REKLAMA

O twórczości Eugeniusza Rudnika - pioniera polskiej muzyki elektronicznej, rozmawiają Bolek Błaszczyk i Jerzy Sosnowski

Salon Radia TOK FM: Nasłuchiwanie
Data emisji:
2017-03-19 22:00
Prowadzący:
Czas trwania:
47:03 min.
Udostępnij:

Dziś przedstawię Państwu jeden z głównych powodów, dla których namawiam Państwa do zajęcia się NASŁUCHIWANIEM. Będziemy mianowicie rozmawiać o twórczości zmarłego jesienią Eugeniusza Rudnika, mistrza sztuki, zwanej "Sound Art" lub "Ars Acustica". Naszą audycję zgodził się odwiedzić pan Bolesław Błaszczyk - muzyk, znawca tej twórczości, przyjaciel artysty, znany skądinąd również jako członek Grupy MoCarta. Gorąco zapraszam! Jerzy Sosnowski

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
zbliża się godzina dwudziesta druga 7 przy mikrofonie Jerzy Sosnowski proszę państwa przyszła pora, żeby ujawnić 1 z zasadniczych powodów, dla których staram się państwa, a siebie namówić, żeby nasłuchiwać Otóż wiele lat temu to był jeszcze lata dziewięćdziesiąte zetknięcie z bardzo dziwnym rodzajem twórczości początkowo radiowej naszych gości przyniosła dziś raczej do internetu ma wiele nas mówi się często są DART kiedyś mówiło się raczej Ars akustyka Rozwiń » można też powiedzieć, że niemiecka chorym szpile albo po francusku Nicola radio wkrótce poznałem 1 z najwspanialszych przedstawicieli tego nurtu zmarłego w październiku ubiegłego roku Eugeniusza Rudnika i goście o jego kompozycjach będziemy się rozmawiać najpierw jednak zabrzmią fragmenty 1 z moich ulubionych utworów będzie śniadanie na trawie w grocie las koło proszę przenieść oczami wyobraźni wczasy jaskiniowe naszych dwoje bardzo Kudła tych środków jeszcze nim władające ludzką mową w dzisiejszym znaczeniu przeżyje zaraz pierwsze w dziejach ludzkości przejmujące historie to był fragment śniadania to wykluczone skoro Eugeniusza Rudnika Oliwię wszystkie dźwięki, które słyszeliśmy słyszeliśmy nie tylko te, które w oczywisty sposób był głosem ludzkim to przetworzone odgłosy Edyty Langowski Krzysztof Gosztyła, a państwo mają gościem jest pan Bolesław Błaszczyk muzyk muzykolog znawca twórczości Rudnika skądinąd znany państwo bez wątpienia jako członek grupy MoCarta, ale to dzisiaj wyjątkowo zupełnie przybicia dobry wieczór w tym, żeby przemilczeć, ale nie rysuje zbyt mocno w to też była od tej obcym elementem jakimś sensie uprawiamy kolarz uprawiamy też sztuka przedmiotów dźwiękowych znalezionych czasem w różnych miejscach, gdzie można, więc jesteśmy tylko z tej samej rodzinie Lecha proszę powiedzieć niezbyt lubię myśleć oraz akustyka turystach twórczość, która mieści się wewnątrz takiego trójkąta, którego wierzchołkami są z 1 strony słuchowiska z drugiej strony muzyka konkretna oraz trzeciej tworzy wierzchołek to była muzyka elektroniczna i ten standard to, że Arsen akustyka wszystko co jest w środku coś między tymi tylko w tym trójkącie porusza rozbicie 1 wierzchołka bliżej drugiego życzyć, czego jak pan jako fachowiec określi takie amatorskie tłumaczymy sobie co to właściwie ja bym jeszcze ten trójkąt troszkę rozbudową do kwadratu do reportażu to znaczy zawsze jest jakaś narracja w tym są co się tam odbywają może czasem jest bardzo niejasna zatarta to on też jest rodzaj jakiegoś dziennikarstwa artystycznego mówi się nawet czymś takim artystki żurnalistom to jest czasem co jakiś historyk już naprawdę żyły i ktoś chce je po prostu im artystycznie obrobić oczywiście, bo to wszystko, o czym mówimy ten Kwadrat czy też trójkąt to są rzeczy zahaczające bardzo o po abstrakcję poezję o taką ponad 1 powiedział ponad materialną dość no ale tu chociażby w tym fragmencie gry przed chwilą słuchaliśmy wszystkim możemy się zadać takie pytanie, które postawił kiedyś prof. Józefem majem mieczy to jest dźwięk czy to jest słowo, że to jest coś nowego jakieś nowe zjawisko dźwięku słowo Turek na wodzie to słowo w i w tej tak jest to ta materia to powoduje, że słowo śpiewa, a muzyka opowiada w jakimś sensie, czyli stosu zamiana ról na jej taką mamy tutaj specyfikę montaż w tym momencie staje się literaturą i montaż może stać się tą datą taką specyficzną dziedziną transcendentalna narrację notes pole dla wyobraźni właśnie, bo można, by zapytać jak tego słuchać właściwie boimy, bo nie znajdziemy się tych utworach do melodii harmonii rytmu tego, czego bezkarność w tych w tym sensie w jakim jest kiedy, kiedy dobrze państwo grają nie Heinekena muzycznej im to to jest w okresie intonacji to warto by melodie można, by nawet zaryzykować, licząc na to, że mocarst w nie usłyszy nim, a ci panowie można, by zanucić to np. tutaj nic z tych rzeczy znajdą w błąd na pewno pamięta pan taką scenę i państwom z filmu skarb polskiego klasyka z ZSO Wojciech Adolf Dymsza naśladuje jako inicjator dźwięków rozmaite odgłosy, mówi że dziecko płakał płakał, ale jak się wyciągnęłam dziecko smukłe ramiona ją tam zamiast przemówił ze swoim aksamitnym głosem z jakością świnkę podaje ile jest to lakoniczne scena bardzo bardzo piękna tortur toczy się w tej dosłowności nie ma są już po podało radio 3 w SP im natomiast i jak wynika z z moich własnych nawet kilkuset czekają badań to inne niż opowie o muzyce, z czym ona bardziej działa mniej się o muzyce są właśnie tego typu formie i mniej się określić ten rzeczywiście zaczyna działać podświadomość człowieka znaczna funkcjonować jakiś zaczęła funkcjonować dziś fragmenty mózgu, których do nawet, że taka istnieje do tej pory może nie przeczuwaliśmy musimy uruchomić nagle nie w wyobraźni jak tego słuchać zamknąć oczy i Rosji się wsłuchiwać, a interpretacja przyjdzie sama nie musimy się denerwować przede wszystkim zaszczepienie się zrażać, gdyż im estetycznym może nie niedopasowanie tego co co możemy usłyszeć miks z takim poemacie Wiktora i jego koniec totalną autor powiada, że każdy hałas, który słyszymy, którego słucham wystarczająco długo w końcu zamienia się w głos, czyli ich nie ma hałasu są tylko dźwięki między warto się przyzwyczaić chyba do niektórych tzw. hałasów oswoić dla siebie i polubić reguły w tym szokującym już jest śniadanie na trawie wygrać żelazko to są bardzo pani zdaniem urodziwe dźwięki pełne są bardzo zmysłowym natomiast rzeczywiście niekiedy zdarzają się zdarzają się nie zaś fascynacja na tym co jest w co całkowicie harmoniczne zwykli gwałtowne ataki bolesne dla ucha tak, ale starszym jeśli mamy do czynienia z wysokiej klasy artystą potrafi wprowadzać dźwięki z w miarę humanitarnie i stopniowo wchodzimy na myśl takiej autor Pierre, a i związane z paryskim ośrodkiem tego typu muzyki i to inni zaś nazwać to grupa poszukiwań poszukiwań muzycznych w latach pięćdziesiątych należy się kierowali i Pierre Schaeffer uprawiali muzykę konkretną taką właśnie do sądu z muzyką konkretną jest taki utwór dla Wilk łamane przez Vistal najczęstsze odgłosy miasta z tym, że to jest też inspirowane niemym filmem Symfonia wielkiego miasta Woltera Rodman ukazuje miasto od świtu do północy, ale i to taka właśnie metaforyczne interpretacje i grze w rzeczywistości i te dźwięki są i na początku bardzo łagodne nawet kiedy zaczynamy tego słowa to w ogóle nie wiemy, że pies zaczął uciekać materia, bo są bardzo ciche kroki to jest od świtu do północy, jakby obraz obraz miasta w takim planie jednostkowym, czyli jest człowiek, który budzi się i zaczyna zaczyna żyć, a do takiego kulminacja pogląd jest w godzinach szczytu i tak sobie gdzieś tam, gdzie gaz, a później koło koło północy, więc jest z musu tu o stan rzeczy, które dziś tam się dzieje u nas nie są nie są na tyle agresywny żaby, żeby się do nich nie nie mniej chętnie przyzwyczaić, ale tutaj szef po tych graczy Lasko, że się tu mamy głosy ludzkie no to jest dialog to są takie jak pan wspomina Ula starych ktoś tam odbywa Roger był wielbicielem głosu ludzkiego oraz test materialnej wspaniale się, podając się o sformowaniu i ten zwrot z polisy przy przykładem mojego własnego stylu, który nazwał ratowaniu i tych przykładów jest nawet trochę więcej no i powstał też takie utwory chce też o nim powiedzieć to akurat może dzisiaj nie będzie go słuchać, a może ktoś kiedyś z niego traci humor rodem z lektury pełny tytuł Th Morgenstern balet radiowy nie jest pozbawiony elementów autobiografii jeśli mogę tylko chwilę HR o tym, powiedzieć ten balet tu są dosłownie balety, które przebywają do bohaterami kompozycji niezbędne są Barbara Świątek flecistka jest Bernard Ładysz wspaniały Śpiewak i Krzysztof Penderecki i ta trójka nagrywa nagrywał, bo to jest to utwory są tacy właśnie, kiedy na nagraniach, które się nie słynna takich o rzutach z nagrań do sygnału otwarcia igrzysk olimpijskich w 702 roku na etat w między tymi 3 osobami się wytwarza pewne napięcie siedzą poszedł w nocy studia i najrozmaitsze stąd historie się z odbywania kary nałożone jest rencistką osób jest też 2 facetów jest wokalista i wielki wielki kompozytor, a lud niech po prostu po cichu, jakby ich nagrywa gdzieś tam z boku innej montuje odpowiedni sposób turysty przez przepiękna rzecz, ale Czyż to nie jest ten wątek tego tego utworu na jak by humoru des, czyli człowiek brat bawiący się tak małą opowiadała radości tworzenia w ogóle i taka jest sytuacja, w której Iran jak pamiętamy 602 roku, a tam się do i zaraz po otwarciu igrzysk zamachy na izraelskich sportowców z pustym, jakby to ta ta atmosfera zabawy ulega, jakby zupełnym załamaniem już zupełną zmianę nastroju niż ich mamy taką na maczety wszystko oparte na dokumentalnych rzeczywiście na nagraniach i ich też jest bardzo zabawny fragment, kiedy drugi sprowadza autentyczne nagranie z relacji radiowej i słucha słyszymy takie komentatora radiowego, który może tak patetycznie z emfazą mówi, opisując muzykę, która jest mniej brutalna interwencja chóru Filharmonii narodowej jest pod ręką pod dyrekcją Eugeniusza Rud jaka, więc jesteśmy pomylił z autentycznych narzędzi itp później słyszymy fragment trzeciej symfonii Beethovena eroica i nie za chwilę słyszymy wykład, o którym przed chwilą właśnie mówię czasem ma 1 LO w dźwięk dosłownie przepuszczony przez wok Odry, czyli przez taki przez taki dachach przez taki urządzenie, które w I deformuje deformuje głos ludzki, więc mamy mnóstwo materii mam muzykę poważną mamy tego spikera monetą to trio, które na niemalże igraszki Berezowski swawolny uprawiam fitness kolejna forma na balety radiowe w wspomniał pan wiedział o tym, że to jest zrobione m. in. z takich od rządu właściwie stała się także z takich od rzutów została skomponowana tak kompozycje, które jest właśnie taką twardą klasyką Al-Sadd Gustlika i właśnie fragment teraz będzie to fragment uroczy fragment utworu utwór nosi tytuł lekcja Eugeniusz Rudnik pełna wersja z roku 1959 to był fragment lekcji Eugeniusza Rudnika pierwsza wersja tego od tej kompozycji z roku pięćdziesiątego dziewiątego przypomina, że naszym w naszym studiu jest z nami pan Bolesław Błaszczyk muzyk muzykolog inni Eugeniusza Rudnika plan znał już blisko pomyśli nawet powstała wasza wspólna kompozycja Noteć, która pozwoli na elektrownię w wolnym, bo nasz smak kompozycja kłącza nowo taśmowo zwykłym zresztą powstał już poza polskim radiem, bo w 2004 roku studio uległo likwidacji, gdy nie są tu jeszcze pracował trochę na emeryturze, korzystając z urządzenia to był krótki okres inny na szczęście udało się odtworzyć fragmenty studia z przydomowymi takim pomieszczeniu najtańsze tam się żeśmy nie zrealizowali, ale jeszcze tutaj pacjent padły piękne słowa z kimś innym fragmencie gry słuchaliśmy polegli na polu chwały to bardzo źle, więc w urwał się właśnie takiej zbitki ech, strasznie lubił cytować się ten fragment i inni po prostu sam wymyślał tego typu historie rzeczywiście oparty na odcinkach na jakiś odwrót tak nam takich historiach, których stan w koszu naśmieci fragmenty taśmy z jakich audycji sklejone ze sobą na otworzyłem przedziwne semantyczne zbitki, które w, którym coś zaczyna nam na nowo oznaczyć rozpromieniony, którzy w drodze po rzucie, że będzie to kojarzy jako Mesjasz zdaniem Tadeusza koncert Kantora o realności najniższej rangi tak dawno już w Lipnikach to jest materia rzeczywistość tak jakbym przeżyła takiego usłyszy podły materię to właśnie to dokładny, ale nic tutaj literatury zbitka, ale te z trendem jest taki utwór manewry dźwiękowe poematy nader liryczne z mało znany z doniesień, że aż pada takie zdanie panie pułkowniku ku ku nam wróg idzie, a pan co NATO NATO w chustkę z po montażu jako wstęp jest frazę tak o geniuszu gości chyba można można bez końca maja kiedyś w naszym popełniają film dokumentalny innego tematu potem nie tak dawno Zuza Solakiewicz nakręcił niesamowity 815 stron świata nagrodzony w Locarno, który jest taką presją na bazie muzyki, ale jest w gminnej najfajniej chyba przedstawić im przestawią się w Rudnik sam potwierdził, że jest głównym taśmą czołem Radia to znaczy, że Czytelnicy inaczej się tej taśmy w życiorysie nie wiadomo ile był taki Fonu poetą dźwięku pisarzem wizjonerem, żeby telefonu płyt pełnych energii także ci się tak myślę, że był do badań stąd też był spóźnionym dobrej strony trochę się spóźnił, ale ta epoka, w której żył też była bardzo bardzo ciekawa kiedyś sformułował kilkanaście takich punktów na czym się z nami myślę, że zna się na roli jestem chłopem dziś urodził się na wsi świetnie się na tym znał się wymienić bas 40 rodzajów odmian ziemniaka Mońki który, lecąc do jeszcze znana nam na płycie el Dada von wymienione wszystkie rodzaje ziemniaka polonistyki jest to fotografia jest w takiej wielkiej Górze ziemniaków, mówi że zna się wypowiada zna się na wojnie i pamiętam znam się na liturgii Łacińskiej ministrant, bo znam się na wojskowym zawodowym wojskowym lotnictwie byłem szybownicy na więzieniu siedziałem w latach 52534 bardzo ciekawa rzecz został zesłany do Kompanii karnej o kopalni Dymitrow, że jakiś tam przy przewinienia na wojskowej Akademii technicznej, ale wyszedł stamtąd znali i t d. tereny inżynier dźwięku, mówi że zrealizowałem parę dóbr muzyki reset z lubością od podkreślał zna to mu już znana fortyfikacjach, ponieważ zrobił muzykę do Festung Breslau twierdzy Breslau w konsekwencji, jakie kwestie znał na rok nago na politologii, bo robił muzykę do sztuki ile da z Łabędziem i znał się też na prezesa Bomi 17 prezesów Radia z sobą przez cały okres pracy i też jak byto to co właśnie, jakby mówił o sobie to coś z tym co z tego bardzo określa inny jest świeży na czym one obecnie pracuje mistrzem nad sobą nad sobą ewentualne sobą bez szans z wielkich większych rezultatów atak całkiem całkiem poważnie notą nie miał dyplomu i kompozycji ani dziennikarstwem niezwykła Dona Akademia muzyczna to zły sen jeszcze wówczas nadać reżyser dźwięku wykładał w kole dziennikarskim Melchiora Wańkowicza z ogromnym autorytetem zasiadał w w mniej energii ma 3 konkursów im bardzo też gminom niemoc całej swojej PS pismo od gotowości wielkiej fantazji potrafi się bardzo konkretnie odnosić do wyrzucenia przez siebie prac młodych reportażystów czy właśnie twórców twórczo działać owych nie jest denerwował się, kiedy np. reportaż był był był słaby był zbyt oczywisty był trywialny wtedy mówił, że tak mówi dlatego dla tego faceta człowieczej rozciąga od prostaty dotrze do szyszynki tylko od Witnicy ich też potrafił powiedzieć takiemu właśnie motorowym, jakim prawem zajmuje pan 11 minut z mojego życia dodajmy, że on kiedyś stał przez co w radiu miał być wyścig czwórki od konserwacji sprzętu gości tak, że się toczą się zajął kompozycją go początkowo chyba była taka hobbystyczne nabywa po godzinach trochę, a poza tym on jako jako 1 m przechodzili poważny kompozytorzy to ona akurat potrafił powiedzieć jak zrobić to co sobie wymyśli teoretyczne tak to prawda te są naszym posłem początki są wakacje z miłości w pobitym 2 dni po po rocznicy kilka dni proporcji nic jego hit początku radę, bo 15 marca 1005 . roku przechodził koło budynku rady, choć w tym dymie mieściło na Koszykowej lub Makowskiego jak to sam, mówi że przyczyny jego prace były urologiczne, bo wstąpił nastąpił 126 i spytał dozorcy czy niema czym nie ma pracy go zaprowadzić dyrektora kępki, który zrobił administratorem hydraulików tego samego jest jeszcze dnia to co do współpracy z kompozytorami też tak jest bardzo barwne powiedzenia na ziemi tak nie świadczy usług dla ludności zatrudnionej poza rolnictwem co oznaczało krótko uwięziony jest na usługi twórców, którzy przychodzą tutaj chcę być współtwórcą tego, bo w dużej mierze tak było on znał z możliwości studia elektronicznego elektronowe ktoś wówczas mówiło miał bardzo dużo takich już gotowych pewnych słów bym powiedział i sposobów montażu i niepewnych proceduralnych doświadczeń i kompozytor często przynosi jakąś idealnym w trakcie pracy często Rudnik uświadamiał, że są lepsze są lepsze rozwiązanie, ale jedno z my się partnerem dla dla nich dla dla twórców to w latach dodajmy, że to byli twórcy otręby Kotańskiego Penderecki, ale na naszym podwórku pokarm jest hałda przy zastosowaniu technologii w kimś, kto w ogóle w studiu eksperymentalnym było ich nie taką takim gniazdem w wielu bardzo niesamowitych ludzi o Pendereckim już wspominałem inny każdy trochę inaczej pracował Penderecki im bardzo często zostawiał dyspozycje bardzo ścisła i mówi to był bardzo zajętą im do Gdyni montuje je zaraz wracam za nadgodziny są też boki taka sytuacja zapomniał w swoim liście nagrać kicz jakiś intruz ilustracji muzycznej i nieciągłości 1 nocy zrobili coś, a facet, który przyjechał ze Szwecji specjalnie czekał w Polsce dotąd taśmy gdzieś tam znana na na lotnisku dołoży się zapomniał każdy inaczej pracowano dualny nocnym przy przyjęciu tego studia w Warszawie dzięki norweski sąd kompozytor nie los zabrał stąd jak zwierzał to zabiera walizkę materiałów takich taśm, które później, jakby wykorzystywał i to słychać w jego muzyce swoisty warszawskie historia właśnie montowane wspólnie z Górnikiem był taki kompozytor frank Ewangelisty niezwykle barwna postać niestety nie dokończył żadnego utworu, który zaczął studia w Warszawie zajmował się różnymi rzeczami np. był bardzo sprawny fizycznie skakał z mostu Poniatowskiego i latem wypracował to jest ten do Wisły i płynu aż do mostu gdańskiego i stąd występują bardzo różne postacie się pojawiały, ale nie tylko kompozytorzy bombą studiom generalnie pracowała na jak w 2 w 2 obszarach i muzyki ilustracyjnej muzyki i autonomicznym jest pojawi się też, że reżyser, że tak muszę powiedzieć o Andrzeju Wajdzie, który tutaj warstwę elektroniczną wesela również montował nim z dystansem Radwan Artur Radwan, który wg słów Rudnika potem prace nad weselem wygląda jak wyciąg fortepianowy Słowika w plasterki 1 z takich barwnych określeń Jerzy Kalina tutaj pracował przyjeżdżał Walerian Borowczyk Jan Lenica Józef Robakowski rękopis znaleziony w Saragossie Wojciecha Hasa tu właśnie studia w centralnym muzykę do tego do tego filmu stwarza Krzysztof Penderecki z kim razem z lek. Bogdan Mazur rzecz niesamowita ilość sporów o studiu eksperymentalnym polskiego radia czy będziemy mówili, że tymczasem nasz gość przydałoby się nagranie, na którym Eugeniusz Rudnik opowiadał mu o swojej pracy posłuchajmy jak mieszka tam, gdzie się mieszka mądrzej jego będzie się państwo słyszeliście sokolnicy z Chojnic odbywa się ogromny plasuje się rozpoczynają Dmochowski Leszka Ruszczyka Wienieckiej tak jak, wpływając na słonecznych one na grę pojechałem dawna wieś, bo to jest znakomity malarz skupionych w plus z zagranicą Elizy, który zarobił dla polskiego radia kościelnej scholi PiS oraz, grając z nowych wpisów meldunkowych wzór pisze w lesie myśliwy w Lisim rosnącej trawy i dziś jest absurdalny i surowy jest również przy innych osób, które miały wpływu skargi, bo przez nieszczelne Devils, ale ZUS, że usługi IT wg MF pięknych łąkach śpiewał w wersji słownych i mają z tym bardzo trudne to w ogóle wyszliście z Jarosławem łączyły musli lub domu przy równej, mówiąc że nagrałem ten wariant, czyli zleciłem też istotnym jego twarz i tych skór przybyli z odległości tych 2 wsi trawieniu biegunką tak blisko był to te w tym w tylnej oraz Holden kiosku, żeby usłyszeć idealną piłkę już do siebie uwierzyłem, że nie zna swoich ról w LM z innym duchowych bezprawnych akcji po gnębienie sąd odwoławczy w KHW w Łodzi albo w więzieniach umowę z nazwy domeny oraz trzymaliśmy się, że jest ona już umowę głośniej niż na ofensywną i zgodził się już remis Lecha w WTZ w jej partnerem, który pędził 13 lub Syjon osób związanych zarówno FBI i tępi się na nich o Toruń najpierw Eugeniusz Rudnik, który opowiadał Mariuszowi Błaszczakowi razem z żoną błyszczeli przygody z takim potem usłyszeliśmy fragment kompozycji Rudnika martwa natura z ptakiem zegarem strzelcem panną końcowy fragment, w którym patrol będzie być może zabrzmiało to właśnie nagrany nad Bugiem tak rozmawiają z SPR Lublin Eugeniuszem Rudnikiem oraz napomknąłem o istnieniu możliwości takiej jak komputerowa obróbka dźwięku z całą pewnością to co miałem okazję Szczecin zaś z PiS rozmawiać nikt już nie wspomina magister komputerów obrzydzenia życia do tego rodzaju ułatwień było pełno go bezgranicznym po prostu by obóz testowania analogowych z powyższym może dobrze jest to nagranie jest takim co się dzieje dalej, bo przecież w obcych nawet w tym nagraniu słychać było, że coś dziwnego, że jesteśmy tak tak robić z tym słodzikiem insulin w słownikach to była miłość nie ten słownik się przewija się z wielu bardzo kompozycjach i jak sam Rudnik mówiono śpiewał Alice pół świata Mount Lubin ten hejt słownik na jej chociażby inny tytuł utworu, w którym też bardzo rozbudowany powiem ten tytuł tacy ludzie etiudę koncertową na czworo artystów troje skrzypiec 2 Słowiki nożyczki i Garncarek ludową no, toteż mówili o tym, że mamy tutaj ptaka im się tam też pojawia, ale pojawia się też nożyczki to przechodzimy do odpowiedzi na pytanie jak i jak on to robić dlaczego, dlaczego tak z takim obrzydzeniem patrzą na komputer na 18 w w czasach, kiedy zaczynamy o nim i innych wyłącznie taśma magnetyczna, czyli taka taśma na magnez są one o piłkami metalu ostre wymagania to w gminach były w użyciu jako zapis dźwięku, a żeby odciąć się nagrania to się cieszyć się o tym, taśmę trzeba było ją też uczy się kleić były odcinki taśmy pustej czystej nie zapisanej żony blanki i różnokolorowe realizator mi sobie oddzielać ich fragmenty, które chciał chciał zaznaczyć, iż magnetofony profesjonalny czy to był telefon w Cannes czy wszem i zimę z on właśnie miałem profesjonalna placówka słowo, bo 38 ,5 cm / s i w tej prędkości się do nas nagrywał właśnie głównie jak stwarzało to materiały no i np. z Chin w ramach osłony, które emitują jakieś 2 różne materiały, które sobie Rudnik 3 jak mi jakiś własny analizator za założoną na nasz moralny jak one odtwarzają materiał na trzecim Lotos nagrywa się to co słychać z tych 2 to się to coś mi psuje, ale przepuszczony n p . ten dźwięk jest przez filtry przez jakiś urządzenia pogłos są one i Józef najprościej można zaś były pewne współcześnie widz jest w pełni, toteż nawet nawet ręką przez męczy cię zwolnić przyspieszyć takie rozwiązanie stosuje się, że tak zachęcić oczywiście żaby, żeby np. opóźnić efekt nagrzewania to używano też takiej teczki, która dziś stałaś się z jakimś odległość Magnusson posłów z opóźnieniem docierała do dowodu do głowicy identyczną identyczny zabieg James bochenki na filmie poświęconym nagrywaniu płyty zaczęto remont i 5 września ani 7380 roku właśnie używa identycznego sprzętu do takiej teczki takie pomysły busu, który w latach pięćdziesiątych i usług, których mentalnym funkcjonował bardzo często takie chałupnicze historii tak jak nie wynalazki, ale na też trzeba pamiętać, że na potrzeby studia z mentalnego pracowało taki ośrodek badawczo-rozwojowy, który z tworzy w w ogóle tworzył sprzęty był taki stworzony z Hansem n p . przez polskich inżynierów było mi spokoju Rudnika w tym jego studia ostał stół fonia polskiej produkcji też bardzo dobrze oczyścić stanąć oparty na japońskich po zespołach ale, ale dzielny działający jak najbardziej aż do późnych lat dowód na to tych w 2 tysiące, kiedy jest studio przestało działać, więc im z rodziny w pokoju słynny swoje grabie Technology w Rudnikach tu, bo po prostu metalowe taka impreza smołę kółeczka, na które się na dzieło szczególnie cenne cenne taśmy nie z my też funkcjonował cały słownik Rudnik do Rudnika Polski, w których pracował jego studentki, gdzie obecny w byłym na określenie poszczególnych Stanów dźwiękowych z poszczególnych rodzajów dźwięków dźwięku takie słowa jak Bzdęga, ale dziś dzięki ich wzdryga krótkie dźwięki wycinki trochę dłuższy bądź nawet upławy, toteż takich właśnie w tym z ze słownika była nutka Szyjka to była to była walka wędkarz, który opowie on powieszony naszych, żeby nie zginął z ZUS bałaganie idzie nie nie zostały w deptak Andy jest w dywan Antosiewicz wysłało naszych dociekań 200 cm to ze sternikiem naszej kilka fragmentów taśmy, bo notka z Chicago notka Kędziora, która się z wina opon zasiłek otrzymać taką obrzydliwą właściwie się zwija i Czeszkę posprzątać mam takie po prostu gdzieś tam swoje własne obciążenia także to rzeczywiście była taka bardzo bardzo wdzięczna praca bardzo trudna mordercza często wiele wiele wierzą w wielodniowe wielogodzinna, ale też inni i z studia się z eksperymentalnymi z tobą czas im przestrzeń dot eksperymentów Rudnik pojadą też o pustych momentów, kiedy Pendereckim mówią żal, że Tomasz montować ucieka gdzieś tam a, toteż robili Penderecki realizował około 30 w ilustracji muzycznych dał do filmów krótkometrażowych i rodzic, mimo że robili takie posiada długie posiada, kiedy siedzieli godzinami po prostu się bawili, skąd się bawili dźwiękiem eksperymentowali nieraz nie wychodziło nic z tego co zamierzali po prostu była to zwykła chłopięca zabawa kontakt to określał, z których w, których chłopięcych zabaw choćby po tym, arcydzieła nierzadko porozumiał się do sądu w teście prosimy o takim urządzeniem, które nie zakwestionował, bo dzisiaj, kiedy trzeba montuje komputerowo na to wydać polecenie, żeby przyspieszyć albo zwolnić tempo dźwięku bez zmiany wysokości to mamy to jest jedno kliknięcie w korkach już jak magnes okazuje się, że wczasach analogowych byłby jakiś patent tak to było urządzenie się o CIT Regle, czyli regulator czasu i my tu znów akurat rzeczywiście było przywieziono tam to już nie był Polski patent to wóz ze studia, które współpracowało z opracowaną było 1 z pierwszych w studium muzyki elektronicznej golf Wunder w kolanie dokładnie to kim to była po prostu Lech jest im urządzenia, które w w mechaniczny sposób dostosowywała prędkość przesuwu taśmy do zmiany wysokości dźwięku na źródła i odwrotnie niż to w ogóle był cud techniki na nowe czasem roli był szeroko szeroko stosowanym to była to burzyć się to by to były zabawy i zabawy dźwiękiem to oczywiście były drużyny z natury dźwiękowe istotę dźwięku prowadzi badania są szyte ciekawa rzecz używana w go tak naprawdę do do generała do generowania dźwięków często urządzeń pomiarowych były to urządzenia pomiarowe Woźniak generowaniu dźwięku w ciągu 3 warstw tak jest dawka duński urządzenia Marcin Brosz Zentkiewicz latem z decyzji jest bardzo znana z kieszeni nowego sprzętu, a wtedy właśnie robią urządzenia pomiarowe dla celów naukowych i tam były ogromne w dziesiątkach tysięcy haraczu z wysokiej częstotliwości aż do bardzo aż do bardzo niskich też takich infradźwięków jest niesłyszalny dla dla ucha ludzkiego ma się to dudnienie i dziś jak dziś tym urządzeń, który był przeznaczony do dowodu w badaniu wykorzystywane jako hit generator jako niczym z twórców tych urządzeń nie sądzi, że będą Dent będzie się zrobionej muzyka, bo była to epoka przed dyrektorami czy tak jest od ręki jest początkowo teraz będzie fragment kolejne kompozycje Eugeniusza Rudnika Doda pamięci rapsod frywolne to był fragment kompozycji Eugeniusza Rudnika do pamięci rapsod frywolny, ale powiedz, skąd te kompozycje tak kompozycja rzeczywiście mnie dostrzec Seszeli strasznie jestem z tego szczęśliwy, że powstaną na moje zamówienie, bo z Piotrem czarnym wydawcą zrobiliśmy płytę, która robi zawierała różne interpretacje utworów Johna Cage, a 4 minuty 33 sekundy zwróciliśmy się do kilku twórców jest mi do Krzysztofa Inter do Patryka Zakrockiego i zespołu kombi komuna Otwock i również do Eugeniusza Rudnika z prośbą o taką notkę o takie wersję, a podczas jeszcze Jarek Jarek Kiliński też tym uczestniczył podczas gdy pozostali twórcy, jakbym przedstawili swoje warianty ciszy tak jak branża zmierza do utworu 303 stwierdził, że jest to cisza Kietrz zaordynował po prostu taką, że wykonawca siedzi po prostu nie wykonuje nic co jest kosmiczną długością 4 ligi i pół minuty ciszy to kursy były rejsy co się przeżywa jako wykonawcy jako słuchacz bosą koncertowe wykonanie odsyłam tutaj do internetu jest kilkanaście bardzo ciekawych wykonań natomiast Rudnicy po prostu przygotował w trwający 4 minuty 33 sekundy w swoim kolarz swojemu interpretację ciszy mają wstęp słychać, że prawdopodobnie Zbigniewa Zapasiewicza, który wszyscy na końcu dość nie mogę słuchać tej parodii i to jest na niego jakaś forma interpelacji ciszy radiowej nie wiem, gdzie nie rozmawialiśmy nigdy co co to miało być, ale tak w ten sposób do tego podszedł z bardzo ciekawie bardzo ciekawie jest to jesteś fajny, bo co się właściwie nie wywiązał zadania w jakimś sensie prawnym postawionego w ale jak sam mówił naszej zanotowałem im nasze przy sobie w ogóle ten mecz ten ten tekst w poniedziałki i takie słowa to co jest nieprawdą w sensie fizycznym jest prawdą artystyczną, którą powinniśmy zabiegać przy całym szacunku dla praw wszelakich, choć nie zawsze trzeba zadanie odrobić na nasz głos na szóstkę czasem można odwrotnie co pan był wielokrotnie pojawia się pojawia się pojawiały się pojawiać się firma studio eksperymentalne polskiego radia, gdyby powiedzmy, że dzisiaj dzięki temu, że powstało przy niej nie ukazał się przy nim kilka ważnych wydarzeń na płytach CD twórczość Rudnika brak jest taki cztero płytowy Box Eugeniusz Rudnik, do którego zresztą książeczkę pan napisał głośny, żeby było to co teraz przed sobą pewne jak też rada notarialna taśmy startowej z taką grą słów Rudnika no bo to jest bada jednak szans sobie z Air, czyli Eugeniusz Rudnik ery, a poza tym rata w jakimś sensie to przywodzi na lidera talia wyda mniej jest z kolei przygotowane były wydane nie tak dawno takie boksy z miniaturami Eugeniusza Rudnika elitarnego taki, że studio eksperymentalne polskiego radia zastawić należność wraz z Eugeniuszem Rudnikiem po powiedzmy dla porządku, że w studiu eksperymentalnym polskiego radia sensem tego studia był Józef Patkowski Lang bardzo ważną postacią był Włodzimierz Potasiński to przeżyłem w kręgu studia był był Jerzy Koszewski tak jest również drugi był 1 z kilku bardzo intrygujących postaci, które po studiu uruchomiła w okolice szykuje się dziwnych okolicznościach jeszcze niższy dziwniejszy ja się różni przybył jako pracownik leczy się techniczne no i toby to było tak tak to był samorodny talent się właśnie tak naprawdę ujawnił w latach siedemdziesiątych jako twórca i zaczął zdobywać nagrody natomiast oczywiście tata tam wielka liczba osób, które się tam przewinęła to to była zasługa Józefa Patkowskiego, który otwarł okno na świat tak naprawdę inni polskiej muzyki to studiom dostał 57 w zeszłym roku rzecz tego rodzaju środek, bo na świecie, bo po paryskim ośrodku trwać będą teraz szofera Google powód do takiej jeszcze jeszcze było studio w Mediolanie także się to czwarte czwarty studio tego typu na świecie jest komentowana jest ze słowem dźwiękiem z tego typu reformami pani z bardzo ciekawe mamy okres odwilży mamy pięćdziesiąty szósty rok pod pierwszą warszawską jesień rozróżnienie to, że ludzi takich Sokołów, które się tam przez stalinizm nagromadziły, ale ktoś musiał zapalić zielone światło, więc sobie wyobrazić także historyczną sensacyjna i ministrem kultury był Włodzimierz Sokorski wsławiony tolerancja socrealizmu i takiego zamordyzmu kulturowego różny w najgorszej formie, niemniej nie człowiek niesłychanie oczytany inteligentny Peugeot o takich światowych ambicjach i on wręcz wydać się, że im gęby zezwala na otwarcie studia z centralnego, aby odkupić swoje winy jest taki też socrealistycznym razem z nim taką wolę główną osobą muzykologii w łódzkim w filmach w latach pięćdziesiątych była Zosia Lisa nie zaś Lisa też tutaj już tak powiem czy tak miała ona była postacią różnych środowisk muzykologów mnie nie odległą od Sikorskiego leży w oparciu o taką ambiwalencję aż tylu ludzi zapomina o drożność nosa oczywiście zaprzeczali swej fachowości i profesjonalizmie w ale w coś co tutaj też bardzo ciekawe wychowankiem Wisły był Michał BIST 1 niedawno zmarły wybitny muzykolog i tutaj nazwisko Blidy chyba ani też nie jest jakąś taką niespodzianką mamą Michała Brystygierowa była Luna bliski jest słynna zresztą znane teraz jakby też, że z filmu fabularnego który, który wszedł małą ne na ekrany i prozy wyobrazić, że na listy do blisko współpracował z Sokołowskim i tak naprawdę no oni w jakimś sensie zadecydowali o tym, że będzie otwarta tego typu placówka w łonie właśnie polskiego radia no to jest bardzo zaskakujące, ale musimy kończyć się i że to byli ludzie przy myciu się w jaki sposób uwikłani we władzach, ale otwarci na na nas na kulturę otwarci na to, żeby otwarcie ludzi wolnych dniach było wolno i właśnie te w stosunku do powiem, że swego czasu parę lat temu też miałem przyjemność współpracować przy przy takiej wystawie sądy intruz Bodio zakryć to błąd będzie wystawa, która 72 Wang i nieco wcześniej w muzeum sztuki w Łodzi ms 2 i to były przez Daniel Muzyczuk przez Davida kolej zgromadzone różne przedmioty różne eksponaty właśnie z PiS ze sztuki dźwięku z Europy wschodniej są od lat pięćdziesiątych aż do do państwa kończę tej żelaznej kurtyny i właśnie te okazało się, że w związku Radzieckim też podejmowano właśnie eksperymenty muzyczne wzorce to byli też bardzo zaskakujące było otwarcie pierwszej w kosmosie takie zielone światło właśnie eksperymentujemy teraz teraz być nowocześni uważa, że jesteśmy nowocześni idziemy humanisty w sumie siły i teraz uderzamy, w jakich takie nowe media i myślę, że ziarno to szybko przygasł bo, bo rzeczywiście jak wiemy nota ta ta młodzież znowu za książkę otrzyma zła i gdzieś tam odsetek ten teatr ten kaganiec został dziś znowu założony, ale mój w tej w tym klimacie odbywał się początki studia są bardzo bardzo się, żeby w dzisiejszych czasach bardzo często takie dwuznaczne początki rzutuje od razu na ocenę resztę miasto tak po prostu znaleźli się wokół stolarz Józef Patkowski ludzie wokół Niemcy wykorzystali szansy tak Patkowski micry zorganizują takie sympozjum na na dzień dobry zaprosił na to sympozjum wszystkich wtedy liczących się kompozytorów i właśnie ludzie literatury ludzi teatru na tej liście w tej chwili jest nie nie pamiętam wiele nazwisk na pewno był Witold Lutosławski i Krzysztof Penderecki Lutosławski inny pracował w studio Rosenthal, ale zdradził kiedyś, że jeszcze na łamach tygodnika antenę w latach pięćdziesiątych, że ich i inne formy takie eksperymentowanie z dźwiękiem, jeżeli zostanie stworzona w Polsce takie studia to koniecznie koniecznie trzeba je wykorzystać właśnie do tworzenia tych nowych form, więc przy poparciu takich autorytetów nie Penderecki był wówczas mocno, bo dolin trenerskiej zasiada w marszu Nordyckiego sobór to był jeszcze się student, ale Allenort też się znalazł na liście tego tego tego sympozjum jest to sympozjum po prostu pozwoliła na to że stało się tak ja się stało na ten ośrodek twórczej istniał praktycznie do 2004 roku uwięziony w biegu Solnego niezwykły urok tego człowieka, który moim zdaniem znalazł sposób na uniknięcie takiej fałszywej skromności zarazem irytująca dziś o igrzyskach w trybie on wiedział, że zrobił w życiu coś fenomenalnego albumu o tym z ujmującą nam jednak moim zdaniem dostają takie domy i broń tak to prawda nośnym jest samo samo to, że ma się nijak tego, gdy do dyplomu stawia go w takich czasem absurdalnych śmiesznych sytuacjach n p . na zajęcie należą do sekcji kompozytorów muzyki rozrywkowej tanecznej tak jest nie wiem tego dyplomu tego zakwalifikowano do muzyków rozrywkowych to i tanecznych na jej lewym 1 z utworów też zmontował je kosztem greckiego który, kiedy tego uporczywie Hamas partyturę, a on odpowiada takim głosem Gancarczyk lodowej cynk kobalt region nie mam mówi tam nie ma już w pamięci jak ksiądz to zrobią młodzi tak nie umieją zrobić, jakie robimy, a to ona z partytury Halki jest taki kompleks leśny kompleks jednak z niego właśnie wychodzi taki, jaki taki dystans do tego narzekał na 50 lecie swojej pracy twórczej otrzymały od Radia portmonetkę zyskają tylko na jej i to właśnie to błaha, skąd ta historia, ale ja należę do komitetu, którą sam powołał taki Narodowy komitet wielbicieli dzieł Rudnika NKWD RFN Helmut w swoim czasie ZUS Rząsa Lenkiewicz i zarazem, że założyliśmy ja będę zawsze staje się takim Rudnika entuzjazm entuzjastą dziękuję panu, że rozmowy naszym gościem Bolesława Błaszczyka na koniec usłyszymy jeszcze krótki utwór Eugeniusza Rudnika po niepokojącym tytułem przemiał ptasich kości już posłem co jeszcze można zrobić z taśm szturm, ponieważ państwo autorzy audycji wyda w sumie to strzelecki nieraz już został Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SALON: NASŁUCHIWANIE (JERZY SOSNOWSKI)

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Teraz wszystkie pakiety TOK FM Premium 51% taniej!

KUP TERAZ 51% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA