REKLAMA

Uszczelnianie VAT: banki przekażą do KAS informacje o rachunkach płatników- projekt ustawy

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2017-03-27 12:40
Czas trwania:
13:02 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarczy, a w raporcie gospodarczym teraz wracamy do projektu do pomysłu, który nie jest zgłoszony przez Ministerstwo Finansów, żeby powołać, jakby inną w rejestry są nowe zbiory informacji o wszystkich tych przedsiębiorcach, którzy są płatnikami VAT dokonują takich transakcji między sobą, a w naszym studio Piotr Bodych 8 oraz litera pr. bank . w dzień dobry dzień dobry właśnie mamy kolejny pomysł na kolejną regulację jak rozumiem w domyśle pora, żeby Rozwiń » walczyć z tymi, którzy oszukują na podatku VAT tego nie płacą też mamy problem z opłaconym z nieopłaconym VAT-em to jest pewnie punkt startu także tej regulacji na kolejny zresztą, która ma powodować, że będzie też trochę bardziej szczelne do toalety tak był w uzasadnieniu tego projektu projektodawcy piszą, że komisja Europejska oszacowała, że to luka nieopłaconego VAT -u w 2013 roku to było 42 miliardy złotych myślę, że to są trochę przesadzone dane, ale nawet niech to będzie 10 miliardów tak uśredniona wartość to się w innych sprawozdaniach pokazuje to znaczy, że bardzo dużo VAT -u jest nie płacą one, a istotna część tego jeszcze jest wyłudzane w ramach karą karuzel podatkowych no i w związku z tym jak jest problem problem jest bezsprzecznie radnych mówił o nim od dawna to nie jest pana Marcelego słyszeliśmy tylko widzimy to w we wszystkich właściwie krajach w Polsce również w niestety ta inwencja Polaków w zakresie przedsiębiorczości ma też tą ciemną stronę to właśnie ta ciemna strona stąd różne pomysły, żeby walczyć z tym no i pojawia się nowy pomysł, który polega na tym, żeby za psią sił w ten powóz walki z wyłudzonym VAT -em krajową izbę gospodarczą, bo tak naprawdę ta regulacja powinna się rozerwać cenią rodzinę przed naszą krajową izbę rozliczeniową kilka ta nowa regulacja powinna się nazywać z outsourcingu wanie z ministerstwa pewnych zadań na rzecz kierują, dlaczego akurat Kiel i dlaczego to spółka spółka, która nie jest instytucją sektora publicznego Ano, dlatego że kilku rozliczając wszelkiego rodzaju płatności w Polskim systemie bankowym oprócz kartowych oprócz płatności kartowych bardzo dużo wie o tym co się w tym krwiobiegu gospodarki dzieje nie jest jednak instytucjami może nie jest publiczna instytucja zaufana, którą tak, że rynek zna to nie jest tak, że nagle jakiś nowy podmiot się pojawiają nikomu nieznanej co, więc ma udzielać informacji jest bardzo kompetentny podmiot, który od dziewięćdziesiątego pierwszego roku zbudował swoją swój prestiż, a trochę traci rację bytu też z perspektywy nowych pomysłów unijnych co do płatności, czyli taki takiego mitu, który w na rynkach funkcjonuje PSD 2 mitów w tym sensie, że wszyscy mówią to jest 2 PSD 2 zeznawała to jest właśnie to uproszczenie płatności, które troszeczkę odbierze rację bytu takim izbom rozliczeniowym jak kibic z tego punktu widzenia pomysł, żeby wykorzystać zatem inaczej kijem wydawałoby się świetny w samym tylko lutym Kijów rozliczył 141 po 1 milionów pojedynczych transakcji 141 po 1 000 000 największych transakcji, ale dno, ale zostawmy ten Chile jako instytucje samą samo w sobie tego rozmawiajmy o tym, czym miałoby się teraz instytucja zajmować, jeżeli dobrze rozumiem projekty ustawy, o którym rozmawiamy, który parę dni temu nie my pojawił się na stronach Rządowego Centrum Legislacji może sobie za żony teraz w konsultacjach to banki, które przecież mają w swoich w swoim portfelu rachunki przedsiębiorca wnosi też widzą też w rachunkach dzieje mają teraz przekazywać informacje do kin ruch, który na podstawie informacji, jakie zbierze od banków jak rozumiem będzie szacował czy Danny konto czy dany przedsiębiorca przypadkowo albo nieprzypadkowo nie bierze udziału w jakim procederze, który jest związany z wyłudzaniem VAT-u zrozumieć intencje świetnie pani to śmierć, kiedy staje się jednostką analizy finansowej de facto i to dobrze, że fachowcy z kim ty się będą zajmować niedobrze, że powstaje druga jednostka analizy finansowej, dlaczego druga w Ministerstwie Finansów funkcjonuje istnieją od lat Departament informacji finansowej w związku z regulacjami unijnymi krajowymi dotyczącymi przeciwdziałania praniu pieniędzy i póki co to była Polska jednostka analizy finansowej plaży oniemiałam, jaki miała dostęp do informacji, jaki teraz będzie ten, o ile więcej informacji będzie przekazywanych można mówić, że niektóre informacje będą szybsze natomiast co do tej skali informacji to w Ministerstwie Finansów te informacje o dużych transakcjach już są, ponieważ od lat w ramach obowiązków walki z praniem pieniędzy one z walki z praniem pieniędzy wszystkie jak za transakcję ponadprogramowe powyżej 15   000 EUR już tak i tak były rejestrowane, jaka jest wartość, że w czasie rzeczywistym kilka będzie w stanie analizować te transakcje, czyli wtedy kino się dokonują, a nie pomnik z miesięcznym opóźnieniem to jest ta różnica poza tym efektywność być może Kijów będzie większa niż efektywność polskiej jednostki po polskie wnioski analizy finansowej, czyli tego departamentu w ministerstwie, które póki co funkcjonuje, na którym też inni nie warto jak by psy wieszać, bo tam jest ciężka robota wykonywana, ale kłopot polegał na tym, że podejrzanych było całkiem sporo natomiast w sądzie udawało się wskazać moczu i ułamek tego od tych tych podejrzanych w związku z tym efektywność tej walki póki co była średniej stąd ten pomysł, gdzie zarzut, że od ilości nowych rozwiązań skuteczności nam pewnie nie przybędzie to znaczy, gdyby to było rozwiązanie następujące rezygnujemy z pewnej z rozwiązań, które dzisiaj były, bo uznajemy, że są mało efektywne mamy inny lepszy pomysł chcemy to skutecznie robić tobym powiedział przykrość nim po to, możecie czegoś spróbować, ale póki co szykuje się nam taki układ rzeczy, że tak, by banki będą już czas na podstawie 3 różnych regulacji zobowiązany do raportowania o podejrzeniu, że coś niedobrego się dzieje jakieś przestępstwa są popełniane w tle wyłudzeń skarbowych rezygnuję, jeżeli dobrze rozumianym te też 3 z rozmów z przedstawicielami związku banków polskich, którzy mówili mi, że to jest także banki będą miały, jakby automatycznie pewne informacje przekazywać na zasadzie, że mam podejrzenie, że tutaj coś się może dziać no bo teraz skoro bank miał podejrzenia na to miał też obowiązek jak rozumiem interweniować tylko z automatu będą przekazywane informacje cały Strumień informacji o tym co dzieje się na rachunkach bankowych tych kwot, które są płatnikami podatku VAT jak rozumiem tej pomocy trafiają do kierunku, kiedy je sprawdza kiwi analizuje i jeżeli wykryje coś podejrzanego to przekazuje informacje w 2 stron czy ma przekazywać informacje w 2 strony do krajowej administracji skarbowej i z drugiej strony do banku lub SKOK-u, bo dodajmy, że SKOK-i też są objęte tą regulacją mają być objęte tą regulacją z drugiej strony natomiast wracając pół kroku do tyłu po naszej dyskusji Otóż na podstawie art. 8 ust. 1 radzi nie lubić wiem ale, żeby było precyzyjnie już dzisiaj obowiązek raportowania jak mówił o wszystkich transakcjach, a nie tylko podejrzanych o, o ile przekroczyły pewien próg istniał istnieje i najprawdopodobniej istnieć będzie w związku z tym będziemy mieli równoległe równoległe zbiory danych, dlaczego to takie ważne, dlaczego ja takim uporem być może godnym lepszej sprawy do tego wracam, bo moim zdaniem to jest przesłanka niekonstytucyjnie konstytucji niekonstytucyjność tego rozwiązania i dużych wątpliwości co do zgodności z orzecznictwem Trybunału sprawiedliwości, ponieważ w pod koniec grudnia 2016 roku w sprawie c 203 przez 153 Trybunał Kos z trybun wątpliwości Unii Europejskiej będzie tyle można gromadzić dane, jeżeli istnieje poważne podejrzenie ciężkiego przestępstwa, o ile jest to absolutnie konieczne, jeżeli jakieś dane już minister finansów ma to trudno powiedzieć, że to jest absolutnie konieczne, żeby zbierać to samo atutów innym kubeł listy tego punktu widzenia rodzą się wątpliwości czy podmioty prywatne na rynku wspomagający państwo w walce z praniem pieniędzy, a warto państwo wspomagać w walce z praniem pieniędzy powinny być obarczane równoległymi takim trochę paradę innymi obowiązkami ja mam wątpliwość być może warto, ale nie mówmy, że to jest coś kompletnie nowego, bo to kompletnie nowe nie jest poza tym myślę, że jeżeli my chcemy tak naprawdę skutecznie walczyć z wyłudzeniami to podatkowymi istną karuzelą podatkową i w tym nieszczęsnym niewpłacony albo wyłudzonym VAT -em to musimy znacząco poprawić naszą umiejętność udowadnianie komuś, że jest Złocieńca, ponieważ sądy w przeciwieństwie do firm, które będzie też typował algorytm powie, że to jest chyba podejrzana działalność, ale żadne sądy, a nadzieje w Polsce nikogo nie będą wskazywać na podstawie tego, że komuś się wydaje być albo udowodnimy to albo nie udowodnimy, iż ten to przejście pomiędzy najprawdopodobniej jest coś nie halo to udowodniliśmy to akt ten przedsiębiorca wyłudza podatek VAT z tym mamy, więc największy kłopot i tutaj rozwiązań niespecjalnie widać w tym zakresie, czyli nowym trenerem takim pro taka propozycja, która została zgłoszona toteż, jakby kolejne miejsce, w którym będą zbierane informacje o podatnikach, jakby na zapas tak na wszelki wypadek, że być może gdzieś akurat wołowiny kogoś, kto działa i słusznie i tyle tylko, że zasada analizy podstawowa zostaną zasady analizy śmieci na wejściu śmieci na końcu związku z tym nie chce powiedzieć to będą śmieciowe informacji to nieprawda będzie na pewno bardzo wiele już powiedzieliśmy 141  000 000 takich pojedynczych transakcji tylko w lutym tego roku, więc na ile wystarczy nam niechęć, ale z zasobów mocy przerobowych moralnej zdolności udowadniania tych czynów zabronionych, żeby to się przykuło w twarde dowody, z którymi pójdziemy do sądu i póki póki są to jest to Pięta Achillesa i druga rzecz taki druk Jaśki, bo np. w podstawowym mechanizmem, który będzie przysługiwał krajowej administracji skarbowej jest zablokowanie tego rachunku podejrzanego rachunku jak patrzę lobby i 172 godziny z możliwością przedłużenia na 3 miesiące tej blokady w tyle tylko rzutami np. mechanizm zaproponowany, ale jeżeli chodzi o płacenie podatków i ktoś chciał tego zablokowanego rachunku to podatki płacić to szef krajowej administracji skarbowej może się na to zgodzić na to kurczę no ja nie jestem jakimś specjalnym etykiem, ale sobie myślę, że może z tego samego zablokowanego rachunku warto byłoby też pensje wypłacić pracownikom takiego podmiotu, którego rachunek został zablokowany, jeżeli już ci być może warto korzystać z takiego dorobku tego co siedzieli na zajętym rachunku w ramach egzekucji komorniczej z rachunku bankowego, a nie znowu pokusić o taką oryginalność i ty jesteś taki kłopot, że mam wrażenie, że u nas prawie każdy chce przejść do historii i przechodzenie historia wiąże się z wymyślaniem nowych rzeczy netto jedno jedno zdanie, bo głośno się powoli kończy czas czy te proponowane rozwiązania to nie jest szumią, które są teraz konsultacjach publicznych to jest kierunek słuszny czy kierunek niesłusznie słuszny, o ile będzie temu towarzyszyć przeanalizowanie już istniejących regulacji i zrezygnowanie z części tego co się nie sprawdziło w imię tego co naszym zdaniem zadziała lepiej powiodło dość małą literą pr. bank. był moim państwa gościem bardzo dziękuję za spotkanie dziękuję kończymy raport gospodarczy za 3 minuty informacja taka sama pani Jakub Janiszewski i audycja połączeniach raport Gos Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA