REKLAMA

"To nie struktura szkół powinna być sednem reformy". A co? Odpowiadają Danuta Sterna i dr Jacek Strzemieczny

Post Factum
Data emisji:
2017-03-15 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:46 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum audycja post factum Agata Kowalska przy mikrofonie dzień dobry państwu dzisiaj połowę programu poświęcimy reformie edukacji i tułów ukłon w stronę tych słuchaczy i słuchaczy, którzy już wielokrotnie zwracali uwagę, że powinna mówić reforma edukacji ani reforma pamiętam państwa sugestii teraz na jakiś czas będą się do nich stosować czasem mnie zależnie od swojego widzimisię zachęcam do pisania z nie tylko w sprawie tego jak określać reformę Rozwiń » oświatową w mini adres to post factum małpa to klub KSM profil Radia TOK FM na Facebooku też do państwa dyspozycji i stale nasz numer telefonu 224444044, a dla tych z państwa, którzy tak jak ja lubią nowe technologie i uruchomiliśmy już jakiś czas temu bardzo fajną aplikacja mikrofon TOK FM tam można po prostu nagrać swoją wypowiedź mają też będziemy mogli wykorzystać, więc do wyboru koloru najważniejsze, żeby państwo chcieli a czego chcieli powiedzieć im wypowiedzieć w sprawie tej reformy w sprawie tego co się dzieje w polskich szkołach w UE w sprawie tego jak jak to dotknie nauczycieli z rad dyrektorów szkół uczniów rodziców i w nas wszystkich tych, którzy po prostu łożymy na oświatę i na te zmiany, które mają kosztować i to sporo też będziemy łożyć ze mną studiów wspaniali eksperci z centrum edukacji Obywatelskiej pani Danuta Sterna wieloletnia nauczycielka dinozaury w ich pan dr Jacek Strzemieczny gdzieś dobre wino z UE i chciałem zacząć od pytania, które właściwie też zadaliśmy naszym słuchaczom na profilu Radia TOK FM na Facebooku w IT takie pytanie może mało oryginalne, ale ono wciąż jakoś się pojawia po co ten pośpiech w te za tą reformą stoi jakaś myśl natomiast nas zastanawia, dlaczego to wszystko dzieje się w takim tempie być może odpowiedź na pytanie poco ten pośpiech trochę też odpowie na pytanie, z czym się wiąże to reforma znaczy, dlaczego one zwykle wprowadzano, więc chciał państwa też zapytać jak z jak myślicie o pani Danuta Sterna, ale jak miałam pojęcia, dlaczego pośpiech natomiast gdy zdecydowanie bym się zastanowiła co to znaczy reforma tych i gdzie reforma oświaty, która służy uczniom nauczycielom rodzicom, więc moim zdaniem reforma powinna być w kierunku tego, że uczniowie się lepiej uczyli, a nauczyciele lepiej nauczali w i to ze strukturą szkół i z tym co jest proponowane nie ma nic wspólnego, a to jest bardzo ważne, o czym powiedział przed chwilą i tutaj bym apelowała do większego zaufania do nauczycieli o znanych bardzo dużo dobrych nauczycieli Beady tym, którzy nie może nie są tacy dobrzy to uważam, że oni nie nie są specjalnie niedobrzy tylko po prostu nie wiedzą ideę i tym trzeba pomóc przyjacielowi z dnia prawdziwa reforma z nie polega na tym, że likwidujemy gimnazja przywracamy ośmioklasowe podstawówki tylko gdy dotyczy samego mięsa tego co się dzieje w szkole taka jest główna funkcja szkoły uczy nauczać i łączyć, a nie zastanawiać się, jaka struktura ma być, do których do, którego budynku jak dzieci mało, ale ministerstwo edukacji informuje, że właśnie likwidacja gimnazjów i przywrócenie tego starego systemu ma wesprzeć szkołę nowoczesną, a jednocześnie silnie zakorzenioną w naszej tradycji i rozumiem, że cała ta reforma wewnętrzna tego kim ma być w przyszłości ten uczeń niby wiemy wymaga jednoczesnej zmian strukturalnych jakoś tak to tak to w złotych bardzo naciągane argumenty jak rozumieć likwidację gimnazjów no właśnie, dlatego że choć wszyscy szczerze, że dawniej Nokia chodziłam do innej szkoły nie było jeszcze z gimnazjów i ta szkoła nie była dobra dżinsy czy ona będzie w el ta wspaniała czy życie ona będzie ta podstawówka ośmioklasowa przyjemną kwasowością nie ma najmniejszego znaczenia w stosunku do tego czy uczniowie się uczą i co osiągają to co byśmy chcieli czy nauczyciele dobrze nauczać za nasze znaczy, że pani nie lamentuje nad tą reformą nie uważa, że to po prostu będzie katastrofa katastrofa to dom wiele wiele było już reform i wszystkie byśmy przeżyli ich również przeżywałam kilka wozów w każdych warunkach można dobrze uczyć na pewno będzie to z bardzo dużą trudnością dla wszystkich dla samorządów dla rodziców dla uczniów to będzie to bałagan ale, ale to nie jest najważniejsza najważniejsze jest, aby starać się, że ta szkoła była coraz lepsza i George w każdych warunkach można dobrze uczyć naprawdę i stale tutaj z miastem 100 diu w zeszłym tygodniu gościom 1 z ekspertek w rwaniu i k Kaźmierczyk, która mówiła, owszem, są tacy nauczyciele i ja mogę państwu powiedzieć pani do tostera do nich należy złożyć wraz z dobrze uczyć w każdych warunkach, ale większość nauczycieli to są cytuje średniaki ci, których strony trzeba wesprzeć, ale to, że będzie inna struktura jeśli nie wesprze ani tak ani ani pozostawiam struktur ani inną i Trzop pomóc im w ten sposób, żeby doskonalić warsztat pracy, a nie zmniejsza się warunki to tak naprawdę nie ma znaczenia to teraz zwracam się w stronę jest dr Jacka z scenicznego i znów z tym pytaniem jak pan rozumie pośpiech jak pan rozumie te reformy ku czemu to ma dołożyć ja rozumiem, że ten pośpiech wynika z rytmu szkolnego i z tego, że chce się przeprowadzić o to, żeby przeprowadzić reformę strukturalną to trzeba różne rzeczy zrobić szybko je wprowadzić ja nie myślę, że jeżeli dana reforma strukturalna byłaby zniszczył pośpiechem wprowadzana to i jej komplikacja dla nauczycieli uczniów była mniejsza niby ja wiem, że niektórzy mówią, że programy przygotowane mogą być w pośpiesznie przygotowany, ale myślę że, gdyby przytoczy tym słuchaczom drużynie nie śledzą aż tak dokładnie dopiero teraz w lutym została przyjęta podstawa programowa jest w gruncie rzeczy teraz dopiero autorzy podręczników wiedzą wobec względem, czego mają te podręczniki pisać później trzeba je wydać przedstawić nauczycielom i dopiero ci nauczyciele będą mogli od 1 września rozumiem się do nich dostosować jakoś ci z nich skorzystać trochę mało czasu ja obserwowałem ile się reformy, a od roku osiemdziesiątego dziewiątego bardzo dokładnie obserwuje biorę w nich udziału obserwuję prace zespołów ekspertów, którzy piszą, bo piszą podstawy programowe i nie myślę, że większy czas, który mieliby do pisania zamieniłby się lepsze produkty niestety w 2 było to, o czym nie było tak w przyszłości jej i myślę, że tym razem też bym na to nie liczył rozumiem też niezadowolenie, bo mi się nie podobały były podstawy programowe poprzednie z oddziałami wady po prostu i widziałem prace nad nimi i ona po prostu złych, ponieważ ona nie dotyczyła, a bal nie dotyczyła tego co nawet co najważniejsze, czyli właśnie metod nauczania koncentracja na strukturze nas samych podstawach programowych czy na tych dokumentach, a nie koncentracja na tym, żeby jak stworzyć warunki ażeby szkoła była ciekawsza dla ucznia, bo to, by ażeby, bo to boli uczniów i prawda ażeby wiedza, którą zdobywają niezależnie, jakiej strukturze, tak więc informacje umiejętności była przez uczniów odbierane jako coś co jest im w życiu potrzebne coś co ma sens i to, że to jest potrzebne na jej Info i ich w sumie cała dyskusja na temat struktury reformy, czyli gimnazjum czy szkoła podstawowa prawda duża szkoła podstawowa ono, gdy ta dyskusja nie dotyczy tego co najważniejsze w szkole czyli jaki jest program naprawdę, jaki jest program i Izraelczycy robi z uczniem w klasie, a ja młodych podróżnikach łodzian specjalnie do tego, że jeśli mrzonek obydwoje państwo zwracają uwagę, że ta metodologia nauczania jest najważniejsza, czyli umiejętności nauczyciela i dzięki ich potraktowanie ucznia w w klasie to tym bardziej żeby się tego nauczyć to potrzeba czasu, ale rozumiem, że nauczyciele zostaną po raz kolejny postawieni w sytuacji, gdy my, gdy będą musieli na nowo pisać sobie z założenia do kolejnych lekcji i nie będzie czasu na to co jak znów owo się do zeszłotygodniowej audycji lub pod woli zaczął udawać w Gimnazjadzie nauczyciele zaczęli wypracowywać bardziej eksperymentalne projektowe formy nauczania teraz jakby w wszystko zostanie rodzajem zrównane z ziemią i odnowa no 8 lat to dość, że ten okres nie będzie poświęcany NATO, żeby poprawiać nauczanie, a bardziej, gdzie ja będę pracował ze strony nauczycieli prawda na przetrwanie będzie aż na względzie interes oczywiście to jest korzystne jest koszt każdej reformy, gdy gość występuje to znaczy mamy tutaj pewne koszty związane z samą zmianą torze i Włoch właśnie odwracam odwrócenie uwagi od jakości nauczania to, że przez jakiś czas aż system się na nowo nie uschnie usadowić się tak powiem nauczyciele będą mieli mało powodów do tego mało przestrzeni inaczej mało przestrzeni, żeby myśleć nad dobrem nauczaniem obserwować jakich uczniowie się uczą wyciągać z tego wnioski na częściowo będą myśleć o tym czy będą mieli pracę po prostu to 30  000 ma ponoć stracić straci zatrudnienie, ale czy to prawda to będziemy też zaobserwować pytać w samorządach, a pytać, dlatego że chciałam państwu powiedzieć, że w radiu TOK FM przygotowuje dla państ w ogromną niespodziankę to właściwie dzisiaj przestaje być niespodzianką ruszamy z kolejną akcję tym razem usłysz swoją szkołę z początkiem kwietnia ruszamy w Polskę będziemy w kolejnych miastach organizować debaty z ekspertami ze przedstawicielami władz z przedstawicielami szkół z rodzicami w i dyskutować o tym, jaka ta reforma jest jak dotknie poszczególne miasta gminy poszczególne szkoły, ale też będziemy zastanawiać o tym na tym jak chcą reformy przetrwać, zwłaszcza ten najbliższy rok jak wspomóc uczniów nauczycieli rodziców władze szkół w LM i no cóż skoro już reforma ma być to trzeba sobie z nią jakoś poradzić będziemy oczywiście informować po kolei, które miasta, w których miejscach, a państwo mogło do tej akcji dołączyli właściwie już dziś już teraz na, włączając swoje wątki swoje zainteresowania swoją opinię z proszę pisać na adres szkoła małpa to klub KSM zawsze zaznaczyć z jakiego miasta państwo piszą może państwo szkole likwidowany będzie jakiś świetny gimnazjum albo rozwiązywane świetna w świetny zespół nauczycielski, a może gdzieś dzieje się dobrze i samorząd już świetnie informuje o tym w co i jak może gdzieś uczniowie będą chodzić na trzecią zmianę o tym wszystkim to wszystko nas naprawdę interesuje będzie państwo też zapraszać na debaty i na nich o tych doświadczeniach Elany dyskutować szkoła małpa, a to kropkę FM zapraszam, a po informacjach wracamy dyskusja w post factum w audycji post factum Agata Kowalska przy mikrofonie druga część dyskusji z ekspertami centrum edukacji Obywatelskiej panią Danutą Stenką i dr Jackiem trzymiesięcznym z rozmawiamy o reformie edukacji, która nadchodzi im mam wrażenie, że mimo protestów i różnych grup blokady też ta reforma dojdzie do skutku w UE pytanie brzmi jak sobie z nią radzić też jak ją rozumie to znaczy co z nią co co ona będzie oznaczała dla szkół w pierwszej części wskazywaliśmy na to, że m. in. będzie dużym wysiłkiem organizacyjnym strukturalnym, a może będę na tym ucierpieć wolność cóż nasz metodologia nauczania czy to w jaki sposób nauczyciela ma poświęcają czas i tylko uczniom, ale też sam sobie przy przygotowaniu do danej lekcji jazdy zapraszam państwa Annie w związku z akcją Radia TOK FM usłysz swoją szkołę od kwietnia ruszamy w kolejnych miastach będziemy organizowali debaty oczywiście z państwa udziałem i mówiąc o tym, wskazał na to, że 1 z problemów może być nim rozpad jakiś społeczności szkolnej rozpad jakiś grosz dobrego zespołu nauczycielskiego rywali będą dostępne w tajnym dostaną się pod drzewem poruszyła karta, wioząc takie przypadki znam szkoły, które są świetne np. które już od wielu lat praktykują tzw. praktyki współpracy nauczycieli obserwacje uczniów czy 3 nagrywanie lekcji omawianie ich wspólne i teraz z planów na myśli 1 ze szkół która, która się rozpada i w związku z tym nauczyciele patrzą na siebie co trzeba przyznać się wilkiem brzmią mowy o żadnych żadnych obserwacjach wzrostowy jest w zastanawia się czy przetrwają czy nasz biznes, który znajdzie zatrudnienia, który nie do władz nasz konkurent sami straszna szkoda dlatego, że ma my pracujemy z takimi szkołami, które chcą i ze szkoły naprawdę zrobiły bardzo dużo bardzo dużo szkoły uczące się idealnym i teraz to wszystko może pójść na marne, choć mam też sygnały takie, że i tak część nauczycieli dyrektorów myśli o tym, że dobrze no i nie wiadomo jak będzie może być strasznie, ale rdzenni ważne jest to, żeby dać w dalszym ciągu prowadzić dobre nauczanie czyli, żeby się tego uczyć obojętnie, gdzie można nabyć resztę mówiono, iż moi nauczyciele będą uczyć, a oni gdzieś będą oczy licencja dalej inwestuje w nich prawda, że może już nie będę dyrektorem, ale oni będą gdzieś i będą przykładem albo może będą robili coś dobrego no to inwestorzy zastanawiają co tutaj na moje pytanie do słuchaczy dlatego takie tempo prac dlaczego, skąd to od 2 zlote to to jest wszystko wdrażane w takim tempie pani Ewa zadzwoniła z Kielc i wysłuchać nasza i powiedziała, że chodzi o zmiany na stanowiskach kierowniczych w szkołach rząd jej zdaniem chce wprowadzić dyrektorów, którzy będą szkołą rządzić zgodnie ze światopoglądem partii rządzącej też tutaj podobnie pan Władysła w na profilu Radia TOK FM na Facebooku pisze o tym, że w żar czy zwolennicy członkowie partii rządzącej obejmą wiele lukratywnych stanowisk prokuratorzy czy dyrektorzy nowo tworzonych szkół nie wiem czy to jest prawda, ale jeśliby była to dla takich nauczycieli, którzy nietypowo uczą wychodzą poza czynnik poza te ramy takie znane mogą przyjść trudniejsze czasy niż wydaje się to chyba nie jest tak stosowanie namówił go z niej nie jest tak całkiem powszechne, dlatego że już z tego co ja rozmawiam z reklam to przeważnie dyrektor szkoły podstawowej zostaje, ale dyrektorzy gimnazjum ma przyjść jako wicedyrektor to czasami może być mieszanka wybuchowa kompletnie włączenie to jak zespół się nie zna albo jakoś konkuruje ze sobą w kierowniczych ta trasa via również nauczanie wina, ale w tym nie wygląda na to, że rząd zamierza też do wymiany kadr, że wysuwane były stanowiska polityczne na razie na nas jeśli chodzi o kuratoria to to w zasadzie wymieni wymienieni wszyscy kuratorzy w związku z tym już nie mógł już jest, że taka sprawa załatwiona w ten no właśnie teraz jeśli chodzi o to jak sobie radzić z tą reformą i co może mu zostać utracone, a co na to czy może nie trzeba aż tak lamentować i im uda się zachować jeśli chodzi o właśnie to nowoczesne nauczanie pani wspomniała o szkole uczącej się to jest projekt centrum edukacji Obywatelskiej nasz MON posiadaczom na pewno się w alkoholach jest centrum edukacji Obywatelskiej polsko-amerykańskiej fundacji wolności szkoła ucząca się i ten projekt się uchowała mi Mentel z po współpracowaliśmy z dużą ilością szkół podstawowych, które dalej chcą jak najlepiej uczyć Danuta Sterna mówiła o praktykach współpracy nauczycieli to jest coś co jest dla co nie jest częste w szkole to, że nauczyciele nad nauczaniem współpracowali szkoła ja bym nie winił tutaj przypadkiem dyrektorów zgody już jest taka tradycja szkoła jest trochę instytucją, gdzie 1, który nauczyciel jest zmuszony do samodzielnej pracy w razie wygląda na to, iż są obojętne, że w majtkach jak zaczynam pracować to mówienie o w pokoju nauczycielskim o uczniach czy o nauczaniu było po prostu prawie, że tak niesmaczne rozmawiało się innych, by jeszcze na przerwie będziemy rozmawiali o uczniach mówi jak nowe w i to wstyd to co robią szkoły i w warunkach, kiedy 1 mają zapał do szkoły nauczyciele dyrekcje, kiedy mają zapał do poprawiania i do dobrej pracy to rozmawiają właśnie z sobą rozmawiają poświęcają czas na to ażeby omawiać jak uczniowie się uczą co powoduje, że oni się lepiej gorzej uczą, bo nie, ponieważ wyniki egzaminów to nie jest coś co daje informacje można znaleźć wyniki w i egzaminów tych, którzy skończyli z zeszłym roku powiedzmy opuścili szkołę ponadgimnazjalną czy szkołę podstawową, jakim były wyniki na sprawdzianie z tego nie wiadomo z takiej informacji jakich poprawić nauczanie, więc kryzys mówi pan narzędziem rewolucji jest rozmowa bardzo niebezpieczna sprawa tak no nic znaczy to to ciągle jest w systemie i i w różny to system szkolny, jakby sam nie stymuluje do tego, żeby nauczyciele samo rozmawiali, żebyś obserwowali jak uczona w naszych szkołach nauczyciele obserwują świat uczą pokazują sobie nawzajem prace uczniowskie i analizują je czy my tu widzimy faktycznie uczenie się ucznia czy tutaj w tych czytamy czy to zadanie edukacyjne, które dają uczniom spowodowało, że on zaczyna głębiej myśleć, że on zaczyna też rozumieć, bo ich najlepszego nauczyciela matematyki miałby rozmawiać z nauczycielką historii albo nauczyciel historii z nauczycielką matematyki o tym jak po jak w jak zmianę pracy ucznia czuli się dogadają się, że ważna powinna być rozmaite najbardziej są efektywne, jeżeli to są rozmowy nauczycieli tego samego przedmiotu albo prawnego do itd są warunki ku temu w szkołach i pomiędzy szkołami i na szkolenia, które zorganizujemy, na które nauczyciele lubią przychodzić nauczyciele jak mogą porozmawiać o swojej pracy między sobą w bezpiecznych warunkach nie w takich warunkach, kto jest lepszy nauczycielka jest gorszy nauczyciel tylko wtedy, kiedy rozmawiają o tym jak spowodować, żeby trudnych trudne koncepcje matematyczne uczeń zrozumiał jak spowodować, żeby moje nauczanie było efektywne każdy nauczyciel chce efektywnie uczyć istnieje taki mit, że nauczyciele nie chcą albo byłego za mało im się płaci albo niektórzy mówią, bo to jest taka selekcja negatywna, więc nauczyciele tylko ci to są jak już nic innego w życiu nie potrafią robić to jest bardzo krzywdząca nauczyciele chcą lepiej uczyć i chcą jak najlepiej uczyć chcą, żeby się uczniowie dobrze uczyli zasad tworzenia warunków szkolenia, a żeby nauczyciele pracowali nad czym zajmowali się tym jak jak nauczać wymaga od wymaga, aby z bardzo specyficznej pracy dyrektora stworzenia warunków w tej szkole i wymaga tego, żeby często ażeby nasz współpracować między szkołami właśnie podaży matematycy mogli sami rozmawiać w naszych szkołach, gdzie my prowadzimy taki projekt o tej zeszyt to jest zeszyty, którym są okryte są co od ocenianie kształtujące i cała m. in. oznacza, że są jasne kryteria sukcesu, jaki uczeń ma mniej mieć on rozumie swoje zadanie, które ma wykonać i nauczyciele pokazują sobie nawzajem oka i zeszyty i rozmawiają o tym, rozmawia o ból, jakby zastanawiają się nad pracą swojego ucznia co ja mogę zrobić inaczej, żeby moja lekcja była ciekawsza pytania, które zadają zadają uczniom powodowały głębsze myślenie ucznia, żeby uczeń zrozumiał różne rzeczy, które jak różne rzeczy, które chce, żeby uczeń zrozumiał cel osiągnął i żeby w ten sposób osiągnął cel w i to się i dobrze to jest w szkołach znaczy to jest bardzo ważne, żeby ci i na życie rodzice, którzy nie są nauczycielami widzieli także szkoły jako miejsce, w której w, której nauczyciele starają się dobrze uczyć i lisów, które w tym zakresie jej nos wargi, gdy taka to jedyny wypowiedział jest też coś co jest ważne mianowicie, że to jest nasz los okazał się to jest Insert inicjatywa właściwie oddolna i tylko zmiana szkoły można zrobić poprzez zmianę kultury pracy szkoły i nie można tego zadekretować każdą zmianę społeczną można zrobić poprzez zmianę kultury to czy zachowania społeczne, ale ona musi iść do oddziału nie może być także minister powie, a teraz wszyscy dobrze uczą nas to gogle do czyszczenia nie chronią nas rozum do spotykali, dlatego że na skład zajmują się ocenianiu kształtującym inie i niektórzy dyrektorzy nauczyciele mówili no niech minister powie, żeby to wszyscy robili je zachodnia broń Boże nie, bo wtedy wiadomo, że ten wie, że to nie wejdzie nie będzie drewnianego to znowu się i Anioł, nad którym zawsze z jeszcze zastanawiamy znaczy, w której szkole to jest możliwe, w której szkole pojawią się nauczyciele, którzy są skłonni wprowadzać tego typu metody, a które szkoły pozostaną tymi tradycyjnymi nie żadna zmiana, bo dużo zależy od dyrektora na ile jak pani zadała na początku pytanie, jaka reforma to bym powiedział taka taka reforma, która powoduje zapał nauczycieli i w kompetencje albo wywołuje kompetencje nauczycieli, żeby oni lepiej uczyli zapał nauczycieli potem mamy zapał uczniów wraz ze świata w epokę potem okres życia, jaką wielką satysfakcję ma nauczyciel w momencie, kiedy widzi się poprawia się wyniki uczniowie są zadowoleni, że są zachwyceni tym zaszczytem to to już jest dla niego nagroda w ocenie chodzi o nagrodę pieniężną ani ani o zmianę pensji na gitarze i Reja kariery to to jest ważne, ale satysfakcja z tego, że mój uczeń nie jest zadowolony z moich lekcji jest po prostu nie do przecenienia w tu mogę się tylko zgodzić, chociaż jeszcze sporo się wspomniana na zachęty, które w tym momencie Ministerstwo Edukacji Narodowej eksponuje swej stronie to są obietnice w przyszłym roku podwyżek na razie to samorządy nie ministerstwo będą musiały nauczycieli zwalniać i to na tyle się, choć motywacje Danuta Sterna dr Jacek Strzemieczny centrum edukacji Obywatelskiej bardzo dziękuję za spotkanie dziękuje chwalili go jednorazowo, a do słuchaczy jeszcze raz prośba apel, ale też i za zaproszenie w związku z tym, że radio TOK FM rusza akcja usłysz swoją szkołę w, czyli serią debat, a prowadzonych w różnych miastach w Polsce tam, gdzie słuchacze Radia TOK FM w to oczywiście państwa zapraszamy nie tylko do udziału w tych debatach, ale też wcześniej do dyskusji z nami drogą mailową w można pisać szkoła małpa to klub KSM w jakie widzą państwo zagrożenia w reformie edukacji, a może wiążą z nią państwo jakieś nadzieje w ich słuchać napisał, że absolutnie konieczne jest zmiana do i powrót do czteroklasowej ulicę proszę pisać co państwo myślą, a może są jakieś konkretne rzeczy, na które chcieliby zwrócić uwagę w jakiś konkretny problem w danej szkole w danym zespole szkół w danym mieście proszę pisać szkoła małpa to krok KSM, a już wymyśla od jutra do woli będziemy zdradzać, do których miast i alei, kiedy w trafi debata i a cała akcja usłysz swoją szkołę w po informacjach wracamy z post factum i ruszył w kosmos post factum Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - AGATA KOWALSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA