REKLAMA

"Grzeczne" dzieci to te, które dopasowały się do oczekiwań rodziców? Co z ich emocjami?

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2017-03-12 14:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:27 min.
Udostępnij:

Psycholog Agnieszka Stein o pojęciu "grzeczne dziecko". Trzeba dzieci mądrze obserwować i nie dopuścić, aby zamiast rozwijać swoją emocjonalność, myślało, żeby mamie i tacie było dobrze. Dobrze, kosztem troski o siebie.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
minęło 1420 Przemysław Iwańczyk to jest to weekendowy niedzielne magazyny Radia TOK FM jak z dzieckiem to kolejne punkty naszego programu moim państwa gościem jest psycholożka Agnieszka Stani dzień dobry dzień dobry rozmawiamy grzecznych dzieciach, jeżeli w ogóle takie istnieją nie wiem, bo określenie grzeczne jest bardzo ogólnym określeniem właściwie trochę trudno dokładnie powiedzieć co ono miało znaczyć najczęściej znaczy to dziecko co robi to co chce od niego Rozwiń » dorosły no właśnie w tych dyrektywach, które padają najczęściej ze strony rodziców pod adresem dzieci i ta jest najczęstsza bądź grzeczna no i to bywa bardzo ogólne stwierdzenia, po którym dziecko, a niekoniecznie zawsze wie co ma robić tego, że czasem bycie grzecznym oznacza uznanie, że siedzenie spokojnie czasem to, że trzeba iść szybciej czasem dożycia odezwać czasem pożyczania wzywać także najczęściej jak dorosły mówi pan grzecznych to najczęściej banalność róbta, co ci wcześniej kazano robić właśnie może to grzeczność na razie należy na osi podzielić się na etapy rozwoju dziecka, bo czym innym jest grzeczność w mniemaniu naszym dorosłych jeśli idzie o kogoś, kto dopiero zaczyna chodzić w stosunku do kogoś, kto dopiero rozpoczął edukację szkolną w stosunku do kogoś, kto jest nastolatkiem i mierzy grzeczność bywa często niebezpieczna dlatego, że jeżeli chcemy wyposażyć dziecko umiejętność radzenia sobie w życiu jest dorosłym życiu to taka, a taki rodzaj reakcji, której dziecko robi i potem dorosły robi tylko wszystko to co mu każą to co jest niewystarczające, żeby sam poradzi w życiu osobach, których grzeczna i jest duże ryzyko, że będzie ulegać wpływom innych ludzi i że będziecie, a nie odzywać sama z setką robi to co inni radni oczekują najczęściej taki moment właśnie w życiu nastoletnim, kiedy dorośli rodzice są, a niezadowolenie, kiedy zauważają, że to, że dziecko słucha innych nie myśli samodzielnie czy coś ma sens robić nie ma sensu robić czy to jest jakiś tam zachowanie, któremu przyniesie jakieś kłopoty np. nie to najczęściej to jest taki moment, kiedy rodzice odkrywają, że grzeczność to jest trochę za mało właśnie, bo wraz z tym epitetami to jest realne sedno grzeczny pada kolejny ułożone przez Rosjan, ale kojarzy się ze zwierzak może rodzice zwykle i tak mówić też swoich o swoich dzieciach w rozmowach z innymi dorosły mężczyzna jest grzeczna ułożona na ja rozumiem, że i jest zaleta trochę w tym, że dziecko potrafi się wiek i społecznej sytuacji zachować, a że potrafi jej niewielkie w sytuacji konfliktu czy różnice zdań, a tak wyjść z tej sytuacji konfliktowej, żeby tego konfliktu nie za ognia to są duże umiejętności, które się wszyscy w życiu uczymy powoli tak jak rodzic w takich sytuacjach społecznych czas myślę, że to jest bardzo skomplikowana umiejętność jej po drodze, kiedy dzieci się uczą tej umiejętności to uczą się też różnych rzeczy, które niekoniecznie rodzą się kojarzą grzecznościowo to znaczy uczą się też dbać o siebie dbać o swoje własne granice tego, że po 1 stronie jest to, że innym jest za mną miło, ale po drugiej stronie jest to że, gdyby nie kosztem tak Kozieja narusza swoje granice i rezygnuje ze swoich potrzeb jeśli chodzi o tym, grzeczność ona zmienia się wraz z dorosłością czystki korelacja między tym co dzieje się w dzieciństwie społecznością dzieci wizja między tym co dzieje się później rozszerzyła w dorosłości bywa poczucie, że to w przypadku dorosłych z dnia lekko się nie używa słowa raczej takiego określenia w przypadku dorosłych grzeczna oznacza uprzejmy miły dla oka tych, ale uprzejmy miłe, ale wtedy, kiedy uprzejmość miłość Sadek, a u nich uprzejmość bycie miała miejsce adekwatną reakcją my jak jesteśmy dorośli są też mówić, że ktoś jest asertywny tak to znaczy, że w sposób kulturalny, ale jednak, że potrafi zadbać o siebie ach, i Rand myślę, że bycie miłym nie jest taką najwyższą wartość w naszych relacjach z ludźmi, że są różne inne rzeczy, które są dla nas ważne zawodzą to dlatego Bóg, bo są pani słów wynika, że ta grzeczność jest prostą drogą do zabicia osobowości od gminy w taki spot fundacji dzieci Niczyje, który mówił, że tak się zachowują niegrzeczne dzieci tam takie dzieci, które właśnie dziś ciało nie dotykaj mnie nie zbliżali się Europy przy sobie tak dalej to był taki spot, który pokazywał dorosłym, że dzieci potrzebują też narzędzie do tego, żeby się obronić, kiedy ktoś próbuje zrobić krzywdach, gdy zakładamy, że nie da się wyrugować z języka polskiego słowa grzeczny i nie wiem no ja myślę, że to jest takie słowo, które ludzie coraz mniej używają w odniesieniu do dzieci, a jest wiele osób, które znam, które mówią, że trochę nierealnym nie czują, żeby takie słowo, bo potrzebna w słowniku także być, że różne rzeczy się zmieniają się zima jest taka możliwość, że będzie taki moment, kiedy tego słowa nie będziemy używać dużo słów było w naszym języku, których teraz nieużywane już nie Sambor, który się zmieniły znaczenie dla myśli pani, że jest jakiś określenie które, które definicji nie zastąpi tę grzeczność jest źle pojmowaną, o czym tutaj mówimy, czyli określenie, które mówi, że ktoś słucha drugiej osoby bez zastrzeżeń, a z Torunia Wąbrzeźna rozciąga się niestety na gniew, ale zachowałem go ważne są bez własnego zdania ubezwłasnowolnione, choć nie wiem nie samodzielny nie, ale to, a to nie są pozytywne określenia szczerze też jest takie określenia właśnie to co trochę powszechnie powiedział przybliżenie się ktoś to jakiś umieć zachować tak umiera we znaki zasady kultury osoba jakoś kulturą osobistą, ale to jest akurat takie rozumienie słowa grzeczny, który jest trochę bać Abrams w taki już tak już było tak rzecznych kiedyś to oznaczało, że grzeczne to ktoś, kto się potrafi kulturalnie zachować i mam poczucie, że to jest coś co było, a teraz już nie jest teraz używamy tego określenia jednak głównie petycje, a to nie mam dla grzeczności jest w moim przynajmniej w rozumieniu tego słowa krnąbrne sumę co wcale nie oznacza, że jest nią przemierzy jest chaos na skromność może wynikać z inteligencji nie wiem dla mnie po Antonim Słowak rzecz nie jest autonomiczne mający własne zdanie wytrwałych nie wiem świadomy swoich potrzeb wszystko to, o czym pani teraz mówię z fundamentem człowieka, który w dorosłości łatwiej coś w Łężycach to są właśnie te wszystkie rzeczy, które jak skupiamy się na grzeczności to gdzieś po drodze gubimy skąd, więc to przekonanie, by w tej grzeczności używać jako instrument jako narzędzia choćby w edukacji szkolnej, gdybym zapytał syna ile razy usłyszał w dni w ciągu minionego tygodnia z UW grzeczną swoich nauczycieli, którzy go edukują wychowują pewnie powiedziałby, że kilkanaście razy jesteś stąd, że wychowanie jeszcze całkiem niedawno w dużym stopniu opierał się na posłuszeństwie, a jeszcze dawniej w ogóle relacji między ludźmi opierało się na posłuszeństwie na tym, że każdy wiedział jak się jeszcze w hierarchii ktoś kogo ma słuchać i każdy miał swoje miejsce w tej hierarchii wiedział, a w komu wydaje polecenia kogoś słucha teraz świat zmienia staramy się tworzyć takie relacje, w których jesteśmy na równym poziomie gniazd innymi ludźmi i teraz szukamy jakiś innych sposobów na relacje też istnieć nie myśli pani, że przesunął się ten próg tolerancji dla dziecięcych zachowanie w nas rodzicach jak wiesz to jest różnie bardzo różnych środowisk niestety, że to się zmienia, bo ludzie widzą jak właśnie w różnych innych miejscach to wygląda nie mieszczą różne miejsca nawet w Polsce jakieś ciało zbrodniarza są ludzie bardziej mobilni to widzę różne wzory zachowań wtedy mają szansę zobaczyć w twoim pasuje to nie pasuje zmieniać to co robią nie wiem czy było to przedmiotem badania, ale jeśli pojmować grzeczność jako karność tak wypadamy tak dzieci jak i spóźnień dorosłe osoby na planie Europejczyków ale, choć od mieszkańców są grzeczne ruszy od oczekiwań, że dzieci będą rzeczy, jakie są oczekiwania dorosłych dzieci w poszczególnych miejscach wiemy, że w Polsce jest mnóstwo sporach pisarza i takie sytuacje, których dzieci się zachowują jak dzieci w spontaniczny sposób czy nie bawią się odzywają o biegają i t d. jak rodzice mi opowiadają jak to jest np. teatr niech tam, gdzie mieszkają tam, gdzie jeżdżą tu wielu wielu krajach Europy jest także jest większe przyzwolenie na to, że dzieci są dziećmi zachowują się dzieci ktoś, kto słucha naszych audycja, a być może wzrastał wychowany w myśl tej idei pruskiego drylu powie no tak pozwólmy dzieciom na wszystko właściwie stosujmy się do zasady znanej z polskiej komedii nie kopaniem się spocić pruski Dryl akurat już bardzo dawno zostało udowodnione, jakie są konsekwencje taki film bardzo smutny Biała wstążka, który jest n p . o tym jak ten pruski Dryl działa ona, że to jest trochę tak, że taka psia nieco rodzi przemoc, czyli powoduje, że ludzie muszą w jaki sposób to agresja, których doznali odreagować potem na kolejnych meczach czy w tym takie podporządkowanie sobie dziecka rodzica agresję właściwie wzbudza to podatność na najbliższej przyszłości tak, dlatego że ludzie reagują na ograniczenie swojej autonomii na nią nie reagują dobrze i jest to 1 z bardziej przykre rzeczy jak się komuś ograniczą możliwość wyboru tego najczęściej to prowadzi do tak każdy człowiek odreagowuje potem na kolejnych słabszych osobach tą frustracje, które sam doznał w procesie wychowania chyba najistotniejszym elementem jest umiejętność stawiania granic, a w procesie wychowania najważniejsze najważniejsza, ale rzeczywistość przykład dajemy dzieciom, czyli torze nie ma znaczenia co mówimy, jeżeli sami robimy co innego możemy do dziecka powiedzieć czy spójrz zachowuj się tak wielka Jarzyna nie musimy tego mówić, bo dziecko to widzi natomiast kiedy dzieci dziecko jest małe to, że nie zawsze potrafi, ale ja myślę, że rodzice mają często bardzo duży kłopot nie jest tym, że dziecko się ich nie naśladuje tylko z tym żyć na świat jest dobrze czy też naśladuje wszystko, a nie tylko to co my byśmy chcieli mu pokazać czy ta autonomiczność też z kwestią wzorca trochę tak dzieci mają przekonanie, że skoro ich rodzice sobie poradzili w życiu to naśladujących też, że podobnie sobie poradzę to widać atak roczne dziecka i dzieje się obok swego taty po prostu te same kroki wykonuje te same Dinama to, że wcale to nie jest takie nie trzeba daleko szukać w przypomnę, że raz w pojmowaniu i grzeczności, którą wydrukujemy szumów po naszym dzisiejszym spotkaniu to nauczyciele czy rodzice odgrywają największą rolę Niewiem no rozumiem, że rodzice z kim chce dziecka są z dzieckiem jest od urodzenia i kimś, kto ma przynajmniej w pierwszych latach życia dużo więcej styczności z dzieckiem także myślę, że dziecko, które wchodzi do szkoły to jest już dziecko trochę ukształtowanej, która na to co się dzieje w szkole już patrzy przez pryzmat tego co się wcześniej dowiedziało o życiu natomiast szkoła to jest not KUB życia dziecka, bo to jest kilkanaście lat prawda po nie wiem 68 godzin dziennie, więc myślę, że to istotny element życia i bardzo często dziecko to, które być może wychowany jest wg kanonów, którym pani opowiada, do którego powinniśmy dążyć zdarza się taki wymaganiem subordynacji i co wtedy już nie radzić sobie radzą niektóre są z tym nie radzą jest im trudno ale gdybym powiedziała, że niezależnie od Techmeksu wychowana to jest część dzieci, które sobie nieraz co część dzieci i pięty trochę obycia w rozumie reguły tego, a obiekt działa czyli, a trochę być jak siedzieć cicho się nie wychyla się nie robić kłopotu to wszyscy się nad dają spokój, a inni traktują CSR taki znaczny sposób można sobie dać radę z dnia także myślę, że to bardzo różnie bywa nie mam poczucia, że takie dzieci, które są wychowywane dzięki większej autonomii swobodzie to wszystkie idą do szkoły tam koniecznie tej nie chce mi co taki dokładnie takie same swobody jak to pogodzić są dość delikatnej wiedzą, gdzie co jest możliwe nie ojciec co ma sens tyle lat będziemy potrzebowali, by wyzbyć się tego piętna grzeczności, które nie w moim pokoleniu czterdziestolatków gdzieś ciąży bo, bo zostaliśmy wychowani w takim systemie edukacyjnym ani innym być może w rodzinnym domu też powielano wzorce, które wówczas były wzorcami teraz być może nie są to bardzo trudne pytanie o to z teatru pytania o to ile lat zajmie to całemu społeczeństwu, że to w ogóle to się zmieni, a 6 z nich do przewidzenia elektorat zajmie takie toż to w ogóle myślę, że stworzymy chce prognozować takie rzeczy, a nic nie wiadomo co będzie mnie, jaka będzie przyszłość nie nie jestem w stanie powiedzieć więc, że są rodzice coraz więcej rodziców, którzy mnie zresztą patrzą inaczej natomiast nie wiem, gdzie po to, potrwa, zanim nie wiem większość ludzi w naszym kraju będzie patrzeć inaczej tyle co zapomina może ciążyć Czech nie bardzo Biała poczucie, że są ludzie, którzy uważają, że to nie pomaga w pracy chcieć Mitek pułkownik używanie takiej kategorii grzecznie niegrzeczne to zapomni, chociaż na chwilę przy niedzieli w magazynie Radia TOK FM psycholożka Agnieszka wstęgą moim państwowości dziękuję panie bardzo dziękuję bardzo teraz zaproszono informacje Radia TOK FM, a po nich cudowne lata i mój gość cudownych to w cudownych latach całej audycji wysłuchać w aplikacji mobilnej TOK FM oraz na stronie tokfm PL i Kosznik Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA