REKLAMA

A jeśli sprawiedliwość nie jest z tego świata?

OFF Czarek
Data emisji:
2017-03-09 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
37:50 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączymy się w pasie się łącza łączy się ze studiem Radia TOK FM w Krakowie, więc się boję powiedzieć ze studiem Radia TOK FM skoro w Krakowie, w którym jest dr Dominika Kozłowska redaktor naczelny miesięcznika znak oraz Mateusz Burzyk sekretarz redakcji to, że tak Sobet zagra z redakcji miesięcznika znak dzień dobry witam serdecznie dzień dobry my też się męczymy, gdy ze słuchaczami Radia w bólu w w radości i radości leje interesujący temat miesiąca temat Rozwiń » miesięcznika najnowszego wydania miesięcznika znak w świat chce sprawiedliwości nie zbawienia i punktem odniesienia to jest jeszcze bardziej interesujące jest spotkanie Jezusa i Piłata i teraz, skąd taki pomysł rozumiem, że w świat bez możliwości zbawienia, a to taki mniej więcej od chyba 100  000 lat, dlaczego dziś, dlaczego teraz dlaczego, dlaczego jeszcze w z Jezusem Piłatem w centrum, by jak zawsze w naszym przypadku z 1 strony powody podsunęło samo życie, a mianowicie w bunkrze pojęcie sprawiedliwości w właściwie na powrót wróciło do polityki ideowym takiej świadomości społecznej nie tylko za sprawą tego, że obecnie władzę sprawuje w Polsce partia, która w samej nazwy odwołuje się do tych stary testament danej frazy prawo i sprawiedliwość jako, zestawiając te 2 pojęcia zaczął stoi też 3 bardzo głęboka wizja pewnej teologii politycznej pewnej wiary w to, że właśnie polityka może być się nie tylko w takim znaczeniu liberalnym, a pewnym narzędziem budowania takich warunków koegzystencji różnych osób i grup społecznych, aby ta koegzystencja miała charakter pokojowy, ale też rości sobie ma taki bardzo ambitny plan no właśnie Franek wpisujący się taki projekt teologii politycznej znaczy taki plan, który który, za którym stoi wizja polityki i sprawiedliwości politycznej, która nie tylko ma bank, który można, by nie musi gwarantować społecznego pokoju rzekomo prowadził jakiś trwałej przemiany człowieka właśnie poprzez poprzez to co się dokonuje na zewnątrz tak to poprzez poprzez te decyzje akty, które pozostają w rękach polityków nart desek, by 1 płaszczyzna Nerona oczywiście sprawia, że ten temat splotu sprawiedliwości czysto ludzkiej prawa, aby inni też tego ludzkiego stanowionego przez człowieka i pytań o jak najgłębsze motywy związane ze zbawieniem czy jednak czymś co dokonuje się we wnętrzu człowieka że, że te pytania jakoś nabierają dzisiaj bardzo aktualnego kontekstu jeszcze krótko z drugim aktualnym kontekstem jest także słowo, które wygrywa rankingi, czyli słowo postprawda, które też sytuuje nas słowo prawda w samym sercu dialogu Jezusa i Piłata i właściwie Jan dzisiaj warto się, by zastanowić co się kryje za tymi naszymi jakimiś refleksjami obserwacjami, kiedy w masie zaczną się słowem postprawda posługiwać na tym, skąd tak głęboki jest taki cel to pewnie Mateusz może bardziej rozwinąć, że wydaje się, że po spotkaniu Piłata Jezusa jest jakimś fundamentalnym tropem inni właściwie kulturowym religijnym filozoficznym, jakby zderzeniem baśnie różnych porządków tego porządku prawa sprawiedliwości i porządku zbawienia sacrum Profanum i t d. tak dalej, ale właśnie takim spotkaniem, w którym wszystko się strasznie komplikuje jak pisze pan Tadeusz Sławek raz w 1 z tekstów wyniku spotkania i sprawiedliwości i zbawienia Jezus zawiśnie na krzyżu co w oczach śmiertelnych oznacza jakiś koniec marzeń lepszym świecie z drugiej strony Piłat reprezentujący prawo ta ustępuje przed tłumem i przechodzenie przebiegłość czołg Sanhedrynu, więc właściwie prawo przegrywa, bo nie dochodzi do wydania wyroku tylko wydania Jezusa prawda tłumowi klęskę ponosi też sprawiedliwość, gdyż morderca Barabasz zyskuje wolność, a ten, który był dobry uzdrawiał, który cierpi prawda ponoszę straszliwą śmierć, więc właściwie bardzo się komplikuje ten porządek sprawiedliwości i zbawienia w tym właśnie symbolu spotkania Jezusa Piłata no tak groźną splecione 2 rzeczy mamy specjalne prawo II, który jest faktycznie namacalny możemy analizować i mamy specjalną opowieść to opowieść jest opowieścią literacką no, więc mówienie, że no właśnie mamy zbawienie i prawo czy sprawiedliwość sprawiedliwość zbawienie jest ryzykowny jednakowoż bo, gdybyśmy faktycznie użyli narzędzi prawnych i innych historycznych do analizy tego powiedział nam wiele rzeczy, że właściwie ten sam handel nimi to nie bardzo mu się spotkać wtedy, kiedy się spotkał nie bardzo i t d . tak dalej zaszli tak mieszamy opowieść z miejsc w czymś twardym namacalnym, więc ja na to, że czytałem te wszystkie te wszystkie głosy w miesięczniku znak jako takie wariacje na temat wariacji na temat wariacji na temat wariacji w taki poziom meta do potęgi siódmej i trudno teraz w ZUS z tego wyciągnąć coś takiego namacalnego Mateusz Burzyk tak to chyba najlepszą odpowiedzią na to ona na pytanie, które pan zadał będzie tytuł rozmowy z prof. Tomaszem Polakiem to znaczy nigdy nie niegdyś nigdy nie dowiemy się co zaszło między nimi nigdy nie dowiemy się tak naprawdę co zaszło między Piłata jest susza Jezusem mamy relację, którą z 1 strony podają nam ewangelie w najbardziej szczegółowym wymiarze Ewangelia Świętego Jana mamy też relacje apokryf liczne jednak jak słusznie Pareto zauważył za każdym razem mamy do czynienia z interpretacją pewnego wydarzenia źródłowego co jednak nie znaczy, że nie mamy w tym na pewnych niech mnie nie tyle mówiło o prawdzie, ale to nie znaczy, że nie mamy, której pewnych inspirujących treści to nie znaczy, że nie daje nam do myślenia co nie znaczy, że nie, bo nie możemy wyprowadzić z tego, że pewnych wniosków w tym trudno jest, a jeszcze 1 000 000 zlotemu niższe stąd drugi wymiar co znaczy to rzeczywiście to ze stawieniem mu też tych 2 głosów otwierających ten temat, czyli z 1 strony głosu film Tomasza Polaka, który się bardzo wiele w zasadzie cała rozmowa z innym, ale jakoś krąży wokół tego wątku źródłowo ości i niemożliwości, jakby dostępu do tego, jaki jest sens źródłowy tej opowieści tak my tego sensu źródłowego właściwie nie jesteśmy w stanie zrekonstruować co więcej on właściwie jak pokazuje Tomasz Polak, ale myślę, że w tym akurat aspekcie Batman ma byłby trafną obserwację Krzysiek bardzo szybko na ten przekaz źródłowy on też nie jest wolny od pewnych racji politycznych tak to znaczy sposób w jaki idą jak motywy być może, dla których ta konstrukcja czy postać Piłata została wprowadzona do opowieści Lenovo testament realnych to ten powód wiązał się także z pewnym nic od pędzenia ryzyka herezji czy jak zbudowanie mocnego argumentu w dyskusjach, jakby właśnie teologicznych czy dyskusjach, które mogły doprowadzić do zburzenia jedności prawda pewnej narracji jedności wiary jedności przekonań i spójności narracji, więc właściwie, kiedy mówimy o próbach zapewnienia jedności od razu mówimy właściwie też o tym, wymiarze politycznym tak, bo i od razu bardzo mocno się też zderzamy z tym pytaniem w jaki sposób ta jedność właśnie imperium rzymskim była budowana i z drugiej strony mamy właśnie głos prof. Bogdana szlachty, które innym no właśnie rekonstruuje ten, który jest prawnikiem, ale również filozofem zresztą członkiem Trybunału stanu co może też ma jakiś ciekawy tutaj taki korek bardzo to jest 1 z instytucji, które nie funkcjonuje tak zbudowana, żeby nie funkcjonowała, więc podważać zaufania obywatela do państwa, gdy zbycie w tej instytucji no nie wiem czy ma sens, o czym jest to instytucja, która ma wymiar szczególny wyjątkowy tej działa w momencie właściwie nie ma żadnego wymiaru, bo nie funkcjonuje jest tak skonstruowana, że mnie funkcjonować, więc przez instytucje, które nie funkcjonują podważają zaufanie obywatela do państwa, bo mówią o pewnej fasadowość prawa, żeby ta instytucja działa, gdy nie jest składa się wniosek, który o naruszeniu pewnych przepisów fundamentalnych przepisów i wówczas staczał się wybiera nie jest datowana permanentny brak wiedzy w praktyce one nie mają prawa funkcjonować proszę zobaczyć na wsi na całe orzecznictwo Trybunału stanu podejrzewam, że pewnie jeszcze przed formacjami udało nam się przy przewozie rzeczy to jest instytucja tak skonstruowana, żeby politycy mogli o nim mówić w mediach natomiast pomysł wpadł w praktycznie tak umocowana, że nie ma prawa żaden sposób niczego zrobić każdy chciał się, gdy żebyśmy to, że to i tak niezbyt tak nie zabrnęli za za daleko z kolei już nie mnie nie nie Gniewa się nie, zatrzymując się w interpretacji tej tylko o wyłącznie kwestii, ale chodziło o to właśnie zderzeniem nic, choć nie wyjdziemy z interpretacji Teologicznej z drugiej strony właśnie tej tej perspektywy prawnej którą, którą łup jakoś próbuje rekonstruować, ale właśnie prof. Szlachta pokazują z kolei to napięcie między tymi 2 wymiarami sprawiedliwości tak to znaczy z 1 strony sprawiedliwość, o czym mówiła na samym początku podkreślając, że w PUP sądzę, że ostatecznie nazwałam chociażby w partii prawo i sprawiedliwość nieprzypadkowo jest wprost wzięto go tak, by frazą ze starego testamentu z psalmu natomiast, bo samo pojęcie sprawiedliwości też nie daje się tak bardzo łatwy sposób powiedzieć to jest porządek ludzki, a zbawienie to jest właśnie ten porządek nadprzyrodzony nowo również samo pojęcie sprawiedliwości ma właśnie takie 2 aspekty z 1 strony tej sprawiedliwości politycznej, a z drugiej strony jedno takiej sprawiedliwości jej prawda absolutna woleli i to jest pani panie zakres bardzo czy interesujący wątek jak do tego wątku chciał powrócić po informacjach Radia TOK FM, które zbliżają się już wielkimi krokami jak koniec świata w informacji dziesiąty 20 studio w Krakowie dr Dominika Kozłowska redaktor naczelna miesięcznika znak i redaktor Mateusz Burzyk my także z miesięcznika znak sekretarz redakcji informację za 3 minuty po dziesiąty 20 wracamy po informacjach medialnych takich studia w Krakowie dr Dominika Kozłowska redaktor naczelna miesięcznika znak i Mateusz Burzyk sekretarz redakcji miesięcznika znak świat chce sprawiedliwości nie zbawienia to temat miesiąca najnowszego wydania miesięcznika w przednich formacjach mi pani redaktor Dominikę Kowalską białą i sprawiedliwości się, że warto się na chwileczkę zatrzymać troszeczkę o tym pisze Tomasz Polek, bo w, kiedy myślimy czym jest sprawiedliwość właśnie przed Pawłem czy przed Jezusem, a czym jest po na to by odrobić strat w sensie to postać Jezusa z tej interesującym takim punktem granicznym obok wydaje się, że do tej pory sprawiedliwość to było poszukiwanie pewnego balansu pewnej równowagi pomiędzy wyrządzoną krzywdą zadośćuczynienia, czyli prawda oko za oko ząb za ząb chyba dobrze oddaje to ludzkie rozumienie sprawiedliwości chodzi o pewno opowie balans tego coś co co zostało wyrządzone i teraz czy można to jakoś zadość uczynić w podobny sposób natomiast pojawia się nagle ktoś, kto mówi odrzućmy to rozumienie sprawiedliwości jako poszukiwanie balansu niech to wielka nowa sprawiedliwość będzie zupełnie nie zbilansowano niech to nowa sprawiedliwość będzie taka trochę wariat z kranu, bo właściwie, dlaczego mielibyśmy komukolwiek cokolwiek wybaczyć, dlaczego mielibyśmy kochać kogoś, kto nienawidzi tak dalej i t d . więc jest to bardzo do dalekiej punkt można, by rzec co takiego poprzedniego rozumienia sprawiedliwości chyba, który wciąż jest to bardzo bliskie niewątpliwie w tym haśle, które znalazło się na okładce tym haśle świat wrażliwości nie zbawienia i sprawiedliwość funkcjonuje właśnie w takim kontekście, jaki pan redaktor Cieśla ze zrekonstruowaną, czyli jako synonim pewnego wziął wyrównywanie pewnych krzewy wyrównywania pewnych długów na na naprawę tych krzywd i to jest wydają się tak najbardziej intuicyjne ujęcie odwołujące się właśnie do o tego miasta dostaną danego hasła okresu roku sąd zażądał od etyka, którą wprowadzać proponuje Jezus jest tym kontekście oczywiście rewolucję jeśli jednak moglibyśmy się na chwilę zatrzymać, a przy tej przy tym pojmowaniu sprawiedliwości na zasadach starodrzew Basta mentalnych to zobaczmy, że właśnie spotkaniu Piłata Jezusa mamy do czynienia z takim zestawieniem z wrażliwości, która ma zadośćuczynić krzywdom i tutaj arcykapłan niż Sanhedryn domaga się sprawiedliwości w tym właśnie sensie, żeby Jezus zapłacił za to dla UEFA za krzywdy, które rzekomo miał wyrządzić się na Żydom i spotkanie zbawienia czy innego planu, który proponuje właśnie Jesus z intuicyjnym w ujęciu wydaje się jednak, że sprawiedliwość powinna w jakiej mierze prowadzi do spełnienia także sprawiedliwe życia powinno zostać wynagradza wynagrodzone zbawieniem, ale paradoksalnie teolog Tomasz Polak mówi nam w wywiadzie, że są zbawieni nie jest sprawiedliwe i wydaje się, że można to bardzo obrazowo przedstawić przypowieścią, która pojawia się w nauczaniu Jezusa przypowieścią o pracownikach wynajętych to do mnie do pracy winnicy każdy z tych pracowników pracuje w równą ilość godzin dostaje tą samą zapłatę w oczach ludzkich wydaje się to właściwie niesprawiedliwe bo dlaczego ktoś, kto pracował więcej ma dostać tyle samo co ten, kto pracował mniej, ale nagrody nagrody dostają ten sam tą nagrodą jest zbawienie w tym sensie pomiędzy tymi 2 kategoriami nad którymi stajemy się w numerze mecz z ledwością zbawieniem wydaje się właściwie nie ma punktu stycznego także to co wydaje się powinny nakładać na siebie sprawiedliwość naprawdę zbawienia okazuje się okazuje się paradoksalnie nie nie chodzić odtąd to relacje sprawiedliwość zbywa zbawienia okazuje się niesprawiedliwe nie jest to po prostu na kalkulację, która na gest ma można matematycznie przedstawić tak czy mam rodaka Dominika Kozłowska PISF jest wyjściem winnych tych wystąpień strony ten ten aspekt, o którym faktycznie już mówiliśmy przed informacjami wyznaczyłem mu się do 2, jakie z drugiej strony rozumienie sprawiedliwości, dlatego że mój tata ta koncepcja sprawiedliwości, którą pan redaktor zrekonstruował, którą potem Mateusz Pusz rozwijał to właściwie ze świętym Augustynem można powiedzieć, że to jest jakby taka sprawiedliwość, którą mamy do czynienia z innym jak jakaś sprawiedliwość ludzka stron mamy do czynienia, jakby powiedział Święty Augustyn w momencie, żeby po upadku ludzkości tak, czyli po po tym, po tym momencie, kiedy właściwie zło stało się jakąś immanentną częścią życia i właściwie w tym kontekście Święty Augustyn, mówi że można dokonać przeciwstawienia takiej sprawiedliwości rzetelnej, która istniała w rzeczywistości ludzkiej jedynie tuż tuż po stworzeniu, a przed popełnieniem grzechu pierworodnego oraz właśnie tej sprawiedliwości tzw. państwa rzymskiego, który pojawia się wtedy, kiedy jakoś ludzkość wydobywa się z tego upadku ze stanu, kiedy nastąpiło właśnie zniesienie norm i te normy muszą być na nowo odkrywane bardzo żmudnym powolnym procesie jem ni przez samego człowieka czy przez ludzi czy właśnie przez osoby, które pełnią władze właśnie w państwie macha rozumiane mnie tak ewangeliczne jako królestwo Boże go w państwie właśnie rozumianym jako ten porządek całkowicie świecki i właściwie nigdy się przyglądamy tej tej postaci Jezusa to jakoś się tym też znajdujemy nie tylko w tej przypowieści, o której mówił Mateusz, ale też znajdujemy, jakby innych w innych momentach jego nauczania innych właśnie to to napięcie no bo z 1 strony tak jakby nauczanie Jezusa pojawiał się takie momenty dotyczące właśnie wezwania do płacenia podatków czy honorowania władzy cesarskiej co właśnie jakoś wprost odnosi się wiąże stołu koncepcją sprawiedliwości czysto ziemskiej, która właśnie wiąże się które, jakby jedynym narzędziem czy rolą jest takie ograniczanie bezmiaru zła i PR taka taki sposób organizacji i jakby tego życia politycznego zróżnicowanej wspólnoty też zróżnicowane religijnie, bo jednak jednak pamiętajmy, że ten element roli religii w cesarstwie rzymskim odgrywał bardzo ważną rolę, czyli innymi słowy właśnie takie narzucenie warunków zewnętrznego pokoju żeby, żeby to zapewniało pewne ramy koegzystencji i pewną, jakby jedność polityczną tak i cesarstwa, ale z drugiej strony jest jakby mówiąc o tym, płaceniu podatków i 3 dni honorowanie władzy cesarskiej jednocześnie właśnie, gdy nie mówi nic o tym, wnętrzu pakt oznacza o tej sferze serca intencji posta w etycznych, jakby tutaj, głosząc w tym aspekcie tego co się dokonuje w człowieku w derby, głosząc coś radykalnie innego tak i właściwie to to napięcie, które można jakoś tak symbolicznie przedstawić, które w tym numerze powraca jako takie napięcie między tą wizją Świętego Jana i wizją Świętego Pawła on właściwie to do czego też dochodzimy w tym numerze co myślę i Tomasz Polak Bogdan Szlachta bardzo dobrze pokazują, że właściwie te 2 bieguny one w jaki sposób w napięciu sprzeczności, ale musiał korek został właśnie znaczy problem właśnie nie tkwi w tym, że one są sprzeczne z jego problem zaczyna się wtedy, kiedy jakoś próbujemy tę sprzeczność znieść, rozwiązując fiołki taki sposób, że stawiamy tylko na jedno albo tylko o tylko na drugie, bo prawda, czyli kiedy, jakby próbujemy jakoś te porządki stopić i doprowadzić ich życiu do tego, że właśnie państwo ziemskie oto zamienia się w królestwo Boże tak, czyli właśnie realizować to od czego zaczęliśmy wobec czego ten numer powiedzmy jednoznacznie z bardzo krytyczny to znaczy wobec wizji teologii politycznej taki właśnie wizji wizji polityki która, która jakoś wyrasta z innych niż niższy to właśnie takich elit liberalnych powiedzmy założenie nieugiętej woli braliśmy jako pewnej koncepcji Glenn ekonomicznej tak tylko o liberalizm jako wizji filozoficznej, która by w punkcie wyjścia przyjmuje on jakby wizję człowieka jako istoty przede wszystkim w wolnej równej innym ludziom i szuka, by takiego minimum organizacji państwa, które pozwala tym wolnym i równym sobie ludziom właśnie w pokojowy sposób koegzystować i właściwie to jakby otwiera moim zdaniem bardzo jak byczek ciekawe wątki różnego rodzaju, bo otwiera i wątki dotyczące pytań o to jak organizować życie w państwie, ale otwiera także wątpliwości dotyczące pytania organizować wspólną te do kościoła i o tym, też, jakby Tomasz Polak mówi bardzo ciekawie już tylko jakby nadmienia pewnie to może jeszcze starczy czasu będziemy mogli do tego wrócić do tez osobny temat to znaczy właśnie on pokazuje jak wewnątrz wspólnoty kościoła to napięcie też stało się od razu obecnego przez to napięcie między ideą królowania panowania Chrystusa i między właśnie on Wilno i jak jest obecnie one też osobie kapłana, który z 1 strony ma prawda działać in persona Christi i być, jakby czymś co przybliża do świętości, a z drugiej strony bywa prawda ani nieraz w praktyce osobą prawda bardzo grzeczną daleko od tego i od tego ideału w pewnej formie swojego życia w akta są pasją są pytania szczególnie w tych fascynujących czasach, w których żyjemy, kiedy no właśnie z 1 strony mamy zbawienie jako dla dla wielu osób w pewien docelowy punkt czy też punkt odniesienia i i związane z tym wytyczne, a z drugiej strony mamy to ta chęć i sprawiedliwości rozumianej na różne sposoby my właśnie zbawienia rozumianego on też jako pewną formę sprawiedliwości to znaczy, że w gruncie rzeczy dzisiaj bardzo się nie obserwujemy zawężeniem, jakby pojęcie zbawienia do pojęcia sprawiedliwości to, o czym też przedtem mówił Mateusz Burzyk także ludzie nieraz traktują zbawienie jako właśnie taki owoc sprawiedliwości czy zasłużyłem sobie sumą swoich dobrych uczynków na zbawienie tak i jest jak niesprawiedliwe, żeby ktoś, kto sobie nie zasłużył prawda są odpowiednio dużą sumą dobrych uczynków też to zbawienie też był beneficjentem żyć tak jak i bardzo językiem ekonomii, czyli starotestamentowej judaistyczna podejścia, ale bardzo intuicyjne tak naprawdę jeśli chodzi właściwie brak tak, by tutaj iść takim tropem tropem niczego kiedyś robiliśmy taki temat długu i właśnie tak, by rozumienie sprawiedliwości w ten sposób, od którego wyszliśmy, bo informacja czy jako takiej sprawiedliwości wyrównawczej tak po prostu elementu albo spłacania czegoś długu albo właśnie zadośćuczynienia, że to jest barda to ta wizja ekonomiczna w gruncie rzeczy sprawiedliwości jest bardzo intuicyjną wizją i niektórzy twierdzą, że ruch jest podstawą w jakiś aksjologii akt naszej wrażliwości aksjologicznej, czyli jednak judaizm, a chrześcijaństwo jest tym co wewnętrznie czujemy, że niesprawiedliwa z tego co pani redaktor mówi wynika, że mnie tyle może to wynika chodzi o to, żeby ta wizja tele Santana chyba jest głębiej zakorzeniona w nasze rozumowanie w naszym sposobie wychowania w edukacji i też po prostu łatwiej ukryć dowody na to, że obcujemy na co dzień z przepisami prawa, które w taki sposób właśnie funkcjonują, tak więc jeśli po by popełnia wykroczenie np. kolumnę prowadził samochód szybciej niż dopuszcza to w danym momencie obok sygnalizacja czy też oznakowanie na drodze to musi zapłacić mandat tak jestem winny tego wykroczenia, czyli musza zadość uczynić atut za to co co zrobiłem jestem w takim pojmowaniu tkliwość postów funkcjonujemy na co dzień jesteśmy tego uczeni od normalnego i w ten sposób Polska wydaje się, że przegraliśmy w tym głębiej niż jest chyba byliśmy odzywa się, że teraz niczego innego uczeni, ale wróci do stylu pojmowania sprawiedliwości po informacjach Radia TOK FM dr Dominika Kozłowska Mateusz Burzyk studio Radia TOK FM w Krakowie informacje o dziesiąty 40 wracamy po informacjach o studia w Krakowie jest dr Dominika Kozłowska redaktor naczelna miesięcznika znak i Mateusz Burzyk sekretarz redakcji miesięcznika znak świat chce sprawiedliwości nie zbawienia potem od miesiąca może warto od razu powrócić do 1 kwestii, które już ma rozmawialiśmy, ale wybicia takim ciekawym zdaniem sformułowań, które pada w rozmowie z profesorem szlachtą na obraz świata mówi tak zadaniem norm ustanowionych przez władzę świecką nie jest prowadzenie w kierunku zbawienia, ale ograniczanie zła krewnym ograniczenie złamać czy też powstrzymywanie kulek mówi winnym miejscu powstrzymywanie jednostek przed realizowaniem jedynie swoich partykularnych interesów powstrzymywanie ich przed ich zjadanie się nawzajem trudno w takim bardzo to taką wizją wojny wszystkich przeciwko wszystkim, bo nasz tata zauważał tej rozmowie z bardzo ciekawą rzecz się na dopiero w momencie, gdy w cesarstwie rzymskim udało się osiągnąć pokój zwany PAX Romana proteza czy za panowania Cezara Augusta mogło pojawić się coś więcej mogło pojawić się Jezus Chrystus z objawieniem z tą rewolucją moralną, a o, której mówił pan redaktor w pierwszej części naszej rozmowy, których dochodzi tutaj do pewnego bardzo wyraźnego rozgraniczania z 1 strony mamy im zadania władzy świeckiej zapewnienie pokoju w tym ograniczanie zła, które może występować pomiędzy jednostkami z drugiej strony mamy taką wartość dodaną i pewna nadwyżka, czyli troskę o rozwój wewnętrzny człowieka o przemianę serc to co z chcieliby pokazać w tym w tym numerze dotyczy właśnie napięcie między tymi 2 sferami dotyczy właśnie na euro rozgraniczenia tych 2 porządków i bez próby pokazania, że nie warto mieszać między sobą próby pokazania, że nie warto podejmować prób przemytu na nie warto powstrzymywać się przed taką pokusą, by już tutaj normami władzy świeckiej próbować osiągnąć zbawienie próbować osiągnąć przemiany serc próbować osiągnąć coś więcej niż tylko na zapewnienie im tego podstawowego pokoju między jednostkami to bardzo nas panowie rzadko bywa, że to pewnie bardziej z Pawłowa niesie ze sobą albo, jeżeli spojrzymy na nauczanie Jezusa to co jest bardzo ortodoksyjne judaistyczne nauczanie Jezus cokolwiek uczyniliście, w którym każdy most bez tych najmniejszych Mnieście uczynili to jest typowy judaizm to w ogóle kwintesencja judaizmu, a więc to Święty Paweł dopiero zaczyna mówić o jej odrzućmy prawo, a mamy tutaj nowe elementy, o którym Jezus mówił, więc to tylko wtedy przeszkodził mu tylko, żebyś ty z pytaniem co to znaczy odrzucić prawo do Lwowa też informacjami rozmawialiśmy o tym od tych słowach Jezusa dotyczących płacenia podatków prawda czy do oddawania cesarzowi tam temu co by być wynikami, jakby z tej tego rodzaju władzy, którą on reprezentuje i także nowy dialogu Piłata Jezus Sant Anna właściwie padają takie bardzo wyraźne słowa Jezusa o tym, że właśnie jego królestwo nie jest z tego świata i Jonaka, a co to znaczy nie wiadomo, ale właśnie gleby należy zaznaczyć w oczy, by pytanie właśnie jak i jaki ty to co to pytanie czy ta odpowiedź Jezusa on nam myśleć cały czas jakby nasuwa na wybieg kieruje nas w stronę tego pytania o relacje tych 2 porządków tak, bo właściwie jakiejś historii też relacji tych 2 instytucji, które ostatecznie zajmują się człowiekiem, czyli państwa i kościoła różne modele, które tworzyły się właśnie czy na Wschodzie, gdzie właściwie ta relacja między władzą świecką w Olsztynie mamy kościoły jeszcze i tym co umożliwi widzom spotkanie Jezusa oraz z Piłatem moment, aby świątynie, które z centrum judaizmu nie ma kościoła, więc niemal zawsze, gdy już mówią o tym, znakach późniejszych imprezach, bo właściwie co zapowiedzieliśmy w pierwszej części znaczy to, o czym my to, o czym my rozmawiamy mówi no to jednak cały czas rozmawiamy o pewnej interpretacji, która dokonywała się w dziejach i która właściwie od samego początku ten pierwiastek w Choszcznie prawda objawienia było tak, by syn był interpretowany po ludzku był interpretowany w kontekście i wspólnoty wiary, ale także od samego początku interpretowany w kontekście wspólnoty politycznej, bo bardzo często, kiedy mówimy on jakby o tym co się działo z objawieniem, jakby analizujemy to tylko włącznie w takim odniesieniu w jaki sposób wspólnota wierzących prawda jak to się mówi w języku teologii przechowywała depozyt wiary tak i przekazywała go tam następnym pokoleniom no i tam sobie rekonstruuje my, kiedy powstawały kolejne teksty, które są Łuka no nic, na które nie w jaki sposób to potem było rozumiane, jakie spory, na którym soborze przy synodzie się toczyły prawda, jakie dyskusje, jakie kontrowersje, jakie zagrożenia herezja ami i t d . ale przecież to nie jest także, że ten, jakby procesy reinterpretacji źródeł i przekazywania tej tak, by wiedzy źródłowej tej wizji źródłowej, którą przyniósł Jezus dokonywała się tylko w ramach jakiejś nie wiem wyrwany ze świata i z kontekstu relacji politycznych ekonomicznych gospodarczych takich kulturowych prawda wspólnocie wiary tylko TAWS PULL te wspólnoty wiary od samego początku były także zanurzony w bardzo konkretnym porządku politycznym czy gospodarczym czy też porządku rozpadu pewnego ładu kształtowania się nowego ładu i właściwie dla aut od samego początku, jakby mówiąc o tym w jaki sposób przekształca się to nasze rozumienie objawienia, jakby musimy interpretować to nie tylko w aspekcie Teologicznym tylko także właśnie w takim aspekcie jak to rezygnowało z pewną wizję polityczności taki pewną wizją organizacji układu politycznego i tego jak ostatecznie właściwie te 2 wymiary mogą się spotykać, jaka jest hierarchia między tymi porządkami i jakby dlatego wyszłam od pewnych pytań o to jak te 2 porządki im ten pop porządek zbawienia, czyli porządek, który nakierowany na kurz wewnętrzną przemianę i porządek sprawiedliwości politycznej czyli jakby porządek zewnętrzny pewnych ram życia się spotykają, bo właściwie, kiedy się właśnie popatrzy na historie relacji tych 2 porządków no to te modele były bardzo różne Praga i wzrasta do czego doszliśmy to jest jakiś jeszcze inny ciekawy model jest bardzo ciekawy wątek pani redaktor pisze sobie, bo właśnie na miesiąc na spotkaniu Jezusa z Piłatem jako w pewnym punkcie historycznym, jeżeli nie chcemy cię historycznie to musimy chyba zbudować właśnie te porządki, bo z 1 strony mamy pewno tel PL po terytorium tres pod okupacją rzymską tak, ale jeżeli na chwilę zajrzymy pod warstwą okupacji rzymskiej to wcale tam przecież nie jest lepiej, bo mamy świątynie taki mamy kapłanów, którzy łupią wiernych trochę jak episkopaty dzisiaj, czyli jak, gdyby utrzymają kontrolę nad wszystkim jesteś nie są władzą zwierzchnią, która jest uwielbiana taki na końcu tego są zwyczajni ludzie, którzy próbują użyć, a to pod, gdyż tylko rząd Dagmara grządka podobno czasem podrzuca ze świątyni pod obcasem Rzymu, a do tego jest oczyszczany dochodzą różne interpretacje w Sydney pisma i t d. i t d . więc tutaj ty właściwie sprawiedliwości tak czy niesprawiedliwości jest państwowość jest dużo, bo dzisiaj mówimy oczywiście z punktu widzenia państwa Narodowego granic tego jest najdalej, by ten pewnie tam to rozumie zupełnie inne i tutaj to projekt państwa, na którego czele stoi jakiś tekst religijny czy jakaś osoba Boska pewnie dużo bliższy temu terytorium, a dodatkowo do 20 róże inne porządki także w tutaj odbyć się sytuacja jest jej jest skomplikowana, że nie była taka zasada w żadnym tolerowano religie, które nie były radykalne religie to one tzw. koalicji ta judaizm był taką linią to znaczy np. nikt nie dopuszczą ofiar zwróci nam daje to to też sprawia, że w oczach Rzymian ta religia mogłaby tolerowana dlatego część dodatków dopuszczono pewną autonomię w Jerozolimie czy czy też w dawnym Izraelu itp stąd te 2 porządki mogło się na siebie, a nakładać jeśli chodzi o też oto relacje znaku, który jeszcze wspomniał pan redaktor oto relacje między prawem zbawieniem lista Świętego Pawła jest to bardzo ciekawe, ponieważ rzeczywiście Pawła jest to napięcie czy też pewna opozycja pomiędzy prawem i wiarą Paweł powiedział, że niezgodnie z VAT nie bawmy się poprzez prawo, ale właśnie poprzez wiarę w inny tak ex cathedra przysługują ale o co chodzi o wygraną, bo tak silni w bawełnę dodaje dokonuje banda bardzo ważne rzeczy, która ma też tzw. samowolki Ninie, a on pokazuje 1 rzecz tak naprawdę Drapera on unieważnia prawo ludzkie nieważny porządek prawa ludzkiego unieważnia porządek wówczas prawa rzymskiego pokazując, że ona nie jest istotne z punktu widzenia zbawienia, ale mówią nieprawdę mówiąc o prawie nie mówią prawie rzymskim tylko mówiło prawie religijnym tak ale, ale jednocześnie mówi coś takiego, że nie ma już Żyda ani Greka badanie niezmiennie mnie nieważne czy jesteś nieważne jest porządek ziemski, ponieważ przyjście Mesjasza jest tak bliskie, że właściwie jesteśmy w stanie przeczekać nawet będąc nie wiem niewolnikiem jesteśmy w stanie doczekać do ponownego przyjścia Mesjasza i osiągnięcia zbawienia Thorntona uczenie Pawła sprawiało, że np. chrześcijanie nie wierzy, niech więc nie wzniecali buntów czy też nie próbowali zmieniać zastanego porządku na ziemi, ponieważ przyjście Mesjasza wydawała się tak bliskie, że duża porządek ziemski porządek ustanowiony czy to przez władzę ziemską czy też przez władze Barcy kapłanów w Jerozolimie był nieistotny z punktu widzenia osiągnięcia zbawienia to się oczywiście wszystko zaczęło zmieniać w momencie, kiedy ta myśl o paruzji i ponownym przyjściu prawda Chrystusa, a właściwie dziś była zastępowana poprzez taką perspektywę tak właśnie od Odra odroczonej paruzji i tego że, że trzeba było prawda zmierzyć z pytaniem w jaki sposób jednak żyć prawdami i praktykować wiarę w tych tych 2 porządkach, ale będąc jeszcze nikt przy przy świętym Pawle ty jesteś drugi wątek, w którym wspomnieliśmy przed informacjami, które także właśnie pojawia się u samego Adam bela i w tej jego książce Piłat Jezus znaczy Adamed zwraca uwagę, że Paweł właśnie w swoich listach w odniesieniu do Jezusa nie mówił po królu, lecz o panu nie pojawia się właśnie ta idea ta idea panowania z drugiej strony no właśnie na tym wyroku prawda skazującym byłą było napisane jest król żydowski i pojawiał się to słowo związane związane z tłumu wraz z królem czy z ideą Królestwa, a prawda Bożego tak jak to potem było interpretowane co właśnie wiąże się stało z tą kwestią paru dioptrii przed chwilą wyszliśmy i właściwie to jest bardzo ciekawe też drugi aktualny wiek wątek też nawiązujący do polskiego kontekstu, czyli właśnie tej idei panowania 3 czy królowania Chrystusa, bo właściwie Tomasz Polak pokazuje, że ten tytuł Chrystusa króla nie jest do pomysłu bardzo późnym to znaczy właśnie w prowadzonym przez PiS sam jedenastego 1925 roku bardzo szczególnym momencie historycznym to znaczy po pierwszej wojnie światowej, kiedy właściwie pewien świat i pewne też forma organizacji relacji tych 2 porządków świeckiego i politycznego mści się radykalnie skończył zaczęły się zupełnie nowe czasy tak już żyjemy my dzisiaj to jest bardzo interesujący wątek, ale już musiał odesłać naszych słuchaczy do miesięcznika znak, gdyż ciasno się kończy także więcej znajdą państwo w miesięczniku znak świat chce sprawiedliwości nie zbawienia to temat najnowszego wydania redaktor Dominika Kozłowska redaktor Mateusz Burzyk miesięcznik tak bardzo państwu dziękuję to my dziękujemy bardzo za rozmowę i zaproszenia informacje o godzinie jedenastej wracamy po informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA