REKLAMA

Indie. Sztuka władzy

Zrozumieć Świat - najciekawsze rozmowy
Data emisji:
2017-03-20 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
50:13 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
briju państwo Wiktor Osiatyński wita w kolejną edycję zrozumieć świat naszym gościem jest pan dać ambasador Krzysztof Mroziewicz dobry wieczór kłaniam się pan Krzysztof Mroziewicz obecnie pracuje w tygodniku polityka kiedyś masowo licznych ulg w czasopismach jest autorem kilku książek był już gościem naszego programu dla dzisiejszej rozmowy ważne jest trzeba mu przez ile lat ambasadorem Polski linkach przez 5 przez 5 lat i teraz napisał książkę sztuka władzy, który Rozwiń » przybliża polskim czytelnikom Arka ciast, czyli jedno z najważniejszych dzieł literaturze innej napisaną przez MEN chce kał kije w czwartym wieku się na siłę czemu Arka 18 par postanowił przybliżyć polskim czytelnikom z 1 strony jest to rzecz nieznana jak pan profesor wspomniał po drugie, dlatego, że dotyczy czegoś co jest bez przerwy aktualne mianowicie władzy i polityki, czyli sztuki walki o zdobycie utrzymanie przekazanie władzy jak co w naszej kulturze się definiuje, a w kulturze indyjskiej niekoniecznie tam w każdym razie filozofia jest częścią religii, a polityka jest częścią filozofii w związku z tym nie podręcznik sprawowania władzy albo inaczej podręcznik takiego rządzenia, żeby społeczeństwo było zdrowo zadowolone z powodu dobrobytu ten długi tytuł skrócony do 2 i terminów Arka się astra, czyli sztuka dobrobyt, który w naszej w naszej wyobraźni sztuka dobrobytu jest abstrakcja mnie bardzo wiadomo co by to miało znaczyć, ale sztuka rządzenia w taki sposób, żeby społeczeństwo było zadowolone z powodu dobrobytu to już bardziej trafia do wyobraźni przy czym widać od razu jak w sanskrycie wieloznaczność rozmaitych terminów wymaga to my ekwilibrystyki ze strony tłumaczy ISO tym miałem do czynienia, kiedy po raz pierwszy wziąłem do ręki Jarka siostry w opracowaniu ambasadora Rangera działa, na który jako praktyk w zakresie osadzonym inni w Norwegii nowej Jałcie przyglądał temu jak rządzoną kiedyś okazuje się, że to co Kordiana pisał powtórzone zostały przez banki Waldego z 10 z tym, że w 1800 lat później, ale czy są jakiekolwiek dowody, że dziś makiawelizm Nałkowskiej w raczej są dowody na to, że nie mógł znać rozumiem, czyli że po prostu sztuka nie jest czymś co zostało zapożyczone albo przetransportowane przez Macieja wolnego tylko taka jest sztuka polityki tak to właśnie zasady reguły oni i nawiasem mówiąc warstwa siostrze znajdziemy cały szereg rozmaitych spostrzeżeń kał, czyli które jak gdyby uprzedzają czy wyprzedzają znane nam jako porzekadła czy przysłowia czy prawidła nie przypisywane rozmaitym wielkim postacią w kulturze Europejskiej niech się mamy, a treścią starano dzieł takich klasycznych kanonicznych kultury hinduskiej, które były już przetłumaczone na Polski, czyli znów Kamasutra prawa Manu gra Marianna no hab Renata jak ja wiem jak w drzwiach od tych w jakim Witos sekwencji Kluska być może w ogóle jakikolwiek można powiedzieć, że to jest 1 rodzina przy czym udziały tej rodziny mają ze sobą czasami sporo wspólnego tak jest n p . prawa Manu, czyli jak, gdyby wszelka myśl skodyfikowane przez człowieka, który uchodzi za praojca ludzkości to zostało przełożone razem z Hamasu którą, czyli takim technicznym podręcznikiem miłości przez prof. Maria Krzysztofa Górskiego wybitnego Śląsk to logo Made in geologa polskiego natomiast jeśli idzie o takim Mojżesz chcą, że ma założyciel i można tak powiedzieć, że się natomiast jak możesz go prawa to mamy też nadał prawa taki podobne czy ruch sieciowy imienny natomiast kierowali auta Kia podobni tak czy prawa i panów i prawa Mojżesza podobne są czymś zupełnie odmienne, a z praw Mojżesza znajdujemy rozmaite przepisy np. cała chciałabym głęboka filozofia część filozofii hinduizmu, a Tim SA, czyli bez gwałt wynika czy mniej jest jak gdyby poszerzeniem przykazania nie zabijaj pewna i tego typu relacji dałoby się więcej znaleźć czy znowu normy ponadczasowym właściwe tory, które nie muszą w Chrzanowie za swego i matkę swoją prawda po to jest we wszystkich kulturach Wschodu i jedno z najważniejszych było okazać poznali winnej kulturze tylko każdy sam komuś się wymyślić kunsztowne tak wyglądało z praktycznych doświadczeń z tym że, owszem, z tym, że każdy wymyśla się tym, że i jeśli idzie o czas te czasy nie są ze sobą współbrzmią z c przy czym jeśli idzie o czas w Indiach to też najtrudniejszy problem dla historyków, ponieważ nie ma tam czasu linearnego i w związku z tym nie przy drzwiach wzywamy do historii jakiekolwiek jakiekolwiek ba wagi w Indiach w związku z tym ustalenie co jest wcześniejsze, a co późniejsze nawet w w samej tylko Arka siostrze nastręcza ogromnych trudności, bo nie wiadomo właściwie, kiedy to zostało napisane, ponieważ znajdują się tam zapisy dotyczące czegoś co się zdarzyło 503600 lat pokaże TV, a mimo wszystko w i jego dziele występu ale gdyby ktoś starego testamentu nie uporządkował to też byłoby podobnie rzecz, choć to na pewno tak tak proszę powiedzieć rama Jana macha rata to raczej działa historyczna to są raczej dzieła historyczne, ale poseł, który mają bardzo wiele narracji fantastycznej w sobie jest to oczywiście oparte na pewnych wydarzeniach historycznych macha karata to jest w inny wojna indosu wojna 2 plemion, które walczą ze sobą po dzisiejszy dzień można, by metaforycznie powiedzieć czy paki Stani Indie to jest dalszy ciąg na aparaty, tyle że już nuklearnej w ramach Biennale jest islamska w lubelskim Witczak natomiast natomiast w ramach Jana to jest z kolei o religijna opowieść, która w mniejszym stopniu odnosi się bezpośrednio do wydarzeń historycznych, ale też w dużej mierze daje obraz przynajmniej na tę na temat tego jak ludzie wtedy sobie żyli, a czy nie jest trochę także w kulturze, w której nie ma linearnego czasu podobnie granica między tym co jest wymyślone albo tym częściej hitem, a tym czy rzeczywistość jest bardziej płynna daje więcej możliwości dla interpretacji swobody w lekturze tak to prawda w związku z tym większe możliwości porównywania tego co tam jest z tym co jest gdzie indziej czy co się zdarzyło później albo wcześniej było już obecne w kulturze, a Wasiluk kopia tortilli kroczyli był brak winem, czyli HR uczestnikiem tej części społeczeństwa indyjskiego, której przypisano 2 podstawowe role mianowicie pilnowanie nauki i pilnowanie władzy pilnowanie religii pielęgnowanie nauki to był ich kapłan i jednocześnie praktyk w zakresie polityki co w gruncie rzeczy przesuwa go trochę do kasty grupy skrzaty Youth polityków właśnie rycerzy i zarządców on przyglądał się stosunkom panującym na dworze, na który trafił na dworze Królewskim wtedy Królewscy było mnóstwo królestwo właściwie wystarczyło wejść na wzgórek popatrzeć dookoła tam, gdzie horyzont ta była w granicach Królestwa, zanim to wszystko zostało zjednoczonej siłą najpier w przez cesarza szukać, czyli potomka tego, któremu doradzał kał Tilia właśnie ci chandra gąbka na ulicach reakcji, zwłaszcza ten czas drogówkę został już usadowiony na tronie, jeżeli można uznać, że ten mebel, czyli trony tam funkcjonował wtedy w tej kulturze, bo na ogół siada się na dywanie, a nie na nawet jak się rządzi no ale w każdym razie założyciel dynastii mało widzów zostało ustanowione na miejscu, z którego się zarządza państwem przeskoczy je jako, które funkcjonowały jako doradca i który później te wszystkie swoje praktyki często bardzo nieprzyzwoite bardzo nieuczciwe opisał i pozostawił w formie traktatu, jaką podręcznik sprawowania władzy, ale mówił pan o tym, że to jest podręcznik chaszcze sprawowania władzy, że podobną rzecz napisał później Machiavelli w tym, że z lektury pana książki, bo widzę różnicy, ponieważ ma kilka wolnych miejsc bez porównania więcej filozofii politycznej rozważanie ogólnych natomiast łukowskiej, chociaż jest niewiele teorie filozoficzne Tomasza praktycznych opisów rozwiązanie ramki tak jak to byłby właśnie podręcznik, a nie tylko w Ghanie, a nie jest książka o pewnym zamiarze bardziej ogólnym czy teoretyczne tak to prawda, dlatego że myślenie dla myślenia przeznaczono inne pomieszczenie, że tak powiem w tej kulturze indyjskiej w związku z tym, jeżeli podręcznik tam pisaną można, by to porównać do Comarchu Turek, która też jest podręcznikiem, w której też nie ma filozofii miłości prawda tak jak nie ma filozofii władzy w NIK, a Kasia z 3 przy czym jak mówił bardzo wybitny Polski innolot mil okresu międzywojennego Stanisław frajer ta ma filozofia jako odrębna dyscyplina w kulturze indyjskiej nigdy nie istniała Lidia kula Kontrym dawne dyscypliny a, czyli co można powiedzieć, że kultura indyjska w porównaniu z naszą jest z 1 strony bardziej normatywna tak jak to normy nakazy religijne, by stanowiły, a z drugiej bardziej praktyczne tak, by to powieść dama takich uogólnień teoretycznie tak, że wydaje to jednak już dość istotna również chce wrócić do czasu szpitalni, bo czas klient idealny nie jest pojęciem czasu to jest pojęcie czasu trójkołowego czy pojęcie czasu zanurzenia w czasie, których żył wpływa myślę, że to nie kołowy koncept z czasów najbardziej trafia do wyobraźni naszego odbiorcy, dlatego że nawet o terminach w języku widać tylko słowo ość, bo Kala to jest czas, ale czas mi punktów, które my wczoraj i jutro to sąd 2 słowa, które brzmią tak samo lokal, więc jeżeli coś wczoraj i coś co się zdarzy jutro dzieje się jednocześnie innym to wtedy z naszego punktu widzenia ten kołowy ciast najbardziej mi najlepiej przybliża to coś się w tam odbywa w tym można wytłumaczyć czy Reding Rambo i inni twórcy współczesna czy dwudziestowiecznej fizyki tej nowej fizyki także inspirację czerpali z kultury hinduskiej myślę, że w przypadku przy Rydygiera to jest ewidentne natomiast w przypadku Miłkowskiego, który prawdopodobnie nie miał wiele wspólnego z 3 z myślą indyjską nie pojawia się czasem ból, a oś czasu urojona go, bez którego nie można, by było napisać zasady równoważności masy energii Einsteina IMC Kwadrat to znaczy, że te różne koncepcje czasu w kulturze naszej w naszej fizyce też istniały niezależnie od tego co tam w Indiach i 2000 lat temu pisał kopia, dlatego że jaki istnieje przestrzeń Banacha obok przestrzeni Reymana obok przestrzeni Orlicza obok przestrzeni Herberta to jest coś takiego jak sklepy cynamonowe Schulza, gdzie nagle widać korytarz czasu, który od głównego nurtu narracji nie prowadzi nas gdzieś na bok, ale ten boks to nie jest przestrzeń euklidesową tylko zupełnie inna przestrzeń bliższa tym różnicom w między przestrzeniami matematyce, o których ja tu wspomniałem niż synkowi, który by zdolny kartograf innych sporządził, pokazując jak w od, by ukarać data od korytarza głównej narracji odchodzi oś czasu na bok czy toby znaczyło, że np. w niektórych dziedzinach nauki kultura hinduska byłaby bardziej rozwinięta, bo miałoby szansę czymś bardziej rozwiniętą w stosunku do praktycznej kultury euro euro amerykańskich i Hindusi chętnie to potwierdzą powiedzą, że oczywiście, że tak i ponieważ Europejczycy tacy jak pan profesor, robiąc dla nich całą gminą wykonującą prace w zakresie dowodzenia to im to już wystarczy, że ich w chwili, kiedy np. wybitni, ale i detaliści w wersji z Sorbony, ale zajmujący się raczej presją niż Indiami powiedzieli, że Indie są miarą wszechrzeczy, że wszystko co było było wcześniej w Indiach to to w mojej duszy chętnie to potwierdzą, mówiąc że rzeczywiście Mahabharaty obejmuje wszystko, jeżeli czegoś nie obejmuje to znaczy, że tego czegoś nie było więc, ale z naszego punktu widzenia, jeżeli popatrzymy na to trochę mniej emocjonalnie to wtedy widać że przede wszystkim to co się tyczy poza EU leaders owego konceptu matematyki w jest w Indiach obecne już samego początku kultury, czego u nas nie było, ponieważ nasza zdolność postrzegania wykorzystywała doświadczenie każdego z nas, które polega na tym, że wchodzimy do jakiejś przestrzeni powiedzmy, że to jest jaskinia, która ma wysokość głębokość szerokość ma swój kolor, bo jest albo więcej albo mniej światła, więc światło też może być mniej osią w takiej trójwymiarowej przestrzeni euklidesowej do tego dodajmy jeszcze czas prawda jest pięcio wymiarowej przestrzeni, ale jednak taka, z którą masz mało, który możemy dotknąć w Indiach nie możemy przestrzeni dotknąć, dlatego że mitologia indyjska, która legła u podsta w religii pokazuje od razu istnienie i wagę czasu kołowego np. brahma jest synem swojego wnuka w czasie kołowym też możliwe w czasie nauki do sowy jest to niemożliwe czy to wszystko jakiś prosty, a może skomplikowany sposób przekłada się na to co mnie wydaje się taką istotną cechą kultury winiarskiej, czyli akceptację, czyli dużą dozą akceptacji losu akceptacji życia akceptacji tego co w świecie aż się dzieje czy to nas spotyka to chyba jest najwłaściwsze słowo, jakiego tutaj trzeba by było użyć a, czyli zgoda akceptacja, czyli zgoda na to co jest i co zostało nadane czy za dane, ponieważ tam w tej przestrzeni, w której podejmowane są decyzje o tym, zadaniu w tej przestrzeni dzieją się rzeczy, o których my już nie jesteśmy w stanie sięgnąć żaden sposób Wanda Dynowska Polska ezoteryczne realności tego zabawka, która próbowała łączyć wszystkie Janis z hinduizmem co jest w ogóle karkołomnym zajęciem tłumaczyła wiele klasycznej literatury są skrytki wady tłumaczyła tłumaczyła pani sady i poranne i robiła do tego dopisała do tego komentarze, z których bardzo wyraźnie było widać, że ta akceptacja to jest jednocześnie rezygnacja, że do pewnego stopnia możemy w sposób aktywny uczestniczyć w rozumieniu świata, ale n p . co zresztą dzisiaj na swój sposób odkrywają ostro fizycy, jeżeli przed wielkim wybuchem powie w po po podkreślam jeżeli, czyli to jest hipoteza wszystkie materiały, jaka była w ogóle we wszechświecie najpierw znajdowała się w 1 punkcie o nieskończonej maszyn i masie i o nieskończonej zdolności grawitacyjnego wchłaniania w czarną dziurę wszystkiego co istnieje z prędkością większą prędkość światła, jeżeli dzisiaj w astrofizyce dopuszczają tego typu możliwość, która jest niemożliwa kiedyś istnieje w tych naszych przestrzeniach już tutaj przeze mnie wymienionych to znaczy, że to jest bliskie temu, o czym i dusimy śledzi kilka tysięcy lat temu powiedzmy 4000 lat temu, ponieważ trzeba było na początku to wszystko obmyślić, żeby moc próbować zaakceptować jak pan profesor mówi ten świat stworzony za dany dane z drugiej strony to ta akceptacja jest jednocześnie rezygnacją to znaczy nic się nie da zrobić nic nie można poprawić nic nie można zmienić tylko wierzyć, że następnym życiu będzie inaczej to jest takie najprostsze wyjście w sytuacji, w której się człowiek znalazł wtedy sprawdza może teraz zrobimy chwilę przerwy nasz dosyć daleko odeszliśmy gościnnie doszliśmy jeszcze do kąpieli, ale wydaje mi się, że ten taki filozoficzny historyczny trochę kulturowy wstęp jest bardzo ważny potrzebny tobie przez chwilę wrócimy do Rosji zrozumieć świat Wiktor Osiatyński rozmawia w TOK FM witam państwa ponownie Wiktor Osiatyński rozmawia z panem ambasadorem Krzysztofem rozliczam rozmawiamy na temat jego książki sztuka władzy czy też podręcznik władzy oświeconego władcy myślę, że w tym zamyśla myślę, że tak, że to jest właśnie podręczniku włazy przy czym podręcznik władzy, który jest czymś w rodzaju katechizmu władzy, ponieważ on dopuszcza pewne rzeczy, które z w normalnym postępowaniu człowieka byłyby nie do pomyślenia znaczy np. władza jest sferą czy atrybutem zdolności człowieka do funkcjonowania bez oglądania się na etykę na prawa moralności, w których nie ma we władzy to jest coś przeciwko czemu nasza wrażliwość burzy to jest coś przeciwko czemu burzy się także i wrażliwość każdego człowieka w każdej kulturze jak przypuszczam, bo co to znaczy, że władza może być sprawowana bez oglądania się naprawa etyki ale, że to jest jedno z prawideł Kołodziej i wpisane do tego o jego podręcznika w dające prawo i władcy królowi do zachowania się w sposób od początku do końca niemoralne i skandaliczne wytyczne to jest coś takiego co mamy trochę dla mnie kurczy się z tym z zasadą dobrobytu to znaczy oczywiście, że władca absolutny miewa dobre zamiary czy może mieć dobre zamiary pytanie jest taki czy może istnieć władca absolutny, który będzie realizował dobre zmiany kaucja pisze, że Królik państwo to jednak, że szczęściu podwładnych zawiera się jego własne szczęście to jest właśnie wewnętrzna sprzeczność tej myśli caudillo było, jeżeli na początku dobrobytem jest dobrobyt władcy to potem okazuje się, że jednak dobrobyt poddanych też jest ważnym aspektem tego sprawowania władzy w takich sprzeczności w myśleniu karteli znajdziemy sporą po prostu sobie praktycznie nie radził ze wszystkimi możliwościami, jakie daje umysł człowieka, kiedy przychodzi mu analizować kwestie władzy i między myśleniem o władzy, a praktycznym jej sprawowanie mógł go od chwili w występuje pewna nie do UE mówi ona nie do opisana różnica i dlatego te sprzeczności czasami nawet śmieszne widać wyraźnie dla mnie to jest taki podręcznik, który w zamiarze był obiad to nazwa totalitaryzm ludzką twarzą, ponieważ ta władza kąpieli jest władzą totalną jest razem wchodząc w każdą sferę życia, a nawet myśli przekonań przeświadczenie poddanego też bardzo trafne spostrzeżenie, a my nie przekonuje, zwłaszcza ten totalitaryzm ludzką twarzą, bo rzeczywiście we wszystkich dziełach wielkich dziełach literatury Suns greckiej obecny jest ten pierwiastek filozoficzny, który mówił o szlachetności wielkości w dobroci przyjaźni w, czyli takich wartościach, które wreszcie występują we wszystkich kulturach, a poza tym kąpieli jest sporo miejsca poświęca tym co nazwalibyśmy programami socjalnymi to gigahercom ze słabym czy potencjalnie wykluczonych przysługiwało wiele przywilejów 3, jeżeli złodziej został przyłapany ukradzione rzeczy nie wrócił do właściciela państwo musiało wyrównać straty z kolei rodzina urzędnika, który umarł na służbie brana była na utrzymanie państwa dla tych urzędników była straszliwa Chmara, o ile więc z drugiej strony utrzymanie państwa utrzymanie ich na koszt państwa no i kosztowało skończysz trzeba było brać pieniądze, a to z kolei jest następny rozdział poświęcony temu jak słuchać jak nakładać podatki, czyli łupić, tak więc po to, mój pytanie czy może istnieć totalitarnych ludzką twarzą, w czym może istnieć w takim systemie na długą metę dobrobyt pańska książka głównie składa się z opisu okrutnych kar szpiegów agentów społeczeństwa całkowicie przesiąkniętego agentami agentura jako taka jest bardzo wysoce cenionym działaniem społecznym takie państwo budzi nasz wstręt, by budzi nasze obrzydzenie dlatego nie jest to Całka i zdawał sobie pewnie z tego sprawę caudillo, który właśnie próbował trochę tej ludzkiej twarzy do foteli jest do totalitaryzmu swojego własnego dodać niewiele mu z tego wyszło ponieważ, jeżeli prawdą jest, że w inne ciągłość w kulturze indyjskiej odgrywał ogromną rolę to wy jak popatrzymy na rozmaite systemy zarządzania tym ogromnym terytorium i ogromną ogromnymi społecznościami to widać wyraźnie, że spora część nauk kaucji i stosowana jest mniej świadomie czy bezwiednie po dzisiejszy dzień, a tak mi na tym polega ta wspólnota partię zaczęliśmy smakiem reżim, który niby też opisywało świat, choć chciałby, żeby on był trochę inny przy czym ten świat tylko ty i świat Machiavellego były do siebie podobne, bo to były federacje czy zgromadzenia mnóstwo bardzo malutka nich zależą w państwowych, a ale, skąd u Machiavellego nie ma tak ogromnego nacisku tak ogromnego opisy okrutnych kar i bogactwo tych kar czy to wynika z tego, że okrucieństwo na Wschodzie moim zdaniem tu być może jest nieuzasadnione spostrzeżenie, ale wydaje się, że okrucieństwo Wschodu w porównaniu z tym przynajmniej co my dzisiaj uważany za okrucieństwo w Europie jest daleko bardziej posunięte z drugiej strony to spostrzeżenie ledwo je tu sformułowania mieszczą się wydaje wątpliwe, dlatego że Europa była przecież 1 wielką przyjaźnią przez 2000 lat i jak pan weźmie nawet w czasach tuż po przeżywających oświecenie niektóre formy prawne prawa karnego, czyli wymyślanie prawa karnego czy wprowadzenie kwalifikowanych karę śmierci łamania kołem się kury metodą jeżdżą do góry to było straszliwe okrucieństwo to jest właśnie, więc chyba trzeba się wycofać z tego z wysp tego myślenia tyle tylko, że być może okrucieństwa Europejskiej i okrucieństwo orientalne są mniej ni mniej nie współgrają ze sobą w czasie ona się w różnych terminach w różnie objawiają, ale tak samo są raczej nie jest tak wrażliwe okrucieństwa europejskie w pewnym momencie straciły okaże się dla legitymizacji mocny uznaniem czynna akceptacja natomiast pytanie moje byłoby się okrucieństwa na Wschodzie też straciły społeczne uznanie akceptację one od początku były kwestionowane stąd się wzięła religia buddyzmu stancję widziała religia cynizmu znaczy nierób niczego co by w najmniejszej choćby nie w formie zaszkodziło to by bliźniemu komuś drugiemu, nawet jeżeli w tym kimś drugim jest zobaczyli idący po dróżce, którą trzeba oczyścić, zanim się zrobi krok naprzód tak jak wierzą, gdzie mieści, czyli świadomość tego co niesie ze sobą przemoc nawet jeśli to jest tylko przemoc deklarowana czy sugerowana jak w traktacie koalicyjni nie jest rzeczą, na którą już wtedy znajdowano lekarstwo, czyli brak akceptacji społecznej, jeżeli buddyzm był przecież w swoim czasie największą religią najbardziej licznych daje największą grupę wyznawców nie skupiającą, bo tak z buddyzmem kiedyś było, zanim został przepędzony z Indii, czyli jest sam zresztą w Indonezji następca Chandlera głupoty cesarza żyją wasi UK jeśli w prawidłowym terminem będzie tutaj cesarzy tam żadnych Cezarów nie było dość na tym, że on na początku siłą zjednoczył Indie z tych małych państewek zrobił jedno wielkie imperium, po czym przeszedł na bungee Smith kazał swoim wszystkim poddanym zrobić to samo, a bez przemocy nie da się utrzymać spójność państwa w związku z tym należy narzucić Generali ani, nawet jeżeli w związku z tym, że wszystko rozleciało właśnie tylko dla tych tylko z powodu akceptacja chińscy, czyli bez gwałtu czy ten bez Holty jest to silny w kulturze hinduskiej słyszałem kiedyś nie wywód ten był dla mnie dość przekonujący, że Gran Derbi w m. in . dlatego umieścił działania bez użycia przemocy, ponieważ przy kulturowej i politycznej skłonności do okrucieństwa przy konfliktach społecznych czy narodowych takich hinduska pakistańskim to już się po prostu pomordowani myślę, że każdy ale by taka odtrutka tak inhibitorem Golden Glory noc, ale ważne jest, że mnie, żebyśmy pamiętali, że gangi wypracował swoją koncepcję bez przemocy, czyli bez gwałtu nie w Indiach tylko w Afryce Płn Afryce Południowej natomiast on sam był przedmiotem jeśli nie gwałtu do przemocy w Lwówku jakiegoś rodzaju ostracyzmu kosztowego, ponieważ kasowy system zabraniał pokonywania wielkiej wody, czyli wielkiej podróży, a on się wybrał Real wielką podróż do Londynu, żeby tam studiować prawo i w związku z tym stracił czystość rasową został wykluczony to uważał za ogrom Zięba przemoc i właśnie tak rozumując na temat przemocy skonstruował też swoją koncepcję, a kim są i z drugiej strony dodał do tego osad jak grach, czyli prawdy poszukiwanie prawdy, którą w jego definicji był Bóg, chociaż dzisiaj jak na to patrzymy to prawdą jest subiektywny stan wiedzy o stanie rzeczy prawda o zwolnieniach jako prawnik napisał to wszystko w swojej obronie gangi on by przenieść on studiował raptem 3 lata, bo wtedy się nie studiowało dłużej prawa i dostawał od razu tytuł adwokata po tych 3 latach studiów i pojechał praktykować najpierw do Bombaju, gdzie mu się nie udało i stamtąd się wynieść do Durbanu, gdzie spędził 20 parę lat i to było się teoretycznie prawem chyba nie zajmował od razu przychodził do sfery filozofii, czyli religii czy gangi w jakimkolwiek stopniu był też spadkobierców albo odnosił się do tego co w pana książce ochronki jest wiedzą tajemną myślę, że tak, dlatego że niechęć rola była tej wiedzy tajemnej zagrał w filiach Eugene jego i jeżeli przez wiedzę tajemną rozumiemy ten obszar, który jest dostępny dla określonej kasty, a dla innej kasty nie to w ten sposób ta wiedza jest tajemna dla jeśli coś jest dostępny jest brak miną, bo musi być z ex definitione to i jest jednocześnie niedostępny bezpośrednio dla 3 pozostałych 4 pozostałych 4000 pozostałych kas jak w czasie gan Diego to to rozumiemy jako wiedzę tajemną poza tym mitologia indyjska bardzo sprzyja rozwojowi rozwojowi wszelkich domysłów na temat wiedzy tajemnej, bo tam może hinduizmu dopuszcza demokratycznie każdego członka jest każdego wyznawcy do tego, żeby sobie stworzył swoją własną sektę je robił tam co mu się podoba, nawet jeżeli trzeba będzie to co on robi objąć tajemnicą, czyli o skonstruować coś w oparciu o wiedzę tajemną niezrozumieniu poszczególnego pojedynczego człowieka, a czy Cecherz późnośredniowiecznej w Europie nie ukończył w ponownym czy ta wiedza praktyczna była dostępna tylko członkom tego Cechu, a pozostałym nie ja myślę, że systemy europejskie były bardziej praktyczne i bardziej klarowne w porównaniu z tym co mielibyśmy do odkrycia w systemach orientalnych i a zwłaszcza indyjskich poza tym u nas coś tworzyłem od tamtej wiedzy tajemnej pierwszym zdaniu pan pisze w tym rozdziale, że w tej dziedzinie najważniejszą była umiejętność wprowadzania śmierci na wroga, czyli właściwie ułudą głów, ale jak coś takiego istnieje marzenie o tym, żeby posiadać taką moc, iżby dało się sprowadzić każdą przypadłość niekoniecznie śmierć, bo np. dobrobyt komuś, kto komu dobrze życzę swojemu następcy czy mojej córce czy mojej matce nie to wszystko w tym towarzyszy praktycznie leżą po pół korzeni wszelkich innych wierzeń tajnych przy czym rozwój nauki pozwala sobie czasami z tym poradzić czasami nie, bo np. niewolnicy afrykańscy przenieśli się do rzeczy przeniesieni zostali na Karaiby i do północnej Ameryki ze wszystkimi swoimi wierzeniami, które próbowano tępić trochę się tam nie udawało im kulturowa ci co znaczy łączyć mieszać wierzenia indiańskie jak w Peru z wierzeniami przybyszów, ale mimo wszystko realny przekonanie o tym, że w wiedzę tajemną jest potrzebna dawało mu po prostu jak dopowiedzieć stwarzało warunki do lepszego samopoczucia to samo dotyczy chyba i szamanów azjatyckich i lepszego samopoczucia tych, którzy posiadali tę wiedzę to co z całą pewnością lekarzy winnych tej niekorzystnej dla nich i k, którzy toną w tej wiedzy poddawali się z głęboką wiarą w jej skuteczność nawet jeśli było ofiarami tej wiedzy nawet tak czy liznął akceptacja właśnie tu wszystko się kręci wokół wokół zgody zgody na coś takiego, czego człowiek racjonalny nie powinien przyjmować, bo to przeczy jego wewnętrzne przekonaniom, a czy chory hinduski jest człowiekiem racjonalnym wydaje się, że w mniejszym stopniu jest naszą kły tymi zaś, gdy nie ma oceny co mówię tu nie chodzi o ocenę chodzi o cechy wydaje się, że tak, dlatego że jego kultura euro to umożliwia wzięły w lepszym stopniu niż rygorystyczne kultury no powiedzmy euroatlantyckie czy też inny rodzaj racjonalności i sztangiści z całą pewnością, acz wypowiedział główną różnicę, a w tej relacji, która jest między wiedzą, a wiarą, że znowu wracamy do tego, że nie ma filozofia MDM na religię, ale nie ma też, więc ogromną energię tak to prawda to może się do tego dojdziemy już tutaj też do pani Wanda Dynowska, o których wspomniałem próbowała coś takiego zrobić nic z tego nie wyszło, dlatego że po prostu musiałaby mieć za sobą zbyt wielu niecierpliwych zwolenników, którzy by to wszystko przeszli i co ona musiała przejść wyjeżdżając z Polski w 23005 . roku przez to musiała przejść, bo musiała przejść przede wszystkim przez takie doświadczenia, jakie ma młoda zamożna panienka, która jest zakochana do szaleństwa mnie w swoim rówieśników sąsiedzie Ziemianin niektórzy jego rodzina nie zgadza się na ślub Paul ginie w czasie szarży podczas wojny polsko-bolszewickiej takie doświadczenia osobiste, o których napisze po wielu latach tak jakby to wszystko się zdarzyło 5 minut temu z drugiej strony to jest osoba o takiej przenikliwości, że po rozmowie z biskupem Wojtyłą w Krakowie powiedziała, że ten człowiek będzie papieżem i to nie jest wcale, a pokryw nie jest to żadna rzecz wymyślona niedawno, bo to tak wygodniej zgrabnie się układa tylko są zapisy dotyczące tego co ona powiedziała, że w sześćdziesiątym którymś z 1009 . chyba roku w związku z tym pewne zdolności przewidywania, jeżeli to można przewidzieć w gminnym nie pomagały jej łączyć z Janis z hinduizmem, ale z drugiej strony to co musiała przejść to jest zaakceptowanie całego hinduizmu jako filozofii jako sposobu użycia przez człowieka pochodzącego z głęboko z kultury Europejskiej w śródziemnomorskiej i to jest naprawdę doświadczenie straszne trzmiele Halki w Pańskiej książce jak wspomniałem bardzo dużo jest na temat agentów i bycie agentem mi tego jak chcą oni są potrzebni jakich jest dużo jak każdy właściwie ma się stać agentami jakiś wysoki wynik mają prestiż czy część unikalne dla kultury hinduskiej czy to też byłoby bardziej uniwersalne ja myślę, że wczoraj o etyce i w i w sferze normatywnej wydaje się, że to w Indiach się brało z szacunku dla wiedzy ani dla wiary, by lepiej jest dobrze wiedzieć co da się dzieje dookoła i co będzie się działo co zamierza twój przeciwnik niż wierzyć, że wszystko będzie w porządku i że wszystko się ułoży po twojej myśli oczywiście zależy od definicji przeciwnika, bo z tego co wiemy co pan wie w każdym razie o totalitarnym państwie kawałki właściwie każdy może być przez silniki, które mogą być tam są tylko agenci przeciwnicy Hanny właśnie zakładał go pijarzy każdemu numerze każdemu trzeba patrzeć na ręce, ale na aurę, a najlepiej zajrzeć do umysłu i do duszy natomiast agent to był ktoś, kto robi coś za ciebie i zrobić coś takiego, czego ty zrobisz możesz, bo caudillo osobiście nie mógł chodzić szpiegować podsłuchiwać knajpach czy w domach publicznych natomiast jego aparat był rozbudowany i ich szkolony specjalnie w tym celu żeby wiedza była jak najmniej pytały wiedza praktyczna była jak najszersza przy czym proszę zwrócić uwagę na okoliczność, że np. caudillo przestrzegał przed przyjmowaniem za dobrą monetę wszelkiego strumienia informacji, których przychód przypływa do władzy, ponieważ ten Strumień może nim manipulować w związku z tym lepiej jest mieć gwarancję, że wiadomość została potwierdzona przez niezależne źródła np. 3 niezależne źródła niż dawać wiarę 1 najbardziej nawet choćby zaufanemu agentowi to jest pierwsza zasada wywiadu kołki i pan ją przytacza w takim ostatnim gościem 1 z ostatnich fragmentów książki zatytułowanym prawa chałki tych spra w jest kilka i w którymś z tych praw albo pan uważa za najważniejsze dla kaucji mniejszy dla tamtej kultury dla tamtego społeczeństwa wymienia się wydaje, że zbliża nas chyba dokończyli coś takiego co pan PSL łaskawie zechciał podkreślić we wprowadzeniu tezy książki ziemia, z czym jest wolność, bo wydaje się, że w kulturze indyjskiej wszystko jest wolnością nawet nawet prześladowanie wroga jest wolnością no bo ono jest tym swobodą zrobienia czegoś w naszej kulturze co nie szkodzi drugiemu natomiast tam poza religią buddyjską jest chińską nie było tego ograniczenia w związku z tym wolności stąd podejmowane bardzo dowolnie, ale tak jak na wolność przystało, ale jednocześnie to, że wolność przypomina pragnienie ugaszony pragnienie jako metafora jako poezja daje domyślenia niesie też wydaje to z roli jeśli widziało praktyczne strony prawideł kaucji, że napisał on w tym swoim dziele coś co później napisał Kopernik Fico bardzo jest szanowany przez ekonomistów o tym, lepiej niż odbieraniu dobrego pieniądza przez zły pieniądz, a napisał też coś co było historyczny bardzo uzasadnione w tamtym czasie mianowicie że podczas wojen należy oszczędzać lud rolniczy, a ta część rolnictwo jest tak ważne, że nawet wojna nie powinna ona ruszyć, bo umożliwi tych, którzy walczą i tych, którzy żyją w ambasadorem garażem uważa, że to jest początek o prawa Międzynarodowego, ale to pan PSL będzie lepiej wiedział czy to tak można ocenić wypada w tej części w tych sprawach od chwili wiele takich rad czy przepisów o przenosinach dzisiejszych czasów, twierdząc że pojedynczy morderca z bronią ogniem lub trucizną może osiągnąć więcej niż w pełni zmobilizowana mieli w nawiasie mówi pan współczesnym Karoliny dlatego chyba to potwierdza, że kulturę są do siebie podobne, nawet jeżeli pozornie wydają się całkowicie rozbieżne, że w miarę godne stosuje się postępowanie z obywatelami godnymi wbija się nim liberalizmu dla przeciwników liberalizmu na to sobie przypominam to co wykrzykiwał nowszy dziesiątym ósmy roku prawda, ale cóż dzisiejsze powtarzał, bo tylko jest nie o demokracji o liberalizmie, ale teraz już 3 nie ma buddyzmu dla przeciwników buddyzmu tak byśmy powiedzieli w sambo, gdyż powoduje ograniczenia już nie powie już tak, by chyba nie można było powiedzieć a jaka lekcja 3, jaka dla pana naukę czy płyn ta z całej tej pracy nad książką Kotlina od jego systemem władzy dzisiaj dla nas byłaby najbardziej przydatna cała ta książka jest najbardziej jest bardzo przydatna zarówno tym, którzy łamią prawo w Polsce jak i tym, którzy są obrońcami tego prawa tu w i Wiednia i drudzy uznają że, gdy znajdą dla siebie bardzo wiele obrońców, którzy od lat nie widzę, kto bronić dużą sposobowi zakłada, że prawo w jego filmie zakłada, że inny człowiek, że członek społeczeństwa obywatel takiego państwa, który ma zarządzać powiedzmy osiołka w ma ex definitione jako stwór w nie Boskiej wszelkie prawa i wszelkie możliwości, by tyle tylko że, gdy trzeba je miejscami pogranicza sztuk i ówdzie, a te ograniczenia caudillo prowadzi czasami w sposób nieuprawniony sposób bardzo dla społeczeństwa dokuczliwe to jest jasne dla mnie z tej książki niesamowicie ważny i ponad historyczne znowu i ponadczasowe jest stwierdzenie, że w radykał klikę pana stwierdzenie kierowane są jak widać nie do filozofów, ale do wyrośniętych chłopców, że to trochę rozwinęła faktem jest, że kiedyś to wszystko razem próbuje się jakoś doprowadzić do 1 punktu, czyli skompensować te wszystkie rozproszone myśli rozedrgane i zrobić z tego taki 1 intelektualne sygnał, który trafi ma trafiać do przekonania tego, kto wszystko jedno władzę sprawuje albo władzy podlega to okaże się, że to jednak kał Tilia widzi politykę jako zabawę jako rodzaj mnie działalności uprawianej trochę z konieczności, ale przede wszystkim dla przyjemność czy to nie jest najbardziej aktualna wpływa w tym, że władza dzisiaj n p . w Polsce przyciąga przede wszystkim wyrośniętych niezbyt dojrzałych chłopców, którzy są to nie dostali zabawki tymi zabawkami się bawił a gdyby nas tutaj kał Tilia nie podparł ze swoim traktatem tobyśmy może mieli pewne wątpliwości, ale to widocznie jest jedno z prawideł, które trzeba, by chyba jeszcze dopisać do samego końca tej książki może pamiętajmy o tym, do pism nie tracimy zaszły i może on Doda nam też trochę dystansu do tego co się dzieje wokół nas bardzo panu dziękuję jeszcze rentowna dziękuję panie profesorze widzimy je za spotkanie Iza to, że pan zechciał to przeczytać wcześniej i udzielić słowa wstępu dziękuję bardzo i trzecie państwo dobrej lektury i wszystkiego dobrego do usłyszenia za tydzień kolejny rok ci zrozumieć świat Wiktor Osiatyński Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZROZUMIEĆ ŚWIAT

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 40% taniej w zimowej promocji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA