REKLAMA

Sztuka życia Filipa Łobodzińskiego

Sztuka Życia
Data emisji:
2017-03-19 11:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
32:13 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
rozpoczynamy magazyn sztuka życia przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami stóp jest nasz gość Filip Łobodziński dzień dobry kilometr tłumaczy muzykant osoba, która jest cenne sprawcą głównym książki, o których będziemy się rozmawiać książka zatytułowana jest Bob Dylan duszny kraj inny książka i zawiera poezję Boba Dylana w przekładzie Filipa Łobodzińskiego, ale też dzisiaj będziemy mnie słuchać utworów Boba Dylana również w przykładzie tłumaczeniu Rozwiń » Filipa Łobodzińskiego to są inne utwory z dwu płytowego albumu niepotrzebna pogodynka, żeby znać kierunek wiatru jesteśmy po wysłuchaniu pierwszego utworu tęskne często pod ziemią, a w kolejnych odsłonach dzisiejszego magazynu sztuka życia po dwunasty 40 po trzynasty 40 kolejne utwory płyta dopiero co ne ukazuje się na rynku tak, żeby właściwie to są odsłony premierowe duszny kraj to jest książka, która ukazała się niemal równolegle z naszym zbiorowym zachwytem Bobem Dylanem, ale pana krok był odrobinę wcześniejszy przeczytają w posłowiu, że te 130 wierszy, które pan przetłumaczył i przedłożył wydawnictwo wiersze były gotowe, zanim cały świat przypomniał sobie, że jest ktoś taki jak Bob Dylan i zanim Bob Dylan został przeniesiony z kategorii inne powiedziałabym poety gdzieś tam zawoalowane go schowanego w swej jaskini do kategorii miejscy Mucha cieszącą się nie nie dał przenieść winne pan, ale o Bobie Dylan nie pamiętał i myślał od lat All to nie jest tak, że świat sobie o nim przypomnę, bo się doskonale wiedział nawiasem mówiąc przecież gram już mu obcy, iż w 10 lat był na liście takich kandydatów ile mamy u nas kandydatach, ale chyba rzeczywiście tak jest ich sporo więc jest to co się stało 13 października zeszłego roku to było zaskoczenie również dla mnie, choć bardzo kibicowałem, ale nie nie wierzyłem w to, że to się stanie, ale bardzo dobrze się stało, bo dobrze bronił dobrze dobrze, choć dobrze dla byłych literatury śpiewanej, która jest właściwie nową genezą literatury w ogóle na czym literatura zaczęła się prawdopodobnie od tego, że jacyś właśnie chodzi i śpiewali Homera wyróżnili, nic więc dobrze się tak stało, że były w Sztokholmie zauważono że, że literatura ma też taką postać Dylanowi odczytano, by nie do niczego potrzebna, ale jest prawdopodobnie jedynym dającym się w tej chwili wyobrazić człowiekiem, który może pochwalić się w Noble z puli celem gramy i Oscarem Christian, a wszystkie te 4 nagrody ma nic nie gramy nawet kilka więc, więc to jest fenomen rzeczywiście, ale ten fenomen co fenomen tych nagród to jest pochodna fenomenu jego samego człowieka, który właśnie stworzył piosenkę literacką w zachodniej popkulturze i tak naprawdę on, a on pokazał branży, że można śpiewać nie tylko w do rytmu, ale też do sensu pan o nim pisze w taki sposób, że właściwie czuje się wydaje się, że jest oczywista jego wielkość jest w posłowiu podaje pan inny wiele nazwisk właśnie już ministrem łączy popkulturę, których twórczość opiera się czy wywodził w jakimś stopniu z twórczości Boba Dylana na tyle się może ona wywodzi ile zawdzięcza zawdzięcza atakowali ona tworzy pewną furtkę przed znad bramy i tą bramą poszli następni, a jednocześnie, by pisze pan o tym, że w Polsce przynajmniej wg pana oceny Bob Dylan cały czas w zasadzie nie jest dobrze znane to nie jest na wzór jest ciemno jest w niektórzy wiedzą, że Żagań zrozumieć taką fajną piosenkę, którą chyba on napisał, tyle że rolnik stanowi co śpiewali jego, ale on tak poza tym noc u mnie nie znamy dyla na noc nerwowo parę osób coś zrobić z dowolnie wiele ciągle nie jest za mało moim zdaniem jak na to zjawisko i to jak ja nie oceniam źle wysiłku tych osób bardzo dobrze, że Andrzej Jakubowicz tłumaczy piosenki Dylana czy tłumaczył, bo z tego co wiem to trochę się wycofuje już z tego procederu i Martyna Jakubowicz śpiewała dobrze, że byli też inni ale, ale to wciąż nie było nie było to na co ten facet zasługuje na to, że po prostu go naprawdę pokazać od radio Zet od początków swojego początku lat sześćdziesiątych po to, co tworzył w ostatnich latach już w tej dekadzie i że pokazać, że to jest twórczość na ciągle wysokim poziomie no i że słabsza płyta Dylana, gdyby znalazło się w repertuarze już innego wykonawcę wykonawca mógłby się powie powieść ją na ścianie jako dowód swojej wielkości, a co takiego bo jakie struny wrażliwości osobistej w panu poruszał Bob Dylan co takiego do pana dociera do kiedy ma pan kontakt z twórczością przez was łączy z piosenkami innych Boba Dylana co gdzieś jednak nie rozeszło się, że mainstreamowe w Polsce, bo ewidentnie Panny jest bardzo czuły i wrażliwe na na tego rodzaju przekaz to jest chyba nigdy nie zastanawiam się nad tym, dlaczego ja go lubię po prostu mnie w klubie dostawczego Lublina i ING im też coś tam w nim czuje, ale czy dobrze czuje też nie wiem, bo to jest triumf twórczość zagadkowa również, która nie nie oferuje odpowiedzi nawet, z czym czasami sugeruje tylko ważne pytania, które człowiek może sam powinien sobie zadawać natomiast to co mnie fascynuje to z pewnością to jest wielowymiarowość to jest mi dotkliwość znaczeń, ale również bogactwo tradycji, do których on się odnosiło w 1 utworze może być odwołanie do starego bluesa do piosenki kabaretowej za co im 40 i trzydziestych i do wysokiej poezji do Biblii Anwil jest kuglarzy również poetycki tak jak w UE w ogóle większość literatury amerykańskiej, które jest swego rodzaju przetwarzaniem wcześniejszych różnych wpływów w Lyonie Arce amerykański może dlatego też w Polsce nie był specjalnie znany i rozumiany, dlatego że kontekstowe, bo jest i kontekstowej jest wielopoziomowy wydaje mi się, że i również jego poetyka jest troszeczkę w nadmorskiej gminie troszeczkę bardzo inna od tego do czego my tutaj w Europie przywykliśmy dlatego kolejna nauczka jest bardzo popularny w Polsce, ponieważ jego wrak poetyka jego wrażliwość rezonuje z naszą duszą jest taka trochę wschodnio Europejska natomiast natomiast modele mnie kompletnie nie wschodnioeuropejskich powiedział pan o tym, że powinniśmy dobrze byłoby, gdybyśmy poznali Dylana od ADO Zet jednocześnie ME ma pan świadomość, że dana Dylan nie jest postacią, która powinna zostać u pomników Jana tutaj połączyć jedno z drugiej strony no po prostu w ogóle wydaje mi się, że wybitni twórcy nie zasługują na to, żeby ich zakląć w spisie tylko tylko ich słuchać tylko i żyć z nimi, ale wystarczy wpisać wielkiego pisarza na listę lektur szkolnych to jest wyrok to miasto no tak no przecież ludzie idący w Warszawie krakowskim Przedmieściem widzom pomnik Bolesława Prusa i to co trudno to jest po prostu jakaś tam postać stojąca nieruchomo, na którą gołębie robią i i tyle no ale i te zupełnie co innego niż lalka niż felietony Prus samo to jest styl są 2 gole w 2 combi kompletnie różne rzeczywistości stąd także co powie zapytam pana czy ten Nobel to na pewno dobrze Nobel dobrze dla literatury śpiewanej natomiast dolara nie jest niczego potrzebny i myślę, że doskonale snów zdaje sprawę, że jedyna szansa dla niego, żeby uniknąć tej tej tego wzrostu wyrażenia pomnikowi Ponta nagle jego wzrostu to tak jakby wsadzili stoperzy beton owca i wrzucili widzieliśmy już, by się stamtąd nie wydobył się wzrostu ma zostać Sową ma ciągle jeździć trasą jeździć śpiewać nagrywać dopóki starczy sił w tym roku kończy 76 lat, więc oczywiście to jest niedługa perspektywa już realne, choć rany daj Boże zdrowie pół wieku czegoś takiego to jest sukces niebywały miał z miał oczywiście swoje lepsze gorsze okresy ale, ale Orany no to ostatnie lata to jest to znowu lot kosmiczny drodzy państwo też magazyn sztuka życia naszym gościem dzisiaj jest Filip Łobodziński tłumaczy muzykant dziś rozmawiamy o powielanie dzisiaj słuchamy też utworów z dwu płytowego albumu niepotrzebna pogodynka, żeby znać kierunek wiatru na tym albumie zawarte są utwory Boba Dylana w tłumaczeniu Filipa Łobodzińskiego ne w wykonaniu przeróżnych polskich artystów teraz zapraszam państwa na dalszą część magazynu Radia TOK FM, a my do naszej rozmowy wrócimy po dwunasty 40 sztuka życia druga odsłona przy mikrofonie Hanna Zielińska z nami w studiu tłumaczy muzykant Filip Łobodziński w pierwszej części rozmowy mówiliśmy o tym co wzbudza pana podzi w w twórczości Boba Dylana my, dlaczego dobrze byłoby poznać jego twórczości, ale jednak nie stawiać go na pomniku, ale jest jeszcze 1 cecha twórczości Boba Dylana czy też jego osobowości, która mam wrażenie dobrze koresponduje z pana osobowością to jest takie dryfowanie na pograniczu mainstreamu świadome ner pan też swoją karierę muzyczną pewnie nie używa pan tego słowa, ale mam wrażenie, że świadomie używa grzechy, że świadomie pan obrał właśnie gdzieś na na marginesie Main Streamu gdzieś na obrzeżach pana zespół reprezentacyjny, w którym gra pan od czasów studenckich nel gdzieś chyba świadomie kręci się wokół własnej osi przede wszystkim Annie wybija się z tym główny przekaz medialny oraz reprezentacyjny dres akurat wie pani szczególny przypadek, bo my w ogóle przez to, że to jest kolektyw przyjaciół, a my już niczego nie musimy po prostu robimy to co lubimy i tyle, jeżeli publiczność przychodzi na nasze koncerty Super no dobrze nie ścigamy się nie uczestniczymy w tym wszystkim, bo nie musimy to nie jest nasza wolność nasze podstawowe źródło zarobków podobnie jest z prawdopodobnie będzie z tym zespołem Dylan PL, bo to jest ze zmian dla PiS to jest zespół wspomniała pani ich poprzednio, że najróżniejsze artyści, ale tak naprawdę to jest trzon 5 osób, które tworzą go w również zawodowi muzycy na co dzień grający Jacek Wąsowski z elektrycznych gitar wzrok producentem i Krzysiek Poliński reperkusji, których gra na co dzień w zespole Urszuli + 3 kolegów z zespołu reprezentacyjnego, więc my tworzymy związek zawodowego takiego zawodowej bojówki PiS i 5 osobowej, ale do tego oczywiście zaprosiliśmy, więc cały fajne grono artystów takich mało dla nas pierwszoligowych Pablopavo Muniek Staszczyk Marysia Sadowska Tadeusz Woźniak Martyna Jakubowicz i Organek i Tomasz Organek tak może także wdaje się wstydu nie ma to, że oni się zgodzić z dziką rozkoszą ponoć nawet uczestniczyć w tym przedsięwzięciu to jest to dla nas też sygnał, że warto było się za to zabrać i też zabraliśmy się za to długo przed tym, zanim w Sztokholmie zaczęto się pochylać nad planami w swoim oczywiście wychodzi to teraz żadna kampania promocyjna ruszy może żartowaliśmy, że to tak naprawdę Sztokholm nas słuchy, że Cwetan herb został chwili, gdy się na dworcu jest wrażliwa i zadziałali, że w jakość w wypadnie najgorzej tutaj na rynku zobaczymy jak będzie tak naprawdę nie sądzę, żeby Polska czekała na polskiego Dylana, ale badana amerykańskiego to by mogła w pełni zamortyzowane natomiast wydają się, że jest spora grupa ludzi, która może być zainteresowana tym, ponieważ warto się dowiedzieć, o czym tak naprawdę tańczy śpiewa i o co chodzi im, o co im cały hałas magnesem dla nas, bo przecież im kiedyś nie znaliśmy angielskiego nie wiedzieliśmy, o czym ludzie śpiewają ale, ale teraz już po znajomości języka jest powszechniejsza natomiast Dylana nie wystarczy znać angielski trzeba jeszcze znać kontekst trzeba jeszcze wgryźć się w to głębiej ja staram się nie wiem czy to są przykłady optymalne na pewno można znaleźć kogoś, kto zrobi w pewnych przypadkach były przykłady lepsze natomiast dotąd ich nie było musiałem zacząć w tom z poezją Boba Dylana można czytać po prostu jak każdy tom wierszy ale kiedy słucha się tekstów Dylana z muzyką na to by ta muzyka melodia może działać dwojako z 1 strony może być taki czynnik uzależniający czy uzupełniające z drugiej zupełnie analizujące albo wręcz przykrywające tekst muzyka niekoniecznie, ale są wpisane do muzyki i moje przykłady też są wpisane do muzyki i zauważyłem byłem w na objeździe Pomorza Zachodniego spotkaniach takich filmów w autorskich nazwijmy to w cudzysłowie, bo jestem w pewnym sensie jestem autorem tej książki, bo wykonuje są wszystkie przykłady jak grzyby zagrałem jeszcze jest wkomponowany w pewną całość, która nie jest chronologiczny tylko jest tematyczna, nic więc to rzeczywiście jest w pewnym sensie również moje dzieła natomiast do czego zmierzam do tego, że w czasie tych spotkań proszono mnie o przeczytanie tekstów i ponieważ ja znam te piosenki to czytałem je, narzucając sobie również rytu śpiewu niż, śpiewając hal czytając je tak, żeby pewne akcenty były podobne jak są w piosenkach i zauważam, że ludzie bardzo uważnie wtedy jedno Milik i słuchali Tor-Tor biurze, więc wydają się, że one na naj fajnie to było, gdyby można było mieć taką książkę, że się przed dniem palcem po prostu i ta fraza zabrzmi tak jak powinna brzmieć Goldman sam mówi żona nie pisze wiersze pisze piosenki o sam w posłowiu też pisze, że to słowo piosenkarce w Paryżu Olivier Award i żona rabowali także jest przez to zdrobnień nie jest takie rozliczenia, a to nieprawda no po zastąpi ich głosom, a pieśń z kolei w polszczyźnie ma strasznie wzniosły charakter, więc jesteśmy z pieśnią piosenką no i utworem śpiewanym pisze pan również posłowie tak, ponieważ tak jak Dylan nie ściemnia, gdy pisze piosenki nie podróżuje się odbiorcom nie stroi w nie stroi w sprzedaniu piórka nie próbują zachwycać taki jak nie ściemnia ani nie załatwia sprawy ułatwimy odbiornikami grać sami wytrych ami kliszami, a jeżeli to, dlatego że on nie stosuje z rozmysłem i ukrytą intencją inny chciał zatrzymać na chwilę przy tej szczerości, którą tak też czujemy dzisiejszej kulturze ne i to hasło bądź sobą właściwie jest hasłem każdej kampanii reklamowej i inni wszyscy czujemy lekki TV wziąć ze sobą i wybierz nasz produkt dokładnie tak czy właśnie bądź sobą ale, ale jednak nie tak, żeby być sobą dobre jak my chcemy żyć po zaborach ubierz się nasz mundur karnet na rzekomą no ale tutaj pan chciał zwrócić uwagę jak rozumiem w tym fragmencie na to, że Dylanowi jakoś się udało mimo tych wszystkich nagród LM mimo tego, że on przecież wielu artystów tak jak też pan mi nie musi ubiegać się o kolejne nagrody o jeszcze większą publiczność nie musi bo, bo ma źródło utrzymania, bo ma już odpowiedni status, bo po prostu nie musi tak przecież widzimy obserwujemy przez lata pewnego rodzaju degradacji niektórych artystów czy my również niektórych nagród również mieć dokładnie dewaluacji niektórych nagród jak pan dosyć przez to lata poukładał w głowie co jest takiego w głowie Dylana, że jemu udało się zupełnie obok tych pokus przejść nie wiem nie wiem czy wielka zagadka prezent rozmowy prowadził coś w sobie magię już geniusz jego że w trzymał się twardo po tego co co trzeba, bo miał taki okres w połowie lat osiemdziesiątych wielu artystów uznanych wtedy uczonymi cel w miliardach euro i gdy próbował się trochę szczęście podzielą trzecich na swoich płytach u zaczęli już używać cen elektroniki bębnów z elektronicznych to, że kompletnie nie sprawdziła i to po prostu od razu dzisiaj się tego słucha to w studiu Lotto to tak jak te wypchane ramiona czy tak kierowane jest czy też innych cech kina to po prostu to śmierdzi swoim czasem po prostu cuchnie i dobrze, że w grę w końcówce lat osiemdziesiątych wszyscy przypomnieli i Polsce zerwali z tym wpisem w strasznym który, który wtedy dominował 1 to było nic się jakoś uchowało chyba wtedy nikt ich zwolnienie jeśli strony, więc nam, gdy ja się, że to była bardziej na myśli taką celebrytą może po prostu o to, że chodzi o ozdobniki takie czy cieczy w aranżacji 3 sceniczne, ale w ogóle postawę choroba celulozę, że on strzela się grało się tam jej uniknąć małp w tym taka na dodatek jest rakiem z Andrejem UR w targach tak, by w w pewnym sensie może to jest właśnie jego celebrytę celebryta zaś, że rządzi w Holandii, a także tak pilnuję, żeby była przez wywiad z nim uzyskać to jest to chyba łatwiej na Księżyc 7 lat teraz Branson niż inni niż mieć gwiazdy Lane mierzy się, zwłaszcza spoza Stanów z, chociaż zdarzały się niesamowite historie jak np. Stella cel ten koncert tronu w Sztokholmie zagrał dla 1 człowieka, bo nawet ktoś tam zaś liczył się tam wygra jakiś nie pamiętam co to było, że mógł spełnić swoje życzenie chciał koncert Dylana Night Dylan z zespołem przyjechał do Sztokholmu i człowiek siedział sam na sali zagrali pełne regularny koncert patrzyłam sukces w też profesjonalizm świetny no to coś takiego też Doncoaltrade kiedyś, którego w książkę książka niebawem wyjdzie z wywiadami z koncernem, który tłumaczy to przy okazji pochwalę kontry też kiedyś wyszedł na w klubie z zespołem zabawę muzycy zobaczyli, że siedzi 2 ludzi ich banalna na sali w klubie i na to muzycy zabrali do tyłu jako przewinienie wracamy zagrali w dużo dłuższy koncert w latach 2, bo warto byłoby to znaczy, że po prostu jest ktoś, kto naprawdę przyszedł po to, żeby ich posłuchać tak samo jest myślę, że Dylan wie, że nigdy 1 000 000 za sobą nie nie pociągnie, że nie będzie grał stadionów natomiast im swoją publiczność ma i dla nich warto zawsze gra w dzisiaj naszym gościem jest Filip Łobodziński tłumaczy muzykant zapraszamy państwa na informację Radia TOK FM po nich kolejna część magazynu Radia TOK FM od naszej rozmowy innych do muzyki Boba Dylana wrócimy po trzynastej 403 odsłona magazynu sztuka życia przy mikrofonie Hanna Zielińska naszym dzisiejszym gościem jest Filip Łobodziński rozmawiam obok draniem rozmawiamy o albumie niepotrzebna pogodynka rząd wyznaczy kierunek wiatru za nami kolejny utwór zatytułowany miłość bez zera żadnych ograniczeń, ale też rozmawiamy o książce, która jest od niedawna na naszym rynku Bob Dylan duszny kraj jak pan czyta poezję w jaki sposób na głosy na murawę ze starszą w domu króla przede wszystkim wtedy nikomu nie zagra 1 owoc kojarzy się z komunikacją dlatego te pierwsze co mi się, ale wtedy jestem słuchaczem mało tego zdarzały się proza cioteczna głos w szczególnie, kiedy tłumaczę prozę to Motor Lublin szant owych frakcji Mara boi się czasem coś jest takiego, że mówią proszę artystycznej, bo w tej chwili pracuje, by przekładem książki, które z publicystyczną książką re Max Lenz tam oczywiście były raczej taki, by uchronić dźwiękowych i w swej historii nie ma natomiast natomiast w prozie może się to znaleźliśmy, a w poezji niemal na pewno znacie usłyszeć melodie w frazy, którą ma się przełożyć na Polski z bardzo istotne, bo można usłyszeć coś, czego nie widać w druku n p . że jest bardzo duże jakich spółgłosek albo samogłosek innych o coś pewnie chodzi dlatego Rosji momentach sięga pan odczytanie na głos poezji właśnie raczej wtedy, kiedy nikogo obok niej nie ma, żeby nie zachować intymność nie jest przede wszystkim, żeby nie ambaras chować nikogo, że w tym trochę tak jak czek rumowisko w zajeździe, który idzie po ulicy i ma ten z aut, by aparat głośnomówiący leży raczej tak mówić do siebie z nich, dlaczego jak wszędzie i rozmawia przez telefon to co jest normalne, ale jak do mikrofonu gada przygniecionego to już sam wygląda dziwnie, więc nie chcę wyglądać dziwnie nie chce kogoś wprawiać w w otoczenie w jakiś zakłopotanie, że może nie przeszkadzają albo co Ruscy, ale lubię lubię czytać na głos czyta dzieciom czytaj na głos pamiętam uwielbiam czytać dzieciom na głos, a te momenty, pytając miał namyśli raczej nie okoliczności towarzyskie jest on sam czeskimi tylko do potrzeb albo może w porę dnia albo pory życia czy są takie momenty, kiedy pan lubi potrzebuje i wtedy właśnie dobrze jest są, ale nie umiem określić czy są one się czym charakteryzują to są właśnie te momenty, kiedy potrzebuje swój polityczny poezję, ale w Stolnie są wtorki te nie są godziny osiemnastej to tanie są momenty, kiedy jest smutna albo nie smutno, gdy po prostu przychodzi taka chwila no tak jak czasem pewnie ktoś musi się natychmiast napić kawy albo nie wiem pojechać nad morze w ale często przychodzi do pana taka chwila, że sam pan pisze wiersz, a inni pisze wiersze nie wieś w gminie dla mnie ważna w weselu jak liceum w liceum dziś są tylko one nic mówi, ale nie nadmiernie nie, a nie pisze wierszy za dużo jest świetny poezji, że zawracały jeszcze jesionów prosto w rzeczywistości i jakieś swoje wymysły natomiast, jeżeli mam napisać tekst piosenki zdarzyło mi się miałem zamówienie od Justyny Steczkowskiej lepszymi teksty na płytę i to było fajne zajęcie to już oczywiście w przyjemnej dla ani Serafiński też nad psem brzmi tekst na jej płytę kilka lat temu, więc to było fajne, chociaż wciąż nie mogę powiedzieć, że był za sztukę jest zawodowcem, ale chętni na pewno będę szczery chciał spróbować tego zadania, ale wszystkie muszą mieć wtedy zamówiono już tak powiem coś, bo tak sam siebie nie ma potrzeby nie mam potrzeby natomiast, jeżeli jest muzyka i ktoś mówi słuchaj chciałbym, żeby to było coś co w trudnej miłości albo o w końcu miłości albo n p . nie o miłości no to wtedy wiem, czego się utrzymać ci jedziemy w dzisiaj sporo rozmawiamy o tym, że twórczość szczególnie osadzona w kontekście klisz kultury szczególnie wielopoziomowa tak jak twórczość Boba Dylana jest bardzo trudno przekłada na inne jesteśmy kilka dni po śmierci Wojciecha Młynarskiego, który jest postrzegany jako nasz Narodowy tekściarz ne wyobraża pan z wytłumaczenia tekstów Wojciecha Młynarskiego czy to byłoby możliwe na angielski, ale takie właśnie powszechnie rozumiane no to jest chyba karkołomne zadanie ale przede wszystkim nie wiem czy należałoby zastanowić, bo ja podobnie mam z Dylanem dotyczącą nie wszystkie nie wszystkie teksty Dylana chciałbym przetłumaczyć, bo niektóre po prostu po polsku nie zabrzmią w żaden sposób służby w co może fajne interesujące dla anglosaskich słuchaczy natomiast po polsku no cóż tak Kukol tekst mówiony, że że trzeba by dopisać do tego 3 × tyle przepisów n p . albo napisać coś własnego wariacje na temat nic za każdym razem staram się zastygł w wyobraź sobie co ma z tego wyniknąć dla słuchacza, bo w planie tłumaczenie piosenki bez tłumaczenia czegoś co ma być zaśpiewana przede wszystkim nie czytamy no powiedzmy wyrecytowała menu w ostatecznym rozrachunku, ale czy tak ostatecznie natomiast przy Newskim być zaśpiewany i po co ma być zaśpiewany co mają nasi słuchacze wynieść z tej piosenki na pewno nie mogą się głowić, o co chodziło o, a jeżeli mają się głowić to, dlatego że sama materia poetycka mam ma ich do tego zmusić, a nie sposób jej zaprezentowania czy 3 czy goście jak i znaczeń, które są kompletnie nieczytelne u nas i dlatego myślę, że w smoleńskiego tylko część rzeczy mogłaby się nadawać do tłumaczenia, dlatego że one są tak bardzo nakierowane na naszą wrażliwość naszej antenie ci tutaj i nie wiem n p . czy skądinąd fantastyczny tekst w Polskę idziemy na oczy mógłby pójść w Anglii idziemy może tak nie wiem no bo przecież tamtejszych light są różne sytuacje w planach tzw. krawcowej post krawcowe natomiast pewne realia również, które są zakorzenione w naszej mentalności w wynikający również z tego żeśmy i ślad przyp przeżyli ów w systemie, który niejako nakłania nas do tego, żeby go oszukiwać i t d. to windy to są zupełnie inne mentalności, więc jest to byłbym ostrożny i wydają się, że prędzej Przybora Maćka co nadawałoby się do tego, żeby go tłumaczyć loco Star na pewno Osiecka Młynarski to już są pewnie trudniejsze rzeczy, bo są bardziej chyba wpisane w nasze dna i ale w jak powiedział ślepy koń przed wielką bardzo blisko nie widzę przeszkód wierszem niech próbują one w wielką przeszkodą, która stoi przed wszystkimi popularyzatora ani poezji inne czy nawet literatury śpiewanej jest opór materii społecznej to jest wielka zagadka na jeszcze za czas naszych kinach jest Phil Patterson, który pokazuje, że właściwie poza tym coś bardzo zwykłego bardzo prostego bardzo codziennego to może być wszędzie i to może pojawiać się właśnie w trakcie pracy, kiedy się kieruje autobusem w jakimś mieście New Jersey i padnie światło tak czy inaczej, a też wiersze nie muszą dotykać ostatecznych kwestii egzystencjalnych tylko po prostu opisywać własną wrażliwość na pewno znajdziemy haiku po prostu tego filmu wynika, że właściwie to naprawdę mogły być bardzo zwykłej prostej i dzięki temu też jakiś sposób inne poprawiający naszą jakość życia, ale tak nie jest sobie żyjemy takimi mitami ne są takie kraina to był taki tajniak Persja Chiny, gdzie pod każdą strzechą recytowano starożytnych poetów i być może do tej pory w Iranie jeszcze i ścieki ślad tej kultury jest, ale co ty co właściwie nam przeszkadza w tym, że we, żeby jednak powszechniej tą poezją nie czuł taką najwyższą hermetyczną zajmować się, ale taką, którą moglibyśmy znać wszyscy sobie właśnie czytać, kiedy jesteśmy sami na głos nie wiem możliwe, że my początek lat dziewięćdziesiątych początek trzeciej RP, jakie się z Chin zwaliła na naszą głowę komercja, która sprawiła, że on po latach niespecjalnie takiego, jakiego się mną swobodnego dostępu do dóbr kultury do reglamentowanej absolutnie i to też nie tylko przez cenzurę, ale przez w ogóle, bo ubóstwo tej przestrzeni nagle dostaliśmy tego mnóstwo i i gawiedź rzuciła na rzeczy najprostsze i i prawdopodobnie się nasze starostwo z getta dając im nawet nie po raz jedno już po prostu bardzo wiele walki i dzisiaj sprzedaż płyt tomików poetyckich to już jest chyba w granicach błędu Statystycznego podejrzewam, choć do wiem, że teatrem najrozmaitsze festiwale poetyckie i islamem i różne inne tego typu zdarzenia cieszą się popularnością, ale oczywiście poezja na stadionie nie wiem czy się sprawdziła, ale może to właśnie środowisko dla poezji natomiast o powierzchni gdzieś tam normą są ludzie, którzy to próbują już tak bym ciągle utrzymywać w narodzie taką potrzebę mówi Andrzej Saramonowicz nauczka na Facebooku codziennie wiersz rzuca nas bardzo konsekwentnie więc, więc to jest ten test bardzo fajne imię i ja uważam, że to poezja nie zginie, dlatego że ciągle są ludzie, którzy mają potrzebę jej tworzenia skoro skoro są to to znaczy, że może mają też dla kogo drodzy państwo mamy dla państwa egzemplarze książki, o których dzisiaj rozmawialiśmy od wydawnictwa biuro literackie Bob Dylan duszny kraj nerki poezja Boba Dylana w przekładzie Filipa Łobodzińskiego prosimy o maila na adres sztuka małpa w TOK FM sztuka małpa to krok w FM będziemy też nic dla państwa dwupłytowy album niepotrzebna pogodynka, żeby znać kierunek wiatru jak tylko dotrze do Radia to poślemy do państwa w tej sprawie również proszę do nas pisać na adres sztuka małpa Stokrotka FM, a już bardzo dziękuję za rozmowę w dzisiejszym magazynie sztuka życia naszym gościem był Filip Łobodziński tłumaczy muzykant i bardzo dziękuję zapraszamy na informacje o mnie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SZTUKA ŻYCIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA