REKLAMA

GDDKiA stworzyła wytyczne projektowania i budowy dróg pieszych i rowerowych

Skołowani
Data emisji:
2017-03-25 09:00
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
39:31 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Krzysztof Woźniak dzień dobry kolejna edycja audycje skołowani o ruchu drogowym dziś porozmawiamy o wytycznych projektowania i budowę dróg dla rowerzystów i pieszych wytyczne opracowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad dokument z 10 stronicowy niezbyt obszerny, dlaczego i co dobrego może przynieść o tym, po dziewiątej 20 opowie Marcin Hyła prezes sieci miasta dla rowerów dokument dostępny jest na stronach generalnej Dyrekcji, ale też na profilu Rozwiń » Skołowanych na Facebooku zachęcam do komentowania można na Facebooku i przez kolor pani małpa TOK krok KSM, a przed dziewiątą 20 kilka informacji ze świata transportu Sejm w czwartek przyjął nowelizację kodeksu karnego, która zaostrzy kary dla kierowców wśród zmian m. in. nawet 5 lat więzienia za prowadzenie pojazdu mimo orzeczonego przez sąd zakazu kierowca, który w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego spowodował wypadek, którego skutkiem była śmierć lub ciężkie uszkodzenie ciała trafił do więzienia na minimum 2 lata kara pozbawienia wolności orzekana będzie bez zawieszenia obecnie kara za to wynosi od 9 miesięcy do 8 lat więzienia wzrośnie, więc ta Dolna granica kary nie za to kolejne zmiany to niezatrzymanie pojazdu do kontroli drogowej i kontynuacji jazdy ucieczka przed policją tzw. będzie uznana za przestępstwo zagrożone karą od 3 miesięcy do 5 lat pozbawienia wolności teraz konieczność podjęcia pościgu za kierowcą, który nie spowoduje podczas ucieczki w wypadku nikt w tym pościgu nie ucierpi jest traktowany jako wykroczenie wobec takich osób sąd będzie musiał ponadto orzec zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych wydłuży się termin przedawnienia wykroczeń teraz, aby skutecznie ukarać sprawcę wykroczenia służby muszą w ciągu roku od jego popełnienia rozpocząć postępowania wtedy czas do przedawnienia wydłuża się o kolejny rok po zmianach czas ten wydłuży się o 3 lata nowe prawo ma zacząć obowiązywać po 14 dniach od daty ogłoszenia teraz zgodnie z procedurą legislacyjną nad nowelizacją pochylić się Senat, a następnie przy braku poprawek dokument trafi na biurko prezydenta od kwietnia poznańskie ulice patrolować będzie pierwsza w Polsce policyjna drogówka na rowerach to odpowiedź na dynamicznie rosnącą liczbą użytkowników 2 kółek zerowe rysowanie policjanci mają reagować na wykroczenia popełniane zarówno przez cyklistów jakich kierowców zalety takich patroli policji dostrzeżono w wielu krajach generują niższe koszty niż patrole samochodowe, a znacznie wydajniejsze są niż patrole piesze i ułatwiają szybkiej interwencji w obszarach o znacznym natężeniu ruchu n p . w centrach miast czy parkach sam rower stanowi również efektywne i usankcjonowane prawnie narzędzie przymusu bezpośredniego pomagające w szybkim i unieszkodliwieniu zagrożenia w Polsce do tej pory stosowały go jedynie oddziały prewencji od kwietnia to się zmieni zacznie działać specjalna formacja ruchu drogowego policji w Poznaniu w skład nowej formacji wejdą 2 policjantki i 2 policjanci i poznańska drogówka argumentuje powołanie rowerowej formacji dynamicznym wzrostem liczby rowerzystów i koniecznością wyjścia naprzeci w oczekiwaniom mieszkańców nie bez znaczenia pozostaje również fakt zdecydowanie większej mobilności na rowerze policjantom na rowerach dużo łatwiej poruszać się pod centrum, docierając do miejsca w rozbudowanej strefie tempo 30, o której zresztą mówiliśmy w Skołowanych głównym zadaniem rowerowego patrolu będzie reagowanie na wykroczenia popełniane przez kierowców i rowerzystów w pierwsze działania mają mieć jednak wymiar głównie edukacyjne rowerowe patrole oprócz zalet związanych z mobilnością i ekonomią mogą przynieść inne korzyści istotne z punktu bezpieczeństwa ruchu drogowego mowa o uczuleniu policjantów na problemy z jakimi najczęściej spotykają się cykliści na drogach nie ustępowanie pierwszeństwa na przejazdach wyprzedzanie w zbyt bliskiej odległości czy blokowanie dróg dla rowerów przez nielegalnie parkujące samochody bardzo dobry pomysł, aby takie patrole pojawił się również w innych miastach to, czego policja gorąco zachęcam Hyper Poland uruchomiła zbiórkę na Platformie crowdfundingowej odparł projekt jej celem jest zebranie minimum 150  000 zł na budowę hyperloop owej kapsuły, która będzie podstawą dalszych badań nad rozwojem tej technologii Hyper Poland już raz zebrało w ten sposób fundusze na udział w hyperloop owym konkursie przed 2 laty hyperloop to rodzaj bardzo szybkiego transportu najprościej mówiąc wróżę umieszczana jest kapsuła transportowa, która dzięki poduszką magnetycznym oraz minimalnym oporem powietrza może rozwinąć prędkość nawet 1000 km / h Hyper Poland to grupa studentów i byłych studentów z Politechniki warszawskiej wrocławskiej, którzy postawili sobie za cel stworzenie polskiego Hyperloopa organizacja brała udział w 2 konkursach 1 z nich był na projekt kapsuły teraz właśnie ma powstać taka zła z powodów bezpieczeństwa zostanie wyposażona w 2 niezależne od siebie systemy hamowania dodatkowo system elektroniczny będzie czuwał nad pojazdem w trakcie jazdy i w razie potrzeby automatycznie uruchamiał awaryjne procedury bezpieczeństwa także proszę państwa jeśli ktoś uważa, że warto wesprzeć taki pomysł to proszę wejść na odpady projekt nagrobka PL, a na koniec informacja, którą już można było usłyszeć w radiu TOK FM m. in . we wczorajszym magazynie reporterów godziny szczytu Białostocka komunikacja publiczna znalazła się wśród 10 najwyżej ocenionych w organizowanym przez komisję Europejską konkursie European Mobility Week 2016 konkurencja była ogromna w rywalizacji wzięło udział blisko 2 ,51000 miast o tym wszystkim z Białegostoku Jakub Medek posłuchajmy obchody wrześniowego tygodnia zrównoważonego transportu biustu włącza się od kilku lat organizuje festyny konkursy ukoronowaniem tygodnia jest darmowy dostęp do komunikacji publicznej po to, z dnia bez samochodu ubiegłoroczną imprezę miasto zgłosiło do organizowanego przez komisję Europejską konkursu mówi wiceprezydent Robert Jóźwiak i Europie Mobility Week, czyli po polsku tydzień zrównoważonego transportu to doroczny konkurs na formę promocji komunikacji miejskiej od 15 lat komisja Europejska ogłasza taki konkurs od 15 lat biorą w nim udział setki nawet 1000 miast z całej Europy się także nie tylko z Europy z innych kontynentów także Białystok znalazł się wśród 10 wyróżnionych miast w skali całej Europy nie tylko za to, że zaprosiliśmy mieszkańców do dnia bez samochodu, ale także za kilka innych inicjaty w w konkursie startowało blisko 2 ,51000 miast w tym 30 z Polski wiceprezydent Jóźwiak podkreśla, że żyli nie oceniał tylko trwający kilka dni imprez branego pod uwagę także rozwój i wkład w rozwój infrastruktury rowerowej w dbałość o taką wyraźną kilkuletnią dbałość o podnoszenie poziomu jakości autobusów i całej infrastruktury autobusowej plony były brane były także pod uwagę takie aspekty jak wdrażanie rozwiązań ułatwiających kupowanie biletów bilet elektroniczny i całość systemu choćby zarządzania ruchem może dla nas białostoczan są tu rzeczy takie kruche już się przyzwyczailiśmy jednak okazało się, że komisja pracująca pod auspicjami komisarza unijnego ds. transportu publicznego zdecydowała, że to co się wydarzyło w Białymstoku jest ciekawe warte docenienia i warto tak, żeby zaprezentować maskę na forum całej Europy dzięki unijnym funduszom Białystok w ostatnich latach postawił na rozwój komunikacji publicznej ma najmłodszy w Polsce tabor autobusowy i ulicy preferujące transport zbiorowy systemem zarządzania ruchem do tego pół 1000 rowerów miejskich, z których korzystać można de facto za darmo w ratuszu są bardzo zadowoleni, że w Brukseli doceniono wysiłki nagroda ma charakter prestiżowy i raczej formy docenienia nie ma żadnego aspektu materialnego to raczej Nora to z powodu radości, że nasze wysiłki, jaki zostały docenione, a może nie tyle wysiłki są pomysły pomysły, które zostały docenione i które zostają przekazane do wielu wielu innych miast w Europie kota Warty kontynuowania wiceprezydent dodaje, że wiele miast nie tylko z Polski już po to, białostocki ratusz jak sprawić, by transport zbiorowy był przyjazny dla mieszkańców tyle z Białegostoku Jakub Medek gratulacje za kilka minut skrót informacji, a po skrócie o wytycznych projektowania dróg rowerowych i pieszych zapraszamy część audycji skołowani Krzysztof Woźniak przed mikrofonem teraz przez Skype łączymy się z Marcinem Herrą prezesem sieci miasto dla rowerów są uwaga będzie 2 na dzień dobry panie prezesie jest dzwonek i land rovery no właśnie porozmawiamy o tych wytycznych dla infrastruktury pieszej rowerowej, o których mówię z pierwszej części powstały takie generalna dyrekcja dróg Krajowychi autostrad sporządziła taki dokument Amy wziąłem sobie wydrukowałem ten dokument, bo wszędzie było napisane, że to niewielki dokument faktycznie treści to tam za wiele nie jest i 5 w stronę raptem nie, licząc od rzeczywiście strony tytułowej i spisu treści i t d. to 5 stron treści, a teksty pomyślałam może faktycznie nieważna jest tutaj ta wielkość dokumentu, ale to co nie jest, ale dali się zastanawiam po co konstruować tak tak krótki dokument o ja jestem bardzo zadowolony nieraz pozytywnie zaskoczony pierwsza odpowiedź, dlaczego taki dokument jest potrzebny jest dość prosta mianowicie polskie przepisy są szaleni liberalne i w związku z tym projektant z strona umowy prawda, bo Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad czy inny zarządca zamawia projekt nadal trzeba zrobić projekt drogi dla rowerów i projektant projektuje po uważaniu i w zasadzie wszystko poza co zaprojektują będzie zgodne z przepisami, a i m. in. stąd się właśnie biorą legendarny zawijasy ekierki różne dziwne rzeczy, które udają drogę dla rowerów Anią nie są i teraz te minimalne wymagania zostały przez generalną dyrekcję spisane rzeczywiście one są krótkie, ale konkretne i generalnie bardzo nas podsuwają do przodu muszę powiedzieć, że to nie tylko wytyczne, jeżeli chodzi o infrastrukturę rowerową, ale pieszo w 1 dokumencie faktycznie zdarza się, że teraz ciągi piesze i ciągi rowerowe, jakby tego nie zwalczy to są odseparowane drogi dla rowerów czy to są odseparowane drogi dla pieszych to czasami nie spełniają tych podstawowych warunków musimy powiedzieć, że tak naprawdę o ogólnych warunkach mówi inne rozporządzenie ministra transportu w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publicznej usytuowania ATA w te wytyczne infrastruktury to tylko taka kompilacja tych najważniejszych należy naraz nawet nawet nawet nie tyle kompilacja co po prostu doprecyzowanie raj to rozporządzenie właśnie ona jest szalenie liberalne tam właściwie wszystko wolno i wszystko co projektant zaprojektuje zgodna z prawem w niniejszym dokumencie jak równoznaczne należy traktować stosowane tutaj określenia chodnik ciągi piesze to z pierwszej stronie tak naprawdę to rozporządzenie zaczyna się od strony szóstej załogę o cały wytycznych nie rozporządzeniem wytyczne, gdzie faktycznie już jest mowa o tym jak budować infrastrukturę dla rowerzystów i dla pierwszych i co możemy w pierwszej kolejności wyczytać dopuszcza się stosowanie na chodnikach drogach dla rowerów oraz drogach dla rowerów i pieszych słupków u 12 cali panie prezesie jako znawca tych różnych przepisów ktoś posądza słupki i 2 × więcej, bo taki zaś są materiały użyte zostało bardzo pożyteczne słupskiej, bo one uniemożliwiają wjazd samochodów na drogę dla rowerów nie one mogą być stawiane źle, ale mogą być stawiane porządnie i tak się głupio przyjęło, że polscy drogowcy stawiają z reguły 2 słupki i to dokładnie na drodze jadącego rowerzystę, a chodzi o to to jest banalna rzecz naprawdę tak śmiesznie banalna, że aż wstyd o tym, mówić po prostu chodzi o to, żeby był 1 słupek pośrodku i jadący przeciwnych kierunkach rowerzyści mogli się wymijać po przeciwnych stronach tego słupka, a nie inny zderzać czołowo m. in . Bobo tak z reguły drogowcom się zdarzało je ustawiać te zgodnie z tym regulaminem musi być 1 pośrodku i ewentualnie 2 kolejne po bokach już tego nie było w zapisach poprzedniego rozporządzenia z rozporządzenia o zdarzeniach to jest z dość często jest też sprawa tak głupia że, że aż wstyd o niej mówić natomiast okazuje się, że polscy projektanci potrafili i bardzo często właśnie tak źle niemądrze ustawione słupki mamy na ich był to jest wyraźny sygnał, że to trzeba uregulować zresztą wielu standardach technicznych, które obowiązują w samorządach albo, bo niektóre sądy samorządy takie standardy przyjmują z reguły taki zapis się pojawia natomiast nowy dach, a tego nie miała i teraz ma na to dobrze może będą właśnie ciągi rowerowe przy drogach krajowych odpowiednio robione myślę, że taką bardzo istotną rzeczą, którą jasno precyzuje ten dokument wytyczne dla infrastruktury rowerowej pieszej są promienie Łuków dla dróg rowerowych tak tak i to jest chyba najważniejsza część tego zarządzenia, dlatego że zgodnie z przepisami mógł ją do Australii łuk poziomy może mieć Promień 0, czyli można zaprojektować drogę dla prawa dla rowerów, która się załamuje pod kontem oczywiście nikt o tym nie jest w stanie rowerem przejechać na bazie motocykla takim cyrkowym rowerem jedno kołowym inny i to jest duży problem, bo bo, jeżeli projektujemy drogę dla rowerów właśnie z takimi załamania mi pod kątem to jest to wydawanie pieniędzy na bzdurne, ponieważ nie da się z tego korzystać i tutaj bardzo panie generalna dyrekcja zażądała, że muszą być minimalny Promień łuku to w ogóle powinno być w rozporządzeniu, czyli w przepisach ogólnych zapisane, ale taka ma w swoich wytycznych, więc przynajmniej na drogach krajowych będzie to robione z głową miejmy nadzieję zgodnie z czystymi wytyczne dla miejmy nadzieję, a czy to oznacza, że te drogi, które do tej pory zostały wybudowane one będą przebudowywane, żeby były również na potrzeby tych odpowiednich wytycznych zrobi jego uwaga ważne zastrzeżenie to są wytyczne, które po pierwsze, obowiązują wyłącznie na drogach krajowych to nie wszystkich, bo w miastach prezydenckich miastach naprawach powiatu nie, bo tam taka nie zarządza drogami krajowymi i one dotyczą dopiero przyszłych kontraktów i zwykłych umów, czyli raczej nie wyobrażam sobie, żeby w związku z tym przebudowywano istniejącą infrastrukturę natomiast nowa będzie powstawała dużo sensowniejsze ADAC, która istnieje na to pewnie po iluś tam latach eksploatacji z reguły 1015 lat ona powinna być przebudowana, więc być może, że do tej przebudowy te wytyczne też będą stosowane, czyli niestety, ale osoby, które jadą po jakimś jakiś tam drodze dla rowerów, która jest w gestii zarządzenia do generalnej Dyrekcji dróg krajowych autostrad proszę państwa nie można liczyć na to, że jak zgłosimy niezgodność tej drogi do dołu dane generalnej Dyrekcji to ta droga zostanie poprawiona ne odnośnie oczywiście właśnie tych wytycznych, ale kolejny punkt wytyczne wprowadzają skorygowane zasady dla skrajni drogi dla rowerów w tym wymóg pół metra skrajni po wewnętrznej stronie łuku poziomego drogi dla rowerów w tym takim trudnym językiem jednak to dla zwykłego człowieka jest napisane trudnym, ale sprawa jest banalnie prosta wznowiło idziemy drogą dla rowerów i dobrze byłoby, żebyśmy o nic na tej drodze nie zaczepili ani kierownicą ani pedałem i powinno być tak, że jeżeli mamy asfaltową drogę dla rowerów o szerokości 2 m to obok tej drogi nie może stać w Słupnie może stać żadna przeszkoda płot, zwłaszcza na zakrętach, bo tam rowerzyści pochylają się równoważą siła odśrodkowa upadek skręcamy na rowerze to się tak kładziemy, jakby lekko na boki tam właśnie powinno być wolne miejsce, bo jeżeli tego wolnego miejsca nie ma na to droga dla rowerów została wybudowana tak trochę narosło kurz, bo boscy oni w skrajnych pół metra szerokości w ogóle się nie da korzystać, czyli asfalt w ogóle był położony bez sensu to się zmieniło te wytyczne właśnie wyraźnie mówią, że skrajnie musi być większa niż w ogóle na ogólnych przepisach również jest zakaz lokalizacji jakichkolwiek słupów podpór w przekroju drogi dla rowerów to też jest ważny zapis wiąże się właśnie ze skrajną czy i jak robimy drogę dla rowerów tak nie może być żadnych skrzynek technicznych żadnych słupów niczego i obok też nie może być w kolejna rzecz i myślę, że też bardzo ważna dla wielu osób, którzy jeżdżą niekoniecznie na rowerach górskich po torze drogi dla rowerów mają być w nawierzchni asfaltowej tak to jest wynalazek naprawdę znane od niedawna i trzeba było aż wytycznych, żeby zrozumieć, że dla rowerzystów lepiej jak asfalt będzie na drodze nie nie nie jest nieprawda oddalenie od niedawna to, że drogi dla rowerów powinny być asfaltu to wiodący rowerową miasta wiedzą od 20 lat i od dna ponad 20 lat masowo szalet wcześniej w Polsce buduje się drogi dla rowerów z asfaltu tak jest prościej tak jest szybciej tak jest łatwiej ach, n p . Małopolska województwo samorządowe Małopolski w zeszłym roku położyła ponad 100 km asfaltowych dróg dla rowerów głównie na wałach przeciwpowodziowych, więc to nie jest jakaś Rocket science w inny to jest tańsze to jest prostsze szybsze, bo asfalt można kłaść maszynowo Need no i nie trzeba się bawić takie zlecenia, które są dużo droższe, których wykonanie trwała, gdy Bóg wie jak długo i które nowe Generali potem rowerzyści są niezadowoleni bo, bo rowerzyści jednak lubią asfalt, który tak się składa również tańsze od jej tylko powiem, że tak jak mówiliśmy wytyczne nie są tylko i wyłącznie dla infrastruktury rowerowej, ale też dla pierwszej i uwaga wytyczne mówią, że na chodnikach muszą być płyty chodnikowe lub kostka betonowa to tak dla ścisłości informacji myślę no chociażby dlatego, żeby się łatwo było zorientować się jak dzieci się idzie prawda to to też jest istotne, bo bardzo często po prostu osoba się zagapi i leżenie nad tą przyjedzie niepokój części, która należy dla pieszych czy dla nowych stref jest 1 rzeczy, a propos tego mieszania się właśnie ruchu rowerowego i pieszego nie jest tutaj jasno sprecyzowane ciągłość organizacji ruchu rowerowego nieprzerwaną przejściami dla pieszych czy to znaczy, że jeżeli będzie droga dla rowerów są szła również wzdłuż drogi dla pieszych to na tej drodze dla rowerów nie może być przejście z należnych mi się wydaje, że ten zapis dotyczy nie przejść dla pieszych, ale zjazdów indywidualnych ma tutaj w wytycznych jest jasno na dno na stronie siódmej, jakby pierwszy punkt ciągłość organizacji ruchu rowerowego nieprzerwaną na drogach dla rowerów i ciągach pieszo-rowerowych należy ponadto zapewnić ciągłość organizacji ruchu rowerowego nieprzerwaną przejściami dla pieszych i liniami ciągłymi nie i t p . z oznakowaniem przejazdów dla rowerzystów na skrzyżowaniach, a to tak tak tak tak jak ja myślałem ja myślałem o czymś innym, bo tam jest bardzo ciekawy zapis, że jeżeli zjazdy publiczność prawda dojazd do posesji to trzeba utrzymać konstrukcję drogi dla rowerów to jesteś bardzo fajny zapis natomiast oczywiście również należy złożyć czytelny sposób zorganizować się punkty przecięcia ruchu pieszego rowerowego po to jest teza oczywista dotąd trzeba robić, a nie zawsze sobie no tak, ale to oznacza, że tych przejść dla pieszych ma nie być w tych ciągach rowerowych co one mają być odpowiednio oznakowany również znakami pionowymi i nie jest to raczej chodzi o to, że nie można zrobić na przedłużeniu drogi dla rowerów przejścia dla pieszych co w znacznym zadłużeniu w drogę dla rowerów chętnych jest zdarza się, że obrazowały drogę dla rowerów i potem mamy skrzyżowanie i na tym skrzyżowaniu przejście dla pieszych to jest idiotyzm mówiąc wprost nie nie wiem czy wypada tak powiedzieć na antenie, ale takie rzeczy to osoba regulowany ja się ich się okazuje po prostu ci mamy drogę dla rowerów i nie można zrobić także przerywamy ją z przejściem dla pieszych nie w poprzek drogi dla rowerów, ale z dłuższą rozumiał, bo dawno dawno temu były takie przepisy, które w ogóle zabraniały lokalizacji przejazdu dla rowerzystów poza terenem zabudowy od kilku lat wolno natomiast z rozpędu zdaje się część projektantów jeszcze, że do not zakłada, że rowerzysta musi zejść z roweru i pieszo przeprowadzić rower przez skrzyżowanie to jest oczywista bzdura i tutaj po prostu generalna zdaje się zaczyna wymagać, aby projektant przeczytał rozporządzenie zrobił zgodnie z prawem i również zgodnie z tymi wytycznymi, czyli to oznacza, że przy okazji miejsc dojazdowych do np. jakiejś innej drogi czy też jezdni to musi być też przejazd rowerowy, a nie może być tak tylko przejście dla pieszych jest dokładnie dokładnie tak, bo znowu być może słuchać, że nie zwracają na to uwagi, ale rzeczywiście poza większymi miastami niestety bardzo często się zdarza, że mamy takie ułatwienia rowerowe z rowerem jedzie powodem jest skrzyżowanie na glebach czas się z browaru boss przejście dla pieszych bo, bo projektant przewidział przejazdu dla rowerzystów o to od PiS, ale to, ale to nie znaczy, że w momencie, kiedy tego przejazdu nie będzie to możemy przejeżdżać przez przejście dla pieszych nie znaczy po przejściu dla pieszych, bo nie może Wanda nowa niewola niczym ani samochodem ani rowerem przejeżdżać przez przepisy ogólne nie dotyczący rowerów tylko w ogóle nie nie wolno wzdłuż po przejściu jechać pojazdem jakikolwiek sens po to, to jest oczywiste, ale nie właśnie dla rowerzystów jest specjalny znak drogowy, a 11 przejazdu rowerzystów tam rower może jechać to jeszcze kilka rzeczy jest ważnych w tych wytycznych jak widać, choć krótkie wytyczne to bardzo treściwe można powiedzieć, ale przed nami skrót informacji Radia TOK FM Marcin Hyła prezes sieci miasta dla rowerów rozmawiamy o wytycznych dla infrastruktury rowerowej i pierwszej po kursie informacji wrócimy ja zachęcam państwa można komentować skołowani mąż tato kropkę FM skołowani małpa to próbka czasem i profil Skołowanych na Facebooku zachęcam gorąco w trzecia część audycje skołowani Krzysztof Woźniak dalej przed mikrofonem i dalej przez Skypea Marcin Hyła prezes sieci miasta dla rowerów i rozmawiamy o ponownie dzwonek to naprawdę niektórych może obudzić wajchę prezesie, zwłaszcza tak czasami rano niektórzy dopiero włączyli radio i pstryk od razu taki alarm no dobrze budzimy się w rozmawiamy o wytycznych dla infrastruktury pieszej rowerowej powiedzieliśmy o szerokości Łuków nie powiedzieliśmy 1 bardzo ważnej rzeczy o szerokości Łuków tam, gdzie te kierunki jazdy umożliwiają zmianę tego kierunku, bo to też jest dosyć istotnie istotna sprawa nie jest tak i tutaj od razu powiem, że ja mam jedno zastrzeżenie tak naprawdę do tych wytycznych nie ma ani 1 rysunku i w związku z tym wiele osób może czuć się na trochę zagubione co to znaczy, że przy zmianie kierunku z generalnie chodzi o to, że jeżeli jedziemy na skrzyżowaniu mamy drogę dla rowerów to droga dla rowerów biegnie na wprost to jadąc na wprost te promienie Łuków na zobowiązują 15 metrowe, ale jeżeli przed skrzyżowaniem albo za skrzyżowaniem albo dom przed albo za skrzyżowaniem droga dla rowerów biegnie on również w bok badacze przecinają się tak naprawdę 2 drogi dla rowerów to tutaj wytyczne generalnej Dyrekcji dopuszczają 2 m a dlaczego mnie Roy w takich sytuacjach nie, dlatego że po pierwsze chodzi o zmianę kierunku, czyli nie jadę na pierwszeństwie tylko skręcam w 2, a po drugie z reguły tam jest albo właśnie podporządkowanie albo sygnalizacja świetlna, a po trzecie i najważniejsze, że nie ma w ogóle na to miejsca, bo droga dla rowerów, jeżeli biegnie wzdłuż drogi wzdłuż drogi głównej i w pewnym momencie ma skręcić NATO przy promieniu 15 m potrzebowalibyśmy 20 m szerszego pasa drogowego, ale generalna ani żadni zarządcy dróg tak szerokich pasów drogowych nie mają pas drogowy 400 część terenu, która należy do zarządcy drogi tam zarządca drogi może robić drogi itd prawda Żydach NZOZ tata tata jest asfalt jest rów obok asfaltu to są drzewa płoty latarnie chodniki drogi dla rowerów po prostu nie ma na to miejsce i to zresztą nie jest też, jaka się znowu taka Rocket science nadać jakiś się nadzwyczajne odkrycie tak to powinno być robione gorzej, jeżeli właśnie tych 2 m niemal, bo wtedy np. rower, który stoi czeka na podporządkowaniu się na czerwonym świetle po prostu tarasuje drogę dla rowerów i rowerzyści, którzy omijają to miejsce pojadą na wprost po prostu norm zaczepiają tego tolerować wystąpi dziś stoją na kierunku poprzecznym w PS dobrze zrobione natomiast właśnie nie ma rysunku i data i do tego się można przyczepić, że żal żal, że wiele osób będzie mi się zastanawiało co znaczy to tak rozmawiając o szerokościach różnych i różnych odległościach to dlaczego w tych wytycznych nie ma napisanej w jakiej szerokości w ogóle mają być drogi dla rowerów, dlatego że ten przepis jest w przepisach ogólnych Ruka Ion jest wystarczający i też nie jest zadaniem tych wytycznych, które przypomina obowiązują tylko na drogach krajowych i na skrzyżowaniach dróg krajowych z wszystkimi innymi drogami to po prostu nie ma sensu powtarzać jeszcze raz z tego co i tak jest i ich i tak obowiązuje Bobo jest w rozporządzeniu przypominam w rozporządzeniu, które jest szalenie liberalne, z którego bardzo niewiele wynika w związku z tym właśnie takie wytyczne doprecyzowujące są potrzebne, ale akurat szerokość w tym rozporządzeniu ogólnym stanie boi się pan tak między nami oczywiście, mówiąc że jakiś mniej bystry zarządca drogi skoro nie ma w tym tych wytycznych jasno sprecyzowane i szerokości drogi dla rowerów to zrobi sobie taką, jaką chce nie, dlatego że musi projektować zgodnie z przepisami prawa mówi Artur re do są takie rejony Polski, gdzie nie musi natomiast po pierwsze, przypominam mówimy o Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, czyli jednak instytucji, która z tego co wiemy nigdy na jakiś takich sztuczkach około prawnych nie była przyłapie vana, więc tutaj potraktujmy to to jednak poważnie dlatego rzeczywiście wielu innych zarządców dróg traktuje przepisy dość wybiórczo natomiast akurat ich te wytyczne nie będą obowiązywały tylko jest zresztą problem no właśnie dobrze to nie jeszcze kilka rzeczy, które w tych wytycznych jest jasno sprecyzowanych mówiliśmy o zapewnieniu no, żeby na drogach rowerowych niestały różnego rodzaju przeszkody, ale nie tylko dla nas samych tych ciągach rowerowych, ale również inne obok nich jest zapewniona ta przestrzeń bez żadnych przesłań przeszkód tak tak tak to, gdy mówiliśmy o tym, chodzi o skrajnie jest więcej, ale większa największa stajnia niszczy oko obowiązujących przepisach i dobrze i dobrze no bo to wiadomo, że czasami zdarzy się wyjechać poza drogę dla rowerów no i po co tam gdzieś tam mam marzenie nie nic dziwnego jest tylko nie tylko proszę zwrócić uwagę na rower ma w przekroju taką konstrukcją odwróconej piramidy jest najwęższy na styku opony z jezdnią zdrową dla rowerów, a najszerszy i tam, gdzie ma kierownicę i jeżeli jedzie przy krawędzi drogi dla rowerów badacze czasem zdarza to wystaje poza krawędź drogi dla rowerów na 30 cm i właśnie chodzi o to, żeby mógł tak robić, bo dno po prostu wtedy się oszczędza miejsce i następna rzecz, która jest niezwykle ważna z punktu widzenia dostępności do infrastruktury rowerowej rozwiązanie rozporządzenie umożliwiające bezpieczny zjazd rowerzysty z jezdni i zakończenie ponowne włączenie się do ruchu, czyli wjazdy i zjazdy na infrastrukturę rowerową tak tutaj znowu brakuje dobrego rysunku, bo można bardzo różnie akurat te przepisy uważam, że jest taki trochę gumowe no bo co to znaczy bezpiecznie wjechać bezpiecznie zjechać praktyka pokazuje, że są z tym ogromne problemy i n p . Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma taki problem na moście w Kwidzynie Jan most przez Wisłę z fantastyczną drogą dla rowerów, ale jeżeli ktoś jedzie drogą krajową nr 90 zdaje się wolno to on na to drogę dla rowerów w ogóle nie wjedzie, bo nie ma jak droga dla rowerów jest cała barierą za płotem oddzielona tak, że Hej, że po prostu nawet rowerzysta nie mija znaku droga dla rowerów jest to błąd sprzed jedno 2567 lat nie byłem na tym moście i to dość dobrze obrazuje, bo sama droga dla rowerów tam na na tym moście jest świetna natomiast po prostu nie ma jak wjechać żywcem nie ma jak zjechać trzeba po prostu o objeżdżać ten cały most dookoła i jest prawie kilometr jazdy dodatkowych, więc jest to problem bardzo dobrze, że w wytycznych pojawił się wymóg, że musi być wjazd musi być zjazd szkoda, że nie ma rysunku, który przykładowo ilustruje jak ten problem rozwiązać w Mosznej nie ma tutaj takie tak naprawdę sprecyzowane co ile co rundę drogi musi być ten wjazd czy zjazd drogi dla rowerów czy to nie jest też istotna może jest właśnie w rozporządzeniach odpowiednik w rozporządzeniach w ogóle tego nie ma już średnio jest no bo oczywiście są jakieś odległości między skrzyżowaniami też się dni to tego tego akurat się nie da zapisać w rozporządzeniu dlatego, że to po prostu zależy od tego jak często mamy cele źródła podróży i jak często mamy skrzyżowania po prostu na każdym skrzyżowaniu powinna być dostępność drogi dla rowerów też może nie zawsze, bo zdarzają się różne skrzyżowania natomiast warto by za nimi czy zapisać taki wymóg, że n p . jeżeli mamy skrzyżowanie tej owe, czyli skrzyżowanie 2 dróg, ale nie w formie krzyża lub w formie litery ten to od droga dla rowerów tam też należy, jeżeli ona biegnie po tej stronie, która nie przecinał żadnej jezdni też w jaki sposób oraz skomunikować, bo zdarza się także po prostu rowerzysta przejeżdża drogą dla rowerów zresztą niedawno byłam na takiej drodze dla rowerów przejeżdżałem obok skrzyżowania, ale mogłem się patrzeć na to skrzyżowanie zza krzaków, bo Bobo trzeba było przejechać pół kilometra dalej, żeby wjechać na jezdnie i jechać to jest od drogi dla krajowej, mimo że obok jest droga dla rowerów i dopiero wtedy można było skręcić bo, bo ktoś po prostu nie pomyślał zresztą ta sytuacja była dość niebezpieczna to co zrobiłem sobie zgodnie z prawem, ale ze względu na to, że musiałem jechać 200300 m po drodze krajowej Noto byłem narażony na bliskie kontakty szybko jadącymi ciężarówkami np. wyprzedzającym też przy okazji z mojej prawej strony z mojej prawej strony, bo akurat się skręcić w lewo z tego szybki lunch ową drogi krajowej, więc tak bardzo bardzo niebezpieczne rozwiązanie, gdyby trzeba było jakoś systemowo rozwiązać być może kiedyś, korygując te wytyczne albo, korygując rozporządzenie, gdzie uwaga tutaj może, wyprzedzając zauważa jest taki projekt nowelizacji rozporządzenia właśnie właściwego on od 2 lat wisi na stronie Rządowego Centrum Legislacji jeszcze poprzedni rząd przygotowywał ten jest cała masa błędów w tym projekcie nowelizacji, więc Eurocash oraz rozporządzenia proszę powiedzieć w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publicznej usytuowanie i tam niestety ktoś chciał dobrze, ale rowerów było strasznie zagmatwany z prawej i no niestety widać że, że osoba bardzo słabo przygotowana z mnóstwa dobrych chęci, ale inny ale, ale poprzez strzelała tam wszystko i nic się nie nadaje do porodu coraz częściej zakres projektu zamrożonych, więc może wizja NIO ne, ale nie inżynier ruchu drogowego w tym też tak, by nas w różne różne są teraz natomiast jest co jest złe, a akurat takich błędów tych wytycznych dla polskich, o których rozmawiamy nie ma tam jest za mało problemów po rozwiąże wanny, ale one są rzeczywiście rozwiązane, czyli jest mało, ale dobrze, aby lepiej mniej, ale i to zanim powiemy o tym, czego brakuje tu jeszcze o tym co jest nam kolejna rzecz, która z logicznego punktu wedle widzenia wydaje się całkowicie oczywista, ale jednak jest w wytycznych ujęta nie dopuszcza się na chodnikach drogach dla rowerów i ciągach pieszo-rowerowych i nierówności i uskoków w tym krawężników i rowków odwadniających o wysokości przekraczającej 10 mm no chyba logiczne jest, że nie powinno tak aż wystawać w bardzo drogi, a może mi się wydaje znaczy to akurat jest powtórzenie praktycznie 11 przepisów obowiązującego rozporządzenia o ne i można to było zapisać mądrzej lepiej to jeszcze nie da się skutecznie wprawnie napisać, że ma być 0, bo z aronii istnieje zadaszenie da zmierzyć jak będzie 1100 miejsc po przecinku to dalej nie będzie 0 w związku z tym optymalne jest po prostu zmniejszenie tej wielkości rozporządzenia o skok 1 cm wysokości 1 cm do powiedzmy sobie nawet pół centymetra czy 4 mm to już jest z 1 strony niewyczuwalne praktycznie przez rowerzystę, a z drugiej strony łatwo zmierzyć łatwo wykazać, że wykonawca nie dokonał syn nie dochował staranności zrobił niezgodnie z zamówieniem po dach, więc szczegół szczegół, ale mówię to nie jest pogorszenie w stosunku do tego co wymagają przepisy rozporządzenia tak samo jak ustalił to myślę, że już ostatnia rzecz, jeżeli chodzi w ogóle o samo projektowanie dróg dla rowerów troszeczkę jeszcze będziemy musieli powiedzieć o widoczności przy okazji przejazdów dla rowerzystów i na przejście dla pieszych, ale ostatnia rzecz z wytycznych planowania infrastruktury rowerowej w odległości odległość widoczności na zatrzymanie nie mniejszą niż 20 m przy założeniu, że punkt obserwacyjny zlokalizowany jest na wysokości metra nad poziomem nawierzchni, a cel obserwacyjne znajduje się bezpośrednio na niej szczerze mówiąc nic z tego nie rozumiem zapisów za jest dość i poza 20 m metrem i to jest zapis to trzeba by się zapytać inżynierów czy dokładnie rozumieją alergologa zapisy podobne zapisy w ogóle stosuje się dla dróg i dla samochodu zobaczyli go rowerzysta musi widzieć co się dzieje na nawierzchni ta nawierzchnia nie może być niczym zasłonięta nikt mi banerem reklamowym ani na zakręcie nie może być krzewu, który powoduje, że się wjeżdża i nagle zderza ze ścianą, bo dach ta ściana, jeżeli jest czy np. jakaś zapora jakaś przeszkoda one muszą być widoczne i te widoczne z takiej odległości, żeby rowerzysta Bogu zdążył zahamować, czyli siebie banał ale, ale jednak niekoniecznie banał, bo boi, bo zdarzały się w Polsce przypadki, że rowerzysta wpadał na słupach i umiał jest kilka takich zdarzeń, które córek, które do smutnych zdarzeń prawda, więc takie rzeczy powinny być zrobione to akurat psy i jest dość podobna część tych wytycznych jak promienie Łuków Podlasie pokrywa, ale to nie jest tożsame, więc dobrze, że zapisane dobrze to jeszcze widoczne, bo te wytyczne nie są tylko włącznie dla rowerzystów, ale też o to, żeby rowerzystów można było dostrzec n p . na przejazdach rowerowych i również tutaj są wymienione rzeczy, które muszą być spełnione, żeby kierujący samochodami mogli spokojnie zobaczyć nadjeżdżającego rowerzystę do przejazdu rowerowego to akurat tutaj jest rysunek to jest to jest dobra rzecz natomiast ten rysunek dotyczy tylko przejść dla pieszych i te parametry tak naprawdę dotyczą przede wszystkim przejście dla pieszych i to jest bardzo dobra wiadomość, dlatego że w Polsce także na drogach krajowych zdarzają się przejścia, które kompletnie nie mają widoczności i i teraz powiem może troszeczkę herezja, ale kilka lat temu przez Polskę się przetaczała dyskusja czy pieszy powinien mieć pierwszeństwo na przejściu dla pieszych oczywiście było wiele głosów, że absolutnie tak natomiast jakoś nikt nie zwrócił uwagi, że w Polsce jak obraził trenera Jerzego przerwę, bo Borna przejścia dla pieszych Tomato chodziło o momencie, kiedy dochodzi do przejść dla pieszych Jean de facto torach natomiast natomiast sens jest taki, że zdarzają się w Polsce niestety przejścia także na drogach krajowych, gdzie np. przejście dla pieszych zaczyna się w ekranie akustycznym dama, czyli tak naprawdę pierwszy wychodzi nagle zza ściany i w związku z tym na ogół jest to jest to bardzo niebezpieczne tutaj jak rozumiem te wytyczne jak gdyby próbują walczyć z częstym problemem i bardzo dobrze, bo im bardzo dobrze natomiast jeśli chodzi o rowery teraz tutaj być może źle to analizowałem natomiast nie ma jest tam nas tam jest zapis, ale już nie zdążymy niestety powiedzieć, bo czas na mnie nie zdążyliśmy też powiedzieć, czego brakuje o tym, czego brakuje na stronach sieci miasto dla rowerów wprost, że zobaczyć bardzo dziękuję Marcin Hyła prezes sieci miasto dla rowerów to o tyle w dzisiejszej audycji proszę państwa dziękuję Krzysztof Woźniak za kilka minut informacja rady taka sama po nich wie, że zwierzę i dr Dorota Sumińska Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu, wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA