REKLAMA

Wypadki drogowe. Liczby nie kłamią. W 2016 było więcej ofiar śmiertelnych niż w 2015 roku.

Skołowani
Data emisji:
2017-03-18 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
42:19 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Krzysztof Woźniak przed mikrofonem audycje skołowani dzisiaj proszę państwa powracamy do statystyk za 2016 roku oczywiście wypadków drogowych, bo w zeszłym tygodniu tak sobie pomyślę, że z państwem ze słuchaczami będą rozmawiać o wasze zdanie, dlaczego tak tych wypadków było więcej w stosunku do 2015 roku, a dzisiaj porozmawiam z analityczka z Instytutu transportu samochodowego pani Anna Zielińska dzień dobry interes państwa z panią Anną się spotykamy Rozwiń » już od 4 lat przy okazji pojawienia się raportu policji na temat stanu bezpieczeństwa w 2000, w którym w tym roku oczywiście w 2016 w tym momencie i powiem pani, że mam marzenia 2 i związane z tymi liczbami jakże ważnym, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo na drogach, które w pewien sposób pokazują czy jest bezpieczniej czy nie pierwsza to jest oczywiście, żeby z roku na rok było mniej wypadków mniej ofiar śmiertelnych mniej rannych to wiadome niestety w 2016 tak się nie stało w stosunku do 2015, a drugi jest takie pensum scenka sobie wyobrażam, że się do pani my jak pojawią się do statystyki uzgadniamy dogodny termin dla obu stron spotykamy się tutaj pani przychodzi do studia przedstawią paniom i się pytam czy coś w metodologii pobierania danych do statystyk drogowych się zmienił, więc pytam pani Anna Czyż 2016 roku jakiś lepszy bardziej kompleksowy szczegółowy sposób pobierano dane do statystyk drogowych myślę, że w pojeździe z tych optymistyczna bardziej w końcu wydaje mi się, że w wyniku współpracy wielu środowisk naukowych i praktyków i policji, gdy dany pomalutku, ale z roku na rok są coraz lepszy zauważamy np. że policja ogromną wagę przywiązuje do poprawnej lokalizacji wypadków co w skali kraju może nie jest takie ważne, ale jeżeli chcemy analizować dokładnie miejsca zagrożeń to też bardzo istotnej i policja uwzględniła prośby zarządców dróg i nas jako analityków, żeby przyłożyć się do tych dobrych lokalizacji niestety NFZ nie jesteśmy jeszcze zadowoleni z tego całkiem, ale widać, że policja z dużo wysiłku wkłada w pozwie obserwatorium bezpieczeństwa ruchu drogowego, którego jest reprezentantem dużą wagę przywiązujemy do weryfikacji danych, które dostajemy od policji przesyłamy nasze uwagi policja stara się uwzględniać jej poprawiać dane także jedziemy w dobrym kierunku to pamiętam z okazji 1 z raportów Najwyższej Izby Kontroli, nad którym pokazano, że niekiedy wypadki w Polsce zdarzały się w Środkowej Afryce, bo tak pokarm daną lokalizację i tabel w garażach wdarła się nie zaś, że jeżeli państwo zobaczyli obcych jest we współrzędnych geograficznych to błąd ludzki wystarczy, że jedno cyferki zmienimy, ale budzi nieco gorzej 1 wypadek zupełnie innym miejscu jest zlokalizowane, ale właśnie dlatego staram się co sprawdzać przekazywać te nasze błędy, które udaje nam się zweryfikować policja nie mówi nie odsyła nas z kwitkiem tylko mówić dobrze bardzo dobrze przysyłajcie nam te błędy my nie będziemy skrupulatnie poprawiać na to po prostu jest sprawa czasu, który ma policja na wprowadzenie tych danych na jej i błędów ludzkich nadal są to na początek musimy jednak powiedzieć te dane zbiera policja i później w pewien sposób je przesłać do instytucji robi taki raport, o którym się będziemy rozmawiać, ale co tam zawarte jest w tych właśnie dane miejsce to już powiedzieliśmy sprawstwo, ale to nie zawsze jest wiadomo na miejscu zdarzenia, choć jak wiadomo, bo to różne rzeczy mogą w czasie śledztwa wejść co dalej na czym najważniejszy z mojego punktu widzenia są informacje o ofiarach ze śmiertelnych i ciężko rannych widzi to są bardzo istotne dla nas informacje i tutaj powinniśmy skupić swoje wysiłki, żeby właśnie zmniejszyć liczbę zabitych ciężko rannych i te dane również są w statystykach jest bardzo dużo informacji o okolicznościach wypadków, ale pamiętajmy, że to są tylko dane statystyczne jest jak zawsze mówię na podstawie tych danych możemy określić skalę problemów natomiast nie możemy określić precyzyjnie przy czym i tak jak wielokrotnie już państwo w tym programie mówiłam jest prowadzone szereg badań pogłębionych w konkretnych grup wypadków, w których nie będzie można wywnioskować, jakie są rzeczywiście przyczyny i tak np. obecnie zrealizowany bardzo szczegółowy program badawczy Europejskiej badamy wypadki z udziałem motocyklistów rowerzystów motorowerzystów w każdym kraju po około 100 wypadków bardzo dokładnie przebadanych włącznie z wizją na miejscu wypadku przez grupę specjalistów i na tej podstawie mamy nadzieję uda nam się określić, dlaczego motocykliści są tak zagrożenie na drodze i tylko w ten sposób możemy określić dokładnie przyczyny wypadków nie na podstawie statystyk policyjnych od kiedy co się stanie, kiedy będzie ten dokument, który powie, dlaczego motocykliści motorowerzyści rowerzyści są tak zagrożeń, gdy projekt jest w trzyletnim nie jest już zbliża się ku końcowi także raport w ciągu roku będzie publikowany natomiast niecierpliwość w tym zakresie nie jest wskazana ponieważ, jeżeli chce mieć wiarygodne wyniki tata jest, gdy bardzo mozolna praca my zbieramy około 5000 informacji o każdym wypadku tyle zmiennych mamy w tej bazie danych w stosunku do 50 informacji, które mam w statystykach policyjnych lub analizujemy ekspertyzy biegłych sądowych analizujemy ze znanych i zeznania świadków analizujemy dokładnie miejsce zdarzenia to są naprawdę bardzo wulgarne badania na naukowe tak czap 3 wypadki z udziałem najwyższych władz polskich też będą badania, bo to nie na motorze, ale szkoda przydałoby się w przydałoby się dobrze wracamy do tych naszych Baranów tutaj w Polsce, bo to się okazuje 80 osób więcej zginał w 2016 roku niż 2015 jest się czym martwić oczywiście jeszcze czy Marcin, bo wskaźniki u nas są bardzo wysokie zagrożenie od lat wysokie w związku z tym, jeżeli jeszcze mamy pogorszenie sytuacji to na pewno jest to po powód do zmartwienia, ale nie przesadzajmy z komentowaniem na ten temat, ponieważ silną lamentować, jakim natomiast na nie przesadzałabym, że też stała jakaś tragedia się stała, ale nie można powiedzieć jej, że ten trend Cyryl dopiero będziemy naprawdę się martwić, że ten trend się utrzyma ten trend może być chwilowy może być jednoroczne tak już zdarzało w przyszłości np. w 2011 roku był wzrost, a w 2012 nastąpił spadek także generalnie tendencje od tych wielu lat mam spadkową i to dobrze to co jest bardzo niepokojące, że wciąż jesteśmy w czołówce krajów najwyższym zagrożeniu i raczej powinniśmy analizować te zagrożenia, którzy utrzymują niż to, że w 2016 roku trochę to zagrożenie wzrosło to bardziej byśmy się martwili, gdyby tych ofiar śmiertelnych było więcej niż 2014 zdecydowanie, że zdecydowanie mają oczywiście skala tego wzrostu jest na grunt powiedziałabym, że uważa się, że każda osoba więcej zabita to oczywiście tragedia w bojach jak najbardziej powinniśmy dążyć do tego, żeby tych zabitych było mniej natomiast czy trudno wyrokować, dlaczego 86 osób zabitych było więcej, bo i, że jej doniczkę rozbierzemy na różne kategorie wypadków miejscy pojazdów to wy no tak małej liczby, że naprawdę wnioskowanie takie wiarygodne na podstawie tak małych różnic jest raczej wróżeniem z fusów, chociaż może powiedzieć, że pewne tendencje udało nam się wyłonić i i na pewno można stwierdzić, że w 2016 roku pozytywne tendencje wśród wypadków z udziałem pieszych nastąpiły czyni mniej zabitych pieszych co można odnotować jako duży sukces natomiast wzrosła liczba ofiar w samochodach osobowych zarówno kierowców jak i pasażerów także byt od lat było odwrotnie rosła liczba zabitych pieszych, a malała liczba zabitych w samochodach osobowych w 2016 roku ta tendencja się odwróciła możemy się cieszyć, bo piesi są 1 z najbardziej zagrożonych grup na polskich drogach, czyli coś drgnęło 13 zabitych ponad 1 zdjęcia zabitych, jeżeli jest ich mniej też bardzo z tego cieszymy pogłębiona analiza tych danych wykazała, że ten spadek zabitych pieszych nastąpił głównie poza obszarami zabudowanymi i w ciemnej pomoże zdobyć dziś w nocy potocznie mówiąc można postawić hipotezę, że to jest pozytywny efekt wprowadzenia obowiązku używania przepraszam elementów odblaskowych po zmroku poza obszarem zabudowanym Anna Zielińska polskie obserwatorium ruchu drogowego przy Instytucie transportu samochodowego tak to powinno brzmieć w pełni rozmawiam proszę państwa statystykach za 2016 rok i proszę przygotować, bo zadam pani podskoczy informacji pytanie dla kogo tak naprawdę są statystyki, bo to i tak od czasu do czasu warto spojrzeć ze strony szarego użytkownika dróg, ale chyba nie nie nikt nie dla nich są to tak naprawdę liczby potrzebny skrót informacji pod klucz wracam dla części audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem ze mną dalej w studiu Anna Zielińska Instytut transportu samochodowego Polski obserwatorium ruchu drogowego bezpieczeństwa drogowego w dzień dobry pani Anna ponownie to nawet dla kogo te statystyki wypadków drogowych są robione, bo my to sobie tak spotykamy się co roku rozmawiamy o tym, że jest lepiej gorzej to w 2016 trochę gorzej niż 2015, ale nie na tyle źle, żeby jak sama pani powiedział, żeby aż tak bardzo się tym martwić lepiej niż 2014 roku w dal dla kogo tak naprawdę te liczby są przede wszystkim statystyki robi się po to, żeby oceniać na ile działania, które podejmują są skuteczne czyli, jeżeli staramy się zmniejszyć zagrożenie to czy nam się to udało w związku z tym są w dużej mierze dla analityków, ale nie tylko często z nich korzystają media, czyli dziennikarze no proszę ich z tego się cieszymy, bo one są te wyniki powinny być jak najbardziej rozpropagowany i dobrze są dla społeczeństwa, żeby mieć świadomość obywatela co im grozi inni, żeby nie oni szansę John tak się zachowywać i zwracać uwagę na zagrożenia, żeby bezpiecznie dotrzeć do domu, ale chyba najważniejsze one powinny służyć decydentom projektantem twórcom środowiska drogowego twórcą systemu bezpieczeństwa ruchu, czyli tym osobom, które decydują o jakość naszego życia poprzez wprowadzane rozwiązania zarówno legislacyjne jak ci inżynierskie jak i edukacyjne i nadzorcze także generalni powinni z nich korzystać ludzie, którzy mają wpły w na zagrożenie innych swoimi decyzjami proszę powiedzieć dlaczego, jeżeli idzie 2 pierwszych i się uderzyć głowami i choć na chodniku oczywiście ten chodnik jest w ramach drogi publicznej, dlaczego ten wypadek nie będzie zakwalifikowane jako wypadek drogowy, kto wymyślił, że się 2 pierwszych zderzy ze sobą tory nie jest ujęte w tych liczbach powiedziałabym, że być może zagrożeń zagrożeń z tego wynikające prawdopodobieństwo takiego wypadku jest bardzo niewielkie są kraje, które rejestrują tego typu wypadki i jej również analizują było niewątpliwie na zagrożenie tego typu ma wpły w jakości chodników n p . czyja Kasi jakaś przeszkoda, która się znajduje na chodniku albo wreszcie piesi zachowują na chodniku też natomiast taka została wiele lat temu przyjęta międzynarodowa definicja, że to musi być zdarzeniem na drodze publicznej i temu zdarzeniu powinien towarzyszyć ruch co najmniej innego pojazdu IT jak do tej pory definicja nie została zmieniona trudno wymagać od policji, żeby rejestrowała wypadki, które do nich nie są w żaden sposób zgłaszane także na pewno rejestrowani tego typu wypadków nie jest sprawą policji powinniśmy czerpać informacje o takich zdarzeniach z baz danych służby zdrowia, bo tam powinniśmy móc zidentyfikować takie zdarzenia, w których 2 pierwszych 6 stuknęło już wiemy nie czerpiemy, bo bardzo trudny dostęp do tych danych one są zbierane i Narodowy Instytut zdrowia publicznego natomiast problemem jest nie tylko dostęp dodanych, ale również jakość tych danych trzeba wziąć pod uwagę, że tej informacji powinien zawrzeć wpisać lekarz na lekarz ma dużo innych ważniejszych spraw niż statystyki niż statystyki, więc tyle jednak musimy też przyjąć to do wiadomości, że te hot urazu tzw. ICT 10 dni, czyli to jest taka procedura kodowania wszystkich urazów dosyć uciążliwa i nie zawsze lekarz w lewo dla lekarza ważniejszy stwierdził, że jest złamana noga u pacjenta niż, dlaczego to nogę złamał on dobrze by było mieć tę informację należy realia są, jakie są to jeszcze Apropos różnych zdarzeń na drodze też próbuje jakoś znaleźć odpowiedź sensownym, jeżeli jest wypadek samochód drzwi i pociąg i z winy kierującego samochodem jest wypadek pociągnięto to też nie jest zawarte w tych danych przecież to się dzieje z pewien sposób na drodze publicznej też na przejeździe np. kolejowym, który jest częściowo kolei, ale też jest jak już częścią drogi publicznej i mamy dane oczywiście w odpowiednim Instytucie transportu kolejowego zawarta, ale z Tychów tutaj statystykach jest pokazany jako naród nie jestem przepraszam przekonana, że pan rację KUL wydaje mi się, że z definicji aż 3 było to sprawdzić w instrukcji do wypełnienia karty zdarzenia drogowego i zarządzenie komendanta głównego policji, jaka jest definicja wypadku z udziałem pociągu, ale wg mojej wiedzy to nie rejestrowany w bazie danych przez policję sąd potem wypadki, które miały miejsce poza przejazdem na drogowym, jeżeli pieszy przebiegał przez torowisko w dzikim miejscu, czyli tam, gdzie niema przejścia ani przejazdu to wtedy tylko kolej rejestruje także wypadek na ŻUŻEL nie ma miejsca na drodze, ale jeżeli test na przejeździe to jak najbardziej mamy pozycję wypadek z udziałem pociągu i on się znajduje w bazie danych to istnienie dużych takich wypadków w skali roku, ale takie wypadki są nawet mamy kategorie przejazd strzeżony przejazd niestrzeżony, więc istnieje taka kategoria w bazie danych tutaj w tym dokumencie są, ponieważ to jest tak mała skala to nie poda, że się tego nie pokazuje, bo co jakiś mały dziś w granicach tam 16 wypadków w skali może przesadziłem może 160 wypadków w skali roku ale, ale nie inną żaby to sprawdzić przepraszam do aż tak nie wyrazi na to pomysł szaleństwach czas, że to są zaliczany jako wypadki kolejowe nie mnie na pewno są takie dane w bazie danych i mogę panu przesłać lub bardzo, że w najbliższych dniach nie znam te liczby, bo to w Instytucie odpowiednim, który bada właśnie bezpieczeństwo na kolei te dane możemy sobie znaleźć, ale właśnie to są jako wypadki kolejowe pokazana tu ciekawostka do używania na to musimy przejść do tych różnych ciekawszych rzeczy jak myślę, że powiedzieliśmy, że nie ma za bardzo się pani powiedziała, że nie ma się z ról ja się z tym nie zgadzam z bardzo, że nie ma się czymś martwić, bo jak też sama pani powiedziała pokazuje to statystyki pokazują w jaki sposób działania odpowiednich instytucji wpływają na bezpieczeństwo jak widzimy bardzo kiepsko wpływają, bo nie dość, że nie spada liczba w tym 2016 w stosunku do 2015 to jeszcze wzrosła, więc te działania były bardzo zła bardzo złej musimy zdobyć, ale może nie wypada jak najbardziej były bardzo zła jak z 2015 roku widziałem regres z działań, jeżeli chodzi o poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w 2015 na nodze, ale decyzje dużo lepsze, ale nie mając wyniki były wdrażane przez rzeczy, które się odbywał w 2015 miały odzwierciedlenia w 2016 jak chociażby odebranie fotoradarów np. 2016 roku np. mówię przykładowo także tak naprawdę to innych działań nie pamiętam spotkanie przepraszam posłowie mogą przyjmować mandat, jeżeli chcą tutaj to była też taka zmiana, więc dno obraz jest kiepskim znaczy jestem prosiła bym i sugeruje, że to zbyt pochopnie wyciągać wniosku Żydzi nie przypisywać odpowiedzialności tak szybko bez dokładnej analizy na podstawie danych, bo chciałbym przypomnieć, że w 2015 roku mieliśmy bardzo duży spadek i wtedy wszyscy komentatorzy większości komentatorów mogło tak to jest oczywiste, że jest spadek, bo przecież budujemy tyle autostrad i tyle dróg ekspresowych poprawia nam się infrastruktura wszyscy działamy lepiej i wszyscy byli autorami tego sukcesu, czyli wszystko szło w dobrym kierunku, bo spadła liczba zabitych my mamy rok później niż wzrosła i nikt nie przyznaje się do tego, że to z jego powodu czy zaniedbań jakich instytucji ten wzrost na stadionie mówi i autostrad mamy jeszcze więcej dróg ekspresowych mamy jeszcze więcej, a mimo to jest wzrost także naszych drogach na autostradach na drogach ekspresowych jak najbardziej jest wzrost co pośrednio świadczy o tym, że prędkość atuty bardzo duże znaczenie nie znam badań dotyczących prędkości, jaką poruszają się kierowcy na polskich autostradach natomiast znam wskaźnik liczby wypadków na 100 km dróg autostrad dróg ekspresowych i są to bardzo złe wskaźniki co czwarty kilometr średnio na autostradzie dochodzi, gdy dochodziło w 2016 roku do wypadku tych bardzo zły wynik bardzo drogi budujemy głównie po to, żeby nie głównie Panta, ale też po to, żeby było bez zbytniej także, jeżeli są wątpliwości co do wpływu prędkości na bezpieczeństwo to się zwrócić uwagę, że wzrost liczby wypadków na autostradach jest takim dowodem, jeżeli państwo jeżdżą autostradami nianie za często, ale ostatnio miałem okazję przejechać się innym pół Polski po autostradach to powiedziałabym, że prędkości były zatrważające kierowców nie ma fotoradarów na autostradach nikt nie kontroluje prędkości na autostradach Ney potem dochodzi do takich karambolu w jakiej jaki mieliśmy możliwość obserwować na początku tego roku ZI nie wiem czy ktoś wyciąga z tego wnioski ja też nie wiem to jest bardzo ciekawe pytanie, ale muszę tutaj zadać pytanie które, które pojawia się zawsze przy okazji wzrostu liczby zdarzeń w ogóle wypadków drogowych, a przecież mamy większy coraz większy ruch więcej samochodów jest rejestrowanych na tych autostradach skoro jest ich więcej to więcej osób się pojawia na drogach ekspresowych skoro jest ich więcej to też więcej osób jeździ od suma summarum więcej tych wypadków jest znacznie zwiększa prawdopodobieństwo, ale powinniśmy takie podejmować działania, żeby to nie powodował wzrostu zagrożenia nie powinniśmy się godzić na to, że skoro, więc jeździmy albo więcej i korzystamy z rowerów to, że z tego powodu, że więcej osób ginie na drogach powinniśmy prowadzić takie działania, że pomimo wzrostu tych zagrożeń powinna maleć chciał zwrócić uwagę, że są kraje, gdzie jest jej większej jeszcze natężenie ruchu i wyższe wskaźniki motoryzacji jak Niemcy czy Francja, gdzie zagrożenie znacznie mniejszy i to od lat jest znacznie mniejszy, więc to nie jest cytat z 30 zagrożenie musi rosnąć proporcjonalnie do wzrostu wskaźników motoryzacji i po nich w domu umieć przeciwdziałać w Niemczech i w tych innych krajach to tu natężenie jest poza miastami w miastach jest mniejsza, jeżeli chodzi o swój wybór samochodu do codziennego przemieszczania się jeszcze tego recenzenta, zwłaszcza zwrócić uwagę żyliśmy parę lat temu wprowadzili limit prędkości 140 km / h, ponieważ uznano, że za tak bezpieczne drogi, że można mu się na to zgodzić w większości krajów europejskich jest to 30 ograniczenie prędkości my dodatkowo mamy dużo stabilniej od tolerancji i Linda, gdzie średnio 10 km, czyli praktycznie 150 km na prędkość na autostradzie jest dopuszczalna i myślę, że około 50 % kierowców tak na oko jedzie znacznie powyżej 150 km / h autostrady drogi bezpieczne drogi ekspresowe są robione do jakich prędkości i nasze polskie są wg wszelkich wytycznych robione pod 130 km paniom myślę, że ZUS dodaje, że może ta prędkość miarodajna, na którą ty drogi są traktowane jest wyższa, ale niestety przy tak dużych prędkościach, jeżeli dzieje się cokolwiek to skutki tego są bardzo tragiczna cena mogliśmy zaobserwować w styczniu tego roku i przy okazji my nie nauczamy zbytnio jak jeździć na autostradach adeptów, bo często jest także szkoła jazdy oddalone są w najbliższej autostrady dobre 100 km i przez to godzinę, którą ta ma uczeń do dyspozycji w danym dniu to nie da się dojechać do tej autostrady nawet, więc jak tu nauczyć taką osobę zachować na autostradzie i chociażby pokazać rzeczywistość jak ważne jest odstęp na autostradzie na pewno bardzo ważne, żeby tego co uczyć takich rzeczy natomiast myślę życie kierowcy, którzy jadą tak bardzo szybko te nie są to młodzi niedoświadczeni kierowcy tego wręcz przeciwnie, ponieważ rolnik, kiedy się też zestarzeją się tylko, że Wilno niestety mieszczą się na własnych błędach uczyć się jej jechanie tak dużą prędkością po autostradzie nie jest prostą rzeczą, więc młody adept myślę, że nie ryzykuje i raczej idzie zgodnie z przepisu naprawdę tak mi się wydaje, a mamy poparcie w danych przed panią wiele kartek co jest młodzi adepci do jak to z tymi młodymi, bo podobno i tak bardzo dużo tych wypadków powodują niewątpliwie podwodną bardzo dużo wypadków walczy akurat na autostradach doznało jest rzecz, którą należałoby sprawdzić myśli pani, że to powodowanie na innych kategoriach drogi jest też przenoszenie się tych złych zachowań na autostrady taką hipotezę może postawić trzeba byłoby ją sprawdzić, które sprawdzamy takie rzeczy dużo bardzo rzeczy sprawdzamy tylko właśnie problem jest w tym co pan poruszył tutaj na początku tej części, kto korzysta z tych danych incydent można je analizować w nieskończoność naprawdę tych danych jest bardzo dużo natomiast kwestia tego, żeby wyniki tych analiz przekładać na konkretne decyzje i tutaj na pewno podniesienie prędkości dopuszczalnej na autostradach nie służy bezpieczeństwu jak również stworzenie z dróg ekspresowych takiego obszaru eksterytorialny go jak mamy do czynienia na drodze jest 8, która przebiega przez Warszawę nie wiem czy pan zauważył, że jest tam znak koniec obszaru zabudowanego na drodze, która idzie przez środek miasta, gdzie gęstości wyjazdów i zjazdów jest znacznie większa niż dopuszczalne na autostradzie, czyli bardzo często coś dzieje, jakie samochody się włączają do ruchu ale, żeby można było tam ich aż 120 km / h to z postawiono znak koniec obszaru zabudowanego, ponieważ zgodnie z przepisami, jeżeli byłby to obszar zabudowany to niemożna jechać szybciej niż 80 km / h to przede nami skrót informacji o Tusku informacja pani z postaram się odpowiedzi skoro pani zadała pytanie, dlaczego tak zrobiono dobrze Annę Zielińska Instytut transportu samochodowego opolskie obserwatorium bezpieczeństwa ruchu drogowego wracano po skuciu informacji trzecia i ostatnia część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem za mną studia dalej Anna Zielińska Instytut transportu samochodowego i przed skrótem informacji pani Anna zadałam pani pytanie, dlaczego w obszarze miasta stołecznego Warszawy na odcinku SA 8 postanowiono dać znak koniec obszaru zabudowanego odpowiedziała pani x to jest sposób na tani, żeby podwyższyć prędkość na tym odcinku, dlaczego tak się stało, ponieważ było olbrzymie larum, że taka wspaniała droga wybudowana taka szeroka tyle pasów jezdni 1 stronę, a tutaj 80 km / h jest, kto to wymyślił, że 80 km / h dawać generalnie taki jest przepis, że w obszarze zabudowanym nawet na drogach szybkiego ruchu pełniła tę olbrzymią prędkość powód jest jasny już o tym, powiedziałam było w obszarze miejskim, więc się dzieje to nie jest autostrada, która przebiega przez pola i ma wlot wylot co tam nie 50 km po tej możemy wtedy uważać i skupić się na tym, że rzecz, że się przeplatają potoki ruchu natomiast mieści się bardzo dużo dzieje szczególnie w Warszawie dlatego to ograniczenie do 80 ma bardzo głęboki sens zresztą, gdybyśmy tam jechali 80 na godzinę i wszyscy plus minus swoistą samą prędkością do przepustowości drogi, by była większa, bo to co najbardziej zagraża na takich drogach to zróżnicowanie prędkości, a bylibyśmy również szybko u celu przez świadomych stosownie do 120 i toteż jest dobry tylko, że ci też włączają do ruchu nie mogą jechać 120 prawda w 2, a wy w obszarze miasta jednak dużej z tych samochodów, które się włączę z dróg niższych kategorii generalnie zyskalibyśmy na zyskujemy, że mamy szeroką drogę bezkolizyjną, ale nie musi już nieraz bezkolizyjne nie musimy po nie od razu iść tak bardzo szybko, bo nawet 80 km usprawnia ruch, jaki problem wg statystyki danych podawanych w tym raporcie, o którym dzisiaj tak naprawdę spotkaliśmy, żeby rozmawiać to prędkość ma znaczenie obłęd, że w ostatnich latach to główną przyczyną podawaną przez policję w tym danych to była właśnie prędkość później troszeczkę to się zmieniło na rzecz ustępowania pierwszeństwa w różnych sytuacjach generalnie prędkość jest wykazywany przez policję w 22 % wypadków, więc też nie przesadzajmy, że to jest jakaś inna nadużywana kategoria, bo często się mówi policjantowi najłatwiej wpisać, że to prędkość była przyczyną zdarzenia może najłatwiej jest szalenie ważne, ale nie niezrozumiałymi jest bardzo dużo różnych okoliczności zdarzeń to dlatego ten jest bardzo rozproszone na wiele różnych właśnie nieprzestrzegania różnych zasad ruchu typowy, czyli nieprawidłowe wyprzedzanie nieprawidłowe skręcanie także tych kategorii bardzo dużo rzeczywiście prędkość występuje stosunkowo stosunkowo często czy jest wzrost tych wypadków jest inna skoro jest wzrost wypadków poza obszarem zabudowanym to nie mogę powiedzieć tego, że na pewno za sprawdzian, bo nie sprawdziłam, ale jeżeli na obszarze poza obszarem zabudowanym nastąpił wzrost wypadków z udziałem pojazdów to przypuszczam, że prędkości miała tam duże znaczenie w morze tak jest, bo nawet, jeżeli podając, że wypadek był spowodowany bardziej w okolicznościach właśnie wyprzedzania już do końca nie podaje się, jaką prędkością w tych danych oczywiście mamy, które są udostępniane szerokiemu natomiast uzależniona od żony i tej prędkości, że prędkość jest zbadana wpły w prędkości na zagrożenie na drogach jest zbadana bardzo dokładnie nie na podstawie statystyk tylko na podstawie pogłębionych badań i ich na podstawie praw fizyki także podważanie tego, że prędkość ma znaczenie no jest bardzo ryzykowna, bo to naprawdę mamy bardzo wiele dowodów na to, że ta prędkość ma ogromne znaczenie chociażby na ciężkość wypadków boisk ewidentne, że wypadki poza obszarami zabudowanymi tam, gdzie jeździmy szybciej są dużo dużo cięższe ja przypomnę, że w momencie, kiedy jedziemy wolniej mamy więcej czasu na decyzje więcej czasu, żeby zobaczyć jakieś niebezpieczeństwo zareagować i przede wszystkim co jest szczególnie ważne w obszarach zabudowanych, jeżeli jedziemy szybciej to nasze pole widzenia się zawęża jesteśmy w takim tunelu to też jest, że państwo zbadane można znaleźć w internatach wszystko można znaleźć badania bardzo bardzo fajne, więc zachęcam do tego, ale zapytam panią niejako analityczka, która bada też różne cyferki liczby i t d . ale Kozub jednak osoby, która zajmuje się bezpieczeństwem ruchu Chorzów Odra od lat, dlaczego mam taki olbrzymi problem z tłumaczeniem, że ta prędkość ma znaczenie w Polsce nie chcemy przyjąć pewne właśnie zasad fizyki w pewnych przebadanych rzeczy uważam, że ta prędkość nam się należy, bo boję naprawdę po tylu latach rozmawiania o bezpieczeństwie ruchu drogowego dalej tego nie rozumiem, jaki jest problem z tą prędkością u nas był kiedyś psycholog niejeden pan Kozakiewicz bankierzy dobrze pamiętam, który doszukują się doszukiwać się w polskich kierowcach mauretańskie go aspektu czynników takiej mentalności mauretańskich realiach działa, że to jest być może taka ułańska fantazja na czym polscy kierowcy uważają, że są bardzo dobrze i mają bardzo wysokim mniemaniu własnych umiejętnościach, a bardzo jej niskie mniemanie o umiejętnościach innych kierowców, jeżeli z po przyjrzymy się wynikom badań opinii publicznej to tam ewidentnie uważam, że inni jeżdżą źle mieliśmy bardzo dobrze nie mam świadomości ryzyka i nie chcemy przyjąć, że wiadomości, że może nie jesteśmy tacy i akcyzy takimi świetnymi kierowcami i jednak lepiej, żebyśmy nie nie nie szalej na drodze poza tym chyba nie szanujemy innych uczestników ruchu drogowym i aspołecznych, bo to jest ta interakcja pomiędzy różnymi użytkownikami dróg jest taka trochę antagonistyczne dla wszystkich grup np. rowerzyści, którzy je to bardzo szybko i nie przyjmują, że tym, że mijają pieszych, którzy idąc pomału, którzy nie biorą pod uwagę, że pieszym może być starsza osoba, która po prostu idzie po drodze dla rowerzystów nie, dlatego że taka złośliwa i chce komuś krzywdę zrobić tego roszczenie staje się z tego sprawy nie mamy wyobraźni na tyle, żeby wczuć się czy empatii, żeby wczuć się w tych innych sytuacji innych użytkowników dróg na ów i chyba ciągle nie nie ma wśród nas tego szacunku dla innych z czego to wynik, że nie ma na to już jest pytanie raczej dla psychologa niż dla inż. Jana -li tyka, ale na pewno też jest bardzo poważny problem i na pewno tu jest nam dużo do zrobienia w aspekcie edukacji, ale nie edukacji szkolnej koedukacji powiedziała nawet dorosłych w kampanii społecznych i innych sfer jest coraz lepiej w Polsce, ale które one ciągle nie docierają do szerokiej grupy użytkowników, kto najczęściej powoduje wypadki tak jak w zeszłych latach ci młodzi prężni nie lubię bardzo tego pytania Jerzy Woźniak rzecznik Aliora jest ona jest nie sprawcą jest wyraźny go tylko, ale jeżeli, więc wliczenie w wypadkach ideologii to powoduje wypadki to wiemy tak w jaki sposób do tej grupy może dotrzeć stoczy na pewno najcięższe wypadki powodują młodzi kierowcy samochodów osobowych tych zeznań brak narażony, a najbardziej narażeni są starsi ludzie i to właśnie ci Niechronieni, czyli piesi rowerzyści do tej grupy doszło znowu ją dosyć szybko motocykliści motorowerzyści przyciągnie do Aten motocykliści rowerzyści nie do tej najstarszej grupy powyżej 65 lat, ale wśród tych dojrzałych użytkowników dróg czy James k 4050 lat i więcej i tutaj również jest duża grupa motocyklistów ma teraz motorowerzystów na czas zwraca uwagę, że mówiąc o wypadkach z rowerzystami często myślimy tylko miast tych młodych, a te wypadki części, że zdarzają w małych miejscowościach na wsiach i ich uczestnikami i ofiarami są starsze są na to też obszary zabudowane obszary zabudowane zupełnie inny charakter tego obszaru często kierowcy narzekają, że w obszarze zabudowanym na drogach, które przechodzą przez małe miejscowości przez 3 przez się mam PIN ograniczenie do 50 na godzinę niewielu kierowców respektuje ten limit prędkości, a tam po prostu się znajdują ludzie, którzy chodzą, którzy jeżdżą na rowerach, którzy żyją w tych małych miejscowościach, więc dla nich ta prędkość ma ogromne znaczenie dlatego tak duża ilość hoteli liczba fotoradarów w tych małych ośrodkach, które niestety przestały istnieć front największą część poświęcimy dla pieszych, bo to jest niezwykle istotny temat, ale skoro ci rowerzyści zostali wywołani do tak przypadkiem akurat otworzyła mi się strona statystyk właśnie w 2016 roku, a propos wypadków drogowych z udziałem rowerzystów w obszarze zabudowanym było 4075 wypadków zginęło 152 osoby rannych było 3756, a w niezabudowanym wypadku było 662, ale zabitych było 119 rannych 542 przy tak patrząc na, porównując liczbę zabitych do liczby wypadków no to zdecydowanie większa śmiertelność jest w obszarze niezabudowanym, bo oczywiście tam zwiększa prędkości to jest kolejny dowód na to, że ta prędkość ma znać albo jest gorsza infrastruktura drogowa dla rowerzystów o zmianie stron, ale i, chociaż na pewno jest go żal na pewno jest gorsza infrastruktura drogowa, ale to również kierowcy powinni brać pod uwagę że, ponieważ nie ma miejsca specjalnego wydzielonego na tej drodze dla rowerzystów to powinien kierowca samochodu to brać pod uwagę ich spodziewać tego, że może tam znaleźć rowerzysta, któremu też trzeba dać szansę przejechać na jeżdżenie poza obszarem zabudowanym po drogach i jedno jezdniowych jest naprawdę dużym ryzykiem niekiedy ten rower jest jedynym środkiem transportu właśnie w okolicy takich małych miejscowości działa od małej miejscowości do małej miejscowości nie ma jak inaczej przejechać tak rowerzyści szczególnie dużymi samochodami w ogóle nie zwalniają często podmuch samochodu może zrzucić rowerzysty z z roweru i apelujemy i miał wyjątkowo nie nie dam tego apelu do kierujących samochodami właśnie do zarządców dróg, ale proszę sprawdzić czy oby przypadkiem nie da się w pewnych momentach gdzieniegdzie poprawić infrastruktury, żeby było bezpiecznie tylko dla rowerzystów, ale i dla pieszych, ale jak widzisz właśnie piesi i bezpieczeństwo poza obszarem zabudowanym jest lepsza mniej ginie osób i to szczególnie w nocy w nocy, czyli kampania służąca popularyzacji i unoszenia elementów odblaskowych wydaje się, że mając na wzruszenie było tam też też ale gdyby nie informacja, gdyby nie rozdawanie tych elementów odblaskowych przy każdej okazji przez policję nawet sekretarz krajowej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego osobiście ta zmiana w miastach rozdawał wraz z listy z przedstawicielami Inspekcji transportu drogowego dosyć duży wysiłek włożony w to, żeby rozpropagować nie tylko nakazać, ale rozpropagować stosowanie elementów odblaskowych to jest również element edukacji szkolnej bardzo duże firmy w swoje fundusze przeznaczane właśnie na Rosję rozdawanie elementów odblaskowych to trwa już wiele lat na jej być może to właśnie wreszcie zaczęło skutkować, ale też dowód na to, że takie działania edukacyjne prewencyjne muszą być rozłożone na wiele lat, iż po wielu latach dopiero one przynoszą skutek pozytywny dlatego trzeba je planować trzeba konsekwentnie realizować w 2016 roku było 8461 wypadków z udziałem pieszych jest to 251 % ogółu, w których zginęło 868 osób 387 to już sporo, czyli tych wypadków tych tych śmierci jest ponad 13 to to naprawdę sporo na 7974 osoby odniosły obrażenia ciała, w których miejscach tak, dzieląc oczywiście, bo jest prawym pewien pewien Paul o podział jest tych wypadków stosunkowo najwięcej pewnie spróbuję zgadnąć przejście dla pieszych oraz zwykle mówimy, że problemem są przejścia dla pieszych rzeczywiście to są miejsca, w których pieszy powinien być szczególnie chroniony w związku z tym uzasadnione jest zwracanie uwagi na to, że pierwszy na przejściu dla pieszych w Polsce jest zdecydowanie za bardzo narażone na na zagrożenie natomiast na na wypadek na udział w wypadku natomiast chciałem zwrócić uwagę, że to jest około 30 % wszystkich wypadków w wszystkich potrąceń pieszych ma miejsce na przejściach dla pieszych także jest to duży problem z 70, ale nie można powiedzieć, że największy, ponieważ niestety piesi bardzo często giną na prostych odcinkach dróg pomiędzy skrzyżowaniami i wcale nie na przejściach dla pieszych też 70 % wszystkich potrąceń pieszych dla zwierząt małych miejscowościach i też małych miejscowościach natomiast no można zrozumieć, że bardzo trudno oddziaływać na zagrożenie na odcinkach na prostych odcinkach dróg pomiędzy skrzyżowaniami do tych bardzo rozproszona lokalizacja analogia z przejścia dla pieszych wiemy, gdzie one są za udział w punkty na drodze miejsce na drodze, w których możemy pieszym przez jakiś skuteczne działania pomaga, a tutaj też wracamy, że w małych miejscowościach i nie wiadomo czy w tych miejscowościach w tym w takim odstępie 100 m jak to jest prawie napisane jest jakieś przejście dla pieszych te lata życia to jest problem i to jest problem właśnie dla twórcy infrastruktury drogowej, żeby przewidywać inny, że pieszy musi jakoś się przemieszczać po drodze i musi móc w miarę bezpieczny sposób przejść na drugą stronę to dotyczy również właśnie małych wsi i małych miejscowości bardzo takim najlepszym najbezpieczniejszym rozwiązaniem dla pierwszych jest sygnalizacja świetlna wzbudzana posądza nie zawsze można kto, ale często są to miejsca, w których ten pierwszy pojawia się okresowo, czyli nastały też sygnalizacja, gdy nie ma sensu natomiast możliwości włączenia sygnalizacji przez pierwszego w sytuacji, kiedy on się teraz szarżuje rano albo po południu, kiedy dzieci idą do szkoły bardzo ułatwia życie natomiast na pewno nie ułatwia życia pieszym kładki dla pieszych no to na pewno nie, ale czy nie są bezpieczniejsze to jest zupełnie inne pytanie pełne statystyki oczywiście na stronach policji również polskie obserwatorium bezpieczeństwa ruchu drogowego takie statystyki zamieszka tam stan zamieszcza zresztą interaktywna matka i tutaj rozmowa i wiem, że już nas czas się skończył, ale na koniec tylko szybciutko zacytuję my dla naszego słuchacza 344 km / h samochód 40 m pokonuje sekundach, a więc to coś musi dawać do myślenia Anna Zielińska Instytut transportu samochodowego bardzo pani dziękuję dziękuję bardzo oby wcześniej, ale pewnie za rok przy okazji nowych statystyk skrót, z których 2 pełne wydanie informacji Krzysztof Woźniak do suszenia zaprasza 1220 zmotoryzowani Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 40% taniej!

KUP TERAZ 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NULL
Array