REKLAMA

Naukowo o korkach, czyli jak uwzględnić współczynnik cwaniactwa?

OFF Czarek
Data emisji:
2017-03-17 10:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
32:31 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
z Pomorza dziś Szanowni państwo nie spóźnieniem do studia wszystko, dlatego że rekrut w Warszawie ale, ale myślę sobie, że każdy, kto mieszka nawet średnio o dużym mieście czy codziennie zmaga się z pytaniami, którędy jechać jak jechać czy będą korki nie będą się coś się nie wydarzy toczy się nauczeni doświadczeniem wiemy, że ta trasa jest bezpieczna, że tu może, lecz 20 minut, ale jak z porannych godzinach albo popołudniowych ona zajmie 45 najgorzej tak, Rozwiń » by sobie wszystko pięknie ładnie były wyliczamy Atu nagle Bach co się wydarzyło wypadek stłuczka i jabłka się wysypały znacie albo węgiel na tory pytanie brzmi czy w oczy się czy można było tego uniknąć to pierwsze pytanie, ale czy musiało do tego dojść to drugie pytanie ale, żeby rozwiązać wydarzenia problemy w naszym życiu pożal się zastanawiać czy można to wszystko jakoś obliczyć zaplanować no bo oczywiście istnieją aplikacje, które pokazują nam co się dzieje dzisiaj w tym momencie, że jest ruch jest tłok tu jest mniej tu jest więcej tu w ogóle się nie przyjedzie, ale można wcześniej zastanawiać się coś będzie działo co się będzie działo, jeżeli spali się most i będziemy korzystać z 1 mostu mniej albo coś będzie działo, jeżeli wybudujemy gdzieś most otworzą się nowe trasy przedziera przejazdów i t d . tak dalej być może dobrym pomysłem jest, aby naukowcy to przykład młodzi naukowcy się tym zajęli wolnych chwilach albo zajęty chwilach tacy jak Paweł k oraz wydział matematyki informatyki mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry witam państwa ponadto interesuje nie tylko interesuje, ale nawet poczynił pan kroki aby, by żyło się lepiej tak tematyka modelowanie optymalizacji ruchu drogowego i ogólnej mobilności transportu to jest temat mojego doktoratu temat pracy naukowej zajmuje się tym zagadnieniem już od kilku lat całkiem sporo udało się już osiągnąć jej mamy dużo pomysłów co można byłoby jeszcze zrobić w przyszłości w Roskoszy już dużo udało osiągnąć to co się udało osiągnąć od kilku lat tworzy program do symulacji analizy ruchu drogowego w tej chwili działa on na realistycznych mapa Warszawy test dosyć duża skala 200 km na 20 km i ten program stanie w czasie rzeczywistym albo nawet szybciej symulować ruch kilkudziesięciu tysięcy ponad 100  000 pojazdów Warszawiankę Stanisława rzeczywisty ruch w Warszawie takiej program może mieć zastosowania przykład właśnie do planowania sieci drogowej to znaczy, gdzie budować drogi jak zorganizować skrzyżowania, gdzie powinny być zlokalizowane parkingi, jakie powinny mieć pojemność w przyszłości będzie mieć pojazdy elektryczne n p . pojawi się pytanie, gdzie powinny być dla nich stacji ładowania zlokalizowane tak, aby ten rok rzeczywiście jak najbardziej płynne, więc tym wszystkim zajmuje się w ramach prac naukowych do tego wszystkiego mogą się przydać wyniki moich prac poza tym w UE w tej chwili rozwijam i projekcji program do symulacji ruchu w kierunku systemu zarządzania ruchem w czasie rzeczywistym to znaczy system taki mógłby zbierać informacje o aktualnej sytuacji w ruchu mają również dane o tym jak ten rozegrano w przeszłości, a szkoccy 510 minut temu przed godziną temu, ale również poprzedniego dnia 3 tydzień temu, by prognozować co będzie działo w ciągu następnych 1015 minut i mając te informacje mogą np. wykrywać, że za chwilę mogą się tworzyć korki bowiem w związku z tym powinniśmy podjąć pewne działania, aby temu zapobiec takim działaniem może być np. znajdowanie dobrych strategii sterowania sygnalizacją świetlną, które mogą być lepsze niż aktualna strategia i właśnie tego typu rozwiązań wyłączenie męski świat to jest nasza strategiczna, która może być on może się tak każe chodzi jeśli chodzi o poprawę efektywności, czyli tak, aby kierowcy pojazdy stare krócej na światłach to tak to może pomóc, ale wtedy pojawia się problem bezpieczeństwa w tak, ponieważ światła nie istnieją są zupełnie bez powodu są po to, żeby ten rok trzeba ten ruch zsynchronizować ze sobą nasze, żeby piesi np. mogli też przejść, kiedy jest, kiedy jest taka potrzeba także póki póki co ono światła są od świata się przydają, chociaż są eksperymenty robione w niektórych miastach, żeby rzeczywiście wyłączy sygnalizację świetlną natomiast w przyszłości sam jest możliwość rzeczywiście światem nie będzie w szczególności, kiedy będziemy mieć już na skalę masową pojazdy autonomiczne i komunikujące się administrowane przez komputer ani przez człowieka my takie pojazdy będą mogły komunikować się np. aby zsynchronizować z grubsza przez skrzyżowanie w sposób bezpieczny w wtedy ruch może być dużo bezpieczniejsze niż obecnie gorzej taki system reaguje na boso jak pan o tym, że system może przewidzieć, że jeżeli wczoraj pomiędzy szóstą 50712 było największe natężenie i przedwczoraj tydzień temu 2 tygodnie temu to istnieje duże prawdopodobieństwo, że za chwilę też tak będzie, a więc można np. wydłużyć zielone światło skrócić drugą albo coś tam jeszcze wymyślić no dobrze, a to co się wydarzy, jeżeli ktoś nie wydarzy to znaczy czy system może reagować na wydarzenia czasu rzeczywistego czy n p . jeżeli na skrzyżowaniu, gdzie niegdyś, więc nie dzieje zawsze jest piękny łagodny przyjazny dojdzie do wypadku toczy system to w jaki sposób może wziąć pod uwagę oczywiście sobie dłonie ta nie może być prawda, bo nigdy zawsze był kompot oczywiście właśnie testy F 1 z głównych zalet rozwiązania, w którym pracuje taką informację o tym, że jest wypadek zablokowane jest główna droga albo w coś strasznego wydarzyło się w mieście jest zła pogoda n p . więc warunki ruchu są zupełnie inne takie informacje można wprowadzić do programu do symulacji komputerowej my ten program może za symulować co będzie działo, czyli wtedy nie bazujemy na tych informacjach, które były, które mieliśmy napłynęła w ciągu ostatnich 1015 minut cieczy były wczoraj tylko po prostu program komputerowy i stanie za symulować co będzie się działo w tych nowych warunkach i wtedy nie będzie w stanie przewidzieć po pierwsze, co może się wydarzyć, jeżeli nic nie zmienimy czyni, jeżeli jest wypadek taka jest sygnalizacja świetlna zostanie taka jest w tej chwili to możemy przewidzieć co dokładnie będzie się działo w UE i również, jeżeli chcielibyśmy to Synaj jest ustawienie sygnalizacji świetlnej zmienić, toteż przy pomocy symulacji komputerowych można, by było to przewidzieć pyta pan, że będzie to możliwe w ABC będzie musiał to zrobić w czasie rzeczywistym to rzeczywiście jest duże wyzwanie, ponieważ jak można się domyślić takie programy do symulacji ruchu mają dość dużą złożoność obliczeniową n p . jeżeli chcemy zasmakować ruch setek tysięcy pojazdów o dużej skali no to wiadomo, że nie nie będzie to proces natychmiastowy, a więc, żeby to wszystko przyśpieszyć opracowuje się bardziej zaawansowane metody korzystającymi z nimi sieci neuronowych inspirowanych z kolei działanie uczenie się ludzkiego mózgu takich sieci neuronowe mogą przybliżać wyniki symulacji komputerowej z bardzo dobrą dokładnością, a czy to dobrze ten program 80 latach będzie zapominał w UE, żeby się w czasie nauczył niekoniecznie to zależy to zależy jak zostanie 100 trojga zaprogramowany to, że jest jasne jest możliwość, żeby nie zapomina, ale jeżeli szukasz te informacje rzeczywiście nie będą potrzebne nie musimy brać pod uwagę n p . jeżeli w ciągu 80 lat np. tak może się zupełnie zmienić się, skąd się struktura sieci drogowej, tak więc więc ruch będzie zupełnie inny będzie zupełnie inna liczba pojazdów to pojazdy będą też zupełnie inna, więc nie ma sensu pamiętać zaś tak odległych zaczyna ale, ale w konkretnej informacji, które były 345 lat temu można pamiętać, iż chodzi np. to same sieci neuronowe to też istnieją i nie ten rodzaj sieci neuronowe, które jest w stanie spamiętać pewne wydarzenia w przeszłości również wnioskować na ich podstawie, czyli system modelowania z chorobą Alzheimera po 5080 latach zaczyna zapominać, że czegoś nauczy na początku bardzo się podoba to rozwiązanie wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM Paweł k oraz wydział matematyki informatyki i mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego z państwa moim gościem informacje Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dziesiątej 20 rozmawiamy dzisiaj o różnych systemach modelowania o tym czy można i właściwie co można przewidzieć i dać ciekawszy także stojak te badania czy te modele przenieść do Gdoś aż do rzeczywistości to, bo to wszystko pięknie wygląda na papierze, ale codziennie stoimy w korkach Paweł Góra jest państwem moim gościem informacje o dziesiąte 20 po informacjach wracamy pan Paweł k oraz wydział matematyki informatyki i mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego z państwa moim gościem mój gość zajmuje się modelowaniem przewidywaniem tego co się będzie działał w ruchu miejskim to oczko w Warszawie, bo pan Warszawę rozpisaną na samochody prawie każdy samochód i taktach wodę modelu jest oczywiście ruch w takim modelu Sunny mikroskopowe to znaczy rzeczywiście każdy pojazd jest modelowane osobne agent osobny obieg takich obiektów może być wiele tysięcy przy czym ta nie jest także modeluje każdego 1 mieszkańca Warszawy zostaną, bo po prostu nie mam takich danych musiałem bazować jedynie na pełnych danych statystycznych np. dotyczących tego, jakie są gęstości zaludnienia w poszczególnych dzielnicach i skont skąd, dokąd ludzie jeżdżą one koniki środkiem transportu więc, więc wiadomo też sceptykom model pewne uproszczenie przybliżenie rzeczywistości jest taka kultowa scena w filmie poszukiwaczy zaginionej Arki, w której główny bohater grany przez Harrisona forda nagle staje oko w oko z facetem, który ma wielki miecz zna oprócz tego się historia sztuki walki wszyscy ze znanymi jak nasz bohater sobie poradzi nasz bohater mówi myśli sobie być może wykorzysta narzędzia z innego stylu walki do tego, żeby szybko tę sytuację rozwiązać po prostu wyciąga colta i strzela do swojego przeciwnika i tak sobie się czasami także, kto zaprojektuje system mówi proszę bardzo w tym systemie wszystko będzie działał nic nie może zepsuć a gdy ktoś mówi, a ja wprowadzę do tego systemu jak i jakość funkcjonalność, aby jakiś element w ogóle z innego porządku w i zastanawia się jak pana modelu zamordować cwaniactwo jak zamordować to, że ktoś udaje, że skręca wprawo oto, żeby się dołączyć do ruchu w po to, że ktoś idzie po chodniku po to, że ktoś jedzie pasem, który jest przeznaczony dla pojazdów uprzywilejowanych na po to, że ktoś postanowił zostawić sobie furgonetkę z napisem kupujcie kiełbaski głównie na poboczu no bo przecież nie będzie jak frajer płaci tylko po prostu wykorzystał to tak ktoś inny postawiły starą ciężarówkę z napisem Sopot restauracja tutaj zarobią 500 m stąd jak zamarynować to nasze polskie cwaniactwo jasne czy szpital nie jest nie jest nie jest prosta sprawa to zaś modelu matematycznym, który rozwija mnie sam dozwolone pewne wydarzenia Stocha styczne losowe znaczy, że lampka kierowca rzeczywiście nie jest losowy to genetyczna częściowo tak ale, ale nie jesteśmy w stanie przewidzieć czy np. ktoś wykona jakiś dziwny manewr na tej ulicy czy na drugi następny tak i to już witał się bardziej losowe, więc w tej chwili np. modeluje to, że kierowcy mogą jeździć szybciej niż jakieś ograniczenia kwotowego jest typowa tania energia rzucić budowę tak u nas jest pewne pewne rzeczy takie takie, które nie mają jakiegoś dużego bez wpływu wpływu na ruch poza w tej chwili biorę pod uwagę jest pewne rzeczy, które są, jakimi rzeczywiście szczegółami, które potencjalnie mogą wpływać na ruch no to jest coś, czego w nas takie głosy nie biorę pod uwagę oni nie mają odpowiednich danych, żeby wiedzieć, że akurat tutaj w tym miejscu będzie co tak jak pan jak ktoś coś postanowi ktoś zaparkuje samochód na środku jezdni można będzie przejechać natomiast, jeżeli już od np. taki system zarządzania ruchem który, który projektuje otrzymałby taką informację, a np. mogą taką informację otrzymać od jakiegoś kierowców, a przez sąd jakaś aplikacja na urządzenie mobilne smartfon albo mogą to po prostu wywnioskować zdanych to znaczy, jeżeli wspierali byśmy dane z pojazdów o tym w jaki sposób pojazdy jeżdżą, z jaką jadą prędkością, gdzie jadą, jakim dokładnie, jaką trajektorię jazdy można było bez takich danych wykrywać, że na jezdni właśnie w tej chwili coś coś dziwnego się dzieje nie musimy nawet wiedzieć co dokładnie, ale wiemy, że coś tam się dzieje co powoduje, że nagle pojazdy jeżdżą 30 % wolniej niż jeździły dotychczas i to wszystko można podać prowadzi do modelu, obniżając w modelu prędkość w domyśle, z którą mierzą pojazdy także to są to są wszystko pewne przybliżenia, ale no tak musimy sobie radzić, bo to jest także dlatego w bojach Tesla model matematyczny, który do pewnego stopnia przybliża rzeczywistość my to przybliżenie może być zgodne z naszymi zgodne z 98 % tak natomiast aby otrzymać zgodność z ministrów 9 już przejść o 1 % wyżej mogę mogłoby się okaże, że musieliśmy wykonać 5 × więcej pracy no tak, ale woda jak ja bym jednak zastanowić się jak zamontować cwaniactwo, bo w niektórych miejscach myślę, że to jest jakaś bardzo ważna stało to trzeba budować poszerza wyobrazić tak to czy co nie jest także nie można przewidzieć toczy się nie można przewidzieć, kiedy ktoś postawi zamożnością gumek, ale pewnie można przewidzieć, że jeżeli gdzieś tam jest restauracja przy drodze to właściciel w jaki sposób wykorzysta przestrzeń przeznaczoną do tego, żeby coś postawić reklamujące to tak jasna mało tego zapewne z wysoką prawdopodobna aż wpadł pod jej sens jako produkt jest można przewidzieć, jeżeli jest pas ruchu dla pojazdów uprzywilejowanych to oprócz nie wiem autobusów taksówek, które mogą jeździć tamtędy w godzinach szczytu prawdopodobnie co dziesiąty kierowca też będzie nielegalnie tamtędy jeździł znaczek z włączonym migacza skrętu wprawo tak kierunkowskazów skręt wprawo albo bez, ale można też przewidzieć, że postawimy tam makietę albo prawdziwy samochód policyjny oto co dwudziesty kierowca tylko w otoczeniu i dojazd i dodatkowo za poczynić obserwacje i przenieść prosto do systemu nota w siłę, ale taki system, w którym niektóre wszystko pięknie wymyślił tylko przyszedł ktoś kopnął ICO jej nie niech pomyślę, że się można kopnąć no tak to jest wiele wątków Canto Ros 1 rzecz to jest nauczka w jaki sposób rzeczywiście ludzie ci kierowcy reagują na pewne informacje, które do nich docieramy skontaktować się, że ktoś tutaj postawią reklamy tak albo krwistej policyjnej i ludzie zaczną jeździć wolniej, więc na wszelkie takie badania takie badania te są prowadzone właśnie i to i co robią Niemcy między nimi ludzie, którzy dostali nagrody Nobla z ekonomii sam badania dotyczące zachowań ludzi na podstawie informacji, które w spływają z rynków finansowych, kiedy Reid w tej fiasko badają w jaki sposób ludzie podejmują decyzje na podstawie informacji dotyczących ruchu drogowego to znaczy jak jak to bywa np. na trasy, które wybierają, więc jest takie badania będą dopiero są w tej chwili są jeszcze prowadzone tak i to jest sam jesteś dosyć daleka droga przypuszczam, żeby tutaj można było to wszystko wprowadzać tak w sposób wiarygodny domagali ENA, bo dlatego, że po prostu tych wszystkich możliwych sytuacji jest jest bardzo duża natomiast tak jak powiedziałem wcześniej, zbierając dane o mieście, że nagroda Nobla z ekonomii jest nagrodą Nobla tak to jest oddzielna nagroda nazywana nazwano nagrodą Nobla, ale nie jest nagrodą Nobla dawna, ale w każdym razie jest odpowiednik tak, więc jeżeli ZUS, jeżeli wspierali byśmy takie dane tak w czasie rzeczywistym n p . o tym w jaki sposób wierzą, ale kierowcy jeżdżą poszczególne samochody, z jaką prędkością obserwujemy tak jak ten ruch np. na danej ulicy wygląda jak to się zmienia w czasie my widzimy, że oka notorycznie na tej ulicy można byłoby jedzie z prędkością przez 56 cm / h mniej więcej jest ich ze średnią prędkością kierowcy 5 cm / h jest tam, ale niosą odchylenia od średniej tak to wszystko tak tata prędkości to jest jakaś, jaka zmienna losowa i po prostu jest jestem pewien szum i zbierając po prostu dane przez długi czas np. przez 2 lata można byłoby właśnie wykryć, że 10 % kierowców jeździ tutaj szybciej, bo oni np. właśnie w ogólnie zwracają uwagi na nic się dzieje 10 % kierowców 15 Mączka zwalnia, bo rzeczywiście jest to tak przejeżdżając zagapił się na reklamę, więc na to, że to wszystko listy jest tych danych, które zbieramy co mogłoby wydobyć więcej są te i inne potrzebne do tego są niewątpliwie duże ilości danych, żeby te wszystkie modele matematyczne dobrze skalibrowany przy tak tak ustawić parametry tych modeli, żeby one rzeczywiście były w stanie w miarę wiarygodnie odwzorowywać rzeczywisty ruch, ale goście nie są wiarygodni, bo po pan mówi o takim prowadzeniu czy też modyfikowaniu modelowania post factum, a czyli, że teraz badamy coś przez 2 lata my mówimy o tej tegoż nie założyli ją tonący wyszło, ale to przez 2 lata później, a jeszcze zastanawiał czy jest możliwe wprowadzenie takiej zmiennej, która jest specyficzna dla danego miejsca tak równo, czyli nazwijmy to zmienna cwaniactwa przy szeroko rozumiana tak i to i to może być także powiedzmy mamy jakiś jakieś miasto czeka ich państwo, gdzie mieszkańcy mają potocznie mówiąc w nosie przepisy w taki albo innych powodów i teraz wiedząc, że mają w nosie przepisy z innych źródeł zakładamy, że współczynnik cwaniactwa czy zmienna cwaniactwa n p . jeżeli chodzi o przestrzeganie przepisu czy też ograniczenie prędkości jest taka Itaka co oznacza, że co dziesiąty jedzie 10 km, by szybciej, a co dwudziesty 20 tak tak i wtedy mamy w ogóle nowy system, bo na świat pojawia się pan w ich kraju x, gdzie mówią no naszym nasz współczynnik cwaniactwa 0 , 03, czyli właściwie wszyscy jedziemy tak jak nam mówią jak jest napisane stop to się zatrzymujemy, jakie zapisanego to idziemy no i wtedy wprowadzamy ten zmianą systemu i mamy 1 model jak wiemy nie podążamy na wschód i mówimy o tutaj mamy nowe zmienne, które pokazują coś innego, więc teraz zmieniamy to modelowanie dodają współczynnik cwaniactwa to było Super fajne no bo takie modele, że tam ktoś coś do nas już można uznać i zapoznać tak na sam są pewne rzeczy, które są typowe praktycznie niezmienne w każdym miejscu w każdy w każdym kraju albo po prostu dotyczą charakterystykę 4 pojazdów tak źle ale, ale sam są rzeczywiście elementy są specyficzne dla danego kraju czasami danego miasta już mogą dotyczyć właśnie przepisów stylu jazdy od charakteru kierowców typowej pogody, które w tych warunkach, jakie zaprojektowano Rzgowa i t d . i jako naukowiec jednak jest przez nich dane, czyli 3 fakty, a więc te dane które, jeżeli gralibyśmy dane o tym jak ten ruch wygląda na danej ulicy np. przez pewien odpowiednio długi czas to w tych danych byłaby ukryta olbrzymia wiedza, czyli nie tylko można byłoby właśnie tworzyć rozkład taki rozkład np. prędkości czy rozkład zachowań kierowców, bo to wszystko można modelować hasła się próba mistyki zmiennych losowych, ale też można byłoby robić pewne przybliżenia tego co czy prognozy tego co może się dziać, kiedy nastąpi jakaś sytuacja, której nie było w ogóle wcześniej w tych danych np. zbieraliśmy przez rok między nim właśnie korzystających z symulacji komputerowych tak to znaczy, jeżeli już wiedzielibyśmy, że Okaj musimy symulacji ustalić pewną maksymalną prędkość, do której kierowcy dążą tak i to maksymalną prędkość możemy właśnie wykryć n p . analizując dane z ciągu jest z wzroku tak zebrane z roku ruchu na danej ulicy i może wiedzieć, że średnio np. kierowcy jeżdżą z taką prędkością, ale ta prędkość ma jednak pewien rozkład mróz to wróćmy do tego wątku po informacjach Paweł Góra wydział matematyki informatyki mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego informacje dziesiąty 40 EUR Paweł oraz wydział matematyki informatyki mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego przed trudną próbą siedzi sobie liczy on oblicza modeluje, a tu pojawi się ktoś mówi, a co współczynnikiem cwaniactwa, choć jak ująć to co z tego nie da się w ujęciu nikt wcześniej kolacji rozmawialiśmy sobie w takie rzeczy się test jest trudne zagadnienie bardzo złożone, ponieważ syna na ruch drogowy oczywiście wpływa bardzo dużo rzeczy dlatego mówię, że zajmuje się modelowaniem modele są pewnym czasie przybliżanie rzeczywistości natomiast uważam, że olbrzymie ilości wiedzy tak naprawdę tkwią w danych są ukryte w danych dotyczących ruchu drogowego, które można potencjalnie zbierać z pomocy różnych sensorów nawet takie dni telefon z urządzenia mobilne strony podróżują ludzie też jest tego typu sensorem i analizują styl gotyk podane przez pewien czas można wykrywać nie tylko typowe zachowania ludzi, ale też na pewne odchylenia od tych typowych zachowań i trasy analizować n p . jak różnią się leczy się zachowania w Warszawie od zachowania szkody w Berlinie w Londynie ich i uważa, że nie niem, bo rozumiem, że patrząc przeszłość PoZdro przez poznajemy przeszłość, czyli tak no ale Czyż nie ciekawsze byłoby też takie interdyscyplinarne podejście i zaproszenie ekspertów z innych dziedzin, którzy nam odpowiedzą, że tak na podstawie przeszłości można modelować przyszłość, ale być może można wpływać na teraźniejszość oczywiście, że można prowadzić będzie czymś takim właśnie zajmuje miasto projektuje właśnie algorytmy, które mają sterować ruchem, który jest teraz ma być w przyszłości taka nie bierze pod uwagę ten algorytm bierze pod uwagę to raczej nie ma romantycznych tutaj oczywiście zamknięcie mostu czy otworzy nowe otwarcie ulicy czy włączenie światła zielonego na 3 minuty zamiast 2 zmienia, ale teraz postawienie 10 radiowozów zmienia jeszcze bardziej to prawda tylko, że to co to co powiedziałem mu one po prostu to w jaki sposób to postawienie 10 radiowozu zmienia ruch to możemy możemy powiedzmy obserwować Tax analizować wyciągać wnioski z danych, które zbieramy być może danych innej sytuacji, bo 10 radiowozów, ale mogliśmy sytuacji, gdzie był 1 radiowóz i wtedy może przeanalizować jak ten 1 radiowóz wpłyną na konto wiemy z normami wyznaczonymi wóz możemy możemy mieć to znaczy możemy mieć np. oczywiście, że zbieramy dane przez pewien czas to mogą być informacje o tym, że rzeczywiście 1 dnia o tej był pojazd taki porównujemy wtedy dane jak ten jak ten ruch różni się tego dnia w Poznaniu do typowej sytuacji no tak, ale teraz się zakładając, że jednak to nie są w kropeczki czy to jest tak mam, które sobie DJ dioda LED tak już to człowiek, który reaguje na różne bodźce no to możemy czekać aż wydarzy się taka sytuacja będzie 10 radiowozów w odległości 2 km od siebie jak zakłada, że noszenie wydarzy, ale należał, ale to rozwiązanie z drugiej strony mówimy postaw my tu 20 radiowozów na 20 kilometrowym odcinku przez tydzień i zobaczmy co się będzie działo no i teraz sytuacja to, że nikt nie wydarzy albo Ekwadorczycy tak, ale teraz programują z tą zakładając, że są czynniki, które są niema tematyczne tak ktoś gdzieś tam mówimy, o co się wydarzyło ludzie jadą jadą wolniej szybciej mniej wypadków, czyli teraz mamy narzędzie nie tylko, które prognozuje co się wydarzy z ruchem, ale teraz prognozuje jakich innych elementów użyć, żeby ten ruch usprawnić takiej ani nie sposób, ale my to nie takich jak mosty tak czy Zielona fala czy roboty drogowe tylko właśnie takich elementów powiedziałbym właśnie w NZS całym ciekawe życie odpowiadam tak panu nie dadzą się statystyka może być ciekawe czy mamy Belka fajne ciekawe tematy oraz jak najbardziej wdrażane w życie po co ja ja stosuję osobiście uważam na przyszłość to taka nie nieodległa to będzie jednak mam nadzieję, że trochę prostsze, a to znaczy to będą jednak pojazdy autonomiczne regiony sterowane przez komputer ani przez człowieka najchętniej w takim roku wtedy ten człowiek będzie mógł mniej nabroił, że tak poświęcać mniej mniej mniej wykazywać się do ssania są po prostu pojazd autonomiczny Manaus jeździć podobnie ich rok będzie można znacznie łatwiej przymierzać, ale widział pan te wszystkie filmy dla wybranych wojny Gwiezdne co to jest właśnie wszystko wielkie ostrzeżenie, że tworzymy systemy autonomiczne i nagle przychodzi robiła to robi mówi wszystko jest w porządku odejścia IEA mówią wszystko z porządku dziękujemy i albo Hans Kloss, który wchodzi do powiek guzika żołnierz mówi ojej przeprasza, ale nie wydają się nią nie uciekniemy przed tą przeszłością, kiedy jednak coraz większy poziom automatyzmu sztuczna inteligencja będzie chodził do naszego życia, bo po prostu tak będzie dużo łatwiej w tej chwili na na drogach ginie rocznie 1  300  000 ludzi na całym świecie szacuje się, że pojazdy autonomiczne zredukują tomizm daje co najmniej dziesięciokrotnie także jest jest tutaj, o co walczyć o jedno ze sztuczną inteligencję wolą odsyłać do tronu głupoty to jest stanowym North rycerskiego w Polsce no to zależy to z tym się jeszcze przydaje planowanie sieci drogowej co mówiłem planowanie lokalizacji pojemności parkingów przy stacji ładowania dla pojazdów elektrycznych do czego jeszcze, gdzie np. zlokalizować i budynki użyteczności publicznej tak, żeby było dla nich dobry dojazd chcemy np. postawić nowy szpital czy nową szkołę, gdzie powinni zlokalizowany albo nową remizę strażacką tak, żeby od razu też w razie czego straż pożarna miała dobry dojazd na szkoły i proponuje, by stawiać na tych terenach, do których poprzednio właścicielowi jeszcze nie zaspokoi swoich roszczeń tak, żeby jak powrócą będzie można szkołę przenieść, a potem albo ją oddać Śląskowi znajomemu parkingi, a to właśnie wszystko jedno, a tak każdy parkuje, gdzie chce na klombach na trawnikach w razie tak modelowo ulice na niej nie do końca nasz album to coś, jakby coś co jakieś konkretnego miejsca tak jest w obrębie nocka danej dzielnicy na to to jest detal bardziej czuły na takim poziomie trochę wyższym to znaczy mamy jakąś dzielnica i teraz chcemy zapytać ich atutem powinna być np. miejsc parkingowych, żeby dla wszystkich mieszkańców tej dzielnicy wystarczyło też biorąc pod uwagę właśnie, że tutaj przyjeżdżają też ludzie do pracy tak Enej potem gdzieniegdzie dokonania przez psy, które ulice powinny być miejsca parkingowe, żeby rzeczywiście tym ludziom było najwygodniej, żeby nie musieli gdzieś krążyć w kółko w np. same badania w Nowym Jorku, które pokazują, że nawet do 30 % kierowców jeżdżących w centrum miasta są kierowcy przeszukany z miejsca parkingowego, a mogliby już tam zaparkować to samo co dla stacji ładowania pojazdów elektrycznych, które też pewnie będą się pojawiać niedługo z 1 strony no i jest pełna dostępność infrastruktury energetycznej z drugiej strony dostępność sieci drogowej, więc trzeba to wszystko jakoś jakoś wyważyć NHS są to sam dramatyczne problemy przed którymi jako społeczeństwo będziemy stawać w najbliższym czasie, by tego typu rozwiązań, jakie programy do symulacji ruchu mogą właśnie się tutaj przydać m. in. w poza tym wdrażane są szacowanie ryzyka wypadku ona w karierze mamy taki z badań mikroskopowych bardzo dokładne model ruchu pojazdu można symulować środowisko stymulacyjnym, zanim będziemy robić ich testy w rzeczywistości jak ten samochód zachowuje, jaki tam jest ryzyko właśnie, że z morzem może być wypadek np. kierowca mógłby nie zdążyć z zahamować i może przydać, gdzie stoją projektowania modeli ubezpieczeń takich modeli ryzyka przed wpadkami Nowak, ale zawraca coś do 30 %, które każe, bo są troszkę miejsca, w czym zmiana, pod którym cena parkowania za godzinę można to uwzględni staż to i tak trzeba brać pod uwagę są bardzo rozwojowy tak swoją swoją drogą to też jest jakby 1 z popularniejszych i bardziej i bardzo efektywnych sposobów zarządzania ruchem oznacza wprowadzanie opłat dużych opłat zaparkowanie w centrum albo w ogóle za wjazd nawet do pewnych obszarach miast i w wielu miastach dużych miastach coś takiego się robi rzeczy się im na to, że nikt nie wie co są dosyć skuteczna, ale nie nie o to nam chodzi to znaczy z 1 strony wzmacnia się korzyści finansowe dla miasta miasto nie musi wtedy wydawać wielu środków n p . Nike drogi system zarządzania ruchem tylko zbieram na dziś traci moc od ludzi, którzy wjeżdżają do centrum na arenę podróżnymi, a to przecież chodzi tak, bo chcielibyśmy raczej, żeby nam nie nie zakazywano wjazdu do zbyt wielu miejsc wiadomo pewne ograniczenia muszą być no ale chcielibyśmy jeździć w miarę swobodnie, więc dlatego na różne takie konto interdyscyplinarne podejście tak to jest test jest dobry dobry kierunek po prostu w niektórych obszarach trzeba rzeczywiście być może wprowadzać opłaty przy czym w ogóle zakaz wjazdu niektórych obszarach lepiej sterować sygnalizacją świetlną niektórych obszarach wybudować więcej parkingów, tak więc często to wszystko, ale wydawać swoje cele szansą są ze sobą połączone nie jest łatwo Tomek lawety bardzo trudne zadanie, gdyby to było proste już dawno to byłoby rozwiązane, a piekarze i Nowym Jorku Los Angeles większość dużych miast są są korki i jest trudna stanie on być bardzo trudna, ale właśnie to trochę za fałszowanie rzeczywistości Polska rzeczywistość jest taka, że miasto być może, by być i wybudowało parkingi podziemne albo jakieś inne, ale przed maksymalnej opłacie godzinnej nie opłaca się to, bo nikt nie chce w to wejść, bo to nie jest dobry biznes taki cel cały model może polepszyć swój model będziesz powinniśmy zbudować pod placem Defilad Parkinsona 23 samochodów w Super wiemy, ale nie to jest problemem, ale o tym, może w przyszłości kiedyś dodam tylko, że to urządzenie ten symulator rodzą się trafić sam z leśnictwem Work tak dokładnie, że ktoś sobie wpisze do wyszukiwarki podczas seksu w lesie Remor to jest nazwa tego programu tak bardzo panu dziękuję bardzo go oraz wydział matematyki informatyki mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego u państwa my się jak pan nie posłuchano belek murowany hit dziękuję dziękuję również za uwagę w dyskusjach informacje o dziesiątej nie jedenasty właściwie już po informacjach wracamy do programu off Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Posłuchaj o tym, co ważne w TOK FM Premium. Teraz podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam 40% taniej! Bądź na bieżąco.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA