REKLAMA

Gry wideo jak literatura

OFF Czarek
Data emisji:
2017-03-15 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
32:42 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
problem Szanowni państwo takimi rzeczami, które wydają nasze niepoważny niepoważny jest taki, że kiedy wiele osób się nimi zajmuje to zaś już po zacznie być poważna ziemi zauważalne jak już są zauważalne to naukowcy mówią nudzi mnie już chemia fizyka literatura zajmie się czymś zajmie się czymś co jest bardziej interesujące do tej pory było niezbadane są czymś takim szpecą gry wideo w i badaniem tym, że zajmuje się dr Piotr Kubiński literaturoznawca badacz Rozwiń » mediów cyfrowych z wydziału polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry w Nova mieści, że pana doktorat spotkał się z uznaniem i został nagrodzony w konkursie polskiego Towarzystwa komunikacji społecznej na najlepszą pracę doktorską z zakresu nauk o mediach i komunikowaniu doktorat z 14 zawstydzenie wypadamy tylko pokiwać głową, że faktycznie tak było tylko, że on z gminy, skąd tak, dlaczego tak, dlaczego to ponad 3 panie z kimś takim graczem nałogowym, który się wyleczył i potem mówili no i pan podobno nałogowcy gdzieś jest całe życie w tym wypadku mam nadzieję, że faktycznie faktycznie jest chyba także to jest to szczęście, że udało mi się połączyć jakąś pasję, którą remont właściwie od najmłodszych lat sondy, która w pewnym momencie stała się jakimś przedmiotem moich badań naukowych przedmiotem pasji zawodowej, więc jestem w tej bardzo szczęśliwej pozycji faktycznie może wybrać taki moment, kiedy coś co jest domeną, które nie traktujemy poważnie gry zabawy ktoś się tym zajmował zaczynają być bardziej popularne ważniejsze bardziej zauważalne albo może go pełno gałęzi, a nawet przemysłu i to jest to moment, w którym naukowcy mówią dobrze przyjrzyjmy się temu co to znaczy jak to się łączyć z naszym światem czy to się łączyć z innymi gałęziami z innymi, ale oczywiście w jakimś sensie zgadzam się z tym spostrzeżeniem z drugiej strony nie mogę nie przypomnieć sobie takiego badacza, jakim był Johan House Inga znany m. in. z jesieni średniowiecza, ale też takiej książki jak Homo lubelski, która jeśli dobrze pamiętam, bo nie miał tej książki w rękach ostatnio na chyba wyszła z trzydziestym ósmy roku i to my House Inga zajmował się właśnie teorią gry zabawy i pokazywał, że zabawa gra jest tak naprawdę nawet nie tyle częścią kultury jest nie tyle MMA, a my opozycja pomiędzy kulturą, a zabawą czy grą jest fałszywa ile wręcz zabawa gra jest fundamentem kultury zawsze na podstawie gry zabawy kultura się kształtowała od najdawniejszych lat to z 1 strony z drugiej strony tak sobie przypominam niedawno w muzeum Narodowym w Warszawie była wystawa poświęcona na kulturze chińskiej i temu jak urzędnicy w kulturze chińskiej funkcjonowali tam dosyć spory udział w tej wystawy był poświęcony właśnie GROM i zabawom, jakim oddawali się wysocy urzędnicy państwa środka i wydaje mi się, że to też pokazuje, że właściwie to on to postawienie opozycji pomiędzy grami na jakąś kulturą wysoką czy tym czym warto byłoby się zajmować to jest oczywiście takie taka opozycja, z którą badacze gier muszą się bezustannie borykać salonach, bo jest fałszywa z gruntu, ale te 2 przykłady, które pan przytoczył jesteśmy w stanie zrozumieć mówimy no i jedno było dawno to właśnie takie trochę etno 22 dno było w sferach wysokich i daleko, gdy wreszcie możemy dorzucić no ale któż, by się zajmował grami wideo przez to jest jakaś przestrzeń dla pana jakaś tam kultura jest coś cóż to cóż to badać można wydaje się, że gry wideo stanowią dosyć istotną część kultury współczesnej to jest pytanie oczywiście przy w ogóle uważam, że kulturą współczesną tym są nas otacza mediami warto się w ogóle zajmować się osobiście wychodzę z założenia, że jak najbardziej tak oczywiście badanie gier niekoniecznie musi nam odpowiedzieć na najbardziej fundamentalne pytania dotyczące człowieka nie wiem czy nie są w stanie nam te badania czegoś ważnego powiedzieć natomiast nie ulega wątpliwości, że odpowiedzi, których udzielają te badania stanowią istotny element wiedzy o współczesnym człowieku o tym co go zajmuje co go otacza co kształtuje jego wyobrażenie rzeczywistości w czasie gry wideo jak to, że pan 1 z rozdziałów tej książki gry wideo zarys poetycki wchodzą w dialog wchodzą interakcje w interakcje z tekstami kultury rzeczywiście tak jest ja pozwolę sobie niech pan wybaczy poprawić, bo podtytuł tej książki to zaś zarysy poetyki rodzynki przez 3 rzeczy nie ma nic wspólnego z poezją ile raczej z badaniem pewnych powtarzających się struktur i nawet na tym poziomie tego w jaki sposób kształtowane są gry można byłoby znaleźć liczne porównania odniesienia do innych typów tekstów kultury do literatury do filmu do komiksu no no właściwie każdej formy ekspresji ludzkiej i można tych tych odniesień szukać można także zajmować się tym w jaki sposób gry wpływają właśnie na te i inne poprzedzające formy ekspresji artystycznej także i to rzeczywiście zajmowałem się również w książce o tym w jaki sposób gry wpływają na powstawanie nowych typów twórczości około literacki tym w jaki sposób gry mogą być wykorzystywane w działalności publicystycznej czy dziennikarskiej czy ideologicznej, bo jak najbardziej to są Polak, który warto badać o tym w jaki sposób gry mogą być wykorzystywane nie wiem w zarządzaniu zasobami ludzkimi jakiś sposób mogą być wykorzystywane w reklamie jest ogromne pole do do badań i do dyskusji, tym bardziej że jest to Francois Ozon sam zauważył jest to zjawisko dosyć świeżo w takie kino było takim zjawiskiem jeszcze niedawno też zupełnie nie traktowanym poważnie, dlaczego tania rozrywka, ale nowe kino też bez tekstu nie może istnieć musi być jakiś tekst musi być jakaś historia musi być jakaś opowieść o damie z ulg wideo dołączyły do tego do tego Towarzystwa Maciek zaczął powstawać filmy, które bazowały na grach wideo w tym jest 1 z perspektyw, jakimi można byłoby się posłużyć wspomniał pan o historii filmu rzeczywiście na samym początku a gdy pierwsze filmy powstawały pisał o tym, m. in. wybitny Polski literat Karol Irzykowski mamy go dziesiątą muzę to są prawdziwie fantastyczny fenomenalne eseje dotyczące tego w jaki sposób kino może stawać się sztuką no i właściwie zwraca tam Irzykowski uwagę na rzecz, która w, jaki sposób daje się odnieść także do gier dzisiaj czy dawała się odnieść do gier dziś mamy jeszcze niedawno mianowicie Żukowski wskazywał na to, że pierwsze filmy w bardzo dużej mierze traktowały scenariusz literacki bardzo twórczo niewiele korzystały ze swojego prawdziwego potencjału, jakim jest wizualną część wypadków dziś wydaje się, że one także jak każde następne medium korzystają z repertuaru uchwytów czy ze scenariuszy AM mediów, które istniały wcześniej, ale także wnoszą coś nowego w tym wypadku tą nowością można byłoby powiedzieć jest nazwijmy to bardzo umownie interaktywność przy czym oczywiście o pewnych Inter w formach interaktywność można wspominać już wcześniej przed pojawieniem się mediów cyfrowych natomiast w wypadku gier wideo to interaktywność jest także obowiązkowa gra nie jest grą, jeżeli nie jest grana można było powiedzieć dopiero gdy gramy z gry one się staje GROM właśnie wrócił do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacje o dziesiątej 20 już za kilka minut dr Piotr Kubiński literaturoznawca badacz mediów cyfrowych wydział polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego z państwa moim gościem gry wideo zarys poetyki w wydawnictwo Universitas jest książka to m. in. rozmawiamy rozmawiamy o o grach w wideo, które grają ludzie, bo już nie grają nie są g informacje za 4 minut po dziesiąty 22 w nocy wracam non dr Piotr Kubiński z wydziału polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego z państwa mają gościem gry wideo zarys poetyki i nie poetyckich różdżki Kotulski był bardzo tak po skończonym książkę wydana przez wydawnictwo Universitas jak powstają świadczy, który wchodzimy dochodzenie światy pewnie rzeczywiście jest właściwym właściwym określeniem, a tego co się dzieje, kiedy gramy w grę pewnie bym jak powstają już jacy są także, że są wskoczy szybko, bo pewnie łatwo łatwo jest o tym, mówić o połowę w wielkim sukcesie serialu jest lot, który pewnie każdy oglądał, bo to, bo tam trochę o tym, mówiliśmy tak ludzie, którzy wydają pieniądze po to, żeby wziąć udział w grze wiedząc jeszcze, że to wszystko z projektu w dowolnym momencie można skończyć tę grę, a jednak jest to jakiś świat z detalami z za wszystkim z językiem z zapachem smakiem to tu możemy go, że w grach wideo zapachami smakiem, ale to pewnie też jest już kwestią czasu tak można byłoby się spodziewać w jaki sposób powstają oświaty pewni powstają trochę za sprawą tych twórców, którzy je robią to gry, a z drugiej strony to światu postoją trochę za sprawą naszych umysłów to znaczy za sprawą naszego zaangażowania tego właśnie, że jak pan to świetnie ujął chcemy te światy wchodzić to jest taka trochę interakcja pomiędzy tym produktem, który otrzymujemy, a naszym zaangażowaniem oczywiście to samo można byłoby powiedzieć o książce, kiedy w, jaki sposób powstaje ten świat w książce no właśnie w akcie lektury można byłoby powiedzieć bardziej niż w akcie produkcji tej książki nawet przez autora, że tak jak powiedziałem wcześniej granie jest grą, dopóki nie jest grana tak samo książkę przecież nie jest książką, jeżeli leży w szufladzie nitki nie czyta nasze stroje faktem kulturowym dopiero wtedy, kiedy ktoś poniósł sięga i zapełnia te strony także swoją wyobraźnią, kiedy wchodzi w interakcję z książką w wypadku gier właśnie ten element naszego działania jest jakiś szczególnie znaczące, acz niezbędny do tego, żeby w ogóle mogła od początku do końca gra się rozegrać przy czym tymi światami znowu też jest taki problem, kiedy myślimy o np. z serii Wiedźmin, która w myśl jest tak dobrze rozpoznawana nie tylko w Polsce no to rzeczywiście kategoria światów jest taka sama narzuca samorząd, stając się na tym ogromne przestrzenie mnóstwo bohaterów, do których on wręcz wrażenie, że żyją własnym życiem mają swoje sprawy trochę w trakcie ich i różnych spraw wchodzimy w jego życie wchodzimy z nimi interakcji i t d . ale z drugiej strony mamy przecież mnóstwo gier takich znowu by sięgnąć po tytuł bardzo rozpoznawalny jak Tetris, gdzie po prostu można byłoby powiedzieć od klocki spadają, a my je jakoś układamy w odpowiedni sposób, gdzie pewnie wykorzystanie kategorii takich jak świadczy świata tchórzostwo jest nieco bardziej kłopotliwe, choć pewnie ludzki umysł to o tym z kolei zajmuje się taki dział nauki literatury oznaczyć psychologicznych jak narrator loggia ten dział, by powiedział pewnie przez przedstawiciela badań radiologicznych powiedzieliby, że w ogóle ludzki umysł działa tak, że wszędzie widzi historię, że wszystko łączy ciąg przyczynowo skutkowe jak sobie przypomnimy tak gra Tetris, która polega na tymże klocki spadają, a my układamy no to pewnie jakoś ludzki umysł od razu jestem skłonny do budować historię czy w ogóle wyobrazić sobie, że ktoś jednak te klocki przestała wiąże i jak tu jestem tym tym dominatorem i jestem kimś, kto wykonuje te czynności jakiegoś powodu po coś robię, więc rzeczywiście element ludzki umysł ma to do siebie, że wytwarza historia czasami nawet tam, gdzie one niekoniecznie same są na początku w AZS przy czym jest przestrzeń, którą wytwarza ludzki umysł czy autorzy czy producenci gier tośmy się takiej przestrzeni pewnej celowości także nie kto nie będzie tylko zabicie 5 minut 35 dni, ale niech to właśnie niech wytworzy się jakaś poczucie przynależności do świata albo poczucie sprawczości albo poczucie to oczywiście oczywiście, że tak to znaczy to Anna można się zastanawiać co właściwie jest zasadniczym powodem przyjemności naszej zgranie właściwie po co gramy można byłoby sobie takie pytanie postawić no i to można powiedzie zależy od tego z jakiego typu GROM mamy do czynienia, jeżeli gramy w szachy to pewnie w 1 z 1 powodem satysfakcji może być to, że okazujemy się lepsi od przeciwnika z drugiej strony możemy powiedzieć, że jest to ćwiczenie także własnego umysłu, więc to byłaby 1 rodzaju przyjemne z drugiej strony i wracam do przykładu z Wiedźminem on to może być poczucie uczestnictwa właśnie w jakiś historii, którą uważam za ważną zaangażują się za przedstawiającą on jakiś warte interpretacji zdarzenia, więc z całą pewnością to zaangażowanie, w którym pan mówi to produkowanie poczucia przynależności no jesteś 1 z ważnych elementów, które składają się na naszą przyjemność zgrania jest taki termin z medioznawca jest badaniu gier z nasion inna wersja inwersja, czyli zanurzenie się właśnie w świat wirtualny AM i wydaje się, że takie czasem określa się niektóre gry mianem szczególnie inwestycyjnych, czyli właśnie takich, które niesamowicie nasza nas angażują także aż zapominamy o fizycznym świecie, który nas otacza któż z nas nie widział gracza, który całym ciałem skręca przed monitorem, chociaż przecież to w jaki sposób się przechyla jednoczy drugą stronę nie ma znaczenia, jeżeli gra na klawiaturze czy na, acz jednak to nasze zaangażowanie potrafi być tak wielkie, że mamy wrażenie, że jeżeli w ten czy winny sposób wychyli myślę chciałem będziemy mieli wpływ na to co dzieje się na ekranie i to można osiągać na różne sposoby czy to poczucie całkowitej identyfikacji mniej lub bardziej całkowite identyfikacji z wydarzeniami, które rozgrywają się na ekranie na ich bunt z tych sposobów może być właśnie tworzenie takich opowieści co, do której zaś przywiązuje się po prostu to trochę jak stworzenie dobrego filmu 3 dobra literatura dla mężczyzn w obszernym to także literatura film to swą gatunki, które pozostają w taki sam fakt czy książka jest książkom tak samo się do trzymaj tak sam się kończy bez zmian na to kiedy czytamy, chyba że ocenzurowana w polu ukazał się na odłożenie tak gra często ona się staje znaczy pana gra będzie różna niż moja gra codziennej chorego, bo pan podjął inne decyzje tak też wybrał inny scenariusz inną strategię to prawda, choć pewnie to trochę w kontrze do tego, o czym mówiłem wcześniej, ale mógłbym przytoczyć przykłady takiej literatury co, do której właściwie mam teraz losy mówi nawet nawet niech to będzie gra klasę, ale jest taki francuski pisarz Raymond LO, który napisał książkę 100  000 miliardów wierszy i rzeczywiście w tej książce na 10 stronach zawarł się 100  000 miliardów wierszy to liczba jest w ogóle nie wyobrażalna trudno sobie trudno ogarnąć ludzkim umysłem co to znaczy 100  000 miliardów e-konto zrobił Otóż stworzył sonety, a więc wierszy, które składają się z 14 wersów i te wersy pociął na paski każdy, kto podchodzi do tej książki powinien poukładać sobie te wersy w dowolnej kolejności i w rezultacie 4 na dziś do potęgi 141100  000 miliardów w rezultacie ta książka, którą stworzył na 10 stronach ma taką właśnie liczbę możliwych odczytanie, więc znowu literatura okazuje się, że może nam dać też bardzo dużo różnych wariantów taki zabieg znany z literatury satyrycznej w PRL-u których kwota ta tabelka jak zawsze być gotowym na wygłoszenie przemówienia na zebraniu partyjnym no właściwie tak to też proszę zwrócić uwagę trochę taka, a ten ten eksperyment czy ten ta forma, której pan mówi jest trochę tak im w taką hybrydą połączeniem tekstu z grą właśnie zamach to też pokazuje jak sądzę że, że ten pierwiastek zabawy wcale nie jest tak w naszej kulturze Action jak usprawiedliwiamy granie z gry, bo myślę sobie, że jej dzieci i młodzież nie bardzo muszą to jest traktowanych części świata gra zabawa później gra elektroniczna gra wideo, ale człowiek dorosły jeszcze człowiek Kawka, który znajduje się w przestrzeni powiedzmy intelektualnej syn taki, że chciał być postrzegany jako ktoś oczytany wyrafinowany może powiedzieć no trochę nie wypada mi grać w grę, a jeżeli no to właśnie może być też może pokryć dobrze się w inny, ale jakaś taka gra wybitna wybitnie intelektualna czy też łączona z pojazd uległ redakcyjna koleżanka, która dniami i chyba nocami uprawiała rośliny hodowała nic się jeszcze 2 strony bardzo popularnej grze i zrobiła to zupełnie bez farmy uprawia tak robią to bez żadnego zażenowania zastanawia się takie myśli typu chyba nie wypada, żeby jak debil kliknął od rana do nocy w coś co przecież nie rośnie tak ci to to jest wciąż udawanie, że no właśnie, że z farmerem jestem rolnikiem czy to trochę nie wypada na pytanie, które pan wcześniej zadał mianowicie, jakie są sposoby legitymizowania tego na 1 ze sposobów może być przejście do cenionej audycji opowiadanie o o grach właśnie natomiast, jeżeli pan mówi o tej formie i właśnie opiekowanie się zwierzętami i hodowanie najróżniejszych roślin w takim miejscu to właściwie no znowu to jest tak naprawdę świat, który wytwarzamy w ten sposób i to nasze zaangażowanie to, że powiedział pan klikam jak debil aktor w twarz jest prowadzenie tego do samej czynności wciskania przycisków to tak jakby powiedzieć o grze w piłkę nożną, że 22 facetów ugania się za workiem pełnym powietrza prawda, jeżeli sprowadzimy to PSL dziś inny sposób mówienia o tym, wydaje mi się, że nawet na antenie Radia TOK FM dałoby się wskazać kilka sposobów w jaki mówi się o piłce nożnej, która jak doskonale wiemy jest czymś najważniejszym na świecie i Alojza sprawdza ruchy niegodne filozofa chichot no, więc właśnie wydaje się, że że, jeżeli spróbujemy to rozłożyć i ograniczymy do wyłącznie tego fizycznego wymiaru właśnie to w przypadku wszystkich tych czynności, o których powiedzieliśmy z 1 strony gra z drugiej strony piłka nożna trzeci tom seks to w każdym z tych wypadków oddzielamy to czy czynności z istoty no dobrze, ale tobyśmy sport czy piłka nożna jeszcze 100 mówimy o współzawodnictwie o zdrowym stylu życia o inspirowaniu o idei olimpijską ości może zbyt daleko, ale powiedz tak o reprezentacji o z i t d . tak dalej, a siedzenie i o konie kupiła w Chełmku w po krowa wpadła w to chyba można odebrać telefon, bo dość, że do studia no trudno tutaj jakiś wzniosłe słowa dołączyć do tej czynności powiedzieć robię coś ważnego co przysłuży się przyszłym pokoleniom albo pokazuje jako zespół zawodnicy ci z sąsiadem, który też na farmy, ale już ma więcej goździków albo jest właśnie tulipany schodzą bardzo proszę może do tego wątku po informacjach z przyjemnością dr Piotr Kubiński literaturoznawca badacz mediów cyfrowych wydział polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego gry wideo zarys poetyki przeszkolona przez wydawnictwo Universitas informacje o dziesiąty 40 dr Piotr Kubiński z wydziału polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego z państwa moim gościem gry wideo zarys polityki książka wydana przez wydawnictwo Universitas autorstwa mojego gościa w ogrodach widuje się wstecz rozmawiamy, ale wróćmy do tego wątku sprzed informacji, czyli jak usprawiedliwiać szczególnie z pewnym środowisku powiedział g no bo nie każdy musi niektórych niektóre wieku czy środowisko jest to normalne, że ktoś ma taką taki sposób spędzenia wolnego czasu albo czasu zawodowego ani innych już, ale czasami trzeba dorabiać teorię zastanawiam się właśnie na ile na ile rzeczywiście to jest nam niezbędne i zastanawiam się czy taką najprostszą odpowiedzią najbardziej prawdziwą, jeżeli wrócimy do tego przykładu z formy sprzed informacji to zdaje się, że odpowiedzią jest po prostu torze w jaki sposób taki produkt tego typu gra odpowiada po prostu na nasze potrzeby coś zaspokaja w człowieku zapytał pan 3 to jest czynność, która w, jaki sposób pozwala nam ratować świat, że nic tutaj w środku nie ma co się wydaje, że chyba nie zawsze jesteśmy w stanie ratować świat 24 na dobę 7 dni w tygodniu, więc powinna być chyba zachowana jakaś taka przestrzeń, w której nie czujemy takiego obowiązku, a z drugiej strony powiedziałbym, że taki właśnie klikanie w jakiej grze jednak może przysłużyć się ratowaniu świata niekoniecznie musi mieć to miejsca akurat w tej grze, o których mówiliśmy, ale o podobne, ale w innej grze o podobnym poziomie komplikacji rozmyśla 2 mechanizmach 1 mechanizmem są gry zaangażowane, jaki nazywam w swojej książce, czyli gry, które chcą projektowane w taki sposób, żeby oprócz przyjemności zgrania, ale wytwarzały coś jeszcze np. wiedzę na temat takiego zjawiska w swojej książce opisuje 2 gry, które dotykają problemu konfliktu pomiędzy Izraelem, a Palestyną konfliktu czy miał miejsce czy nad nimi szczególny mecz tym razem nie tak jest to jest 1 z tych tytułów na przełomie roku 20082010 Legia zatrzeć ten tytuł, który pan wspomniał to jest gra, która ona nie jest skomplikowana można byłoby powiedzieć, że jej poziom komplikacji jest tak jak w tej grze o farmie, tyle że w tym wypadku i twórca ma na celu nie tyle dostarczyć nam przyjemności co poinformować nas o tym, jak, z jaką dysproporcją mamy do czynienia w wypadku tego konfliktu, więc można byłoby powiedzieć, że ambicją twórcy tej gry było właśnie to, aby w jakimś sensie zbawić świata przynajmniej jego część to z 1 strony, a z drugiej strony gry bywają wykorzystywane w tzw . na ulicy Obywatelskiej to znaczy za pomocą, a on, a zbiorowisk graczy, którzy mogą korzystać z danego tytułu przez internet, bywa że rozwiązywane są pewne problemy które, z którymi naukowcy musieliby się borykać w sposób bardzo długi np. była taka granica nie pamiętam jej tytuł, bo nie zajmowałem się nią bezpośrednio była taka gra, która pomagała odnaleźć się powtarzalny, a problemy z wypadku badania komórek nowotworowych w motorze graczy latali sobie w samolocie kijem, ale ma to po, których się poruszali były skonstruowane taki sposób, że od stwarzały właśnie pewne powtarzalne strukturę i w ten sposób nasz grał w to wiele osób z wielokrotnie to dzięki temu można byłoby na poziomie tzw. gdy ta wykorzystać te mechanizmy czy też to te rozgrywki poszczególnych graczy do późniejszych badań przez naukowców, więc wydaje się, że noc w 1 , 5 trochę wyświechtane przykład, ale jak uznał, że możemy wykorzystać do różnych celów gra może być w swoim mechanizmie angażujący nas ludzie po prostu na jakim sposobem na rozluźnienie się na uzyskanie przyjemności nie widzę osobiście w tym niczego złego, że chcemy po prostu, żeby było nam przyjemnie, a z drugiej strony może być także narzędziem do działań zupełnie innego kalibru gra jako narzędzie propagandy z całą pewnością to znaczy możemy się nad tym zastanawiać przynajmniej w 2 wymiarach z 1 strony są takie gry o takie jak i właściwej dnia za takie, które cele ideologiczne mają zapisane wprost naczynie nie kryją się z tym i są tworzone z taką intencją mamy przecież gry wideo, które służą kreowaniu odpowiedniego wizerunku np. amerykańskiej armii czy organizacji terrorystycznych i takie gry służą tak naprawdę jako narzędzie rekrutacji przyszłych żołnierzy czy to po 1 czy po drugiej stronie konfliktu, ale przecież gry, z którymi mamy do czynienia na co dzień myślą o takich produktach komercyjnych na niektóre prezentują jakąś wizję świata one przecież nigdy nie są całkowicie pozbawiony jakichś właśnie ideologii jakiejś wizji np. demokracji czy tego w jaki sposób świat powinien być urządzony nic z taką takim taki element propagandy właśnie, nawet jeżeli założymy, że niekoniecznie jest ona intencję autorów jak najbardziej można w grach badacz wydają się właśnie, że wręcz warto to zrobić, tym bardziej że, ponieważ w grach mamy jeszcze ten element zaangażowania i taką łatwością jesteśmy skłonni zanurzyć się w świat to to sprawia, że niestety łatwiej jest o taką bez krytyczną postawę i bezrefleksyjne przyjmowanie treści, które w grach są obecne jest wydają się to tym bardziej sprawia, że zajmowanie się o g jest to po prostu niezbędne do tego, żeby nam się żyło lepiej w tutaj też szyld, bo pojawiała pewien pomost łączący świat rzeczywisty ze światem gier, jeżeli chodzi o propagandę, bo czasami ta propaganda może być użyte niezamierzona, ale często różne podmioty protestowały, bo o sprzedaży, choć od gry historyczne wynik bitwy był tak jak trzeba albo flaga była nie tak jak trzeba albo ktoś, kto miał być pozytywnym bohaterem był negatywnym nagle okazuje się, że to właśnie się z propaganda czyjaś, kto chce zrewidować znam historie te wszystkie wartości, które są dla nas cenny, które wierzymy, które nas łączą oczywiście mamy w ogóle taki cały MMA taką paletę gier, w których z historią możemy sobie także z pokrywać dosyć swobodnie i sprawia, że bieg historii bieg dziejów rozegra się na najróżniejsze sposoby, ale rzeczywiście trudno się dziwić tak sobie myślę o tym, że, że pojawiają się jakieś interwencje czy 3 głosy sprzeciwu, kiedy prezentowane są wydarzenia czy postaci w sposób niezgodny z tym w co do z naszym światopoglądem, ponieważ ANN no właśnie w grach mamy do czynienia także z tymi świętami, które wpływają na nasz sposób postrzegania rzeczywistości wrócę jeszcze raz do przykładu Wiedźmina, który wydaje się, że jeśli chodzi o polską kulturę na ostatnich lat co jest największym materiałem eksportowym to 13 lat, dlaczego wydaje się, że po to, żeby zmazać tę traumę z filmu Wiedźmin 3 w tym może właśnie taka była intencja twórcy wiele osób wiele drze w po obejrzeniu filmu Wiedźmin może właśnie była taka intencja twórców gry żeby, żeby nas terapeuty zachować natomiast niewątpliwie sposób w jaki przedstawiana czy wykorzystywana jest Polska kultura Polska tradycja myślę z 1 strony o chociażby znanej scenie sięgającej po Dziady mickiewiczowski czy po mitologię prasłowiański myśleliście o mitologiach przedchrześcijańskich sposób w jaki to jest wykorzystywany w grach ze względu na jej ogromną rozpoznawalność się to zrobić nie trzecim sprawia, że to jest jakiś jakiś w nich chodzić znak przy symbolach, ale sposób w jaki postrzegani jesteśmy Polacy, a z drugiej strony w jaki sposób my sami siebie także ostrzega zamki na piasku pomoże zobaczyć mamy tyle, o których pan mówi wielki sukces międzynarodowy oprócz tego wielki sukces komercyjny właśnie możliwość promocji wszystkiego wszystkiego wszystkiego i nagle 1 EURposeł otworzy dziób na 5 minut i wszystko do śmieci już nie o Wiedźminie mówią, kiedy się w Polskę pojawię myślę, że myślę, że jeżeli chodzi o polskie polskie działa kultury najnowszej to to one mają taką siłę przebicia że, że i przez to głosy się przebiją, bo rząd prawo, bo ten europoseł 33 osoby, którym pan wspomina o nim będzie głośno przez parę minut, ale myślę, że za chwilę będziemy dalej w bieżące codzienne zajmować się czym innym, a takie rzeczy większe istotne pozostają przydałby się przyda się gra o prawda no ona ścięto o europośle no właśnie tu Europa się powstała nawet gra aż do czasu przy czym tu była, ale też nowa proteza miała gra, która w była formą reklamy także, więc też jakiś propagandy politycznej w myśl bardziej krytyce no bo np. z w czasie kampanii Donalda trampa czy też po zwycięstwie Donalda trampa stały gry tak wciąż pewnie mniej skomplikowane z racji tego, że czas był tutaj ważnym elementem w reakcji właśnie gdzie, grając można było także wyrazić swe poglądy polityczne są mu po obydwu stronach albo, popierając to inne gry albo, krytykując streszczeń gra tam rzeczywiście o tym, też wspominam w swojej książce, że gry bywają wykorzystywane jako element kampanii politycznych to właściwie widzieliśmy bardzo dobrze przy okazji pierwszej kampanii Baracka Obamy, który w to ciekawe reklamował się także za pośrednictwem gier to znaczy w niektórych krajach mamy taką przestrzenią chociażby baner reklamowy, jeżeli jedziemy samochodem to co za problem ustawić ustawić plakaty czy banery reklamowe, na których może być wyświetlana dowolne treści 1 z takich elementów kampanii prezydenckiej Baracka Obamy było właśnie wykorzystanie tej przestrzeni cyfrowej do zaprezentowania się tym wspomniał pan o takiej grze, która mogłaby być krytyką jakiegoś polityka takiego rzeczywiście także w Polsce powstają wspomniał pan też o tym, że nic mi, że czas tutaj ma znaczenie wręcz, że ciasto po pierwsze po drugie też niewielkie zasoby, jakimi tacy twórcy, robiąc podobny trend dysponują i jakie chcieliby poświęcić na stworzenie takiej gry w tym sensie wydają się, że można byłoby Cidry politycznie zaangażowane porównywać go o takich pasków satyrycznych komiksów takich, które ma składa się z kilku kadrów i w sposób bardzo wyrazisty bardzo taką grubą kreską zarysowują jakiś problem raczej niż dają się w niuansach i wydają się w tym sensie raczej mamy do czynienia po prostu satyrą w dr Piotr Kubiński literaturoznawca badacz mediów cyfrowych z wydziału polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, bo państwa i moim gościem gry wideo zarys poetyki książka wydana przez wydawnictwo Universitas w bardzo dziękuję dziękuję panie doktorze informacje o jedenasty po informacjach wracamy do programu off Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA