REKLAMA

Kiedy polskie szkoły odejdą od pruskiego modelu edukacji? Mówi Magdalena Krawczyk-Radwan

Pierwsze Śniadanie w TOK-u
Data emisji:
2017-03-09 06:00
Prowadzący:
Czas trwania:
12:38 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
szósta na szósta 6 na zegarach znało 2 szóstki się w godzinie spotkały boju Maślak to jakaś przestroga to jest pierwsze śniadanie w toku witam ponownie państwa bardzo serdecznie szczególnie ciepło tych wszystkich, którzy włączyli radio TOK FM szóstej, bo tak wstają dużo osób tak stajecie się dobry wybór mam nadzieję, że za chwilę uda nam się uda mniejsze państwa do tego przekonać w kontekście dostępu do infrastruktury telekomunikacyjnej internetowej pan Marek z Rozwiń » 20 km od Warszawy brak internetu nawet wolnego to wcale nie ma kabli sieć komórkowa też nigdzie nie ma dobrego zasięgu w każdym pokoju z innej stacji teraz jestem 500 km od Warszawy i szok jest zasięg jest internet, a nawet wodociągi i kanalizacja pani Ania dodała jak już rozwiniemy infrastrukturę internetową może pomyślimy o ośrodkach leczenia z uzależnienia od internetu w Korei Południowej 90 % gospodarst w domowych ma dostęp do szerokopasmowego internetu są specjalne ośrodki dla młodzieży działające podobnie do obozów przetrwania dla niektórych przetrwanie 1 dnia bez telefonu internetu to dramat w pierwsze śniadanie w dołku jak jest wszystkim, który co świat cywilizacja przyroda technika daje i z internetem wiążą się różne zagrożenia, ale myślę, że plusy dodatnie przeważają plusy ujemne trawestując nieco klasyka ciekawe, kto z państwa jeszcze pamięta, kto to powiedział tak samo chyba jest trochę z edukacją państwo mają gości jest Magdalena Krawczyk Radwan dyrektor programowa szkoły edukacji dzień dobry dzień dobry dla rodziny, by państwo ja, zanim zaczniemy rozmowę o o szkole edukacji w ogóle czym jest i i na czym polega filozofia kształcenia państwo pani państwa i te nowe szkoły chciałbym panią za duszę pani zadać takie fundamentalne pytanie, kiedy my odejdziemy o w edukacji od pruskiego modelu kształcenia to jest dobre pytanie wszystkim wydajemy na to pytanie nie mamy w szkole edukacji odpowiedzi, aczkolwiek mamy nadzieję, że będziemy gotowi myślę, że czujemy zmianę wszyscy w kościach i w momencie, w którym rozmawiamy z nauczycielami z rodzicami z władzami oświatowymi to widzimy, że coś się kończy na szczęście myślę, że tak, ale też myślę, że to jest część naturalnego procesu zmiany w edukacji to wszystko instytucje długiego trwania tak ma już zmieniają powoli i na razie nie mamy tak naprawdę dobrego pomysłu na to jak miałaby wyglądać nowa organizacja oświaty, ale właściwie wszyscy eksperci są zgodni co do tego, że w ciągu 20 lat system klasowo lekcyjny, czyli ten podział na to, że gród dziś w tym samym wieku chodzą do szkoły nie oddają nam jest udzielony na odcinki przedmiotowe, że to się w ciągu 20 lat skończy i zmieni dzisiaj jeszcze nie wiemy na co ja myślę, że pomysł już jest wystarczy odwiedzić fińską szkołę miałem tę przyjemność być w Finlandii odwiedzić szkołę przyjrzeć uważnie na czym polega ten system kształcenia i dziś już rozumiem, dlaczego Finlandia jest we wszystkich możliwych rankingach na pierwszym miejscu niezależnie od tego czy się bada wiedzy czy się bada umiejętności miękkie dziś bada umiejętności zastosowania wiedzy w praktyce no ale zostawmy to my ten system pruski po prostu prostu prosty cel miał i w założeniach złóżmy jeżeli, jeżeli przypomnimy sobie, kiedy powstał wykształcić robotników, którzy potrafią liczyć i pisać oraz wykształcić kadry urzędnicze urzędnicze, ponieważ państwo pruskie było to miał być założenia silnym państwem, które organizuje życie było duże potrzeby oczernić w związku z tym dyscyplina czytaj 45 minutowe lekcje wyraźnie oznaczone dzwonkiem spokój cisza i postawa na baczność przed nauczycielem, który jest w i tutaj rządzącym, a nie redukujące no i oczywiście nauka dyscypliny czytania pisania sprawdziło się wtedy było potrzebne dzisiaj wiedza jest dostępna w każdym urządzeniu przenośnym nie trzeba jej gromadzić MF ciążył gromadzimy wiedzę myślę, że dobrze pamiętać, że jednakowoż edukacja jest starsza niż szkoła pruska i mamy tu wiele różnych tradycji, z których możemy czerpać i nawet jeżeli jeszcze nie wiemy jak to się wszystko skończy to jest dużo dobrych wzorów, do których może mogły odwoływać od Akademii platońskiej szkół średniowiecznych, który też mają różne dobre tradycje Universal Jagielloni rzucała Uniwersytet Jagielloński Uniwersytet Karola, żeby spojrzeć na naszych południowych sąsiadów jest nieźle jeśli chodzi o zasób, z którego możemy korzystać i myślę sobie, że te podstawowe te filary w gruncie rzeczy pozostają niezmienne i myślę sobie, że naprawdę mamy tutaj dobre różne tradycje, z którym możemy korzystać czy, chociaż oczywiście pewne wyzwania są nawet jak jest filozofia kształcenia szkoły edukacji, jeżeli chodzi o szkoły edukacji to opieramy się na 3 filarach myślimy sobie, że praca nauczyciela się opiera na 3 filarach po pierwsze na gruntownym rozmienia swoje dziedziczne czy oni my przygotowujemy polonistów matematyków na razie, chociaż mamy ambicje rozwijać się na przyszłość, ale tak naprawdę dozy dotyczy każdej dziedziny to jest trudniejsze niż kiedyś, dlatego że te dziedziny się bardzo szybko zmieniają dużo nowej wiedzy przybywa to chodzi o to, żeby być na bieżąco ze stanem wiedzy w swojej dziedzinie, żeby być na bieżąco z tym co się dzieje na świecie w tych dziedzinach oczywiście w polonistyce to ma wymiar bardziej lokalnym i za to obszerniejszy matematyce ma to wymiar bardziej globalny tak, że to są to jest trudne wyzwanie i w tym polscy nauczyciele generalnie są nieźli to jest mocna strona kształcenie na tym, iż Polska szkoła matematyczna słynie na całym świecie, więc czy to jest to pierwszy filar drugi filar to są miękkie kompetencje nauczyciela myślimy o szkole edukacji i że edukacja jest oparta na relacji z relacji między uczniem nauczycielem relacji między uczniami na relacji między szkołą, a rodzic z rodzinami uczniów i też na relacji między nauczycielami, którzy tworzą taką profesjonalną wspólnotę i te miękkie kompetencje to jest naszym zdaniem NIK ta słabsza strona i tu więcej potrzebujemy robić i wreszcie trzecia rzecz, którą robimy w szkole edukacji to jest takie coś może trudniejszego do uchwycenia mianowicie jak mówią mówi 1 z naszych studentek nie wystarczy umieć rozwiązywać równania, żeby umieć o nich uczyć o właśnie tu pani dotknęła sedna tak jest, czyli krótko mówiąc chodzi o taki wymiar dziedziny, które dotyczy tego jak uczyć tych wszystkich zagadnień to nie jest oczywiste to jest osobna dziedzina wiedzy i dydaktycznej im się na tym w szkole edukacji szczególnie skupiamy, czyli te 3 filary kiedyś Airbus rok temu pudrowe, kto miał przyjemność prowadzić taki warsztat dotyczący kontroli grupy klasy umiejętnego angażowania ne dla planu mnóstwo nauczyciel to był warsztat online przy przygotowany przez 1 z wydawnictw edukacyjnych w Polsce, czyli nauczyciele oglądali mogli uczestniczyć w tak na żywo w tym warsztacie to co mnie zdumiało potem w głosach nauczycieli w po tym, warsztacie to torze nawet ludzie z dużym doświadczeniem ze zdumieniem odkrywali pewne rzeczy, które wydawałoby się powinny być dla nauczyciela oczywiste jak złapać kontakt z dużymi jak sprawić, żeby uczeń miał poczucie tego, że to on on prowadzi lekcje jako uczestnik tej lekcji o niedzieli najważniejszym podmiotem chyba to jest być może najważniejsza rzecz w obalaniu tego modelu pruskiego to zrozumienie, że nauczyciel rozdał uczniom także nie uczyni dla nauczyciela mówiła to trochę inaczej, że podmiotem procesu rozwoju jestem, kto się rozwijać, czyli że tak naprawdę tym, kto się uczy aktywną stroną tutaj jest uczeń i to jest 1 z ważnych zasad, których nie, które próbuje, których próbujemy nie tracić z oczu, ale oczywiście to jest trudne dla nauczyciela, bo tak naprawdę to znaczy, że się wycofuje czasem śmiejemy, że 1 z najważniejszych pomocy nauczyciela mógłby być taki stopery, który mierzy czas między tym jak nauczyciel zada pytanie i czeka na reakcję tak naprawdę wytrzymać tę ciszy poczekać dać przestrzeń to jest ta trudna rzecz już nie mówiąc o tym, że niekoniecznie nauczyciel musi być tą stroną, która wchodzi i zadaje to pytanie tego uczymy naszych nauczycieli szkolenia ajentom moje 1 z najbardziej traumatycznych w 1 z najbardziej traumatycznych wspomnień z mojej szkoły to nauczyciel już nie będę mówił która, jakiego przedmiotu, która zawsze kończyła lekcje czy ktoś ma jakieś pytania pytanie umów, angażując uczniów ja zawsze podnoszę rękę na zawsze mówiłeś dwóje masz wsiadaj w ich rozumiem że, że to raczej taka osoba raczej nikt nie leży w państwa obszarze zainteresowań to jest trudny początek, ale tak naprawdę są różne trudne początki, dlatego że wszyscy jesteśmy produktami naszego systemu edukacji i też jesteśmy produktami wstępnego przygotowania tego jak powinny wizji tego jak powinien się zachowywać nauczyciel, którą zdobywamy też już w systemie kształcenia wyższego także musimy dokonać takiego podwójnego przyuczenia imprezy studenci muszą po pierwsze, oderwać się tego, czego doświadczyli jako uczniowie, a następnie oderwać się od tego co już sobie wyobraża ją o kształceniu osób z roli nauczyciela i o to chciałem zapytać czy PiS pani obserwacji wynika czy oni są zaskoczeni tym że, że nieco inaczej postrzegali ten zawód niż uczy się ich głos w szkole jak ma wyglądać oczywiście to jest różnie w wypadku różnych osób niektóre mają jeszcze bardziej radykalne pomysły na temat zawodu nauczyciela niż to syn Enzo niż to co my im oferujemy i staramy się spotkać z tymi wyobrażeniami, bo w tym sensie na przyszli nauczyciele też są naszymi uczniami czynimy też szanujemy ich jako podmiot i uczenie się i pracujemy z tym, z czym przyszli do szkoły do szkoły edukacji są zaskoczeni szybko się przyzwyczajają do tego co oferujemy np. jeżeli ktoś z nas teraz wejdzie próbuje do nich mówić przez dłużej niż 10 minut wykładową to któryś ze sceny, które ze studentów podnosi rękę, mówi że są przyzwyczajeni do innych standardów i że potrzebują bardziej interaktywnego sposobu pracy bardzo dobrze wie ja cały czas krąży wokół tego, bo to co spodobało mi się to właśnie w to otwarcie u państwa to, że dzisiaj całą dyskusję o reformie edukacji sprowadza się do lutego czy to ma być podstawówka sześcioletnia czy ośmioletnie czy gimnazjum czy nie gimnazjum i ja to zawsze powtarzam wydaje mi się jako ojcu ojcu trójki dzieci w wieku szkolnym na wydaje mi się, że to jest sprawa drugoplanowa to właśnie ważniejsze jest to, o czym pani mówi, żeby dyskutować o tym, czemu ma służyć szkoła w jaki sposób ma przekazywać wiedzę, żeby zachęcić nauczycieli do tego, żeby zamiast najprostszej oceny 123456 pisali dziecku musisz popracować jeszcze tylko i wyłącznie nad tym, żeby nie wychodzić poza linijkę np. żeby nie czas nie dzielić uczniów najlepszych i gorszych tylko tych, którzy każdy ma inne zadania inne cele do poprawy i co obserwuję właśnie na podstawie moich dzieci przydługie pytań, ale może to wyjaśnić to, że w nawet w takich szkołach, które są bardzo otwartym choćby na taki system oceniania gdzieś po drodze w trakcie semestru nauczyciele i odpuszczają nie są w stanie się przestawić to jest trudne przestawienie się i musimy pamiętać, że to ocenianie jest częścią życia szkolnego i że będzie potrzebne na niektórych etapach także to jest, ale nie na tym etapie wczesnoszkolnym łączenia tych elementów tak my w szkole edukacji podzielamy to przekonanie mianowicie uważamy, że żadna reforma nie jest tak potrzebne jak dobrze przygotowany nauczyciel no właśnie ich na tym odcinku staramy się konstruktywnie pracować w udaje się to jest kończymy właśnie nasz pierwszy rocznik jesteśmy bardzo zadowoleni nasi absolwenci dostają oferty pracy jeszcze w trakcie studiów i w tym sensie jesteśmy bardzo zadowoleni uczymy się to jest to trwa rekrutacja trwa rekrutacja Mann przyjmujemy zgłoszenia w pierwszej fazie do końca marca zapraszamy absolwentów polonistyki matematyki zapraszamy też innych inne osoby przygotowane do uczenia matematyki wszystkie informacje na naszej stronie, ale przede wszystkim ich przede wszystkim absolwentów polonistyki i matematyk z bardzo dziękuję Magdalena Krawczyk Radwan dyrektor programowa szkoły edukacji, bo państwa i moim gościem za chwilę Info dziękuję pani dziękuję za złe informacje po informacjach Jarosław Tworóg wiceprezes krajowej Izby gospodarczej elektroniki Telekomunikacji rozmawiamy ubranka Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PIERWSZE ŚNIADANIE W TOK-U

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA