REKLAMA

Faryś: Polska jest bardzo ważnym miejscem na mapie motoryzacyjnej Europy

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2017-03-08 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
40:59 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ekonomia kapitał gospodarka jest magazyn EKG Maciej Głogowski dzień dobry jest dziewiąta 5 środa, a w naszym studiu dziś pani dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konfederacja Lewiatan wydział nauk ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego czy pani doktor przyjmie najlepsze życzenia dziś bardzo dziękuję jest przyjemna rzecz o w Chinach wyrzeczenia Panny Jakub Faryś prezes polskiego związku przemysłu model ma teraz much More to cywilizacyjne godzin dobry dzień dobry dołącza Rozwiń » się do życzenia czy banany Jan król Kancelaria Domański Kancelaria prawna Domański Zakrzewski Palinka dzień dobry panie marszałku dzień dobry układ sił chciałem się przyspieszyć i gminie weszło co państwo powiedzą na to byśmy na początek porozmawiają o samochodach Otóż od dłuższego czasu w Polsce, bo na świecie ta dyskusja trwa jeszcze od dłuższego czasu, ale mówi się pisze opowiada rozmawiał z nowoczesnej motoryzacji autach elektrycznych albo autach hybrydowych ja także staram się raz miesiącu, bazując na danych polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego tuż po ich publikacji dziękujemy bardzo proszę informować naszych słuchaczy jak wyglądały sceny w miesiącu, który właśnie się zakończył rejestrację nowych hybrydowych aut nowych aut elektrycznych i ponieważ te dane pokazują właściwie takie niewielkie jeszcze liczby 50 samochodów elektrycznych w 1500 hybryd zawsze rodzi się taki komentarz wśród naszych gości, a także nasz no może jak były trzymane są 4 mecze były 3 jest 6 no to rzeczywiście ta zmiana jest zasadnicza, ale tak naprawdę to w sztukach tych rejestracji jeszcze niewiele przypomnę zlotym 1544 hybrydy zostały zarejestrowane, ale wzrost w ujęciu rocznym przekraczać 130 %, więc co robi wrażenie no i za każdym razem pojawia się taki komentarz także w no czemuś dziwić w końcu to nie są takie tanie samochody tak będzie ich więcej sprzedawanych tony będą pewnie tańsze i prosząc pana Jakubasa szefem zapytać, kiedy auta hybrydowe będą tańsze będą bardziej cenowo konkurencyjnej dostęp co panu wiadomo w sprawie, kiedy trafią pod strzechy może zacznijmy od tego, że silnik spalinowy, chociaż z konstrukcyjnego punktu widzenia nie jest chyba najlepszy, bo silnik elektryczny jest zdecydowanie lepszy jednak krok króluje królował jeszcze chyba będzie długie lata choćby z tego powodu, że nie wszędzie możemy naładować samochód elektryczny czy hybrydowe, bo mówimy, bo najnowsze samochody hybrydowe mają już konstrukcje plug -in, czyli można je doładować, czyli są pewnym kompromisem między samochodem elektrycznym hybrydowym, bo jeżeli poruszamy się głównie w mieście to możemy sobie ten samochód podładować przejechać kilkadziesiąt kilometrów wałów przypomnę, że mniej więcej o 9090 parę procent Europejczyków w ciągu dnia pokonuje nie więcej niż 30 km, czyli mając hybryda plug -in, którą możemy naładować albo w miejscu pracy albo w domu możemy sobie właściwie jeździć tylko, wykorzystując silnik elektryczny jej nowy obraz bardziej skomplikowanym pojazdem od dziś samochody z silnikiem tylko spalinowym stąd wyższa cena natomiast dzisiaj już to cena nie jest ono zdecydowanie się wreszcie 10 lat temu, kiedy ten inny rodzaj pojazdu czy napędu raczkował no to ta cena była zdecydowanie wyższe dzisiaj to jest no 1015 % i mogę trochę więcej w zależności od modelu czasami więcej, ale nawet, jeżeli to jest to jest to pewne jest pewne rozwiązanie jest to pewne rozwiązanie, które może być pomostem do pojazdów elektrycznych pojazdach elektrycznych pewnie jeszcze za chwilę będziemy rozmawiali, ale dziś wydaje się, że ten typ to stała w mobilność elektryczna czy hybrydowa będzie stanowiła coraz większy odsetek kupowanych samochodów czy będzie coraz więcej ludzi będzie się na to decydowało a kiedy tańsze myślę, że jak skala tego przedsięwzięcia będzie tak duża jak produkcja samochodów z silnikiem czysto spalin euro to wtedy ceny spadną, a przypomnę, że dzisiaj na świecie sprzedaje się czy rejestrowanych jest rocznie mniej więcej 80  000 000 pojazdów to pokazuje skalę w całej Europie wzeszłym roku było zarejestrowanych nieco gorzej powyżej 200  000 hybryd, czyli mamy jeszcze dużo do zrobienia no i stąd to moje pytanie, bo z każdej strony słyszymy o potrzebie postępu, a także, a może przede wszystkim dbałość o środowisko poszukiwania innych możliwości napędzania aut stąd te rozmowy o hybrydowych elektrycznych samochodach wszystko dobrze znane cena to tutaj zawsze pojawia się ten wątek ceny jak namówić nas państwo, którzy nas słuchają w różnych miejscach w Polsce, żeby przekonali się, że być może właśnie auto elektryczne jeśli jest infrastruktura albo hybrydowe takie takie jak dzisiaj rozumiemy hybrydowe, czyli niekoniecznie znajdzie sposób na wtyczkę, żeby je kupić po prostu można rozgrzewa nas w biegu jak żelazna, a nawet i użytkownikami jest z zezwoleń na rękę, dbając o środowisko tak można powiedzieć i cierpi bardzo jak w korku stoi Tyskie samochody źle rękopisu natomiast w moim przekonaniu to jeszcze w tej dyskusji nie jest pomijana jest pomijana interesy wielkich korporacji z dużych dostawców i przetwórstwo ropy naftowej jak i producentów którzy, którzy w nocy muszą ponosić różne nakłady się przestawić, bo odbiorcy, by się dostosowali do sytuacji, czyli pojawił się tylko elektryczne samochody albo tylko hybrydowe nasze ja uważam, że musimy chyba przejść przez fazę hybrydowych samochodów, bo one są one optymalizują godzące interesy z 1 strony zmniejszenie emisji spalin zużycia paliw, ale z drugiej strony pozwalają wykorzystywać infrastrukturę choćby stacji benzynowych Natalia Wasilewicz, który istnieją i to będzie ten proces będzie wspomagany polityką dużych aglomeracji miejskich ograniczających wjazd do miast samochodów szczególnie dziś on jest list z silnikiem diesla co już się dzieje przechodzenie na transport publiczny poprzez również uruchamiania autobusów elektrycznych również wymyślenie samochodu Miejskiego elektrycznego, który byłby tak jak rower dzisiejsze wypożycza już nie mówi o sytuacji, by tę samą będzie sam jej autora bez kierowcy to jeszcze to jeszcze jest inna dyskusja nie dachów, ale myślę, że te procesy będą powodowały, że i, jeżeli nasza w to zaangażują się takie państwa jak Chiny 1 pewnie państwo w byli w Chinach w tych wielkich aglomeracjach w Pekinie Szanghaju już znanymi wszystkim przyślą tu naprawdę to już jest nie do wytrzymania, a z drugiej strony osiadł w nowym Jorku samochodów osobowych wjeżdżających do nowego Jorku jest niewiele taksówki oczywiście to urologia czy mogą być wystawione na elektryczne jak również komunikacja miejska świetny metro, którym pozwala mogły jeździć w dowolne miejsce w nowym Jorku mówił pan Jan król mi po prostu chodzi o to by przekonać naszych słuchaczy, że to jest istotny temat, ale że warto o tym, rozmawiać ale, żeby rozmawiać i namawiać uśmiechać się namawiać do kupowania tego, który podejmuje decyzję o zakupie samochodu, by właśnie zastanowił się czy może auto z jakimś alternatywnym jeszcze można mówić napędem wciąż jeszcze alternatywnym było rozważane no to jest kwestia ceny do przekonania nas do tego, że to jest warte rozważenia alufelg bez Boga Łęgi bym kupił hybrydę, ale właśnie oferta jest bardzo ograniczona Toyota, bo haruje w odwagę z regionalnych i tak falochron wyjazd bezbarwną ogromnego chciałem jeszcze posłać pani dr Krzysztof Szulc, odnosząc się, że jest się 1 z najistotniejszych elementów przy podejmowaniu decyzji przez nas konsumentów co kupić jeśli chodzi o samochody i to nie tylko samochody, ale myślę, że jeśli chodzi o chęć by, jakbym poszła dalej jednak dobre ja mam wrażenie, że będziesz hybrydami troszkę w Polsce jak kiedyś ściekami, że szybciej się przewróciliśmy dalszy okres czeków w ogóle u nas był niezauważalny przerzucić się na karty płatnicze inne, kiedy cały świat przychodziło tą chorobę na giełdzie o najbardziej tak też dziecięcą przyspieszą imam nadzieję, że przejdziemy dosyć szybko do samochodów elektrycznych, ale tu jest w banku tak mu ulg, mówi że mam nadzieje jako bardzo ekonomistka w natomiast trzecie kompletnie nie znam się na produkcji samochodów, więc nie wiemy czy już jesteśmy na takim etapie jeśli chodzi o produkcję dna, aby można było dostać samochody elektryczne, które będą rzeczywiście konkurencyjna gminne cenowo nie tylko przy zakupie graczy przy eksploatacji łącznie tak, bo musimy my też mówić o konsumentów, że rozpatruje nie tylko cena, którą płacicie będzie zakup rozpatruje się także wszystkie koszty cnota z niczym nie my i nie wiem zróbcie sobie taką symulację stanowi, że każde euro mówi ten mówi Marcin Żak zarobi przeciętnie 5 lat zobaczcie co jest tak naprawdę tańsze, ale brakuje infrastruktury tak i i tu jest problem poza tym mówi się też rozwiązaniach hybrydowych to jest Szpilka przyszłości o niej hybrydowych przepraszam wodorowych hybrydy tak się stało w głowie, by o rozwiązaniach w samochodach wodorowych jest też nie wiemy czy, ale samochody elektryczne nie będą też jakimś okresem przejściowym może okazać rozwiązaniem optymalnym takim docelowym będą one właśnie na samochody wodorowe w dobrze to jeszcze zdaniem pan Jakub Faryś przypomina tylko tutaj jest w czepku cierpiąc na podpory z podpowiedzi zza szyby tutaj infrastruktura za szybą siedzą nasi koledzy współtwórca Radia TOK FM o tym, że idea silnika elektrycznego znana jest od ponad 170 lat, więc się nie powinniśmy też może przesądzać w tym poszukiwaniu nowoczesności, ale wiadomo, o co chodzi w tym przekazie, o którym dzisiaj rozmawia Mariusz czarny kufer da kilka zdań komentarza po pierwsze, 1 z pierwszych rekordów szybkości należał do samochodu z silnikiem elektrycznym to takie cygaro było, ale ja nie odłożę Kol Zuzia miała ponad 100 na godzinę, ale tak, że to było zupełnie to było zupełnie zupełnie dużej to było prawie 100 lat temu to po pierwsze po drugie jednostką elektryczną mobilnością to jeszcze chyba chwile nie jestem takim optymistą jak pani doktor, bo mnie samochody elektryczne i jest z punktu widzenia technicznego może silnik elektryczny z punktu widzenia technicznego jest lepszy, a mniej części ruchomych stały moment obrotowy w całym zakresie jest prostsze w serwisie natomiast poniżanie przesadza z Radomia ze szczegółowością, bo to właśnie, a już zgubiła się natomiast to nie jest tak, że te elektryczne samochody za euro 2335 będą jedynie jeździły na naszych ulicach czy jako jedyny będę jeździł, dlatego że jest kilka problemów ciągle jeszcze nie umiemy zgromadzić na pokładzie samochodu energii, która jest potrzebna do przejechania powiedzmy 700 km, a mimo tego, o czym mówiłem wcześniej, że zdecydowana większość z nas mówią Europejczyka pokonuje bardzo mały dystans dziennie to bardzo niewielu z nas z kolei decyduje się na zakup pojazdu, który potencjalnie nie będzie mógł przejechać 700 km i do momentu, kiedy nie będziemy umieli zgromadzić za sensowne pieniądze na pokładzie Energi na przejechanie 707 są do 800 km do tego może gromadzenie energii problem ich może rozwiązać najbardziej tak być może być może rozwiązaniem będzie użycie wodoru, kiedy na pokładzie będzie, bo samochód wodorowy te samochody elektryczne tylko, tyle że zamiast baterii ma nazwijmy to pudełko bardzo przepraszam inżynier wszystkich podał go, z którego przy pomocy radarów wytwarza się prąd i teraz być może to jest to jest ta droga, ale pierwsze zawody Stawowy tak pierwszy podstawowy albo też pierwszy podstawowy problem to jest zawsze wgląd w, czyli od ceny przeszliśmy przez wszystkie dodatkowe bodźce, które mogłyby się pojawić mówi pan Jan król, czyli budowa infrastruktury czy też się zaangażowaniem państwa miastu zachęcanie do korzystania ze innych środków komunikacji, ale nie widzieliśmy, choć nowoczesny myślą o regulacjach wziął on, że należy podzielić z ruchu gnieźnieńską przeznaczona jest regulacji prześlizgnął może powierzyć w drugiej części magazynu EKG, tym bardziej że przecież wrócimy jeszcze ministerstwo energii też sprowokowało nas do kontynuowania dyskusji w ministerstwach w samochodach elektrycznych szczegółowe informacje o K2 magazynu EKG część druga Maciej Głogowski dzień dobry w studiu tymczasem nie miałem bardzo zacięty bój o złym stanie do dzisiaj dzieje nic panie redaktorze proszę nie tak głośno, bo w tym co może pomoże mamusia głośno bolesny może być słyszany pani dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek pan Jakub Faryś pan Jan król są gośćmi dzisiejszego magazynu EKG bardzo dziękuję, że państwo przyjęli zaproszenie tutaj będą mówić, bo ja już chyba nie powinienem się odzywać, ale zależymy rad zaś zadać pytanie muszą o dobrą informację i mam nadzieję, że zgodzimy się, że dobrą informacją, iż dobrą informacją jest rekord, jaki ustanowiliśmy, składając zrzucając, zbierając się w wielkiej orkiestrze Świątecznej pomocy ponad 105  000 000 zlotych udało się, czyli to jest narodziny społeczeństwa obywatelskiego tak się rozliczeń z obywatelskiego i to była reakcja na propagandy oficjalną, która chciała skompromitować tę wielką inicjatywę sam dałem 5 × więcej niż w poprzednich olbrzymią godzina 9, a jedynie z ich ile było jasne, że czy też złotówka takich złotych 33539323 z listą nie jest ważny jest skala prawda lita skała pojawiła się, bo w zasadzie podwojona została ilość zebranych pieniędzy brawo dla Jurka Owsiaka brawo brawo dla wszystkich wolontariuszy wspaniałych i dla ofiarodawców myślę, że nie najważniejsza jest kwota, choć oczywiście ona jest jak bardzo ważna jest symbolem dać im więcej tym lepiej, ale dla mnie najistotniejsze jest to, że zagrają na nich się, że społeczeństwo, gdy nie jesteśmy społeczeństwem, które lubi być razem od tak bym opowiedział, a tutaj, a to pokazuje, że są takie momenty, kiedy jesteśmy w stanie zrobić coś dla kogo i robimy to zupełnie bezinteresownie, bo ta armia ludzi, która to jest zaangażowana pokazuje, że mnie coś warto dla kogoś innego zrobić dobrze, a państwo do gry na handel i pieszych oraz szarej listy dobrych wiadomości właśnie było to ile żeśmy zdołali zebrać w ramach wielkiej orkiestry Świątecznej pomocy i myślę, że dno to co się działo hale inni wokół tego dnia i przed tym dniem, w którym się zbierali pieniądze co miało mieć negatywny wpły w na efekty to spowodowało naszą mobilizację wielkie dzięki wszystkim, którzy tę złotówkę wrzucili do skarbonek tych fantastycznych dzieciaków, bo to, więc większość dzieciaki biegały z tym skarbonka mi i złożyć na 105 miliard, a pozostałe dobre wiadomości państwa zdaniem czy mogę bardzo proszę pani dr Bach żyjemy dziś rusza pierwszy pierwsza część mojego winnym informacja dla warszawiaków, bo jest koncepcja uruchomienia od wiosny tak jak mamy rowery do wynajmowania i to się fantastycznie przyjęło i widać jak po Warszawie śmigają te wynajmowane rowery to od wiosny mają się pojawić skutery elektryczne źródła elektryczności i uważam, że jest fantastyczna HLB fantastyczna rzecz myślę, że inne miasta zrobią to samo dbali tak będzie już to są elektryczne rzeczy myślę, że kolejnym krokiem może w przyszłym roku będą małe elektryczne samochody, które także będą na wynajem jednocześnie przez rok to może za 2 lata to tylko jako dodatek, który nie zmienia wymiaru tej informacji, ale jest do odnotowania rozumiem, że tam skutery elektryczne to jest nim miejska, ale prywatna inicjatywa upływ oznaczonego oraz spółki wspólnie z miastem, bo miasto musi wyrazić je mają za zgodność rozwiązywali skomplikowane niż rowery, bo wymogi wobec tych, którzy będą użytkować skubanie mogą być dalej dość szukamy dobrych wiadomości nie muszą być tylko warszawski to ja będę się trzymał na znacznie więcej marzeń motoryzacyjnych dobrych już bardzo się widok dobrą miał motoryzacyjną wiadomość im nawet lekkie zaskoczenie, bo nie w zeszłym roku zostało zarejestrowanych ponad 416  000 samochodów osobowych to był bardzo dobra jestem zarejestrowany chce tak mnie to było ponad 17 %o wy wzrost no i niestety myśleliśmy, że ten rok będzie gorszy znaczy myśleliśmy, że niestety będzie gorszy co się okazuje po lutym 169 % wzrostu, czyli jeszcze lepiej niż w zeszłym roku mówi oczywiście rock oraz o wyniku rok do roku po 2 miesiącach, czyli sprzedaż samochodów osobowych idzie bardzo dobrze to miłe miła i Dąbrowie aż 1 000 000 nowych aut mówiono w samochodach, ale także sprowadzamy wciąż dużo aut używanych w jej w zeszłym roku było sprowadzonych zdecydowanie więcej niż w poprzednim używanych samochodów natomiast to jest chyba wynik dyskusji o zmianie podatku akcyzowego akurat trwał od maja na razie się zawyżona, a więc usłyszałem taką teorię chyba prawdziwą moc z ciętej od tej grupy, która zajmuje się samochodami używanymi do dużo samochodów stało w Polsce na numerach innych krajów i one zostały zarejestrowane po to, żeby ewentualnie uniknąć nowej z nowej akcyzy i pan Jan król jakaś dobra wiadomość dobra dla jednych gorszy dla drugich zaznacza MF przeczytałem, ale spodziewałem się tego już czasu, że następuje galopada cen żywności rosną ceny żywności to widać nawet leki bardzo podstawowych artykułach i oczywiście to jest dobra wiadomość dla sieci handlowych i dla dostawców natomiast gorsza dla klientów to oczywiście również nakręca inflację w sensie, że jest określona w głównie dla budżetu państwa myśliwi ubolewali, że deflację mamy przez 2 lata ostatnie ja wcale nie byłem taki krótki szary zjawiska inflacji nie jest bojaźń uważa, że dla konsumentów jest dobra sytuacja stabilizująca ceny natomiast poza takimi ogólnymi przesłankami związanymi z przyczynami podwyżek cen żywności jak nieurodzaj na południu Europy jak jak pewne gry na rynkach międzynarodowych, jeżeli chodzi o w artykuły masowe spożywczy to jednak mi się z VAT w tym podwyżce cen również mieści się mieszczą się do zapowiedzi podatku podniesienia podatków od handlu jak również to już jest zjadana skutek ma chociażby wypłat z pieniędzy w postać 19 miliardów w ramach 500 plus normalny mechanizm inżynierze podaż popyt zwiększa rosnącym na poważnie na dom co ona działa mówi nauka makroekonomiczne najlepiej ale, ale też ich myśl, żeby przedsiębiorcy na Brusie pamiętać, że jeśli będą rosły ceny tych produktów, które są źródłem głównymi elementami w w naszym koszyku zakupów, które robimy to przy tej sytuacji na rynku pracy w popytu na prace będzie zwiększa się presja na płacowe będą rosły na koszty pracy, a to będzie oznaczało, że także we wszystkich innych grupach produktowych sza będzie ponosić ceny będzie mieć znacznie większą inflację niż ta, która w, którą nazwał pan dobrą inflacją taką wspierającą wzrost gospodarczy, więc byłabym bardzo ostrożna z traktowaniem tych informacji o takim silnym wzroście mamy informacje, że ceny żywności napojów bezalkoholowych łącznie ta grupa Merry w styczniu wzrosło 33 % i też się bardzo silnych mnie bardzo silny wzrost jak ma naprawdę bardzo ostrożna my co do pozytywnego wymiaru tej informacji w Royal w Dubaju stanieje mówi ona ma dla jednych pozytywny rozwój, ale nikt nie lubi płacić więcej wiadomo dobrze, ale najwięcej ubyło aż jedno uważa pan kończymy nic więcej w kabinie oraz utrzymywania zwierząt wiele tematów, ale cieszę się, że to dobra informacja jeszcze są, więc kto to jest najważniejsze nawet jeśli Mendelssohna list z dnia poznamy w euro 4 zł 31 gr frank 4 zł 2 gr dolar 4 zł 8 gr, a funt 497 K 2 i niszczą samochodach elektrycznych dodatek do pierwszej części naszej rozmowy pojawił się przecież wątek infrastruktury, która pozwoli nam zatankować czy też doładować elektryczne auto masz słuchać pana Krzysztofa zwraca uwagę samochód spalinowy tankujemy z 5 minut można kontynuować jazdę przy elektrycznym aucie zajmuje to już pana za godziny dlatego przyszłością są wyłącznie samochody wodorowe to opinia naszego słuchacza, ale to też się słuszne stwierdzenie że, żeby tak było w ale nic nie byliśmy elektorzy danego źródła od inicjatywy ministerstwa, ale ja już w orzecznictwie za konkurs na czyta mojego samochodu ani należą one realnie nie wiesz masz szans poznać całej trasie tylko pozwoli wprowadzić ten temat tak bym słuchacze, którzy być może nie śledzili tych wiadomości wiedzieli co chodzą, o co chodzi ogłaszamy dzisiaj mówił minister energii w poniedziałek konkurs na projekt karoserii karoserii małego samochodu elektrycznego zapraszamy do udziału w nim polskich przedsiębiorców ministerstwo energii liczy, że polscy przedsiębiorcy przedstawią projekt rodzimego samochodu elektrycznego, a następnie wyprodukują 100  000 takich samochodów rocznie w karoserii tak właśnie tak w ich pełno samochodów gotowych samochodów, a projekt karoserii w bankach pełen plansze roślin GMO z tym oswajał z ich strony, bo z 1 strony patrząc na obronę sprzedaży i rejestracji pojazdów elektrycznych w Europie no to to jest mniej więcej 150  000 pojazdów elektrycznych w całej Europie, a u nas będzie 100   000 EUR może religia i będziemy produkowali czy jakakolwiek fabryka w Polsce będzie produkowała z uśmiechem patetycznie 100  000 pojazdów no to może być niejaki problem ze sprzedażą samochodów no ale on winny poważnego Polacy równocześnie pan minister powiedział, że kto będzie fabryka, która będzie, której właścicielem będzie po części państwa po części po części kapitał prywatny Noto ja rozumiem, że decyzja będzie absolutnie biznesowe tych z drugiej strony ja bardzo się cieszy, że Polski rząd dostrzegł, że coś w motoryzacji siedzieli dzieje się coś ważnego coś co chyba od kilkudziesięciu lat, a może od początku motoryzacji jest będzie w chyba największym przełomem tak jak powiedziałem może to będzie za 5 może za 10 lat, ale ale, ale ten przełom się nie wydarzy i dlaczego się cieszy, dlatego że Polska jest bardzo ważnym miejscem na poród motoryzacyjnej mapie Europy produkujemy dużo samochodów mamy fabryki, które produkują bardzo dobre samochody wyśmienitą jakość bardzo dobrą kartę zbliża się pan do tematu opla zaraz pana pozycja z drugiej strony z drugiej strony to nie tylko fabryki gotowego produktu, czyli gotowych samochodów osobowych dostawczych ciężarowych autobusów, czyli cała gama i motocykl, ale również producent bardzo dużo producentów części podzespołów również bardzo wysokiej jakości wielu z nich dostarcza już produkty dla pojazdów elektrycznych, a myśli o pojazdach autonomicznych w związku, z czym wszelkie tego typu programy powodują, że Polska może być postrzegana czy może zostać zobaczono jako miejsce, gdzie warto zainwestować, bo mamy dobrych fachowców, bo mamy dobrych naukowców tych w przemyśle i mamy dobre i mamy dobrą kadrę dobrych inżynierów, którzy mogą w tym obszarze się znaleźć, czyli skutkiem może być to, że Polska znajdzie się na tej elektrycznej mapie producent rok produkcji i niekoniecznie samochodów nie życzy powodzenia takim inicjatywom jak golf i pan prezes chyba dowód twierdzi, że Paul Polski wkład w przemysł motoryzacyjny posługiwał w samochodach z Mikrus Syrena i jakie Polska od początku do końca gra może młodym ludziom, którzy słuchają dramatyczna wieść, że mówimy Żegnaj moja przyjaciółka obojga osobą lub osobowych no ale kilka bardzo bardzo ciekawych projektów, a WI turze zależy od zawsze zaczyna, ale problemu, bo naw nawet mój kuzyn taki boom pomysłodawca psycholog z wykształcenia wymyślił projekt bardzo zgrabnego samochodu elektrycznego rozrysował go z wszystkimi teraz pracuję nad tym właśnie, więc takich pomysłów będzie strasznie dużego jak z tego zrobić z ich inicjatywy biznesowo produkcyjną i zdobyć rynki światowe no to jest jak gdyby inny temat listy mamy na ogół problem, aczkolwiek życzę powodzenia tego typu KRS wielki problem przecież powstała spółka electromobility Poland, którą założyły 4 przedsiębiorstwa z kapitałem, a dominującym skarbu państwa czy TGE TGE energia Enea no i Tauron Kompania energetyczna kampanie kampanie i każdy jest logika jest, bo one są też zainteresowane tą sprzed dachy 1 dostarczaniem energii elektrycznej kiedyś w przyszłości też do tych mniej samochodów tylko on właśnie my chcemy wiedzieć, że kapitał zakładowy na tej nowej spółki, która zna, a zarządzać, jakby całym olbrzymim projektem przedsięwzięciem jest 10  000 000 zł na przeszłam, ale to jest ogromna kwota oczywiście dla każdego z nas natomiast na takie przedsięwzięcie, które wymaga jeszcze ogromnej ilości inwestycji w ten proces badawczo-rozwojowy nie mówiąc już w procesie wdrożenia owym no to 10 dni zaciśnie on w to naprawdę ma wiele zrobić nie może natomiast właśnie wydaje na projekt tych samochodów w miliardach i rozwinęła, że to nie za pieniądze ona maska tylko po części podatnika amerykańskiego, a tak wysłuchamy informacji po informacjach część trzecia magazynu EKG nie możemy w części trzeciej już nawet nie rozmawiać o motoryzacji i ESK 2 magazyn EKG część trzecia dziewiąta 45 raza mojej prawej przedstawię gości pan Jan król Jakub Faryś pani Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek jeśli jest Maciej Głogowski to jest część trzecia magazynu EKG WIG mWIG 40 na minusie 25 traci WIG 20 na plusie w tej chwili 632213 punktów, a indeks 20 największych spółek, a indeks szerokiego rynku WIG 18 na plusie K 2 co państwa dziwi co państwo dziwi mnie np. po ich nie rozumie więcej sytuacji jest złotym pociągiem do dzisiaj z Kremla, a może ponawiane jest próba szukania złotego pilnie pociągu jest z pieniędzy prywatnych w sytuacji zaś daje prywatny pieniądz, bo to takie fajne, ale widzimy, że nie można kategorycznie stwierdzić, że jest zupełnie nago, jeżeli dzisiaj jest możliwość przewozu różnych urządzeń sięgania w głąb ziemi na ileś tam kilometrów oto ile może tym pociągiem pod ziemią, by znajdować się ich 100 m, gdy i, że buduje się kopalnie Żydzi wydobyła w złoża prawda jest także szef odkrywki nie rozumiem tej sytuacji we mnie dziwi i ciągle elektryzuje opinię publiczną, że mieliśmy już to sytuacja jest nie tak dawna kiedyś rząd zaangażował, gdyby był chyba miasto w Dolny Śląsk w jakiś pieniądze duża scena wydatkowane to już się 2 panów, którzy przekonywali, że już wiedzą, gdzie ten złoty pociąg jest potem sprawa po ponad roku prawda do 2 lat zamilkła dzisiaj słyszy, że znowu jest inicjatywa oszukania złotego pociągu może mają różne choroby i trzeba im pozostawić odzież gry, a może realizuje zamachowcy nie potrafił powiedzieć, że jest albo szukanie igły w stogu siana i albo już niema tego pociągu Nolan czy tutaj nauka i doświadczenie szczególnie Polski, jeżeli chodzi o wykopaliska, jeżeli chodzi o fatalnym miejscu i t d. nie jest w stanie ich wypowiedzi zarówno w Irlandii stwierdzić zgon wraz z tym zdziwieniem, ale wciąż np. obawiają się głosy tak jak odbywają się dyskusje w studiu radiu mówi się o problemach z globalnym ociepleniem czy zmianami klimatycznymi wciąż są tacy, którzy mówią, że to jest bzdura, że nie ma nie wystarcza dowodów naukowych udowadnia, że działalność człowieka ma negatywny wpły w na klimat grupom ciągle mamy takie jest Silvano Żydzi to pomoże się zgadzam z tym mam może największą przyjemność sprawia goni króliczka złapać rywali rozdzielił ją z dna jest ideologią jest, ale ten zamierza związać prywatne pieniądze jego Super niech by jak regionalne browary się gorąco pan jest teraz jeździła po siedzibie konsekwentnie motoryzacyjny obcy 8 może 9 można zagrać mówi Ferenc dyskutujemy sobie w Polsce o zmianie podatku akcyzowego o zmianie sposobu naliczania tegoż podatku Ministerstwo Finansów wyliczyło, że ten nowy system przyniesie dzięki uszczelnieniu ani zwiększenia stawek więcej pieniędzy do budżetu padały różne kwoty między 400703800  000 000 dół to dużo to jest dużo pieniędzy po drugie, ten system ma być uzależniony czy miałby być za uzależnione od twardych danych, a nie od wartości faktury, która na delikatnie mówiąc może być nieco kreatywnie traktowana po trzecie zgodził się z tym z pomysłem Senat teraz trafiło do Sejmu 8 miesięcy dyskutujemy no i na razie po trafieniu do Sejmu tego projektu on miał być głosowany na razie został zawieszony dziwi mnie to, że jeżeli Ministerstwo Finansów, jeżeli władzę, jeżeli Senat, jeżeli Sejm zgadza się z tym pomysłem to dlaczego to tak długo trwa, jeżeli nie było tzw. zgody politycznego przez to można było zakończyć dyskusję po 2 tygodnie na wspomnienie rodacy jej nie wiemy w tej chwili nie wiem czy oficjalnie dostaliśmy informację, że czekamy na stanowisko rządu mam nadzieję, że dalej to będzie, że dalej to będziesz bronił się minister nadzorujący projekt musi się wdrożyć ale zanim się wrażeniu, że znów zmieni taki jest i lada chwila komunizm nas czeka na to, czego polityka wie pan polityka dobrze pani doktor można liczyć z mosiężnymi szary zdziwieni nie wiem, ale chyba zacznę jednak od psyche medialna ani kolejkę tych z imieniem wypisanym na dychę chciałbym zarysować w latach 2 zdobyliśmy wie dobrze i 1233 proc niezłe referencje, bo jak wiadomo Jedynka jest taki z biegiem pewnie już było wielokrotnie mówiono o tym, że rząd planuje zmienić nieco system oszczędzania w tego obowiązkowego na emerytury ja bym nie będzie już otwartych funduszy emerytalnych tylko 14 tych pieniędzy po 150 miliardów, które mamy dzisiaj w otwartych funduszach emerytalnych zostanie przeniesiona do funduszu rezerwy demograficznej, czyli tak nam państwo, że tym zajmie wam męczy twardy, a 34 pójdzie do funduszy emerytalnych, ale już na prywatnych nie nie w tej formule, która to jest, która jest dzisiaj najważniejsze czytałam, a chce być w ogóle, by ta zmiana i takie pierwsze zawłaszczenie po części pieniędzy z funduszy emerytalnych odbyło się jeszcze za rządów Platformy Obywatelskiej kilka lat temu w Mannheim, kiedy ma zmieniono i ustawy, a przyczynkiem było to, że dużą część rzeczy sporą część pieniędzy na otwarte fundusze inwestycyjne emerytalne inwestowały w Skopje byli w obligacje skarbowe jak należy to bez sensu Hannah WD nieraz już czytam Otóż taki pomysł, aby jeśli ta reforma ponowna nastąpi hełmy i na hale będą te małe pieniądze w funduszach emerytalnych już takich nauk nazwijmy prywatnych te 34 naszych gminne składek to, żeby hala zobowiązać jednak te fundusze do tego, żeby inwestowały w skarbowe papiery wartościowe już wyżej patrzy na litery wyrazy zdania, które do mnie komunikują te informacje i po prostu dzisiaj nie mogę również uczycie także Platforma tak jak Platforma taki mecz PiS wtedy, kiedy decyzje podejmowano, że nie można inwestować fundusze emerytalne nie mogą inwestować w skarbowe papiery wartościowe to były wszystkie Echa dnia te partie podpisały się pod tym Ależ, skąd dymisja tego będzie dokładnie taka sama kilowatogodzina projektu na razie jest hasło p t. ja rozumiem, że szuka się źródeł, które będą zapewniać finansowanie budżetowi, czyli będą kupować obligacje skarbu państwa, ponieważ rynek jedno finansowy rynek, na którym lokujemy państwo, ale blokuje skarbowe papiery wartościowe jest coraz bardziej niepewna tak dalej niż wydaje, że to już jest trochę inna sytuacja z tymi nowymi OFE potencjalnie TFI, bo one będą one zasilane naszymi dodatkowymi skutkami nie tymi, ale tam będzie ciągle te nasze 120 miliardów no plus minus prawdami 34 z tych 150, więc to jest także z dnia, abym planował poczekać na jakąś ustawę, dlatego że na razie mamy slajdy, a przeczytałem dzisiaj wypowiedź ministra Kowalczyka szefa komitetu stałego rady ministrów w Dzienniku Gazecie prawnej, kiedy zobaczymy projekt ustawy o OFE zgodnie z przeglądem emerytalnym fundusze czeka duża reforma i to ona miała wchodzić w życie 1 stycznia roku osiemnastego 2 minister Kowalczyk mówi na razie nie ma żadnych projektów na torach spokojnie w ustalonym z filmowych miast oczywiście, a Mariola dziura w ZUS-ie się pogłębia konkluzja jest taka, jeżeli tylko możemy stać nas na to odkładają od najmłodszych lat kawałeczek naszych dochodów, żeby zbudować sobie swój własny prywatny uzależniony tylko od nas samych funduszy w miarę normalne, ale po nich, a w Rzeszowie, ale odkłada, ale radość albo analizy panie prezesie prozy uradzili, że likwiduje obowiązku ubezpieczenia samochodowe, czyli osoby myślę, że 10 % dziś ubezpieczyło niestety taka jest reakcja społeczna ludzie koszula bliższa ciału, jeżeli ktoś zarabia średnio nawet pensje nie jest nigdzie nie jest w stanie psychicznie drożdżowe na naturalne, że jeśli mamy wybór to prędzej ubezpieczamy nasz samochód był na honorową pełnili swoją własność świat to jest maraton w życiu liczą one gorsze tutaj kapele, dlaczego indywidualne fundusze emerytalne działają dlatego między niby nie ma odruchu oszczędzania nie ma dbałości o swoją starość ludzie założenie, że jakoś to by zawsze rozwiała postawić pytanie o wsi przynajmniej niestety w Lesznie, gdzie także inne miasta reszta indywidualnie czy mamy z czego odkładać, bo to jest taka naturalna rzecz w lesie jakich branż rozmawiamy na temat systemu emerytalnego to patrzą na mnie naprawdę bardzo ciągłymi oczami także w gogle nie rozumieją co się do nich Bonne Nouvelle, więc właśnie Rodowicz temat pomysłu obciążenia ZUS osób składką prac zleconych studenci wykonują, bo to wzrost jest głośny temat w tym samym wywiadzie minister Kowalczyk mówi ziem w tej sprawie w tej sprawie w tej już mu w 2 jest jeszcze wiele rzeczy nad którymi pracujemy i nie dał i nigdy czy w jest już decyzja w sprawie oskładkowania umów o dzieło chciałbym, ale nie wiem czy to się uda tak minister Kowalczyk do wniesienia wkładu w Chinach nasza zima z każdą jego inicjatywa spala na panewce jej pamiętamy z całą dyskusję o podatku od sieci handlowe i t d . teraz wypowiada się w funduszach emerytalnych jest to za to odpowiedzialność biorą ministrowie resortowi, że strasznie boje rozpoczną dyskusji na wały podatkowych oko podatkowych, bo efekty takiej dyskusji, kiedy wchodzą członkowie rządu i codziennie każdy mówi co innego w obszarze, który dotyczy działalności gospodarczej kończy się tym, że inwestycje spadają nawet na szyje w tym na koniec powiedzieć, bo będziemy już kończyć Rzeczpospolita dzisiaj przynosi informacje na stronach ekonomicznych o tym, że chyba nie będziemy się musieli martwić o fabryki opla w Gliwicach, że Francuzi mają wątpliwości, że te fabryki, że te fabryki będą istniały wiodącą nad zamianą sta i stało się z powrotem 2 w Wołominie do odpowiedzi, ale nie jest już dość niekomfortowej sytuacji, ponieważ nie zarówno opel jak i Pesa jest członkiem polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego i naszej Europejskiej, że muzeum nie może opędzić tylko co pan może to jest nieuniknione uniknęła odpowiedzi na ten temat, bo tak zupełnie poważnie wiemy bardzo mało właściwie prawie nic nie wiemy poza pewną deklaracją praw i która padła natomiast najistotniejsze są szczegóły, ale może ja troszeczkę odbiega od tego tematu polskiego a czego to rzadka na euro to już nieważne to już nie zdąży na panewce polskim wątku to może inaczej wszystkie polskie zakłady są bardzo dobre produkują bardzo wyrównany, gdy my wiemy mamy bardzo wykształconą kadrę czy będą istniały też na razie z tego wyciągnąć wnioski tak, ale tak się dzieje dzięki inwestorom takim jak rozwagę niego opel jak duże koncerny zapaleni żeglarze z inną oczywistą zjechali ludzie ciągną za sobą mniejsza od list to jest rozmowa z lombardu nie tylko kwestia, gdyby niestety odpukać w stół od spodu byłabym kwestia likwidacji 2 zakładów, ale kooperantów mniejszych średnich przedsiębiorców kooperują z tymi 2 zakładami jest ogromna liczba i toby był naprawdę no niech sobie dramat bo, ale to naprawdę był bardzo bardzo bardzo bardzo poważny problem warto bo, żeby rząd jednak daleki sygnał w tej sprawie zarząd dróg i wiedzy na małżonka najwyżej działalność albo tak nie można z rękodziełem, a nie dyskusja jeszcze będzie trwała bardzo dziękuję pani dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konfederacja Lewiatan wydział nauk ekonomicznych Uniwersytet warszawski dziękuje bardzo dziękuję pan Jakub Faryś Polski związek przemysłu motoryzacyjnego bardzo dziękuję bardzo pan Jan król Kancelaria prawna Domański Zakrzewski Palinka to nie magazyn brak informacji po informacjach oczywiście audycja Owczarek i Cezary łasiczka ekonomia kapitał Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA