REKLAMA

General Motors sprzedaje Opla w Europie. Czy PSA utrzyma polskie zakłady?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2017-03-06 12:40
W studio:
Czas trwania:
11:48 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarczy o obrocie gospodarczym w studiu Radia TOK FM witamy redaktora Adama Grzesiaka z tygodnika polityka w dzień dobry dzień dobry, bo mamy oficjalne potwierdzenie transakcja jest Amerykanie sprzedają europejskie fabryki opla koncern przejmie Peugeot citroen 23 miliarda dolarów to co mamy 7, dlaczego może interes życia bez ważne jest również polskiego punktu widzenia jest to ważne, bo to jest duża transakcja na rynku motoryzacyjnym ma rynek motoryzacyjny dla polskiej Rozwiń » gospodarki jest ważny, bo jesteśmy krajem, w którym duża część części zamiennych, ale samochodów powstaje akurat przypadku tej transakcji jesteśmy szczególnie zainteresowani, dlatego że mamy mamy 3 zakłady opla w Polsce, że ponad 4 tysięcy osób pracuje, więc na to to jest dla nas dosyć interesujące żywa żywe zainteresowanie szczególnie wśród pracowników i rodziny tych pracowników, którzy są zatrudnieni właśnie w fabrykach opla to zanim do Polski sytuacji nie dojdziemy do tego co tutaj się może u nas wydarzyć snajper powiedzmy Osamy Ben transakcji, bo od jakiegoś czasu już się mówiło o tym, że GM będzie musiał sprzedawać tego opla prawdopodobnie, bo przecież w sumie osoby NOP w Europie raczej kiepsko radził no to rzeczywiście my jest sytuacja taka, że opel już kilkunastu lat przynosi straty on jest własnością General Motors już od bardzo wielu lat to 2009 . rok Amerykanie kupili na jego i tak właściwie były takie momenty, kiedy oni się nawet zastanawiali nad sprzedali już to General Motors miał w 2008 roku bardzo poważne problemy no i wtedy taka była nawet pomysł ale, ale jednak ciągle była wiara, że jednak tego opla się uda jakoś ekonomicznie uzdrowić nie udało się i po prostu Amerykanie skapitulowali postanowili sprzedać sprzedają kupuje to inne koncerny Peugeot citroen albo są tutaj właśnie Francuzom takie fabryki tego typu transakcje do wykonania wszystko przynosi straty netto pod biznes tak no to jest to jest dobre pytanie, bo generalnie jest tak, że wpływ w tej chwili w branży motoryzacyjnej panuje takie przekonanie, że tutaj no tylko przetrwają wielcy, więc jest taka również obawa po stronie francuskiej koncert grupy TSA, czyli właśnie Peugeot citroen, że jeżeli oni nie osiągną pewnej takiej takiej skali efektu skali no to mogą mieć kłopoty, a to jest firma, która była ratowane dosłownie kilka lat temu, bo ona ma odbywać się tam państwo francuskie zainwestowało, żeby ją ratować Chińczycy lenistwo zainwestowali, więc spółka taka jest po Polsce przez problemy ramię, ale w tej chwili jest taka trochę takiej fali wznoszącej w ramach tego w tego takiego entuzjazmu kupuje od planu, bo ich dokupienia są AAA szef PSL, a na koncepcję, że właśnie poprzez taką akwizycję może wzmocnić całą tą grupę, czyli mamy po tej transakcji, a właściwie konsolę PS co stanie się drugim, bo w volkswagenie zmagali się z europejskich firm to będzie teraz druga druga firma po grupie volkswagena ma, ale oczywiście pytanie jest jak odbić sobie poradzą dlatego, że to jest oczywiście cała transakcja jest można powiedzieć po cenie okazyjny Amerykanie chcieli wycofać za wszelką cenę i sprzedają bardzo tanie to jest trzeba powiedzieć tylko sprzedają oczywiście z problemami firmy często też jest istotna kwestia, więc cała transakcja dla samej grupy TSA będzie kosztowała tam chyba miliard 800  000 000 Boe GL bo, bo tam jest część to są zakłady, a część to jest taka część finansowana jest General Motors Europe lokalny, w której zaangażowany jest również BNP Paribas także w sumie w sumie dla lat dla PSL to jest mniej więcej tyle i też zysk roczny zysk zeszłoroczny zysk grupy, w czym powstaje właśnie duża grupa po przyjęciu jeśli są co może produkować nawet 5  000 000 aut rocznie no ale właśnie pytanie, jaka sytuacja będzie dalej no bo skoro mówimy o tym, że przyjmuje firmy z problemami, które sobie nieraz przynosi straty przyjmuje dużą fabrykę 12 zakładów w całej Europie to może być trochę za dużo jednak to jest problem oczywiście, z którym się będzie musiał pan Tavares, czyli prezes grupy TSA zmierzyć, bo oczywiście jest także w europejskim przemyśle motoryzacyjnym jest spora nadwyżka mocy produkcyjnej no i oczywiście jest lęk po stronie pracowników i opla i również francuskich zakładów noże, że tutaj w ramach tej restrukturyzacji, bo założenie jest takim, że zostanie też efekty synergii osiągnięty przez jakąś unifikację, bo w tej chwili zdobędą będzie sytuacja taka że, że jednak, który jest konkurencyjny charakter obu firm jest ewidentny, bo one działają na tym samym rynku mają podobne modele, więc trzeba będzie coś z tym zrobić no i w ramach tego robić, ale może się nagle okazać, że któryś zakład będzie okaże się zbędny i będzie czas zamknąć to naturalną koleją rzeczy teraz pytanie samo się rodzi czy to przypadkiem nie będzie, których zakładów w Polsce w no to jest pytanie oczywiście o o dosyć skomplikowanej naturze, dlatego że i z 1 strony mamy kwestię takiej czysto ekonomiczne no i tutaj wydaje się, że te polskie zakłady, bo mamy w Polsce, bo to, że wyjaśnimy opel ma fabrykę samochodów, gdzie są produkowane astry jest fabryka w Gliwicach jest fabryka w Tychach, gdzie są produkowane silniki jest takie takie centrum usług wspólnych to są takie 333 firmy, które obsługują poziomy, ale właściwie, gdy uważane są za takie dosyć efekty efektywne w skali grupy wesołków ISO są kraje są zakłady bardziej, że takie deficytowe no tu jest problem oczywiście zakładami w Niemczech w Niemczech Niemcy to jest połowa mniej więcej zatrudnienia ani chłonnych całej grupy całej grupy opla są zakłady w Anglii Anglia Walia Anglia GOP funkcjonuje pod marką w bok Sol i tam też są 2 zakłady, z których ich pozycja też, tyle że oczywiście jest problem taki, że relacje francusko-niemieckiej francusko brytyjskie są dużo silniejszej rynki samochodowe obu krajów są są dosyć istotne w związku, z czym nie wiadomo jak będzie tutaj prowadzona ta polityka, bo związki zawodowe mocno dociskają, żeby absolutnie żadnych zwolnień i redukcji nie było ono właśnie, bo też jak pojazd uczył się pojawiać informacja o tym, że do tej transakcji może wkrótce dojść do już dochodziło również takie głosy, że Niemcy rozmawiają z Francuzami niż Brytyjczycy rozmowę z Francuzami da się rządy angażują, a u nas było cisza na ten temat, gdy go wicepremier Morawiecki uspokajał, że nic złego się w Polsce nie wydarzy to szefowie obu nogach no ale oczywiście to jest problem jest jakby strategii obok motorze Amerykanie są rozsiane dziś nadal mamy więc, że chcą opla sprzedać to było wiadomo już do 3 takie nieoficjalne sygnały trafiały do rządu lider naszego również pytanie jest, by mi nasze ministerstwo rozwoju nie chce rozmawiać na temat tego czy podejmował jakieś działania no i oczywiście jest również pytanie o to na ile my jesteśmy w relacjach francusko gospodarczych francusko Polski skutecznie, bo wiemy, że mamy tutaj z pary takich już tak powiem z gorących tematów otwartych horyzontów walki no i jak palących oraz n p . gra Caracal również sytuacja kłopoty z koncernu EDF Solny energetycznego, który jest nam tutaj też mocno wypychany, czyli Francuzi mają okazję, żeby nam ewentualnie pogrozić palcem, gdyby chcieli tak czysto polityczny jest noc my oczywiście tego nie można wykluczyć, dlatego że pamiętajmy o tym, że jest w tym spółka wreszcie Państwowa i PL TSA grupa TSA to jest też firma jest z udziałem skarbu państwa francuskiego, więc w polityce mają w pewien wpływ ma ja nie chcę przesądzać mam nadzieję, że tak nie będzie na razie jednak będą natomiast oczywiście jest to pytanie w jaki sposób tak nie te prezes Tavares, czyli prezes grupy TSA, który jest na takim, że tak powiem młodym człowiekiem, z którym związane są olbrzymie nadzieje i jedno zapowiedział, że żyje od PL w ciągu najbliższych 3 lat tuzy odzyska rentowność o odzyskanie rentowności ambony mówi na początku do 2 dzień do 2 %, a potem chyba do 6 na tor to jest oczywiście duże wyzwanie no bo w tym my w tej sytuacji pytanie nie jestem jakoś to zrobimy oszczędności jakich będą na pewno no tylko oczywiście jakaś, jaka będzie ich skala i kogo ona będzie dotyczyła no, więc w gminnej oby tylko bronił obyśmy tylko my tu w Polsce mało patrząc z naszego punktu widzenia to jest najistotniejsze obronili się 8 efektywnością zakładowi tym, że zakłady sobie całkiem dobrze w grupie radzą, żeby to nasze argumenty ekonomiczne decydowały danie wiekowe polityczne, chociaż jak zawsze tak jest głośno tak po prostu rozdzielić, ponieważ rozdzielić oczywiście jest taka kwestia jest rozmaity tu są względy, które będą brane pod uwagę no i ukrywam również że, że tutaj kwestia siły związków zawodowych Niemcy mają IG metal taki taki dosyć potężny związek zawodowy, który tam rządzi w przemyśle IT jest rzeczywiście widać wyraźnie że, że i ta idea rada taka obrazka ogólne Europejska rada związku ze taka pracownicza rada not to były spotkania z wszystkimi pracownikami na jakiś obietnice, ale myśli ciągle koncentrują wokół zakładów niemieckich na także Niemcy będą tutaj dosyć istotny, bo jeszcze na dodatek jej nie Niemcy jako kraj to jest największy rynek Europejski samochodu DOP tam jest dosyć dobrze ulokowany w związku z tym pytaniem jest również, żeby nie było jakiejś próby bojkotu również marki ze strony niemieckich konsumentów w czy jest gotów do wzięcia pod uwagę bardzo wiele jedno co wiemy teraz na pewno w torze po prostu General Motors sprzedaje opla w Europie i przejmuje jego koncern salę opery jako Marka pozostaje także elitarność wzajemnych jest taki jest Peugeot citroen przejmuje opla opel jako Marka pozostaje im bardzo dziękuję za spotkanie dziękuję Adam Grzeszak z tygodnika polityka był moim państwa kościoła tylko dopowiem jeszcze, że teksty także o takiej historii tego związku, że Motors z oplem w tygodniku polityka właśnie autorstwa naszego gościa jeszcze numer do dostania w środę świeże odcinek świeża polityka, ale teraz w tej, która jeszcze jest w kioskach mogą państwo na ten tekst m. in. przeczytać bardzo dziękujemy za spotkanie kończymy raport gospodarczy za chwilę informacja rady taka sama po nich Jakub Janiszewski i audycja połączenie raport Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA