REKLAMA

Co dalej z gimnazjum i klasami dwujęzycznymi w Lublinie po reformie edukacji?

Twój Problem - Moja Sprawa
Data emisji:
2017-03-11 13:40
Czas trwania:
15:27 min.
Udostępnij:

Dr Tomasz Dworniak z jednej z klinik in vitro w Warszawie : o miejskich programach, ale też prywatnym sponsorze, który sfinansował in vitro dla grupy par. Rozwiń »
W drugiej części problem gimnazjum, które miało prawie 100 olimpijczyków z samego tylko języka francuskiego. Anna Marek-Białek, koordynatorka nauczania w klasach dwujęzycznych w Gimnazjum nr 9 w Lublinie
Co dalej z takim dorobkiem? Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
twój problem moja sprawa w Anna Gmiterek-Zabłocka dzień dobry witam państwa ponownie dziękuje za wszystkie maile, które przychodzą na adres problem małpa TOK TOK FM, a są to m. in. maile dotyczące reformy edukacji już raz właśnie u mnie żaby ślimaki w kontekście tejże reformę w Lublinie jest gimnazjum nr 9, w którym od wielu już lat są klasy dwujęzyczne z językiem francuskim w związku z reformą gimnazjum znika znika też klasa dwujęzyczna, owszem, ma powstać w Rozwiń » podstawówce w zupełnie innej dzielnicy Lublina, ale dziś nikt nie wie co z tego tak naprawdę wyjdzie wiadomo, że znika coś co było wielkim sukcesem swój problem moja sprawa sądy o połowę paliwa, ale są one Jaszczołt szef francuskiego od pierwszej klasy czy już odczuć trzeci rok od gimnazjum rozpocząłem naukę mamy przedmioty, które są nauczane w języku francuskim są elementy języka francuskiego wykładane na tych przedmiotach, czyli na historii np. na geografii na fizyce bierzemy udział też w różnych konkursach związanych z francuskim jako zamek Tykocin i naprawdę dużo umiemy znaleźć cokolwiek w tym języku, zanim trafiłaś do szkoły, bo brzuch i tyle, a dzisiaj pan dzisiaj no jestem laureatką z języka francuskiego w olimpiadzie często dostajemy kartki, na których jest tekst po francusku i z danego tematu, który akurat przerabiamy na geografii po prostu ten temat realizujemy w języku francuskim Alaska sprawdziany są też po francusku naczelnego grafik nie, ale na fizyce pani bardzo często daje słownictwo z języka francuskiego albo musimy napisać jakąś zasadę, która obowiązuje w fizyce właśnie w tym języku a dlaczego właśnie francuski Janina Scotta angielski przede wszystkim, dlatego że francuskie z pięknym językiem od zawsze gdzieś, gdzie słyszało się piosenki po francusku filmy z elementami języka francuskiego no to jest coś co naprawdę pięknie brzmi coś niesamowitego jednak pierwsze skojarzenia wtedy jak trafiłaś do tego szkoły związane z Francją to były, jakie zdecydowanie wieża Eiffla różne zabytki z Arki, bo ich, aby tak, bo Francuzi zdecydowanie synom z tych takich dziwnych swoich własnych potra w, a dzisiaj oprócz języka no właśnie co wiedział Francji przede wszystkim w pierwszej klasie mieliśmy 1 godzinę cywilizacji Francji poznawaliśmy właśnie historia danych regionów znamy bardzo dużo francuskich aktorów pisarzy piosenkarzy jeśli ktoś kocha ten języki chce się go uczyć stała myślę, że jest w stanie bez większego problemu w Anna Białek Marek koordynator sekcji dwujęzycznej gimnazjum nr 9 powiedzmy od kiedy działa klasa dwujęzyczna tutaj u was gimnazjum to już jest dwunasty rok, kiedy klasa dwujęzyczna działa na samym początku w gimnazjum był tylko to język dodatkowy prawda jako drugi język po języku angielskim natomiast, jako że dostrzegliśmy taką niższe, ale postanowiliśmy napisać projekt razem z gimnazjum nr 1 otworzyliśmy właśnie do klasy dwujęzyczne na początku były u nas i gimnazjum nr 1 później gimnazjum nr 1 powolutku się z tego wycofało natomiast numer ruszyliśmy już pełną parą dużo zmian jak pani pamięta te początki dziś program był napisany dla całej Polski, ponieważ my korzystamy z programu dla klas dwujęzycznych który, który po nad, na którym pracują nauczyciele w całej Polsce natomiast na pewno przez te lata wypracowaliśmy własne metody wiadomo, że zaczynamy od samego początku, czyli nie możemy też im narzucić bardzo dużej partii materiału na samym początku musi to być połączone z zabawą musi to być połączone z zainteresowaniem dzieci dlatego bazujemy na tym czym się interesuje dana grupa, jeżeli dana grupa bardziej interesuje się piosenką uczy muzyką więcej czasu poświęcamy na tego typu rzeczy, jeżeli jest to ogólnie cywilizacja geografia czy historia bardziej zatrzymujemy się w tym miejscu prawda, czyli staramy się znaleźć taki złoty środek czym się grupa interesuje tym po prostu o tym, po prostu my ich zauważamy nie szkoda trochę, że w tej chwili z tym tutaj koniec tutaj jesteśmy szkołą znaną z języka francuskiego z klas dwujęzycznych, jeżeli się przenosić, gdzie indziej to trzeba sobie wypracować od początku tak jak renomę od początku dostosować to miejsce, w którym będziemy pracować po prostu musimy zacząć tak jakby wszystko odnowa 2 roczniki klasa siódma uznał takie założenie, że wtedy można robić klas dwujęzycznych to jest wystarczający czas, by dojść do tego dochodzą do czego dochodzą pani uczniowie teraz na pewno nie przede wszystkim jest to mniejsza liczba godzin to jest teraz po drugie jest to rok mniej czym jest trudność największa to, że jeżeli dzieci zmieniały szkołę to było to naturalne wiadomo było, że żegnają się ze swoimi kolegami żegnają się z nauczycielami żegnają się ze szkołą i przechodzą do czegoś nowego teraz będzie to dużo trudniejsze do zrealizowania, ponieważ po szóstej klasie dzieci będą się musiały zdecydować na zmiany klasy czasami na zmiany wychowawcy i nauczycieli dlatego będzie to dla nich dużo trudniejszą decyzją niż wcześniej bardzo wiele dzieci jest zainteresowanych językiem francuskim klasami dwujęzycznymi natomiast zastanawia się tylko, dlatego że będzie się musiało pożegnać z kolegami dlatego my będziemy jeszcze myśleć nad innym projektem tu jeszcze zawieranie nie chce zdradzać, żeby zaczęły dzieci i pomalutku od klasy czwartej, ponieważ po trzeciej klasie i tak zmieniają nauczycieli i tak zmieniają wychowawcę i będzie im troszeczkę łatwiej przejść do nowej zupełnie rzeczywistości, ucząc się pomału języka od czwartej klasy pomalutku języka dochodzą właśnie do tej siódmej ósmej klasy, gdzie tutaj już będzie pełnowymiarowa nauka, a jej po 5 godzin w tygodniu, czyli to jest taka przyszłość którą, którą chcecie stworzyć, jakie macie głos w tej chwili już od rodziców tych dzieci, które są w podstawówkach zainteresowanie jest natomiast są duże obawy zarówno dzieci, jakie rodziców związane związane ze zmianami dzieci bardziej myślał o zmianie kolegów, ale rodzice myślą o zmianie nauczycieli prawda i klasy naszą ofertą staramy się zapewnić jak najlepszą edukację dla dzieci na przestrzeni tych kilkunastu lat ilu laureatów macie mamy 94 laureatów do około 30 finalistów w tym roku także to jest 12 lat bardzo ciężkiej pracy i organizujemy bardzo wiele konkursów, ponieważ zorientowaliśmy się, że to nasze dzieci są bardzo zdolny i jest zarówno od takich konkursów jak festiwal piosenki czy konkurs wiedzy o Francji czy prezentacja multimedialna czy konkursach koszulkę promującą język francuski każdemu dajemy możliwość wykazania się, ponieważ wiadomo, że nauka to nie jest tylko siedzenie w ławce uczenie się z książki i wkuwanie słówek, ale też cała otoczka jak my zainteresujemy te dzieci są im przekażemy i co pokażemy stek z danego kraju i to jest moim zdaniem połowa sukcesu pani Aniu, to jest także angielski mówi się dużo angielskie takim językiem ogólnoświatowym używany niemal wszędzie jak system francuski tak, bo macie klasy świetnych uczniów świetnych nauczycieli jak ktoś sprawdza to się sprawdza bardzo dobrze i LM może nie wszyscy wiedzą jak to faktycznie z tym francuskim jest i francuskim posługuje się ponad 200  000 000 ludzi na całym świecie w napięciu kontynentach jest 68 państ w frankofońskich i moim zdaniem nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, że to nie jest tylko język na wakacje tylko to jest również język pracy język biznesu mogę powiedzieć, że Francuzi bardzo dużo inwestują w naszym województwie i jest to coraz więcej podpisywanych projektów mamy kontakt również z uczelniami i te, które mówią, że potrzeba w tym momencie jest ogromna potrzeba ludzi posługujących się językiem francuskim Calais którzy, robiąc dodatkowe kwalifikacje dodatkowe kursy mogą być zatrudnieni u nas w naszym województwie w firmach francuskich moim zdaniem jest to bardzo duży atut, ponieważ angielskim posługuje się prawie każdy natomiast język francuski jest takim niszowym językiem i na pewno jest mało osób, które bardzo dobrze się nim posługują, jeżeli mówimy o francuskim to trzeba powiedzieć, że to jest międzynarodowy język zarówno model, jaki kuchnia i teatru tańca architektury jest to również język studentów, ponieważ mogą wyjechać na studia do najbardziej prestiżowych uczelni, ale mogą również otrzymywać stypendia i granty i wyjeżdżać na programy Erasmus n p . idea mamy wielu moich byłych uczniów, którzy korzystają właśnie z tych z tych programów, jeżeli mówimy o angielskim to tych aplikacja jest mnóstwo i oni muszą niestety to jest 10 aplikacji na jedno miejsce, jeżeli mówimy o francuskim, jeżeli oni dobrze napiszą aplikacja oni jadą to jest po prostu z marszu, ponieważ tych aplikacji z aut językiem francuskim to jest przygotowanie np. do certyfikatów ETF, gdzie po gimnazjum czy później po podstawówce mogą sobie zdać certyfikat, a 2, jeżeli zechcą później kontynuować w liceum mogą zdać sobie np. certyfikat Beck 2 te certyfikaty są ważne całe życie i to jest dodatkowy atut na rynku pracy, a ci, którzy skończyli klasę dwujęzyczną u was kim są ma pani z nimi kontakty są związani z językiem francuskim dalej bardzo wiele osób studiuje we Francji mamy mamy stały kontakt z nimi teraz dzięki Facebookowi jest to bardzo łatwe, bo na bieżąco wideo zdjęcia co się u nich dzieje dostajemy pocztówki dostajemy zdjęcia bardzo wiele mamy takiej informacji zwrotnej, że sobie świetnie radzą na studiach we Francji ważne gimnazjum przekształca się w liceum chcecie klasa dwujęzyczna stworzyć w innej szkole podstawowej 29 no właśnie tutaj też będą takie klasy liceum, które powstanie niestety jest to niemożliwe, ponieważ wszystko zaczyna się od podstawówki klasy dwujęzyczne muszą zacząć się od podstawówki, żeby móc kontynuować liceum niestety nauka widzę wiąże się ze zdawaniem matury francuskiej, czyli musiałoby być co najmniej 30 parę osób zainteresowanych np. klasą matematyczno fizyczną i mające poziom co najmniej na 2 + 1 i chcące kontynuować dalej studia we Francji to jest niemożliwe do zorganizowania w taki my niestety małym mieście jak Lublin Warszawa Kraków te większe metropolie mogą sobie na to pozwolić, ale też wiem, że mają duże trudności ze skompletowaniem cały las no właśnie oni potrafią panią czymś zaskoczyć mówi się, że uczniowie nie chcą się ucierać tak nie chcę przechodzić to nieprawda to nieprawda fakt, że trzeba ich dopilnować, ale to nieprawda, że dzieci nie chcą uczyć dzieci chcą uczyć i nasi olimpijczycy są tego dowodem, a bywają takie sytuacje, że to od nich wychodzi inicjatywa jeśli chodzi właśnie o język francuski czy Francja oczywiście oni mają swoje swoje pomysły swoje zainteresowania bardzo wiele osób z klas dwujęzycznych przygotowuje projekt edukacyjny właśnie z języka francuskiego w tym roku np. jest to kuchnia francuska dlaczego, ponieważ wszyscy kojarzą kuchnię francuską z żabami ślimakami, a to nieprawda kuchnia francuska jest tak złożona jest tak zróżnicowana i wszystko zależy od tego z jakim krajem z jakim krajem graniczy, z czym ma dostęp do morza czy nie i właśnie dzieciaki chciały to pokazać i w tym roku będzie właśnie prezentowane taki projekt schroniska wymyślają bardzo wiele mają swoich pomysłów wszakże później im trzeba w tym pomóc trzeba ich motywować trzeba dopilnować, ale to nieprawda, że oni nie chcą powiedzmy szczerze takich absolwentów, których pani do dziś pamięta o moim bardzo wielu mam takich absolwentów to są dzieci niekoniecznie też olimpijczycy dostali olimpijczycy, ale niekoniecznie n p . te osoby, która w, które naprawdę zaangażowały się w to co robią, które już naprawdę zaraziły się bakcylem języka francuskiego i teraz n p . występują na scenach teatru polskiego właśnie z piosenką francuską czy wyjechały na studia, a oni, by uzyskać zaskakują cię zaskoczyli stereotypami i Francji stereotypy są zawsze bowiem takie same oni są zaskoczeni tym, że Francja jest tak różnorodna jest pewne takie bogactwo kulturowe, że oni nie mieli o tym, pojęcia zupełnie inne są obchody świąt czy wielkanocnych czy el czy Bożego Narodzenia potrawy są inne i getto i właśnie zaskakuje taka różnorodność ilość festiwali organizowanych we Francji także oni są zainteresowani wydawać, by się mogło, że 3 lata nikt nie jest w stanie bardzo dobrze nauczyć języka tymczasem te klasy i ci laureaci, których jest tak wielu pokazują, że to zupełnie inaczej wygląda rzeczywistość rzeczywistość jest taka, że to jest możliwe i nasi uczniowie są tego dowodem na to, że na staramy się ich zainteresować troszeczkę inaczej pokazać do Francji pomagać im też mamy bardzo wiele odwiedziny Francuzów rodowitych Francuzów, którzy akurat są w Lublinie i są to zarówno sportowcy, jaki naukowcy jak IBE np. studenci, którzy przyjechali tutaj na studia i oni pokazują im, dlaczego akurat wybrali Polskę ale dlaczego zainteresowali się polską co tutaj robią jak wygląda ich życie dodatkowo opowiadają swoje życie we Francji, ale są zdziwieni, że rozumie ją na początku jest to szok, ale trzeba zmienić będziemy rozumieć, a później okazuje się, że wręcz przeciwnie oni bardzo wiele rozumie już pod koniec pierwszej klasy przychodzi ktoś do nich z wykładem z prezentacją i oni są naprawdę mile zaskoczeni jak wiele rozumieją oni są dumni z tego, że w tak krótkim czasie nauczyli się języka proszę państwa nauczyciele gimnazjum nr 9 w Lublinie nie chcą zaprzepaścić tego co udało im się osiągnąć dlatego chcą stworzyć klasę dwujęzyczną właśnie z językiem francuskim w szkole podstawowej nr 29 jest to szkoła zupełnie innej dzielnicy Lublina i dlatego wszystko trzeba będzie zaczynać odnowa w związku z reformą edukacji to był już ostatni temat na dziś jeśli chcielibyście państwo powiedzieć mi swoją historię czy opisać swój problem zachęcam do kontaktu mój adres problem małpa TOK kropkę FM znajdziecie mnie również na Facebooku profil nazywa się twój problem moja sprawa już teraz u nas informacje Radia TOK FM, a po nich Karolina Głowacka i jej goście swój problem moja sprawa w stałej audycji wysłuchać w aplikacji mobilnej TOK FM oraz na stronie tokfm PL i Kosznik Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TWÓJ PROBLEM - MOJA SPRAWA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Dostęp Premium z 30% zniżką od serca. Pokochaj pakiet "Aplikacja i WWW". Słuchaj gdzie chcesz i jak chcesz.

KUP TERAZ 30% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!