REKLAMA

Czy Islam równa się totalitaryzm?

Światopodgląd
Data emisji:
2017-03-09 16:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:29 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a świerk lub podgląd itp i Agnieszka Lichnerowicz wszczęty w unijnych reszty Unii Europejskiej Brukseli, a tam wybory szefa rady Europejskiej takie państwo słyszeli kilka minut temu w relacji Tomasza Bieleckiego Donald Tusk ma poparcie wydaje się tak z nieoficjalnych informacji wynika wszystkich poza poparciem poza polskim rządem i premier Beaty Szydło ma grozić nawet wyjściem ze szczytu co miałoby oczywiście ten gest ogromną siłę jak tylko co się będzie działo to będziemy Rozwiń » państwa informować a, ale teraz chciałabym, by za zachęcić państwa do dyskusji od razu przypomnieć, że mamy przecież aplikacja mikrofon TOK FM, gdzie mogą państwo się dzielić swoimi opiniami bydgoszczan minęła mnie za zapach zaprosić państwa do dyskusji z 1 strony jest studio Piotr Ibrahim Kalwas pisarz reportażysta 9 lat mieszkający w Egipcie Chinach mogą państwo poznać z tekstów, bo współpracuje m. in. z gazetą wyborczą, ale też innymi polskimi gazetami czy portalami z drugiej strony Adam Balcer z WiseEuropa nędzy centrum analitycznego WiseEuropa dzień dobry dzień dobry i to będzie spór czy dyskusja z 1 strony on w świecie muzułmańskim roli islamu w tym świecie i z muzułmańskim jak ja jak on wpływa na kraje społeczeństwa od Afryki północnej po Azję, ale wydaje się, że siłą rzeczy to będzie też dyskusja o tym jak my postrzegamy islam to znaczy o naszym rozumieniu tego i toczymy dyskusję przecież od wielu wielu wielu miesięcy szczególnie wobec kryzysu migracyjnego też wobec zdarzających się od czasu do czasu zamachów terrorystycznych z Pure and roli państwa gości Piotr Ibrahim Kalwas i Adam Balcer toczą już od kilku tygodni nie w Gazecie wyborczej wydają się bez bardzo ciekawy dom pada bardzo wiele ciekawych argumentów, więc o część mam nadzieję, że dla państwa państwo teraz przekażemy rozumiem pana tezy teza, która w ówczesnych tekstów głodny kolejnych wynikach żart to jest takie wezwanie do reformy świata islamu pisze pan żony jest konserwatywny zamknięty przemocowych w stosunku do wielu grup wpływu to są społeczeństwa biedne nie wyedukowane i bez reformy dramatycznej w duchu reformacji islamu nic się nie zmieni nawet tak taki cytat z pana 1 tekstu świat islamu to zaklęty w religii patriarchalny tradycjonalizm tak tak ważnym uważam że w większe zmiany rewolucyjne zmiany, których świat islamu wymaga wymagają potrzebują zmian w zmian od czytania interpretacji na nowo dogmatów islamu bez tego wszelkie zmiany, które tam się dzieje u, ale będą tylko kosmetyku, dlatego że moim zdaniem w samym islamie w jego tej głównej mainstreamowe i wykładni nie mówią o żadnym fundamentalizm jest zawarta nie demokracja i świat islamu nie dołączy do cywilizacji pozostaje głównie zachodnich, jeżeli nie zdemokratyzować, a jest to świat tak bardzo religijny dzielić był tak ważną rolę, że trzeba wykładnię religii zmieni co jest rzeczą jest kwadratura koła, gdyż mam wrażenie, że wielu pana tekstach pobrzmiewa taka krytyka powiedzmy części społeczeństwami Europy zachodniej i może bardziej liberalnej, że właśnie on nie zwracano uwagi, że ignoruje te wpisane niejako w ich w islam fakty przymyka oko na nich homofobia seksizm i t d . no tak tak jest to jest niestety jak powiedziały Fajsala Muntari 1 z irackich o liberałów muzułmanin to jest jedno z najgorszych rzeczy i rzeczy jak i jakie na Zachodzie się dzieje u innego się zagrożeń to jest skrajna oczywiście populistyczna prawica oraz tzw testy dna lewica oraz część liberałów, którzy przymykają oko Czyżby, wybierając to opresyjność islamu przyczyniają się do do opresji jeszcze większej opresji wszystkich ruchów liberalnych w islamie ruchów, które chcą coś tam zmienić tak jak uważamy, tym bardziej, że to co w Europie mówi duża część i lewicy liberałów jest czymś co jest paradoksalnie strzałem w stopę to teraz głos był dla Adama Balcera mam wrażenie, że 1 z głównych argumentów pana w tych polemikach jest taki rozpad zarzuca pani mgr. Ibrahimović Carlosowi coś co nazywamy orientalizm mam, czyli ram uproszczenie MF włożenie tych różnych społeczeńst w do 1 worka i postrzeganie wszystkiego i rozumienia wszystkiego co się w tych krajach społeczeństwa, gdzie właśnie przez optykę islamu jak inne czynniki były tak drugorzędne, że w zasadzie ich nie nie słychać tak to znaczy mój podstawowy ja się zgadzam co do tej podstawowej kwestii, że w przypadku świata islamu potrzebne są gruntowne głębokie reformy i rzezie w wielu krajach sytuacja muzułmańskich z perspektywy tego co my rozumiemy jako system wartości dla mnie uniwersalne dotyczące praw człowieka demokracji nie wyłącznie zachodni to oczywiście sytuacja jest dla nas dla mnie przednie do zaakceptowania natomiast uważam, że jeśli tak jak pan Piotr piszemy, że islam dorównujemy islam z faszyzmem komunizmem, a te 2 zbrodniczą ideologię odpowiadają dwudziestym wieku za śmierć 150  000 000 ludzi oczywiście może być to taka metafora jeśli piszemy, że wszystkie kraje muzułmańskie to mniejsze lub większe dyktatury, iż stwierdzam, że niegdyś było żadne żadna z nich analiza była demokracji to ja się z tym nie zgadzam, dlatego że uważam, że ten świat jednak jest głęboko zróżnicowanej wewnętrznie jak patrzymy na niegotowym możemy to w różnych wymiarach zobaczyć np. olbrzymia większość Polaków wierzy, że w krajach muzułmańskich wszystkich nie ma rozdziału religii od państwa czy generalnie muzułmanie nie są w stanie żyć bez rozdziału religii od państwa ja mówię tak oczywiście, że jest to tylko krąg kulturowy w tym religia odgrywa istotną rolę większą niż u nas zależy oczywiście pamiętajmy o tym, że na 4 Chan kim ktoś słusznie zgadzam on zrobił właśnie to coś takiego, że islam traktował jako monolit natomiast sześcian podzieli na 4 cywilizacje spojrzymy na świat islamu no to się okaże 40 % i krajów muzułmańskich mamy rozdział religii od państwa i prawo świeckie 40 % tych państw mamy coś takiego, że obowiązuje prawo szariat jest źródłem inspiracji różnym stopniu dla kodeksu cywilnego w mniej więcej 1020 % mamy taką sytuację, że szarijat jest źródłem inspiracji dla prawa karnego cywilnego, więc mamy cały taki można powiedzieć wachlarz przeciętny Europejczyk Polak nie odróżnia Indonezji ona z 11 i nie zdaje sobie z tego sprawy jeśli chcemy pomóc, a powinniśmy wszyscy się starać pomoc muzułmanom wspierać środowiska, które chcą reformować to musimy bardzo uważać pod względem języka, żeby po prostu właśnie wrzucić wszystkich ludzi do 1 worka i zdobył Adam Balcer jeszcze teraz Piotr Ibrahim Kalwas z Eliota k jest jak islamu nie porównuję z komunizmem faszyzmem porównuję mechanizmy totalitaryzm totalitaryzm etycznych, które w tych 3 systemach są, a swoją chrześcijańską w katolicyzmie też one w oczy zajrzało w workach oczywiście jak najbardziej to każda religia jest przede wszystkim religie monoteistyczne mają w sobie większe lub mniejsze elementy totalitaryzmu dogmatyki islamu w tej chwili jest to od zarania największy i po 8 niż oświecenie uwolniło chrześcijaństwo z znacznej mierze z tego z tej opresji inności podtrzymuje swoją tezę jak najbardziej, że nie ma w żadnym kraju muzułmańskim w demokracji w jednych jest trochę więcej wiernych w innych jak Arabia właśnie Saudyjskiej czy Afganistanie nie ma jej w ogóle, ale tu odwołujemy się tutaj o byt obaj panowie się odwoływać do raportu Freedom House i z niego wynika jednak coś innego niż pan mnie nie wynika, iż są kraje z Ukrainy, gdzie jest wolność dzień jest tak jak Kanada mówi to dane statystyczne, które są jak najbardziej prawdziwe tylko, że codzienność jest zupełnie inna i że 40 k procent krajów jak muzułmański deklaruje się jako kraje demokratyczne to de facto w rzeczywistości na ulicy codzienności w relacjach międzyludzkich to niema niema przełożenia, dlatego że te kraje to są społecznie to społeczeństwo tradycjonalistów liczne oparty na patriarchalny patriarchalny patriarchalny zimie Victory in materiał Haliny w Turynie pozwany, który nie pozwalają na media chacie nie pozwalają na żadne demokratyczne relacja szariatu, w którym pan Adam Churchill powiedział jest systemem stricte złem i stricte niedemokratycznym i ja bym chciał jako muzułmanin i liberał tylko za takowego się uważam, żeby nie było żadnych elementów szariatu w żadnej wykładni islamu Piotr Ibrahim Kalwas jeszcze jest Adam Balcer już po informacjach o odpowiedź na na te argumenty światu podgląd itp, a świerk lub podgląd itp Agnieszka Lichnerowicz Adam Balcer z WiseEuropa i pro Jazz Ibrahim Kalwas pisarz reportażysta i skręca w Egipcie są państwa gośćmi zaproszono drugą część dyskusji rozmowy z pierwszej części ranny Piotr Ibrahim Kalwas, gdybym dostał taką tezę, że wszystkie kraje muzułmańskie to mniejsze lub większe dyktatury w oraz demokracji nigdy nie było w żadnym muzułmańskim kraju w i mówił też Piotr Ibrahim Kalwas, że nawet, jeżeli mamy taki kraj jak w Tunezji, gdzie ten system polityczny nie uznaje się już powszechnie może za niedoskonałą, ale jednak demokracja albo system AMG o wolnych to w praktyce, że w społeczeństwie występują mechanizmy przemocowych ani to nie jest demokratyczne społeczeństwo i teraz głos dla Adama Balcera i się nie zgadzam w tym sensie, że znowu nie ma 1 islamu jak sprawdziłem na wszystkie przedłożone wszystkie badania opinii publicznej et i też na jaki jest życie społeczne to okaże się, że mamy bardzo różny poziom np. poparcia dla jakichś konkretnych rozwiązań związanych z szariatu np. obcinanie rąk za kradzież kamienowanie za cudzołóstwo kara śmierci za apostazję za przejście na inną religię można zestawić kraje położone bardzo blisko siebie Turcję i Egipcie zobaczymy, że są drastyczne różnice tak, że już od 70 do 90 % egipscy egipskich muzułmanów popiera te wszystkie rozwiązania w Turcji też poparcie poniżej 10 % to jest kilkuprocentowe poparcie jest radykalna różnica i w efekcie dlatego mu oczywiście mamy patriarcha w tych krajach, ale właściciele są te różnice są zasadniczej teścia dostrzec, że na tle krajów położonych zaraz obok, które są mniej muzułmańskiego to może się okazać, że na tak Indonezja, które zna granic uznania za kraj częściowo wolnych przez Freedom House, która była z kategorii krajów wolnych jest to kraj najludniejszym muzułmańskim, w którym mieszka ponad 200  000 000 muzułmanów noty 220 prawda nawet no to jest kraj, który jest bardziej demokratyczne zdecydowanie n p . od Wietnamu Laosu Kambodży Birmy Filipin to są wszystkie kraje nie muzułmańskiej, które są położone obok Indonezji takie zestawienie można też znaleźć w Afryce, zestawiając różne kraje o różnym prawda, że może tam państwo chrześcijańskie są mniej wolne dni temu albumem zdarza się tak, tak więc w maju, a bywają często znacznie mniej, tak więc mamy coś takiego, że ten świat islamu jest zróżnicowany wewnętrznie trzeba uwzględniać inne nie tylko przyjęciem reklamacji dlatego, żeby zrozumieć tak samo jeśli chce nas zintegrować muzułmanów w Europie to trzeba pamiętać o tym co robią wszystkie rządy w Europie, że nie ma 1 podejścia, bo nie ma 1 rozmiaru, który pasuje do wszystkich kół trzeba uwzględnić z jakiego kraju tym pochodu pochodzi Niemczyk z jakiego regionu w tym kraju po Everest, z którego wyemigrowało prawda ma prowadzić inną politykę integracyjną, bo są różne problemy n p . w Holandii zgodnością wywodzącą się z Turcji zależy, jakiej części Turcji i ludnością wywodzącą się z Maroka jest pod tym względem właśnie uważam, że trzeba uwzględniać ten cały ciąg całą specyfikę lokalną i uwzględnia, że nie tylko dogmaty od odgrywają rolę religijną, które są istotne rzeczywiście islam ma tendencję do tego, że w porównaniu z chrześcijaństwem pełna zgoda z panem Piotrem, że przydałaby się reformacja przydałoby się oświecenie bezdyskusyjnie bardzo to mamy jeszcze ten element moim zdaniem istotny, że pewne procesy historyczne też są istotne w 20, czyli mówiąc już do roli języka Doda Diana od pamiętajmy drużyna moim zdaniem świat islamu wyglądałby znacznie lepiej, gdyby nie fakt, że takie kraje są bardzo bogate mają pieniądze wydają dużo pieniędzy na prozę elity z, który jednocześnie jest jak sobie z boiska w 2 mandaty latali po raz no niestety one mają dużo pieniędzy z ropy i gazu tak się ułożyło jak spojrzymy na cały świat to okaże się, że poza Europą jest bardzo nie gra negatywna korelacja między byciem krajem zasobami właśnie tych Europy czy gazu i bycie krajem niedemokratycznym wyjątkiem jest z Trynidadu Tobago i problem jest taki, że te kraje jednocześnie arabski właśnie zatoki Perskiej przeznaczają naprawdę dużo pieniędzy na wsparcie fundamentalistyczny wersji islamu bardziej niż majster no właśnie, bo to profesora dr Piotr Ibrahim Kalwas czy, analizując domofonów uproszczenie świat islamu z najczęściej robimy to w stosunku do bliskiego Wschodu i Afryki północnej, bo tym regionom się częściej przyglądamy no nie należał właśnie części podkreślać kwestii historycznych geopolitycznych, że na bliskim Wschodzie fundamentalizmu byłoby dużo mniej, gdyby nie kolejne interwencje np. również Stanów zjednoczonych albo wcześniej kolonializm że, gdyby to nowość więc, że podkreślanie tych czynników, które powodują, że tam jest patriarchat również wzmacniają fundamentalizm no bo potrzeba tej wspólnoty w ograniczony podkreśla, że to islam islam islam no bo wtedy Czytelnicy to w Polsce, którzy nie mają swojego doświadczenia zaczynają też o wszystko obwiniać Boga muzułmanów to, że świat islamu jest różny to nie ulega wątpliwości nigdy nie powiedziałem, że jest cały set taki sam cały to, że w Indonezji czy w innych krajach jakiś mniejszy procent popiera kamienowanie czy obcinanie rąk złodziejom to nie jest żaden argument to nie jest żaden argument czy technologia różnica jest zdecydowana kilkudziesięciu kilkudziesięciu procentowa Viva Papa Mobile to przytłaczającej większości chwilę do statystyki z każdorazową ci o tym, żeśmy mówili statystyki są różne i z różnych źródeł pochodzą niektóre są mniej niektóre bardziej wiarygodne, a jeśli ktoś może pan z kolei zarzucił, że pan uniwersalizm jest moje doświadczenie bardzo specyficzne dla Egiptu Egipt jest dosyć specyficznym krajem muzułmańskim, a czwarta Arabów to są prawie 14 robi tu są Egipcjanie Egipt zawsze rodzi największe idee nie jest godzinowej złe, że w tym sensie, że pan uniwersalizm jest właśnie to doświadczenie egipskie na cały świat islamu odrzucaliśmy te statystyki, powołując się doświadczali w poczet oczywiście opieram się na na swoim doświadczeniu przede wszystkim egipskim i oraz kilku innych krajów, w których tylko my wam wiedzie przede wszystkim skupiona na Egipcie, ale jednak to co czytamy w mediach i to tych poważnych mediach zaprzecza temu co pan Adam mówi ten świat jest światem, gdzie oczywiście kolonializmem, ale z drugiej zaś trzecie 12 proszę też woleliśmy mówić kolonializm post kolonializm miał swoją bardzo negatywną rolę i na rodzenie się fundamentalizm, ale moim zdaniem jako muzułmanina od 16 lat praktykującego islam inny islam przede wszystkim zagrożenie czy opresyjność islamu tkwi w dogmatach islamu, który nie przystają do nowoczesności i 2 i tam jest pies pogrzebany jak to się kolokwialnie mówi i właśnie dostaną albumy i ulica egipska o tym, mniej mówi, jeżeli w Egipcie statystyki niektóre to wskazuje ono całkiem liberalne podejście ludzi do wielu aspektów życia to w codziennych rozmowach jest zupełnie inaczej ten świat wiele rzeczy skrywa przed światem muzułmańskim trzeba go doświadczyć ja też o od razu do pytań, żeby podkreślić, że rozumie, że w Lubinie nie z niepokojem czy krytycyzmem patrzy pan na radykalizm czy na pewien fundamentalizm katolicki w Polsce oczywiście mechanizmy mechanizmy totalitarna nie jak i często porównuje świat islamu z Rosją np. ale również w tej chwili toczy się np. dzieje w Polsce i widzę tyle podobieństw podobieńst w o wiele mniejszą ciągle w skale jest ze światem muzułmańskim, że jestem przerażony, gdy jest Adam Balcer i tutaj gdzieś dotknęliśmy kolejnego punktu ważnego punktu sporu, czyli itd tak jak mówi Piotr Ibrahim Ibrahim Kalwas, że jednak główny problem jest w doktrynie i islamu wykład wykładni przepraszam wykładni, bo to jest w salonie i doktryny tak, a nie w kwestiach takich jak geopolityka historia, aby bieda ani też tylko mniej zgadzam się, że to jest bardzo istotny czynnik to co jest jakimś światełkiem w tunelu to np. badania właśnie, bo to nie są statystyki to często są badania opinii publicznej ja akurat tym nie trafiają do mnie argumenty o tym, że ktoś jest wiedzą ukrytą mijają posiada ze względu na to, że jest muzułmaninem, bo dla mnie to jest niedostępne, bo nie jestem Zuma, że mieszkam tam przeprosi, że mieszkanie, że mam kontakty teraz na miejscu i t d. z ludźmi ja uważam, że żadne badania opinii publicznej nie pokazuje Egipt Egiptu w pozytywnym świetle tych badaniach akurat pokazują najróżniejsze Egipt i społeczeństwo egipskie rozwiane światopoglądowym negatywnym świetle i to co istotne, że oczywiście do Google problemem są dogmaty, ale mamy też do czynienia co pokazują różne badania opinii publicznej w kre w w ramach świata islamu go poparcie spore społeczne w niektórych krajach naprawdę duże dla przekonania, że nie ma 1 wykładni islamu są różne interpretacje w jak dania oraz mówiło, ale o tym, mówię no to właśnie o to chodzi i w praktyce też to widać, że jak spojrzymy na praktykę to okaże się, że ci ludzie nie mają takich samych poglądów na różne sprawy jak ja ja ja też jednak rozumiem, żyjąc nawet bardzo blisko siebie zarzut Adama Balcera o dopuszczenie do takiego opolscy opowiadać tylko z perspektywy tu MDM wykładni katolickiej tak jak bym nie dostrzegać wszystkich innych dynamikę społecznych politycznych historycznych tylko wszystko patrzy trudno wszystko patrzeć jak interpretować, że są tak mówi Jan nie miał tak oni sami trochę żelazo jak ja mówię to właśnie jako muzułmanin liberał jak też jestem muzułmaninem należy od świata jest ja znam wielu podobnych muzułmanów z różnych krajów o takich samych bądź jeszcze bardziej liberalnych poglądach im niższa i proreformatorski znam całe środowiska SUV ich w Egipcie, które zupełnie nic fundamentalizm, ale mają wspólnego ten świat oczywiście, że zróżnicowany tego, że te grupy, które chcą ocalić z niej w nim zmienić prodemokratyczne, ale są ciągle małe i tutaj właśnie, by od razu po już za 5 minut informacja ta się w Belgii rozegrano już na ciele ryby, które trwa Unii Europejskiej, bo już raz docierają do nas informacje, że jest głosowanie w sprawie przyszłego przewodniczącego za kilka dni informacje potem Maciej Zakrocki zaprosić państwa na rozmowę Ajax chciałaby tutaj w baseball panowie zgadzają, że do reformy oczywiście jest potrzebna i że są siły i ludzie, którzy ją Wołek podejmują i próbują tylko ich zasięg, bo to może w tym skończmy z bardzo małe sołtysi i ciągle trzeba im pomagać pomagać muzułmanów wszystkim i muzułmanką, którzy walczą o wolność demokrację w i swobody i prawa człowieka w swoich krajach można im pomagać przede wszystkim mówiąc o tym co oni sami mówią o tym, że dogmaty islamu i jego wykładnia ta główna jest ciągle opresyjny to Piotr Ibrahim Kalwas teraz ona pełna zgoda tylko nikt nie popadajmy w taką skrajną, że te grupy są zupełnie marginalne mało i t d . zawsze możemy pokazać na przykładzie Europy, że przy wszystkich problemach z integracją muzułmanów jak zostawimy muzułmanów mieszkających u nas o UE od kilku pokoleń z krajami, które się wywodzą to często możemy dostrzec jak oni bardzo się zmienili jak długo się wydaje że, gdy rzeczywiście posłów jest zrównoważony dialog, bo baby baby założenie, że w Polsce akurat bardzo często podnosi się te wszystkie problemy i częstego opowieść o tym, że, że jesteśmy coś zupełnie inny i to powoduje wrogość pewną między miały być chrześcijanami czy ateistami z Polski, a muzułmanami dlatego Poznajmy islam Piotr Ibrahim Kalwas pisarz reportażysta 9 lat mieszkający w Egipcie Adam Balcer ekspert WiseEuropa byli państwa rośnie bardzo panu dziękuję dziękuję informacje o nich Maciej Zakrocki zaprasza, bo to już tyle co za mną Piekutowski dla państwa przygotowaliśmy program realizował Kamil Wróblewski, a świerk lub pod blond zdobycz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 20% rabatu, wybierz pakiet i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA