REKLAMA

PiS chce zamienić rzeki w wodne autostrady. O związanych z tym zagrożenianiach mówią dr Barbara Pietrzak i dr Przemysław Nawrocki

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2017-03-07 06:20
Prowadzący:
Czas trwania:
12:57 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
pierwsze śniadanie w toku 32524 sekundy na zegarach wysłało dzisiaj w pierwszym śniadaniu w toku, choć mało optymistycznie co cały czas niestety 3044 % 30 Polaków chce mieszkać z rodzicami innych to kilka minut temu, a teraz państwa innymi gośćmi są dr Barbara Pietrzak wydział biologii Uniwersytetu Warszawskiego w inny plan dr Przemysław Nawrocki ekspert ds. ochrony wód i gatunków WWF Polska i obraz witam was bardzo serdecznie wczoraj prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę Rozwiń » ratyfikuje są konwencję AGN tym słuchaczom myślę, że to większości nic nie mówi to wyjaśnić proszę co to oznacza konwencja AGN, jeżdżąc porozumienie państ w europejskich, które deklarują, że będą rozwijały międzynarodowe drogi wodne 1 i rzekach wzajemnie ze sobą połączone z grilla pieniędzy od tych rzekach mają pływać wielkie barki przewożące towary na gaz węgiel do Trójmiasta n p . to w praktyce wyłączenie fundacji WWF Polska oznacza po prostu wyrok śmierci na polskich rzekach no ale to ja wejdę trochę dzisiaj, jeżeli pozwolicie rola adwokata diabła z akurat w tym przypadku Wisły niech nikt nie czuje się komfortowo, ale ktoś musi bowiem odpowiem tak no dobrze, ale przecież mamy cały czas narzekamy nas mogę wiadomo, że w transport samochodowy kołowy jest źródłem smogu Noto może trzeba z Puław wiać towary z Wisłą albo Odrą znaczy oczywiście podnosi się raz po raz na argument, że transport rzeczny jest ekologiczne i podaje się ilość Sylwię spalanej w składanej Europy czy też benzynę, ale tak naprawdę nie uwzględnia się wszystkich w bardzo wielu kosztów się po prostu nieuwzględnianie kosztów ekonomicznych ani kosztów społecznych, które zagramy inaczej ile procent transportu realnie jesteśmy w stanie skierować na rzeki zakłada, że np. tych projektach rządowych, które przypuszczalnie są bardzo optymistyczne, że jak powstaną te wspaniałe drogi wodne, łącząc się n p . Bałtyk morzem czarnym w siedzibie swojej bok to będziemy przewozili chciałem jej kraju łącznie jakieś 37  000 000 ton towarów rocznie a gdyby przeliczyć czy dana metoda Neue dały nam świat, jaki zrewidować emisję dwutlenku węgla z transportu samochodowego warto o to chodzi, żeby przejąć ładunek samochodu z kierowcą na barki to okazuje się, że ta redukcja będzie na poziomie 1 %, czyli dla zaledwie 1 %, czyli dla praktycznie marginalnej niezauważalny wielkości chcemy zniszczyć ponad 1000 km najpiękniejszych unikalnych rzek nie tylko w Polsce, ale i w Europie, dlatego że takie rzeki jak środkowa Wisła n p . która jest się niemal naturalna czy Dolna Wisła, która się w dużej mierze, że na tory zalała wspaniałe Bonk również Odra ze swoimi klasami okręgowymi też są naprawdę europejskie perły, a szczęście jest niższy niż żal 90 miliardów, bo tak się złotych szacuje 90 miliardów złotych w imię rozwoju najbardziej ekologicznej formy transportu i dążenia do tego, żeby ograniczyć negatywny wpły w transportu na środowisko, czyli jeszcze albo gigantyczna niewiedza albo skrajny czynić inaczej trudno określić jak będzie wyglądała Wisła, gdyby ten plan udało się zrealizować ja cały czas mam nadzieję, że jesienią 2 z tego co słyszałam tak jest planowanych 9 i zamienić w prawie nic mówić o 9 tam są oznaczała de facto kaskady za akcje Wisły zaczęli zablokowanie naturalnych przepływów UE i utworzenie de facto rzeki wciągu szeregu jezior rzeka Wisła z ogólniaka do zeznania Ruby sławną urzekają transportową ta jak inni to kolejnym problemem jest mała ilość wody w rzece z tego co Przemek mówił podczas ostatniego spotkania zanotował też Wisła Wisłę przybyła średnio 10 m ³ / s Dunaj do 6700 m ³ / s w ujściu, czyli 7 ×, więc 7 × większy przepływ nie mam rzeczywiście wziąć, skąd tej wody a, a wracając jeszcze rzeczywiście do tych Doda do tych zapory do tego co się wydarzy mamy w tej chwili płynącą rzekę tak jak Przemek mowy mówił w dużej mierze naturalną naturalną, że gaz chcemy z nich zrobić ciąg jezior jezioro funkcjonuje zupełnie inaczej niż rzeka płynie zupełnie inne funkcje systemowe i chcemy sobie odebrać funkcjonując w dużej mierze naturalnie rzekę, która pełni dla nas różnorodne funkcje, z których sobie na co dzień być może nie zdajemy sprawy tak pięknie meandruje Ala rozmawialiśmy przed wejściem na antenę jako para lotniarzy lata w okolice góry Kalwarii czasami nad Wisłą pięknie wygląda łachy piasku, na których różne ptaki gdzieś tam przysiadają rozumie, że to będzie musiało zniknąć, bo jak barka przepłynie przez łachy piasku oczywiście od wyszłam zostanie zniszczona tak Wisła, która ma na przyznamy, którą potrafimy zobaczyć nawet podczas krótkiej wycieczki rowerem, dlatego że zostaniesz prognozowane natomiast, żeby zrealizować te wizje łączenia, bo tylko z morzem czarnym to trzeba będzie albo przekopanie Bóg, który jest równie piękne widziany z paralotni jeszcze raz normalnie orzeka albo zniszczyć kompletnie z kolejny odcinek Wisły Legii widują się była wyższa na odcinku od Warszawy do Dęblina, dlatego że inny wariant tych planów żeglugowych zakłada przekopanie ogromnego kanału łączącego Wisłę z Bogiem przecież pół Polski, a ponieważ już w pełnej godzinie 20 km było się mieć takie też poniesie trzeba będzie przekopać się Bóg, a dalej w podobny sposób, by zmniejszyć Prypeć i to wszystko inne imię ekologii zacznie transportu w sytuacji, kiedy mamy kolej, do której nałożyliśmy już bardzo dużo publicznych pieniędzy, żeby ją zmodernizować i która jeśli chodzi o emisję dwutlenku węgla jest bardziej ekologiczne mniejszy transport wodny tak podaje Europejska agencja środowiska WIOŚ kosztem naprawdę nie ma absolutnie żadnego sensu, żeby nasze piękne naprawdę unikalne Barbarze bogate pod względem przyrodniczym rzeki przekształcać w karetka albo w ciąg jezior, które zakwitają ziemię toksycznymi śmieciami tylko o to, żeby pływały po nich ogórki z kontenerami jeszcze pamiętam, żebym tych kosztach nie są uwzględniane też koszt utrzymania tych dróg wodnych to nie tylko koszt budowy 3 lata temu pilnować oczyszczać o to chodzi im no ale tu znowu wejdę w rolę adwokata diabła no i transport rzeczny to jest cała gałąź gospodarki no i w związku z tym miejsca pracy na 3 czy rzeka może dawać miejsca pracy w jakiś inny sposób oczywiście miejsca pracy czy tak tylko z problem jest taki że, że te miejsca pracy czy będą w pewnym sensie wyciągały z pieniądze z kieszeni podatników na etapie budowy 70 diewięćdziesięciu miliardów, a pewnie znacznie więcej byście się nigdy nie zdarzyło, żeby móc otrzymać także tym w inwestycje kosztowały tyle ile zakładano wojnie kilka miliardów rocznie pewnie na utrzymanie tej infrastruktury to będzie naprawdę żyła złota dla kilku firm dla kilku firm dla firm to transportowy na początku i budowlanych dla Hydro techników również dla dwudziesto armatorów jej właścicieli 67 Marek będzie to naprawdę ładnym prezentem 90 miliardów tylko my wszyscy za to będziemy to nie płaci się własnej kieszeni, ale są są tacy ludzie, bo także na konferencji prasowej, na której się spotkaliśmy, kiedy opowiada liście o o Wiśle był 1 z przedstawicieli nazwijmy to środowiska biznesowego, który wokół Wisły tej, jaka jest stworzył całkiem dobrze prosperującą firmę można tu Wisły inaczej zagospodarować pewnie, że można jej podobnych firm czy podobną działalność jak je prowadzi pan Gołębiewski jest sporo jak teraz działalność przypomnijmy, ale ja zostanę folk działalność nagłą wiejskiego zbliżenie z metod co też, więc dzieje się w Warszawie John powstaje wiele turystyka takie tam też tak tu dużo drobna turystyka Rekreacja związana tak naprawdę z kulturą tradycją lokalną to są tradycyjne płaskodenne rzeczne łódzki dachówki i Leigh haki pulę takich budki takie drewniane tak jak kiedyś pływały po rzece i to są to złodziej, które są co łodzie, które są przystosowane do rzeki, a ani nie odwrotnie próba przystosowania rzeki do takiej czy innej jednostki to może to jest pomysł żebym, zanim go w 2 teoretycy konwencja AGN zaczniemy być jakichś realnych kształtów zabudować Wisłoki w restauracji kami nie wiem wypożyczenie mi takich Łodzi albo firmami, które gdzieś tam takimi łodziami będą oferowały 2 tygodnie nad Wisłą specjalne wakacje SPS 3 Fojut spływa my z Wisłą po drodze zatrzymujemy się w agroturystyce chętnie ich to jest właśnie to co jest temu naprawdę unikalnym na skalę Europy walorem naszej grze także, żebyś taką rzekę zobaczyć jak Wisła w te trzeba przejechać pół Europy, dlatego że druga taka rzeka też kawałek Loary we Francji również mniej więcej 400 km dziś udało udało powstałe na ich zamianę rzeki w szlak wodny dokładnie rząd francuski zrezygnowało się do utrzymywania szlaku z wodnego żeglugi śródlądowej na tym fragmencie Larry regulowana aż do przekształcania Loary zbiornikiem natomiast tam rozwinęła się wspaniale właśnie ta tradycyjna Żegluga nauczono się budować dawne łodzie takie jak my znamy z obrazów Canaletta płaskodenne drewniane łodzie żaglowe, które świetnie się wpisują jako łodzie rekreacyjne i to trzeba wyraźnie widać w tej chwili w we wszystkich społeczeństwach, które można powiedzieć uznają się za już bogate lub zbliżają się do takiego statusu, do których zaliczamy też my palaczy będzie coraz większe zapotrzebowanie na na pięknym mieście na boimy się zazwyczaj od dna piękne krajobrazy, bo lubimy się cieszyć się też nam potrzebne do rana do zadowolenia z zdrowia psychicznego zdrowia fizycznego i jest zniesienie tego, wymieniając my takiego ślepego naśladownictwa bezdroży od 1 w tym mistrzami czy zachodniej Europy niczemu nie służy przeraża jest naprawdę zaczęły się niczemu nie służy musimy kończyć niestety bardzo was przepraszam, bo fajnie się rozmawia dr Barbara Pietrzak dr Przemysław Nawrocki dziękuję wam za wizytę studio mniej, gdyby państwo chcieli podpisać petycję w tej sprawie to można wysłać ją dostać się godzina dla ziemi, by wpisać pozosta w Wisłę bezpieczną i piękną w tym roku godzina dla ziemi będzie godzina dla Wisły w więcej informacji znajdą państwo właśnie na stronie godzina dla ziemi i tam też takie zdjęcia do archiwum proponuje zachować Wisły jak może zniknąć ne dziękuję wam za wizytę w studio państwu dziękuję za uwagę kończyły pierwsze śniadanie w toku za chwilę informacje potem pierwszy program gospodarczy poszedł Jan Wróbel i poranek TOK Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA