REKLAMA

Etyka prawnicza to nieobowiązkowy przedmiot na prawie. To karykaturalne - prof. Monika Płatek

Post Factum
Data emisji:
2017-03-10 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:02 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum w audycji post factum Agata Kowalska przy mikrofonie dobry wieczór państwu dzisiaj w drugiej części programu podyskutujemy o reformie edukacji, a właściwie nawet nie o tym co proponuje prawo sprawiedliwość tylko o reformie edukacji czy systemu oświaty w jakiej byśmy sobie może dziś czyli, a może Polska szkoła nie wymaga żadnych zmian i dobrze jest, jaki jest zachęcam państwa do tej dyskusji po 1840 będzie z nami ekspertka Izy, żeby państwo trochę zachęcić Rozwiń » może podnieść trochę ciśnienie w piątkowy wieczór to chciałem zacytować komentarz pani minister Anny Zalewskiej, która odniosła się do trwającego dzisiaj strajków uczniów i rodziców w realny strajk polega na tym, że uczniowie nie poszli do szkół nie poszedł na lekcje tylko spędzić czas inaczej i to w wielu szkołach w całej Polsce się wydarzyć jeszcze wydarzyło w pani minister się do tego faktu odniosła i powiedziała w noc rodzice mieli decydujący głos w sprawie kształtu w obecnej reformy edukacji jeśli tak to cóż to był był za głos, a Jeślinie zabrali państwu głosu, jaki byłby on, gdyby to państwo zapytać co w Polskiej szkole należy zmienić 0224444 w LM o przepustowości 24444044 ty znasz numer telefonu post factum mało potok grupka Santo nasz mail i oczywiście profil Radia TOK FM na Facebooku do państwa dyspozycji po 1840 będą do tych głosów nawiązywać, a teraz witam już naszego pierwszego gościa pani prof. Monika Płatek karnista i co bardzo bardzo ważne w tej rozmowie wykładowczyni na wydziale prawa i administracji Uniwersytetu Warszawskiego dobry wieczór pani profesor dobry wieczór pani dobry wieczór państwu tak właśnie będzie edukację tylko innej prawnicze i może pocieszyć Spasa się dziwi, dlaczego nimi zajmować czymś już tak bardzo specyficznym im i właściwie wąskim jak edukacja przyszłych prawników w aleje trio gros wytłumaczy w i inspiracją była dyskusja, która odbyła się w zeszłym tygodniu w Katowicach na konferencji sędzia, a konstytucja Rzeczypospolitej polskiej to jest to słynna konferencja, na której wystąpili sędziowie Trybunału Konstytucyjnego RP ani pierwsza prezes Sądu Najwyższego WOŚP tuzy polskiej profesury w nogi, ale też adwokatury wszyscy martwili się nad należnym oczywiście stanem w Trybunału Konstytucyjnego i stanem demokracji w Polsce i w czasie tej konferencji padł głos, gdy dr Ryszarda Balickiego, w który powiedział, że środowisko prawnicze jest współodpowiedzialne za to jaki mamy stan demokracji w i jak i właśnie za obecny kryzys tym sensie, że nie nauczono mnie nauczyło w tego jak na czym polegają wartości Demokratycznej w afekcie społeczeństwo obywatelskie nie jest w stanie w pełni obronić się przed tymi zakusami władzy mnie, który na co dzień obserwujemy jak i to by to przemówienie ten fragment przemówienia został przyjęty grobową ciszą, a przez zgromadzonych w wybitnych prawników i różnego rodzaju w naukowców w i co ciekawe zaraz potem wstać wstał student młody człowiek nie samorządu co ważne młody człowiek student z resztą Warszawy być może student pani profesor i zabrał głos posłuchajmy wspólnie co powiedział też jestem studentem Uniwersytetu Warszawskiego to co zauważyłem właściwie jak zacząłem studia no i co pewnie się także przekłada na orzecznictwo, choć na tę debatę to jest to niestety na studiach jest bardzo mało elementów poza prawniczych z innych nauk społecznych często naprawi dominuje takie podejście, że analizuje się tylko przepisy analizuje się orzecznictwo, ale nie mają żadnej takiej refleksji socjologicznej psychologicznej jak właściwie te przepisy czy jak np. orzecznictwo funkcjonuje w życiu społecznym sądzę, że teraz się ta obecna sytuacja kryzysu Konstytucyjnego ewidentnie pokazuje to jak takie myślenie czysto prawnicze takie dogmatyczne możesz się rozmijać z rzeczywistością społeczną jak te przepisy funkcjonują w praktyce tak mówił w czasie konferencji katowickiej przed salą wypełnioną naprawdę 1 z wielkimi umysłami tego kraju w młody student słyszeli państwo głos drżał, ale odważnie mówił w pani profesor czy ten student miał rację i tak i nie ten mówi Baniak prawdziwy prawnik to zależnych, by to zależy, ponieważ był wyobrażam sobie moich kolegów i część koleżanek, która by w tej chwili powiedziała przecież jeszcze co najmniej 150 najróżniejszych speców w ramach, których można zarówno studiować socjologię prawa jak i inne elementy, o których ten pan mówił włącznie z medycyną sądową jest bardzo rozbudowana na Uniwersytecie warszawskim, ale na innych uniwersytetach taka dziedzina kryminalistyka, kto jest niezwykle interdyscyplinarna o swojej nie będę mówić to nie jest kryminologia, które są niezwykle interdyscyplinarna i nie jest szeroko rozbudowane i myślę, że część ludzi nie rozumie znaczenia tego, że rzeczywiście prawnik to jest pozwolę się zacytować to co powtarza prof. Łętowska czy dobra prawniczka dobry prawnik jest taka osoba, która po pierwsze ma dobrze postawiona aksjologii walczyli z poczuciem zna wartości ich znaczenie z drugiej strony ma warsztat, a wcześniej jeszcze wiedzę i umiejętności komunikacyjne i teraz co to oznacza mieć warsztat warsztat to oznacza nie tylko znać przepisy, bo przepis też początek, ale nic z tych przepisów zbudować zasadę zbudować możliwość rozwiązania problemu prawnego, z którym mamy do czynienia, wykorzystując i mając świadomość tego, że nie funkcjonujemy na 1 z wąskim wycinku prawa w konkretnej dziedziny czy prawa cywilnego czy prawa karnego czy prawa administracyjnego tylko, że to jest szerszy i porządku, który obejmuje zarówno prawo konstytucyjne, jakie w naszym wypadku prawo europejskie dobrze, a temperatura w Azoty mają do tego te wartości dla akcjonariuszy znajdziemy, jeżeli wejdziemy już nad termin na to co powiedziałam konstytucja prawa człowieka prawo europejskie jest również psychologia społeczna to jest socjologia tez przede wszystkim filozofia jest dla mnie niezrozumiałe i Karkut karykaturalne kilka rzeczy po pierwsze nie rozumiem jak to się dzieje, że się nie możemy dobić tego, że na pierwszym roku pierwszy poważny przedmiot wykładany prawniczką i prawnikom przyszłym to jest etyka prawnicza, a tych nie ma takiego Jerzego wykładano w Lenka jest jakiś spec właśnie wzrost obecnie obowiązkowa energia obowiązkowe jest w przedmiot, który studenci mogą wybrać tam najczęściej zapewniam, że jeśli żyją po nie obligatoryjna, a więc właśnie to jest czy są prawnicy, którzy stosują etyka czy nauczyli się co to w ogóle znaczy tacy, którzy może zarówno z mlekiem matki, że ludzie wyjdą z wiedzą na temat przepisów prawnych, którzy zmieniają cały czas i to oczywiście nie na tym rzecz polega, ale nie dowiedzą się nic o sprawiedliwości i o myśleniu co to jest sprawiedliwość w ramach obowiązywania pewnego poziomu 0 jeśli można teraz grubej rury oraz Śpiewak na tej antenie wielokrotnie powtarzające, że środowisko prawnicze jest współwinny afer reprywatyzacyjnych innych rodzajowo innych afer, które po prostu sięgają aż do niesprawiedliwych wyroków sądowych ma rację, mówiąc że nie stosują nie w obronie stosują właśnie takich wartości jak np. Solidarność społeczna albo dbanie ożycie drugiego człowieka w tej pani wszelkie uogólnienia nie jest niezdrowe ona nic nie da my mamy świadomość tego, że to co się dzieje, gdy są 2 w tej chwili trend 1 tran to jest próba zbudowania dobrego programu studiów w ramach studiów prawniczych, który będzie bardziej otwarty na praktykę nie w tym sensie i mam nadzieję, że nie w tym sensie, że zamienimy wydział prawa w jakiś technikum bądź szkołę zasadniczą dla prawników tylko właśnie w możliwość holistycznego nauczania o prawie w w ramach społeczeństwa państwa Europy świata, a z drugiej strony, jeżeli ktoś jest za to odpowiedzialny to trzeba to jednak brać sprowadzać do do konkretów Bliżyna wszystkich będziemy rzucać to nic znaczył w krótko to nic nie da no dobrze zrozumieć mówi pani stan zdrowia miał rację trochę nie miał racji no i zastrzelony miał rację w tym sensie, że to, czego brakuje właśnie w takim myśleniu o nauczaniu prawników i trawniczek to brak tego, że to, żebyśmy przygotowali ludzi, którzy będą umieli wykorzystywać warsztat prawniczy, a jednocześnie będą mieli bardzo twardy mocno postawiony kręgosłup aksjologiczne, dlaczego tak tak nie uczycie bardzo dobre pytanie i teraz myślę, że się na to składa co najmniej kilka rzeczy przed osiemdziesiątym dziewiątym rokiem sytuacja nie sprzyjała temu, żeby kształcić prawników niż w Lahti wtedy to na czym to po pierw po drugiej wojny światowej wciąż jeszcze byli prawnicy, którzy mieli warsztat mili to umiejętności część osób to przekazali, a potem się z wydziału prawa zrobił Ellen zrobiło wydział, w którym dbano o poziom kształcenia natomiast ja mam wrażenie, że gdzieś po drodze żeśmy zgubili właśnie umiejętność kształcenia holistycznego ja się zgodziłam część tych do tej audycji ze względu na prawo na co dzień nikt z nas, zanim powiemy, które nie przyniosła pani prosto w obronę swojej swoje sprawy jest Grzegorz Bonin dowód my klęski tak naprawdę to tu z tym na tym przerwie my i zaraz po informacjach wrócimy dowiemy się w jako klęskę poniosła pani prof. Płatek zwróćmy też do słów studenta prawa, który jest rozczarowany tym, że uczyłem, o czym jest lekko tekstów ani wartości na studiach prawniczych po informacjach wracamy w post factum policja post factum i druga część dyskusji z panią prof. Moniką Płatek karnista z uniwersytetu Warszawskiego dyskutujemy dzisiaj nietypowo o tym jak uczy się w Polsce prawników na wszystko to w związku z tym, że na 1 ze coś chyba ważniejsze konferencja ostatnich czasów konferencji w UE w Katowicach sędzia konstytucja zabrał głos młody człowiek z uniwersytetu Warszawskiego właśnie my student prawa i powiedział, że studenci uczeni są analizy kodeksów porównywania paragrafów, ale nie wartości i nie przełożenia tych w tym, że przepisów na prawdziwe rzecz życie jego zdaniem to jest powód, dla którego obecnie po pierwsze, środowisko prawnicze nie ma oparcia w społeczeństwie i jakoś zrozumiałe są reformy Zbigniewa Ziobry dla dla większości ludzi są to drugie to nic nie nazywajmy tego formularza do siebie wszyscy poprawiają widzenie reformach nowsze reforma może pokażmy, że te zmiany te proponuje Zbigniew Ziobro, a po drugie, ten kryzys wokół Trybunału nie rozumianej jakoś nie popieram specjalnie z lennym RN czy nijak nie mniej niespecjalnie pobierany z Anna popierana obrona tego Trybunału właśnie wy jest tego efektem ich pani profesor muszę powiedzieć, że cały czas mi głowa w głowie te słowa studenta wręczały w i dzisiaj natknęłam się na wypowiedź pani z byłej studentki obecnie już dorosłe kobiety, w którym napisała coś takiego prawo na co dzień to były zajęcia dla studentów UW prowadzony przez prof. Monika Płatek, na których można się było nauczyć jak uczyć prawa, a potem uczyć go w różnych miejscach jak np. uczyłam więzieniu no i my tam dostawałyśmy różne lekcje życia większość była poważna i smutna trochę się po tych lekcjach przyznaje ona ryczała lekcje o różnych ludzkich dramatach i o wyborach życiowych w ten sposób dowiadywaliśmy się, że niewiele jest spraw jednowymiarowy, a przede wszystkim uczyliśmy się o rzeczach, których o, których właściwie nie da się powiedzieć krótko chyba jakiś takiej wrażliwości z perspektywy czasu myślę, że to była najlepsza ze wszystkich szkół i to mnie zastanowiło zasmuciło i pomyślałam, że czas pani była studentka piszą lekkich wyjątkowej sytuacji zamiast na opisać w ten sposób całe swoje doświadczenia, a pięcioletnich studiów w Durbanie to jest Południowa Afryka dziekan wydziału, ponieważ był dziekanem i ponieważ rozumiał znaczenie z zajęć praktycznych wprowadził zasadę, gdzie na ostatnim roku studiów przez pierwszy semestr studiów wszyscy studenci połowa studentów brała udział w klinice prawa prawa na co dzień druga połowa studentów brała udział w klinice prawa tzw. żywego klienta, gdzie się udziela porad prawnych indywidualnym osobom, a po po pół roku to się zmieniało, gdy statki, a euro to wróciłyśmy z Afryki wróćmy do Europy, ale tak naprawdę możemy się sporo nauczyć z Afryki możemy się sporo nauczyć to akurat przyszło do nas ze Stanów zjednoczonych kliniki prawa polegają na tym co różnego rodzaju kliniki prawa do Boga polega na tym, że studenci w czasie studiów stykają się z rzeczywistością i muszą rozwiązywać bardzo konkretne rozliczenia z prawa na polskich uczelniach w szkole są czynnikami prawo właśnie tzw. żywego klienta klinika prawa na co dzień była pierwszą w ogóle kliniką wprowadzono w Europie analizie to polega to polega na tym, że studenci są przygotowywani na zajęciach studenci studentki z merytorycznie i metodycznie do przekazywania wiedzy na temat prawa i teraz co to znaczy przekazać wiedzę na temat prawa SI uczniowie dostali zakaz wychodzenia z domu po prostu godzina policyjna od szóstej godziny do 2003 . było tak mamy miesiąc tymczasem brakuje teraz jak się to ma do swobody godności wolności do przepisów dotyczących tego i jak wyglądają na przepisy dotyczące szkolnictwa studenci dostają taki kazus i muszą znaleźć przepis zobaczyć jak ten przepis interpretować jako ma się w stosunku do innych przepisów jak się zachowuje, a następnie zastosować ten przepis przełożyć go na pismo telefon rozmowy dialog wypracowanie zasad, które albo będą zmuszały do pójścia do sądu administracyjnego albo po prostu spowodują, że udowodnią, że tego typu decyzje są niewłaściwe należy, iż zmiana Jarząb powtórzy moje pytanie, dlaczego to jest coś wyjątkowego, dlaczego wszystkie zajmują zamienić nadają, które zostały wprowadzone w dziewięćdziesiątym czwartym roku trwały do 2007 roku, a później przestały działać na wydziale prawa i do dnia dzisiejszego ich nie ma to są zajęcia, które wymagają ogromnego zaangażowania zarówno czas i że choć czas, jeżeli chodzi o również finanse w myśl, że polskie Stowarzyszenie edukacji prawnej powstało po to, żeby sfinansować te zajęcia i to było plus in minus, bo oczywiście dokładaliśmy co roku do Uniwersytetu ponad 100  000 zł natomiast w ten sposób były to zajęcia identyfikowane raczej z polskim stowarzyszeniem edukacji prawnej prowadzone na wydziale prawa administracji, a potem prowadzony w bardzo wielu uczelniach będą prowadzone w bardzo trudno za wjazd wracam do tego pytania, bo pani profesor pokazała na przykładzie tych godziny policyjnej dla uczniów, że można to wziąć jakiś jakieś reguły regulacje i pokazać, iż pojawia się zmusić z rzędu do tego, żeby w UE, gdyż przebadali je z punktu widzenia nie tylko paragrafów, ale też tego co jest słuszne, a co niesłuszne i ich właściwie, dlaczego wszystkie zajęcia tak nie mogą wyglądać, dlaczego jednak się do 1 w z resztą też absolwent Uniwersytetu Warszawskiego pani mecenas Emilia Barabasz napisała w zeszłym tygodniu zresztą też po konferencji katowickiej kształcimy niewiarygodnie sprawnych prawników roboty i rzemieślników, którzy podlegają tylko stosować przepisy ustaw od ADO Zet i nie patrzą głębiej i dalej nie rozumieją czym w obu czemu w ogóle służy prawo, jaki jest mokry nos na takich zajęciach nie może być więcej niż 20 osób te zajęcia wymagają, zanim się zaczną szeregu spotkań ze studentami studentkami, którzy się uczą jak mówić jak występować jak przygotowywać pisma jak rozmawiać z innymi ludźmi są ludzie, którzy jak pani popatrzy na nich to mniejsze zawsze w doborze ani nie dadzą radę jak pójść do szkoły pójść do do więzienia i mieć kontakt ci ludzie myśleli to samo ja przestałam ja przestałam ludzi oceniać po wyglądzie po tym co o nich myślę, bo to jest coś takiego, że ludzie zaczynają się uczyć od siebie i pierwsze zajęcia są kiepskie drugie są kiepskie trzecie trochę lepiej na czwartych już leci bez względu NATO, który prowadzi to jest praca w parach zazwyczaj to jesteś także się uczymy we dwoje co najmniej studenci nas oceniają i to na początku był szok dla pracowników na Uniwersytecie w tej chwili już, niemniej nie ma szoku wszyscy są oceniani to jest coś co wymaga znacznie więcej godzin znacznie więcej większego zaangażowania w innej postawy pracowników naukowych w stosunku do studentów tam jest pełne partnerstwo, ale też przede wszystkim, ale pewnie trzeba zrozumieć, że jeżeli naprawdę chcemy zmiany to ta zmiana zmiany na lepsze NATO, żeby studenci, którzy kończą wydział prawa mogli się dostawać na jakich chcą aplikacje studenci po pół roku prawa na co dzień naprawdę dostawali się na jakie chcieli aplikacji, ponieważ zmieniało i Nysie uczęszczałem na ręce Lucyna i oczywiście, ale to jest warzywnej i to, żeby na umieli stanie się ulica zgoda wielu z nich zaczynało być aktywnych na wielu polach, ponieważ po pierwsze, dowiedzieli się, że mogą, że potrafił po drugie, nauczyli się, że dobry prawnik potrafi zrobić i dobra prawniczka przede wszystkim 2 rzeczy po pierwsze, wiedzieć, że nie potrafi prosto wytłumaczyć tego, o czym mówić, kto nie wie, o czym mówi po drugie, że musi się nauczyć żyć naprawdę jest dobry będzie dobra, że czasami ma powiedzieć nie wiem sprawdzę w Krakowie to było to to nie przeszło w Krakowie się mówiło ciekawe pytanie z powrócimy do tego natomiast, toteż dobry prawnik dobra prawniczka to nie jest ktoś, kto rzucał łaciną i jej nie objaśnia i szkół im nie zgrywa MON lżejszej od swojego klienta czy klientki tylko pozwala klientce klientowi zrozumieć, o co chodzi, a najczęściej, bo oto nam chodziło prowadzę zajęcia w szkołach więzieniach, żeby na i nauczyć tych młodych ludzi dalej, przekazując im wiedzę, że oni są dobrzy, że potrafią też rozwiązywać problemy ja również jeśli chodzi o ego wśród absolwentów prawa to z tymi najmniejszy problem jeśli chodzi o nas zachwyt nad nad samym zażądali to być zachwyt nad samym sobą, a zaczyna to być poczuciu odpowiedzialności za to co się robi w no dobrze teraz musiał wrócić do poczucia odpowiedzialności za kraj i za dobro wspólne akcje i zapytać, dlaczego uczelnia tego zadania przygotowuje znów wrócę do Jana śpiewaka jego zarzutów wobec środowiska prawniczego w LM on mówił wprost tę decyzję dotycząca mnie choćby reprywatyzacji wynikały z tego, że żadna z osób ani adwokaci ani pełnomocnicy ani sędziowie nie stosowali zasady Rand i sprawiedliwości społecznej jest dobra wspólnego z troski drugiego człowieka zajmowali się tylko o tym, że rzeczywiście były pewne dziura w systemie pozwolono jak już jakiś rodzaju biznesu i myślę, że my sobie to dziś uświadamiamy i nie wiem jak to wyjdzie, ale z tego co na wydziale prawa administracji Uniwersytetu aż z Warszawskiego dziekan Żółtek obiecuje, proponując nowe rozwiązania to w tym kierunku idzie, aby największe zyski równocześnie, aby zwiększyć wrażliwość przy nauczaniu prawa i tak go nauczać, aby wychodzący człowiek z dyplomem prawniczki prawnika posiadał właśnie ten element, czyli etyka będzie na pierwszym roku i nie ma dalej, więc nie wiem jak osiągniemy, a prawa człowieka ciągle wśród dużej części kadry wydają się być przedmiotem niebezpiecznym niepotrzebnym zaśmiecających głowę studentów studentek to jest bardzo duże grono więc, żeby rzeczywiście wprowadzić zmiany w sposobie nauczania to bardzo ważny jest, aby grono Dziekański z dziekanem na czele i zobaczymy co tutaj będzie np. rozumiał potrzebę nauczania właśnie sposób takie, którym mówię, że kliniczny nauczanie, że nie robimy zapraszania studentów uczniów ze szkół na wykłady tylko idziemy do tych uczniów i pokazujemy im jak rozwiązywać co to znaczy prawo w praktyce jak tego jak i jak z tego prawa można korzystać 1 pan więzieniu, który siedział po zajęciach z prawa na co dzień powiedział Boże przecież, gdyby miał te zajęcia wcześniej nigdy bym nie trafił, bo to był pan, który jak mu się popsuł telewizor nie wiedział, że może pójść i z tak naprawdę mam możliwość żądania naprawienia tego ruchu, kto o tym czy telewizorem wolną kogoś płet w trafia do więzienia prawda także naprawdę moglibyśmy mieć znacznie lepsze stosunki społeczne, gdyby tego typu nauczanie było nie bardzo limitowany i dla wyjątkowych tylko powszechne no jak na razie z naszych rozmów wynika, że nawet to limitowane w nie inni mówią o prawo na co dzień w ogóle o studiach prawniczych nie skutkuje tym, że ci, którzy studiują wychodzą z tych uczelni z poczuciem tego co co to znaczy dobro zło, a student, który na tej konferencji jest też z naszych uczelni jak bardzo możliwe, że jest już tak przygotowany, że NATO aksjologii wrodzoną, ale bardzo możliwe, że trafił do takich profesora takich profesorów, którzy to również wpoić i teraz myślę, że to nie jest niemożliwe na pewno, aby to się stało konieczne jest upowszechnienie zajęć klinicznych, które wymagają znacznie więcej pracy znacznie więcej nakładów i zrozumienia tego co się robi w pani prof. Monika Płatek karnista z uniwersytetu Warszawskiego bardzo dziękuję za spotkanie z góry również ciasnej formacji, a po nim zajmiemy się tą edukacją podstawową gimnazjalną, choć już niedługo gimnazjalną i licealna post factum Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - AGATA KOWALSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA