REKLAMA

Uczmy tolerancji już od przedszkola. Z Sylwią Podgórską i Anną Ciechalską rozmawiała Anna Gmiterek-Zabłocka

Twój Problem - Moja Sprawa
Data emisji:
2017-03-18 13:40
Czas trwania:
15:24 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
swój problem moja sprawa w witam państwa ponownie nazywam się Anna Gmiterek-Zabłocka i słuchacze mojego programu twój problem moja sprawa napisała do mnie na mój adres problem małpa TOK TOK FM pani Kamila, która opisała historię szkoły gimnazjum, które się w tej chwili przekształca w taki sposób, że wszyscy nauczyciele jak pisze nasza słuchaczka mają stracić pracę to ciekawa i jednocześnie zaskakująca historia dlatego na pewno do niej powrócę w 1 z kolejnych Rozwiń » programów już teraz rozmowa z moimi gośćmi swój problem moja sprawa w sferze państwa dzisiaj moimi gośćmi są 2 panie, ale pani Sylwia Podgórska ze stowarzyszenia nigdy więcej witam pani Sylwia dzień dobry oraz pani Anna Ciechanowska nauczycielka z Miejskiego przedszkola światełko w Ełku witam pani Anna dziękuję, że przyjechała pani specjalnie do Warszawy dzień dobry i sprawny proszę państwa, a będziemy rozmawiać się o Ełku właśnie Ełk w noc sylwestrową było w Ełku głośno, ponieważ wtedy doszło do tragicznych wydarzeń w wyniku, których zginął 1 z mieszkańców, gdy okazało się, że w tym zdarzeniu brali udział cudzoziemcy w mieście doszło do takich bardzo niebezpiecznych zdarzeń do zamieszek, a przed lokalem gastronomicznym, który był prowadzony m. in . przez Algierczyków i Marokańczyka zgromadził się tłum ludzi były wybijane szyby były ksenofobiczne hasła, by było mówiąc krótko bardzo niebezpiecznie na nich właśnie zaczniemy od pani ani pani Aniu, pani w tym momencie albo trochę później tak mniemam realne wpadła na pomysł, by zorganizować zajęcia dotyczące rasizmu i czy ksenofobii w przedszkolu pani w przedszkolu z dziećmi, skąd ten pomysł pomysł na przeprowadzenie zajęć wziął się, owszem, od tych zdarzeniach sylwestrowych w Ełku, ale to miało być zajęcia o tolerancji szacunku do innych ludzi absolutnie nie może się zmienia ksenofobii pracuje z małymi dziećmi nocy w przedszkolu integracyjnym myślę, że tutaj język dostosowany do do możliwości dzieci z pełną mocą wskazywał na to, żeby mówić właśnie on o tym jak dbać o innych jak pomagać innym ani nie używać mocnych słów mocnego przekazu tak no to odbija się domyślam, że takie słowa tam nie padały jak nazizm czy ksenofobia, ale rozumiem, że jakby wydźwięk tego spotkania dotyczył poniekąd z tej tematyki przysłuży się rozmową dzieci czy tego tego co dzieci do nas mówiła do nauczycieli no zauważyliśmy my grono pedagogiczne Rzenno temat jest bardzo aktualny w życiu po prostu naszych wychowanków także w innych chcielibyśmy jakoś ukierunkować to co się wydarzyło w naszej pracy z dzieciakami także tak, że to zdarzenie sylwestrowy miała jak najbardziej wpły w na zorganizowanie tych zajęć, ale już bezpośrednio na zajęciach nie odnosiliśmy się tego co się działo na ulicach Ełku, ale to jest także to wyszło od pani pomysł na zajęcia był wspólnym pomysłem, a kontakt ze stowarzyszeniem to był już mój pomysł pani zerwanych właśnie odzywa się do pani przedszkole w Ełku jechała pani pierwsza reakcja mówiąc inaczej czy wcześniej już mieliście zajęcia w przedszkolach jako Stowarzyszenie nigdy więcej czy jest tak małymi dziećmi w el mieliśmy zajęcia w szkołach z dziećmi w zasadzie w każdym wieku jak pani Ania się do nas wróciła Ano to dla nas to naprawdę jest sukces, że już w przedszkolach nadawać do gry pedagogiczne grono pedagogiczne decyduje, że EBI dzieciom mówić o tolerancji szczególnie jest to istotne, że to przedszkole z Ełku się do nas wróciło z takim zapytaniem o zorganizowanie spotkania dla dzieciaków w sprawie tolerancji właśnie ze względu na te sylwestrowe zajścia nie mieliśmy do tej pory ja przynajmniej nie miałam do tej pory żadnych doświadczeń przedszkolnych oprócz swojego dziecka takie spotkania robią wyłącznie w szkołach podstawowych natomiast przygotowała miękisz stary spotkania przesłałam pani ani ganiania się na to zgodziła uznały Szmal wspólnie, że rozmowa o tolerancji jest jak najbardziej w porządku dla takich małych dzieci i zajęcia zostały przeprowadzone tak myślę, że powinno się zaczynać bardzo wcześnie rozmową o tym, że ludzie się różnią, że powinno się akceptować ludzi takimi, jakimi są nie rozmawiać z dziećmi, używając słów ksenofobia w napisie ołów co jest jasnym przesłaniem tych małych dzieci, chociaż jak rozumiem że, gdy trafia pani do liceum potem te słowa się pojawiają po raz na drogie panie jak jak te zajęcia wyglądały w tym w tym przedszkolu jak na czym polegały polega scenariusz jakiś taki zarys tych zajęć domyślam się, że nowy wśród dzieci takich małych NATO scenariusz można mieć, ale sytuacje bywają różne to znaczy scenariusz przed zajęciami były opracowane zarysowany także tutaj nawet jeśli coś jakoś nie wiemy odbiegało od naszego wcześniejszego planu to to i tak potrafiłyśmy dobrze ukierunkować także przebiegał zgodnie z planem, ale ja dodam jeszcze moje przedszkole z przedszkolem integracyjnym, gdzie dzieciaki tak naprawdę od od tych najmłodszych lat, czyli od tych 3 to 2 i półki trafią do przedszkola stykają się z dziećmi z niepełnosprawnościami z dziećmi złożeń funk z dysfunkcjami z dziećmi z mniejszości narodowych także, aby temat tolerancji zaś uczą one się uczą na co dzień i to w nasze nasze zajęcia tutaj wsparte pomocą stowarzyszenia były na takim Ano takim trochę może symbolicznym przeciwstawienie się temu co się wokół zadziało jeśli chodzi o termin rasistowskie zachowania części gminy ełczan, ale jeśli, choć samo tolerancja to my na co dzień rozmawiamy z dziećmi dzieci widzą nasze zachowania naszą odnoszenie się do Dodge nitro do inności tak naprawdę także metody już od wczesnych lat zaczynamy, a jeśli chodzi, a jak pani mówi, a jak pani mówi jeszcze wrócę do tego, o czym pani powiedziała chwilę wcześniej pani mówi o tym, że wspólnie jako rada pedagogiczna zdecydował jeszcze się tak czy zdecydowaliście się, bo nie wiem czy tam nie ma planów również z kadry, kiedy zapadła decyzja tak powinniśmy zrobić takie zajęcia to po jakich słowach po jakich wypowiedziach dzieci to ta decyzja zapadła nic nie wiem czy urząd słowa przepraszam, że rada pedagogiczna wyraziła zgodę na takie 101 takie zajęcia, bo to nie była zgoda rady regionu grono no inie chodzi o to, że tutaj już w grupach my z logo z częścią nauczycielek porozmawiał szmaty zajęcia także jeśli to tam padło dziś rada pedagogiczna to nieco rada nie brał udziału w tych dyskusjach to jest ważne, żeby to ich pilnować tej terminologii przepraszam nianią także tutaj jest nauczyciel kanale to znaczy, że mieliście podzieleni w przedszkolu to znaczenie chodzi o to, że my po prostu my organizujemy różne zajęcia zapraszamy różnych gości i nie my nie ponosimy takich spraw są do co do jednostkowych wydarzeń w naszym przedszkolu inne niż inni nie musimy też nie ma takiej potrzeby informować co je sobie rady pedagogicznej co słyszał jeszcze od dzieci żal żal, że zdecydował się pani tak powinniśmy o tym, porozmawiać w tym momencie dla mnie jedno z takim 1 tekstem, który bardzo mocno zapadnie w pamięci była rozmowa z Sony sześciolatkom sześcioletnią dziewczynką, która tak naprawdę pochylony nad kolorowanki uczy książeczką nagle podniosła sroki mówi do mnie, że wiek ani on najpier w ukradł butelkę dopiero potem został zabity i ja po prostu wstrząśnięta tymi słowami mówię no i te gawrony nie do końca widziałem z tego wybrnąć to pomyślą sobie w tym momencie, że ono potrzebne jest mi pomoc osób, które potrafią rozmawiać potrafią potrafią odpowiednio poprowadzić rozmowę z dzieckiem taki tekst świadczą bardzo mocno o tym, że dzieci same nie wymyślają sobie tak tej rzeczywistości one widzą słyszą co dzieje się w domu co dzieje w się na nim na ulicach czy jak informacje padają we wiadomościach także odnotować, że nie dało domyślenia, że żal, że dzieci są odbiorcami informacji, które powinni otrzymywać dorośli ich masy rodzić powinna być trochę inaczej sformułowany poza tym, jeżeli w danym momencie dziecko rysującą się nad Nettą mówi to znaczy, że gdzieś tam w głowie mu to siedzi dokładnie tak dokładnie taki ma potrzebę podzielenia się z się z kim się tą informacją być może chodzi też na sprowokowanie mojej reakcji nie było trudno mi to mówić teraz na jakim był cel takiego użycia takiego dziecka powiedzenia takich rzeczach ale, ale faktycznie moja reakcja no no no była dosyć dosyć emocjonalna od tak bardzo mnie to po rozum wróż ne wzrosło przejęło powiedzcie pani na czym polegały te zajęcia rzeczy jak one przebiegały, jaki był ich przelot ile ile dzieci w nich uczestniczyło w ENA zajęciach były 2 grupy BMW 2 grupy integracyjne to było około czterdzieścioro dzieci także w dodaje poniosłyby przywitała nas pani dyrektor przedstawiła naszego gościa i pani Sylwia tak naprawdę poprowadziła rozmowę pierwszą rozmowę o od 100 kojarzy się liczą tolerancja, czyli taka analiza analiza trochę tego jak jak dzieci rozumieją to słowo moje tutaj, ale wiem, że też pani Sylwia była rozmowa o tym co znaczy być dobrym człowiekiem prawda to nie, dlatego że liczą przede wszystkim tolerancja skojarzyła się z tym, że tolerancyjny człowiek to jest dobry człowiek, który akceptuje inność każdą inność dzieci nie mówiły wyłącznie w kolorze skóry dzieci mówiły w ogóle o różnych czynnościach o okularach tak o innych dzieci o o tym, że jedne dzieci są szczuplej sza 1 rusza, ale inaczej się ubierają i dzieci w ogóle nie, ale nie kładły nacisk na te różnice tak naprawdę dzieci szukały podobieńst w między sobą i tolerancyjne to był tak naprawdę z tego wychodziło ten, który jest dobrym człowiekiem na tym polegała wg dzieci tolerancji to zdecydowanie inaczej niż wśród dorosłych zdecydowanie dorośli szukają różnic jest teraz do rządzenia i większe rozdaje dzieciom zdjęcia, bo zajęcia polegały najpier w na rozmowie później były gry zrobiłyśmy puzzle z dziećmi z różnych części świata ich dzieci zapytany czym dzieci na obrazkach różnią się między sobą w większości przypadków odpowiadały, że upiorem, czyli tak naprawdę dziecinnie szukają takich różnic, które dla dorosłych są istotne chociażby kolor skóry czy wyznanie dzieci w ogóle inaczej postrzegają świat i chcąc dzieci nauczyć takie małe dzieciaki pokazać im czym jest tolerancja to nie powinniśmy w nich zabijać z tego, że oni szukają podobieństw to to jest jakby główny cel tych zajęć także dzieciaki muszą zrozumieć, że różnice tak naprawdę nie mają sensu, jeżeli chcemy się z kimś przyjaźnić i dzieci sama do tego doszły w ogóle nie zauważały tych różnic pomiędzy przyjaciółmi, pomimo że miał różne kolory włosów były różnego wzrostu dzieci w ogóle na inne takie rzeczy nie reaguje pani ani od takich zajęć jak pani na to patrzysz potem w zajęciach takich zajęć w dzisiejszym systemie edukacji brakuje wszystko zależy chyba od charakteru danej placówki tak mi się wydaje, bo no tak jak mówię u nas w naszym przedszkolu na dno takie zajęcia nie są częste tortu jeśli chodzi o zapraszanie gościa z zewnątrz, ale jeśli chodzi o tematykę no to tak naprawdę no chyba nie będę się mylić jeśli powiem, że ona nic no bo nadchodzi jest po prostu omawiana z dziećmi, bo my w naszej pracy w naszej placówce, bo tylko tego tak naprawdę mogę się odnieść, bo trudno mi mówić o całym systemie edukacji, ale my w naszej placówce codzienne sytuacje wykorzystujemy do tego, aby dzieciom mówić, że trzeba pomagać, że trzeba trzeba szanować nawzajem trzeba dbać o drugą osobę także tutaj no odpowiedź sama się narzuca, ale ja mogę się odnosić tylko do tej swojej rzeczywistości, w której no i jak funkcjonuje w tym momencie także u nas przeinaczeń równo no właśnie u nas przedszkolu to jest awans jest przedszkole integracyjne i to tolerancja, jakby jak wyjazd, bo jest natomiast pani Sylwia jak pani na to patrzy w PE jest taka podobna wrażliwość w wielu placówkach wrażliwość jeśli chodzi o personel pedagogiczny w wielu placówkach w Polsce czy raczej niestety są wyjątki chciałabym powiedzieć, że w wielu, ale mam wrażenie, że to, że są to wyjątki do nas zwracają się oczywiście szkoły z różnych miast w Polsce z prośbami o takiej cykl bądź też jednorazowe spotkania ze starszymi dziećmi, na których rozmawiamy o patriotyzmie, a różnice między patriotyzmem, a nacjonalizmem natomiast nadal mam wrażenie, że jestem taki temat troszeczkę po macoszemu traktowany w szkołach myślę że, gdybyśmy zaczęli od przedszkoli to mam wrażenie, że w szkołach również nic nie trzeba byłoby prowadzić jakiś intensywnych zajęć w tym zakresie mam wrażenie, że takie zajęcia, które są zaczyna na dzieciakami w wieku właśnie 56 lat byłyby zdecydowanie skuteczniejsza niż takie spotkanie z dziećmi, które mają 15 lat 13 lat pani Sylwia i Jana winny waszej stronie stowarzyszenia nigdy więcej wyczytałem, że pani jako przedstawicielka stowarzyszenia na tym spotkaniu z dziećmi z przedszkola w Ełku nie była sama w 2, owszem nie byłam byłam z moją córką dziewięcioletnią, która pomaga mi w takich spotkaniach to było raczej pomaga mi w domu, przygotowując się z moim pierwszym cenzorem natomiast było jej pierwsze spotkanie zdecydowałam się zabrać się po uzgodnieniu z panią Anią do przedszkola, bo jednak mam wrażenie, że na dzieci się lepiej rozumieją dla mnie było fascynujące, że po pierwszych 23 zdaniach w zasadzie dzieci odpowiedziała na wszystkie pytania, które chciałam zadać później, czyli powiedziałem o tym, że trzeba być dobrym człowiekiem to był dla mnie tak zaskakujące, że człowiek tolerancyjny to dobry człowiek jest równoznaczne dla nich dziękuję pięknie pani Anna Czekalska za przedszkola w Ełku i pani Sylwia Podgórska Stowarzyszenie nigdy więcej były moimi gośćmi bardzo dziękuję za rozmowę dziękujemy proszę państwa tolerancji można się uczyć już od przedszkola, a co pokazuje przykład z Ełku, tym bardziej że takie małe dzieci nie mają jeszcze utrwalonych stereotypów to już ostatni temat w moim programie zapraszamy oczywiście za tydzień o tej samej porze miło nie będzie również wtedy państwo towarzyszyć, a przed nami teraz informacje Radia TOK FM, a po nich Karolina Głowacka i gościem swój problem moja sprawa Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TWÓJ PROBLEM - MOJA SPRAWA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA