REKLAMA

W studio Tadeusz Słobodzianek

Sztuka Życia
Data emisji:
2017-03-26 13:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
42:49 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
rozpoczynamy magazyn sztuka życia przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami w studiu jest dzisiaj Tadeusz Słobodzianek dzień dobry dobry serdeczny dramatopisarz czy też dramaturg myślę, że będziemy mieć czas na to, żeby to wyjaśnić mer krytyk teatralny i na początku swojej działalności bywał pan też reżyserem producentem przede wszystkim teraz jest pan dyrektorem zawody rektor teatrów tak można powiedzieć to nie tylko ner dyrektor 1 teatru będzie przebić się Rozwiń » rozmawiać o tym jak to jest być człowiekiem teatru na ile jest to życie działalność oderwane od tzw. zwykłego życia analny ana ile jednak ten teatr wszystko co się wokół niego i z nim dzieje i z takim samym życiem jak to wszystko co się dzieje ner w korpo gdziekolwiek indziej tam, gdzie pracujemy w szkole tam gdzie by studiujemy, by nam na uczelniach drobne na akademiach uniwersytetach na ile to wszystko ne jest uniwersalna albo zupełnie inny oderwane pan zdaje się nie ma specjalnie bogatego doświadczenia jeśli zawodowego jeśli chodzi o świat poza teatralne, kiedy studiowałam pana biografię właściwie były wszystko zaczynało i kończyło mataczy nawet gdy kierowanego młody człowiek zaczynałby praca dziennikarska krytyka to teatralny oczywiście Fronda, bo może powiedzieć, że całe życie w teatrze jak mówili cha Białoszewski całe życie w Garwolinie całe życie gminy w Garwolinie rzeczywiście te 3 robiłem właściwie wszystko poza UE były oczywiste żarty poza występowaniem na scenie poza aktorstwa, ale przed kamerą już pan wystąpił kilka razy rzeczywiście mam pewien epizod z tatą lwowskim w konkretnych tytułach z konkretnymi reżyserami poważnymi not for Life nie wiem czy mnie nie zaproponowali, by po 2 panów z umocnić się też będziemy rozmawiać o tym jak to jest, kiedy lider zespołu twórczego musi zdecydować komu proponuje, a komu dziękuje inny jeśli chodzi o dalszą współpracę, ale netto co mnie bardzo interesuje to na ile pan na zasadzie po kilkudziesięciu już w latach pracy w teatrze wokół teatru przy teatrze ma nadal poczucie, że w teatrze zostały jeszcze coś nie opowiedziane no bo oczywiście bez wszyscy zderzamy się z tym co jakiś czas, że w sztuce czy w literaturze no, a zatem również w teatrze wszystko zostało już nazwana opowiedziane wskazanej pokazane mer, a pan od lat penne z różnej strony sceny jednak cały czas próbuje szukać nowych wątków czy opowiedzieć te same na inny sposób ukrywanie się, że opowiadanie wynik tak jak no chyba powiedzieć, że po co opowiadać dzieciom bajki skoro wszystko zostało już opowiedziane z za każdym razem jest inny widz i mają doświadczenie innych dziecko i trzeba po prostu opowiadać, że te bowiem te wielkiej historii ludzkości, który funkcjonują jako o mity opowieści o profilu archetypy też od 2 tysięcy lat czy lubi opowiadać kolędy i 5 rok trzeba opowiadać o Hobbicie czy też chciałby się po deszczu bohatera współczesnym, których los w jaki sposób może nam coś powiedzieć ona jest więc, a czy takie mównicy nic z tym żadnego problemu wywalczył myślę, że zawsze z tym wszystkim jest najważniejsza jest właśnie sztuka polega nie koniec sztuka opowiadania, który jest nie chodzi o samą treść ile osób z obsługą chodzi o to jak budowanie narracji no jasne, że dzisiaj żyjemy w innych czasach niższy 2000 lat temu 32500 lat temu jest widz ma inną percepcję jest nie wiem czy skażony czy też wyćwiczony w obrazie w przez to, że jest to móc odsprzedać Vistula kształtuje naszą wyobraźnię filmu kiedyś malarstwo np. było sztuką jednak dość elitarną, którą oglądali okres nieliczni teraz od 100 lat i sztuką masową i ma wpływ na naszą wyobraźnię i Zagozda wspinał się zupełnie elitarną sztuką rozrywką jeśli w ogóle z rozrywką, bo też nie zawsze tak jest postrzegany losu to są bardzo wydają się zawsze mogę oczyścić ciekawe ciekawe wątki rozmowy dowiedziałem się bał się w świętej zasady Arystotelesa, że teatr ma bawić, ucząc Elby czy też uczyć bawiąc wyznaczy te oba żywioły powinny być ze sobą w jakimś ścisłym związku, bo to jest jakby istota lubi te trudno po to, po teatr w gruncie rzeczy został stworzony powiem podaży mózgu, by przekazywać w treści, które nigdzie indziej nie są być w stanie przekazane, bo teatr jednak dobrze, że tak sięgnę do takiej postawy teatru, czyli wobec do tych 3 sztuk, czyli malarstwa tańca muzyki kino teatr jest czymś co wiemy wywodzi się z tańca, ale ma też po prostu wielkości wielką siłę, którą jest poezja słowo czyli, czyli to co od PIT i wiemy, że słowo musisz stać cały, bo to zupełnie coś innym zupełnie coś innego to inaczej brzmi, kiedy są Czytelnicy huk po cichu nawet próby nauczył podniosły ceny do kiedy usłyszymy to, że ktoś to do zespołu i ze sceny i szkół słuchamy jest jednak kilkaset osób ćwiczyły tu i teraz, kiedy mu głębszy Teresy Liszcz pewien wspólny rytm oddechu, bo to pewnie to jest wiele elementów się do składek i mamy logistyki do poczucie, które złożyły ostatecznie doprowadzić do jakiegoś wspólnego Peters to oprócz tego naprawdę czegoś nauczyć oprócz tego terenu dla zielono-czarnych w pani takie przeżycie po prostu losu jest pewne prawdy w jaki sposób w tym tylko starszy może być ciągle rugbistów pan zawodowo to uczucie w sobie wznieca od wielu wielu lat czy to oznacza, że pan może mieć inną wiedzę o życiu niż my, którzy od czasu do czasu przystępujemy do tego wspólnego misterium pani do jej wpływ sobie, że jeżeli się tak patrzy na świat wobec tych podstawowych sprzeczności z takim dostawę pelletu czy to znaczy po pomiędzy tym co jest naszym przeznaczeniem, a co z naszą wolnością, gdzie te wróble możemy znaleźć im się mylił oby w danym momencie dotarty świetnym świetnym miejscem wówczas, gdy rolnik, kiedy w historii kultury znęcał się o wielkie spory o przeznaczenie wulgarnych odzywek momentem był Andy, gdzie jednak nowi filozofowie i twórcy poleciłoby tę prawdę, czyli 43 to co okazuje się przeznaczyli sami wybieraliby czy też wokół Ławicy z góry narzucony, a drugim takim momentem, kiedy właściwie, kiedy po polu pojawiła się kontrreformacji i podzieliły się to takie podstawowe pojęcie destylacji tech czy to jest pobytem moment, kiedy w właściwie zastanawiano się nad chrześcijaństwem czy chrześcijaństwo to czy przy PL w ww Wola Boska jest wszystko się też jest jeszcze wolna Wola człowieka no i to był ten moment, kiedy w Europie powstałby największy zdrowotnych jest Szekspir ze składem rządu, który z teatru elżbietańskiego teatru barokowy setki setki niesamowitych rusztu Kuwejt, który po ryby pokazują nam jak właściwie jak działa w Daegu mamy przeznaczenie, które zawarte w słowie, które zawarte w bok sytuacji, ale jednocześnie elektorat, który jest jakiś sposób wolnym człowiekiem dla bardziej włączyć stały permanentne zanurzanie się, by w tym słowie w tym odpowiedzi w tej odpowiedzi na te dramatyczne napięcia których, a może napięcia kulturowe czczono działa na jednostkę terapeutycznie czy wyzwoleńczą jedno par jedno grosz jak mnie pan może nam dać na to odpowiedział, że wszystkie zamawiane ma zamiar wierzy także to jest podstawowe tak terapeutyczną funkcję, że teatr to jest terapia kartel z listy stera jest przeżycie w pewnej zbiorowości w teatrze pewnych w ogóle tematów pewnych myśli wielkich pełnych wzruszeń pewnego współczucia dla bohaterów z planem wiarę, że może się zmienić, że to jest tak jak dobre terapie powodują to, że człowiek zdobywał z odległości wiedzę na swój temat już sam fakt, że zaczynają się nad pewnymi rzeczami zostanę wieczne w swojej gminie dzieciństwem w swoim relacjami z rodzicami relacjami z bliskimi ludźmi powoduje, że jeżeli zaczynamy o tym, myśleć to już coś w ogóle jesteśmy w stanie jako wolni ludzie spróbować problem dziś, którą tylny czujnik przystosować myślę, że w Construction jest tak samo przypominam sobie w tej chwili rozmowy z Romanem Gutkiem, który w zasadzie w pewnym sensie opowiadał o tym samym procesie ne jak to kino niezależne artystyczne przemyślany potrafi również być terapeutyczne szczególnie jeśli to jest Oslo Cinema nel taki właśnie kino raczej nastawione na refleksja nie na tempo i widowiskowość teraz ktoś mógłby się zastanawiać się dobrze to co owa różnica czy obejrzy z gminy w swoich domowych warunkach inne dzięki projektora wielki bardzo dobry studyjnych film czy nawet w kinie studyjnym nadać mu żal, że w domu jest większa różnica inne niż w momencie, kiedy pójdę, aby do teatru albo nie w jaki sposób oczywiście pomijając, pomijając formę to znaczy, że kino przemawia obrazem przede wszystkim od teatru dla przemawia słowem to gruźlica jest jednak taka, że możemy się oczywiście coś w domu takie obejrzeć film w telewizji czy nawet domowych i może przeczytać książkę, ale pójście do kina, gdzie pełna widownia czy mamy jakiś wspólnoty lek. Google tworzyli tacy jak pisze w tym w 30 wszystkie wspaniałe filmy które, siedząc w głowach od czasów, kiedy obejrzeliśmy, a ono obejrzeliśmy w kinie budowli i przeżyliśmy, bo z nami przeżyły 500 osób jest w podobny sposób, aczkolwiek każdy może oczywiście z tego wyciągnąć wnioski może z tego wyciągnąć coś zupełnie innego dla siebie, bo każdy z jakichś jedno fundamentalny sposób indygo liderki ukształtowany w teatrze jest samo tylko, że w planie wykłady i ja ja mam takie poczucie pewnie dlatego, żeby pracuję w teatrze Żywca przedłużyli głębsze to znaczy, że w kinie zawsze może to być wysuwać uniwersalny może okazać, że jesteśmy prawda leży oglądamy np. osi pół Felliniego czy opowiadają w tym, że w ogóle jest co nas miliony ludzi pogodny wrażliwy w teatrze z gnoju, bo grzywna może być silnym kilkanaście tysięcy no ale to jednak kształtuje właściwe całe życie po prostu taki krok trojga istotne, gdyby przygoda, mówi że tego nie ma, więc wie pani nieba muzycy z 3 Filip Pysz jest coś innego słuchać muzyki domu czy też w słuchawkach co innego słuchać wsi w Filharmonii co innego jest ścisłe Cuper z płyt elewacyjnych go zobaczyć artystyczny opery w aferze już były oczywiście też kiedyś w daewoo rozchodziły się koncert był znany był chory wiemy w określonym dniu, ale chcemy coś w ogóle przeżyć po prostu razem z rowerowych zaś druga zaś zadziałać na naszych oczach teraz równie dobrze, że te dźwięki wydobył się na naszych oczach z wielkim wyzwaniem niż się poczuć jakąś część lekkich lub wspólnoty i zobaczyć, że ów wokół nas inni ludzie śmieją się płaczu tańczyło, bo ci bardzo są bardzo szczęśliwi to jest magazyn sztuka życia naszym gościem dzisiaj jest Tadeusz Słobodzianek dramaturg dramatopisarz dyrektor teatrów na dzisiaj rozmawiamy o takich kwestiach jak wspólnota przeżywania sztuki teatry jako terapia nasza pozycja między przeznaczeniem wolnością jest koniec pierwszej części naszej rozmowy, ale wrócimy do niej już dwunasty 40 zapraszamy inne rozpoczynamy drugą część naszej rozmowy przy mikrofonie Hanna Zielińska z nami studził Tadeusz Słobodzianek dramatopisarz dramaturg krytyk teatralny reżyser producent to są wszystkie były pana funkcji związanych z teatrem, ale teraz przede wszystkim dyrektor teatru dramatycznego w Warszawie ja mówię, że teatrów dlatego, że to jest szczególny teatr sam teatr dramatyczny jest największym w Warszawie do tego jest to Tatry połączony z serii 3 teatrów dlatego właściwie nocy stan w jakim oni dyrektorem ile to jest pani Wandy jest to realne jest to jest przesada, bo to po prostu jest 1 teatr, w którym są 4 sceny 2 malutkie 1 duża 1 średnia to to jest standard to był 1 z takich teatrów w Polsce Edmund tutaj rzeczywiście myślę, że parę lat temu było bardzo ciężko się pogodzić z kolegą w połączeniu z tak w cieniu drzewa trochę było słychać szumu Wolfgang Emanuel tak, by do wzrostu płac jest do tego, że zostały zlikwidowane 2 dyrektorskie posady i okazało się, że nie tylko dyrektorskie tylko dyrektorskie, bo reszta zespołu to przecież z jedenasty 1 ten zespół, czyli ludzie, którzy pracowali dowodzić pracownicy tych usług dalej pracują tam, gdzie pracowali w te 3 dowody w tym też jest tak, bo jest duży zestaw prac 1 zespół leśny aktorów czy pracowników zwolniono z Żółtek ubić z mocnym prac jest trochę taką panią trochę to jest jakaś taka jest Flota w ogóle 4 statków Google, która płynie woda czy duży statek średni 2 małe i strat to jest oczywiście ktoś, kto o tym wszystkim dowodzi, ale też są przede wszystkim oficerowie w BOŚ Bos znani ludzie, którzy pracują, bo za 1 kapitan górali nowy kapitał musi być jedyną, bo po prostu mnie nie da się wróble z imiennie za takiego przypadku, żeby się wielkość statek popłynął we właściwym kierunku przy kilku kapitan i właśnie o to chciałam zapytać teraz o pozycję rola lidera w zespole twórczym wszyscy w naszym życiu zawodowym ma czym zarządzamy lub nasza praca jest zarządzana to się też zmienia z ne w trakcie pokonywania kolejnych szczebli zawodowych pan akurat jest wyjątkowej sytuacji, bo zarządza pan pracą osób rannych o bardzo silnej osobowości bardzo często te osoby uważają, że są dookreślone i że lepiej wiedzą albo bardzo dobrze wiedzą Anny, gdzie przebiega ścieżka zawodowa, dokąd one zmierzają mam namyśli reaktorów, ale też my reżyserzy reżyserów czy rzeczy dramaturgów czy kierowników literackich zależnie jak nomenklatura w danym teatrze na pracuje jak pan przez tyle lat jako najważniejszą ideą takiego twórczego zespołu wypracował sobie na formułę współpracy z osobami, które doskonale wiedzą, czego chcą, ale jednak w zupełności to się w nie wpisuje w obraz ogólny kierunek ogólny tych 4 okrętów i dania po pierwsze, majątek jest spore doświadczenie pracy w różnego rodzaju teatr w metrze poczynając oczywiście tego, że przez wiele pracowałem jako reżyser kierownik literacki dramaturg bardzo różnych teatr zresztą bardzo wybitnych dyrektorów od, których się wiele nauczyłem nic by też pracują z bardzo wybitnymi reżyserami zresztą dalej z nim pracuje, bo po prostu nabożny szacunek próby dla reżyserów, aczkolwiek oparte na pewnych zasad czy na tym, że reżyser to jest ktoś, kto szanuje autora szanuje tak strzelał je też nie tnie do kości jak pamięć no, więc o 1 z samej to są miliardy euro, ale jeżeli rzeczywiście ten tekst tego wymagali, by rzeczywiście coś ciekawego zapewnienie natomiast do uważam, że reżyser, który dopisuje coś byłoby trochę szkodzi byłby co bym sobie, żeby przede wszystkim do SLD wrażliwy problemem teksty literatury to znaczy tylko z osiedli tzw. montaże różnych jak wygląda pana rozmowa jako dyrektora z reżyserem, który chce dokonać drastycznego montażystą bardzo ciekawa jak to jak to przebiega in, czego my moglibyśmy się nauczycieli takich jak ta rozmowa jest właściwy i jest od początku to znaczy, że dziś rzeczywiście bierzemy sztukę, która w, jaki sposób leczy po pierwsze, przebudują wszystkim, że jeżeli bierzemy klasykę, którą zróbmy nowy przekład znaczy mamy wielu fantastycznych tłumaczy ze wszystkich języków i jeżeli np. chcemy robić Szekspira to uważam, bo mamy tu pewną wrażliwość jest to znaczy takie branie np. Ulricha i poprawienie lub po prostu słów mam wrażenie, że powoduje, że aktorzy w ogóle w listopadzie lub zdezorientowany natomiast, jeżeli się bierze np. miarka za miarkę i zamawia się w tłumaczeniu Piotra Kamińskiego, który jest fantastycznym tłumaczył Czech, który ma UHD współczesny język to nam wtedy z tekstem współczesny do czynienia z czystymi pierwszy warunek, iż chodzi o klasy, więc wtedy właściwie zaczynam zawsze wyrodek od czytania, więc skutecznym czytaniu widzi więcej widzimy Wąbrzeźno w jakim kierunku zmierza zdarza się oczywiście także nie mamy przykładu w ogrodzie sztuki i trzeba by ją trochę uwspółcześnić też no cóż tu kino škody pani napisany przed laty dla 30 aktorów na scenie Prusy czy chór, więc to nie namalował ich nie ma na to warunków zresztą jak będą w zimowym silny ból po co byli w lesie każdą sztukę można zagrać 15 osób wie pani do Szekspir, w jaką rewolucję zrobił szewskim imprez odbywać się w gdańskim powiększył zespół 14 osobowy aktorów do 15 osób w każdą sztukę Szekspira można zamieszkać na stałe to jest tak wymyślony, że np. Juliusz Cezar ginie w trzecim akcie sam aktor, który grał już za grę wchodzi w czwartym akcje Oktawian zobaczymy sztukę to nie sztuka określono to historyczne tez o tym, że tyran jest nieśmiertelny i wywoływanie opowiadać mogły wiele różnych sztukach Szekspira, jakie były koncepcje Szekspira, czyli pisanie dla aktorów kilka rurek tym nieuważny to naprawdę wtedy to zwierciadło sens stawało naprzeciwko wróble zwierciadła i jeszcze jedno pośrodku i jak się już utworzyła wielka metafizyczne przestrzenie odbić WB coś się przez tłumaczyło czy los się przetłumaczy tłumaczył przez tyle osób, bo dopełnieniem tej sumy są nieważne, więc jeżeli rozmawiamy z betonu o wizycie starszej pani i serem, bo to wiemy prawda, że to trzeba wszystko jest w skompensować do takich choćby postaci do do tych postaci, żeby to realnie w sobotę w Deloitte sygnał z żalem Zofia Lachowi wiemy, a reżyser mówi mienia nie Tadeusz tym razem robimy inaczej jak tym razem wiem, że to trzeba zrobić na 25 osób i tylko wtedy to wy brzmi, bo już w Elblągu dlaczego, bo to znaczy, jakby 25 osób dobrze, bo to uwierzyłem mu w takim razie pośród z tym doborowe grono w Narodowym można zagrać w obydwu można się na 2 znanych na narkotyki, by budżet że, że mogą brać śluby i przedstawienie z 10 osobami choćby na scenie, aczkolwiek rzadko daje się one czasami przekonać do końca bardzo się tylko doradzam początkowo dają dziś w samoistnym lub nie wyrzucą koncepcji wróble wróble rozmawia o tym, by ci koncepcja minister jest rzeczą świętą jego interpretacja no mogę z nim oczywiście dyskutować mówi tylko konsekwencja mówiąc wolę reżysera, ale w ogóle o takich zdarzeniach twórczych instytucji, jaką jest teatr no to tutaj może zadziałać w takiej sytuacji, które zdecydowały się, że tak powiem na zajmowanie się Zachodem dyrektor teatru co znaczy dość apel pani, a w ogóle zrezygnował z zawodu reżysera deszcz jednak dawno uświadomili sobie, że nie jestem od narzucania jakiejkolwiek koncepcji komukolwiek tylko od wzrostu słuchania rozmów to porozmawiajmy teraz o ciężarze, by podejmowanych przez siebie decyzji, bo też niejednokrotnie zdarzało się pan nie tylko z różnymi koncepcjami wewnątrz zespołu, ale z ostrą krytyką np. słynnego duetu dramaturgicznego Strzępka Demirski tak zatyka, gdzie się rozniosła po mediach to już w pewnym sensie przeszłość, ale jestem bardzo ciekawa, że głęboka przeszłość, ponieważ ostatnio duet zaproponował mi współpracy miast, chociaż wtedy akurat to nie wy nie rokowało akurat w tamtym momencie najlepiej jeśli chodzi o współpracę, ale chcę o tamtym momencie pan walczy o podobnych momentach jak osoby przez te lata ner wytworzył 3 inne wytłumaczył w jaki sposób jest pan wrażliwy na głosy publiczności, a niewrażliwe np. na głosy krytykujące pana decyzje dotyczące NetArt, bo potrafi pan ze względu na głos publiczności czy brak głosów publiczności np. zdjąć tytuł ze sceny tak jak operetkę Gombrowicza w teatrze dramatycznym, ale potrafi pan też pozostać przy w swoich decyzjach, które w środowisku my teatralnym są mocno krytykowany takiego właśnie z tamtym momencie jak tutaj zachować jakąś równowagę i ich tak powiem zda to środowisko o w 2 lat większość środowiska są moi koledzy z danych motywy, więc nie my nie nie zawsze one są tak powiem nie zgadzają się z tym co co wyrażają dla mnie miernikiem jest rzeczywistość rzeczywistość jest ilość impulsów sprzedanych biletów no to wtedy pan produkował leki silnie mu kamerę pytanie jak bardzo Żydzi są rytmy z kabaretów nie ma mowy daną ilość sprzedam drogo jest w ogóle wie pani tajemnicę tego polega na tym, że chce robić trudny ambitny teatr lice, żeby tę terapię pyłów pobór prądu publiczność to jest wprost na bardzo proste, bo wypali to wymaga oczywiście pewnych zasad zasady są sformułowania nie od razu na początku, że chce n p . nie chce współpracować z reżyserami, którzy uprawiają tzw. światło brzdęk, czyli po chce współpracować z reżyserami, którzy potrafią pracować z wtorku tekst tekst reżyserami, którzy wiedzą co to jest aktorem, więc olefin, jakim językiem się z nim rozmawia i potrafiący dać dyrektorowi, a nie tylko Wysockiego całą energię pójdą dom stoi pierwsza zasada no i w okazuje się, że takich reżyserów ma w tej chwili już w współpracujących z teatrem dramatycznym naprawdę wielu i wielu, którzy kiedyś obrażali się teraz współpracować z takich, których oczywiście odkryłem, ale też takich, których znam ze świata znamy z wspaniałych po prostu reżyserów, by dowieźć więcej kuli ziemskiej WB w tej chwili i w miarę wszystkie możliwości finansowych i terminów wiem, że przychodzą coś takiego hobby robią z aktorami życie aktorzy stają się kimś innym to, żeby ważne żelazny buduje się zespół zespół się rozwija aktorzy nie są szufladkowania niewiele choćby tych samych ról tylko dostają rozmaite wobec propozycji oczywiście, bo niektórzy aktorzy, jakby chcą mieć takiego teatru nie chcą nic tu stajemy się wtedy, bo to jest dobry taki krok, kiedy ty mówisz to wypadek jest tylko zasada, której oczywiście dach, który się dało głowę sobie obciąć, ale chciałbym jednak i pracować nad tym, żeby dla dużej scenie w teatrze dramatycznym, którzy grali bez nich raportów już było słyszalne każda ze spółgłoską odwieczny temat i to jest grubym dnie jest w tym konsekwentny robię, bo tych kilku latach mamy po prostu zespół, który naprawdę radzi sobie ma narzędzia ma aparat WZA dania samo by zawsze tęsknię lekkiego teatru, który nią takim teatrem wiedeńską modernizowany to znaczy takim, że nie wiadomo na razie będzie światło dymy mokre czerwono przez mikro porty będą aktorzy przedrzeć i nawet do takich montaży jakich tekstów obok lektury jakich usług dramaturg, który gra pojęcia w ogóle dramaturgii tylko tak naprawdę czyta się różnych książek mądrych i znowu chce coś zilustrować, iż takie tezy, więc w taki teatr w tym pani kilka razy oglądałem mit WUP już właściwie wszystko mu klub przestał interesować pierwszy etap gatunkowych to znaczy chciałbym, żeby jednak nic już w mógł wsiąść do tego wysiłku mógł zobaczyć co to jest Antychryst to jest Calderón czy też Szekspir i co to jest byliby zdolni do ziemnych w dowolnym bossa novy po nie mamy tu cywilizacja teatralną od 20  000 osób od od 2 tysięcy lat pełnią wobec stawiały ich dramaturgię w ogóle, która jest byłby czymś innym jest sztuką, którzy zauważyli, że to co przy przetrwało to 2 rzeczy tak naprawdę przetrwała przetrwała architektura przetrwała dramaturgię, dlaczego mamy po prostu dzisiejszego widza wypowiedzieć mu, że nie ma czegoś takiego jak i Oreste ja będziemy robić po prostu na ten temat Matysiaków byłby postawimy kanapy i będą po prostu takie rodzinne dyskusje wodę nakłada je wyrzucimy chór KUL jest podstawą obok teatru to jest zrobiłyby jest bez słów nie ma teatru hobby czyli, czyli obojętnie jak gdyby patrzeć na to czy czytaj Szekspir czy to jest przez rów no zawsze jest pies jest pewna zbiorowość pewne relacje między ludźmi do tego jest potrzebny trzeci zespół, który potrafi być Taku orkiestrą symfoniczną, w której są soliści drodzy państwo dzisiaj naszym gościem jest Tadeusz Słobodzianek dramatopisarz dyrektor teatru dramatycznego to jest magazyn sztuka życia jeśli nazwą Hanna Zielińska od naszej rozmowy o teatrze wrócimy po trzynastej 40 trzecia odsłona magazynu sztuka życia przy mikrofonie Hanna Zielińska z nami w studiu jest Tadeusz Słobodzianek dramatopisarz dyrektor teatru dramatycznego i teraz właśnie, by po tych pierwszych 2 częściach, w których rozmawialiśmy godzinę temu 2 godziny temu na pana roli jako inne osoby lidera zespołu twórczego czy kapitana całej Floty teraz wówczas panem porozmawiać jako Stwórcą dramatopisarzem nam porozmawiać trochę o takiej samotności twórczej, kiedy w pewnym sensie jest się w podwójnej roli się z dyrektorami innych i autorem sztuki tu mam namyśli w tej chwili akurat historia Jakuba ne jest grana nudne w teatrze dramatycznym przy okazji też powiem państwu, że już niedługo pod koniec naszej rozmowy będziemy mieć dla państwa zaproszenia nie do teatru dramatycznego z jakimi trudnościami zmaga się pan jako osoba, która w nerw jeśli chodzi o Tatry pracowałam wśród wszystkich możliwych polach również jako właśnie producent krytyk teatralny reżyser dyrektor i teraz jako dramatopisarz domyślam się, że to oczywiście ułatwia bardzo wejście w ten samotny proces twórczy, ale też pewnie trochę utrudnia branie po pierwszej zaczynałem w ogóle to dramatopisarz, więc woda w Rydze występ w teatralnym tu już pisałem jakiś, czas więc niby to jest podstawowy w szwach pewne czy myślę, że on zdaje go po prostu i w gruncie rzeczy oczywiście jest zawsze takie niebezpieczeństwo, że człowiek zaczyna zarządzać pewną pewną nową grupą, że samemu go jego twórczość na tym cierpi niektórzy uważają życie piły twórczość jest tego nie uważa, bo po trzecie takie, że to wybierz ten teatr to jest już tak zaczynaj być pełnym gazie tym pomaga jako ja podchodzę do twórcy pewnie też bomby tak powiem zawsze inspirowali mnie aktorzy reżyserzy i ma też taki jak już tu wszyscy, którzy pracują w te trzeba też taki luz eksperymentowanie, czyli że mogę za sztukę przez te z aktorami i nie żyje, a oni na pewno mają ten los, żeby powiedzieć sam Tadeusz Kostro kiepskie tym razem, gdy przybył prosto z wysypem podstawowe sprawy poza tym mamie jest oczywiście, że może też tak wydaje uruchomili uznała, że jest na to atmosfera w zespole no i atmosfera jest widoczny w Bośni wszyscy to rozumieją wszyscy rozumieją, że nie zaczynamy produkcji niczego bez czytania bez dyskusji jest pani sztukę można poprawić to znaczy dramaturg to nie jest ktoś, kto przynosi tekstury Święty tylko, jeżeli okazuje się, że Polsce Danii działa, że jakiś wątek jest niepotrzebny potrafi skreślać zmieniać przepisy braci wie pani dojazd to, iż już tak powiem o niczym nie różnie to znaczy wręcz przeciwnie pokazuje, że od obowiązku sztuk o połowę skrócić po prostu n p . i dopiero wtedy zacząć średnio pracować albo takiego przykro było przekaz niedźwiedzia Wojtka leży z tak naprawdę mieliśmy razem z reżyserem pomysł na temat i sztuka powstawała w pisemnym w trakcie, kiedy cały Russell robił rozmaite improwizacji byłoby z aktorami, kiedy wybraliśmy wróble aktorów, odkąd w jakiś rugby postaci, które dopiero były ich pomysły na ten temat jest tym fascynująca praca, że żegna oczyściły pisze się poprawia się zmienia przenosi się sceny notariusz to bez pracuje dzisiaj myszy bardzo duże dylematy pisarzy to ma sens, ale oczywiście DSS jednak jest wtedy pełny, kiedy oczywiście mam się też świadomość tego jak to wygląda na końcu, więc liczymy, że się do tego reżyser jest partnerem, który też wobec słucha zdarza się, że reżyser rywalizuje w bardzo często są gry widać jak sobie poradzić z taką sytuacją, bo rywalizacja występuje na wielu wędkarzy na nowo to się kończy potem takie mogą już tak powiem bardzo często jakąś inną polską i ogólny do RPA ogólnymi zasadami oraz Dariusz Kuć taką energię rywalizacji na energię współpracę, żeby wypełnić trzeba by zdać swoje miejsce i wiedzieć, kiedy ktoś musi do 1 Szkocja jest od tego kiedy powiedzieć po prostu debatę Cyryl wysłuchał już, by nie, choć teraz do próby już sobie teraz będziesz po prostu przeszkadzał będziesz byłoby drugim złym gorszym reżyserem, ale też powiedzieć po prostu gburowatym pisarzowi słuchali wszyscy bez próby generalne zobaczy tam jeszcze coś można poprawić się zmieni to w ogóle z mięty dialog czy coś jest jeszcze czas na to, żeby to zrobić, w którym stoi wie pani to jest cała fantastyczna w ogóle pracę straci też obywatele o tym, kolegę niewolnic gotowych byłoby uczciwie prowadziły przez lata to laboratorium dramatu, który polegało na tym, że spotykaliście młodzi dramaturdzy z młodymi reżyserami aktorami i tak naprawdę jemy tylko zarzewiem tak powiemy konflikt w 2 i szkół tłumaczył dotąd o nich mówiłem ordynatorowi, że ta sztuka nie działa czy też był już przepisać na obcych śladowo to mówili aktorzy to mówimy tu mówili reżyserzy i pracujemy do skutku my jesteśmy gotowi uczyć się kolejnej wersji w ogrodach pamięci, ale pod warunkiem, że ty będziesz to po prostu poprawione lepiej nie najgorzej ten nerwowy doświadczenie przecież świetny pracy np. z wiersza lin, czyli z innymi reżyserami, gdyby naprawdę prostym dramaturgiem, który uszył słuchać co do niego mówi reżyser i często też dyrektor teatru te dzieci w taki przypadek, który bardzo zlecenie pracy, kiedy z Mikołajem Grabowskim, który zaprosił mnie do próby przed przez 3 tygodnie pokazały, że są testowani działa ta scena działa tez widziała albo je ci ją w ogóle zrobił także po drogach ujętych woda już Oświęcim papież był odnowę wybuchowe są figury ZUW potem okazały się najlepsze są w sztuce no tak to też pokazuje, że jednak potrzebna jest nawet przez zdecydowane wyraziste osobowości twórczej, jaka się gotowość do pokornego przynosi odchodzi z teatru pani do tak też tak jednak taki film niedobry prawda płytę wydał w ogóle wiemy, że w każdym twórczym w zespole, bo nie mówiąc w ogóle zespołach różnych współpracujących na różnych polach, żeby rzeźbić Eurolandu wyszło trafili tam z muzykami rozdaje wybierają go malarz reżyser malować po prostu sama musi się liczyć z odbiorcami no ale wie pani pierwszymi odbiorcami są współ pracownic tak pierwszymi odbiorcami są aktorzy aktorzy biorą zawsze odpowiedzialność za widzów Jerzy aktorzy mówią rzeczywiście rozumieją to mimo tego, dlatego że nie rozumieją, dlatego że przypuszczają, że widzowie tego mogą nie zrozumie jest taki paradoks, który może dotyczyć się gminne pana życiorysu, by nad tym zastanawiam się, przygotowując się nasze rozmowy paradoks dewaluacji nagród pan nie jest mer twórcą teatralnym wielokrotnie nagrodzonym różnymi nagrodami dramaturgicznej mi i zazwyczaj, kiedy mam tutaj gościem, który otrzymał bardzo ważną nagrodę tą wymieniam jej nazwę na początku wizytówce Albano Russo ta lista estakadą każdy stan szpaleru przypadek, kiedy w ogóle rezygnuje z tego, bo tego jest, tyle że to, by nam zajęło kilka minut rozmowy i ciekawa jestem jak to jest po tylu latach działalności tych nagród bardzo ważnych my ma się na koncie już tak dużo czy faktycznie ten paradoks dewaluacji nagród rosnący wraz z ich ilością my istnieje w świadomości i tani no istnieje tylko że, gdyby w trudno do tego wagę przywiązuje są twórcy, którzy są łowcami gogle nagród sobie nieustannie nieustannie myślał festiwalach myślą o krytykach myślało o opiniach swój temat upadku podporządkowują się temu na plebanię nie sposób funkcjonować do wielu ludzi zabiłoby jazdy dla Pogoni za nagrodą jest dla mnie po prostu jest mnóstwo, których jest oczywiście 20 × tyle co co mogłoby się także zobaczyć decyzji i Renault uważają niektórzy młodzi reżyserzy ciągle jest po prostu nic w porównaniu z byłymi nagrodę my korzystamy ze Stali stocznia robi wrażenie zrobił, bo nie mogą, bo to w ogóle, by mnie nie nie z tymi z Żywiecczyzny kończy wie pani z tym, że już pełną widownię, że gramy w naszą klasę zagraliśmy już ponad 160 × to jest spektakl, który ciągle chcą oglądać rock publiczność wypełni to nieuwzględnienie w nich żadne po prostu nagroda sprawia mi takiej próby jak nagroda literacka Nike za naszą lojalność wobec nich był bardzo przyjemne ale kto wie pani nie ma większego znaczenia znaczenie ma Bożeny rządził dobrze, choć znaleziono dla teatru wie pani jest bar przy jazda na minutę przez 30 przy stawie na widowni widzę po prostu pełny etat lub części to jest to jest to 400 satysfakcję, bo to nie jest problem da jakiś warstwie to jest problem np. na głowę na wizytę starszej pani, bo w naszej klasie albo na naradę sztukach, które za, które były specjalne, że to jest literatura, że ten stereotyp, że to jest poważne rozmowy z publicznością i nie tylko o in obóz służy w słonej wody zabawy nasza klasa to jest sztuka pana autorstwa bo, ale też historia Jakuba, na którą m. in. za chwilę będziemy mieć się dla państwa na zaproszenia i wydaje się, że gdzieś w podobnej wrażliwości na podobne tematy czy wątki obie sztuki wrastają Opowiedz skupmy się w planach historia Kuba, bo oni mniej publiczności w Sierakowie stuknęły schyłkowego Szczygieł jest szum lasu to znaczy możnym tego powiedzieć, że 1 z wątków naszej klasy, czyli o tym co by się stało, gdyby Polska koleżanka uratowała dziecko żydowskie koleżanki coby, jakie to los Kuby wyglądać no w istocie jest toczy się historia inspirowana muzyka inspirowana nie przyniesie ona mówi 1 do 1 podnieś to oczywiście jest moje wersję reality sho w pełno rozmaitych zmyśleń tak dalej historia i firm z badań Kuba zwyżki nowych, które zresztą był na przedstawieniu kilka dni temu ich wpływem to przeżył i zaakceptował i były z swoją wrażliwością zobaczył po prostu jak właściwie w teatrach opowiada o tym kto zgłosi go los Wajdy zostanie zaplombowany losem kota z 1 strony splątanych wyjątkowa z drugiej bardzo właśnie Polski, bo bardzo, by to trochę jest tak oględnie to się czuliśmy Vaughn aktorzy wszyscy jej były wtedy przy doglądać naszych młodych, jakby duch po prostu ujawniono, że nawiedził ten w murach wielkiego, by przeżyć pani no i to właśnie co naprawdę nie jest karta SD przez różnych drodzy państwo Noto mamy teraz dla państwa na zaproszenia 3 podwójne zaproszenia na jedno nam na spektakl sługa 2 panów drugie na historię Jakuba właśnie ten spektakl, o którym opowiadał przed nią Tadeusz Słobodzianek i trzecie podwójne zaproszenie na tajny dziennik Białoszewskiego prosimy o maile w tej sprawie na adres sztuka małpach w weekend kropkę FM sztuka małpa w weekend kropkę FM inne osoby, które gminy zgłoszą się jako pierwszy dostaną informacje, gdzie i, kiedy te bilety będą mogły na swoje nazwisko my odebrać kończymy dzisiejsze wydanie sztuki życia bardzo dziękuję za rozmowę być może uda nam się do tych wątków jeszcze wrócić, bo mam poczucie, że wiele z nich udałoby się jeszcze pogłębić naszym gościem w dzisiejszym magazynie był Tadeusz Słobodzianek dramatopisarz dyrektor teatru dramatycznego dziękuję bardzo bardzo dziękuję bardzo było miło zapraszamy państwa na informację Radia TOK FM zaraz po nich na kolejną odsłonę magazynu Radia TOK FM całej audycji wysłuchać w aplikacji mobilnej TOK FM oraz na stronie tokfm PL i Kosznik aut Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SZTUKA ŻYCIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA