REKLAMA

O słyszeniu, słuchaniu i dźwiękach rozmawiają dr Paweł Boguszewski i Jerzy Sosnowski

Salon Radia TOK FM: Nasłuchiwanie
Data emisji:
2017-03-05 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
51:33 min.
Udostępnij:

Rozpoczynamy spotkania z cyklu "Nasłuchiwanie w TOK FM". Będziemy rozmawiać o sztuce słuchania - świata, kosmosu, innych ludzi, zwierząt. Czasem traktując tę umiejętność dosłownie, czasem metaforycznie. Rozwiń »

Zaczniemy od fizjologicznego konkretu. Jak to jest, że identyfikujemy dźwięki? Czym się różni słyszenie od słuchania? Czy nasze uszy są przystosowane do tego, jak dziś brzmi rzeczywistość (dość hałaśliwa...)?

Na te i inne pytania (także zadane telefonicznie przez Państwa) odpowie dr Paweł Boguszewski, neurofizjolog z Instytutu Biologii Doświadczalnej PAN.

Posłuchamy również rozmaitych dźwięków - czy uda nam się je rozpoznać? Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
nasłuchiwanie w dobry wieczór jest godzina dwudziesta druga 6 przy mikrofonie po raz pierwszy w radiu TOK FM Jerzy Sosnowski proszę państwa chciałbym państwa zaprosić do wysłuchania pierwszej edycji cyklu nasłuchiwanie mam wrażenie, że rak jest dobrym miejscem, żeby o tym, porozmawiać tytułowe hasło będziemy traktowali czasem dosłownie czasem metaforycznie w, kiedy są też usłyszeć zamieniamy się słucha skupiamy się może bardziej niż kiedykolwiek, ale prawdę Rozwiń » mówiąc czasy chyba nie sprzyjają takiemu skupieniu nawet w radiu czasu często traktowane jest jako medium towarzyszące, czyli brzęczące w tle chętni chyba mówimy niż słucham otacza nas z dróg w bardzo ważny dla mnie czasu z dzieciństwa stacji nigdy w życiu Joanny Kulmowej młodzi bohaterowie lubiliśmy bawić w grę pod nazwą co kto słyszy w ciszy w czasie wakacji na wsi to dosyć proste, ale jak rozpoznać dzięki miejskim hałasie zabawić się gra co kto słyszy hałasy i o tym i innych sprawach związanych ze słuchaniem rozumianym tymczasem dosłownie Ben naszym gościem jest dziś neurofizjologii z Instytutu biologii Doświadczalnej imienia Marcelego Nenckiego Polskiej Akademii Nauk dr Paweł Boguszewski debata w Dobrczu państwu ważne, żeby zapytać czy w tej wiążący dźwięków poznał pan wszystkie na pewno takim na pewno drzwi stukanie i chyba to był szum morza bądź szum miasta, a zwłaszcza podnoszą także na pewno, ale to właśnie intrygujące, bo w ja mam wrażenie, kiedy ktoś opowiadał, że jakoby i to górny wstrząsającego rzemieślnika Bush zaraz wyjaśnię jak masz albo do naszego tematu dzisiejszego, żebym zatkał nos i miał zasłonięte oczy to Niejestem wstanie w samym smakiem odróżnić arbuza ogórka podobno cała zabawa polega ona na tym, że to inaczej pachnie inaczej wygląda adresów smaku jest tak samo co prawda i tak imperatyw tak jak i dostałem się wynika z tego co pan, mówi że że zdaje się z dźwiękami podobnie orzekł, że ratujemy się tym, że mamy informacje z wielu zmysłów, bo to na końcu to duszom w autobusie Marszałkowskiej w po w deszczowe popołudnie, a nie są może, ale granie właśnie problem z rozpoznawaniem dźwięków to poziom jest taki rząd są do siebie bardzo podobne, więc źródło szumu i że nie mam czegoś wyraźnego odcinka szyjnego dźwięku 1 wskazówki te 3 ciężko rozpoznać miast jak najbardziej zmysły nie działają poza sytuacjami doświadczalnymi bądź ekstremalnymi wódz niezwykle mamy bardzo wiele informacji wielu moralność jest wielu zmysłów, ale to oznacza, że właściwie, że rzuca, że Sojusz mózgu nie stracić takie wzorce, które w, które ma mózg porównuje do tego, by sygnał, który przychodzi już możemy kogoś i Mar Mara wzorzec szumu Douglas nie ma osobnego wzorca naszą morza szum ulicy Kielc obraz jak najbardziej słuchanie i przede wszystkim susza nie jest procesem aktywnym to nie powiem sobie o tym jak to wszystko wobec trafia ze źródła dźwięku do naszego mózgu natomiast dno możemy zdradzić tajemnicy już tak od końca troszeczkę żal do, żeby dobrze słyszeć rozumieć potrzebna jest pamięć potrzebne biblioteka dźwięków, ponieważ musimy się nauczyć słyszeć najprostszy przykład chociażby ornitolog, który potrafi i po jakimś tam, skąd ten świetnie czuł gdzieś w szumie rozpoznać te za gatunek nie może pojąć co dziś rano jadł mniej natomiast dla jedno laik nawet tego nie wyłapie z ust 2 w związku z tym słyszenie jest procesem aktywnym no i każdy na pewno taką sytuację tzw. swój słynny aktor efekt koktajlowe to znaczy, że jest usłyszymy własne imię gdzieś się do rozmowy wielu osób nagle nasza uwaga ślad papierowy zwój nagle to imię wyłapujemy z natłoku innych dźwięków, ponieważ nasz mózg właśnie próbuje złapać pewnego rodzaju wzorca i robić nieświadomie robi to bardzo dobrze no dobrze to bez tego, by tutaj zdradził pan tajemnice już się tego końcówki tego procesu to zaczniemy zaczniemy tak powiedzieć po bożemu od początku jestem świeżo po lekturze tej książki, w którym opisano w jaki sposób co się dzieje, kiedy patrzymy na to 2 dość podobne obrazy 1 to był jak pamiętamy obraz Mondriana, a drugi to byłoby dość dość podobny obraz telewizora, że żyjemy w telewizorze na monitorze liczyła także drugi w tym drugim się tak kwadraciki poruszały i zupełnie inne miejsca w mózgu aktualizowane rozumiem, że również jest pewna komplikacja przez procesie sól słyszenia, ale zaczyna się wszystko to w miarę w miarę normalnie tak wychwala zalety fala dźwiękowa wpada do Bordeaux do ucha godzić to może mamy te płatki uszu większość miejsc milioner tak wiza ogarniają napędzają tę płytę to te szale i powietrza do odpowiedniego kanału co dalej tak to zaś wszystko rozpoczną się od źródła czy gdzieś następuje wywołanie fali akustycznej, czyli fali mechanicznej, czyli pewnego drgania powietrza i to już widzimy, że musi być ośrodek musi być coś im się dźwięk rozchodzi powietrze rozchodzi całkiem dobrze, ale na ich ciałach stałych dużo lepiej dlatego u Sterna, który już wyszły z mody kowboje zawsze jeśli napaść na początku przeczekali głowę do szyn, żeby usłyszeć coś jedzie z daleka no i ta fala mechaniczna także poziom potrzeb ośrodka tylko, jeżeli widzimy film science-fiction jest kosmos i nagle w statek kosmiczny wybuchamy słyszymy w błąd to on na Jeżycach baraży set nie był nie jest dobrze prawda i często fala dociera do naszej głowy dociera do naszych uszu i oczywiście takie pomijany element właśnie z tą małżowiny uszne nas ogromnie ważne, ponieważ jej kształt zapewnia stworzenie w odbić w stworzenie odbić stworzenie dodatkowego Echa, które na, który pod pozwala nam złapać kierunek znaleźć miejsce, skąd dochodzi dźwięk, ponieważ do naszego przeżycia jako organizmu, który nadchodził gdzieś tam sobie takim wstępie, a nawet we wcześniejszych etapach jeszcze na tych etapach innych gatunków, które wcześniej ten słuch wynalazł bardzo ważne jest nie tylko co słyszymy, ale też i skąd ten dźwięk dobiega też kosztem ich alokacja w ich ziemia PUH Get out lokat jest bardzo ważna i do tego po pierwsze mamy dwoje uszu, a po drugie, małżowinę odpowiedni kształt zapewniający specjalną odbicia dwoje uszu zapewnia nam kierunkowo ość w płaszczyźnie horyzontalnej, czyli czy z prawej z lewej strony dźwięk dochodzi też kształt małżowin usznych zapewnia nam rozróżnienie grodu w tym dźwięk wpada sobie do kanału słuchowego trafiona Bębenek wprawia go w drganie, ale cały czas to fala mechaniczna jest cały czas pewnego rodzaju zjawisko fizyczne oparto właśnie mechanika i tam dociera do 3 najmniejszych kosteczek słuchowych strzemion skokowo do Euco i młoteczek i nietykalność mieszkania ostatnie, które z Wisłą zaczepiany na specjalnych takich osiągach i one przekazują to tykanie mechaniczne poprzez ucho środkowe nie znajdują się w części naszego ucha zwanego uchem środkowym przekazują te drgania do ślimaka czy cały czas tutaj jeszcze mówimy o właściwościach mechanicznych dźwięków jeszcze nie zamieniamy go na język układu nerwowego w komorach środkowego jest bardzo ważna tam następuje wyrównanie ciśnienia pomiędzy bankiem, czyli częścią przed naszym uchem środkowym pasem zewnętrznym, a wewnętrzny tam jest obecna trąbka Eustachiusza każdy, kto leciał samochodem samolotem czy w jechał windą czuje czasami ból w uszach to jest właśnie różnica ciśnienia pomiędzy komorą tymi kolorami naszego ucha i do drgań mechanicznych już dotrzeć do tych dotrze do ślimaka, który jest taką rurką podwójną rurką troszkę wygląda w przekroju jak dubeltówka takie 2 okrągłe lufę jest dosyć długi kosz owinięty w rulonik w związku z tym wygląda jak ślimak lód i ten typ to Siemion ciężko uderza niecelnie uderzali właśnie przekazuje drgania do 1 z kanałów w tym ślimaka co wprawia w drganie płyn, który znajdzie się w tym szlaku, czyli cały czas jeszcze tutaj mamy do czynienia z dodaniem mechanicznym jeszcze nie mamy języka mózgowego dziecko rozmawia tylko w języku impulsów elektrycznych chemicznych i oddani sobie wędruje wzdłuż tej tegoż skrytych skrętów ślimaka zawraca sobie odbija się, iż w pewnym miejscu tego ślimaka powoduje powstanie droga ani w specjalnej Płonki na tych błoni jest tzw. narząd Korcz jego Tomcio specjalne komórki, które mają Różański zawsze tłumaczy studentom, którzy z tymi związkami dzieje to one są po prostu wtedy Cioch Lane kibice komórki one się z umową w włosa to bądź właśnie, że strata, kiedy pod ochroną zaczną wysłać impulsy nerwowe i długość tego ślimak jest potrzebny do tego, żeby ten dźwięk rozłożyć na poszczególne częstotliwości co do startu rozłożenie na częstotliwości no każdy, kto mógł używać sprzętu do grania wiesz, że możemy słyszeć taki ładny wykres, na którym widzimy czy mamy wysokie dźwięki w słupki po 1 stronie ekranu są wyższe czy mamy niskie dźwięki te słupki po drugiej stronie ekranu są są troszeczkę wyższa i dokładnie tym się zajmuje nasz ślimak komórki są wyspecjalizowane do określania częstotliwości Górki niech to ślimak rozkłada na dźwięk na poszczególne częstotliwości natomiast wtedy drga tylko 1 fragment tego narządu Gorkiego i wtedy z tego miejsca komórki wysyłają impulsy, czyli zamienia się o słony dźwięk np. dźwięk mowy ludzkiej, który zawiera i niskie wysokie tony 14, kto mówi czy dźwięk muzyki rozkłada na poszczególne częstotliwości i te komórki wysyłają impulsy z tej mapy mapy, którą tworzy ślimaki to się nazwa to na topie to bardzo ważne pojęcie fizjologii słuchu mianowicie rośnie zamiana częstotliwości na położenie dźwięku w naszym ślimaków teraz, kiedy zbierzemy w sobie nerwy biegnące z takiego ślimaka i ich tak naprawdę niedużo Resko 30  000 włókien nerwowych to one w sobie mają zakodowaną toną w Konotopie czyli, pamiętając o miejsce w ślimaku, które drożało pod zamek dźwięku potrafią zabrać informację o tej mapie tego ślimaka do kolejnych etapów naszego układu słuchowego i potem to wchodzi sobie klasycznie tak jak narządy zmysłów powinny czy przez pień mózgu wzgórze trafia do Kor i cały czas pamięta o tej lokalizacji cały czas mam ten układ co na to liczne, czyli rozkładu skomplikowanego dźwięku na poszczególne częstotliwość, a i to jest tak naprawdę dopiero wejście tych wielkich tajemnic naszego słuchu 3 dni pierwszy etap, na którym tak naprawdę zawsze nasza wiedza szkolna nawet na poziomie liceum się kończy co znaczy ślimak nerw słuchowy i koniec to atak na pewno ciekawsze rzeczy to dopiero się zaczynają to najpier w jeszcze sprawdź no to będzie prosta zagadka co teraz zabrzmi to od Dorota Wróbel Boguszewski przypomnę, że jest naszym gościem to było proste, chociaż pewnie jeszcze parędziesiąt lat trzeba będzie robić przepisy to brzmiało ono bowiem ile taka tragedia również piękne mechaniczny zegar na nogach czasami ludzie stawiają sobie w komórkach takie sygnały analogowe czasami słychać taki piękny dźwięk telefonu starego analogowego drużynę do momentu, kiedy dźwięk już przekształcony w Polsce wiosce nerwów i przez pień mózgu wiem, że to, że ostatecznie dochodzi do wyrwy w rejony schroniły się w tym w tym miejscu jest już stara główne części kory zajmujący się dźwiękiem tzw. też rządowa oraz Człuchowa pierwsza rządowa korę słuchową test taka korekta jako pierwsza otrzymuje informację o dźwięku i dokładnie taką zlokalizowana w naszych płata skroniowego to rzeczka wewnętrzne jego części cały czas ma układ to nastąpić raczej cały czas jestem rozkład tych częstotliwości, czyli de facto podsłuchują sta podglądając w sposób n p . za pomocą skanera funkcjonalnego rezonansu magnetycznego możemy zobaczyć w dużym przybliżeniu, jakiego w, jakiej wysokości dźwięku taka osoba właśnie doświadczam, czego słucha, ale dużo wcześniej też są ciekawe rzeczy, ponieważ tak Kora jest potrzebna po to, żebyśmy słyszeli świadomie, żebyśmy rzeczywiście trzeba coś usłyszeli, żebyśmy potrafili rozpoznać jakiś dźwięk, ale i te wcześniejsze etapy pień mózgu wzgórza też są bardzo ważne są stare ewolucyjnie strukturę i też szlaki naszego przetwarzania informacji sensorycznej noszą można być konserwowane od 2 milionów lat przez całą historię ogólnie ssaków i też nie tylko są takim przewodem, gdzie przepuszczamy sobie dźwięk wyżej, a niech tak Kora już potem się zajmie całą sprawą, ale na tym etapie już są pewne informacje w wyciągany już jest pewne przetwarzanie informacji np. zacząłem od tej od lokalizacji, czyli tej bardzo ważnej funkcji, gdzie musimy wiedzieć, skąd słyszymy niekoniecznie możemy usłyszeć co to jest, ale bardzo ważne jest, skąd to dość dobiega i to sprawdzanie lokalizacji rzeź na poziomie i muszki w tam już są specjalne kompozytor specjalne struktury, które porównują siłę dźwięku z prawego lewego ucha bądź też tzw. przesunięcie faz, które wcześniej nie będziemy wchodzili w szczegóły natomiast not technicy dźwięku uwielbiają tego typu zjawiska fizyczne mieś NIK dzięki temu mogą budować całą przestrzeń dźwiękową w ten sposób inżynierowie dźwięku potrafią za pomocą na 2 kanałów nowego prawego ucha lewy prawy słuchawki oddać nam np. przestrzeń przestrzeń sali koncertowej gdzie, kiedy zamkniemy oczy możemy nie może pokazać palcem, w którym miejscu siedział Skrzypek, a w, którym miejscu siedziała wiolonczelistka i na tym właśnie pluł na poziomie pnia mózgu mamy właśnie to geolokalizację, toteż od razu nam jest pewnego rodzaju taka wskazówka, że pewne dźwięki lepiej lokalizuje my, a pewne gorzej dużo lepiej lokalizuje niskie dźwięki, ponieważ u nich odstęp pomiędzy halą i fasola jest dużo większy i dlatego w kadrze trzecim budki tzw. głowę używane w oku kiedyś żeglarstwo kiedyś w ciężkim dla, kiedy nie widać w ogóle nie miejsca, skąd świeci latarnia to one mogły kierunkowo wysyłać sygnały dźwiękowe im dziwić sygnał dźwiękowy był dosyć niskie dużo łatwiej zamiast dużo łatwiej sprawdzić czy rozpoznać kierunek, jeżeli to jest, jeżeli to są to są takie to proces ewolucyjny domyślam się, że tam również odbywa się decyzję o taka podstawowa dla zwierząt uciekać czy zostać bardzo słuszna uwaga, ale często kilka pięter cover jest dokładnie wzgórza w we wzgórzu jest stacja przesiadkowa podobnie jak w mózgu tam się też przetwarza pewną ilość informacji wzgórzu, czyli jeszcze przed korą też jest specjalna struktura, która przekazuje część informacji do naszego ciała migdałowatego czy takie centrum naszych emocji i dokładnie to jest ten moment, kiedy tu proste dźwięki nawet obecność odpowiednio głośnych dźwięków jest przekazywana oczami dowód tego jako coś co może nam zagrażać im to działa nawet, że będzie mi uszkodzoną korę np. jeżeli rzadkim przypadku będziemy mieli wyle w obustronny w kość skroniową i kiedy będziemy całkowicie głusi nie możemy zrozumieć mowy nie rząd nie nieczuli nie słyszymy ciągle dźwięków miasta stare struktury zostają czyli, jeżeli jest zachowany cała struktura ucha ślimak właśnie pień mózgu to i skórze to nawet ten sam układ potrafi ostrzec nas, że jest taki dźwięk zagrażającym jak również zmusić nas skierowania głowy w kierunku tego dźwięku czy to może być taki nowa absurdalne tak jak w dawnych czasach był komisji wojskowej młody chłopak, który bardzo nie lubi innego koloru chciał udawać, że nic nie słyszy no i nagle tam 1 z tych żołnierzy kapral rzucał monetą się odwracał mówi, a mamy cię tak oto akurat nauka pokazuje, że to jest możliwe, że można być różnie głuchym nie słyszeć nie rozumieć świadomie dźwięków miasta reagować na głośne dźwięki zagrażając, bo dopiero później się do tej kory i tam poznał się w twarz cała historia, czyli rozpoznawanie dźwięków już witamy w Lodzi wygra ta biblioteka nowo odkryta wspominał wcześniej biblioteka dźwięków już słyszane, kiedy tak i akurat rozpoznawanie bodźców dźwiękowych jest dużo mniej poznane niższy układ wzrokowy zwykle non euro filolodzy uwielbiam się skupiać na układzie wzrokowym, który doskonale też można to doskonale bardzo dobrze mamy jak poznany w układ słuchowy jest troszeczkę bardziej potraktowany po macoszemu natomiast faktem są oczywiście obszary, które w wykonują kolejne funkcje to znaczy, kiedy mam ten dźwięk rozłożony na poszczególne składowe częstotliwością od teraz musimy to z powrotem poskładać teraz musimy w kolejnych toczonych Kora wyższego rzędu 3 i rządowa już załatwiona tymczasem to utopia oraz wyższego rzędu z tych prostych sygnałów musimy złapać początek koniec wydobyć sobie właśnie, że testy im nawet mimo tzw. obiektach dźwiękowych, czyli dokładnie, kiedy ja słyszałem tykanie zegara to dla mnie to nie jest jakiś ciągły dźwięk ciągły dźwięk raczej w przyrodzie nie występują są pewne epizody, które tak naprawdę możemy nazwać pewnego rodzaju no właśnie obiektem dźwiękowych, czyli na konkretne Kika ani o domach z narastającą falę masy układowej częstotliwości marki harmoniczne ma barwę i określony koniec i tym się właśnie zajmują te wszystkie korekty są dookoła kory słuchowej jak również oczywiście cały aparat, który też tam dziś zaraz obok będzie, czyli rozpoznawania mowy ludzkiej, gdzie musi być władanie rytmiki wyłapywanie sylab wyłapywanie tonacji wyłapywanie emocji i wielu innych informacji, które są im istotne w naszej mowie ludzkiej dr Paweł Boguszewski z naszym gościem wyłączyły się wyłączyć się nasi bracia mniejsi dla pewności dodał, bo pociąg tylko jest oczywista w środku w bursie jako czas bardzo bliska nagrane z Gosią, bo skoro się one o niczym bracia mniejsi od 2000 zloty dzięki światowym znacząco inaczej i inaczej włosia zwierząt tego nie wiemy ja nigdy nie byłem chłopcem mamy kotem nikt z nas nie był, więc tak naprawdę możemy tylko jedynie wyobrażać, a i co więcej lewobrzeżnej części są ograniczone tylko do tego etapu rozpoznawania tego fizycznego odbioru np. często w internecie widać obrazki jak widzi świat Kowal jak widzi świat jest tam są to zmienione barwy natomiast jak z podziałem my słyszymy mózgiem i widzimy mózg nic tak naprawdę jak to jest przetwarzany u nich móżdżku tego nigdy nie będziemy bić, ale czym jest prawdopodobne, żeby np. koty regionalnym, żeby szybko teraz rozbrzmiały dźwięki i takowi przypadkowe zorganizowano mam namyśl muzykę np. pytam jako właściciel kota, który się zachowuje znaczące inaczej przy rozmaitych gatunkach muzycznych zastanawia się czy jego anty Pomorski ZUS jak to robią większość właścicieli zwierząt też naprawdę jest coś takiego, że rzeka to może mieć przyjemność wysłuchania muzyki klasycznej niekoniecznie lubi muzykę park przygód wydaje, że tak może być wysoki jest prawdopodobne myślę, że u kotów raczej będzie ciężko zbadać natomiast myślę, że w najbliższym czasie na pewno pojawią się takie prace na psach, ponieważ no to jest poziom to problem jest z tym, że fizjologię tego słuchu od strony aparatu słuchowego znamy wiemy na pewno, że zwierzęta miał inny w zakresie częstotliwości, które słyszą takie klasyczne ludzki to jest 20 w sercu do 20  000 radców co jest nieprawdą, bo ewentualnie małe dzieci słyszą tak wysokie dźwięki 20  000 radców noc starsi to starsza młodzież 16, a w Łapanowie w naszym wieku już tak koło 13 dni gigaherców im się kończy to ta skala dźwięku złożony jest koniec domyślam się o jazzie grać tak tak tak to idzie w dół w przypadku zwierząt ta skala jest zależna od rozmiaru i od tego co takie zwierzę potrzebuje np. małe zwierzęta w szczególności gryzonie one służą dużo wyższe dźwięki słyszą nawet do 100 km co więcej porozumiewają się w tych dźwiękach wiedząc, że my nie usłyszymy tego zwierzęta wodne słyszą dużo niższe dźwięki nawet kilka harców widzi też nimi posługują kojarzyć niskie dźwięki doskonale rozchodzą się w środowisku wodnym to kosztem to nasza skala słyszalności jest troszeczkę inna natomiast wspomniał tych samych badaniach nie bez powodu, ponieważ od jakiegoś czasu jest nowy trend w badaniach zupełnie nowej dopiero się rozkręca, a mianowicie badanie psów skanerze jest ona funkcjonalnego rezonansu magnetycznego jest to badanie, które stosowane u ludzi od lat jest absolutnie bezbolesny nieszkodliwa występy Nestorem, przy którym trzeba pozwie z psem najpierw przyłączyć do tego, żeby nieruchomo leżał dłuto płaskie jak bardzo niestety sporo też te biedne psy Przytuły pewnie za kilogram na maksa, bo to oznacza odpowiednio dużą ilość nagród im im wydzielić te są dokładnie te eksperymenty, bo tam w tym skaner, że chce mieć zwierzę, które jest zadowolone, która czeka na jakąś nagrodę i chce wykonywać nasze zadania, ale siedzi nieruchomo nic nie wiem czy to akurat zna pan jako Kociarz to nie wierzę w kota ciężko przekonać do tego nawet nagrodami kozy jak będzie chciał to będzie leżało bardzo dużo tylko niekoniecznie nagranie będzie działać tak i właśnie w przypadku psów właśnie to są już takie fajne odkrycia np. jednostek ich nowsze Kotwicz jest to, że co trzeba debata czy psy, słysząc polecenia ludzkie czy one rozumieją słowo czy one są w stanie zrozumieć komendy na zasadzie ogólnie tylko jakiś tam zarysu słowa długość dawnej komendy czy raczej główne informacje o tym, oto o tej mnie o tym, Komedzie biorą z tonu i właściciel oczywistej takie poza werbalne i części komunikatu głosowego okazuje się, że biedne i drugie to znaczy rzeczywiście znaleziono, że podobnie jak ludzie lewa półkula to jest język Sobczyka warstwę semantyczną prawa półkula warstwa ta bardziej emocjonalna, ale to co ciekawe znaleziono właśnie anatomicznie pewne obszary, które u psów odpowiedzialnie odpowiedzialne są za rozpoznawanie dźwięków produkowanych przez ludzi co jest bardzo ciekawe, czyli jesteśmy cały czas nasz nasłuch Iwaniuk czy one dokładnie miał Special specjalny kawałek mózgu, który służy do tego, żeby zrozumieć co do nich mówią ludzie, których nie reaguje na dźwięki takie, które słyszeliśmy, czyli np. szumy 3 czy np. dźwięk zegara natomiast im innych psów i podobno przeznaczono ludzi to znaczy taki obszar, który miasto aktywnie o tych ludzi odpowiadał za zrozumienie i ścieków i jęków czeską kotów psów, czyli albo to było tak, że rzeczywiście te struktury się wytworzyły o właścicieli psów, którzy byli przy okazji badani czy też w tym nasza wspólna ewolucja od kilkuset tysięcy lat spowodowała, że my udomowić psa poprzez to rząd rozumie nasze komendy, a jednocześnie pies mnie troszkę nas, bo z nami współpracował także to pokazuje, że właśnie, kiedy mówimy o tym, bardziej złożonych dźwiękach też wychodzimy poza poza proste takie obiekty dźwiękowe są tam wchodzą dużo liczniejsze obszary mózgowe w w grę, która już zajmują się konkretnym konkretnymi fakt non danymi z tego komunikatu werbalnego to wróćmy do ludzi teraz przypominam sobie z czasów po pracy krótki w telewizji, że tam mówiono z pewnego rodzaju dumą, że 80 % wiadomości informacji ze świata człowiek odbiera oczami o ponad 20 % tylko przypadły na inne zmysły to była taka sugestia hoteli jest ważniejsza co oczywiście nie jest prawdą Rachel oczywiście ale, ale tak mówiono Thomas wspólnego z rzeczywistością jesteśmy wzrokowcami często jest pewne to znaczy większość nawigacji, którą my wykonujemy w środowisku i uczymy się w większości właśnie bodźców wzrokowych jesteśmy stworzeniem w miarę dziennym, chociaż pracujemy w nocy wtedy używamy światła plus not to pokarm, który musimy zdobyć, czyli akurat na gatunek ludzki jest bardzo uniwersalny, bo są populacje, które tylko włącznie z rośliny są tak tylko polują na generalnie budowa naszego twarzy ciała raczej wskazuje na to, że jesteśmy bardziej drapieżnikami niższe niż nie drapieżnikami kosztem ten wzrok jestem bardzo potrzebne do lokalizacji właśnie od kiedy do realizacji ofert oraz lokalizacji ewentualnie prawda automatu z batonikami natomiast same wyliczenia są praktycznie niemożliwa to znaczy dla wiedząc, że będzie to pytanie próbowałem znaleźć informacje właśnie o jakiś przepustowości na wszystko zgodnie z obu stron wiodą żywot i to są oczywiście naj prawdo, by takie same mity jak było, że używam tylko 10 % mózgu używamy zawsze 100 % mózgu nie wszystkie możliwości naszego mózgu natomiast w przypadku tych możliwości nie znamy 100 % skoro nie znam 100 % możemy być żadnym wykorzystywaniu 235 proc naszego mózgu i tak samo w przypadku mnie właśnie układu i wzrokowego słuchowego, dlaczego tak naprawdę nie wiemy w jaki sposób informacja jest kodowana w naszym układzie nerwowym czy, jeżeli powiemy sobie, że to co jest ważne dla mnie jako do świadomego człowieka czy jakiś obraz to my go nie potrafimy przeliczyć na jednostki informacyjne tak jak w przypadku obrazu komputerowego, jeżeli kupujemy aparat albo komórka nową z aparatem to mamy prawda wypisane i megapikseli taki aparat robi takie zdjęcie robi czym jego matryca ma jakieś punkciki oczywiście my na siatkówce mamy te punkciki tak naprawdę w postaci pęczków czopków, a tak naprawdę nasz układ wzrokowy zbiera informacje, że komuś bardzo wielu takich pikseli z naszej siatkówki taki sposób to koduje przesłał do naszego mózgu tak naprawdę, nawet jeżeli mamy bardzo wiele milionów tych, których byt foto receptorów to 1 ner w wzrokowy to jest około 1 000 0001 000  200 włókien każde włókno może mieć to Fargo filiżanką mostu impulsów na sekundę czy tak naprawdę to przepustowość nerwu wzrokowego z dużo niższa niż to co byśmy mogli wyświetlić na siatkówce już nawet na siatkówce następuje pewnego rodzaju disco Bródka sygnału wzrokowego Mączka podciąganie kontrastu natomiast na każdym kolejnym etapie przy tworzeniu łóżkowego nim teczkę dojdzie do tej naszej świadomości tak ilość informacji spada, ale wiem, że spadnę z jak to policzyć nie wiem, więc w tym przypadku akurat na wyliczenia procentowe są bardzo bardzo bardzo zgubna na pewno głównym naszym zmysłom jest jest wzrok, ale po tym, aż 10 % właśnie podpisał, gdy określimy może do Kompanii naszych słuchaczy miała dla pana jeszcze do dopalaczy, ale pytania, ale gigantyczna dobre pytanie państwa 224444044, a inne jeszcze, kontynuując wątek chciałbym pana zapytać czy kwestię następującą mianowicie to zmierza do do takiego to zmierzało do jakiego pytania o różnice między różnice tak pięknie wyrażoną w języku między słyszał nie ma słuchaniem, ponieważ bardzo zdarzeń w naprawdę zależy także, kiedy skupię się właśnie wzrokowo Rączka czy domu to przestaje słyszeć, o którym nasi bliscy oraz denerwują go przestaje słyszeć coś do mnie mówi, chociaż przecież na mnie nie mnie nie stracił słuch co rozumiem, że przesłuchanie wymaga słuchania niesłyszalny wymaga bardzo szczególnego szczególnej uwagi tego chyba wzrok nie wymaga tak bardzo takiego skupienia się na to, że ludzie patrzą czy widzi wzrok też zwłoka w dacie ich w pewne jest to, że warunki do ilości informacji, które dociera do naszego od naszego mózgu jest ogromna takim podziałem to spada z zaawansowaniem tego etapu przetwarzanie informacji nawet wracam dzieciach to wracam cały czas tego układu wzrokowego to nie pomoże mówi MOS ruchu na bonus lepiej poznane Nokii i inaczej widzimy w centrum pola naszego widzenia inaczej widzimy z peryferii, czyli to wszystko co jest dookoła to wszystko dokoła troszeczkę mniej ostre nas dużo lepiej wykrywa ruch w celu takim, że jeżeli coś poruszy gdzieś tam z boku tą naszą gałkę oczną ma się obudzić i dostrzec dokładnie to stało się dzieje natomiast później ta ilość informacji sukcesywnie spada właśnie idąc sobie w o kolejnych etapach ich przetwarzania w tym ukropie rządowa proces wygląda podobnie jak w przypadku słuchu, a mianowicie ten obraz zrekonstruowany, czyli Kora wzrokowa tak naprawdę nie reaguje na piksele nie reaguje na poszczególne punkcik w Koszalinie dlatego nie widzimy pikseli jesteśmy w stanie zobaczyć i ziarnistość naszego obrazu widzimy po prostu ładny ciągły obraz do tego są dokładane elementy kolor ruch położenie przestrzeń tak naprawdę nasz mózg buduje taki obraz olejny przez to, że większość tego obrazu jest pamięć i nie można to jest taki pamięci podręcznej naszego obrazu, którego czasami wpadamy na coś zupełnie nie wiem oczywiste stał w tym miejscu nie być w stanie tego zobaczyć do tego właśnie potrzebujemy uwagi, które dosyć ograniczonym zasobom mówi się czasami psychologia tzw. snop uwagi, czyli że możemy tak naprawdę kontrolować kopaniny wycinek naszej rzeczywistości czy wzrokowy czy słuchowej to jest używane przez różnego rodzaju Magików właśnie zabierz ten snop wtedy jak w monety ci nagle wyciąga zza ucha, bo te nie były w stanie zobaczyć i podobnie jest właśnie ze słyszeniem to znaczy też musimy być nastawieni na odbiór jakiegoś bodźca, żeby go lepiej odebrać i zrozumieć to usłyszymy teraz głos naszego słuchacza pan Bogdan halo dobry wieczór w PZL zdobywcą Grammy i mam taką kwestią portu Hel odtąd chodzić do tej pory sprawa dotyczy kwot faktycznie nie jedynie słuchu, ale po stałych meczów, czyli o nr 5 wtorek najprawdopodobniej, czyli błotem wyglądał w ten sposób tak tak to postrzegam bardzo ogólnie jesteśmy zamknięci w wielkim kapłan i który dzięki tym zmysłom pozwolono się kontaktować, bo postrzega rzeczywistość, czyli rozumiem, że w momencie kiedy, bo to jest n p . słuch właśnie ten organ słuchu i 8 killometrem, dzięki któremu jesteśmy w stanie cokolwiek usłyszeć tak wiem, że różne to pan Leszek powiedział niedawno o tym, zwierzęta mają różny sposób albo większe od ścigania, bo mniejsza od wieku i rozwoju w tym momencie jeżeli tylko Pandory, którą premier odbiornikami 5 zmysłów wrócimy z siebie no to wtedy nie będzie mieć żadnych granic od losu dołek, czyli ten przyrząd, który mamy, który jest w stanie tylko część odebrać, jeżeli nasza bojaźń przed zwolnieniem dysponować to będzie otworzono na pozostałe dźwięki w ich pomoc z widzenia rozumiem, że 3 pytania DGP pytanie brzmi trochę, by to jak, psując Huxleya z bram percepcji czy trend jest możliwe, żeby pomawiać jest rozszerzyć ten sygnał do maksimum w to znaczy tak na pewno mamy więcej zmysłów niż 55 tys taka liczba, która jest podawana oczywiście szkolenie, ale tak naprawdę dotyk, do którego wrzucamy sobie jednocześnie ból swędzenie temperaturę to jest właśnie osobnymi zmysłami ból swędzenie temperatura też możemy sobie wydzielić zmysł równowagi, który też jest pomijany w tym klasycznej piątce jak również ogromnego zmysłu wewnętrznych o nasz mózg jest taką twierdzą twierdza ją musi wiedzieć co robi wątroba co robi im jakiś poziom różnych substancji we krwi to też są wszystkie narządy zmysłów natomiast co do tego w tej idei wejścia do tego skafandra tańczyli, czyli tych narządów zmysłu, które przekazują informacje z zewnątrz do naszego mózgu no tak, gdybyśmy n p . byli w stanie pokrzepić się pod nerw słuchowy i przekazywać impulsy po prostu generowane przez komputer to tak naprawdę czek nie był w stanie rozróżnić słyszy coś co jest w rzeczywistości co odbiera własnym uchem czy tak naprawdę słyszy elektroniczny komunikat i tak już zrobiony to są np. implanty ślimakowe, które jeszcze wykorzystują ten układ preferencji ślimaka, ale n p . są tzw. implanty skroniowe, czyli specjalne elektrody, które się wszczepia do pnia mózgu, żeby zapewnić słyszenie osobom głuchym i ta osoba tak naprawdę nie będzie wiedziała, skąd ten komunikat teraz już po chodzi o 2 jest świadoma tego że, że jest to oczywiście jakość urządzeń elektronicznych przekazywana jest ona odbiera to bezpośrednio bez pominięcia to jest tak naprawdę to co widzieliśmy w filmie Matrix pod czepia się z wtyczką do komputera, który generuje nam dźwięk i dla nas Wrocław automatyką przestrzegał, że to może być koniec cywilizacji pani Elżbieta mam nadzieję, że jeszcze czekamy już rozmowy z nami halo, a drugi biurowiec w dobrym sygnałem do pana pytanie o jadalni i pomoc mogą z nich nie widzą oni uzupełnienie idolką, kiedy ich widziałam światło, ale te cechy zastanawiam po tym co pan powiedział Injac Hej, mur po prostu przekazuje informacje nie, a mieli dania, a boję się po mszy h-moll samodzielnie lub po ulicy ich majątki o powiedzmy tylko punkt, ale radny PiS Michał anemii jest łupek z kolei na śmieci automat bankomat owych World Tour 2 inne sklepy a gdy druga sprawa interesuje mnie, bo ich domu od albumu o UE ogromnym huku uszkodzenie ich reaguje i jaka to jest chemii i bankami i czy rzeczywiście jest to także wszczepione implanty nie powoduje nam w końcu dochodzić pieluch dziękuję pani bardzo surowe pory już można czytać nie jestem specjalistą lekarzem odsłuchu także myślę, że co do lokalizacji dźwięków przy użyciu implantów ślimakowe to to trzeba było zaprosić specjalistę mamy doskonały środek w Kajetanach, który właśnie zajmuje się takimi operacjami właśnie implantów i to jest 1 z najlepszych w ogóle ośrodków na świecie na pewno nie jest tak doskonale ponieść tak jak wspomniałem do kilku lokalizacji dźwięków przestrzeni potrzebna jest małżowina uszna to znaczy pewien element, który powoduje powstanie pewnego rodzaju Echa czy powstanie też różnic pomiędzy prawym lewym uchem przypadki implantów dniowych to jest mikrofon, który znajduje w urządzeniu, które znajduje się przyczepione do do czaszki pacjenta w związku z tym na pewno lokalizacja dźwięków jest upośledzona nie jest tak doskonałą jak w przypadku osób z tak naturalny fizjologiczny słuchem wraca do pani pytanie oto lokalizacje tych rzeczy to nasz mózg on nie tyle bazuje na tym co bezpośrednio widzi raczej się tworzy mapy i reprezentacji, czyli i dobór Nobel sprzed bodajże 2 lat, gdzie odkryto specjalne komórki w naszym mózgu, które odpowiadają tzw. są one komórki miejsca TomTom niestety hipokamp, czyli to jest to nazwano to w doniesieniach prasowych czy pies w Mniszku nad nie jest do końca petenci pies chodzi o takie komórki, które budują przestrzenne budują ma, po którym się poruszamy i dama pomoże w dokładnie ona może być zbudowana na zasadzie wzrokowej, czyli widzimy otoczenie my patrzymy na pewno obiekt obiekt gdzieś umieszczamy w przestrzeni 2 wymiarowi, bo zwykle chodzimy tak sztampowy powierzchni też oczywiście to trzeci wymiar niż mnie to aż tak ważne miasto samo ma to możemy zbudować słuchową czy n p . na podstawie odbić dźwięków czy wyłapywać odległość od od dźwięków jak również nawigować na tej mapie właśnie z kierunkowe dźwięki typu np. susza wentylator czy jakiś charakterystyczny dźwięk z konkretnego miejsca to ja wiem pod jakim kątem się znajduje w jak również budować za pomocą wrażenie cielesnych to znaczy jak już skręcić moje ciało, żeby trafić w Kownie kierunku czy np. masztu, używając w przypadku osób niewidomych laski, która znajdują przedmioty w tym momencie mogą je zlokalizować przestrzeni i zaktualizować swoją swoją mapę wewnętrzną doc. Boguszewski z naszym gościem przypomnę neuro fizjolog w związku z tym fragmentem jakiś, jakiego się nic słuchowisko typu honor chciałbym, żeby ktoś o dźwięki w drażniące i kojące to ufam, że cofamy się w ten sposób znowu byłem tam do tego wzgórza tak na czym, bo rozumiem że, że obiektywnie rzecz biorąc taki dzień jest taki, który napawa większość ludzi deszczem albo, które sprawią przyjemność to jest wyłącznie kwestia kulturowych nawyków po prostu jedno drugie jedno i drugie to znaczy na pewno pewne klasy dźwięków będą nas zawsze przejąć od puszek krzyk innego człowieka jest ciepła 3 jest czymś co najprawdopodobniej jest w drukowanej genetycznie nasz układ rozpoznawania zagrożenia, ale takich boksów genetycznych znamy bardzo niewiele w przypadku układu wzrokowego wiem, że są tu np. węże pająki, czyli widok węża widok pająka, nawet jeżeli nam te stworzenie zrobiły krzywdy zawsze napawa nas lękiem może tyle na prawo do lasu ile stosują specjalne techniki uczenia się dużo łatwiej się nauczyć bać pająka niż kwiatka czy grzybka i tak samo jest z dźwiękami pewne dźwięki szczególnie te, które pochodzą od innych ludzi czy właśnie dźwięki mierzący zagrożenie, czyli krzyk 1 człowieka będzie czymś co nawet NATO w tym poziomie wzgórza uruchomi pewną reakcje już właśnie taką emocjonalną, a jeśli chodzi do żywego dźwięku jak kiedyś raz w życiu usłyszałem dźwięk instrumentu, który bardzo nad tym, by dziewiętnastego wieku modne filharmonicy z myszką znalazła się Harmonica wzmianka o nim wielki improwizacji w Dziadach Mickiewicza obok totemy potem wycofano ten instrument, twierdząc że zdarzały się Poronina podczas koncertów zaczynamy uważam za przesadę alejek usłyszałem jak to brzmiało brzmiały upiornie po prostu ich zdaniem to pomyślę sobie, że nie wiem czy poronienia, ale ja bym nie wyszedł chyba koncertuje, dlaczego MEN na harmonijce przez tamę dłużej 20 minut, bo to było strasznie przykre to no to nikt nie może być osadzony jest w tym wyposażenie ewolucyjnym erotycznym to znaczy może być może to właśnie wchodzi w pewne jest w konkretnej częstotliwości, która na, który też dużo bardziej czuli, bo tak samo w przypadku naszego wzroku i gdzie dawne barwy są dużo bardziej w można podzielić się podobno intensywność oświetlenia w różnych barwach jest już inaczej odbierana tak nie jest liniowa sprawa z dużo bardziej wrażliwi np. na kolor żółty czy czerwone do tego światła używam awaryjne czerwone 33 żółta podobnie wdziękami to nasza część wrażliwość na różne częstotliwości też nie jest płaska z plusem są pewne częstotliwości te dźwięki są dużo silniej przez nas odbierany z najczęściej właśnie z zakresu komunikacji ludzkiej oraz oczywiście NATO na odkup nakłada się cała estetyka to wszystko co związane z Nysy właśnie produkcją i słuchanie muzyki czy jakiś dźwięków, które sprawią nam przyjemności takie dźwięki, które mówi, że są postu właśnie okropne czy to jako to sam dźwięk czy wręcz jakiś układ dźwięków takty 3 czy coś co nam się wydaje dosyć się SUV, czyli wałbrzyszanie brzmi tak też ciekawe, ponieważ z 1 strony prawdą, bo oni też jest tam pewien element genetyczny to już taki fantastyczny film na ogólnodostępnym portalu z firmami tak, gdzie Bobby McFerrin czy ten gość London czworga AP robi tzw. eksperyment ze skalą tą datą graniczną to taka skala muzyczna, która się składa z 5 dźwięków na oktawę i polecam zobaczyć Jon skacze sobie z nogi na nogę, produkując dźwięk, każąc publiczności powtórzyć ten dźwięk jak zmieni sobie na tą lokalizacją, jakimi są, gdzie jeszcze nie było ludzie doskonale muzycznie przeskakują na wyższym bądź niższy ton najciekawsze to co żona kończy, że ton to robił to eksperyment na całej kuli ziemskiej wszędzie tam dziś na koncerty okazuje się, że wszędzie ludzie dokładnie ten eksperyment powtarzają co świadczy o tym i to jest muzyka jest 1 właśnie takich 3 jedno nowych szerokich badań w właśnie w neuropsychologii neurofizjologii pokazuje, że być może pewne skale muzyczne czy pewne estetyka muzyczna czy to co jest przyjemne co lubimy czy będziemy tworzyli muzykę i wspólne dla wszystkich kultur ludzki w związku z tym być może ma jednak podłoże genetyczne, choć się na to nakłada cała estetyka, czyj to co jak w Starym dowcipie tak jak mogą lubić piosenki, których nie znam, który wcześniej słyszałem w klasyczny cytat na coś nakłada właśnie estetyka czy to uczymy się tego co jest przyjemne uczymy się pewnych ról w innych skala innych tonacji pewnej kompozycji muzycznej i odbić od złamanie tych konwencji często prowadzi prowadzi do tego, że jest to dla nas po prostu nieprzyjemne wydają się to jest dosyć takiej ciekawy miks właśnie takich preferencji wrodzonych do pewnych właśnie tonów do pewnych tonacji do pewnego podziału tej naturalnej oktawy jak również oczywiście ogromny bagaż kulturowy na co teraz w związku z tym z Temidy z tym fragmentem dźwiękowym tym razem to po raz pierwszy była kompozycja Grow kompozycja chińskiej artystki jak duma i 3 proc performance tam słuchać, bo rozmaite dźwięki natury nagrane, a potem przetworzone nagrany w dość nowoczesnej kuchni zapytam o to jak to to wszystko, o czym mówiliśmy, gdzie oczywiście ewolucja odgrywa ogromną rolę jak szybko sprawdza w współczesnym świecie, bo mam wrażenie, że jeżeli on rzucił kreśli wizję tego naszego przodka wchodzącego dziś Marcin stepie to ten człowiek wrzucony do nawet niedużego miastach była kontaktuje się dźwiękami, których ewolucja, by tak powiedzieć nie przewidziała tak, ale to jest siła naszego gatunku, że jesteśmy bardzo ten aparat rozpoznawania sygnałów dźwiękowych i wzrokowych wszystkich innych jest to bardzo elastyczność potrafi uczyć Tomek czy w tej tak naprawdę te dźwięki trybuna są one 3 musieliśmy mieć jakiś szum tła wtedy było to szum traf trasom szum samochodów mieliśmy pewne konkretne dźwięki, które chcemy usłyszeć np. w Rykach bawoła czy nasze też obiady aktorek czy też nerek zwierzęcia, które bez barier, które nas będzie jego obiadki tak czy trzeba uciekać czas zorganizować, gdzie to jest 1 drugi sygnał przyjemny sygnał zagrażające co więcej komunikować z innymi członkami naszego stada czy tak naprawdę wydają się, że kot w przypadku układu słuchowego Contador nasion on ma pewną taką elastyczność, która rzeczywiście potrafimy pasuje do naszej nowej to do cywilizacji naszego nasz naszym kosztem dla obrońców ten jest problem jest fakt przed ładowaniem ogólnie informacyjnym co może powodować, że teraz wspomniany wcześniej stop uwagi dużo łatwiej odwrócić bądź zakłócić PiS poprzez zbyt dużą ilość komunikatów dźwiękowych werbalnych czy Czech czy innych dźwięków brak również ogromny problem z hałasem niestety miasto jest miejscem, gdzie cały czas jest hałas i cały czas jest szum głośniejszy bądź mniejsze zamiast cały czas są obecne i tak jak astronomowie narzekają strasznie to, że mamy zanieczyszczenie światłem, że nie ma gdzie tych gwiazd oglądacie miasta produkują ogromne tłumy, blokując właśnie dźwięk tak samo ludzie, którzy lubią ciszę nie mają się tej ciszy tak naprawdę usłyszeć naprawdę trzeba od miasta odjechać aż kilkadziesiąt kilometrów jak i więcej, żeby naprawdę poczuć usłyszeć taką ciszy RAŚ brzęczą w uszach drużynę stać się ma charakter terapeutyczny trochę, bo już słyszałem, że ze względu na kwestie akomodacji oka dobrze jest teraz jakiś czas wyjść dziś dzień po blisko domów, żeby móc daleko spojrzeć z ciszą jest tylko tak samo w, jeżeli mówimy cokolwiek terapeutyczne to ja jestem zawsze zdania muszą być badania, które pokazują efekt instytuty nic nie mogą być trapi natomiast na pewno cisza jest przyjemna jak dużo bardziej lubię cisza niższe dźwięki i cisza jest czymś, czego rzeczywiście w bloku przy mamie mój układ nerwowy doskonale odpoczywa bardzo dziękuję za rozmowę naszym gościem był dyrektor Paweł Boguszewski neurofizjolog z Instytutu biologii Doświadczalnej nie minie Marcelego Nenckiego Polskiej Akademii Nauk dziękuję bardzo dziękuję bardzo, a zakończymy dzisiejsze dzisiejsze spotkanie no i takim wdziękiem, który zapowiada najprawdopodobniej 1 z najbliższej audycji w Zabrzu mianowicie nagranym telefonem kontaktowym potem przetworzony elektronicznie stukot kamieni rzecznych dzieła Eugeniusza Rudnika 1 z Mistrzów nurtu zwanego Ars akustyka resztę wyjaśni się w przyszłości oto, więc fragment utworu kamienne epitafium, a ja się kłaniam bardzo państwu dziękuję panie pośle, w imieniu własnym oraz wydawcy i Niemiec strzeleckiego kłania się o tym, państwo już Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SALON: NASŁUCHIWANIE (JERZY SOSNOWSKI)

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array