czas wierzę w to, że weryfikują łączy nas ci, którzy do nas przychodzą i maja nie będzie jak walczy o widza, bo bardziej bardzie jestem zainteresowany domami kultury niż tymi którym, którzy dają do niego przychodzą to znaczy bardzo zależy na tym, żeby to tkanka to struktury zachować dla tych, którzy już do nas ideał, ale jeszcze my o nich nie wiemy, a oni jeszcze nie są świadomi tego, że potrzebują takiej przestrzeni jak nasza, dlaczego tak mówię, bo no, bo rozmawiamy to artystach o sztuce, a ja cały czas patrzę na to, jaką jako początek jak oczodołu Iskra, która dopiero nas ukierunkowuje w jakąś stronę tak jak ja zrobię wystawę komuś to moim zdaniem jest ciekawy ma w sobie jakiś niepokój, a przy okazji mała, że tak swobodnie łokieć umie coś narysować niekoniecznie jest dobrze narysowany koń może być to źle narysowane koni, ale w dobrym będzie to ja zrobię wystawę wbre w jego woli jestem przekonany, że on złożyć teczkę na Akademii po takim po takim pokazali więc, więc domy kultury bardziej działają na tym na tym podium po podle bił tak my my zresztą od tego jesteśmy jako młody człowiek też szukałem kogoś, kto mi pomoże zrealizować moje szalone pomysły nie w estradzie warszawskiej albo w klubie studenckim sam się zdarzało, ale czasami szliśmy do domu kultury, które miały budżet i niespokojnych młodych ludzi na swoim terenie są bardzo ważne rzeczy one dopiero nas przygotowują do do życia w tych kategoriach, o których chcielibyśmy znać sztuka kultura działasz w Warszawie, więc w miejscu, które dobrze jest z bardzo specyficzne choćby ze względu na liczbę napływowych mieszkańców pytanie wyobraź sobie i proszę być empatyczny to zrozumiał tych słuchaczy, którzy być może ze zjawiskiem domów kultury dotąd nie mieli wiele wspólnego jak zachęcić młodych ludzi, zwłaszcza by, by zajrzeli, by zobaczyli zostali nawet jest to przestrzeń niezagospodarowana, a właściwie statutowo gotowana wasze przejścia Janie znam innego przypadku, żeby człowiek z takim temperamentem, jaki realny jest bez urazy co do kolegów koleżanek i taką przeszłością jak działa postanowił coś zrobić z dużym domu kultury na tyle głośno, żebyśmy mogli o tym, rozmawiać tak, ale domów kultury w Warszawie z ponad 100 w każdym domu kultury jest duży hol pracownia plastyczna jakiś dyrektor jakiś kierownik wszędzie tam można uruchomić galerię wszędzie tam można pokazywać swoje prace wszędzie tam można publikować można wyrażać własną opinię promować swoje estetyki i t d . tak dalej próbować konfrontacji z innymi odbiorcami nie na poziomie zawodowym nie na poziomie szkolnym akademickim, gdzie podlegasz ocenie na poziomie swojej relacji z kimś, kto dziś zawiezie kurator Boya oczywiście najpier w próbuje uwieść kogoś z Kurskim chcą pracować oczywiście on mnie uwodzi swoim swoją postawą czy swoimi pracami, a później z tego powinna wynikać, że relacja być może dla wielu z tych ludzi pierwsza relacja na temat ich meta języka tak, bo jak przyjeżdża do mnie swoje zdjęcia n p . a nigdy nie robił wystawy jak swoich 300 zdjęć wybiorą 17 razem z obu i nadal nim razem z tobą jakiś sens temu zbiorowi to jest to o co chodzi nagle zobaczył, że nie pstryka Stali bez sensu, bo dostałeś na komunię aparat w czymś w telefonie nowy model tylko rzeczywiście jeszcze coś widzisz co też dostrzegają inni i tak, którzy z tobą robią to zbiór dziękuję bardzo to rozmowa Tomasz Świtalski znany przede wszystkim jako muzyk członek zespołów brygada kryzys altanek gazowy był moim państwa gościem mówiliśmy o domach kultury, czyli od swojej innej twarzy być może niektórzy mieli dopiero okazję poznać dziękuję bardzo dziękuję do widzenia informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NIEDZIELNY MAGAZYN RADIA TOK FM - PRZEMYSŁAW IWAŃCZYK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Aż 60% taniej! Największa obniżka cen TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 60% zniżką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA