REKLAMA

Otwarta edukacja - edukacja przyszłości? Z dr. Alkiem Tarkowskim rozmawiała Karolina Głowacka

Magazyn Radia TOK FM
Data emisji:
2017-03-25 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
10:59 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry czy wyobrażają sobie państwo szkołę bez podręczników Otóż są tacy, którzy taką szkołę osoby wyobrażają ba nawet postulują, żeby ona tak wyglądała Alek Tarkowski jest studio dzień dobry dyr cyfrowego centrum cyfrowego współzałożyciel koalicji otwartej edukacji cóż to miałaby być za szkoła bez podręczników to w ogóle miałby system edukacji może nie gra bez podręczników co taki co nie przykłada do podręczników dużej wagi, bo zakłada, że Rozwiń » dzisiaj bardzo dużo różnych materiałów i po pierwsze, najważniejsze, żeby nauczyciele sobie samodzielnie dobierał graczy potrzebuje podręcznika zazwyczaj, po czym Jacky ego kawałek powiem też korzystać z różnych innych materiałów powiem korzystać z działu kultury, który dziś dużo nie używa ich też co bardzo ciekawe, więc korzystać z materiałów innych nauczycieli, a być może nawet tworzyć własne jeśli jest dobrym nauczycielem, ale podręczniki przecież są po torze najpierw ktoś pisze ktoś inny nie weryfikuje jest trafiają są pisane pod podstawy programowe, żeby wszystko było po bożemu to prawda, ale i znać się przepisy pozwalają na to, żeby uczyć no bo rzeczywiście u nas jest taka, aby docieplić fiksacja na tej podstawie programowej ma rację nie zajmujemy ani zmienianiem tej podstawy, ale mam takie poczucie, że na takim bardzo sztywnym elementem w nauczaniu jest dużo głosów nie tylko w tym naszym środowisku otwartej edukacji, że żarty grze dobrze by się było gorzko tego odkleić dlaczego, dlaczego się lubić no bo Bones czymś takim dosyć sztywnymi i na przekazie mówi tak tak, bo edukacja w ogóle wygląda na to powinna być dzisiaj bardzo, że tak powiem elastyczna, bo czasy wymagają elastyczności na naszych mózgach te będą bronić podstawy programowej no bo ona jest jednak po to, żeby niezależnie od tego jak zdolny jest nauczyciel czy nauczycielka czek bardzo zaangażowany musi nauczyć się dzieci w każdej szkole pewnych elementów, a tak to może się zdarzyć, że będzie Super zaangażowany nauczyciel w jakiej szkole, korzystając z różnych otwartych zasobów i taki, który będzie leniem zupełnym wsi i nie mając nad głową żadnej podstawy, czego bać to właśnie, że musi wypełnić podstawę programową po prostu jest stawiany będzie robił w między USA nie postulujemy zniesienia podstawy programowej ona powinna być takim minimalnym standardem rzeczywiście jest potrzebna, ale na bazie tej podstawy powinniśmy żądać więcej to coś więcej ta jest skupienie się na tym jak nauczyć umownie wychodzi ponadto podstawę, bo naprawdę zapewnia tylko rzeczywiście takie umowne powiedzenie sobie to, żeby wszyscy o tym, wiedzieli, a przede wszystkim nie mówi Jakub uczyć to niech nam pan przedstawił wizję jak to wyglądało, jakby w ogóle zajmujemy otwarte edukację i otwarte Aśka może znaczyć bardzo wiele rzeczy i myślę skupiam na Quest materiałów, lecz uważamy, że swoboda korzystania z materiałów naprawdę wyzwala dużo energii edukacyjnej na najniższym poziomie ten sposób kwestia pewnej równości my nadal jest krajem, gdzie są pewne kłopoty z dotarciem do materiałów, ale to już jest aż takie problemy głównie chodzi o to, żeby z nauczycieli nie muszę zadać pytanie czy mu wolno np. pokazać na lekcji film, bo już chyba najwyższa pora, żeby uznać, że klasyka polskiego kina jest porównywalna z klasyką polskiej literatury tak to jest dziecko może nie 2001. wiek jeszcze w dwudziestej tego nie wykonaliśmy do końca, więc to jest 1 sprawa druga jest taka, żeby umownie mówię uważam, że otwarty edukacja test Echa takie podejście w Puszczy Wikipedia do szkoły w 2 od najróżniejszych stron po pierwsze, się nie bójmy tylko, dlatego że spisana wspólnie przez umownie rzeźbiąc amatorów to nie jest powód, żeby z niej korzystać z go czad robić mądrze inni oranżeria sceptycznie tutaj na pana Marka Twaina ale by 12  000 000 Polaków każdego miesiąca, jakby zaprzecza pani sceptycy zmowie, więc z domu albo może zamknąć ją Węgorze są albo pomyślimy jak to dobrze, że tak ją ujarzmić, bo to się da tylko trzeba więcej wagi przykładać na torze miał to być, jakby reakcja na stan faktyczny, że i tak każdy do Wikipedii zaglądam, więc należy zerknąć korzystać z niej mądrze np. chce być powinny tworzyć i węzła małżeńskiego w 2, ale też oczywiście artykuły są cały czas kontrolowane, ale bywa także coś tam może ewentualnie lekko umknąć w Byczynie spojrzenie na redaktorzy, więc trzeba też mieć czujność o częściowe, ale musimy mieć jasne, że w Polsce od kiedy jest internet to już raczej otworzyły się furtki dostępu do wiedzy nauczyciele dzisiaj oczywiście bardzo różnym stopniu, ale duża część korzysta z bardzo różnorodnych Matejki za każdym razem czas zadać teksty zdobyły materiał, jaką ma jakość, ale też, jakby tego nie bać się drugie źródło serwisy wideo tak jak YouTube tez niezbadane, ale wszystko wskazuje też tez po prostu tam się dzieje ogromny proces edukacyjny w czasie lekcji po lekcjach matematyki dzieci się uczą w takich serwisach jak Akademia Khana z ludzie się uczą wszystkiego programowania gier na instrumentach w szkole wychodzą poza kwestie szkoły, ale to znów jest takie pytanie czy umiem sobie opowiedzieć historię, w której ta edukacja rzeczywiście jest bardzo różnorodna korzysta z różnych treści czy rozmawiamy ciągle o tym, że jest e-podręczniki może jeszcze tablica z kredą, czyli jeśli dobrze rozumiem byłoby to takie powszechne korzystanie i zachęcanie nauczycieli do tego, żeby korzystali z otwartych zasobów bez wiedzy, które dostępne w internecie korzystali z niej na lekcje byłoby de facto sprzężeniem z tym co się dzieje w świecie nie poza szkolnym dzieci właśnie stamtąd czerpią wiedzę, więc tutaj mając nauczyciele, którym bym pomógł też jednocześnie z zorientować się w tym wszystkim, bo jak wiemy w internecie mnóstwo wspaniałej wiedzy i mnóstwo zupełny bzdur jest to chyba faktycznie nie ma co dzielić tych światów tak, ale jeszcze bardzo fajnie jest przykład oprogramowanie testera duży temat, żeby wprowadzić oprogramowanie do szkół od najmłodszych klas podręczników do tego jeszcze nie ma albo jest to powoli wprowadzane podstawa programowa, dążąc do Piasta ustalona to budowanie już się dzieje dzięki otwartym za sobą można dzisiaj usiąść nauczyciel tych co uczyć programowania co ciekawe w nieletni musi wydać na to złotówki, bo te podstawowe narzędzia plus scenariusze lekcji plus pomysł jak to zrobić plus rady innych nauczycie w postaci bloków po secie tylko latem czas, ale nie pieniądze i to myślę mało o tym, mówimy to dosyć niesamowite jeszcze i kilka czy kilkanaście lat temu ministerstwo edukacji, żeby stać coś nowego do szkół na przed zamawia koło miliony płyt CD za setki milionów złotych np. te płyty były zsyłane i pewnie zresztą lądowały w gabinetach dyrektorów dzisiaj mam tę właśnie może się dziać zupełnie bardziej, że tak powiem oddalenie i automatycznie tutaj teścia zaznaczyć, że pod warunkiem, że raz nie będzie blokować prawa autorskie test, jaki tam dla nas ważną rolę w niebo się kilkukrotnie pojawiało to określenie otwarte zasoby ich znać się w podobnym znaczy, tyle że zasoby, z których nauczyciel może swobodnie korzystać z największym skrócie post nie zadaje sobie pytanie czy Niejestem fiatem opuściła na lekcji film albo czy nie z tym kwiatem podaje to inny moim kolegom powiedzieć, że to są otwarte zasoby są 22 tutaj rozwiązanie jednak w tym promujemy są tzw. otwarte licencje to są pewne zapisy prawne 3 kadencji na dosyć prosto oznaczenia takich nie ma znaczenia na ubraniach, gdzie jak już się poza tym wiadomo bardzo szybko wolno z tego korzystać, a druga sprawa to prawa autorskie daje przez prawo po prostu daje nauczycielom pewne swobody tylko jest taka kwestia, że po pierwsze o tym nie wiedzą po drugie, czas zadbać, żeby te przepisy naprawdę były nowoczesne i wtedy nauczyciel nie zadaje sobie tych różnych pytań, bo wie, że postu w obrębie szkoły czy my byśmy woleli nawet szerzej w świecie edukacji mówiąc postu korzysta z różnych treści i 7 prawem nie ma lekcji, bo inaczej dochodzimy takie leki schizofreniczna z 1 strony mówimy o tym jak bardzo chcemy, żeby nauczyciele byli kreatywni, żeby dzieci korzystały z mediów, a z miejsca mam prawo, które na każdym rogu prawda się czai czas zadać tym czy właśnie go nie złamało gdzieś tego nauczyć tych zasad, gdzie jest baza wiedzy, z której mogliby skorzystać syn nauczyciela otwarta wstęp jest kilka źródeł pozarządowych można się o tym, dowiedzieć na stronie naszego projektu Creative Commons spółek prawa kultury i serwis edukacja medialna fundacji nowoczesna Polska, ale tu rzeczywiście my byśmy bardzo chcieli widzieć więcej działań ze strony ministerstwa chciały go zobaczyć tego zakładkę na stronach ministerstwa jeszcze osobny serwis tego, by interpretował prawo i wyjaśniał te kwestie, bo one są zużycia polityczne to są rzeczy nikt nie jest dialogi zachowane w, a i tak bardzo wiele nauczyć listy ma problem i wiem tylko oczywiście z mamy gdzieś się kiedyś wydarzy na razie do tego się jeszcze długa droga, bo w ogóle zostaje niem nowych technologii przez system edukacji z ciężko i najciekawsze rzeczy dzieją się oddolnie ja osobiście bardzo, jakbym pracuje nad tymi wspieram takie działania, żeby jednak system też sobie z tym jakoś umiał poradzić i przede wszystkim wspierał tych, którzy chcą te nowoczesne rozwiązania czy to są jakieś technologie co właśnie takie podejście jak nasze myślenie otwartością we w szyby, żeby to wspierać nie blokować, jakie wydarzenia w ramach tygodnia otwartej edukacji dla nas najważniejsze w tym momencie jest to, że równocześnie w Europie ta reforma prawa autorskiego i tam są dyskutowane kwestie dotyczące edukacji, więc w poniedziałek startujemy z kampanią taką informacyjna społeczna, gdzie będziemy nakłaniać przede wszystkim nauczycieli, ale też Snapchat rodziców do zainteresowania się prawem i wyrażenia swojego zdania, że rząd chce, żeby właśnie to prawo nie blokowało nowoczesnej edukacji organizujemy też we wtorek wieczorem taki wyciągnęła gimnazjum, w który będzie ataków podział kilkugodzinny wiec otwartości, która od Les fajna rzecz dzieje się online widz przetnie przyjechać do Warszawy jakiś kawiarni komuś nas w domu włączyć komputer i wziąć udział w tajnym seminarium to już w ogóle dzieci nie będą chodziły do biblioteki tylko będą w domu przeglądała internet jest ciekawa sprawa, bo np. niedawno zaprzyjaźniona z nami organizacja w Holandii zbija wydarzenie z bibliotekarzem, gdzie stał bibliotekarz powiedział, że in, że biblioteka, zwłaszcza w karty bibliotece dziś powinna być umownie drukarka czy da jakieś roboty co się nazywa modnie make Life Space albo media lat i NHS taki przekaz jeśli będą od tamtego baty to ta jest nadal sens przychodzić zdecydowanie nie jest także wszyscy utkniemy przed naszymi komputerami gdzieś po ciemku w Czeladzi cali, ale świetnie wyszkoleni jest wielka wartość spotykanie się razem, żeby się uczyć tydzień otwartej edukacji, która organizuje koalicja otwartej edukacji opowiada Alek Tarkowski dyrektor centrum cyfrowego i współzałożyciel koalicji otwartej edukacji dziękuję serdecznie dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SOBOTNI MAGAZYN RADIA TOK FM - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz internetowe radio TOK+Muzyka teraz 40% taniej. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj gdziekolwiek jesteś

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA