REKLAMA

Programowanie dla niepełnosprawnych cz.1

Człowiek 2.0
Data emisji:
2017-03-11 14:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:34 min.
Udostępnij:

Osoby ze spektrum autyzmu często mają uzdolnienia matematyczne lub predyspozycje do zawodu programisty. W innych krajach coraz częściej są zatrudniane przez firmy informatyczne. W Polsce ten trend dopiero się pojawia. Jednym z przykładów jest projekt edukacyjny „Zaprogramuj Świat” skierowany do uczniów niepełnosprawnych intelektualnie oraz do uczniów z zespołem Aspergera, realizowany w Gimnazjum Specjalnym nr 17 w Kielcach. Jego główne założenia to nauka programowania, rozwijanie logicznego myślenia i kreatywności. O projekcie opowiedzą Anna Lesiak, Adam Szałas, Mateusz Wróblewski, Dagmara Bartocha i Milena Skowron.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w naszym magazynie Radia TOK FM poranne audycje człowiek 20 Janek Stradomski jest w studiu dzień dobry Janku dzień dobry omen widzę, że dzisiaj u ciebie tłumnie będzie w tłumie tłumnie, bo nawet nie wszyscy goście się zmieścili w studiu odwiedził nas grupa młodzieży nauczycieli z gimnazjum specjalnego nr 17 w Kielcach z pięciorgiem tych gości porozmawiam na temat programu edukacyjnego, który w tym nasz jest prowadzony na rzecz nauki programowania dla dzieciaków, które Rozwiń » są albo niepełnosprawne mają swój zespół spod nagrania mają problemy rozwojowe i okazuje się, że można w publicznej szkole zawiść program, który jest nowoczesny fajny angażujące były co ważne podoba się dzieciakom, które wciąga ościeżnicą dzieciaki gotowości łodzie fale wciągają ich do świata technologii daje nadzieję na to w przyszłości będą one mogły zmienić swoje życie nawet wypracować takiego no to posłuchajmy co one same co oni sami mają do powiedzenia teraz sporo nauczyć Jan Stradowski go człowiek 20 i zaczyna dzisiaj ze mną schodziło wyjątkowa ekipa Anna Lesiak nauczycielka z gimnazjum specjalnego nr 17 w Kielcach dzień dobry dzień dobry i uczniowie tego nie tego w gimnazjum Adam szałas trenerem w i Mateusz Wróblewski na zaprosiłem taką chyba nieprzypadkowo, ponieważ w zespół z tego właśnie gimnazjum z kieleckiego gimnazjum specjalnego nr 17 razy to laureaci tegorocznej edycji konkursu projekt z klasą organizowanego przez wydawnictwo nowa era GI projekt, który wygrał 1 z grantów właściwie 2 granty tak tak 2 granty w tym, że w tym konkursie nazywa się projekt ten za programu świat, a fajna nazwa ja powiem z góry w byłam w filii tego konkursu i oceniając mu wszystkie te projekty dostałem go do wglądu od razu muszę mogę coś na ten projekt no bo zabrzmiało to Super fajnie to po projekt skierowany do uczniów niepełnosprawnych intelektualnie oraz do uczniów zespołu masz od zera główne założenia projektu nauka programowania rozwijanie logicznego myślenia kreatywności zgadza się na trasach, bo mogę zapytać, skąd pomysł na taki ich w ogóle, bo w nie nie bojkotował projekt dziwne, bo na świecie takie rzeczy się obnosić się coraz częściej mówi o tym, żeby uczniowie w ogóle ludzie z zespołem spod zawarty w spektrum autyzmu mogli brać udział w takich przedsięwzięciach było takiej w takiej ścieżce kariery jak jak programista czy jak analityk jak matematyka przepadł teraz w Ameryce wiele zrobiła takich programów oblał testy co mogli pracować jako programiści, ale w Polsce to raczej rzadkość jest to rzadkość tak naprawdę ja na początku się zainteresowałam samym programowaniem i jakby zaraziłam moje koleżanki z pracy i LLM stwierdziłyśmy, że warto zrobić taki projekt na stałe w szkolę tak naprawdę jest programowanie mamy do czynienia już trzeci rok, ponieważ zebraliśmy również udział i też w tym roku również bierzemy udział w mistrza kodowania i zaraża mecz właśnie programowaniem tym, żeby oni rozwijali swoje takie myślenie logiczne abstrakcyjne co jest czasem bardzo trudne ani u dzieci niepełnosprawnych intelektualnie, ale również dzieci z zespołem Aspergera daje możliwość takiego rozwoju w ukierunkowanego na informatykę i mokrej chłopaki to osoby są własne, kiedy zainteresowały komputery i Adam mnie nie jest od dawna zainteresowało to programowaniem, ale ile miałeś lat, kiedy zacząłeś pracować z komputerem pamiętasz jak pamiętam około 10 lat aha to już 5 lat i obraz oprogramowanie na początku gry coś innego na początku zainteresował mnie dla takiej gry na szkoły budowanie stylu ławka Minecraft a, a potem dopiero jak co się tutaj do siedemnastki to nie zainteresował kodowanie na graczu kodowanie mózg atuty takie, że na początku dosyć prosta dzisiaj to koduje w skład uczniów do już trzeba działać nadal robią to projekty straci takie blacha nowej Mateusza mnie to zawsze w Czechach czy te są od bardzo dawna tak radosnego oprogramowanie czy na początku były były tak tak jak nigdy n p . o pensji, a da, a Challengera, a my skostniałych też ma zaś jest fajny, bo w nim można własną głową elementy programowania można sobie ten świat do nas dzisiaj wtrąca, ponieważ w mące tak mamy dzieci z zespołem Aspergera, które bardzo lubią właśnie to gra Minecraft, bo ono jest jak Betacomu wprowadza ich siatki i taki luz i prawne i mogą wybudować pewne rzeczy ani samego twórcami są dla tych dzieci jest bardzo ważne, żeby właśnie, by śmieciarki sprawstwo na noc na jakość to codzienność na to co się dzieje też, że w danej grze prawda chyba domyślał się to trochę jest w tak świat, który jest bywa jest logicznie przewidywalna, a jest to, że zostały ustalone w razie stosunkowo łatwą zdegradować wnioskach dla osób ze spektrum autyzmu czasami ciężko zrozumieć jak działa na skomplikowany świat wokół ronda jest chyba ostrzegł chyba tak do Gdańska programową jest to, że to są pewne elementy, które trzeba zrobić po kolei, żeby to zadziałało ono prawda wiadomo, że tam też trzeba włożyć sporo inwencji, jakby twórczość, ale są pewne elementy, które trzeba wykonać są pewne kroki, które trzeba zrobić coś dla dzieci z organem czas z dziećmi z autyzmem euro i łatwiejsze łatwiejsza droga tak, bo one mają mieć ustalony pewien schemat po tak też działają prawda pękli w, a z tego co pamiętam projekt programu świat zaczyna się od programowania offline bez komputerach zaczynamy od programowania offline, żeby pokazać dzieciom, że programowanie to nie tylko komputery, że tak naprawdę doznawać nasza codzienność, ponieważ zawsze zaczynamy pić mówić o tym, że programowanie tak np. może być również w kuchni ponieważ, jeżeli model rodziny nie będzie mieć jakiegoś przepisu na wykonanie nawet prosty herbaty coś pominiemy Targ w tym przepisie do tej herbaty po prostu nie zrobimy i oni się uczą, że muszą być dokładnie, że muszą być skrupulatni, że muszą pewne kroki wykonać i właśnie oprogramowanie offline, czyli bez komputera daje taką możliwość zrozumienia, że jest już przejdą do prac na komputerze to muszą pamiętać wszystkich elementach, żeby je tam zawsze wnuczka swoich rzeczy animacji czy projekt się architekcie nawet codzienne procedury takie algorytmy tak zrobić, aby zdobyć batonów czy w miarę prosta, ale w tym też czasami wiem nadal dla dzieciaków są potrzebne instrukcje co zrobić, żeby umyć zęby na rachunku w sumie prawda sąd układu układ jest już rozpisany co krok jednak tak samo są w oprogramowaniu są drogi, którą należy dziś tam wykonać prawdą Hej, czy nie od tego się zaczyna rozmów chłopaki dostępu do daleko poza tym poziom tak ta ma być też w programowaniu robotów tak właściwie to mieliśmy do testowania takiego już 1 robota ciemnota, ale to były bardzo fajny bardzo atrakcyjne zajęcia również zaczęliśmy od takiego bardzo prostego oprogramowania, a później programowania dziś już właśnie na komputerze i powiem tutaj już dzieciaki sama wymyślała już się to robot ma zrobić tak czytam dziś zatańczyć np. włączyć światła czy włączyć dźwięk bardzo fajne projekty wychodziły i mamy taką umowę uczennice Milana, a która właśnie też będzie się wypowiadać pewnie tak tak źle Milena 10 spożywczak, która dotąd zrobiła to skrypt dopóki robot nie zadziałał tak jak ona chciała, a ławce wytrwała rozumiem i udało się była taka szczęśliwa miało bowiem, że nawet nie tak bardzo dużo czasu zajęło, ale albo bardzo szczęśliwa, że robot widział posłuchał i zadziałał w końcu sporo chłopaków, która czyniła z was problemem to czasami człowiek musi długo siedzieć nad tym programem długo kombinować, bo on zrobił to co chcemy nasz gość dla mnie to nie jest taki problem Mieszko zajmuje wystarczy, że pomyślę jak to zrobić z nas Kac to, żeby Maaskant piekarz, a ich, gdzie Góra piekarz BL idzie w dół piłkarz chce w prawo i każde lewą i tych nagrała to niestety trochę pomyśleć fajnie tak mówimy, kiedy ja opisałem ostatni mój program no dawno temu JavaScript czy tą spędziłem w bezsenne noce próbując, aby znaleźć błąd, bo był w błąd w tym programie i poczuć się nad pakietem, bo wreszcie znalazłem się dzieją się jednak na tym nie znam nie jestem dobrze w programowaniu w ATA ufa tobie błędy nie stawiają problemu nie nie o fajne są jakieś wyzwania trwa coś zrobić nowego, czego do tej pory nie robiłeś robiłem kiedyś 3 godziny siedziałem na etat jedno za co tak bez przerwy tak monety, ale udało się rozumiem jak w CHF w takt najważniejsze na końcu był sukces to też jest fajny zaprogramowanie jej wmawiać, że jest mu nogi tak jak czasami trochę trochę trudno go do przeskoczenia to na końcu jest coś co działo powiedział jeszcze młodszym mogę pełnić nocne do tej dziewczynki akurat z naszej grupy projektowej wraz biorą udział w takim konkursie tylko dla dziewcząt, ponieważ bardzo często również tym programowaniem interesują się sami chłopcy prawda, a dziewczyny gdzieś tam może niezłym humorze tymi mniej są zainteresowane może nie wiedzą dlatego taki konkurs powstał z graczy mecz Belgia EUR to właśnie siedziało nad tym projektem i bez wytchnienia nawet popołudniami gdzieś tam w domu kończyły to projekty i jest to zabrał im bardzo dużo czasu, ale przyniosły bardzo dużo też się satysfakcji tak dziewczyny też mają zespół spod wre ALU niektóre tak niektóre mają w nich trendy 2 dziewczynki mają niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim też mowa tu podkreślić, że możemy się tak Kujaw 2, jeżeli mówimy w ogóle o o spektrum autyzmu ucieczkę z pola z 2 rata to tożsamość jest sami chłopcy, a ponieważ nie jest prawda, ponieważ pojawiają się również dziewczynki, której też małe szkoły dziewczynki właśnie zespołem Aspergera także są dziewczynki również tak i rozumiem programowanie też jest dla nich czymś fajnym dodać jeszcze się fajna i właśnie ta 1 z uczennic, która trafiła do nas do szkoły dopiero teraz z zespołem Aspergera tak naprawdę nigdy nie miała wcześniej kontaktu z programowaniem ani z kodowaniem i ona odkryła właściwie u nas swoją nową pasję, czyli właśnie to oprogramowanie była zachwycona zaprosiły 8 pierwsza zajęcia i właściwie nie traktuje tego jak pracy tylko jak zabawa, ale też czasami tak jest rodzice dzieciaków las to właśnie z problemami uważają, że na komputer to tu nic dobrego za to tam tylko nośnikiem idei nie dają im możliwości kontaktu z czymś takim jak komputer w szczególności jako oprogramowanie, bo uważają, że to w ogóle nie warto uczyć programowania warto z tego względu, że oprogramowanie daje tym dzieciom takie poczucie sukcesu sprawstwa i takiego i też rozwija ich myślenie logiczne abstrakcyjne, więc ja myślę tutaj rodzice powinni również jak było, że sami sprawdzić tak nas sobie i spróbować pobawić się w programowaniu nowe oprogramowanie offline, czyli bez komputera i zobaczy, że to po prostu może być fajna zabawa niekoniecznie ma dawać się nie dawać z komputera czy tylko patrzeć gra jakoś graczy, jaką się granie gra tylko po prostu nawet podsunąć mu za mało, żeby zobaczyć czy dziecko podejmie wyzwanie walki zacznie programować później mówi dlatego tak naprawdę gdzieś tam mogą z tego powstać naprawdę dobrze informatycy nękanie no rozumiem FOT u chłopaków nie było problemu, bo skoro Adam zacząłeś 5 lat temu programować na to rodzice wiedzieli pomogli ci w tym RO land miałaś komputer w domu tragedię, ale jej także zdrowia testami jednostka nie wiedzieli o VAT dlatego nie podobało im się zarobić tak jak już w odwrocie z komputerem programu jest coraz to oni nie wiedzieli teraz amerykańska NASA i były szef może też, że to niemal zawsze świadomości co można zrobić wykop pod komputerze promowanie interesują się tempo wzrostu albo uważają, że komputer nie jest dla nich prawda może dlatego no tak tak może być to masz komputer w domu tak rodzice poz pozwalają się programować zawsze nie było nigdy problemu nie sami promowali zdrową i szkoda, bo we właściwym mógłby spróbować, bo to też jest coś, czego się czasami uczymy od dzieciaków można się w komputerowej zrobić coś Falk powiem, że żadnego innego wierzymy też się uczymy wiele od naszych uczniów, ponieważ wpadają na takie pomysły, że czasem lub osoby, które już pewien sposób jest ukształtowana trudno jest zmienić jak swoją gdzieś tam myślenia, a mózg dziecka zawsze jest plastyczna prawda można wiele z niego wyciągnąć przed Wawelem osiągnąć można też zainspirować daninę od praca z dzieciakami w komputerze czasami bywa zaskakująca czasem okazuje się, że wiedzą więcej niż tak dokładnie w Tychach w Adams osłabiona nie rozumiem, że już więcej niż inni twoi rodzice no wiadomo w SPA, a w nie miejmy nadzieję choince zabłysną słuchają i są dumni z ciebie, bo nie Hasa znane są dumni powinni być w każdym razie, bo bardzo ważne, żeby pokazać światu mógł nawet dzieciaki, które mają problemy w niektórych autach potrafią być pogodzone, jeżeli chodzi właśnie ciastko komputery, chociaż go do zajmowania w Polsce mamy wciąż mało programistów mamy mało takich specjalistów na rynku jest na coraz trudniej zatrudnić dobrego programistę i cofania mam nadzieję, że za jakiś czas pójdziecie na studia będzie trzeba to mogli zostać programistami zawodowymi chcielibyście jajka jest wybrany inny kierunek, jaki ja wolę Nascar bardziej na gastronomię nie zna jak i dawania w Lechu po drodze co bardziej lubię gotowanie jest Final Six jedno drugiego nie wyklucza można gotować można kodować akurat ja o tym, zwykle nie myślała, ale wolę gotować z nim żyć właśnie sprawę ujmować w oczy rozumiem, bo tak bardzo lubię gotować, czyli witryn pokrewieństwo między gotowaniem na promowanie jednak jest obok w przepis, który jest dobrze napisane ich lista składników dobrze przygotowana podstawa do tego, by coś fajnego ugotować, a zarazem można wymyślać nowe VAT Mate Usza ty chciałbyś być programistą tak, jeżeli pójdzie na studiach tak w tym bardzo zdecydowanym człowiekiem myślę, że to oni są to w 2 wieść o masie całość jest licencja jest wytyczony jasno to po prostu Statoil w kotłach siłę trochę pracy i będzie można zostać w Choszcznie szewca programista programista od czego od gier od kogoś od aplikacji mobilnych i podatków i podatków, a ich zarobki są teraz modne fajnie, ale tu brakuje zejść schodami to, więc mam nadzieję w życiu uda nawet w tych narzędziem trzymali kciuki za całą ekipę gimnazjum rozumiem ten projekt nie skończy się nam na tym, że mam na sam na samym oprogramowaniu w tym roku będzie kontynuowana tak myślę, że będziemy to kończyło się nasze działania tak, ponieważ wciąga również dzieci nie nie tylko z gimnazjum, ale również młodsze, ponieważ są dzieci młodsze niż zainteresowana programowaniem Keith w takim razie tak jak mówiłem będziemy trzymali kciuki i porozmawiamy co dzisiaj o oprogramowaniu i o dzieciach z niepełnosprawnościami o godzinie piętnastej 40 na razie dziękuję rozmowę Anna Lesiak nauczycielka z nawiązką specjalnego nr. 17 w Kielcach dziękuję oraz 2 uczniowie tego w gimnazjum Adam szałas dziękuję i Mateusz Wróblewski kilku dniach mówił Jan Sadowski przypominam państwu wracamy do tematu o godzinie 1 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CZŁOWIEK 2.0

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA