REKLAMA

Rocznicowo: Król Jan III Sobieski nadał Tatarom podlaskie wsie: Kruszyniany, Nietupa, Łużany i inne

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2017-03-12 08:20
Prowadzący:
Czas trwania:
15:45 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
www bilet weekendowy poranek stąd handlową, bo będą to od ósmy 24 przeciwstawiać drodzy państwo szkoda ostatniego dnia weekendu łączymy się z panem dr. Arturem Konopacki z wydziału pedagogiki psychologii katedry historii wychowania Uniwersytet w Białymstoku łączymy się przez Skype na dzień dobry dzień dobry witam państwa, a to, dlatego że dzisiaj jest rocznica nie okrągła, ale dlaczegóż mielibyśmy ulegać magii liczb 338 lat temu król Jan trzeci Sobieski nadał Rozwiń » tatarom wsie Kruszyniany nie tu położony część Poniatowej czy to w województwie podlaskim obecnie i do tej pory potomkowie Tatarów tam my sobie żyją jak to było panie doktorze, dlaczego Jan trzeci Sobieski postanowił tak po prostu dać wsie tatarom ciało nie było to tak od razu, ale na początek wracając do tych dat i okrągłych rocznic rozdzielić strony mamy ogromny urodzić, bo mamy wszyscy dwudziestolecie osadnictwa Tatarów w ogóle z wielkim Księstwie litewskim jak do tego można, by zacząć chodzić na Podlasiu Mido twarzy pojawiał się wieku siedemnastym jest to już proces związany z osadnictwem i przez naszego Sobieskiego który, jakby w ramach zaległego żołdu, którym tatarom nie był wypłacany, ponieważ kasa i państwa ani nie było puste lub nr 17 wiek nie jest najszczęśliwszym okresem dla Rzeczypospolitej no i Tatarzy po prostu buntowali się, że nie dostają wypłaty i oby należy unikać takich trudnych sytuacji szczególnie na dochodziło wojsko przeszkoda zużyli wojskowa w ciągłym zagrożeniem nasturcji ciągłe zagrożenie z innych stron powodowało, że tego wojska ciągle mieliśmy mało jest Jan Sobieski, który był również z krwi i gości z Hetmanem przecież Anno wielkim nie możemy pozwolić na to, aby utracić żołnierz dotacji stąd też pod tym względem budzili kurz po tym, finale 56 niektórych Tatarów na stronę sułtana usiedli na etatach z królem do pertraktacji i w ramach, których wynegocjowaną prawda zwrot żołdu niż w formie gotowi znam na pieniężne, ale w formie nadań ziemskich w kole mężczyzna i faktycznie 12 marca 1800 osiemdziesiątego dziewiątego roku w Grodnie na zamku został wydany przywilej, który nadał tatarom ziemi w 3 ekonomia ekonomii Grodzieńskiej Gubińskiej i brzeski i stąd to jakby się o NIK pojawili Tatarzy w wielkim księciem z wielkiego Księstwa litewskiego właśnie tutaj na tym Podlasiu a dlaczego w ogóle tatuaże inni chcieli walczyć dla państwa polsko litewskiego trudno jest zaszłość historyczna nie pieści arze pojawiały się na terenach wielkiego Księstwa litewskiego w końcu od czternastego wieku Duda Duda i 13001007 . roku, gdzie indziej jest tak wielka fala osadnicza jest związane z uchodźcą politycznym zwolenników to tamtejsza widok tak wielki książę litewski prowadzi dosyć aktywną politykę czarną morską i efektem było obsadzanie no ale tam już na tych łóżkach swoich zwolenników to dane komisji udało i musiał uchodzić stąd też nie widok przyjął to ta Mysia i jego mamę żołnierze na listwie wiązało się to też z tym, że Litwa była krajem o dość ujemnym bilansie demograficznym był to duże obszary mało ludzi, więc zasilał nowi to prowadzi dachu, ale politykę osadniczą i towarów osiedli jako żołnierze nie pamiętam, że w tamtym czasie była ciągle zagrożona ze strony krzyżackiej, więc ci Tatarzy byli bardzo pożądani, a z drugiej strony to także zyskali tutaj bardzo przychylne przyjęcie dostali brawa dostali ziemie my mieli służyć wojskową zostali w ogóle nie bezpośrednio poddanymi dług będzie zatem po drodze nie było tam, jakim się czysto nie tylko oni podlegali od razu wielkiemu księciu co zresztą w listach, które się gdzieś tam zachowały do ZUS następne, które tam wysyłane były pisali, że w maju tutejszego białego Chanajki był Witold prawda, których dobrze godnie przyjął i co najważniejsze pozwoli zachować swoją religię w Ano właśnie wyglądały tereny te różnice kulturowe normy kulturowe były dosyć spore pamiętajmy, że Witold, prowadząc politykę osadniczą osiedli tylko Tatarów, bo ją wraz z Tatarami przybyła na Litwę również grupa Karaimów przyjdziesz w zupełnie odmiennie odmienna kulturowo gruba, ale to zupełnie nie przeszkadzało i liczą one dziś wielkie Księstwo litewskie w tym znaczeniu stanowił konglomerat różnych nosów i konfesji i ludzi obok siebie funkcjonowali w mieli swoje prawa mieli swoje nadzwyczaj nikomu nie przeszkadzało grasz to dla ludzi komorowe akcja była wizyta na dziś około wieku szesnastego 1 z chodników papieża do Wilna, który w swoim liście pisał, że niespotykana rzecz, że obok przepięknych kościołów w mieście Wilnie stoją już żydowskiej synagogi i nawet to Darski nie liczyć się tam zdarza się u prądach i zęby mnie Europę zachodnią bardzo dziwiły te pokojowe na stosunki oni dla mieszkań to się z litewskiego były one normą był były czymś naturalnym normalnym to bardzo ciekawe, bo przecież tak wiele się mówiło inności o zdarzeniach kulturowo na tym właśnie jak trudno jest przyjąć kogoś innego jeśli chodzi o kulturę o religiach opon przedstawia taki różowy w zasadzie obraz z tamtego okresu skoro tak było to, skąd się tu brało oczy czy wiemy jak sobie nie poradziła z tym ówczesna społeczność Indian myślę, że to jest efekt kilku wypadkowych po pierwsze, byli dobrowolnie osadnicy, którzy sami przybywa i zostali tutaj pełnił wraz mieli tutaj zachowane swoje zwyczaje nikt niczego my tutaj nie nakłaniał mnie zmuszało były próby kwestionowania, ale zupełnie nieudane zresztą odstąpiono od tego bardzo szybko w kolejnym elementem prośba będzie wielkim Księstwie litewskim szesnastym wieku bardzo szybko pojawił się na nowinki reformatorskiego tym pojawiła się nowa odmiana w ramach chrześcijaństwa Fronda PL pojawi się kolizji pojawi się luteranie, lecz oni z tak stanowi zupełnie inny, że tak powiem na rodzaj nowej społeczności i wszyscy wokół siebie otaczali się 2 ważnym elementem dla wszystkich było wspólne państwo, bo to państwo Izrael jednoczył ronda ci Doda żyje i będąc żołnierzami, służąc na służbie jego książęcej dlaczegóż mieliby, jakby inaczej funkcjonować zresztą takim dość ciekawym przykładem jestem ta akcja informacyjna, kiedy w siedemnastym wieku ukazuje się płaszczyzna dodam, że pióra niejakiego Piotra Czyżewskiego czworga tatarski, w którym do rzęs i łosie zachęca ludzi, aby wygonić dotarł, bo to niż kodu tutaj jak maczety użycia tutaj no prawda jako szkody robią oni dla dla chrześcijan, trzymając chociażby z Czeladzi chrześcijańską zupełnie szlachtą na Izrael nie wołać czytała to raczej na zasadzie pewnej ciekawostki dość już napisał natomiast nie było żadnej akcji na jedynym problemem nie dla Tatarów w tej dobie kontrreformacji tu było zniszczenie 2 mandatów w Trokach i sukiennika, ale co się stało, jakby w czasie Tumultu tzw. czyli wróżono tłumnie przeciwko dysydentom, a że akurat ich nie spotkano spotkano na swojej drodze w drogach mecze, a to też innowiercy no to prawda na zasadzie tłumacz to były 2 takie wypadki nigdy więcej się nic takiego nie zdążyłem się to jest kwestia pewnego rozumienia siebie z nocowaniem w jak to jest Jean inni potomkowie Tatarów cały czas mają Tatarzy ludzką tożsamość znaczek co się wydarzyło, że przez tyle lat to wszystko się gdzieś tam nie rozmyło, a tutaj ważnym elementem tej tożsamości tatarskiej i jest religia jest pozostanie przy tej religii, bo pamiętajmy o tym, że, kiedy przyda bo kiedy ostatni z dotacji pojawiają się tu do wielkim Księstwie litewskim stoi na Podlasiu doszło do grupy z różnych stron Katarzynie stanowi jednolitej masy osadniczej klasie pojawiło dziś to czternasty piętnasty bieg tylko to byli to także z różnych stron Adobe Tatarzy zabrzańscy astra pańscy poznańscy krymscy między cała masa różnych nosów niekoniecznie ze sobą mając wiele wspólnego, bo poza tym dziś tam korzeniem ale kiedy przyjeżdżają tutaj na tej ziemi to tak naprawdę porzuciwszy swój strój chcą się dostosować do tego społeczeństwa nie chcą być postrzegani jako inni chcą być postrzegani jako część tej społeczności, ale z drugiej strony jedynym wyznacznikiem dla inności pozostaje religia i do gmin dzięki temu urzędu gminy Tatarzy zachowali islam Stali się taką enklawą w ramach, której sił odnosi do tego samo Bosch i odnoszą nie odnoszą się do tradycji stepowej i odnoszą się do prawda gdzieś tam uniósł, skąd przybyli tylko jedynym wyznacznikiem tożsamości był religijny doskonale widzimy na minima przestrzeni historii, kiedy część druga oddalony gdzieś od od dużych skupisk Tatarów jak chociażby osadnictwo szesnastego wieku od małej wsi od godzin od dzielić się dalej Kruszyn na Podlasiu prawda nad Narwią i dostojeństwo, a czasu Zygmunta Augusta dzieli tę grupę oderwano od tej społeczności stawiają się bardzo szybko w społeczność miejscową młodzież realizują się, jakbym zatracają swoją swoją specyfikę tej tożsamości dotacji natomiast grupy, gdzie nadal jest dużo i są duże skupiska, gdzie tak gruba żyłam nos taki huk niczym innym ujęciu to tym bardziej się zachowała ta tradycja nadal trwa dobrze wiemy, że islam bywa różne to jaka jest w takim razie odsłona jeśli mogę tak powiedzieć wersja islamu, jaki współcześnie wyznają Tatarzy mieszkający na Podlasiu pchają się Dudek RR i zamiast 1 i jako jako religii natomiast ja inny niż on o tym, mówić to aż znajdzie się inny niż sam jest to sunnici natomiast minister myślę o niej kwestia pilnego wypracowania sobie pewnego modelu islamu Europejskiego, który jest, jakby nikt nie zmuszać innych do tsunami islamu, a wynik dający mający odbicie, choć lub też łączność do Polski dziś otworzy żyją, ale tak jak inni ludzie przestrzegają zasad islamu, jakby mniej czy dostał go przestrzegać tego nie chcą to nie przestrzegają to jest jakby naturalne natomiast myślę, że to jest kwestia rozumienia miejsca, w którym się jest nim narzucania nikomu nie bez swojej racji dodaje już warto dotknąć 1 kwestii, która ma ją bardzo często się pojawia my musimy pamiętać, że gdzieś ten stan dzisiaj szczególnie obserwujemy przez pryzmat grup, które przyjeżdżają uchodźców Cetera et Cetera, ale pamiętajmy o 1 rzeczy, że ci ludzie przynoszą ze sobą nie tylko islam prawda, ale też przynoszą pewien zwyczaj pewien obyczaj miejscowi swój własny jest zawsze staram się wytłumaczyć na tej zasadzie Nielby no Polska jest krajem, gdzie leżą jednolitym, ale pojedziemy na wesele na Kaszuby i pojedziemy na nowe sale w góry no to niby te same zwyczaje, a jednak trochę inna prawda i ci ludzie często przywożą ze sobą swoje własne tradycje jakiś prawda brzemiennych w miejscowym gdzieś tam, skąd są im przez te tradycje jest islam postrzegany bardzo często się Tatarzy na przestrzeni wieków no nie odchodząc od dobrych islamu, bo nic na tyle silny wystąpili do społeczności, a jednocześnie, pozostając nieco zboku rzetelny i sam się uchował tutaj w grudniu dosyć dobrej formie oczywiście należy, iż o tym, że wiele mniej jest też elementów, które z czasem muzułmanie my żyjący w Polsce ulegający naturalnej asymilacji przyjmowali od swoich sąsiadów w danej linii i były takie były takie zwyczaje, które potem z czasem dzięki lepszemu kontaktowi ze światem muzułmańskim, które zostały gdzieś tam wycenione, a inny gdzieś tam funkcjonują nie tak pan pan powiedział o tych weselach to musi zapytać o VAT wygląda wesele tatarskie on już dzisiaj wesele, a kiedyś szczerze, że to, że wygląda mi w samej idei podobnie natomiast tutaj zwyczaje religijne z odbywa się to dur da jest muzeum jest duchowny imam, który udziela tego tego ślubu muzułmańskiego niż panna młoda pan młody świadkowie ich rodzina i roli jest to zazwyczaj dosyć krótka uroczystość trwająca 10 do 20 minutach, kiedy no imam wygłasza odpowiedni mogliby zgłaszać już może prawda do do tych nowożeńców i to jest, że tak powiem wszystko zerem tuzy jak w tej religijnej strony a, a następnie do już w myśl miejscowych zwyczajów tradycji zwyczaj odbyła się jakaś uroczystość na wesela żółty zwyczaje, o których tutaj można mówić co tutaj z innym zwyczajem prawda przykrym może bardziej jak Orzeł, gdzie też część już zwyczaju jest przejęta od ziemi w Inglot od ludności miejscowej chociażby na przynoszenie kwiatów na dzisiaj nowatorski Boże jak ktoś idzie do mi nie nie myśli o tym czy te należy, że świat nie był raczej wszyscy idą prawda nie boi, bo żyją w tej pożal się, więc i znajomi przychodzą i jacyś wygląda przyjaciele koledzy z miejsc pracy czy miejsc funkcjonowania i to jest, więc ten, który wszedł do tradycji też jak by można było powiedzieć miejscowych Tatarów i nikt nie ma tego nikt nikomu za złe no 1 zwiedzają turyści nie przyjął jest np. ktoś lista gości z 3 czy zniczy nie bali się ognia nami zaś równa jest, więc też wiele inteligentnych wiele takich elementów tutaj można, by wymieniać można pojechać, bo ma na pewno chętnie tam Tatarzy będą opowiadali o swoich rodzin zwyczaje mieć i że warto zwiedzać Podlasie warto odwiedzać szlak tatarski warto odwiedzać Bohoniki Kruszyniany, gdzie stoją 2 meczety drewniane pamiętające świetność Rzeczypospolitej jak i osadnictwa Tatarów, ale na Podlasiu bardzo dziękujemy pan dr Artur Konopacki wydziału pedagogiki psychologii katedry historii wychowania Uniwersytetu w Białymstoku rozmawialiśmy przez Skype za chwilę skrót informacja o nim inny temat, który na pewno państwo zaskoczy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA