REKLAMA

Czy warto instalować kamery w szkołach? Raport NIK podsumowują Małgorzata Szumańska i Jakub Janiszewski

Połączenie
Data emisji:
2017-03-16 13:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:07 min.
Udostępnij:

"Szkoły wykorzystują głównie prewencyjne funkcje monitoringu kamer; większość placówek nie miała systemu pozwalającego wykorzystać zapis z kamer do natychmiastowej interwencji w przypadku np. bójek czy kradzieży - wynika z kontroli NIK o monitoringu w szkołach". Czy kamery w szkołach rzeczywiście są niezbędne?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
łączenie ich różni od dziur i 13 lat 23 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną w studiu Małgorzata Szumańska z fundacji Panoptykon dzień dobry dzień dobry i będziemy rozmawiać o raporcie Najwyższej Izby Kontroli Najwyższa Izba Kontroli przyjrzała się kamerom w szkołach z tymi kamerami wiadomo, że historia jest długa sięga ona bodajże jeszcze pierwszych rządów prawa sprawiedliwości i polskich rodzin wówczas Roman Giertych zaproponował to, że w każdej szkole musi Rozwiń » być kamera towarzyszy pojawiłem potem były różne hasła zmień to się okazywało, że one patrzą bardzo wąska grupa są takie miejsca, gdzie inicjowaniem albo w ogóle nikt nie będziesz je serwisuje nie wiadomo czy działają czy nie tak, by tak, by ZUS teraz powracamy do lutego pytania doczekamy mieszkała są potrzebne, bo jednak ten pomysł już nie wspierany przez MEN na tyle się spodobał nam tyleż upowszechnieniu zresztą wszędzie każdy 1 możliwej instytucji nie, a także często w posesjach prywatnych widzimy kamery, więc w szkołach to szumy są one teraz pytanie co nikt się wywnioskował z tej obecności kamer szkół przede wszystkim rolnikowi potwierdziły się potwierdziło się, że występują wszystkie problemy, o których była mowa na początku, czyli że te kamery są czasem dziwnych miejscach zainstalowane tutaj na pewno rzucił się w oczy przypadek gimnazjum w Puławach, gdzie kamera podglądała w nich uczniów męskiej toalecie pozew, żądając Wisła Ramiel jest to to wzbudziło szczególną uwagę kontrolerów NIK -u i to podkreślił łącznie z mistrzami z kadrami właśnie jak to wszystko to pięknie wygląda inaczej zwrócił uwagę też na to, o czym mówi się zresztą od lat, że tak naprawdę nie ma podsta w prawnych funkcjonowania kamer w szkołach to nie jest dyskusja tylko taka abstrakcyjna, że bez podstawy prawnej co tak nie powinno być, bo konstytucja i t d . tylko taki bardzo konkretny skutek, że jak nie ma takiej postawy to niema też zasad w związku z tym każdy trochę kombinuje po swojemu jak udaje lepiej czekamy na nich zainstalować na nich nie najlepiej to wychodzi wyznaczyły ciosem jest także, że dostęp do nagrań nie jest odpowiednio zabezpieczone co znowu ten przypadek półosie skłania widza, gdzie okazywało się, że właściwie każdy z obsługi mógł wejść w dowolnej chwili sobie zgrać tę ciekawą nagrania, że nie ma zasad przechowywania zabezpieczeniu udostępnienie nagrań często często pociąga czasami rzeczywiście są, że szkoły nie weryfikują czy to rzeczywiście w praktyce działa i że nie interesują się też organy prowadzące szkołę czy urządzeń i miast gmin, że często to nagrania obserwują na szkle tkwi dyrektorzy Woźni pracownicy sekretariatu księgowi naprawdę najprzeróżniejsze osoby, które niekoniecznie są przygotowane, a rannych do tego do tego, żeby rzeczywiście coś takiego robić, więc na wielu poziomach od trenera Puls rzeczywiście bardzo krytyczny wobec kamer, chociaż stara się też trochę, jakby ich duch dobry im, że tak powiem ratować wskazując, że na inne, że czasem mogą działać prewencyjnie, chociaż tutaj muszę powiedzieć, że NIK rzeczywiście wchodzi na taki trochę grząski grunt pod Tesco Moskwę rzeczywiście bardzo trudno zweryfikować znają kamery działają prewencyjnie naprawdę wy jesteście dosyć bezlitośni w licznych publikacjach Panoptykonu na temat kamer możemy przeczytać, że one działają prewencyjnie tam, gdzie patrzą natomiast wystarczy odejść parę metrów obok tak, żeby tam wyraźniej widziała jej przez Toyota moc prewencyjną przestaje funkcjonować są bardzo różnym bywa, bo można unikać wzroku kamery jest pytanie też takie metodologiczne jak to było dość było, bo z 1 strony tych zmian trudno się obserwuje, bo to są często bardzo miękkie rzeczy to znaczy, jeżeli mówimy np. nie było przemocy w szkole w szkole to może być wsią skrajnie Verba, który z Orbána, który z zajęć z cyberprzemocą czy innymi formami znęcania się, który nie zawsze widoczny pierwszy rzut oka, więc pierwszy pytanie brzmi jak to w ogóle obserwować co się realnie zmieniać czy nie, a po drugie, że dziś znów zmienia to pytanie jak stwierdzić czy to rzeczywiście kamery wpływają na to czy może coś zupełnie innego może to, że uczniów w szkołach zmienię, bo przez ten czas, gdy prowadzono na inne nie wprowadził do analizy to ubyło kilkaset tysięcy uczniów ze szkół po morzu wprowadzono inny produkt program profilaktyczny, który zadziała lepiej niż kamerę trudno ocenić, więc to jest rzeczywiście byłem w bardzo trudna kwestia bardzo trudna dyskusja jest Wojtek, którego nikt nie poruszała Rialto skądinąd rozumiem, bo to nie jest pewne jest nim specjalność NIK-u, ale temat pod kątem bezpieczeństwa w szkołach szalenie ważny m. in . mianowicie to nic tak naprawdę jest kluczowa w, a do tego bezpieczeństwo badania pokazują, że o należy bardzo ważna jest są relacje w szkole oraz między uczniami relacje między uczniami nauczycielami to ile nauczyciele mają czasu dla ucznia czy dla uczniów czy to jest partnerska relacja czy to zrywa związek pocieszenia z góry, ale tutaj też ciekaw byłem w ciekawe dane w wyciągnęło jednak z tego raportu, który nie zajmuje się tym bezpośrednio Olek jest kilka takich rzeczy, które mogą niepokoić, ale n p . to, że większość el Bourne, a to badanie było realizowane w wielu etapach mają równe różne narzędzia 1 z nich było też ankieta wśród uczniów i uczniów odpowiedzieli na wiele pytań też niektórzy się pozytywnie wypowiadają o kamerach utonie co ma absolutnie nie przeczę natomiast ZUS w Opolu zwrócił moją uwagę to to, że n p . w większości przypadków rocznie Medort deklarowali, że dzieje się coś niepokojącego to nie, informując nikogo, a o tym, że coś złego się że, a on, że połowa z nich właściwie nie jest w stanie ocenić czy ich relacje z nauczycielami są dobre czy nie dobra, czyli taki brak zaufania to coś co przynajmniej ja zaś ze swoją szkołę bardzo dobrze pamiętam, że to nie było także się leciało z na skargę prawda to było traktowane jako pewna zdrada oczywiście to jest cała masa różnych wątków nikt nie chce być donosicielem, ale jest są takie problemy, na które rzeczywiście warto zareagować i tu jest oczywiście pytanie jak zareagujemy, a on nauczyciel dyrektor urządzony ogródek, że oni nie mają poczucia, że zajdzie wiadomo jak zareaguje żonie to nie jest jasne to jest takie pytanie, ale to jest chyba ten problem, z którymi zsunął się borykamy się na niego nie Boga nie pomoże Chamera, bo nawet, jeżeli natykam może coś złego zobaczymy NATO pytanie brzmi czy poradziliśmy sobie z tym problemem w odpowiedni sposób czy rzeczywiście on w następnym razem się nie pojawić w regionie oraz angażowane zechcą trudną sytuację po czują się w porządku jeszcze jedno dano, który tylko chciał powiedzieć mianowicie to było pytanie o to, że 3 uczniowie czują się w swojej szkole bezpiecznie i sporą część z nich czuje się rzeczywiście bezpiecznie jest grupa, którą w pełni bezpiecznie się nie czuje, ale i tutaj się okazało, że połowa z nich odpowiedziała, że nie czuje się bezpiecznie z rolą nauczycieli czy nauczyciela w zimę z UE to jest pytanie czy rzeczywiście nie warto bardziej niż inwestować w kamery trochę popracował się bardziej nad relacjami do tego kamerę nie ułatwia Gryciuk utrudnia wolę taki sygnał uwaga obserwujemy się uwaga cokolwiek czegokolwiek nie zrobi to może być wykorzystane przeciwko tobie, a nie uczy takich pozytywnych reakcji także jak i ich uczniowie nauczyciele mogą reagować, jeżeli widzą, że dziś jest, żeby coś złego, a wszyscy, którzy się zajmują co z takimi tematami jak np. przemoc w szkole, a pokaz filmu mówią, że kluczowa jest reakcją tych, którzy widzą szkody reakcja świadków pod nie zawsze to osoba, która jest tym pokrzywdzonym którą, który z trudnej sytuacji i musi reagować, bo ona jest ona jest kozłem ofiarnym np. natomiast pytanie brzmi jak zareagują świadkowie zdarzenia, ale i to są takie miękkie rzeczy, które jeszcze trudniejsze mierzy on tak naprawdę mają fundamentalne znaczenie jeśli chodzi o to czy szkole bezpiecznie czy nie czy wreszcie można powiedzieć, że to co od lat powtarza się przywita obecność kamer, które w zasadzie nie wiadomo czy tak znowu bardzo nam wszystkim pomaga PS znowu staje się takim fetyszem na co zwraca uwagę od tego zasadniczego pytania tato szkoła jest znaczy jakie tam są relacje między ludźmi, a nie na ile ona jest obserwowana na ile dasz mi ją udokumentować ewentualne akty przemocy lub to on w dni to jest takie narzędzie, które rzeczywiście odwraca uwagę i jesteś takim bardzo łatwym narzędziem to znaczy, że czasami dziwię dyrektorom czy innym instytucjom które, a decydują się na instalację kamer, bo to jest coś co łatwo pokazać czy łatwo się pochwalić z czego prawdopodobnie cieszą się rodzice, a więc, jeżeli ktoś pyta co robimy dla bezpieczeństwo i odpowiadamy mam w szkole kamery inwestujemy w rozwój monitoringu będzie, więc z czystym konkret który, których widać widać na pierwszy rzut oka natomiast, jeżeli myślimy jakich programach profilaktycznych wierzymy, iż nie ma jakiś taki miękki pracy z młodymi ludźmi nie zawsze jest prosta nikt tego nie ukrywa, a Noto czy to już tak trudno jest pokazać namacalny efekt, bo on jest często bardzo takie abstrakcyjne natomiast to jest to coś co warto co warto inwestować i oczywiście bardzo często mówi się że, że to się nie wyklucza rzeczywiście może być kamera i dbałość o inne, a inny poziom jak donosi, że się wyklucza mam wrażenie, że to są 2 poziomy z 1 strony jest poziom wód budowaniu relacji zaufania mam wrażenie, że kamera Gołąb nie ułatwiają wręcz przeciwnie utrudnia, zwłaszcza w świecie, w którym wszyscy się wzajemnie cały czas podglądamy naukowo tego, że czy pokazywanie, że drugi człowiek ma swoją prywatność swoją dłoń mi ten znak, że tak naprawdę jest bardzo ważna trudna i też powinna być zadaniem szkoły Ależ ty jesteś poziom taki straszny praktyczny, czyli to po prostu na co idą pieniądze te kamery 3  000 000 zł setki milionów złotych, które z roku na rok przeznaczony jest jednak są na cel, który tak naprawdę dosyć wątpliwe jest pytanie brzmi bardzo pragmatyczne czy chcemy wydawać pieniądze na kamery czy chcemy wydawać pieniądze na coś innego i nie zawsze możemy powiedzieć tutaj wdowa ma na 1 z drugim rozłoży budżet kasa niezbyt dlań czasem trzeba podejmować decyzje i wybrać co jest ważniejsze w dziękuję bardzo Małgorzata Szumańska z fundacji Panoptykon była ze mną w studiu 1334 zaś Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA