REKLAMA

O kryminalizacji Afroamerykanów rozmawiali dr Marek Szopski i Paweł Sulik

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2017-03-16 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
52:13 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM słuchamy Radia TOK FM dziś wieczór Radia TOK FM 16 marca w czwartek program koło historii, ale nie tylko historię może mówić dzisiejszym wydaniu bohaterze współczesności witam serdecznie w naszym studiu gości dr Marek szopski Instytut Neofilologii Uniwersytetu Warszawskiego dobry wiersz dokładnie Instytut anglistyki niestety tak styki bardzo przepraszam bardzo pomógł im się nam bliski jest częścią wydziału Neofilologii, więc to tak wygląda, ale jeśli ktoś Rozwiń » myśli, że skoro, że duże, że może mówić o języku angielskim, kto nie będzie mógł do historii, a zainspirował nas do tego filmu film, który otrzymał nominację do Oscara jego tytuł to trzynasta poprawka tak należałoby chyba na polskiego przetłumaczyć i dotyczy trzynastej poprawki do konstytucji, czyli poprawki, które mówi co poprawki, która mówi, że ani niewolnictwo ani świadczeniem pewnych usług, czyli bycie służącym bez zgody osoby w z wyjątkiem karania za przestępstwa, której ta osoba czy została zgodnie z prawem wskazana nie będzie istniał w stanach Zjednoczonych ani żadnym miejscu pod jurysdykcją amerykańskich, czyli największym skrócie ta historyczna pochodząca z dziewiętnastego wieku taka poprawka tak no to jest wynik do wojny domowej ona powinna zbudować w społeczeństwie amerykańskim taki konsensus co do tego, że niewolnictwo jest przeszłością na czym te może inaczej, a on z przemiany, które następowały bardzo dynamiczne z przechodzenia z 1 typu społeczeństwa, czyli społeczeństwa w gruncie rzeczy wytypował agrarnego społeczeństwo przemysłowe oraz podział na 2 bardzo odmienne typy społeczności czy też aktywności jak również nie, jakby to powiedzieć tła kulturowego, czyli to co nazywamy północą i południe czy raczej bardziej nową Anglią i południem to powodowało, że nie od samego początku istnieje lub duża duże zróżnicowanie postaw względem właśnie chociażby takiej podstawowej kwestii jak wolność jednostki prawda i w my często zapominamy o 1 bardzo istotnej sprawie, że stany Zjednoczone to nie jest coś tu pusto Deus ex machina tylko to jest kontynuacja bardzo długiego procesu historycznego, który rozpoczyna się jej na Wyspach brytyjskich i przenosi się niejako na na drugą stronę Atlantyku, ale z całym bogactwem inwentarza nazwijmy to, czyli bagażem satyry w wizji politycznych filozoficznych i t d. to nie jest jakiś hit Le Pen w kosmicznie z dużych kosmiczne zjawisko, który jest całkowicie oderwane od przeszłości tradycji ustawodawstwa i wszystkiego co jest charakterystyczne dla brytyjskiego modelu, a tak, ale w filmie od tego zaczęliśmy wyraźnie jest teza mycie teza, która mówi, że ta historia dziewiętnastego wieku lub też początków stanu w oczach Ameryki północnej, kiedy istotną cechą tych społeczeńst w w Ameryce północnej był niewolniczy system pracy pod pomimo tego pomimo poprawki, o których mówimy pomimo działa walki oprawa człowieka pomimo walki z segregacją, że de facto do chwili obecnej mamy elementy tego opresyjnego systemu on ME istnieją ze względu na to, że tak jak przeczytałem właśnie trzynastą poprawkę ona, mówi że te niewolnictwo czy jakikolwiek sposób ograniczenie prawa i dziś swobodnego działania, w które związane z jakąś formą pracy nie tyczy się tych, którzy dostali prawnicy skazani na więzienie i w związku z tym można wyciągnąć z tego taki wniosek, że te osoby, które zostały skazane są w systemie nie osadzenia właściwie są w pewnym sensie niewolnika, ale tam wtedy też autorów filmu jest coś jeszcze jest jeszcze tak karać takie przekonanie, że społeczeństwo mówi to dobrze to wskazujemy jak najwięcej osób wtedy on się znajdą w tym właśnie wyjątków 13 poprawce i dzięki temu będziemy nad nimi kontrolę nad czym to jest duży, że tak powiem współczynnik, jeżeli pan mówi społeczeństwo to jest w pewnym sensie interpretacja określonej grupy ludzi, która z tego korzysta, ale to jest normalne we wszystkich społecznościach nie baliśmy znowu w przekonaniu jakiś taki naszej wyższości, ponieważ w Europie do praktycznie rzecz biorąc połowy dziewiętnastego wieku istnieje pańszczyzna i też czyste niewolnictwo tylko my nie chcemy tego tak nazywać, ale w istocie rzeczy nie ma wielkiej różnicy, ponieważ ekonomicznej przymus wynikający z produkcji rolnej wymaga ani siły roboczej, dopóki nie z pro niezłą jest Zmechanizowana rolnictwa to jest jedyny sposób, w którym rolnicy co daje w istocie w miarę przyzwoity dochód, a tu się kursu panie profesorze, bo myślę, że słuchacze przy tej analogii powiedzą tak dobrze tylko, że jest 1 jedyna różnica między Stanami, a polską w stanach ewidentnie tą grupą ludzi obywateli, którzy mecze i to statystyki pokazują najczęściej nie wpadali mogę tak powiedzieć ofiarą albo medyczną Jasnej poprawki byli ludzie w innej rasy, a dla Anny nasi chłopi pańszczyźniani, którzy otrzymali wolność formować w różnych krajach Europy w różnym czasie oni jednak w większości przypadków byli tej samej rasy no ale były dążenia do stworzenia wrażenia, że to jest inna grupa sarmatyzm Polski n p . jest doskonałym przykładem, że Szlachta należy do innej grupy również sensie etnicznym niż ich pańszczyznę chłopi notowano ostatni argument jest zaskoczony tym, że się do głowy, ale w Europie oddziału bardzo mocno w naszym kraju w ogóle bardzo mocna, ale nawet Europę zachodnią komunizm z jego ideą, że wszyscy ludzie są równi koniec krótka, ale to jest idea, która w powstaje z na gruncie europejskim dopiero w istocie z takimi działaniami, które mają charakter socjalistyczny czy komunistyczny, czyli to jest manifest komunistyczny 1926 i w ogóle cała wiosna ludów i t d. dążenie do wyrównania nierówności, które są nierównościami płacowymi byśmy powiedzieli prawda ten cały system nazwijmy to Europejski ma to sobie tak, że tak powiem zakodowane ze względu na istnienie poszczególnych Stanów, jeżeli np. odwołamy się chociażby rondo konstytucji 3 maja to ona odwołuje się do Stanów, a nie do tego co mamy w konstytucji amerykańskiej czy deklaracji niepodległości wszyscy ludzie z Włoch są równi w latach to jest w ogóle zasada nierówności jest wpisana w sam model kulturą, ale wróćmy do filmu tlen, który pokazuje być może wyostrzony dar no ale skąd taka jest rola dokumentu społecznego z wyraźnym takim przekazem strażom wyraźną Otóż tam się pokazy wiek dziewiętnasty, jakkolwiek gdzie na kiedy on o osoby z innej rasy żyjące w Ameryce, które otrzymały wolność w wyniku zmian prawa i okazuje się, że coraz częściej były zamykane w więzieniach i używane do niewolniczej pracy, ale już teraz w majestacie prawa to, bo to jest to słynne stwierdzenie że, uzyskując o wolność czyli, tracąc kajdany jednocześnie stracić środki do życia, bo będąc w niewolnikami na plantacji było to obowiązkiem jest w pewnym sensie interesem narodu właściciela, żeby utrzymać ich przynajmniej przy życiu lub da to życie, bo przez fatalne w większości wypadków to praca tragiczna z roku zdaje się, że tylko 4 % tych niewolników miał szansę dożyć do sześćdziesiątego roku życia, czyli śmiertelność niezwykle wysoka i t d . i t d . to był naprawdę tych tragiczne warunki wydaje im na południu szczególnie z gry, choć jest przyjemne pogodny i na cześć przy księżycowej pełni Księżyca i t d. pracowano od 1416 godzin na farmie także to byli naprawdę to niewolnictwo jest brakiem możliwości decydowania o sobie w wodę tak, ale w bardzo mi zależy byśmy powiedzieli wyraźnie słuchaczom, że film mówi tak jak zniknęła ta formalna zależność osoby nie wolnej to pojawia się w nie do końca jasno w opowiedziana sytuacja innych opresji, że zaczynają się coraz zapełnia więzienia w stanach, bo i to jest oczywisty sposób, kiedy istnieje możliwość wykorzystania czegoś dla określonych celów w no to znajdzie się furtka prawna i ta furtka istnieje w samej poprawce, kiedy jest z wyjątkiem tych, którzy są skazani za przestępstwa i ich zgodnie z nieprawidłowym wyrokiem sądowym, czyli ktoś osadzony traci prawa z wolnej osoby i w związku z tym może być wykorzystany do pracy niewolniczej i to zostało zrealizowane i dlatego też jedno film pokazuje, że jak, gdyby pozornie respektując wszystkie te nazwijmy to postanowienia prawne konstytucji można wykorzystać to dla określonego aut z zyskownego o tym jest tu w tym Effect efekcie tu raczej chodzi o to, że daje to pewien dochód w i ich prywatyzacja więzień, które następnie w latach dziewięćdziesiątych i t d . tak dalej jest też próbą z 1 strony Gminny dom w pewnym sensie n p . w niektórych sytuacjach w niektórych Stanach po prostu to był lepsza forma i uzyskiwania dochodu niż jakakolwiek inna inwestycja prawda jest niesamowite na niesamowity stres bez takiej perspektywy znam się wydaje, że takim korpusie europejskich wartości albo wyobrażenie państwa jest to, że pewnych rzeczy się nie prywatyzuje, a na pewno państwo zostawia się dużą kontrolę to jest energetyka to jest, chociaż to jest dyskusja Kurta jest wojsko na pewno, ale ewidentnie w Polsce przykłady dobrze zjeść małe prywatne więzienia i na ich to jest prawda tylko, że mamy w ogóle jak byli zupełnie inny system to oraz w sensie prawnym i na scentralizowanego państwa w przeciwieństwie do państwa zbudowanego na zasadzie po pierwsze, 50 w istocie ekwiwalentnych państw ani Stanów nie należy mylić mylić Stanów z czymś co jest prowincją województwem przed rokiem to jest organizm państwowy z całym wyposażeniem państwa my tak szybko bardzo się teraz uczymy tak jak dowiadujemy się, że lato teraz kolej na Hawajach dekret Crumpa o zakazie migracje został po prostu unieważniony oczywiście, bo mamy do czynienia ze po pierwsze i jedno tys zaś chyba jedyne takie państwo, w których ten klasyczny oświeceniowy trójpodział władzy istnieje od rzeczy w swoim dla pań najbardziej ewidentnym wydaniu, bo przy czym innym jest sytuacja, gdzie mamy gabinetowe i prawda rozwiązania, gdzie partia, która wygrywa jednocześnie zarówno ma władzę ustawodawczą i wykonawczą prawda np. premier brytyjski to bardzo potężna jest tryb postaci i możliwości działania stąd możemy obejrzeć chociażby to obecnie teren samej prawda i potrafi przeprowadzić w gruncie rzeczy projekt, który spotyka się przecież dużo oporem chociażby Szkocji, ale im również obywateli angielskich miast w stanach tam bowiem, że w Stalach świat wygląda zupełnie inaczej, bo ta potem możliwości poszczególnych Stanów są o wiele większe niż naszych województw regionów, ale nie tyle, a nawet powiem więcej w ramach Unii Europejskiej państwa są bardziej ograniczone możliwości są w wojsku od działania, ponieważ aquis komunizm wymaga w gruncie dziś 80 %o wego ujednolicenia systemu prawnego natomiast w stanach Zjednoczonych już w gruncie rzeczy każdy stan i całe właściwie dynamika nie pewnej ogólnej debaty i sposobu działania w stanach polega na tym ile można i coś zostawić federalnemu rządowi, a co jest w gestii stanowej i ta debata jest bezustannie na i PL, jeżeli weźmie pan pod uwagę, że Luizjana, która w wyniku procesu ugodowego nazwijmy to zakupu stała się częścią Stanów zjednoczonych, choć w Luizjanie obowiązuje z racji tego nie kodeks napoleoński, a nie w tym ani jedno prawo zwyczajowe, czyli precedensowy typowe dla większości Stanów, które są po na jak ryby mają i tożsamości anglosaską jest to musimy sobie zdawać sprawę z tego, że cały cała dynamika tego procesu wiązana była w pewnym sensie bardziej z potrzebami o charakterze politycznym, ponieważ w momencie, w którym dochodzi do Take prawda połowy nie dziewiętnastego wieku powstaje w pewnego rodzaju równowaga k z panów, które zakazały niewolnictwa u siebie i to są stany północy czy po czasie rozumianej dumy z Bronowa Anglia tak dalej oraz Stanów południowych, którą od samego początku będąc krajami UE czy będąc w on organizowali głównie o charakterze rolniczym tytoń ich nie bawełna kod ten dzień, który prawda maszyna, która pod potrafiła oddzielić nasiona od tego płótna Bawełnianego spowodowała wielokrotnie dawał rady wydajność i w związku z tym wielką potrzebę również na siłę roboczą, która wspomaga taki z delty sposób działania także to powodowało, że to co da ponad ich na północy uważano za gruncie rzeczy zbędne, bo inny typ aktywności inny typ, który potrzebny był niejako wolny człowiek do tego, żeby wchodzić w ten nowy tryb pracy o charakterze Przemysłowo usługowe nazwijmy to tam mamy do czynienia ciągle głównym źródłem zasobów bogactwa i pracy wynikający z potrzeb rolnictwa, a rolnictwo wymaga jest niezwykle intensywnym nie nie wymaga pracy i dopóki nie ma ich mechanizacji to podczas olbrzymiej ilości rąk, a potrzeba było to oto toczyć wojnę aż 19 wieku o jaki model społeczeństwa będziemy teraz bank dlatego tak, dlatego że zresztą zobaczmy, kto toczył wojnę, kiedy linką prawda został prezydentem Laszlo zdobyli Republikanie Demokraci w gruncie rzeczy byli akurat wtedy przeciwni i zwolennikami i choć niewolnictwa oni reprezentowali większym stopniu południa Anna między tutaj nastąpiła taka sytuacja, w której powstał świadomość, że przy rozszerzaniu się stanu w, jeżeli nie nastąpi rund znaczy to zakłócona zostanie równowaga pomiędzy tymi stronami, które już w tym niewolnictwo zlikwidowały, a tymi, które niewolnictwo w dalszym ciągu uważają za podstawę swojego istnienia Noto przy rozszerzaniu się kraju na zachód południe na nos postawa coraz większa szansa, że te nowe stany, które będą raczej o charakterze rolniczym będą stworzą no jak gdyby przewagę w kongresie i gdy w podejmowaniu decyzji politycznych na korzyść i stanu, w których niewolnictwo jest instytucją, a trwało wszystko, w czym nie mam innego mechanizmu niż uzgadniania drodze nel z procesu parlamentarnego po takich sytuacji, kiedy się tego nie da zrobić jak funky salsy widz powiedział, że wojna to jest tylko polityka innymi środkami NATO wtedy musiało dojść do wojny domowej, ale wygrali zwolennicy zniesienia niewolnictwa i ZOMO i można powiedzieć tak mamy do czynienia z sytuacją, w której stany realizuje reprezentujący schodzący sposób zdobywania i bogactwa czy śledczy właściwie rynek ekonomicznego sukcesu, czyli rolniczy traci na rzecz tego przemysłowego modelu, który wymaga wolnego robotnika to jest zupełnie inna Fed konstrukcja w sensie rozwojowym i Shenzhen następstwa zdarzeń jako i teraz testament przechodzą z Rolniczego modelu zwrot ten model o nazwie to najpierw taki pro to przez rok potem przemysłowy i FOT i jak porównamy potencjał to południem stanowiła niejako niewiele około 10 % potencjału gospodarczego już wtedy istniejących Stanów, czyli FOT w NIK w południe nie miał szans wygrać tej wojny, ale to południa zaczęło linką powiedział, że prawda prosimy naszych braci tak dalej, żebyśmy nie rozwiązywali tego w ten sposób, ale to południe rozpoczął wojnę, bo zdawało sobie sprawę, że w gruncie rzeczy rozwój zdarzeń idzie w kierunku Novum w do uniemożliwienia kontynuowania tego sposobu życia, ale to znów to znaczy, że trzeba myśleć dlatego jako konserwatywne południe i takie postępowanie postępowa północ po prostu źle to raz, ale musi możemy to też inaczej zmodyfikować po prostu inny sposób, że w działaniach, czyli tych środków produkcji sposobu realizowania ekonomicznego sukcesu czy też rozwoju powoduje, że potrzebujemy innego typu działania innego typu człowieka no tak rolnicy kontra przemysłowcy wiadomo, że z tej rozgrywki wychodzą zwycięzcy dzisiejszej zachodzimy na jeszcze inne plemienne, który razem nazywała cybernetyczna to rumba mistyczny to znaczy taki, że rozlewa się miasto jak gdyby na większy obszar i ponieważ w gruncie rzeczy możliwość komunikowania powoduje, że już fizycznie nie trzeba się komunikować się na nowa jakość, a taka to nie jest tak istotna chyba jego strata mocno z goli jak ja nie wiem czy np. ostatni wynik wyborów i to co się dzieje nie pokazuje, że w ogóle być może musimy zacząć myśleć inaczej w kategoriach tego jak mobilizuje się ludzi jak wygląda w grodzie w gruncie rzeczy proces demokratyczny w jaki sposób zdobywa informacje jest przekazywana to jest powstał zupełnie to jest nowa jakość, która ma niewiele pamiętam go powstał w 1990 ósmy roku to nawet nie ma 20 lat tak, ale wróćmy jeszcze do synchronizacji sytuacji w stanach po zniesieniu niewolnictwa i taki moment na film, od którego zaczęliśmy filmie, a wg Verne, a i p t. trzynasta poprawka, kiedy pokazywane jest mapa Stanów zjednoczonych w i a pokazywane są kierunki migracji Afroamerykanów i okazuje się, że właśnie z tego południa, gdzie stanowili oni siłę roboczą najpierw nie wolno, a później po prostu stanowili siłę roboczą większości takich kierunki migracji jest do innych stanowi to miasto filmie wyraźnie powiedziane powodem nie było poszukiwanie pracy powodem nie był, a radnym, by nie było innego powodu tylko obawa przed przemocą przeklina oczami przed zabójstwami przed rasizmem, który po prostu mu się zakończyć śmiercią czy Czyżby męczyła się zgadza z taką tezą i oczywiście tylko, że te pełne statystyki teraz użyjemy w naj większy procentowy udział ludności tournée złymi afroamerykańskiej w stanach Zjednoczonych to jest więcej rok 18301840 większość ludzi nie zdaje sobie sprawę, że w tej chwili Afroamerykanów w całości ludności amerykańskiej nieco ponad 10 %, bo to rzeczywiście zaskakujące no i jak się tak zapytał tak powietrzny osoby niezorientowanej to one potrafią godzić 4050 %, bo widzą w gruncie rzeczy obrazki z dużych miast z i tam rzeczywiście obecność Afroamerykanów jest niezmienne to znacznie większe niż możemy ją spotkać w miejscach na inne n p . tam gdzieś pomiędzy na terenach olbrzymich pomiędzy Wschodem Zachodem program ten pewnie i t d. razem jak ja wiem studentów bo, prowadząc ja robiłem doktorat z analizy prowadzi prowadzę zajęcia od wiele lat w Starym i ich zmian studentów, którzy przyjeżdżali z małych miejscowości gdzieś tam prawda w Stanach środkowych i mówią, że pierwszy raz afroamerykanina w życiu widzieli dopiero przyjeżdżając na studia o kryzys wbre w stereotypowi radzicie jest dopiero kiedy zdamy sobie sprawę, że to jest niezwykle zróżnicowany społeczeństwo zdecentralizowany i funkcjonujące w układzie 50 bardzo odmiennych państwowych struktur, gdzie prawo w Teksasie i prawo w Wehrmachcie to są naprawdę bardzo różne rzeczy i w związku z tym bezustannie mamy do czynienia z taką negocjacjom Kret w jaki sposób to ma dalej wyglądać tak pana do tego filmu może być fakt, że przecież mieliśmy pierwszego czarnoskórego prezydenta, a w tej chwili jak obejrzymy gabinet prócz administrację Donalda Trumpa to praktycznie, żeby nas tam żadnych mniejszości w ogóle nie ma nawet kobiet praktycznie nie ma to jest prawie powtórzenie jakiegoś modelu z 3 lat pięćdziesiątych czy nawet w rzeźni prawdami, czyli to pokazuje, że istnieje jakaś w pewnym momencie reakcja co do tego co nastąpiło i dla niektórych wydaje się to zbyt szybkim procesem dam inny przykład w wyniku wojny i secesyjnej, która w dużym stopniu nie jest on nie spowodowana była, ale miała niezwykłą dynamikę tych Amerykanów, którzy naprawdę poważnie traktowali konstytucji i i to, że ludzie są wolni i różni i w związku z tym co nie tyle czy kredyt Douglasa, a raczej tacy ludzie jak John g on, którzy w gruncie rzeczy będą z białymi i działając nie można, by powiedzieć nie własnym interesie, ale walczyli z ZI i starali się obalić niewolnictwo, bo tak ich wizja kraju i społeczeństwa, w którym byli nie zgadzała im jest akurat w tym co się dzieje prawda od rzeczywistości i no rzeczywiście musiało dojść w efekcie do najbardziej krwawej wojny Ameryki jako Amerykanie znają mnie czy większość liczy nie zdaje sprawę, ale w czasie wojny domowej w 2 % Amerykanów zginęło w meczach w i bezpośrednio w walce to jest to znaczy w wyniku tych działań i nigdy później ich Amerykanie nie ponieśli takich strat to, bo naprawdę brutalna wojna o coś po to w jaki sposób ten kraj będzie funkcjonował dalej jako, realizując ideały konstytucji to co prawda nie linką z po adresie Petersburski powiedział prawdę, ale w okresie międzywojennym drugi raz w historii prezes amerykańskiego jest próba takiego przedyskutowania albo albo w podjęcia tego wątku kim jesteśmy jako Amerykanin pojawia się rasizm w taki, jaki znamy z Europy nasze filmy od tego zaczęliśmy trzynasta poprawka na tym filmie pokazane są fragmenty czarnobiałego filmu, które było bardzo popularny w stanach jego tytuł to narodziny narodu no tak krytyczna to jest zresztą nos w pewnym sensie to jest 1 z najbardziej no takich sztandarowych dzieł nowo powstającego gatunku, czyli filmu o g, bo to jest piękna powstały w Niemczech, gdzie siedemnastym osiemnastym roku, ale co mówią Amerykanom, którzy go ogląda on mówi jeśli jesteś biały tak to dostali to jest też kręgosłupem tego narodu jest też kościół tego narodu jest też prawdziwym Amerykaninem więcej musimy zdawać sobie sprawę, że po to jest określona grupa ludzi, która jak, gdyby istnieje u podsta w powstania tego tego organizmu państwowego tak tego nowego pojęcia tego tej nowej konstrukcji, która nie ma precedensu i i ci ludzie wywodzą się i rozwodzili się z określonej grupy 1 z nich to etniczną kulturowej, czyli z wysp brytyjskich linii to byli Anglicy Szkoci nie później opierali w pewnym sensie Irlandczycy, gdy RO lak również część tych, którzy też stawiali opór nazwijmy to absolutyzmu owi nie jest w Europie wtedy chcieli Holendrzy i t d . tak dalej i to jest związany również z religijnością to znaczy z Realem purytańskim protestanckim przekonaniem, że istnieje zupełnie inna relacja między człowiekiem, a nie jest Bogiem niż to co prezentują ustalone przede wszystkim akurat wtedy na kościół rzymskokatolicki prawna, więc w tys w ogóle bardzo złożony proces ludzi, którzy postanowili na jak gdyby w kopnąć ten stary świat i stworzyć nowy lepszy i oni chcą przez dłuższy czas, bo widzieli siebie jako tych, którzy to robię, owszem, od samego początku co też jest dobrze wiedzieć chociażby z tego względu, że Karaiby były najpier w miejscem, które prawda jest właśnie było zasiedlane i niewolnictwo wtedy, bo klęczeć normom i sposobem zarabiania, że wielka Brytania czy Brytyjczycy byli jednymi z większych handlarzy niewolników w owym czasie i to po prostu kiedy istnieje taka potrzeba to ludzie, którzy non próbują znaleźć sposób działania, który jest skuteczny to był niezwykle skuteczny sposób działania, ponieważ plantacje na chociażby Barbados czy później w po na południu dawały praktycznie biorąc 100 %owy przyrost kapitału w wyniku szczególnie tu chodzi o kwestie takie jak cukier prawda i t d. tak, choć cukier trzcinowy wtedy cukru jeszcze w Europie w ogóle nie produkować, więc to są wszystko z prawie, które z tak powiem przechodzimy nad nim do porządku dziennego, ale w ostatecznym rozrachunku liczył się nie pan na Polish rachunek ekonomiczny ale jaki rachunek ekonomiczny stał za tym, żeby wspomniane przez nas filmy narodziny narodu, który jest filmem rasistowskim, który miał pokazywać Amerykanom oto wy biali Amerykanie jesteście prawowitymi właścicielami tego kraju i tylko wy macie prawo tutaj stanowić prawa egzekwować prawo czuć się jak u siebie to czy da dlaczego, bo on powstał właśnie wtedy po pierwszej wojnie światowej co takiego się wydarzyło w stanach są takie się wydarzyło na świecie, że potrzeba było sięgnąć po takie jak tak tak jednoznaczne obrazy, w czym to ja może w związku z tym odwoła się do takiej instytucji, która jest też bardzo specyficzne jednocześnie amerykańska, czyli Akademii wojskowej USA to on, która została stworzona w 1800 trzecim roku przez Tomasza Jeffersona i wyniku właśnie emancypacji, która jest efektem m. in. itd i pod przyczyną ich i trochę skutkiem wojny domowej nastąpiło mianowanie albo może cofnąć się może nie wszyscy wiedzą US kończy jest jedyną oraz czy jedynym w tym przedsięwzięciem akademickim Stanach, który jest finansowany przez państwo to znaczy każdy kadet jest w ramach opłacanej przez rząd, ale jednocześnie nominowany przez kogoś z Kongresu prezydenta lub wiceprezydent, czyli to jest bardzo specyficzna konstrukcja i abolicję niż ci właśnie w wyniku wojen z sukcesu to mieć prawda będącego efektem wojny domowej postanowili również nominować czarnych tych byłych niewolników do Estończyk i nie jest pierwszym publicznym tych 1020 latach ktoś nazwał rekonstrukcję prawda powojnie secesyjnej kilkanaście kilkunastu z tych mniej nominowanych studiowało TKM w efekcie tylko 3 w ogóle udało się skończyć z racji oczywiście bardzo negatywnej postawy wszystkich białych Bronek też tam byli IR i ich i 1 z nich, którego nazwisko jest w RPA i on skończył rzeczywiście w ten sposób, że został później i jej dowódcą i był on prawda no ne szanowanym przedstawicielem tak prasy taki, który tylko w dalszym klasy Oficerskiej prawda i t d . i on na jakimś sensie próbował nawet tak trochę mitologii Zobacz swoje doświadczenie z rozpoczętą, ale co jest charakterystyczne, że po mniej więcej 770 w którymś roku w 1802 w zasadzie aż do po drugiej wojny światowej w zasadzie nie było ani 1 nominacji, a czarnoskórego do West Point, czyli mamy do czynienia i to taka jest jak gdyby w rundzie następuje pewien pewna modyfikacja modelu stworzenie nowych otwarć prawda, które są możemy się zastanawiać czym powodowane jest technologia zmieniający się warunki demograficzne wszystko razem tak dalej, a później następuje pewne, jakby cofnięci prawda, bo to jakaś troszkę idzie za nie dla niej, których za daleko i i zaczynam się wycofywać to samo mamy po latach sześćdziesiątych, kiedy baby boom ERS, czyli to prawda spowodowała ogromne zmiany w inne jedno wielu rzeczy chociażby tym, że nie z obniżono wiek głosowania z dwudziestego pierwszy dwudziesty 1 do 18 lat, chociaż tylko to, ale później okres Trojanowski to czym Margaret Thatcher w wielkiej Brytanii jest okresem właśnie cofania jak gdyby nie do końca to można zrobić, ale cofania tych działań, które miały nic, które w gruncie rzeczy stworzyły zupełnie wielu kultur te pojęcia wielokulturowość jest rozwaga i prawa człowieka i teatralna czworga godziny to co pan rozmowy z bardzo optymistyczne, że dla wielu z nas słuchających, bo nie mogą pomyśleć, więc to coś teraz określa jako Tramp leasing czy pewne mity antydemokratyczne co takie bardzo konserwatywne zmiany to w zasadzie jest właśnie 1 z tych z tych wahnięć tego wahadła tak no i niewątpliwie im ciągle się zastanawiamy czy jestem socjologiem zastanawiam amerykańską, ale jest socjologiem studiował w stanach i dlatego ten film do pewnego stopnia dla mnie jest duża to dość oczywistą natomiast Kinga jest tam elementów, które znacznie bardziej podkreślają to co co najczęściej należy podkreślić ekonomiczny charakter tego całego przeciw Acta dla pana profesora w tym te rzeczy było oczywiste ja byłem zdumiony, dowiadując się jak wielu więźniów jest w stanach, że liczba osadzonych w stanach jest to uderzenie i 25 proc wszystkich osadzonych na świecie to są ludzie, którzy się z amerykańskich więzieniach, a dla mnie stale jednak jak dla większości Polaków to ojczyzna wolności najlepszym modelem kapitalizmu, jaki może istnieć Atu nagle okazuje się, że ma tak rozbudowany system pań, ale wolność pamiętajmy ma swoją cenę, która i, która to cena, jeżeli nie chcemy jej zapłacić też nie będziemy mieli z filmu wynika, że może być wolnym społeczeństwie tylko nie prywatyzujemy więzieniu lub innych osób wokół więzienia, ale zwrócił uwagę na coś co tam powiedziane co było bardzo ważne, że 95 % osadzonych w Odrze jest osadzonych nie w wyniku procesu i werdyktu TK zwanego Tribal, czyli po prostu prokurator mówi o tej to co przyznaje się dostaniesz tylko 2 lata albo 3, a jak przejdziemy przez cały proces to nie damy może dostać 30 prawda no, więc to większość ludzi mówi Okaj toczył się opłaca to marzenie, a poza tym jest kwestia również możliwości wyjścia za kaucją, ale biedni ludzie nie mam pieniędzy na kaucję no to oni muszą odsiedzieć prawda, a jak siedzą w więzieniu to mogą być wykorzystani i ekonomicznie mandat do prac, a w pewnym sensie trochę są wykorzystywani nawet nic nie robią z tego filmu wynika, że ktoś musi jakaś firma musi zarobić, dostarczając im jedzenie jakaś firma pilnujący ich, że cały ten biznes nagle w film z tego filmu wynieść cały biznes jest wielka maszyna dziele naprawdę do tego stopnia wpływowa, że w pewnym momencie okazuje się, że jest w stanie lobbować za pewnymi rozwiązaniami prawnymi, a musimy znowu zadać sobie pytanie, skąd środki na utrzymanie takiej ilości więźniów wszędzie powiemy mamy problem w Polsce mamy bardzo wysoki poziom nazwijmy to osadzeni tak procentowo i w gruncie rzeczy ludzie nie mogą trafić do więzienia, bo nie ma miejsca ani muszą poczekać tak, ale my patrzymy NATO jako wyłącznie na wydatek i w związku z tym obciążenie jest musielibyśmy zwiększyć obciążenia podatkowe i t d. tak dalej, żeby Nafta stworzyć lepsze warunki w więzieniach prawda każdemu mogłoby się marzyć więzienie np. norweskie 3 czy szwedzkie, bo właśnie dla wielu mogłoby to stanowić lepszym sposób życia i powietrzny w cudzysłowie podczas lektury podczas obrony tego kim pampersów nie miał takich myśli jak to się stało, że społeczeństwo takie amerykańskie tak uwielbiający wolność ma tak rozbudowany system penitencjarny, a społeczeństwo skandynawskich tak podstawowe rzeczy, które społeczeństwo mówi to musisz więzieniu przede wszystkim jeśli już dziś zmienia to musisz jak najszybciej nauczyć się jak żyć poza więzieniem w tamtym model półotwartych budzi model zajęcia rehabilitacyjne modele były atakami, ale tak daleko to jest pytanie i wszędzie w baszcie mam to samo założenie wreszcie po co by wsadzać ludzi do więzienia głównie z nadzieją, że oni się zrehabilitują doświadczenie pokazuje, że w gruncie rzeczy jest szansa rehabilitacji, jeżeli nie zapewni się o określonych warunków jest stosunkowo mała, ponieważ raczej nastąpi jej większa szansa recydywy czy w gruncie rzeczy stanie się nawet przestępcy szczególnie w odniesieniu do młodych ludzi prawna, więc to jest trochę kwadratura koła i ale pytanie co jest na początku czy na początku jest przekonanie to jest wolny rynek jak każdy inny z i nigdy nie poparliśmy jak najmniej do tego dokładać czy takie przekonanie, które Jabłoński skrótowo nie do końca prawdziwe okresie jako skandynawskie, a mianowicie to niewiele ma wspólnego z wolnym rynkiem dlatego, że to są ludzie, którzy pewnego dnia wyjdą oni są Wasiluk, ale dalej zostali częścią naszego społeczeństwa tego zrobić, bo przestępstwo oni wyjdą i to w jakim stanie nie wyjdą liczyły się po wyjściu to kto jest ocena tego naszego systemu penitencjarnego zgoda tylko, że znowu musimy wziąć pod uwagę niejako takie parametry kulturowe wyjściowe i pamiętać o tym, że jedno nazwijmy to pewna purytańskiej protestancka wizja ne doli człowieka jego sytuacji w dół na ziemi i później prawda w tym innym świecie, który być może istnieje to jej ona i druga zakładała to wynikało z tych koncepcji, które znajdujemy np. Webera i jego powiązaniu obu tych właśnie protestanckiej etyki z zalanych zostało, rosnąc o kapitale zdaniem kapitalizm i nie o PIT pewnej dychotomii polegającej na tym, że albo jest się czekiem porządnym prawym i w związku z tym jak gdyby należącym do lutego w tej części społeczeństwa, która jest traumę po właściwej stronie oraz tymi, którzy jak, gdyby wypadli z tego i chaszcze niema powrotu to jest taka wizja, która w i kiedy ona zakłada, że istnieje w pewnym sensie, że istnieje od tyłu tuż za jakiś taki bardziej klasa się myli on teologicznie zło jako pewnego rodzaju kategoria, która wcale nie jest brakiem dobra tylko jest realnym z realnym złem i że wtedy tak taki, choć jak, gdyby i wypadnięcie z kategorii bycia w tym po właściwej stronie w zasadzie w pewnym sensie uniemożliwia powrót dobrze pan profesor o tym, mówić tylko tak myślę szybko myślę, że słuchaczy smaczki też tarasy pomyślały, by pomyśleli o Weberze, gdyby on pisał teraz wszystkie swoje książki pracy naukowej powieszony do Korei Południowej do zupełnie innego kraju kulturowo religijnie, który nie sali protestanckie niekatolickich zobaczą np. zamożne społeczeństwo tak i dotyczy nie musiałby zweryfikować trochę swojego myślenia o tym, że podział Europy jest na bogatą protestancką i jedno katolickie nie oczywiście tego rodzaju dychotomia wtedy miała znacznie większe podstawy, ale pamiętajmy Webber, a tak naprawdę pisał o wszystkich systemach religijnych i on i o komforcie mniej w imieniu, a i zmieni i hinduizmie i t d. próbował wyprowadzać jakieś korelację pomiędzy systemami religijnymi jest z systemami pracy systemami prawnymi i t d . tak dalej to to było bardzo ciekawe przedsięwzięcie to natomiast wnioski jak ojciec nie może z nimi dyskutować czy nie, niemniej jednak nieszczerze w stanach to ludzie z chęcią poczytali, dlatego że jakieś takie przekonanie podskórne w stanach przez dłuższy czas może z katolikami to lepiej ostrożnie lepiej za dużo nie wpuszczać zaraz dostanę, bo to ja wtedy nie to w ogóle jest od chorych z jako pewnego rodzaju cezura pomiędzy światem, który jest Kontynentalny i którym mamy do czynienia z MON ner jamie absolutnymi z i 1 i dominacją kościoła rzymskokatolickiego, czyli powiązaniem tronu i ołtarza i Hiszpania Francja i t d. a społecznością, która zaczęła prawdy kwestionować tego rodzaju więź i coraz bardziej iść w kierunku bezpośrednich relacji człowieka z Bogiem i to mamy w przypadku amerykański szczególnie na pot z początkiem okresie kolonialnym niezwykle widoczny, ale też relacji nie tylko z Bogiem czy z instytucjami religijnymi, ale też z władzą, bo rzeczywiście w stanach ta historia osadnictwa pokazuje samoorganizacji jeśli chodzi o wybieranie władz w wyborach tych lokalnych społecznościach no bo wyobraźmy sobie i to tona trudno jest wyobrazić, bo nam się wydaje, że Ameryka tam była chętnie dzielę się co tam jechali w siadanie, gdy małe statki, które musieli oni też nie było to może to biedni ludzie wsiadali na statek, ponieważ nie podobało im się w domu to byli zamożni ludzie, którzy musieli to wszystko sfinansować i porzucić swoje życie, w którym się wychowali mają znajomych i wybrać inną wersję kraju, który jeszcze go, od którego jeszcze nie ma w ludzie z cywilizacji i jadą zupełnie wyżyć z dziką przestrzeń, której w dodatku mają do czynienia z istniejącą tam inną kulturą innymi ludźmi i to jest proces uczenia się zdobywania nowych zupełnie doświadczeń tworzenia zupełnie nowej wizji człowieka również także my musimy pamiętać, że ten okres kolonialny jest równy istnieniu Stanów zjednoczonych jako niezależnego organizmu państwowego, ale on stanowi podłoże, na którym wręcz w efekcie rozwija się ta nowa forma organizacji społecznej z nową mentalność tam dobre strony nigdy nie indywidualizmem, który powoduje, że przecież, o ile ulotka mamy jeszcze tą kwestię prawda wolność życie i ich własność to Jefferson własność eliminuje im mówi w poszukiwaniu szczęścia zwróćmy uwagę, że w tym momencie nie mamy żadnego kolektywnego czy społecznego MO tak, bo to poszukiwanie szczęścia jest jednostkowym poszukiwaniem, a z tej perspektywy, kiedy pan profesor patrzy na zwycięstwo Donalda trampa czy to zwycięstwo takiej Ameryki, która właśnie mówi to nie musimy tak bardzo kłaść nacisk na budowanie budowanie wspólnych relacji Bóg jest, że ważne wzbogacenie się i nie ingerencja państwa bardzo często w jego wypowiedziach słychać było, że on stawia na takową w siłę energię dynamikę Ameryki jako kraju, gdzie się nie ogranicza wolność no tak, bo samostanowienie jest tą podstawą myślenia i do samostanowienia oznacza jednostkę nie jest jakiś kolekty w tylko ja chcę w związku z tym ja się z innymi umawiam, ale to jest kontrakt, a nie obligacja to nie jest fakt że, cośmy obliguje do tego, żeby było częścią tej społeczności i to jest bardzo rozpowszechnione jest szczególnie w Tychach, bo to rzeczy nie pojawiał się tak samo z siebie prawda kota świadomość, że jest się w dużym stopniu odpowiedzialnym za to co nam się uda, a co nie szczególnie w tym pionierskim okresie ludzie tacy jak Daniel bunkrze inni, kto leży prawda i zwrócił uwagę na fakt, że powstaje też świadomość tego, że mamy oto do czynienia to później będziemy mieli urósł o i t d. szlachetnego dzikusa to znaczy tych ludzi mieszkających tam, którzy nagle okazują się być dzisiaj to już wiemy dobrze, że rolniczy tryb życia dyrygentury w dużym nazwijmy to skupienia i t d . powodują oczywiście znacznie trudniej trudniejsze warunki rozwojowe dla rozwoju naszego organizmu w związku z tym mamy do czynienia z ludźmi, którzy będąc w gruncie rzeczy w tej fazie myśliwską z Bialackiego kiedyś takiego wczesnego ewentualnie ogrodnictwa i są znacznie wyżsi bardziej muskularny znacznie lepiej wyglądający jako jako ludzie to mu to musiało robić duże wrażenie na tych, którzy tam przybyli przecież oni cierpieli głód cierpieli z Rosji niedostatek i nagle mieli do czynienia z pięknymi i ludźmi, którzy byli bardzo walecznie ale, którzy jednocześnie ich zdaniem bardzo Pragi tacy można powiedzieć naiwni chętni na sezon tak ZSO oraz książek, ale nie żona moja rola m. in. ale tron, choć jest w istocie bardzo poważny przekaz, który z czasów kolonialnych, ale jak to się ma do tego co widzimy teraz, czyli prezes obecnie urzędujący prezydent amerykański mówi już nie, o ile afro Amerykanach nie o Indianach tylko o Meksykanów mówi takie rzeczy, że człowiek z przemytu w Europie mam mam wrażenie, że nad w ten sposób się ocalić narodzie ocen społeczeństwo nie, mówi że są mordercy gwałciciele myśli większość Amerykanów oczywiście to 1 miłość boską co ten człowiek wygaduje, ale z drugiej strony mamy do czynienia z określonym procesem po politycznym to znaczy, gdybyśmy n p . Wschodu potraktowali to na zasadzie, że większość wybiera, bo to oczywiście mamy sytuację, w której Hillary Clinton zdobyła 3  000 000 praw głosów więcej prawda z Europy wygrała naczep wygrałaby w państwie o jednolitym systemie wyborczym wyborców natomiast mamy 50 państw, które mają swoją strukturę to nie jest bezpośrednie głosowanie mamy Kolegium elektorskie w tym Kolegium elektorskim dopiero następuje w jak gdyby decyzja, ale ona jest wynikiem tego w jak wypadło głosowanie w poszczególnych rat wzorcem jakości mówi tutaj wybielić Amerykanów wypowiedzi ich prezydent mówi nienawistne rzeczy wobec Meksykanów, ale to nie znaczy, że wszyscy Amerykanie mówią nienawistne rzeczone zagadnienia oczywiście jest ogromne protesty i braliśmy pod uwagę chociażby decyzja tych poszczególnych sądów, które cały czas dekret prezydencki w gruncie rzeczy brakuje prawda, czyli mamy od razu na miejscu opozycję władzy sądowniczej wobec władzy wykonawczej i po to, jednocześnie dodatkowy element, który też musimy wziąć pod uwagę po raz pierwszy od jakiegoś czasu po okresie dłuższego czasu Republikanie dysponują pełnią władzy mają większość kont w izbie reprezentantów mają większość w Senacie i mają prezydenta, który teoretycznie jest republikaninem, ale bardzo to jest bardzo skomplikowana sprawa oni być może PiS, gdzie zagrają oni i t d . i t d . czy KRUS ich w pewnym sensie doszli do wniosku, że być może mogą tego prezydenta wykorzystać dla kilku ważnych celów np. zdobycia większości w Sądzie Najwyższym i wtedy wiele projektów, które ma ono mogłoby być zrealizowany na chociażby wreszcie obalenie rovese złej gry, czyli kwestii niezwiązanych z aborcją trwa wiele różnych decyzji, które co związane z tym przekonaniem, że zbyt daleko posunęła się ta liberalizacja, która była wynikiem prawda wcześniejszego okresu, ale to pewnie bardzo złożony proces polityczna kultura na lądzie, gdzie na naszych oczach tak musimy wiedzieć, czego tak po tak to prawda, ale myślę, że to jest temat na dno mam nadzieję na kolejne rozmowy z panem profesorem bocznych dializy już do domu Darek broń panie doktorze, ale to tak na drugi plan, by mówić w ten sposób, że wszyscy słuchacze i tak się tu jak na wykładzie teraz Stali to takie nie widział go, żeby tak wyglądał prowadzimy rozmowy w każdym razie liczy na to, że jeszcze się spotkamy w radiu TOK FM porozmawiamy o Ameryce, ale też trochę nas dr Marek szopski Instytut anglistyki Uniwersytetu Warszawskiego bardzo dziękuję za 10 spotkań gier wnieść Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA