REKLAMA

O skrajkach kobiet w Polsce dyskutowali Sergio de Arana, dr Elżbieta Korolczuk, Ewa Wieliczko i Paweł Sulik

Wieczór Radia TOK FM: Dość Przemocy!
Data emisji:
2017-03-16 21:20
Prowadzący:
Czas trwania:
54:17 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
z Radia TOK FM Anną dwudziesta pierwsza 27 słucham Radia TOK FM przyszedł czas na kolejną edycję programu dość przemocy w studiu Radia TOK FM serwera oraz grupy głosy przeciw przemocy dobry wieczór wieczór Ewa Wieliczko członkini ruchu ogólnopolski strajk kobiet organizatorka ściany chłód i dobry wieczór dobry wieczór, a Skype połączył się dr Elżbietą Korolczuk socjolożką Uniwersytet w sądach to akcja demokracja dobry wieczór także wieczorem i dzisiaj mamy kilka Rozwiń » ważnych tematów, które chcieliśmy poruszyć słuchaczy i słuchaczki Radia TOK FM bardzo gorąco zapraszam do dzwonienia do nas pod nr 224 czwórki 044 z państwa komentarzami mi pytaniami, a może też pisać do nas specjalny adres i stworzyliśmy w naszej audycji jest bardzo prosty dość przemocy małpa to krótka fakt dość przemocy małpa to krótka FM w i jeśli państwo jest zaczyn w ten sposób, że państwo mieli wrażenie, że oto z 8 marca mieliśmy w Polsce taki wyraźny głos protestu w kobiety, ale też mężczyzn przeciwko temu co się dzieje z prawami kobiet w Polsce i przeciwko dyskryminacji i w różnych miejscach w Polsce różnie wyglądało to po jeśli państwo nie patrzyli na to przez pryzmat mediów narodowych mediów publicznych tylko jakiś nie mediów niezależnych to mogli mieć państwo wrażenie, że oto coś ważnego się dzieje takie kryterium uliczne rozstrzyga o tym, że dyskusja jest ważna i ten rząd ewidentnie nie działa w imieniu kobiet wnętrza skróci, ale w jest jeszcze druga strona tego metalu w niektórych miejscowościach w naszym kraju i po protestach tuż przed protestami w trakcie protestów pojawiły się bardzo silne reakcje negatywne wobec nich i gdyby to były reakcje negatywne dopuszczalne z punktu widzenia debaty publicznej czy demokracji im kontr demonstracje transparenty można było powiedzieć no cóż tak to wygląda, ale chciałem pani Ewa Wieliczko zapytać o tę sytuację, kiedy mamy wrażenie, że to nie jest po prostu dyskusja debata publiczna przede wszystkim należy podkreślić, że strajk międzynarodowy strajk kobiet 8 marca odbył się w ponad 100 wsiach miasteczkach miastach Warszawie w bardzo wielu 90 % z tych miasteczek to były małe i średnie miasta Enei te małe i średnie miasta organizatorki protestów w tych miejscach mają teraz pst niekiedy bardzo duży problem, ponieważ spotykają się z realiami bardzo negatywnymi spotykają się z ogromną ilością hejtu internet i nie w życiu prywatnym i nie jest we własnej pracy, ale co więcej ten hejt nie dotyczy tylko ich KRS z bardzo negatywne reakcje spotykają również ich rodziny matki ich dzieci, ale niekiedy w szkołach są wytykane palcami AM mamy historię z ze Strzegomia z Puła w z Sanoka, gdzie księża w szkole na lekcji religii agitowali przeciwko protestowi, żeby się, że pójście na taki protest to jest grzech natomiast zachęcali do tego, żeby przyjść na kontrdemonstrację, a co więcej wytykał mi pan palcami pytali, a co zrobić na lekcji, ale przecież twoja mama jest niewierząca wytykali syna organizatorki protestów w tym jedno miejsce każdemu mówiąc szczerze, a co to, że jest niewierząca znaczy to, że była organizatorką protestu było tu kluczem ING 1 jedno i drugie, dlatego że wytykała akurat syna organizatorki protestu w BN i organizatorka z Gryfina to jest miasteczko 20  000 mieszkańców, mówi że na portalach o lokalnych internetowych spotyka się z bardzo dużą ilością po prostu negatywnych obrałem przemocy słownej nie tyle negatywnych komentarzy do przemocy słownej GI ne administratorzy tych portali nic nie robią natomiast takie bardziej dotkliwe reakcje spotkały np. organizatorkę koordynatorka z Siemiatycz, gdzie oprócz tego, że była koordynatorką protestów 8 marca działa również się bardzo aktywnie na rzecz osób niepełnosprawnych w w grupie pełno aktywni i ta grupa ostatnio ostro utraciła lokal, który wcześniej dostała od powiatu i oczywiście można zadawać pytanie, dlaczego akurat teraz i najlepszym wytłumaczeniem jest to, że po prostu pani jak również członkowie grupy zdecydowali się poprzeć protest kobiet czy moim domowym w sytuacji, kiedy szczególnie w ma w małych społecznościach, a w środowiskach, gdzie mógł, więc ludzie znają w trakcie przygotowań do protestu podczas protestu po proteście mamy do czynienia z taką reakcją, które Niemcy państwo to dziwi w tym co znaczy zapytam tak jak to jest z konserwatywnym społeczeństwie takim jak polskie pojawi się wyraźny protest wizji i widzialnego jest bardzo ważny widzialny i w mediach i na ulicy małej miejscowości i następuje reakcja Jola jest taką reakcją nienawistne wpisy na forach internetowych wypowiedzi księży na lekcjach religii także czy państwo są zdziwieni, bo moim zdaniem jest historia którą, której wielokrotnie pewnych historii świata już czytaliśmy Otóż właśnie rozgrywa to wszystko lepiej zapytać panią dr Elżbieta Korolczuk sama reakcja niechęć i zwalczania pewnych ruchów szczególnie emancypacji ma swoją bardzo długą historię, że musimy sobie o tym co się działo w przypadku ruchu na rzecz praw obywatelskich w stanach Zjednoczonych, gdzie ginęli ludzie w związku z walką o prawa, a czarnych obywateli Stanów zjednoczonych to są cieczy warto w związku z apartheidem w, a Anna CRM w Republice Południowej Afryki to są to są historie pełne tragicznych wydarzeń pełne po ogromnej nienawiści wobec ludzi, którzy walczą o swoje prawa o pełne przemocy powiedziałabym takiej, że na bardzo fizyczna zresztą, jeżeli popatrzymy na statystyki dotyczące chociażby stany Zjednoczone, gdzie dostęp do broni jest bardzo szeroki to tam 1 z głównych, a przyczyna śmierci osób na skutek działań motywowanych nienawiścią, ale to są wybuchy zastrzelenia podłożenie bomb podkładanie bomb pod klinikami które, które proponują usługi takie np. jak dostęp do aborcji czy w ogóle odraza sprawami produkcyjnymi kobiety, więc AM niestety, ale ruch przeciwstawiający się o emancypacji czy 3 takim postulatem powiedziałam równościowe mają tutaj dosyć się długą historię przemocy realnej przemocy tak są sytuacje, których ktoś do kogo strzelano dodatek w przypadku Stanów i ruchu antyczne jest jeszcze twierdzą, że robi to ochronie, bo to, żeby ochronić życie niestety tutaj mamy do czynienia z sytuacją, w której walka polityczna staje się walką fizyczną i AM brak zgody na pewno napędem 4 postulaty co jest jakby normalne dla Manu częścią społeczeństwa demokratycznego takie dni mają czas tak jest taniej niemal takie postulaty nie ma tak takie żądania, jakby każdy ma prawo do tego, żeby MF walczyć o to co uznaje za słuszne natomiast nie ma prawa używać przemocy stop przemocy werbalnej do przemocy fizycznej tutaj mamy do czynienia z sytuacją, w której dochodzi do przekroczenia te granice i myślę, że to jest bezpośrednia reakcja na na przekonanie o dużej sile tego ruchu kobiecego, który się ujawnił w ubiegłym roku, które potwierdził to swoją żywotność 8 marca to i tak zawsze w twarz może powiedzieć z perspektywy takiej niewielkiej dwudziesto tysięcznym miejscowość Gryfino i kogoś stąd po prostu jest były tam nie podlega jakiemuś ostracyzmowi tom in den pocieszające jest myśl oczywiście ziemski to jest efekt tego, że pokazaliśmy siłę tylko w praktyce teraz życie takie osoby jest po prostu trudne w związku z tym rodzi się w głowie następujące pytanie czy to oznacza, że ruchy emancypacyjne w Polsce powinien zmienić swoje metody albo w ogóle inaczej działać przy założeniu, że tak jak dr Elżbieta Korolczuk powiedziała tak jest, że następuje reakcja i tak samo reakcja jest bardzo silna mocna czy to nie znaczy, że tak jak jeszcze przez program sugerowałem oczywiście żartobliwie zamiast ściany furii tak zrobić nie ściany miłość i potrzeby nie być tą stroną, która w ogóle sugeruje, że mogłaby używać przemocy nawet czysto formalny w Ghanie zawieźli mogę jeść, ale tak, a część dekoltu proszę bardzo chce, więc mogę dodać, że BMW czy naprawdę jest ogromna różnica pomiędzy wyrażaniem swojej złości czy niezgody czy gniewu słusznego gniewu w formie werbalnej i UE w takiej formie, która nie dotyka nikogo osobiście tylko mówi ja nie zgadzam się na to, żeby np. ich nie istniała przemoc wobec kobiet nie zgadzam się na to, żeby istniały brzmienie 3 nie przestrzegano prawa dotyczącego praw reprodukcyjnych kobiet, a sytuacja, w której ktoś atakuje konkretne osoby robi to często anonimowo i w sposób brutalny narusza prywatność tych osób, ale bądź też używa swej władzy instytucjonalnej, by się na tych osobach odegrać to zasadnicza kwestia i bardzo chciała, żebyśmy tutaj nie nie chodzili w o opisanie Edyty tych działań jako symetrycznych mówi Ewa Wieliczko ja się bardzo zgadzam z tym co powiedziała Elżbieta i chciałabym dodać, że my jako organizatorki lokalne strajku kobiet używane wszelkiego rodzaju metod rentowy, że ja na początku zorganizowała w październiku Pragę protest, który nazwałam ściana furii nie znaczy, że ta ściana furii, która odbyła się tras w marcu nie miała zupełnie innego wydźwięku bo, ponieważ miałam meldowała ściana furii w grę, gdy tworzyliśmy sztukę uliczną robiliśmy graficy wini en i składaliśmy dobre życzenia hasło było szacunku kwiatów i praw, więc to nie jest ani w najmniejszym stopniu nie było agresywne hasło również organizatorki lokalny one organizują akcje taneczne one tworzą chóry one w 1 organizatorka wręcz wypożyczyła stary kiosk z muzeum i tamy udzielała porad na temat praw kobiet, więc działanie dopatrywałbym się w naszych komunikatach MF przemocy i 1 z jakiegokolwiek argumentu na rzecz tego, że można wobec nas przemoc stosować, ponieważ religii i jak i ile jest organizatorem tyle jest Method man wspólne żądanie hasło brzmiało Solidarność naszą bronią i nie byłoby to w ani w żadnym stopniu hasło atakujące w serze Deron, z czym się wydaje, że bardzo uważać, żeby zdać sprawę, że tu bardzo między umiędzynarodowienia na protest i że bardzo bym była wysoka aktywność w krajach Ameryki Łacińskiej, gdzie poziom aż trudno jest porównywać, gdyż poziom przemocy wobec kobiet nóżką w Argentynie i w Polsce volvo jak wiadomo Londyn czy nie mamy identycznych identycznych sposobów właśnie mierzenia tego zjawiska natomiast sytuacja, w której wychodzi się jakaś grupa, która z nas nie ma władzy i nie kontroluje media nie kontroluje polityk wychodzi na ulicy, mówi że ten zastany porządek się bardzo nie podoba to zawsze jest taka taka skłonność do uznawania że, że ta grupa jest niebezpieczne no to to jest taki lęk przed tym, że naruszy się porządny, który był zastanej wydaje mi się, że to jest bardzo specyficzne, że np. nasz minister spraw wewnętrznych, gdy do żony dochodziło do zamieszek w Elblągu o o po zabójstwie w 1 w 1 z lokali stwierdził Ełku to była nauka przerażone łuk cóż to było uzasadnione gniew, czyli tutaj mamy sytuację, w którym osoba, która nadzoruje policję policja wybiera się, że akty wandalizmu niszczenia i nawet koń policjant z uzasadnionymi niemym jest, więc z tym, który ginie w swą uzasadniony oraz to czy mamy prawo wyrażać niezadowolenie w sposób, który nie będzie takim sposobem zwykłych postulatów wydaje mi się, że to zawsze jest konieczne, by w sytuacji protestów politycznych po owym wygranych przez Donalda Trumpa w wyborach, gdzie nie wygrał pod względem liczby głosów tylko liczby głosów elektorskich, które są rozliczane przez stany no to było ogromne protesty ze strony kobiety Nate protesty nie były sympatyczne Donalda Trumpa i też nie było także z budową w powietrzu są zasoby język miłości czasem czas dla niego ponieważ bardzo duża część Amerykanek Amerykanów niezadowolone z tego co proponuje tak możemy na chwilę wrócić do tych przykładów, które modelki są dramatyczne przykłady, które pani Ewa Wieliczko budowała z różnych miejsc w Polsce odczyt z odczytu może jest tak, że sobie wyobrażamy to teatrum życia społecznego w ten sposób, że możemy pewne rzeczy robić z transparentem dłoni na ulicy, ale nie powinniśmy wszak pewnych drażliwych kwestii światopoglądowych poruszać na lekcji na lekcje religii, a w pracy nie wiem mogę może się właśnie ten prąd coś takiego wydarza ten protest i na jesieni i teraz protesty manifestacje kobiet po prostu złamały tutaj jakiś jakiś porządek może to coś takiego się stało Air Force India chronione i ośnieżone złamało porządek w taki powiedziałabym symbolicznej, bo obrażony, w ramach którego protestują skrajnego Luke, a i tak to skrajną grupom byłoby np. feministki najlepiej jeszcze członkiem wojującej feministki trafia do miasta mieszka tylko duże miasta, ale nagle się okazało, że protestują osoby, które nie pasują do tego stereotypu społecznego co rozbija sam stereotyp nagle się okazuje że, że osoby w treści identyfikujące Mińsk licznymi postulatami to są kobiety mężczyźni są osoby w różnym wieku to są osoby właśnie z Gryfina L3 z Siemiatycz czy z Białegostoku trzecie Sokółki, a nie tylko z Warszawy i to powoduje też jak sądzę ogromny niepokój rośnie można w tej sytuacji powiedzieć to jest też na derby taka właśnie wojownicza agresywna, ale malutka grupka, która chce zburzyć społeczny porządek oczywiście opłacają z jak to zazwyczaj bywa próbowała tego typu narracji, ale bardzo trudno, bo bardzo trudna utrzymuje to kwota ta wizja atut w porównaniu z rzeczywistością z RM i w tym sensie sądzę, że tak doszło do naruszenia trudnego dla tego społecznego spokoju zakłada, że ten społeczny spokój jest osiągany dzięki podporządkowaniu pewnej grupy tak i to ukrył grupą są kobiety po to nie jest przypadek, że obecne roczne za poprzednie też nie było wspaniale LM, ale wydaje się jednak żal, że w przypadku tej płacy zwiększa spójność ideologiczna to znaczy pan obiektem zainteresowania są rodziny oraz kwestie związane z dzietnością natomiast samą kobietę, ale właściwie są obiektem którego, które należy sobie podporządkować za pomocą określonych działań instytucjonalnych, czyli za pomocą aparatu przemocy w inny nie wiem w jakim kierunku teraz sytuacja się będzie rozwijać, bo z 1 strony społeczeństwo dostało taki sygnał oto jest część kobiet, która mówi tylko to ewidentnie uważam, że jeśli chodzi o, a walka z przemocą prawa rozrodczych i t d. tak dalej sytuacja z daleka od ideału i manifestują, a z drugiej strony mamy rząd, który tak krzyknął do prośby na konto powodzian to jest taki spójny ideologicznie mówi damy pieniądze, ale tylko wyłącznie na zwiększanie ich rozrodczości więcej dzieci tym więcej pieniędzy końska dawka i to i to jest czysty przekaz to się z zwierzątko co się wydarzy dalej tak jakby ktoś może zapytać w tym kierunku teraz wszystko będzie, choć pani Ewa Wieliczko roszad ja chciałem nawiązać też od odpowiedzi na to pytanie do ostatniego pytania i powiedzieć, że jest bardzo cieszy, że ten ład i porządek został zburzony, dlatego że kwestie rozważane to można, by się kłócić zburzony i nałożono zanurzony w założonym tak cieszę się, że w dyskurs publiczny nagle weszły kobiety i zaczęły domagać swoich praw, dlatego że te problemy, które warunkują nasze życie RM gromadziły się i istniały od bardzo długiego czasu natomiast w tym momencie widać, że ten ruch, który powstał dostałby my dałyśmy sobie moc dałyśmy moc do społecznej zmiany i widać to nie tylko po nas, ale ten nasz Polski protest zainspirowały w mniejszym lub większym stopniu również inne kraje, więc widać, że ta siła, która coś więcej, by rozwiązać test czeka już dla wielu słuchaczy słuchaczek Polski oraz zainspirowały inne kraje chcą się w takim sensie, że byłyśmy pierwszym krajem, który tak naprawdę zdecydował się w tak krótkim czasie w wy sposób zupełnie innych nie jest organizowany centralnie wyjść na ulicy oczywiście my grałyśmy i czerpały z Interem inspiracje z Islandii, gdzie podobny strajk odbył się w siedemdziesiątym piątym roku natomiast my teraz po prostu nam bardzo agresywną próbę naruszenia naszych praw wyszłyśmy na ulice w UE i potem zaczęłyśmy kontaktować się i z nami zaczęły kontaktować się kobiety z innych krajów głównie z Argentyny, ale też wiemy, że protesty w Korei Południowej, które odbyły się wkrótce również w październiku po naszym proteście były inspirowane tym, że można wyjść na ulice można powiedzieć głośno sprzeciwić się naruszeniu praw i jeszcze w dodatku ta władza się przed swoimi planami cofnęła, więc zaraz po naszym strajku nawiązały współpracę z różnymi państwami głównie na początku z Argentyną i z państwami Europy i po przepraszamy Ameryki Łacińskiej już 21 października tak naprawdę powstała grupa na Facebooku Międzynarodowego strajku kobiet i do tej grupy stopniowo na dołączały coraz to więcej państ w w rezultacie 8 marca zastrajkowało prawie 60 krajów grupy kobiece w prawie 60 krajach na całym świecie a, czyli czy morzem przez chwilę porozmawiać o cudownej figurze strajku, bo to była rzecz, która to dyskusja na temat tego czy używa słowa strajk czy nie ornament jest ciekawa 1 względu niektórzy publicyści w mediach mówi Krzysztoń jest prawdziwy strajk to był prawdziwy strajk właśnie tak jak ten w Islandii, który jest niby inspiracją dlatego to by kraj się zatrzymał okresie nie zatrzymał, Ergo ta bitwa w tej długiej walce oprawa kobiet została przez kobiety przegrana w Top co państwo sądzą o terytoria bogate w stawianiu sprawy, bo ktoś może powiedzieć, skąd to to nie jest istotne jest w ogóle jakiś akcent, więc ostatnie słowo strajk mówmy o proteście mówmy o czy to co znaczy czy wyczuwa się bicie słowo strajk, toteż sądzę, że to jest istota zawiera rutynę istotne ARM z kilku powodów to znaczy po pierwsze w Polsce strajk ma dosyć się konkretną konotacje szukasz głównie z walką solidarnościową, która dzisiaj wydaje się już zapomniana przez getto zostało z MSZ w związku zawodowego Solidarność i tutaj szczęście niesłychanie ironicznym komentarzem do historii Polski sytuacja, w której strajki, którym użycie wobec tych symboli jest DM przez kobiety walczące o swoje prawa jest kwestionowane przez władze Izby związki zawodowe Solidarność, ale myślę, że to jest bardzo świadome nawiązanie do pewnego sposobu myślenia z takiego sposobu myślenia, w ramach którego ARM w momencie, kiedy władza, która powinna nas nie reprezentantów, która powinna zaprezentować nie robi tego Belki była naszą godność, kiedy nie szanuje naszych praw obywatelskich o prawa reprodukcyjne też są prawami obywatelskimi czy prawa seksualne to mamy prawo strajkować mamy prawo przywołać tę władzę do porządku mamy prawo mówić o swoim słusznym Gniewie to jest kontekst, który w PRL i wpisuje się w szerszy kontekst odzyskiwania przez środowiska wolnościowe lewicowe feministyczne pewnych symboli, które zostały zagarnięte przez UE przez DM, a prawicę druga kwestia to jest kwestia tego czy strajk rzeczywiście musi polegać na tym, że strajkuje miał się powie, że byłam zaskoczona tym jak wiele kobiet deklarowało to w badaniach CBOS to też była widoczna udziału i strajk realne, ponieważ w dzisiejszych realiach w momencie, kiedy w 13 osób w Polsce pracuje na umowach śmieciowych to auto z zachowaniem pociąga za sobą bardzo określone konsekwencje przede wszystkim zrobienie tego prawdziwego strajku tak jak powinna się go zrobić zgodnie z prawem przecież niemożliwe, ponieważ nie ma związku zawodowego w wielu zakładach pracy, a trzecia kwestia bezkres Solidarności to znaczy kończy dyskusje w gronie organizatora, który wznawia się czy to powinien być prawdziwy strach czy nie powinien nigdy się pojawiły głosy różnych kobiet, które mówiły o Janie mogę z różnych powodów zastrzegł Kopacz, bo rzeczywiście mogłaby stracić pracę jestem samodzielną mamą i by były różne sytuacje życiowe, które powodowały, że byłoby to bardzo trudne, że w ramach tej Solidarności pojawił się pomysł, że nie musi to być strach się strajk może być naszym hasłem natomiast to w jaki sposób różne osoby będą realizowały przyłączenie się swoją swe uczestnictwo w OFE tym co nazywają co nazwano ostatecznie ogólna z ogólnopolskim strajkiem kobieta musi mi startować z takich kobiet wsi, ale te sposoby mogą być dopasowane do możliwości do określonej sytuacji życiowej ważne jest to, że do uczuć to przynależność, żeby ją zadeklarować przede wszystkim, żeby czuć się współwłaścicielką strajku ani tylko osobom kraj realizuje czarnoskóry narzucono wizję Sergio de oraz czy mi się wydaje, że bardzo ciekawą ciekawym zjawiskiem jest tak naprawdę jest sposób jak i przedstawiciele władz przede wszystkim ministrowie się wyrażali w właśnie w kwestiach dotyczących praw kobiet w ostatnim czasie na syna oboje Waszczykowskiego, że jest mają dużo za dużo czasu to nic się bawią, ale też wypowiedź ministra Radziwiłła, który pytany o kwestie właśnie OPTeam zablokowania dostępu do antykoncepcji awaryjnej której, której mechanizm polega na tym że, że trzeba tu ktoś go zastosować zapytany czy gdyby do niego jak do lekarza w życiorysie kobieta doznała zgwałcona czy on przepisał dom powiedział, że nie był w nim przepisy oby tak kiedyś tak to taka niesamowita arogancja przedstawicieli władzy, którzy uważają, że z powodu tego, że to, że z grupą osób, które głosowały nad zdobyli najwyższy wynik mają prawo po prostu swoje słowa słowa swojej idei czy swojego rodzina narzucać tak po prostu bez bez żadnego nawet próby poważnego potraktowania z drugiej strony im mizerne, że to jest pewien też pewna przyczyna tego tego gniewu, który się właśnie wyraża tym, że trzeba naprawdę w Polsce być silnie zmotywowanym, żeby właśnie w małych miasteczkach zorganizować proces, kiedy tak naprawdę protesty w Polsce są bardzo rzadkim zjawiskiem mini protesty rzędu kilku tysięcy osób z bardzo dużych miastach są Soros zwęszyli teraz do roku tak ciekawa sytuacja, bo myśmy zaczęli od tych konkretnych przykładów, które panie Waldku zacytował w swojej miejscowości, kiedy nowym pompom osoby organizujące tam demonstracje podlegał swoistemu ostracyzmowi i jej, by przywołaliśmy sytuacji, gdzie naprawdę ta reakcja na na protesty była w nowożytnych wrażenie na Wist, a doba serwera mówi to nie jest tak działa ta nienawiść działa także jako polityk powie w telewizji coś upokarzającego dla danej grupy w czasie podejmie w ogóle decyzja polityczna, bo do takich decyzjach to, że nagle będziemy o uniemożliwiać dostęp do in vitro bo, bo tak uważamy tak albo zmierzyć z rzutu politycy rzucili, a to o wystąpimy z komendy do przemocy razem powiedział, że o wybaczenie musimy występować, bo wystarczy żyjący nowymi nie miał, więc stosować prawo tak, ale co jest realnym Ewa Wieliczko to jest zdecydowanie bardzo duży problem tej ignorancji ze strony władzy natomiast jeśli chodzi o samo pojęcie strajku to wg mnie w grupie nasze organizatora lokalnych jest coraz większa tendencja do tego, żeby uważać, że ten nasz strajk jest prawdziwsza strajkiem niż taki, który byłby zorganizowany zgodnie z prawem ze związkami zawodowymi tak dalej, dlatego że mówimy, jeżeli we nie przestrzegać zasad, na których nam zależy my również nie chcemy pakować się w tym na ramy, które by ustalać ze my chcemy stworzyć swój własny porządek i walkę z deszczu żąda wyczekiwane rów równolegle z nazwą Solidarność z UE są w PAP, jakie panują w porządku to właśnie chciałem studiować może był kilkakrotnie dopadała ich do nas słuchacze pisali czy dzwonili, że gdzieś tu trzeba znaleźć Platformę tak jeśli ja słyszę, że ktoś mówi docent chcemy ustalić swój porządek to pierwszą naturalną reakcją emocjonalną jest Hej, Hej żyjemy w 1 kraju tak albo zacznie się dogadywać możemy na siebie krzyczeć i teraz tam, gdzie padło w poprzedniej części pani wypowiedzi słowo Solidarność to moim zdaniem jest to jakaś droga tam, gdzie pada strajk nasz porządek anty drugi nie ma to to to tylko dlatego przywołałem ten problem z nazewnictwem strajk został dr Elżbieta Korolczuk powiedziała, że w wśród organizowano też była dyskusja marcowy strajk czy nad Solidarnością było była dyskusja pewnie nie, bo to jest hasło kto, ale właśnie dystansu, który obejmował wszystkich tak była dyskusja na temat tego czy ten z Wejherowa słyszałem, że w SPA dr Elżbieta Kowalczyk 0 zostanie pod i że to jest wielki tele strajk, który my podejmujemy jest wersy o nowym rodzajem strajku i danych MEN nie łamały się na prawach, organizując ten radosny działa już cały czas w ramach prawnych i każda kobieta, która chciała wziąć się udział w strajku, bo jestem pewna, że również nie złamała prawa mogła wziąć dzień wolny oczywiście jest to pewien sposób wykluczający obawy wobec kobiet, które nie były w stanie wziąć się ulgę dnia wolnego jest to pewien mankament tego tego strajku natomiast my im wszystkim mówiłyśmy nieważne ubierz się na czarno załóż wstążeczkę pokaże, że jest z nami to zaliczyć to, że jesteśmy siłą, która w ten trend ten dzień jeśli będzie mogła wyjść na ulice jeśli nie będzie około bierze się na czarno, ale że będziemy miały te zbiorowe właśnie poczucie Solidarności, na którym to wszystko zbierane w dr Elżbieta Korolczuk niech uczy tego dotyczyło to pytania, ale tak tak przynajmniej wywnioskowałem z komentarza pana redaktora, że pytanie dotyczy tego czy możemy być solidarne, jeżeli występujemy w imieniu jakiejś 1 grupy albo w imieniu jakiejś części kobiet, którym zależy akurat na prawach reprodukcyjnych jakiś inny cześć tym teoretycznie zależy ja myślę, że tutaj bardzo ważną kwestią jest to połączenie wolności Solidarności to znaczy propozycje które, z którymi czy żądania strony siadły strajk, ale są żądania, które dotyczą zdecydowanej większości polskich kobiet tak i teraz pytanie czy należy wprowadzać takie rozwiązania, które będą pasowały wszystkim nie, bo to jest niemożliwe, ale możemy wprowadzać takie rozwiązania, które umożliwią wybór tak, zakładając oczywiście, że nie każda z nas ma możliwość wolnego wyboru np. z powodów ekonomicznych tak, bo w tej chwili mamy do czynienia z odwrotną sytuację to znaczy w przypadku np. aborcji kobiety de facto nie mają wyboru, ale są wystarczająco bogaty domus, by ten wybór kupić akta szkody wyjeżdżając zagranicę to co postuluje strajk kobiet czy generalnie ruch feministyczny też sytuacja odwrotna to znaczy bierzemy odpowiedzialność jako społeczeństwo za umożliwienie kobietom podejmowania wyborów natomiast nie mówimy im co wybrać pakiety takie społeczeństwo, w którym ceniony jest pluralizm, ale w, którym żadna strona nie uważa, że ma monopol moralny na podejmowanie ważnych decyzji na poziomie indywidualnym i myślę, że to co do co do tej kwestii nie może być AM kompromisu tak to czy nie może być także druga strona mówi, ale naszym zdaniem kobiety powinny być dyskryminowane n p . jak twierdzi 1 polityk znany nam mocarstwo nie mniejsze niż tak tak da, a tych grup czy w momencie, kiedy ktoś jest przeciwnikiem wolności nie ma tutaj pewne możliwości, żeby negocjować to kwestie tak to może być takie poglądy, ale nie musi po pierwsze, wprowadzenie w życie, a nawet nie powinien to po pierwsze po drugie nie ma prawa narzucać za pomocą mechanizmów instytucjonalnych takich zasad całemu społeczeństwu za chwilę wrócimy do rozmowy przypominam, że przez Skype połączył się dr Elżbietą Korolczuk socjolożką uniwersytety są terytoria akcja demokracja w studiu Radia TOK FM Ewa Wieliczko członkini ruchu ogólnopolski strajk kobiet organizatorka ściany furii i Sergio de Arana z grupy głos przeci w przemocy, a państwo piszą do nas na adres dość przemocy małpa Stokrotka FM bez polskich znaków dość przemocy małpa TOK FM i dzwonią pod nr 224 czwórki za 44224 czwórki 044 do rozmowy wracamy za chwilę po informacjach Radia TOK FM, a informacje już 2 minuty Radia TOK FM jest podobno proszę mi odpowiedzi dwudziesty drugie słuchamy Radia TOK FM studził gorące dyskusje to właśnie teraz upublicznimy, a przypominam, że tak przez kratę łączymy się z dr Elżbietą Korolczuk socjolożka z uniwersytetu w sobotą akcja demokracja wciąż dobry wieczór, w jakich w studiu Ewa Wieliczko członkini ruchu ogólnopolski strajk kobiet organizatorka ściany folie czas dobry wieczór dobry wieczór i Sergio de Arana z grupy głosy przeciw przemocy dobry wieczór w wieczór jesteśmy w trakcie bardzo ważnej dyskusji, która trochę dotyczą emocje trochę dotyczą wartości i Ewa Wieliczko powiedział przed ważną rzeczy warto, żeby poczuć tak głośno, że pewne emocje, które wyrażane są na protestach one mogą w tej właśnie nie wiem czy tylko czy to znaczy, że ktoś, kto ma inne poglądy on może poczuć tak jak sugerowała to jedno ze słuchaczek dzwoniąc do nas przed godziną dwudziestą drugą w tym poczuć, że to jest przemoc całego z Niecieczy w obrazek dość konserwatywnych obok konserwatywnych światopoglądzie, który widzi transparenty niekoniecznie wulgaryzmami widzi taką może nie agresywną, ale bardzo dynamiczną retorykę 3 czy środowiska feministycznego czy kogokolwiek, kto bierze udział w strajku kobiet w taką osobą, która nie podziela tych wartości czuję, że to jest przemoc tak po prostu odczuwa to inny nie jesteśmy w stanie chodzić nie pan pani nie nie czuję, że też przemocowych też jest rodzaj przemocy poznałem też jest bardzo ważne właśnie tak jak my takie chronione na początku zrozumiałe jest to że, gdy my jest wystosowanie jony postulaty łamiący dla 3 i porządek ta osoba czuje się również zagrożona i talent i NN i jest to reakcja motywowana lękiem, że z UE chcemy zmienić tę rzeczywistość Wei dana osoba żyje natomiast nasze protesty też są motywowane lękiem natomiast lękiem o inne sprawy mysie boimy tego, że np. zostaniemy zgwałcone i będzie musiało urodzić dziecko boimy się, że zostaniemy zgwałconej test nie dostaniemy żadnego wsparcia od państwa boimy zmienia się, że nie dostaniemy wsparcie z funduszu alimentacyjnego i nie będzie miało pieniędzy na to, żeby wychować je i wykarmić dzieci, więc celem naszej lęk jest bardzo ugruntowane w rzeczywistości inni, że w momencie, kiedy my czujemy ogrom tej przemocy fizycznej bez przemocy fizycznej strukturalnej słownej jest wystosowane w UE wobec nas narastają nas emocje, które muszą się sprzeciwić temu stanowi rzeczy i te emocje czasem również są bardzo silne i przeobrażają się w 2 można zauważyć one wypływają na transparentach wybrzmiewają w okrzykach natomiast one nie wynikają z tego, że żem chcemy stosować przemoc no po prostu się bronimy w ten sposób dr Elżbieta Korolczuk i ja może trochę z innego punktu widzenia to znaczy sfera publiczna sfera polityczna są sferami konfliktu z czystą sferami, w których są wyrażane bardzo różne często sprzeczne postulaty żądania i potrzeby, więc wizja w ramach której, ale jesteśmy obrażani tym, że ktoś ma inne poglądy czy inne potrzeby niż my no jest jednak absurdalna to znaczy z całym szacunkiem dla dla każdej osoby jej prawda uczuć to znaczy no ja nie mogę się czuć urażona tym, że ktoś ma poglądy antyczną jest tak to są po prostu poglądy to osoba ma prawo je wyrażać tylko problem polega na tym, jeżeli tak mówi jest na następujące życie władcy bądź też następuje spersonalizowane nie tego gniewu czy wściekłości i atakuje się na szkodę osoby, a nie problem społeczny BU czy też atakuje się grupy słabsze i to jest moim zdaniem zasadnicza kwestia przypadku debaty n p . o dozwolonej krytyce kościoła w Polsce tak to znaczy, że sytuacja, w której mamy do czynienia z niesłychanie wszechwładną właściwie instytucją, a k 3, a Annę, która jest wspierana przez państwa, która ma ogromną podział władzy też symboliczną, która ma władzę realną Chuck ażeby polegające na polegającą na tym, że konsultowane są z hierarchią kościoła ARM inne wszelkie decyzje politycznej politycy i właśnie politycy uważają, że żona często zdanie hierarchów kościoła istotniejsze jest istotniejsze niż zdanie obywateli obywatelek to powoduje, że HR w związku właśnie z tą ogromną władzą koszyk kościół ma prawo być krytykowany także w sposób ostry bezkompromisowy tak im to oczywiście używanie wulgaryzmów jest kwestia w ogóle dostałam ataku, gdyż tego nie robimy koniec tak w sferze publicznej obcymi staramy się natomiast AM sytuacja, w której instytucja, która ma władzę mówi, ale jesteśmy oburzeni, ponieważ ktoś nas krytykuje i to jest przemoc jest powiedziałabym no to pierwsza absurdalna po drugie jest rzeczywiście takim typowym powiedziałabym sposobem tak na odwrócenie wektora władzy i odwrócenie wektora tej realnej przemocy Krasić i tak mówię przemoc symboliczna to nie jest przemoc realna, a w związku z Czech, jeżeli np. imię w przypadku spektaklu klątwa co się dzieje w przestrzeni tak zamknięte jednak przestrzeni lat ktoś dokonuje partner w symbolicznej przemocy to oczywiście ona ma swoją uwagę w tym niemniej jednak ma mniejszą wagę niż realna przemoc seksualna, w których dopuszczają się przedstawiciele kościoła, która nie jest w sposób właściwy przewożąca 12 lat rzeźba jest najważniejszy spektakl klątwa w zamkniętym pomieszczeniu obejrzany przez ludzi, którzy kupili bilet na ten spektakl nie jestem rodzajem przemocy włącznie z tym rodzajem przemocy jak rozumiem wizyta pani Kiessling w Polsce, która jest antyczną ISIS ona z zamkniętym terenie nie nie występku konie dawno nie przepraszam bardzo tutaj kwestia zupełnie inna, ponieważ paniki Sting nie chciała występować gdziekolwiek tak ona chciała występować w przestrzeni akademickiej przestrzeni, która jest, która ma te osoby występujące na Uniwersytecie muszą stan Velvet i ma realizować pewne standardy rzetelności akademickiej na KUL-u paniom i siła w ich nie przypadkowo, lecz w Polsce mamy ponad 10  000 kościołów i nie ma żadnego problemu, żeby paniki z nim wystąpią na którymś z aktu którymi z nich czy jakieś inne przestrzenie publiczne natomiast nieprzypadkowo paniki styki ordo iuris chcieli koniecznie wystąpić też za darmo na dodatek na Uniwersytecie warszawskim, ponieważ oni chcą się za legitymizować tak ze swoimi tezami jak on zaś przekonany, że Kancelaria pan Feliks chciałby, żeby spektakl klątwa był w telewizji publicznej w te w głównym wydaniu wiadomości byśmy zapytali dobrze tak chce zróbmy teatr telewizji z mojego spektaklu klątwa, a jeśli już tak, ale mówimy tutaj o różnych porządkach jednak kwestia to jest kwestia granic wolności słowa generalnie przestrzenie publiczne, a druga kwestia to jest legitymizowanie czegoś co nie jest naukowe poprzez uznanie, że taka osoba taka osoba robi wykład naukowy naczelną nadal niestety nie może być zgody zgody i mam nadzieję, że nie będzie, ale towarzyszące za sobą głosy, ale tu jest ważna rzecz zatrzymajmy się przy tym protesty związane z tym, żeby ta zwolenniczka gigantyczną jest wykładana Uniwersytecie już nie tylko w Warszawie o tak silne i my ze środowisk akademickich i były z listu gdańskich, że wydają się, że to jest coś ta dyskusja o tym, kilka dni, kiedy o tym, prasa pisała w bardzo ważny moment w naszej dyskusji właśnie o tym co co to jest miejsce publiczne przestrzeń publiczna, a to stworzy lidera w oczy ja chcę wrócić do do do kwestii w ogóle tej dyskusji o ONR i tego jak to słowo zostało bardzo ciekawy sposób przetworzone, bo było to totalny zarzewiem takiej wojny ideologiczne wokół konwencji antyprzemocowej się cała dysku 95 proc w dyskusji dotyczyło tego czy płeć kulturowa i w ogóle czy rzeczy czy kultura i tradycja może mieć wpły w na kultywowanie jakichkolwiek form przemocy w ogóle dawca był ten ogromny lęk ze strony osób kupowane w konserwatywnych na torze, że w ogóle dotknie się tematu w ogóle tradycji w połączeniu z rodziną i w ogóle zacznie się, mówi że co w ogóle w rodzinach może się dziać coś złego i my jako społeczeństwo ciepłą państwową niż na to reagować tak kończą żarty spojrzenie z kontuzją teraz tej rozmowie z nim, bo każda z tych opowieści jak patrzeć od środka wygląda inaczej będą tanie w taki dzień dyrektor słyszymy globu w strasznym Venter, kiedy powodem drożyzny siedzieć i zrealizuje się z rozesłali zły i duże pieniądze podatnika tak i też opowieści równocześnie władze to był ten czas, kiedy wyszła sprawa arcybiskupa Wesołowskiego oraz syna Wojciecha Gila i była to taka reakcja rynkowa, że zaczynają nam zaglądać do tego co się dzieje u nas w domu w Soweto to wtedy w zakonach i w lesie wolskim, bo bardzo silna reakcja właśnie taka, że trzeba wzmocniły siłę, bo oni mogą norm mogą TDT porządki nasze zaburzyć ich w ogóle jest lęk przed rozmową na pewne tematy to znak tematy tabu np. przemoc przemoc seksualna przemoc wobec dzieci przemoc wobec kobiet w ogóle, bo dyskusja o tym, że nie wolno mówić o przemocy bez ojca mówi się przemocy w ogóle w ogóle mówić o używanie tego ważny jest niebezpieczne w podróż, w której nastąpiła zmiana tematu, bo przeszliśmy od formy ekspresji do domu gender, ale chciał zakończyć jest to wersja pro forma ekspresji, bo nie do końca po po wypowiedziach Elżbiety Korolczuk rozumiem czy, do którego punktu doszliśmy ja mam wrażenie pewnego chaosu jeśli chodzi o sztandar i to co na sztandarach może być napisany tak jak ja tego nie wyczuwamy pracuje w mediach zaskoczą to wręcz grzech w Chinach chętnych tak przestają być pomocą można napisać na transparencie podczas demonstracji tak będą ich wpły w emocji, a chwilę ja miałabym tutaj właściwie 3 krótkie kryteria faktów po pierwsze, czy tez personalne czy dotyczy zjawiska społeczne albo instytucji po drugie, jaka jest ta realna hierarchia władzy pomiędzy osobą, która wyrażała w sposób nawet bardzo ostry swoje swoje lęki czy potrzeby, a instytucją czy Groupon, który się zwraca to znaczy im bardziej i większą władzę ma ta instytucja czy większą władzę mata grupa, tym bardziej uzasadnione są nawet ostre wypowiedzi i trzecia kwestia to znaczy koszty realne koszty emocjonalne jakieś inne, które ponoszą osoby, które miałoby być ewentualnie obiektem tego ataku jest jak mówi w momencie, kiedy mamy z PRL -em, kiedy mamy do czynienia z AMD z protestami przeciwko nam szkodzi władzy państwa czy władze instytucji kościoła to uważam, że zdecydowanie największy na więcej możemy pozwolić tak osobom, ponieważ realna relacja władzy pomiędzy z obywatelką obywatelem, a instytucja czy państwem jest were not nieporównywalnie czy pies jest po prostu nie nie zbilansowano tak znaczy jednostka zawsze jest poszkodowana z góry instytucji, a instytucja powinna być transparentna i powinna reprezentować interesy osób, więc moim zdaniem naprawdę wystarczy się trzymać tych 3 prostych kryteriów i zasad w Rawiczu to nie jest tak to ona nie jest skomplikowane pod warunkiem, że się właśnie trzymamy tych zasad i odpowiednio wszystkie rozumiemy i pojawia się ilość wyjątków przez rząd za osobę osobę jeśli ileś tam wyjątków, bo wodorosty małą grupę całej demonstracji na rzecz wolnego wyboru małą grupę ludzi trzymających transparenty z ze zdjęciami krwawych płodów tak i teraz tutaj sytuacja nie jest taka jednoznaczna, bo oni teoretycznie mają za plecami potężne autorytet kościoła rzymskokatolickiego taksy wyobrażam, ale z drugiej strony jest kilka osób w tłumie, ale który ma inne zdanie i to wcale już nie jest taka 01 Kowal i i proszę zauważyć, że te osoby wchodzą w ten tłum i nie ma żadnego problemu nie ma żadnych aktów przemocy nie ma żadnych osób poszkodowanych podczas gdy w sytuacji protestu pod uniwersytetem pod kulę właśnie Hanna osoby protestujące został zaatakowany przez ONR tak to znaczy FR my nie wejdziemy czy strona powiedz nie feministyczna czy wolnościowa nie wejdzie w tłum protestujący 11 listopada, bo po prostu stracilibyśmy zdrowie życie, a i to jest właśnie ta różnica pomiędzy wyrażaniem słusznych poglądów, a realną przemocą fizyczną również transparenty, które my przedstawiamy nie podobają się z wielu względów są dla innych dla jednych są ze zbyt mocne dla innych zbyt dużą uwagę i o cielesności, a jeszcze inni zarzucą nam, że przerabiamy znak Solidarności i ja moim zadaniem jest te metry transparent nie mylmy tych transparentów nie piszemy, dlatego że one się podobały my je piszemy po to, żeby one przekazały nasze emocje i to co chcemy walczyć nasze postulaty tak samo jak ci, którzy trzymają zdjęcia krwawych płodów oczywiście także ci, którzy trzymają zdjęcia trwałych płodów również chcą przekazać, że te płody są zabijane natomiast oni o wiele bardziej manipulując tymi obrazami, dlatego że te zdjęcia często nie nie oddają tego jak większość aborcji wygląda rzeczywista, ale nasz teatr zgoda, ale to chyba nie jest rozmowa o manipulacji tylko o tym, jakich symboli możemy używać takich form protestowania może mu używać i i czy mamy brać powód ten program, który teraz trwa się nazwa dość przemocy z ostatnich takich form należy używać, żeby mieć tak i czyste sumienie, że nikogo nikogo niepotrzebnie nie słowem ani gestem nie skrzywdzili śmiech tylko to mój dom się bardzo bogate 3 warunki do Elżbieta Korolczuk mi to test z darami dziś mogę zwrócić uwagę na jedno z Jagą manifestacja w Warszawie to od nich ONR już wspomnianym miałaś takie hasło, że jest jej chcecie zabijać dzieci to my możemy was zabić na 3 duże, że zgłaszamy się na ochotnika i własnymi tester możemy to my wam pomoże, gdy ta granica, której ktoś sugeruje, że ktoś już próbuje zastraszyć i sugeruje, że z, że jest skłonne zastosować przemoc właśnie śmiech to jest ta granica z tyłu w momencie, w którym jest przekraczana i im się wydaje, że rzecz, że to jest centrum, którym mówiliśmy mu mówić, że możemy kogoś n p . nie wiem użyć żadnego z brzydkiego słowa czka dupa radna może to nie być ładna, ale ale, ale możemy być bardzo nerwowa natomiast jak mówimy, jeżeli chcemy go Kowol kogoś skrzywdzić to tutaj jest tak ważne na tych naszych transparent z bielizną są hasła typu Anna Szpak pisała o w UE, która jest Idy bardzo dosadnym hasłem nie jest bardzo łagodnie dojmującym mówimy, żeby serwis odczepił my te hasła są kierowane nadal w i kierunków władzy natomiast nie są spersonalizowane Niny inie mówimy UE i małżeństwa, lecz także ani grosz działem transport wiem nazwisko prof. Chazana było też tak, ale nie było też nazwę rezygnujemy zamierzamy dokonać na panu Chazanie, jaki się prostą straszliwych czynów karalnych tylko po to, transparentność to 1 z moich ulubionych nie przepadam za dr. Chazana no naprawdę film można realizować model swoją ocenę moralności Alfonsa pana sposób łagodniejsze i bardziej powiedziałbym Hanza zry w Ruda zalanych współżycia współżycia społecznego na nie wyobrażam sobie dobra co będzie dalej jak się 1 mamy początek roku i teraz wybrać się zaczyna w ten sposób, że tak jak z myślą o 8 marca o tym co się wydarzyło i o pewnej wewnętrznej na początku naszego programu o pewnych reakcji, które gdzieniegdzie w Polsce miał miejsce w reakcji w podwójnym znaczeniu tego słowa na czym tak wielka akcja reakcja na zły stan dębu była to dość reakcyjny działaniem to co się będzie dalej działo czy Czyty czy to jest tak, że trzeba czekać na inicjatywę teraz jakąś dużą znacząco w miarę spektakularną właśnie ze środowisk feministycznych czy w ogóle ludzi, którzy w Polsce chcą w inne, żeby tutaj jasno zostało powiedziane po czyjej stronie jest rząd czy to będzie raczej takiej taki powolny marsz w kierunku trochę innego społeczeństwa i rząd w Tęczy winny sposób spowoduje, że prawa kobiet zostaną zmniejszone może nawet tak wystąp, jakie państwo to widział w ciągu najbliższych miesięcy jedyne co ją należy opowiedzieć o tym w tym momencie to jest to, że kobiety, które organizowały ogólnopolskiej oraz międzynarodowy strajk kobiet są nadal zrzeszone w grupach w internecie i Enea one im on ciągle są zdenerwowane i ciągle chcą się domagać ty, żeby te postulaty zostały spełnione jony w tym momencie nie dadzą się zatrzymać 7 będą organizować więcej protestów będą organizować więcej akcji, więc celem o tyle teren ten ruch jest ma dla mnie przynajmniej pozytywny wydźwięk, że dał kobietom moc samostanowienia i my wyraźnego opowiedzenia się za tym w jakiej Polsce chce żyć w sferze dawano na czym mi się wydaje, że rzecz, że problem polega na tym, że i jest jakby takie jest ze strony właśnie jest w tej pozycji władzy czy tylko z wyszły takie lekceważący stosunek nasze takie DT TG myślenia o tym, że jeśli opowiemy w mediach publicznych, że to było niepoważne protest to przestaną przychodzić już zmęczony w pewnym momencie zwraca też tak taktyka salami, że Ministerstwo Zdrowia ogłasza np. usunięcie tych standardów porodów narodowych i obozy i jest tak jestem po drugim odcinanie różnych różne rzeczy, więc do twarzy zakaz statek bierze, że nie będzie na nagłego zamachu domeną jedno po drugie, zmienia poszczególne obszary, bo tak tak rozumieją swoje cele dr Elżbieta Korolczuk w tutti nawiązujące do przedmówcy efektem tej strategii salami jest to, że pojawią się kolejne grupy, która nie zgadzają się z polityką rządu to nie jest przypadkiem, że podczas tych protestów pojawiały się i kwestie związane n p . z ochroną Puszczy Białowieskiej i kwestie związane z mam prawami kobiet właśnie na porodówkach i kwestie związane z DM w Teatro g problemami ekonomicznymi na szkołę wyłącza niezupełnie duże grupy samodzielnych matek systemy wsparcia państwa lub na 500 plus, jaki funduszu alimentacyjnego, ale i kwestia ekologiczna cieni, czyli te sprawy związane ze smogiem i t d. tak dalej to znaczy AM problem pojawia się w momencie, kiedy trzeba sobie tego oburzenia i poczucia właśnie słusznego gniewu zbudować alternatywą polityczną, bo problem moim zdaniem tej świni polega na tym, że my mamy wspaniałą zwycięską wspaniała Sobieraj radzą swą partię rządzącą tylko, że my mamy partię rządzącą, która nie ma z kim przegrać tak to znaczy nie mamy alternatywy silnej lewicowej tata centralny powiedziałabym tak, a centralą w baszcie prawicowa po to tutaj trudno z jakiejkolwiek kategorii zaliczyć do lewicy czy centrowa załóżmy AM i jest nim w dużej mierze właściwie pozbawiona wizji tego, w którym kierunku należałoby zmierzać AMD teraz pytanie na ile masowość tego ruchu może się przełożyć na wsparcie polityczne realnych alternaty w dla obecnych rządów tak to jest to testy najpoważniejszy powiedziałabym problem z tym szermierzem i teraz, ale widać już, że są pojawiają się mu pomysły czy propozycje rządowe z Realem wspierać np. osoby już na poziomie startujące w tych wyborach samorządowych tak te, które były zaangażowane są protesty te, które okazał już swoje zaangażowanie w sprawę kobiece czy też generalnie się, że pojęcia lewica walczy czy czynnościowe, a on najem i ile oczywiście nie będę wróżyć z fusów w tej chwili IMP mówi czy to się udać się nie uda, bo pojawia się tu jeszcze 1 warstwa powiedziałabym to znaczy sytuacja globalna naprawdę jesteśmy bardzo mocno założy zanurzeni znikąd kontekst globalny AM chociażby ta wojna z gender, która w Polsce wg moich ocen moich badań mocno się przyczyniła do zwycięstwa prawicy czy wojna z gender była sposobem na to, że np. zmobilizować rodziców tak to nie jest przypadek, że ogromny ruch Ratujmy maluchy zaangażował się m. in. zwalczanie cześć GMO co wydaje się absurdalne tak, ale ani jak te 20 opowiedzieli przeciwko konwencji antyprzemocowej, a tam i to był sposób na to, żeby zmobilizować się mało zaangażowanych politycznie rodziców i po stronie powiedział w prawicowej czy czy po stronie PiS -u Adam i teraz pytanie jest takie, jakiego typu narzędzia my mamy jak możemy ich używać, żeby Anny zmobilizować te osoby, które w tej chwili są mniej zaangażowane, a nie tylko jako młot napić stała tylko jako sposób budowania pewnej nowej alternatywy dla PiS -u dlatego jak miłość PISF wygrał w tego typu umowa o Polsce Marek Karwasz popisem nęci krótką bankructwa pewnej neoliberalnej wizji polityki jako prosty tak czy tego problemu albo konserwatywnej wizji i polityki w ramach, której pan ma służyć interesom tylko określonych grup w dr Elżbieta Korolczuk socjolożką nieważne co do autora akcja demokracja łączyliśmy się przez Skype to bardzo dziękuję za rozmowę studio w Warszawie nie ma dziękuję bardzo studio w Warszawie Ewa Wieliczko członkini ruchu ogólnopolski strajk kobiet organizatorka ściany fugi dziękuję dziękuję bardzo i serwera nas grupy głosy przeciw przemocy dziękuję bardzo dziękuję dwudziesty druga 29 następne wydanie programu dość przemocy za tydzień w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOŚĆ PRZEMOCY!

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA