REKLAMA

Rząd stawia na inwestycje w formule PPP? Szykowane są zmiany w ustawie.

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2017-03-21 12:40
Czas trwania:
12:42 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarczy jest 1243 Aleksandra Dziadykiewicz zaprasza na raport gospodarczy Radia TOK FM ceny walut mam nadzieję, że państwo interesują, bo cóż złoty rzeczywiście coraz mocniejszy za euro teraz płacimy 4 zł i 26 gr za dolara 3 zł 94 gr za franka 396 AZA brytyjskiego funta 4 zł 91 gr w Warszawie dzisiaj giełda w kolorze zielonym WIG 20 teraz zyskujesz 63 % niż kilka spra w na początek raportu gospodarczego wiedzą państwo, że rząd przygotowuje stanowisko w sprawie Rozwiń » handlu w niedzielę, ale o tym, już też mówiliśmy niejednokrotnie w inny dzisiaj i będzie do tego tematu jeszcze powracać jak się państwu powiedzieć o tym, że szykuje się nowa ustawa na stronach Rządowego Centrum Legislacji można odnaleźć projekty, których możliwe jest kolejnym z pomysłów na to jak wyłapywać oszustów podatkowych i tych, którzy wyłudzają podatek w szczególności w 2 i właśnie wszyscy hodowcy w tej chwili powinni mieć się na baczności, bo projekty zmierza do tego, że w krajowej izbie rozliczeniowej nie musi to krajowa izba rozliczeniowa będzie gromadziła informacje przekazywane jej przez banki przez SKOK-i ich na temat transakcji, które są wykonywane przez płatników VAT -u łącznie z takimi informacjami, które są objęte tajemnicą bankową ma powstać specjalny system informatyczny i takie algorytmy, które mają badać ryzyko, że dany podatnik w inny uczestniczy w jakimś podatkowym przekręcie jakieś wyłudzaniu podatku VAT te informacje mają być przekazywane potem do krajowej administracji skarbowej w Ministerstwo Finansów liczy na to, że właśnie dzięki temu uda się je wyłapywać oszustów skarbowych, ale no cóż rodzą się znów pytania o inwigilację pytania o to ile informacji o podatnikach może i ile powinno być zbieranych dializowanych tak jakby zawczasu na zapasy z wyprzedzeniem w projekt jest świeże zbieramy informacje z bramy komentarze z całą pewnością będziemy jeszcze nieraz do tego projektu w radiu TOK FM powracać raport gospodarczy, a w raporcie gospodarczym tarasy o innych projektach w projektach ustaw, które można odnaleźć się na stronach Rządowego Centrum Legislacji w naszym studio mecenas Rafał Cieślak radca prawny ekspert od partnerstwa publiczno-prywatnego w dzień dobry dobry film właśnie, bo podobno w samym PPP w formule cen tych właśnie inwestycji sporo muszę pozmieniać i to podobno na korzyść ich, owszem, NATO wygląda czy przede wszystkim trzeba powiedzieć, że to jest na razie projekt w i uzgodnieniach międzyresortowych i konsultacjach społecznych natomiast jest to projekt wzięte, że tak tłem są kapelusza bowiem nad tymi zmianami, których część projektu się znalazła przez ileś tam tygodni pracował w zespół przy ministrze rozwoju infrastruktury i finansów mając żonę Ewę Wolak zatem efektem prac tego zespołu faktycznie widać efekty w projekt nowelizacji ustawy z kim, ale ja byłem tak to nie są zmiany rewolucyjne i to dość dobrze, bo do ustawy z 2000 ósmego już zdążyliśmy przyzwyczaić natomiast widać to, że ustawodawca zamierza wprowadzić szereg rozwiązań, które faktycznie mogą usprawnić działanie PPP i to jest akurat na wielki plus powiedziałbym tych zmian w kilkadziesiąt także o wszystkich nie powiem, ale od najważniejszych spróbujmy najważniejsze, by po pierwsze, wprowadzono może być, że przywrócono tak jak tu jeszcze w starej ustawy z 2005 . roku obowiązek strony publicznej, która chciała taki złożony skomplikowany projekt PPP przygotować na przywrócono obowiązek bez tworzenia analizy przed realizacją innej o projekcie ustawy nosi miano oceny efektywności realizacji przedsięwzięcia a zanim zrobimy od razu musimy ocenić, jakie skutki przyniesie tak przede wszystkim pod kątem finansowym, ale i prawnym, dlatego że z punktu widzenia podmiotu publicznego PPP to jest 1 z możliwości z możliwych form wykonania zadania publicznego szczególnie istotne w PPP jest finansowanie tego zadania to wobec ciężar finansowania zwykle przerzucone na stronę prywatną zatem podmiot publiczny w momencie, gdy ma taki pomysł, żeby projekt PPP przygotować nie powinien zgodnie z tą proponowaną zmianą dokonać oceny efektywności w tym finansowej w tym efektywność uwzględniające podział zadań podział ryzyka de facto z tej oceny wychodzi woda model prawny realizacji przedsięwzięcia pewien mankament tego rozwiązania jest taki moim zdaniem ziem, ale nie wiadomo w jaki dokładnie sposób to cena miałaby zostać przeprowadzona ustawodawca w sposób lakoniczny się dodaje wypowiada imię można uznać, że zostawia na stronie publicznej głównie są jest samorząd terytorialny na tę kwestię do oceny własnej oraz wezmę te kilka parametrów, o których mówił ustawodawca przeanalizuje także marsz ONR w nogę, że tu także w wydziale rzeźby pamiętajmy, że też wyniki analiz nie jest zawsze się pokrywają wodę z rzeczywistością jest efektem całego postępowania PPP różne rozwiązania są dyskutowane one się zmieniają też, że to co mamy w analizie to jest taki może być punkt startowy, który nam powie czy to PPP może być bardziej efektywne bardziej korzystne od takiej tradycyjnej formy realizacji zadania, czyli wzięcia kredytu zlecenia robót budowlanych i t d . zatem będzie taki element Toma z drugiej strony głęboki sens, bo często podmioty publiczne dosyć bezrefleksyjnie do PAP epa podchodzą w Realu przetestujemy sobie PPP ogłaszamy postępowanie zgłaszają się jakieś podmioty na nie do końca wiedzą co to strona publiczna tak naprawdę myśli czy ma poprzeć przeanalizowane przez jakieś koncepcje o tym, to zmiana chyba generalnie jest na plus i ona powinna trochę uporządkować myślenie o projekcie w podmiotów publicznych czy taka duszami unijnymi prawda, żeby się ubiegać o środki muszą zrolować studium wykonalności wniosek o coś w tym stylu powiedzmy, czyli jakaś droga, którą niegdyś wyznaczy kierunki i sens danego projektu ono, że nie to jest 1 rzecz rozumiem, że też tak, gdyż dają się w tych projektach rzeki podatkowe zwany też mają nastąpić co też wpłynąć na jego korzyść 1 tego typu rozwiązań zgadza się czy była nowelizacja ustawy o PPP przewiduje też zmiany w przepisach podatkowych w przepisach o PIT CIT i też stawiałem na podatkach opłatach lokalnych, jeżeli chodzi o podatki dochodowe to element zazwyczaj jest tak to w Operze partner prywatny po zakończeniu realizacji inwestycji wystawia fakturę podmiotowi publicznemu, a ta faktura jest płacona przez komin 101520 lat, ale skoro wystawia fakturę to jest identyfikowany przychód automatycznie co do całości, więc zmiana w założeniu ma polegać na tym, że ta data powstania przychodu związana będzie ściśle z częściowym wykonaniem usługi i z uznaniem, że dla partnerów to znaczy, że z punktu widzenia partnerów nie trzeba będzie płacić w pełnej wysokości podatku dochodowego będzie rozłożony w czasie tak można, by powiedzieć zgodnie z tym jak płacił będzie podmiot publiczny jak ktoś może przełożyć na oferty myślę, że po prostu oferty będą nieco tańsza także jest to rozwiązanie pozytywne z punktu widzenia skarbu państwa może mniej korzystne, bo nie od razu cała kwota podatku będzie spływać do budżetu, ale zgodnie z logiką wykonywania działań z drugiej strony wiadomo, że fiskus zawsze bardzo modne pazerny powiedziałbym, bo taka jest jego rola w związku z 3 ja tę zmianę osobiście traktuję jako ukłon ustawodawcy w stronę faktycznie rozwoju PPP i druga kwestia podatkowa tak bardziej szczegółowa to jest trochę projektów polegających na przygotowywanych projektów polegających na tym, że partner prywatny nie wyremontuje 3 wybuduje drogę publiczną i potem będzie zajmował się utrzymaniem eksploatacją zarządzanie i do tej pory tylko w przypadku autostrad płatnych to było zwolnione z podatku od nieruchomości te grunty wtedy w tym przypadku ustawodawca idzie w stronę tak, żeby w ogóle drogi publiczne, które w PPP będą realizowane, żeby partnerzy prywatni tego obowiązku podatkowego nie na sobie nie mieli także to są te dodatkowe zmiany to ciekawa zmiana w przepisach o zamówieniach publicznych zmiana, która myślę, że jeszcze powinna podlegać pewnej dyskusji w ramach właśnie konsultacji, dlatego że na razie w taki jest niejasny sposób jak dla mnie przemiana zapisana mianowicie ME w ich brak konieczności zabezpieczenia środków finansowych na realizację zamówienia w willi, ale Borys tak co wynika akurat nie z PZPN z przepisów o finansach publicznych, że podmiot publiczny, jeżeli w roku budżetowym chce wydać środki ostrożności może się zabezpieczyć specyfika to dobra jest taka, że ja też środki będą wydawał dopiero za dwa -trzy może 4 lata, więc de facto nie muszą, ogłaszając zamówienia jest zabezpieczonych w bieżącym budżecie, bo to jest w ogóle do niczego niepotrzebne pytanie czy powinienem mieć jakąś kwotę już wieloletniej prognozie finansowej czy nie to jest inna sprawa natomiast tutaj ustawodawca zdaje się dążyć do tego, żeby w ogóle w zamówieniach publicznych można było rozpocząć zamówienie nie mają zabezpieczonej kwoty, jeżeli np. staramy się pozyskać środki zewnętrzne niekoniecznie unijne na wasze to jest takie narażenie precyzyjne nie wiadomo do końca jak to czytasz no i tutaj z punktu widzenia wykonawców rodzi się pewne ryzyko, że będą brali udział w postępowaniu, które długo trwa dużo kosztuje z ich perspektywy i na koniec może się okazać, że zamawiający jednak nie ma pieniędzy na to, żeby nawet w ramach PPP długofalowo finansować zamówienia przewiduje sobie taką przesłankę w ogłoszeniu, o ile pod koniec negocjacji unieważnia postępowanie tak proces rozpoczął się zaangażował mnie zrywa z tym, że czegoś innego ona może się okazać, że projekt nie do wody tak także, że to jest faktycznie się do przemyśleń no dobrze, ale rozumiemy tak w całości czytającej patrząc z góry na proponowane zmiany one raczej idą w tym kierunku, żeby to partnerstwo publiczno-prywatne było łatwiejsze jak rozumiem to, że są problemy niechętnie formuła wykorzystywana zgadza się na razie tych umów jest około 120 w skali kraju co przez 8 lat jak na 8 lat obowiązywania ustawy to naprawdę margines tak natomiast wszystkie te zmiany wynikają z praktyki i z problemów, które się zrodziły w trakcie wykonywania konkretnych przedsięwzięć PPP bardzo dobrze to widać na przykładzie zmian dotyczących możliwości wprowadzenia spółki celowej partnera prywatnego jako strony umowy PPP przy tzw. procedury Step PIN Lights czy w momencie, gdy bank przyjmuje zobowiązania partnera prywatnego zniesiono czy planuje się znieść obligatoryjne kryteria oceny ofert jest bardzo dobra nowość w prawo zamówień publicznych ich nie przewiduje prawda również, więc w tym duchu też PPP, tym bardziej powinno iść i tak się też dzieje plus szereg takich drobniejszych zmian, które po prostu usprawniają ten proces i generalnie rzecz biorąc wydaje się, że na pewno do rozwoju Formuły PPP to się może przyczynić jak będzie w praktyce wiadomo, że nie wszystko zależy od przepisów prawa również całe otoczenie w kwestii odżywiania jest to by z kapitału kariera generała jest jednak na razie cały test mentalne wiedział, że parę jeszcze innych natomiast to już może dzisiaj skupiamy na nowelizacji przepisów minister jest przepisy są w konsultacjach, więc jeszcze trochę czasu minie, zanim one mają szansę obowiązywać no cóż no i wkrótce już całkiem nie nie tak daleko do wyborów samorządowych pewnie bym to wszystko układa się inaczej w tych samorządach i może wtedy inwestycja też starszą ławą ruszą w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego zobaczymy co przyszłość przyniesie musimy kończyć bardzo dziękuję za spotkanie również mecenas Rafał Cieślak radca prawny ekspert partnerstwa publiczno-prywatnego był moim państwa gościem kończymy raport gospodarczy za parę chwil informacja rady taka sama pani Jakub Janiszewski i audycji połączenie raporty Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA