REKLAMA

"Przynosimy pod MEN opony. Jeszcze ich nie palimy..." - dlaczego w sobotę nauczyciele będą protestować? Odpowiada Artur Sierawski

Post Factum
Data emisji:
2017-03-22 18:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:05 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
post factum w audycji post factum Agata Kowalska przy mikrofonie dobry wieczór państwu ze mną już pierwszy gość pan Artur Sierawski nauczyciel historii na co dzień w, a od święta inicjator akcji nie dla chaosu w szkole 1 z organizatorów protestu, który ma odbyć się w Warszawie pod Ministerstwo Edukacji Narodowej o trzynastej w LM Lech się stało, że nauczyciel stał się nagle aktywnym protestującym obywatelem do wy wiecie państwo jak by się stało po prostu nie zgadza się Rozwiń » na to co robi minister Anna Zalewska rząd prawa i sprawiedliwości a, obserwując te zmiany próbę wprowadzania tych zmian w ogóle tak naprawdę moje dzieciństwo urodził się już w sierpniu ubiegłego roku, a więc jeszcze wakacje czy powinienem jako nauczyciel cieszyć się tak naprawdę wakacjami, a nie zajmować się reformą edukacji twierdzi, że nie no coś z tym czas zrobić zacząłem coraz bardziej drążyć ten temat przyglądać się temu procesowi, którym ministra na zale w Chańcza uskuteczniać i wyszedł taki pomysł powołania właśnie koalicji nie dla chaosu w szkole a gdzie tak naprawdę wysiada z propozycją do różnych organizacji 2 z nich to to są wyłącznie nauczyciele ci, których zrzeszać nie mamy także rodziców coraz bardziej poszerzamy krąg rodzicielski, ale coraz aktywniej włączają się rodzice nasze działania także nasi rodzice byli jednymi z inicjatorów protestu ostatniego 10 marca Lilli zdradził w ogóle nasz kraj już wolnego, który także będzie cyklicznym protestem do środka rodzić coraz bardziej się rozrasta zresztą kilkoro z tych rodziców przyjedzie także w sobotę pod ministerstwo edukacji o godzinie 13, by zabrać głos chociażby mama z Lublina ojciec chce ona z Puław przyjedzie po to, żeby zabrać głos i pokazać swoje niezadowolenie i pokazać, że nawet w takiej małej miejscowości można walczyć z reformą edukacji pokazać swój sprzeciw nowym walczy z własnych jednak ludzie boją się protestu, a z drugiej strony z tego co mówią eksperci na naszej antenie to właśnie w małej miejscowości ta reforma może uderzyć najmocniej to dzieci z tych miejscowości ich rodzice mogą być najbardziej pokrzywdzeni o tym za chwilę jeszcze powiemy natomiast jeszcze wracając do do samego protestu i do tego co się ma dziać w sobotę mówił pan, że właściwie już w sierpniu pojawiła się w pana głowie myśl, że dno trzeba stawić jakiś opór, ale mamy MO, że CBA połowy marca więc, dlaczego dopiero teraz te protesty wybuchają ostatnio się 3 dziennie powiedziała, że dopiero teraz ta koalicja Niedla chaosu w szkole związek Nauczycielstwa polskiego rodzice od początku zgłaszali się on swój przeci w złożyliśmy szeryf pism próśb do prezydenta ekspertyzy także do samego prezydenta przecież pan prezydent spotka się też psy są przedstawicielami delegacji rodzicielskiej i koalicyjnej rodzicielskiej, a w celu pokazania naszego niezadowolenia to był szereg demonstracji, które były organizowane pikiety pod chociażby pod Sejmem, kiedy zapadały decyzje o w ustawie dotyczącej reformy edukacji to były pikiety pod Ministerstwem Edukacji Narodowej to wreszcie była wielka demonstracja nauczycielska, lecz także rodzicielska 19 listopada, którą pamiętamy w strugach deszczu maszerowali przez ulice Warszawy było pokazać nasze niezadowolenie jest szereg inicjaty w, które dziś lokalnie podejmują rodzice w celu sprzeciwu to są różne akcje informacyjne można także pewien czas byliśmy bardzo merytorycznie rozmawiać merytorycznie przedstawiliśmy merytoryczne argumenty, ale za każdym razem spotykaliśmy się ze ścianą obozach zderzenie tak my małe żuczki zderzamy się wielką ścianą tak naprawdę ta machina ta propaganda minister Anny Zalewskiej, która idzie jak walec cały czas, ale jedno widzimy, że nie skutkuje nasze działanie dokończyć kota merytorycznych ciasna powie stanowcze nie wyjść na ulicy wykrzyczeć nasze niezadowolenie cóż nam dzisiaj zostało mamy strajk nauczycielski mamy strajki szkolne rodzicielskie wychodzimy na ulicy przechodzimy pod MEN przynosimy opony jeszcze ich nie palimy no w dyby jeśli chodzi o tym, protestom wyczyszczono, ale mam taki specyficzny tło, ponieważ pani minister twierdzi, że wręcz realizuje wolę społeczną, wprowadzając reforma jej zdaniem właśnie na życzenie rodziców na życzenie nauczycieli element dzieje się to zmiana, bo gimnazja były źle ocenione przez społeczeństwo i tutaj moje pytanie do pana gości do wszystkich tych, którzy protestują może są też wśród słuchaczy ktoś chciałby zabrać głos i dołącz do naszej dyskusji jest takie w erze czegóż innego mogliście się spodziewać prawo i sprawiedliwość szło do wyborów z hasłem likwidacji gimnazjów i teraz realizuję obietnicę wyborczą większość głosujących poparła tę partię ona sformowała rząd realizuje swoje swoje zapowiadane reformy w zimie nie walczymy z PiS-em my walczymy z reformą szkodliwą reformę Press bardzo szkodliwa dla polskiego szkolnictwa dla dzieci pani zadaje pytań prześpi się z tym Myszka sztandarowym hasłem moja nie będzie do końca 2 aż tak głośno nośne hasło to jest po pierwsze po drugie dzisiaj wielu rodziców także zwolenników PiS -u jest z nami i sprzeciwia się tej reformy wielu nauczycieli, którzy głosowo napis, mówi że nie takie reformy się spodziewać się wielu zwolenników PiS -u przychodzi do nas zawiedziony mówił, ale na razie jedzenie rozumiem może będzie on w stanie wyjaśnić ich sposób myślenia 1 z haseł wyborczych prawa sprawiedliwości 1 z głównych w tym programie wyborczym była likwidacja gimnazjów jak inaczej może sobie obrażać likwidacji gimnazjów jak nie poprzez przeprowadzenie tego tak, ale rodzice nie spodziewaliśmy ci, którzy głosowali na PiS, którzy przychodzą mi się do miast z rozżaleniem tego, że to będzie w tak ekspresowym tempie w tak chaotycznym tępienie przygotowane niemerytoryczne przerodzi się tak naprawdę do końca nie wiem, kto napisał podstawy programowe ze skandalem tak pani na drzewo jest ważną rzeczą jest co napisałem to zdarza, żeby wiedzieć, dokąd się zwrócić chociażby z uwagami, bo cały czas wysyłamy wszelkie uwagi i ekspertyzy były wysłane do Ministerstwa Edukacji Narodowej tak naprawdę trafiały jakąś próżnię na jaw dokonał się jak napisał, że jako swoją opinię to nie do kogo ją pisze nobliście jakąś czarną dziurę tak naprawdę i nie wiem, kto mi odpowiada ktoś wykryje w końcu zrozumie nawet jak on rozumie, że to tempo, dlaczego w tak tak się spieszy rząd z przeprowadzeniem reformy, dlaczego to wszystko zrobiono na wariata ja myślę, że prawo sprawi, że za cios dosyć dobrą grę polityczną zaczęło Trybunału Konstytucyjnego rozmontował Trybunał Konstytucyjny rozmontował media położył swoją rękę na mediach publicznych, więc kolejny instrument indoktrynacji społeczeństwa teraz zabrał się za kolejną istotną dziedzinę społeczną życia społecznego ludzi mianowicie edukacji szkołę tak wiadomo, że jak będziemy kształtować kształci dzieci w szkołach takie będą przyszłe pokolenia, a więc będziemy też kształcić przyszłych wyborców prawa w sprawie, ale moim zdaniem ta reforma wpłynie aż tak znacząco na treści, które będą szkole przez przedstawiano nów, a pani się z tym nie zgadzają np. słyszę na co dzień, że w wielu szkołach i przychodzą kuratorzy i sprawdzającego się uczy nauczyciel, który gdzieś tam, że tak było w Rzymie szkoła była dosyć konserwatywna podlegającego władzy teraz widzimy właśnie szkoła do tej pory boską tolerancyjną otwartą wiele się mówiło o dobro i onanizował się wiele programów takich pro od wartościowych proeuropejskich inicjaty w mówi się wartości uniwersalnych, a dzisiaj właśnie to podstawa programowa to bez historii stanowczo Lewis Gloria będzie bardzo ksenofobiczne zamknięte sprowadza się tylko do kwestii narodowościowych tak naprawdę ta podstawa programowa i tutaj widzę wiele niebezpieczeństw onego nauczyciel praktyk nie będzie mógł wziąć tej podstawy programowej i zrealizować jej zgodnie ze swoją wiedzą zgodnie swoimi umiejętnościami w taki sposób, żeby ten uczeń jednak otrzymał rzetelną wiedzę nie tylko ideologię tobym powiedział, że podstawa programowa to jest dla każdego nauczyciela nie kotka Biblia, którą musi się kierować, którą musi wykonać, bo powstała progres to cały program jako nauczyciel jesteśmy rozliczani możemy przez to, że potem dziecko idzie na egzamin zdaje egzamin i to co jest w Polsce w regionie będzie egzamin, ale liczyli zanikła wiara umieją pewne treści, ale rozumiem, że n p . jeśli tam tak często pojawia się kwestia narodowości to można włączyć w to wiele różnych tematów wiele różnych kontrowersji z polskiej historii pokazać, że to nie jest jednoznaczne zmusić tego ucznia domy myślenia i pojawia się pytanie, kiedy nos za program jest bardzo bym powiedział rozbudowana jest wiele bardzo szczegółowa jest wręcz, że no taka zamknięta sztywna pan jako nauczyciel ministerstwo nie ma pan toi to zrealizować i koniec nie ma dyskusji ja też nie będę miał czas, żeby poruszyć takie kwestie, o których pani mówi tak do akcesji tak nie było nie wcześniej to postawa bardziej elastyczne też nie była idealna oczywiście tam też, by było wiele mankamentów, które należałoby poprawić, ale po co dzisiaj nam się serwuje też ówcześnie do lat osiemdziesiątych tak naprawdę, gdzie na poziomie klasy mam konkretne wytyczne, które można zrealizować i koniec nie ma dyskusji co państwo na to jak ta reforma wpłynie na państwa życie czy w ogóle wpłynie ona państwo dzieci, a może są państwo roli z rodzicami albo nauczycielami proszę opisać nietypową na adres szkoła małpa to klub KSM pod tym adresem zbieramy państwa opinie dotyczące reformy edukacji szkoła małpa to klub KSM, a po informacjach wracamy z rozmową ze mną w studiu pan Artur Sierawski nauczyciel historii, a jednocześnie inicjator akcji nie dla chaosu w szkole organizator protestu, który w sobotę o trzynastej pod ministerstwem edukacji ma się odbyć zaraz po informacje wracamy post factum w audycji post factum Agata Kowalska przy mikrofonie, a ze mną cały czas nasz gość pan Artur Sierawski nauczyciel historii inicjator akcji nie dla chaosu w szkole w 1 z organizatorów sobotniego protestu w Warszawie pod Ministerstwem Edukacji Narodowej o trzynastej w mają do Ostrowa protestować nie tylko nauczyciele nie tylko nauczyciele historii, ale również rodzice przede wszystkim rodzice i bo może nawet część uczniów rozmawialiśmy o o reformie edukacji, abyście przypomnę państwu szkoła małpa to klub KSM to jest my, na które mogą wysłać państwo swoje uwagi swojej opinii, a także co dla nas najcenniejsze doświadczenia tym co się dzieje państwo szkołach jak i jakie są plany jeśli chodzi n p . o siatkę zajęć czy będą 3 zmiany i dzieci będą wchodzić w skład do szkoły na 13 jak w niektórych miejscowościach proszę pisać opowiadać może też nauczyciele tracą pracę, a może raczej właśnie dostaną więcej godzin lekcyjnych zachęcam do pisania szkoła małpa to krótka FM chciałbym zapytać o mnie o to dlaczego pan nie wie o tej reformie, a chciałby wiedzieć czy są jakieś kwestie prosto pod wielkim znakiem zapytania, a ministerstwo na te pytania nie odpowiada czy tez szereg pytań, które dzisiaj można zadać przede wszystkim jest finansowanie, skąd bez zmian też ministerstwo edukacji na to pieniądze oczywiście z Jarotą Jarocin 230 do ustawy 130000000 zł ma kosztować ta reforma wszystko to z budżetu państwa w walkach w związanych z budżetami samorządowymi czy dostanę znajoma pani kieszeni tak tak, ale też wiemy, że już 130  000 000 no dobrze, ale jak wiemy samorządowcy nie tylko wyliczyli, że koszt reformy to jest około miliarda złotych, a złośliwie liczyli, a czy jawnie powiedział, bo sam samorząd warszawski wyliczył 300  000 000 zł przeciągu 3 lat z nadzorem chcą wydać no na całą reorganizację struktury szkolnictwa, która czeka tak naprawdę dostosowanie budynków zmiana w tych budynkach to są remonty i sam uczy w szkole podstawowej, której zachwyt musi się rozpocząć remont potrzeba po wytworzyć nowe sale biologiczne chemiczne to wszystko do tej pory szkoła powstała przyszli myśmy te pokazy chemiczne biologiczne byśmy przyrodnicze święto trzeba wszystko dostosować to są koszty są pozwolenia na na tę zmianę na reorganizację, toteż wchodzą koszty koszty pozwoleń budowlanych są materiały wykonawca to wszystko są koszty 300  000 000 zloty w przeciągu 3 lat to jest też 6 nowych szkół lub 20 przedszkoli w Warszawie można za to postawić w dno albo ciekawe z czego samorząd zabierze podium staje to jest takie pytanie do tych z państwa, którzy czują, że ta reforma nie dotknie nad z czego zabierze samorząd, kiedy będzie realizował reformę, ale czy jesteśmy pewni, że samorządy będą musiały to wszystko sama finansować nie jest także ministerstwo tych pieniędzy do sypia wątpię w to, bo nie wiem, skąd przyszedł program 500 plus, którym pan Morawiecki mówi żona ciężko z tymi pieniędzmi widzimy, że jednak rząd ma problemy dobiera się przecież pani minister edukacji do karty nauczyciela tutaj chociażby chcą zlikwidować dodatek motywacyjny jak podejrzewam, że ministerstwo nagle się obudziła z ręką w przysłowiowym nocniku i nie wie, skąd wziąć pieniądze na nasze reformy edukacji pan Morawiecki nie wie na co dzień na pieniądze na 500 plus szukających oszczędności teraz ma się, toteż odbyć kosztem nauczycieli polskiego nauczyciela, a właśnie Apropos nauczycieli policzono, że około 3030  000 nauczycieli ma być zwolnionych w związku z tą reformą a gdy proszę wyjaśnić, dlaczego przecież liczba dzieci się nie zmieni nie zmieni się liczba dzieci, ale niż liczba godzin czy będziemy mieli mniej godzin de facto tak naprawdę pani minister edukacji pięknie wychodzi mówi żona przywraca historię szkoła będzie więcej historii to największe kłamstwo pani zadanie co prawda będzie więcej nie to jest kłamstwo pani rodziny dbającej o godzinę mniej, bo dzisiaj w szkole pozwoli nam 4 godziny w cyklu klasa 46 i 6 godzin w gimnazjum co łącznie w cyklu dają nam 10 godzin ministerstwa edukacji w nowej podstawie ramówce daje 9 godzin historii w szkole podstawowej w tej szkole powstaje, które de facto nas łączyć szkoły postawą i gimnazjach, czyli godzinę nie będę miał historii jako nauczyciel historii w tym cyklu, a więc godzinę nic z największą szansę minister Anny Zalewskiej dziś, ale jeśli chodzi o nauczycieli i zwalnianie mówi pan historii będzie mniej no to będzie mniej godzin, czyli nauczycieli historii będzie mniej potrzebnych, ale może jest z drugiej strony są przecież inne przedmioty, które właśnie pojawia się między nimi biologia fizyka chemia już w podstawówce tak jak było dawniej w Barcelonie za drugim golu przyrodników Maćka nie ma możliwości uczenia biologii chemii Muszyna wał teraz zrobić studia podyplomowe nie wiadomo czy z tym wyrobem jest dla nich może być mało, bo tak biologia, by ta przyroda będzie w klasie czwartej, a co potem w Chinach wzrost rok uczył przyrody nie będzie mógł teraz uczyć biologii no nie zawsze tak jest nie zawsze tak jest tak samo z chemią wielość i wiele szkół musi na wschód od wrześniowych wyników, bo ci przyrodnicy, którzy uczą nie mogą uczyć chemii, ale też n p . Galina gwałt teraz się doszkalają będą musieli się na studia na szybko, żeby naszym kopalniom grozi od już dobrze świadczy o tych przyszłych przyszłych lat, ale abiturient dachy mówi od razu ucznia oczywiście też będą na szybko szkoleni na szybko uczelni no ale tak samo hali z historykami, jeżeli uczy w 1 z Podstawek mam 14 godzin i załóżmy od nowego roku szkolnego zostaną kolejne 3 klasy czy w szkole, bo przy klasy siódme złoto wiadomo, że kolejne godziny historii dostanę ja dyrekcja nie zatrudni kolejnego nauczyciela naszła go 6 godzin, bo musi to nie opłaci tak czy siłą rzeczy nauczyciel, który zostanie zwolniony z gimnazjum nie znajdzie pracę w szkole postoje tak jak mówi minister Anna Zalewska z kolejnym kłamstwem jest sam znam gimnazjum podwarszawskie, które dzisiaj na poziomie ma 3 po 3 oddziały, czyli 3 klasy pierwsze drugie trzecie i za chwilę ma się stać ośmioletnią szkołą podstawową, a ich będą 1 albo 2 kasy na poziomie, czyli siłą rzeczy godzin będzie mieć dla nauczycieli co jeszcze ciekawego rząd nowego roku ma być nowy konkurs na dyrektora ma być nowy dyrektor szkoły podstawowej co ciekawe 2 roczniki, które będą kończyć gimnazjum de facto będą kończyć szkołę podstawową z dyplomem gimnazjum no to już jest no po prostu szczyt chaosu tak, że się rodzice, których dzieci dokładnie są mieszczą się w tych grupach, które pan opisał w UE mają trudną sytuację, bo psychiczną i zachęcam ich, zwłaszcza tych rodziców do pisania z nazwą wypowiedzi w internecie 1 z matek, które denerwowała się, że eksperci też mają już rozważać co w przyszłości jakąś nową szkołę będzie można stworzyć zamiatają sprzątając po tej reformie ita matka napisała nie to nie obchodzi obchodzi mnie to co się będzie działo z moim dzieckiem przez najbliższe 3 lata, a nie, że kiedyś stworzyć lepszą szkołę, ale chciał jeszcze pana zapytać ich prosić właściwie o radę znalazł już kilka co najmniej przykłady przypadków w szoku, ale czy raczej gmin miejscowości, w których rodzice dostają wybór albo ich dziecko będzie chodziło na tzw. trzecią zmianę inny przykład wychodziło do szkoły o osiemnastej albo 1 stycznia, ale jak we Wrocławiu Otóż to albo druga opcja będą jeździły do szkoły do oddalonej o od ich miejsce zamieszkania nawet do innej miejscowości co pan radził takim rodzicom takiej też takie społeczności szkolnej, która walczy o szkoły nazwisko wiadomo niektórzy, by chciał wychodzić z podstawówki 18 wypominać to są tak naprawdę może też dramaty ręczną, bo ci rodzice nocą mają dzisiaj zrobić to jest narzucona odgórnie ministerstwo edukacji to narzuciło oczywiście wiele samorządów buntuje się przeciwko temu się nie zgadza z tym nawet fakt został postawiony pod ścianą musi zrealizować czy ma na to pieniądze czy niema dziś tak naprawdę ciężko to jeszcze rodzicom co mają zrobić przede wszystkim dalej nie patrzeć biernie na to co się dzieje dołączyć choćby szkolnego protestu dołączyć do akcji protestacyjnych wspierać te protesty przychodzić na demonstrację wbre w pozorom nie ma nic gorszego jak wkurzeni rodzice tak naprawdę i wkurzony rozjazdy powinny znać, że ruch wiązałoby się z nauczycielami znudzony rodzic naprawdę może wiele wskórać dlatego też tego miejsca zachęcam was drodzy rodzice wychodzicie protestujecie przyłączać się do akcji, bo nie ma nic gorszego dla rządu jak wkurzeni rodzice, a mówiliśmy o finansach jest wielki znak zapytania, kto sfinansuje ich w jaki sposób, a jeszcze czy są jeszcze jakieś znaki zapytania wobec tej reformy, na które wciąż pan czeka jakiś czy szykuje się podręcznik nowe historyczne mające ciekawe bardzo mu podręczników od historii, bo jak wiemy każdy podręcznik do historii musi zostać zaopiniowany przez MEN dostać numerek pieczątka jest dopuszczony no i będą chwalić dopiero co opublikował już ramy podstawy programowej i ramy do Andrzeja Wajdy został podręczniki próbki podjęta budować dziś są już są chętni do pisania taki sam fakt, iż nawet są próbki podręczników niektóre jak w szwach, a niektóre wydawnictwa już mogą one mają gotowe podręczniki ACo z zielonych przed podpisaniem się w walentynki pani minister podpisała rozporządzenie dotyczące podsta w programowania to zrobili Naja podejrzeń, że wcześniej dostałem dostali te obce podstawy programowej spisali mnie wiedząc, że nawet na obecność zmiany przez ostatnie niedawno Błaszczyk podkomisja, na której było wątek, że przez podstaw programy, że jest to mają być takie zmiany na panice, chociaż to wypełni po zażyciu szkolnych w tekście będzie w podstawie programowej PiS to jest to jest szczyt arogancji w wykonaniu Halina z Radia albo oswojenie zasady Polak potrafi być może też tak, ale właśnie wraca do podręcznika z internetem bardzo ciekawe co tam z nim będzie, bo tak jak mówię musi być opinia menu i Tomek musi go zaopiniować prawe też jest taka, że najchętniej już tak naprawdę mówić to co jest podręczników to zaraz przed chwilą mówił pan wierzyć naszej rozmowy, że musi wypełnić podstawę programową podstawę programową, owszem, ale podręcznik niekoniecznie, ale pewnie wielu nauczycieli jest odrębnym 3 liga będzie dosyć bezradny niestety tak i 2 tuż po większy problem mianowicie uczeń, który n p . nie będzie tydzień w szkole 2 jak ma nadrobić materiał na podstawie podręcznika, więc siłą rzeczy ten mechanizm indoktrynacji wejdzie do szkół ponadgimnazjalnych w rewanżu za podręczniki będą w dużo bardziej im doktryną ją wynieść ma wielkie obawy mam wielkie obawy, widząc to jak mrzonka cena piętnuje chociażby Lecha Wałęsę i nie tylko Lecha Wałęsy i innych bohaterów i wywyższa i osoby, które 13 grudnia Spały do południa to mam wielką obawę, że podaż i do 4 mogą być wielką rewolucję w Roczynach system płac nauczyciele czy pana zdaniem MF macie mało czasu na przygotowanie się do swojej pracy od nowego roku szkolnego znaczy do tych zadań związanych z nowymi trasami nowymi nową podstawą programową łączy czy to czy też jak nikt nie twierdzi man jest dostatecznie czasu dla nauczycieli, żeby się do szkolili albo właśnie nauczyli pracować z nowymi podrażnień wraz z kina to jest kpina z wykonań ministrami z Oleskiej no chwilę dzisiaj mamy koniec marca prawie się i we wrześniu mamy uczyć szybko też siódmą klasę tak nauczyciele szkoły potem, o ile ja mam doświadczenie z gimnazjalistami szkołą podstawową nie będzie łatwo, ale załóżmy, że od września nauczyciel, który uciekł mi w gimnazjum trafi do szkoły podstawowej, kiedy ma się odnaleźć gminna przychodnia praca w szkole podstawowej przez te kilkanaście lat istnienia gimnazjów nauczyciele uczący gimnazjum wyspecjalizowali się w pracy z młodzieżą w tym wieku i Chinach zostaną rzuceni na głęboką wodę winna szkoła bez tak naprawdę żadnego wyszkolenia to jak do tej pory nie spotka się, by gdziekolwiek był jakiś szkolenie odbyte na temat reformy nowej podstawy programowej nie podejrzewam, że minister Anna Zalewska będzie na biegu ściągać na wakacje na takie szkolenia czytałam, że właśnie już teraz do końca marca mają być przeprowadzone pierwsze szkolenia dla nauczycieli gratuluję tempa minister Anny Zalewskiej nie wiem, kiedy nad zdąży chyba po nocy będzie prawo wprowadzać szkolenia takiej pomocy popisał prezydent tak naprawdę ustala reform i inne ustawy czy treścią protestu jest hasło wycofania się przez rząd z tej reformy czy też macie jakąś rzecz jeszcze kontrpropozycję jeśli rząd z pozostania na stanowisku, że ta reforma musi być przecież Fuck my przede wszystkim sprzeciwiamy się wprowadzenie tej reformy w takim kształcie w takim tempie my nie mówimy, że Polska szkoła nie potrzebowała zmian przyszli przed tam też mówią, że poza programem nie były idealne i Polska szkoła potrzebuje zmian w Polskiej szkole wciąż brakuje pedagogów psychologów jest wiele mankamentów, które trzeba zmienić, ale nie potrzeba tak wielkiej rewolucji w tak krótkim tempie, żeby to zmienić polepszyć polską szkołę, że polscy pełno tu 15 latkowie byli w czołowej dziesiątce krajów europejskich badaniach Pisa tak też pani minister mówi przecież to młodzi są świetnie odtwarzanie, a wbre w pozorom ex Asia do tych badań przeczytaj zapoznaj się z nimi tam jest wprost napisane, że polscy 1515 latkowie są świetni we zadania problematyczne, a gorzej właśnie idziemy z odtwarzaniem Childress kolejne kłamstwa ministra na cele i żadna reforma, bo właśnie mają być lepsi jeszcze w odtwarzaniu etc to akurat mówią wszyscy nauczyciele, że będzie mnóstwo pamięć Sówki nie starczy czasu na myślenie to już każdy z państwa co może ocenić czy do ku czemu to ma zmierzać, aby mojemu rozmówcy dziękuje pan Artur Sierawski nauczyciel historii inicjator akcji nie dla chaosu w szkole i 1 z organizatorów sobotniego protestu pod basenem o trzynastej tak tak zapraszamy o godzinie 13 pod ministerstwo edukacji powiedzmy nie dla tej szkodliwej reformy edukacji w 2 Tomasz Szatan reporter TOK FM, więc będą państwo w informacjach słyszeli co tam się dzieje dziękuję za spotkanie ciasno informacja po nich wracamy z post factum post factum Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POST FACTUM - AGATA KOWALSKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA